Укажіть суму коефіцієнтів хімічного рівняння реакції термічного розкладання аргентум(І) нітрату.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Нітрати.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й інтерпретувати рівняння реакцій термічного розкладання нітратів.
Продукти термічного розкладання нітратів залежно від положення металу в ряду активності наведено на рисунку 1.
Сума коефіцієнтів рівняння термічного розкладання аргентум(I) нітрату дорівнює \(7\ (2+2+2+1)\):
Відповідь: B.
Питна сода — широкозастосовуваний у побуті й харчовій промисловості розпушувач тіста — це сіль
ТЕМА: Неорганічна хімія. Солі.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати солі.
Формула питної соди \(\mathrm{NaHCO_3}\). Це складна речовина, кисла сіль, утворена катіонами Натрію, Гідрогену й аніонами двохосновної оксигеновмісної кислоти.
Відповідь: Б.
Установіть послідовність хімічних формул речовин у ланцюжку перетворень гідроксиду на сіль.
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Ланцюжок перетворень солі гідроксиду на сіль такий:
1) \(\mathrm{2Fe(OH)_3=Fe_2O_3+3H_2O;}\)
2) \(\mathrm{Fe_2O_3+3C=2Fe+3CO;}\)
3) \(\mathrm{Fe+2HCl=FeCl_2+H_2\uparrow .}\)
\(\mathrm{Fe(OH)_3\xrightarrow{1}Fe_2O_3\xrightarrow{2}Fe\xrightarrow{3}FeCl_2}.\)
Відповідь: Б В Г А.
Установіть послідовність хімічних формул речовин у ланцюжку перетворень неметалу на кислу сіль.
Ланцюжок перетворень неметалу на кислу сіль такий:
1) \(\mathrm{4P+5O_2=2P_2O_5;}\)
2) \(\mathrm{P_2O_5+6NaOH=2Na_3PO_4+3H_2O;}\)
3) \(\mathrm{Na_3PO_4+2H_3PO_4=3NaH_2PO_4.}\)
\(\mathrm{P\xrightarrow{1}P_2O_5\xrightarrow{2}Na_3PO_4\xrightarrow{3}NaH_2PO4}.\)
Відповідь: Г Б В А.
Установіть відповідність між формулами та природою речовини.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати речовини за хімічним складом і властивостями.
Відповідь: 1А, 2Г, 3В, 4Б.
Укажіть суму коефіцієнтів у правій частині рівняння реакції термічного розкладання купрум(ІІ) нітрату.
Сума коефіцієнтів у правій частині рівняння термічного розкладання купрум(ІІ) оксиду дорівнює \(7\ (2+4+1)\):
Перетворіть запис Al+HCl→... на хімічне рівняння та вкажіть суму коефіцієнтів у ньому.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Алюміній.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алюмінію і вміння складати рівняння реакцій за його участі.
$$ \mathrm{2Al+6HCl=2AlCl_3+3H_2\uparrow }. $$
Сума коефіцієнтів: \(2 + 6 + 2 + 3 = 13\).
Укажіть хімічну формулу негашеного вапна.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Сполуки Кальцію.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв деяких сполук металічних елементів.
Негашене вапно – тривіальна назва кальцій оксиду \(\mathrm{CaO}\).
Відповідь: A.
ТЕМА: Загальна хімія. Амфотерність. Алюміній оксид.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості.
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Відповідь: Г.
Укажіть формулу оксиду, якому відповідає нітратна кислота.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислотні оксиди, кислоти, генетичні зв’язки між ними.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між кислотними оксидами й кислотами.
Нітратній кислоті \(\mathrm{HNO_3}\) відповідає вищий оксид Нітрогену \(\mathrm{N_2O_5}\): $$ \mathrm{N_2O_5+H_2O=2HNO_3}. $$
Які властивості виявляє купрум(ІІ) гідроксид?
1) за нагрівання розкладається. 2) реагує із хлоридною кислотою. 3) легко окиснюється. 4) є сильним електролітом.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання нерозчинних основ.
Купрум(ІІ) гідроксид є нерозчинною основою, розкладається за нагрівання і реагує з хлоридною кислотою з утворенням солі та води:
Укажіть кислотний оксид.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Класифікація оксидів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати кислотні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом та хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів \((\mathrm{CO_2,\ SO_3,\ P_2O_5}\ \text{тощо})\).
Що спостерігатиме учень, який до розбавленого водного розчину калій гідроксиду, підфарбованого фенолфталеїном, поступово добавлятиме хлоридну кислоту?
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти. Луги. Індикатори. Реакція нейтралізації.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції нейтралізації та знання кольорів індикаторів у різних середовищах – лужному, кислому, нейтральному.
У водному розчині калій гідроксиду є гідроксид-аніони, під дією яких фенолфталеїн набуває малинового кольору. Унаслідок поступового додавання хлоридної кислоти відбувається реакція нейтралізації, гідроксид-аніони реагують із катіонами Гідрогену:
Тому учень, який до розбавленого водного розчину калій гідроксиду, підфарбованого фенолфталеїном, поступово добавлятиме хлоридну кислоту, спостерігатиме знебарвлення розчину.
Установіть послідовність хімічних формул у ланцюжку перетворень металу на кислу сіль.
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичний зв’язок між основними класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичний зв’язок між неорганічними сполуками різних класів.
Послідовність перетворень металу на кислу сіль така:
Відповідь: Г, В, Б, А.
Установіть відповідність між тривіальною назвою речовини і її формулою.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Тривіальні назви неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв неорганічних речовин.
Відповідь: 1В, 2Д, 3Г, 4Б.
Які реагенти потрібно використати для добування натрій гідроксиду?
ТЕМА: Реакції йонного обміну. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати перебіг реакцій між електролітами в розчині, їхні зовнішні ефекти.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
У водному розчині реагують натрій сульфат і барій гідроксид, унаслідок цього утворюється осад барій сульфату й розчин натрій гідроксиду:
Яка речовина не реагує з карбон(ІV) оксидом?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду й уміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за його участі.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, йому відповідає слабка карбонатна кислота. Як кислотний оксид він реагує з лугами (гідроксидами Натрію і Барію) та з основним калій оксидом.
З іншим кислотним силіцій(ІV) оксидом карбон(ІV) оксид не реагує.
Яка з кислот пасивує залізо?
ТЕМА: Неорганічні речовини. Залізо.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза. Під дією концентрованих сульфатної та нітратної кислот на поверхні заліза утворюється стійка оксидна плівка.
З-поміж наведених варіантів умову завдання задовольняє варіант, у якому наведено формулу сульфатної кислоти й зазначено, що вона концентрована.
Укажіть продукти термічного розкладання магній гідроксиду.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Основи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей нерозчинних основ.
Продуктами термічного розкладання нерозчинних основ є відповідний оксид і вода: $$ \mathrm{Mg(OH)_2=MgO+H_2O}. $$
Який метал реагує з водним розчином ферум(ІІ) сульфату?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції солей у розчинах із металами.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей металів; розуміння, за яких умов метал реагує із сіллю.
Скориставшись довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1), можна визначити, що з-поміж наведених металів лише цинк реагуватиме з ферум(ІІ) сульфатом у водному розчині, оскільки в ряду активності він розташований лівіше від заліза:
Укажіть формулу гідроксиду, який реагує як з кислотами, так і з лугами.
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність. Цинк гідроксид.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами цинк гідроксид \(\mathrm{Zn(OH)_2}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості:
Укажіть формулу речовини, унаслідок розчинення якої у воді утворюється сильна кислота.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних сполук, уміння порівнювати їхні властивості.
Класифікацію кислот схематично зображено на рисунку 1.
Продуктом розчинення сульфур(IV) оксиду у воді є слабка сульфітна кислота: $$ \mathrm{SO_2+H_2O=H_2SO_3} $$
Унаслідок розчинення гідроген сульфіду у воді утворюється слабка сульфідна кислота \(\mathrm{H_2S}\).
Унаслідок розчинення гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) у воді утворюється сильна хлоридна кислота.
Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюється лужний розчин: $$ \mathrm{:NH_3+HOH=NH^+_4+OH^-} $$
У якому варіанті відповіді правильно вказано властивості калій гідроксиду?
1) малорозчинна речовина. 2) легко окиснюється. 3) реагує з сульфур(IV) оксидом. 4) сильний електроліт.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Укажіть формулу оксиду, який реагує з водою з утворенням кислоти.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди й прогнозувати перебіг реакції між оксидами й водою.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
До основних оксидів належать:
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3,\ Mn_2O_7,\ V_2O_5}\).
Із-поміж оксидів, формули яких наведено в умові, лише сульфур(VІ) оксид є кислотними, реагує з водою з утворенням сульфатної кислоти: $$ \mathrm{SO_3+H_2O=H_2SO_4} $$