ЗНО онлайн 2017 року ТЗНК в магістратуру – основна сесія (тест ЗНО)
Тестові завдання основної сесії тесту 2017 року ЄВІ ТЗНК (тест ЗНО)
Завдання спрямовано на перевірку вміння знаходити в тексті необхідну інформацію. Учаснику тестування треба визначити, у якій частині тексту вона найімовірніше може міститися: у частині, яку виділено курсивом (передмова – супровідний, журналістський, текст до промови), чи в частині, яку подано прямим шрифтом (текст самої промови).
Визначити правильну відповідь дають змогу відомості в передмові (її виділено курсивом) до тексту промови: Боб Ділан у своєму листі «подякував Шведській академії за те, що його пісні розцінили як літературну роботу».
Отже, Боб Ділан подякував Шведській академії за те, що «його пісні було визнано літературною справою».
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння оцінювати зміст тексту, форму й спосіб подання цього змісту. Учаснику тестування треба зрозуміти, за якою ознакою текст «Прекрасна відповідь Шведської академії» поділено на частини: першу подано курсивом, другу – звичайним шрифтом. Тобто зрозуміти різне призначення передмови й основної частини.
Формулюючи правильну відповідь, учасник має погодитися з усіма відповідями, окрім однієї: передмова не становить стислого викладу змісту основної частини. Отже, частина тексту, яку подано курсивом, не є стислим викладом змісту основної частини.
У решті відповідей наведено ознаки, що властиві частині, яку подано прямим шрифтом: її написано іншим автором – журналістом; у ній ідеться про історію написання Бобом Діланом тексту промови; ця частина є преамбулою до основного тексту; інформація в ній є супровідною до змісту основної частини тексту.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння розуміти текст, зокрема інтегрувати смисли й формувати умовиводи, що дає змогу визначити головну думку автора, приховану в тексті.
Розв’язання завдання передбачає аналізування тестованими заголовка, який найчастіше суголосний із головною думкою автора («Прекрасна відповідь Шведської академії»), а також змісту тексту, особливо заключної його частини, де містяться прямі або опосередковані свідчення щодо головної думки автора.
У своїй промові Ділан намагається осмислити несподівану й незбагненну для нього подію: Шведська академія високо оцінила тексти його пісень і визнала гідним Нобелівської премії з літератури. Розмірковуючи над цим у промові, він доходить висновку: визнавши його пісні літературою, Шведська академія дала цілком позитивну відповідь на питання, яким йому, відомому рок-музиканту, навіть не було часу задатися: «Мої пісні – це література?» Адже його справа – творити, а не оцінювати. Отже, «справа митця – творчість, оцінювати ж її – почесна справа академії». Саме це висловлення якнайкраще втілює головну думку Боба Ділана.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння тлумачити інформацію з тексту й формувати на основі її власні умовиводи.
Фраза Ділана «Я свідомий того, як небагато людей входить до складу Нобелівського комітету» є «натяком на те, як складно отримати визнання Шведської академії». Вибрати саме цю відповідь спонукає те, що фраза Ділана завершує його міркування над тим, у якій аудиторії складніше отримати визнання: у 50 тисяч слухачів чи в 5 тисяч?
Висновок музиканта такий: щирість і талант митця по-справжньому перевіряють на істинність у меншій аудиторії, де кожна людина – особистість із власним внутрішнім світом, здатна сприймати тебе по-своєму. За Діланом, Нобелівський комітет, до якого входить зовсім небагато людей, саме така вимоглива аудиторія, тож здобути визнання Шведської академії складно. На це й натякає рок-музикант у фразі з промови, наведеній у завданні.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння інтегрувати різні значення, які надає текст, тлумачити інформацію, яка в ньому міститься, і формувати на основі її власні умовиводи.
Боб Ділан зізнається в промові, що йому знадобився час, щоб осмислити «дивовижну новину» – присудження йому, рок-музикантові, Нобелівської премії з літератури. Тому зрозумілим є його прагнення знайти прецедент в історії мистецтва. Він звертається до творчості Вільяма Шекспіра, якого, як він уважає, «заледве відвідувала думка про те, що він займається літературою». Тексти Шекспіра, як і тексти пісень Ділана, не були призначені для читання: рядки з творів Шекспіра декламували актори, а пісні Ділана виконували співаки.
За логікою Ділана, якщо, попри це, Шекспір є найбільшою фігурою у світовій літературі, то і його, Боба Ділана, можна вважати причетним до літератури, а присудження йому Нобелівської премії з літератури визнати закономірним.
Отже, Ділан проводить паралель між театрально-драматичною творчістю Шекспіра і власною пісенною творчістю, щоб «осмислити причетність своєї творчості до літератури».
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння тлумачити інформацію з тексту й формувати на основі її власні умовиводи.
На правильну відповідь указують слова з промови Ділана: «Правду сказати, того року, коли я народився, і ще кілька років по тому не було людини у світі, яку б визнали достойною Нобелівської премії з літератури». Вони відповідають історичному факту: цю премія не вручали в період 1940–1943 рр., адже те, що премію не вручали 1941 р. – у рік народження Ділана – не заперечує того, що премію могли не вручати також роком раніше. Ця відповідь узгоджується також із часовим орієнтиром «ще кілька років по тому».
Інші відповіді неправильні.
Дати 1936–1941 рр. та 1941–1942 рр. не відповідають свідченню Ділана про те, що премію не вручали ще кілька років після його народження, тобто після 1941 р.
Дати 1942–1946 рр. й 1944–1947 рр. суперечать повідомленому Діланомом факту, що премію не вручали ще 1941 р., коли він народився, і в наступні роки, отже, у 1942–1943 рр.
Тож, якщо взяти до уваги те, що Ділан народився 1941 року, то, найімовірніше, Нобелівську премію з літератури не вручали в 1940–1943 рр.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих узагальнювати інформацію з різних текстів і на підставі цього виявляти спільну для них основну думку.
Варіант відповіді А неправильний, адже про вартість навчання ідеться лише в тексті А (абзац 3).
В обох текстах закцентовано дещо різні аспекти проблематики вищої освіти, однак осмислено проблеми з погляду утвердження думки про те, що вища освіта стоїть на порозі докорінної трансформації внаслідок розвитку новітніх технологій.
У тексті А це особливо виразно видно в абзацах 4–5, а в тексті Б – в абзацах 9–11. Отже, правильна відповідь – варіант Б.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки проблему підвищення якості викладання порушує тільки автор тексту А (Це попереджувальний сигнал для тих викладачів, які не переймаються якістю та рівнем викладання! Інтернет, хмарні технології, трансляції наживо та подібні новітні розробки створюють можливості та виклики для систем формальної освіти – абзац 2). Натомість автор тексту Б лише побіжно зауважує, що є сильні і слабкі викладачі (Зрозуміло, що це трансформує існуючу модель освіти. Студенти замислюються: «Навіщо мені треба слухати якогось середнього професора у Львові чи Тбілісі, якщо я можу те ж саме прослухати у видатного фахівця світового значення?» – абзац 9), однак не акцентує увагу на тому, що перед традиційною вищою освітою гостро стоїть завдання підвищення якості викладацького складу.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки обидва автори хоч і передбачають докорінні зміни у вищій освіті, однак залишають можливість її існування в тому чи тому вигляді (текст А: Можливості навчатися в режимі онлайн є викликом не тільки для аудиторного навчання. Це виклики всій нашій моделі вищої освіти – абзац 5; текст Б: Звичайно, вони залишаться в якомусь вигляді, оскільки не все можна вивчити онлайн – абзац 9).
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки проблема індивідуалізованого й персоналізованого навчання, здобутого поза традиційним середовищем університету (текст А, абзац 4) – це лише побічний аспект в обох текстах.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення спроможності тестованих простежувати смислові взаємозв’язки в текстах, виявляти розбіжності в поглядах авторів щодо зактуалізованих ними питань.
У тексті А можна знайти думки, суголосні положенням тексту Б, що запропоновані у варіантах відповіді А, Б, В та Г.
Водночас твердження автора тексту Б, зазначене у варіанті відповіді Д (Дипломи нікому не потрібні), не відповідає позиції автора тексту А, адже той в абзаці 4, говорячи про дипломи вишів, висловлює невпевненість щодо їхньої майбутньої цінності (Ми будемо свідками того, як викладання переміститься з університетів у віртуальний простір. Хто тоді буде викладачами? Буде університетський диплом мати таку саму цінність чи ж роботодавці та студенти будуть надавати більшої ваги портфоліо, яке демонструє досягнення індивідуалізованого й персоналізованого навчання, здобутого поза традиційним середовищем університету?), це дає підстави припускати, що він схильний не викреслювати дипломи зі списку затребуваних аспектів вищої освіти.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих опрацьовувати вербальний матеріал, у якому по-різному репрезентовано однотипні явища дійсності.
Поняттєво близькими номінації «університети в тій формі, в якій ми їх знаємо, – будівлі з цегли, скла, бетону, паркету, куди треба ходити, слухати», використаній К. Бендукідзе (текст Б), у тексті А є номінації, запропоновані у варіантах відповіді А, Б, В та Д (Можливості навчатися в режимі онлайн є викликом не тільки для аудиторного навчання; Інтернет, хмарні технології, трансляції наживо та подібні новітні розробки створюють можливості та виклики для систем формальної освіти; З розвитком новітніх технологій з’явилися нові форми надання освіти – відкриті та масові відкриті курси онлайн, у яких інтегровано викладання і навчання, а також використання інформаційно-комунікаційних технологій для посилення традиційних форм надання освіти; …ураховуючи те, що зміст світового рівня є доступним безкоштовно у будь-який час, викладачі можуть бути присутніми у будь-якому місці, а навчання онлайн все більше набуває популярності та потужності як альтернатива особистому навчанню), оскільки контекстуально вони відсилають читача до уявлень про університети в їхній традиційній формі.
Номінація індивідуалізованого навчання (варіант Г) стосується позауніверситетської освіти (Буде університетський диплом мати таку саму цінність чи ж роботодавці та студенти будуть надавати більшої ваги портфоліо, яке демонструє досягнення індивідуалізованого й персоналізованого навчання, здобутого поза традиційним середовищем університету? – абзац 4).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих співвідносити певні явища дійсності з їхнім ознаками, на підставі чого розпізнавати ці явища попри їхню різну вербальну представленість.
Ознаками ситуації, що характерна для традиційної вищої освіти, є ті, опис яких запропоновано у варіантах відповіді А, Б, В та Д.
Натомість коли йдеться про те, що, щоб скласти іспит на вступ до вишу…, не потрібно їхати до університету, можна зробити це у своєму місті (варіант відповіді Г), К. Бендукідзе говорить про можливості вищої освіти, які пов’язані з розвитком і поширенням освіти онлайн.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку сформованості в тестованих здатності виокремлювати часткову проблематику, яку обговорюють в різних текстах, виявляти проблеми, що залишилися поза увагою в тексті.
У тексті А, на відміну від тексту Б, не порушено проблему чинників, що гальмують розвиток нових вишів: про це говорить лише автор тексту Б (абзац 7).
Натомість інші проблеми в той чи той спосіб порушено в обох текстах: проблема знецінення диплома про вищу освіту в нових умовах – абзац 4 в тексті А й абзац 10 у тексті Б; проблема зміни ролі викладача в навчальному процесі – абзаци 2, 3 тексту А й абзац 9 тексту Б; появи нових можливостей у здобутті знань – абзаци 2–4 тексту А й абзаци 8, 9 тексту Б; переходу вищої освіти у віртуальний простір – абзац 2 тексту А й абзац 9 тексту Б.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих виокремлювати в текстах змістові частини й простежувати узгодженість їх зі змістом інших текстів або виявляти суперечність між ними.
На підставі аналізу змістових частин текстів можна з’ясувати, що змісту тексту А не відповідає твердження варіанта відповіді В «На сьогодні виші мають розвиватися в бік надання суто спеціалізованої освіти», адже в тексті А чітко заявлено, що «заклади вищої освіти не повинні надавати освіту лише у вузькій, побудованій на знаннях спеціалізації, а мають іти далі, прагнучи всебічної та цілісної освіченості особистості. Закладам варто подумати над доцільністю пропонувати студентам широкі, наскрізні спеціальності» (абзац 1). Натомість у тексті Б автор дійсно обстоює позицію, що в перспективі вища освіта має пройти процес спеціалізації, як це трапилося, наприклад, у сфері судноплавства, де «один будує кораблі, інший – ними володіє, той – орендує, четвертий – вантажовласник. Виникла спеціалізація».
В обох текстах можна знайти позиції на підтримку решти тверджень, запропонованих у варіантах відповіді.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для розв’язання цього завдання треба проаналізувати всі варіанти відповіді й визначити те, наскільки вони суперечать / не суперечать заданим умовам. Доречно буде для цього побудувати, наприклад, таблицю або схему, де відобразити всі потрібні можливості й винятки.
Згідно з умовою задачі, менеджер має взяти на роботу трьох програмістів, двох аналітиків й одного юриста. Умови:
1) Михайло й Назар не можуть працювати в компанії разом;
2) Ольга не може працювати в компанії разом ні зі Світланою, ні з Уляною;
3) якщо взяти на роботу Павла, то обов’язково треба взяти на роботу Кирила й Назара;
4) Романа обов’язково треба взяти на роботу в компанію.
Правильним є варіант відповіді Б (Кирило, Назар, Роман, Павло, Тарас). За таким варіантом на роботу взяли трьох програмістів (Кирила, Назара й Ольгу); двох аналітиків (Павла й Романа) та юриста Тараса.
У компанію взяли працювати Назара й не взяли Михайла (умова 1); ні Світлана, ні Уляна не працюють з Ольгою (умова 2); у компанію взяли Павла, а також Кирила й Назара (умова 3); у компанії працюватиме Роман (умова 4).
Перевірмо інші варіанти відповіді.
Варіант відповіді А (Кирило, Лілія, Роман, Павло, Тарас) не може бути правильним, оскільки, згідно з умовою 3, якщо брати на роботу Павла, треба обов’язково брати Кирила й Назара.
Розгляньмо варіант відповіді В (Кирило, Назар, Роман, Павло, Уляна). Він не може бути правильним, бо за другою умовою Ольга не може працювати ні зі Світланою, ні з Уляною. З огляду на цю ж умову варіант відповіді Г (Михайло, Назар, Павло, Світлана, Уляна) і варіант відповіді Д (Михайло, Кирило, Роман, Світлана, Тарас) не можуть бути правильними.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Правильним є варіант відповіді Д (Кирило, Лілія, Павло, Роман).
У компанії має працювати три програмісти, два аналітики й один юрист. Програмісти – Кирило, Лілія, Назар; аналітики – Павло, Роман; юрист – Уляна. Усі умови завдання виконано без суперечностей.
Інші варіанти груп кандидатів суперечать хоча б одній із висунутих умов.
Варіант відповіді А (Михайло, Ольга, Світлана, Роман) суперечить умові про те, що Ольга не може працювати в одній компанії з Уляною і Світланою.
Варіант відповіді Б (Михайло, Ольга, Павло, Роман) суперечить умові про те, що Михайло й Назар не можуть працювати в одній компанії.
Варіант В (Кирило, Ольга, Павло, Роман) суперечить умові про те, що Ольга не може працювати в одній компанії з Уляною.
Варіант відповіді Г (Лілія, Ольга, Павло, Світлана) суперечить умові про те, що Ольга не може працювати в одній компанії з Уляною і Світланою.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Згідно з умовою завдання в компанії має працювати три програмісти, два аналітики й один юрист. Павло – аналітик, тобто якщо компанія не візьме його на роботу, то обов’язково візьме і Романа, і Світлану. Отже, правильним є варіант відповіді Г.
Світлана не може працювати в компанії з Ольгою, тож у групі програмістів можуть бути або Кирило, Лілія, Михайло або Назар. Однак відомо, що Михайло й Назар не можуть працювати в одній компанії разом, тобто з них двох можна обрати будь-якого одного кандидата.
Оскільки програмістів має бути три, то серед них будуть обов’язково Кирило й Лілія (Кирила у варіантах відповіді немає, Лілія – варіант відповіді Г), або Михайло, або Назар (варіанти відповіді Б, В – неправильні, бо ці кандидатури не є обов’язковими), а також Тарас або Уляна (варіант відповіді А – неправильний, оскільки можна обирати довільно з двох кандидатів).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Упорядкуймо зазначені в завданні події згідно з поданими умовами, запишімо отримані результати в символьній формі:
1) M … L … R
2) S R
3) P N, N P
Узагальнімо першу й другу умови й дістанемо такий варіант:
M … L … S … R
Події L, S, R не могли відбуватися в понеділок, оскільки відбувалися після події М. Події P, N, Q могли відбуватися в різні дні тижня (зокрема й у понеділок), якщо зважати на умови про те, що P, N не могли відбуватися в послідовні дні, а також розташування подій:
M … L … S R.
Отже, правильним є варіант відповіді Б.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
З огляду на умову завдання можна поставити події в такому порядку:
M … L … S R
Відомо, що Р, N не могли відбуватися в послідовні (що стоять один за одним) дні, а також те, що подія N відбулася у вівторок (див. таблицю).
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | Неділя |
---|---|---|---|---|---|---|
N |
З огляду на зазначене вище, подія Р не могла відбутися ані в понеділок, ані в середу, подія Q могла відбутися в будь-який день тижня, однак не між подіями S та R.
Подія М могла відбутися лише в понеділок або у вівторок, бо вона передує подіям L, S, R, а подія Р не може відбуватися ні в понеділок, ні в середу.
Узагальнивши зазначене, можна стверджувати, що є чотири варіанти розташування усіх семи подій (див. таблицю).
Варіант | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | M | N | L | P | Q | S | R |
2 | M | N | L | Q | P | S | R |
3 | Q | N | M | L | P | S | R |
4 | Q | N | M | L | S | R | P |
Проаналізуймо усі варіанти відповіді.
Варіант відповіді А Подія Q відбудеться після події R суперечить усім можливим комбінаціям розташування подій.
Варіант відповіді Б Подія S відбудеться в понеділок суперечить усім можливим комбінаціям розташування подій.
Варіант відповіді В Подія R відбудеться в п’ятницю суперечить усім можливим комбінаціям розташування подій.
Варіант відповіді Г Подія P відбудеться до події M суперечить усім можливим комбінаціям розташування подій.
Варіант відповіді Д Подія L відбудеться після події N є правильним, оскільки він не суперечить жодній запропонованій комбінації.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Згідно з умовою завдання події відбулися в такій послідовності:
M … L … S R
Відомо, що події Р й N не могли відбуватися в послідовні дні, а подія P відбулася відразу після події Q й до події M.
Узагальнімо наведені умови:
… Q P … M … L … S R …
Треба визначити день, у який не могла відбутися подія N. Зауважмо, що подія не могла відбутися між подіями Q й Р, а також між подіями S і R. Отже, маємо чотири варіанти послідовності подій (див. таблиця).
Варіант | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | N | Q | P | M | L | S | R |
2 | Q | P | M | N | L | S | R |
3 | Q | P | M | L | N | S | R |
4 | Q | P | M | L | S | R | N |
Отже, подія N могла відбутися в понеділок, четвер, п’ятницю і в неділю (варіанти відповіді А, В, Г, Д), однак не могла відбутися у вівторок.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Сума цифр коду \(45398\) дорівнює \(29.\) Очевидно, що за визначених у завданні умов не існує коду з більшою сумою цифр.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки п’ятою цифрою коду є \(9\), то другою і третьою цифрами є відповідно цифри \(4\) та \(5\) або \(5\) і \(4.\) Отже, оскільки перші три цифри коду не повторюються, то першою цифрою коду не може бути ні цифра \(4,\) ні цифра \(5,\) тобто варіанти відповіді А та Б – неправильні.
Оскільки третьою цифрою коду є \(4\) або \(5,\) то варіант відповіді В також неправильний.
Оскільки четверта цифра коду є сумою першої і другої його цифр, а другою цифрою коду є \(4\) або \(5,\) то четвертою цифрою коду не може бути \(3,\) тобто варіант відповіді Г неправильний.
Четвертою і п’ятою цифрами коду \(04549\) є, відповідно, \(4\) й \(9.\) Отже, варіант відповіді Д – правильний.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Пари цифр \(3\) й \(8,\) \(2\) й \(7,\) \(3\) й \(7\) і \(4\) й \(7\) можуть бути четвертою і п’ятою цифрами коду відповідно. Приклади таких кодів: \(03538,\) \(02527,\) \(03437,\) \(04347.\) Отже, варіанти відповіді А, Б, В й Г неправильні.
Цифри \(2\) й \(8\) не можуть бути відповідно четвертою і п’ятою цифрами коду. Адже четверта цифра коду дорівнює сумі першої і другої цифр, тож другою цифрою коду може бути тільки одна із цифр \(0, 1\) або \(2.\) Тоді найбільша можлива сума другої і третьої цифр дорівнює \(7,\) тобто п’ятою цифрою коду не може бути \(8.\) Отже, варіант відповіді Д правильний.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Г, Д є неправильними, тому що в них сформульовано твердження, які логічно не пов’язані з міркуваннями економіста.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що в ньому сформульовано загальне твердження, яке не має стосунку ні до умови, ні до висновку міркувань економіста.
Варіант відповіді В правильний, тому що саме це твердження (виділено грубим шрифтом) є логічною прогалиною в ланцюгу міркувань економіста*: компанії, які не забезпечують ані високої якості послуг, ані прийнятної ціни, не можуть привернути уваги споживачів & компанії, які не здатні привернути увагу споживачів до своїх послуг, згодом банкрутують \(\Rightarrow\) компанії, які не забезпечують ані високої якості послуг, ані прийнятної ціни, згодом збанкрутують.
*Міркування економіста мають форму категоричного силогізму, у якому немає одного із засновків – варіант відповіді Б.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант А правильний, оскільки наявність у меді бактерій, що запобігають розвитку шкідливих бактерій, що спричиняють пошкодження зубів, дійсно спростовує удаваний парадокс у висловлені лектора.
Варіант Б неправильний тому що з твердження не зрозуміло, який буде сумарний баланс цукру в людей, які вживають багато меду.
Варіант В неправильний, оскільки у висловлені лектора нічого не говориться про форму вживання цукру – у розчиненому чи не розчиненому вигляді.
Варіант Г неправильний, оскільки це твердження взагалі не стосується міркувань лектора.
Варіант Д неправильний, оскільки в міркуваннях лектора питання рафінованого й не рафінованого цукру не обговорюється взагалі.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки психолог у своїх міркування ґрунтується тільки на спостереженнях за тими працівниками промислових сейнерів, які мають нерегулярний, іноді у вигляді короткого дрімання, сон, а робітників інших категорій на сейнерах він не обговорює.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що в міркуваннях психолога проблему частки тих, хто потерпає від безсоння за різними категоріями громадян, він не обговорює.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки в міркуваннях психолога немає обговорення питання, наскільки дрімання може бути причиною безсоння. Також не йдеться про те, що всі випадки безсоння мають однакову причину.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки невизначеність із поняттям дрімати можна інтерпретувати як указівку на його вживання в загальноприйнятому розумінні. Тому, порівняно з недоліком, зазначеним у варіанті відповіді Д, недолік у виглядів невизначеності в поняттях можна розглядати як слабший.
Варіант відповіді Д правильний, оскільки виводити наявність причинових зв’язків між двома факторами, які спостерігають за результатами досліджень, разом є грубою методологічною помилкою.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки це твердження неповністю відображає міркування експерта, хоча дійсно випливає з його міркувань: він стверджує, по суті, що успішне проходження будь-якого тестування і фахові якості вчителя є незалежними подіями: з одного боку, учитель, який має проблеми в практиці, може успішно пройти тестування і навпаки: висококваліфікований педагог може отримати низьку оцінку за результатами стандартизованих тестувань.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що експерт не обмірковує світовий досвід застосування кваліфікаційного тестування вчителів.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки в ньому наведено позицію деяких політиків, яку експерт використовує як основу для критики. Тож це не може бути висновком із міркувань експерта.
Варіант відповіді Г правильний, оскільки в міркуваннях експерта наведено два контрприклади, для яких підхід політиків, описаний у міркуваннях, є несправедливим щодо вчителів, професійні якості яких визначають за результатами кваліфікаційних стандартизованих тестувань.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки в наведених міркуваннях експерта не йдеться про те, що талановитість учителя може стати на заваді проходженню ним стандартизованого тестування (хоча, як свідчить практика, таке твердження є слушним).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б правильний, тому що з наведеного твердження випливає, що є студенти, які вивчають математику й мистецтво. А оскільки студенти, які вивчають математику, не вивчають право, то вони є прикладом студентів, які вивчають мистецтво, проте не вивчають права.
Варіанти відповіді А, В, Г, Д неправильні, оскільки для них є контрприклади, які наведено у вигляді діаграм Ейлера – Вена (у діаграмах використано такі позначки:
- Пр – множина студентів, які вивчають право;
- Ма – множина студентів, які вивчають математику;
- Ми – множина студентів, які вивчають мистецтво;
- Лі – множина студентів, які вивчають літературу.
Діаграма Ейлера – Вена 1. Контрприклад для варіантів відповіді В, Г, Д
Діаграма Ейлера – Вена 2. Контрприклад для варіанта відповіді А
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. Віктор стверджує, що головною метою права є забезпечення добродійної поведінки громадян, натомість Галина це заперечує, бо це значно небезпечніше, ніж урядове надмірне опікування правами людини.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що в наведених висловлюваннях Віктора й Галини не йдеться про здатність громадян самостійно визначатися з правильним вибором без утручання уряду.
Варіант відповіді В неправильний, бо і Віктор, і Галина обговорюють питання доцільності правового регулювання добродійності, а не загального питання про те, що важливіше для суспільства – добродійність громадян чи захист їхніх прав.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки позиція Галини є негативною щодо питання визначення урядом того, яка поведінка є добродійною, а яка ні. Натомість погляди Віктора щодо цього питання з наведеного діалогу не є визначуваними.
Варіант відповіді Д неправильний. Хоча і Віктор, і Галина сходяться на тому, що наслідком концентрації права на процедурних аспектах є надмірне опікування правами людини з боку уряду, проте із цього Віктор робить висновок, із яким не погоджується Галина.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Еквівалентною формою міркувань проректора є така: щоразу, коли ми не розгублені, ми маємо діяти, зараз ми не розгублені, тож ми маємо діяти. Логічним висновком із цих міркувань є твердження: якщо ми не розгублені, то ми маємо діяти.
Варіант відповіді А неправильний, оскільки слова ректора свідчать про те, що він не погоджується з істинністю умови міркувань проректора й на цій основі не погоджується і з його висновком.
Варіант відповіді Б неправильний, бо ректор заперечує висновок проректора, заперечуючи умову його міркувань і цим обґрунтовуючи свою позицію.
Варіант відповіді В правильний, бо ректор заперечує неявну умову в міркуваннях проректора (ми розгубилися), що спростовує обґрунтованість висновку проректора.
Варіант відповіді Г неправильний. Хоча ректор не заперечує хибності аргументації проректора, проте заперечує виконання умови цієї аргументації, із чого робить висновок про необґрунтованість висновку проректора.
Варіант відповіді Д неправильний. Ректор не надає ні узагальнення слів проректора, ні контрприкладу до його позиції.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, бо в ньому на основі суджень про підмножини загальної множини (більшість щенят, які досягли в певний момент віку вісім тижнів відлучають від матері) зроблено загальний логічно правильний висновок стосовно загальної множини (більшість щенят віком більше восьми тижнів вже відлучені від матері).
У міркуваннях експерта на основі судження про те, яку частку в множині В (множина злодіїв) займає переріз множин А (люди, які потерпали від насильства в родині в дитячому віці) й В, зроблено логічно неправильний висновок про те, яку частку множини А становить переріз множин А і В.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що висновок у ньому є категоричним (імперативним): вакциноване від сказу щеня в дорослому віці перетвориться (обов’язково!) на врівноваженого собаку, тоді як висновок в аргументації експерта має імовірнісний характер (більшість дітей, які потерпають від насильства в родині, стають злочинцями в дорослому віці).
Варіант відповіді В неправильний з тієї самої причини, що й варіант відповіді Б. Крім того, імплікація у висновку варіанта відповіді В є оберненою до імплікації у висновку експерта, а пряма й обернена імплікації не є еквівалентними.
Варіант відповіді Г неправильний з тієї самої причини, що й варіант відповіді Б. Крім того, імплікація у висновку варіанта відповіді Г є протилежною до імплікації у висновку експерта, а пряма й протилежна імплікації не є еквівалентними.
Варіант відповіді Д правильний. Форми аргументації експерта й аргументації у варіанті відповіді Д повністю збігаються, у чому можна переконатися, побудувавши діаграму Ейлера – Вена, на якій одне коло позначає множину всіх домашніх тварин – собак, а друге – множину домашніх тварин, які потрапили на прийом до ветеринара. Ця діаграма також свідчить про те, що аргументація експерта й аргументація у варіанті відповіді Г неправильні.

Діаграма Ейлера – Вена
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки твердження цього варіанта еквівалентне твердженню варіанта відповіді Б згідно з визначенням «доброго мисливця», наданого біологом.
Варіант відповіді Б неправильний, бо біолог стверджує, що всі коти, які є добрими мисливцями, мають високий МЖ-показник, проте із цього не випливає справедливість оберненого твердження, яким є варіант відповіді Б (ці твердження є взаємно оберненими).
Варіант відповіді В неправильний, оскільки в наведених твердженнях біолога немає даних, на основі яких можна було б порівняти кількість добрих мисливців серед диких і домашніх котів.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки твердження в ньому є протилежним до твердження біолога, а тому його істинність логічно не випливає з істинності твердження біолога.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки у твердженні варіанта відповіді Д йдеться про порівняння кількості коротких і довгих подорожей, що не впливає на відсоток ДТП, про що свідчить статистика судового медичного експерта.
Варіант відповіді Д правильний, бо, згідно з одним висловленням біолога, деякі домашні коти є добрими мисливцями, а згідно з іншим – усі добрі мисливці мають високий МЖ-показник. Отже, ті домашні коти, які є добрими мисливцями мають високий МЖ-показник (і ця множина, згідно з висловлюваннями біолога, непорожня).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на