Прочитайте тексти А й Б та виконайте завдання 7 -12
(цифри в дужках позначають номери абзаців наскрізно в обох текстах)
Текст А
(1) Заклади вищої освіти не повинні надавати освіту лише у вузькій, побудованій на знаннях спеціалізації, а мають іти далі, прагнучи всебічної та цілісної освіченості особистості. Закладам варто подумати над доцільністю пропонувати студентам широкі, наскрізні спеціальності. У цій перспективі передбачається, що студенти самі будуть свідомі того, що їм потрібні більш широкі знання й навички. Вища освіта повинна допомагати студентам будувати ширший фундамент, на якому вони можуть формувати майбутні професійні компетентності. Уміння навчатися є основоположним.
(2) У цьому аспекті особливого значення набувають сучасні технології, які все частіше пропонують можливості віртуальних факультетів і віртуальних коледжів. Вони збирають по світу найкращих викладачів, знання й методи викладання яких стають доступними онлайн для студентів у будь-якій країні світу. Це попереджувальний сигнал для тих викладачів, які не переймаються якістю та рівнем викладання! Інтернет, хмарні технології, трансляції наживо та подібні новітні розробки створюють можливості та виклики для систем формальної освіти.
(3) З розвитком новітніх технологій з’явилися нові форми надання освіти - відкриті та масові відкриті курси онлайн, у яких інтегровано викладання й навчання, а також використання інформаційно-комунікаційних технологій для посилення «традиційних» форм надання освіти. Здобуття знань, навичок і компетентностей уже не прив’язується до конкретного часу або простору, що видозмінює ролі викладачів і студентів. За словами Майкла Барбера та його колег, «ураховуючи те, що зміст світового рівня є доступним безкоштовно в будь-який час, викладачі можуть бути присутніми в будь-якому місці, а навчання онлайн усе більше набуває популярності та потужності як альтернатива особистому навчанню, ми маємо замислитися над природою викладання та навчання у вищій освіті»
(4) Навчання онлайн трансформує те, як людина одержує доступ до знань, і відкриває вищу освіту тим, для кого вона була недосяжною. Буде безліч можливостей для переосмислення вищої освіти, але разом із цим революційні зміни ставитимуть виклики на багатьох фронтах - роль викладача зміниться радикально, навчання он-лайн вимагатиме кардинально нових навичок, а процес викладання й навчання ставатиме все більш індивідуалізованим. Ми будемо свідками того, як викладання переміститься з університетів у віртуальний простір. Хто тоді буде викладачами? Буде університетський диплом мати таку саму цінність чи ж роботодавці та студенти будуть надавати більшої ваги портфоліо, яке демонструє досягнення індивідуалізованого й персоналізованого навчання, здобутого поза традиційним середовищем університету?
(5) Можливості навчатися в режимі онлайн є викликом не тільки для аудиторного навчання. Це виклики всій нашій моделі вищої освіти.
Зі звіту групи високого рівня Єврокомісії з питань модернізації вищої освіти в Європі «Удосконалення якості викладання і навчання у вищих т канальних закладах Європи».
ТЕКСТ Б
(6) Система освіти в другій декаді ХХІ століття зазнає кардинальної революції за всю історію свого існування.
(7) Сьогодні освіта - це інтегрована модель: ви живете, учитеся, складаєте іспити, пишете наукові роботи в одному місці. Університети - це вертикально інтегровані компанії. Але якщо подивитися на будь-які вертикально інтегровані бізнеси, що починалися кілька століть тому, то більшість із них зазнала серйозних змін. Як було влаштовано судноплавство 500 років тому? Ви будували корабель, ставали його капітаном, ходили за тридев'ять земель, купували спеції, привозили їх, продавали... Зараз цього немає. Один будує кораблі, інший - ними володіє, той - орендує, четвертий - вантажовласник. Виникла спеціалізація. У вищій освіті цього не сталося. Тому що існує дуже великий бар’єр для входу на ринок освітніх послуг за рахунок сили бренду й держрегулювання. Держава заважає створенню нових незалежних університетів у всьому світі. І навіть якщо створюються нові виші, то популярними вони стають далеко не відразу.
(8) І все ж спеціалізація в освіті поступово відбувається. Щоб скласти іспит на вступ до вишу - наприклад, тести GMAT, GRЕ, ТОЕFL, - не потрібно їхати до університету, можна зробити це у своєму місті. А розвиток інформаційних технологій взагалі перевернув усе з ніг на голову. Сьогодні в Америці щотижня з’являється як мінімум одна компанія, яка вкладає фінанси в освіту як перспективний напрям. А студенти, яким цікава якась галузь знань, що не є частиною їхнього курикулуму, завантажують лекції з Соursera, МІТ і вчаться.
(9) Зрозуміло, що це трансформує чинну модель освіти. Студенти замислюються: «Навіщо мені треба слухати якогось середнього професора у Львові чи Тбілісі, якщо я можу те ж саме прослухати у видатного фахівця світового значення?» Виходить, що університети в тій формі, у якій ми їх знаємо, - будівлі з цегли, скла, бетону, паркету, куди треба ходити, слухати, будуть відмирати. Звичайно, вони залишаться в якомусь вигляді, оскільки не все можна вивчити онлайн. Наприклад, у вишах залишаться лабораторії для проведення дослідів або клініки. Але в цілому освіта переміститься в Інтернет.
(10) Більше того: насправді вся ця вища освіта - нісенітниця. Дипломи нікому не потрібні. Уся ця дипломоманія - результат останніх ста або двох сотень років. Я мрію про те, коли ми зможемо просто вчити людей, без «папірця». А підтверджувати свою кваліфікацію й знання можна буде за допомогою іспитів, організованих за зразком ТОЕFL або GМАТ.
(11) Я переконаний, що ці зміни в глобальній системі освіти відбудуться рано чи пізно, тому що вони неминучі. Немає сил у природі, які можуть боротися з економічною правдою.
За Кахою Бендукідзе.
Описовій номінації «університети в тій формі, у якій ми їх знаємо, - будівлі з цегли, скла, бетону, паркету, куди треба ходити, слухати», використаній К. Бендукідзе (текст Б), НЕ відповідає номінація тексту А, зазначена в рядку