ЗНО онлайн 2017 року ТЗНК в магістратуру – основна сесія (іспит у ВНЗ)
Тестові завдання основної сесії тесту 2017 року ЄВІ ТЗНК (тест у ВНЗ)
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – уміння тлумачити інформацію з тексту й формувати на її основі власні умовиводи.
Так, на думку автора, образ похмурого старого, заглибленого у свої невеселі думки, утілений у численних пам’ятниках поетові, – лише одне з облич живого Шевченка, і це обличчя Шевченка-страждальця, натомість для українців сьогодні актуальний Шевченко – взірець новітньої української ідентичності, який мав би стати для наших сучасників зразком успішності. Із цього логічно випливає твердження: у пам’ятників не те з облич живого Шевченка, якого потребує Україна.
Отже, особливу актуальність для України афоризму «Щоб убити поета, достатньо поставити йому пам’ятник» зумовлено передовсім тим, що в пам’ятників не те з облич живого Шевченка, якого потребує Україна.
Інші варіанти відповіді не містять пояснення особливої актуальності наведеного в тексті афоризму:
- відповідь будь-якого поета краще читати, ніж на нього дивитися» спростовано словами автора, що «йдеться не про це;
- відповідь монументів поетові значно більше, ніж видань «Кобзаря» непереконлива, адже «Кобзар» Шевченка був і залишається настільною книгою чи не для кожної української сім’ї;
- відповідь у монументах відображено сприйняття Шевченка його сучасниками не може слугувати поясненням, оскільки інформація, яку наведено в ній, неповна й однобічна, адже таким є сприйняття Шевченка й нашими сучасниками;
- відповідь монументи Шевченкові – це втілення образу Батька нації також не є поясненням особливої актуальності наведеного в тексті афоризму, оскільки не акцентує потребу сучасної України не так в образі народного мудреця, патріарха, як в образі поета-переможця.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння знаходити в тексті інформацію для вибору правильної відповіді.
Правильна інформація «Шевченко сформувався на хвилі європейського романтизму, коли літераторів, художників, композиторів визнавали цікавими також як володарів думок, громадських лідерів, законодавців моди. І від того, наскільки їхній образ (або, як тепер сказали б, імідж) був артистично переконливим, залежало й донесення до публіки їхніх ідей» міститься в абзаці 3 й дає змогу вибрати правильну відповідь Д (доносити до публіки свої погляди).
Решта варіантів відповіді неправильні, оскільки не апелюють до наведеної в тексті інформації.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тлумачити інформацію з тексту й формувати на її основі власні умовиводи.
Зауважуючи, що «Річ в акцентах», автор, найімовірніше, пропонує, не відкидаючи традицію, акцентувати на тому, що суголосне сучасності. Відповідь випливає зі змісту абзацу 6: автор звертає увагу читача на те, що сучасники запам’ятали Шевченка харизматичною людиною. Такі люди зазвичай відомі як лідери. На думку автора, такий Шевченко значно ширший, ніж депресивний дідуган із позеленілих пам’ятників, живий і сучасний.
Логічно завершити думку автора висновком про те, що, формуючи сьогодні образ Шевченка, слід, не відкидаючи усталених уявлень про поета, акцентувати на тому, що раніше обходили увагою: суголосність поета нашій сучасності, сьогоденню: «річ в акцентах».
Отже, правильний варіант відповіді – не відкидаючи традицію, акцентувати на тому, що суголосне сучасності.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання скеровано на перевірку вміння знаходити в тексті необхідну інформацію й тлумачити її, виявляти аналогії.
Завдання передбачало, що за аналогією до протиставлення «критичні обставини біографії Шевченка – переваги, даровані йому цими обставинами» в умові завдання, буде побудовано протиставлення, яке простежуємо в тексті: «образ Шевченка-страждальця – образ Шевченка-переможця». Звертаючи увагу читача на парадоксальні переваги, даровані Шевченкові критичними обставинами його біографії, автор протиставляє узвичаєному образу Шевченка-страждальця образ Шевченка-переможця.
Решта варіантів відповіді неправильні, оскільки протиставлення, на якому побудовано умову завдання, не було витлумачено в них як аналогічне протиставленню, яке є стрижнем авторських міркувань (протиставляє узвичаєному образу Шевченка-страждальця образ Шевченка-переможця).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання скеровано на перевірку читацької компетентності – розуміння прочитаного й оцінювання інформації з погляду її актуальності для читача.
Завдання передбачає вміння зіставляти зміст завдання з інформацією з тексту. Ідеться про зіставлення вислову «зразок успішності» й інформації з тексту, наданої у вигляді можливих варіантів відповіді.
Прагнучи віднайти в Шевченкові зразок успішності для наших сучасників, автор апелює до всього сказаного, окрім зазначеного у відповіді «людина, яка стала частиною національного міфу».
Зміст тексту цілком відповідає розумінню вислову «зразок успішності» щодо Шевченка з огляду на «його реальну спроможність перекодувати свій народ», на те, що він людина, чиє «життя достойне пам’ятників йому по всьому світу», на «фамільярне “Шева”, як його звуть сучасні студенти», нарешті, на тексти поета, що успішно лягають на акорди важкого року.
Але змісту тексту не відповідає розуміння вислову «зразок успішності» щодо Шевченка як «людини, яка стала частиною національного міфу». Текст містить пряме свідчення на користь цього: «Шевченко-страждалець є частиною дуже застарілого національного міфу, де українцям відведено роль покірних жертв історії».
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку читацької компетентності – розуміння прочитаного. Воно передбачає вміння співвідносити зміст завдання з інформацією з тексту.
Ідеться про співвіднесення протиставлення з умови завдання «скульптурний образ Шевченка – живий Шева» і протиставлень, що подані як відповіді, з яких лише одна правильна.
Протиставленню в умові завдання цілком не відповідає лише протиставлення «лузер – автор текстів рок-композицій», адже автор тексту рішуче заперечує вживання назви лузер щодо Шевченка: «Людину ж, яка стала "іконою" нації, за всього бажання недоброзичливців, важко назвати лузером».
Інші протиставлення відповідають умові завдання.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих на підставі вивчення текстів співвідносити різнотипні вербальні номінації з тим самим явищем дійсності.
В обох текстах репрезентовано кілька варіантів називання гомеопатії (найчастіше це перифрастичні вирази – контекстуальні синоніми). Так, поняттю гомеопатії відповідають номінації найбільш суперечливий предмет терапії (текст А, абзац 1: Зважаючи на те, що вона (гомеопатія) залишається одним із найбільш суперечливих предметів терапії), альтернативне лікування (текст А, абзац 2: …гомеопатія як альтернативне лікування, що спирається на суперрозчинені речовини та принцип «клин клином вибивають», є абсолютно неефективна), нетрадиційна медицина (текст А, абзац 6: Чи вплине новина про те, що гомеопатія неефективна, на споживачів, що витрачають свої кошти на нетрадиційну медицину), інший спосіб лікування хвороб (текст Б, абзац 7: Здавна традиційна медицина співіснує з іншими способами лікування хвороб, у тому числі з гомеопатією).
Тобто не є контекстуальним синонімом описова номінація комбіноване лікування, оскільки під цією номінацією в тексті Б розуміють поєднання методів традиційного й гомеопатичного лікування (текст Б, абзац 11: Що стосується всіх інших захворювань, то найкращим варіантом буде комбіноване лікування: основні причини захворювання, а також його симптоми усувають силами традиційної медицини та лікарських препаратів, а для відновлення сил організму й профілактики виникнення захворювання можна використовувати гомеопатію).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих аналізувати зміст тематично споріднених текстів і виявляти в них ті позиції, щодо яких автори висловлюють різне бачення.
Автор тексту А не погодився б з автором тексту Б в тому, що гомеопатію як доповнення до традиційної медицини можна застосовувати (варіант відповіді А). Це випливає з того, що в тексті А автор неоднозначно доводить думку про відсутність наукових доказів користі від гомеопатичних препаратів, а також про особливу небезпечність цих препаратів для певних категорій (окрема дітей) хворих (найкращі доступні клінічні аргументи на користь гомеопатії не є задовільними, щоб можна було рекомендувати її застосування в клінічній практиці – абзац 1; гомеопатія як альтернативне лікування, що спирається на суперрозчинені речовини та принцип «клин клином вибивають», є абсолютно неефективна – абзац 2; Автори дослідження стурбовані тим, що люди, які продовжують обирати гомеопатичні препарати замість доказової медицини, стикаються з реальними ризиками для здоров’я – абзац 5; Чи вплине новина про те, що гомеопатія неефективна, на споживачів, що витрачають свої кошти на нетрадиційну медицину? – абзац 6). Натомість у тексті Б автор, усвідомлюючи суперечливе ставлення до гомеопатії (У медичному середовищі не вщухають суперечки про те, чи гомеопатія шкідлива, чи ж за грамотного застосування може бути корисною для людського організму – абзац 7), обстоює / пропагує можливість «комбінованого лікування» (абзац 11). Отже, правильна відповідь – варіант А.
У решті варіантів відповіді запропоновано твердження, щодо яких автори текстів А та Б, найімовірніше, порозумілися б. Так, думку про те, що жодні аргументи, які доводять шкідливість гомеопатії, не діятимуть на певні групи людей (варіант відповіді Б) підтримав би й автор тексту А, оскільки в кінці тексту він скрушно говорить: «Чи вплине новина про те, що гомеопатія неефективна, на споживачів, що витрачають свої кошти на нетрадиційну медицину? Якщо зростає промисловість гомеопатичних препаратів, то відповідь, мабуть, – ні» (абзац 6), і автор тексту Б, адже вся стратегія його міркувань (абзац 8) побудована на тому, що попри сумніви лікарів щодо користі гомеопатії, для багатьох категорій хворих (діти, вагітні, алергіки) – це найкращий вихід.
Твердження варіанта відповіді В до гомеопатії чимало людей ставиться упереджено так само підтримали б обидва автори: у тексті А зазначено, що багато лікарів, особливо ті, які спираються на клінічні дані, ставляться упереджено до гомеопатії, хоча поряд із ними, очевидно, є й ті, хто довіряє гомеопатії; у тексті Б також ідеться про те, що ставлення до гомеопатії різне (абзац 7).
Думку варіанта відповіді Г гомеопатія ні за яких умов не може бути панацеєю (панацея — міфологічний універсальний засіб від усіх хвороб. Шукали панацею алхіміки. Назва походить від імені грецької богині Панакеї. Сьогодні термін панацея вживають образно, означаючи неймовірний засіб, який розв’яже всі проблеми, і не тільки медичного характеру) повністю б підтримав автор тексту А (він категорично проти гомеопатії в лікуванні) і частково – автор тексту Б, який чітко заявляє: «Варто відзначити, що гомеопатія не є панацеєю від усіх захворювань, як вважають багато людей. Чимало хвороб можна вилікувати тільки силами традиційної медицини, у такий спосіб стверджуючи, що вона може бути використана лише як допоміжний засіб до засобів традиційної медицини.
Позицію, наведену у варіанті відповіді Д лікування має відбуватися лише за умови діагностики й урахуванням багатьох чинників, підтримали б обидва автори: автор тексту А – з огляду на те, що він є прихильником доказової медицини, автор тексту Б – з огляду на те, що є прихильником думки про дієвість гомеопатичних препаратів лише в разі індивідуального добирання їх: підбирати гомеопатичні препарати можна тільки з лікарем-гомеопатом, оскільки вони призначаються індивідуально для кожної людини, а тип лікування залежатиме від безлічі факторів, у тому числі від спадкової схильності до захворювань і правильного чи неправильного способу життя).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Виконання тестового завдання передбачає перевірку вміння тестованих виокремлювати часткові проблеми в тематично споріднених текстах і на підставі зіставлення з’ясовувати, яка з проблем залишилася поза увагою в певному тексті.
Проблему, названу у варіанті відповіді А співвідношення ефектів від гомеопатії й плацебо, обговорюють в обох текстах: ґрунтовніше в тексті А (абзац 1) і побіжно в тексті Б (абзац 8).
Проблема ефективності застосування гомеопатичних препаратів (варіант відповіді Б) є центральною в обох текстах. Фактично, їй відведено основний виклад.
Проблему використання гомеопатії для лікування дітей (варіант відповіді В) порушено в обох текстах: у тексті А зазначено, що гомеопатія для дітей особливо ризикована, а в тексті Б, навпаки, наголошено, що для дітей гомеопатія може бути добрим замінником традиційних засобів.
Проблему збільшення виробництва гомеопатичних препаратів (варіант відповіді Г) порушено лише в тексті А (абзац 7).
Проблему ставлення лікарів до використання гомеопатії (варіант відповіді Д) зактуалізовано в обох текстах: у тексті А висловлено думку про те, що гомеопатія залишається одним із найбільш суперечливих предметів терапії (абзац 1), а в тексті Б – у медичному середовищі не вщухають суперечки про те, чи гомеопатія шкідлива, чи ж за грамотного застосування може бути корисною для людського організму (абзац 8).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих виявляти взаємозв’язки між тематично спорідненими текстами й простежувати ті позиції, які підтримано або спростовано в одному з них.
У тексті А варіант відповіді А Здавна традиційна медицина співіснує з іншими способами лікування хвороб, у тому числі з гомеопатією, у якій в ролі лікувальних препаратів використовуються природні речовини – рослини, мінерали, а також речовини тваринного походження перегукується з фрагментом «Австралійське дослідження, яке спирається на обширний огляд медичної літератури, завдало фінального удару по 200-річному альтернативному лікуванню, розробленому німецьким лікарем “з відсутнім інтересом до детальної патології, а також до звичайної діагностики та лікування”» (абзац 4), із якого випливає, що здавна (приблизно 200 років) гомеопатія є альтернативним до традиційної медицини способом лікування.
Позицію тексту Б, яку запропоновано у варіанті відповіді Б У медичному середовищі не вщухають суперечки про те, чи гомеопатія шкідлива, підтверджено в тексті А вже тим фактом, що в ньому автор змушений наводити дані чотирьох досліджень (2002, 2010, 2014 та останнього), які ставлять собі за мету довести думку, що «люди, які продовжують обирати гомеопатичні препарати замість доказової медицини, стикаються з реальними ризиками для здоров’я» (абзац 5).
Думці з тексту Б, наведеній у варіанті відповіді В …якщо маленькі діти… не завжди можуть лікуватися антибіотиками, то гомеопатичні препарати, підібрані індивідуально, як правило, стають для них найкращим виходом, у тексті А немає підтвердження. Навпаки, автор тексту А наголошує на тому, що дослідження 2010 року довело: гомеопатичне лікування передовсім небезпечне для дітей (абзац 2).
Думку тексту Б про те, що традиції гомеопатичного лікування залишаються незмінними протягом десятиліть (варіант відповіді Г) підтверджує той фрагмент абзацу 4 тексту А, де зазначено, що гомеопатія має двохсотрічну історію як альтернативне лікування, розроблене німецьким лікарем «з відсутнім інтересом до детальної патології, а також до звичайної діагностики та лікування».
Тезу тексту Б, запропоновану у варіанті відповіді Д Чимало хвороб можна вилікувати тільки силами традиційної медицини (онкологічні захворювання, цукровий діабет, і подібні складні хвороби вимагають негайного звернення до лікаря), підтверджує в тексті А чітко заявлена автором позиція: гомеопатія не тільки не є ефективною для лікування хвороб, а й створює ризики для хворих.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку здатності тестованих узагальнювати погляди, висловлені в одному з текстів, і передбачати можливість використання їх як контраргументів для спростування поглядів, висловлених в іншому тексті.
Для спростування прикладів з абзацу 8 тексту Б (Наприклад, якщо маленькі діти й вагітні жінки, а також люди, які страждають хронічними захворюваннями, не завжди можуть лікуватися антибіотиками, то гомеопатичні препарати, підібрані індивідуально, як правило, стають для них найкращим виходом. Непоодинокими є випадки, коли людина, яка хворіла довго й тяжко й приймала значну кількість антибіотиків і знеболювальних, унаслідок чого в неї розвивалася алергія на ці препарати, змушена була звертатися до гомеопатії. І ефект був. Так, не можна сказати, що ці люди ставали як новенькі, але починали почуватися набагато краще. Це реальні випадки з життя, які не можна пояснити ефектом плацебо) автор тексту А міг би використати позиції варіантів відповідей А – Г.
Натомість варіант відповіді Д не можна використати, оскільки з інформації тексту А про збільшення виробництва гомеопатичних препаратів (абзаци 5–6) не випливає, що до гомеопатичного лікування звертаються саме (і передусім) ті люди, які впадають у відчай через неможливість тривалий час вилікуватися.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих визначати жанрову специфіку текстів і їхнє загальне ідейно-тематичне спрямування, знаходити аналогічно створені тексти з інших тематичних галузей.
Найвиразнішу аналогію між текстами А та Б простежуємо з характеристиками, наданими у варіанті відповіді Д, адже текст А, дійсно, є оглядом за своєю жанровою специфікою й узагальнює дані інших досліджень щодо необґрунтованості поглядів стосовно дієвості гомеопатичних препаратів у терапевтичних цілях (у варіанті відповіді Д зазначено: узагальнювальний огляд, який показує необґрунтованість поглядів щодо дієвості використання внутрішньовишівських іспитів для якісного відбору вступників на навчання в магістратурі). Натомість текст Б за своєю жанровою специфікою є невеликою статтею, мета якої – показати, що тривалий досвід використання гомеопатичних препаратів поряд із традиційним лікуванням переконує в доцільності застосування цих препаратів у терапевтичних цілях (у варіанті відповіді Д зазначено: стаття, яка відстоює доцільність використання поряд з іншими інструментами оцінювання ще й внутрішньовишівських іспитів, апелюючи до позитивного тривалого досвіду їх використання).
В інших варіантах відповіді запропоновано або несуголосне текстам А та Б визначення жанрової специфіки текстів, або відмінні від змістів текстів А та Б описи.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Питання дискваліфіковано фаховою комісією з питань оцінювання
Для виконання завдання треба перевірити виконання умов у кожному з наведених варіантів відповіді.
Умови:
- 1) в один день у розклад можна поставити лише один курс, і жоден із курсів – у неділю;
- 2) податкове право можна слухати лише в понеділок;
- 3) адміністративне право можна поставити в розклад лише в один із днів після митного права;
- 4) адміністративне право й інформаційне право не можна ставити в дні, які йдуть один за одним.
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | |
---|---|---|---|---|---|---|
А | Податкове право | Митне право | Адміністративне право | Інформаційне право | Фінансове право | Трудове право |
Б | Митне право | Адміністративне право | Трудове право | Інформаційне право | Фінансове право | Податкове право |
B | Податкове право | Адміністративне право | Митне право | Інформаційне право | Фінансове право | Трудове право |
Г | Податкове право | Митне право | Адміністративне право | Фінансове право | Інформаційне право | Трудове право |
Д | Податкове право | Трудове право | Адміністративне право | Митне право | Фінансове право | Інформаційне право |
Правильним є варіант відповіді Г, він не суперечить жодній із наведених умов.
Перевірмо решту варіантів.
Варіант відповіді А
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | |
---|---|---|---|---|---|---|
А | Податкове право | Митне право | Адміністративне право | Інформаційне право | Фінансове право | Трудове право |
Варіант відповіді А суперечить умові про те, що адміністративне й інформаційне право не можуть викладатися у дні, які йдуть один за одним.
Варіант відповіді Б
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | |
---|---|---|---|---|---|---|
Б | Митне право | Адміністративне право | Трудове право | Інформаційне право | Фінансове право | Податкове право |
Варіант відповіді Б суперечить умові про те, що податкове право можна слухати лише в понеділок.
Варіант відповіді B
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | |
---|---|---|---|---|---|---|
B | Податкове право | Адміністративне право | Митне право | Інформаційне право | Фінансове право | Трудове право |
Варіант відповіді В суперечить умові про те, що адміністративне право можна поставити в розклад лише в один із днів після митного права.
Варіант відповіді Д
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | |
---|---|---|---|---|---|---|
Д | Податкове право | Трудове право | Адміністративне право | Митне право | Фінансове право | Інформаційне право |
Варіант відповіді Д суперечить умові про те, що адміністративне право можна поставити в розклад лише в один із днів після митного права.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Питання дискваліфіковано фаховою комісією з питань оцінювання
Правильним є варіант відповіді Д, оскільки згідно з умовами субота останній день тижня, коли можна слухати курси, водночас після курсу митного права має бути обов’язково «Адміністративне право», тож митне право не можна слухати в останній день тижня.
Перевірмо, а чи інші курси, зазначені в дистракторах, можна розташувати в суботу. Для цього сформулюймо варіанти розташування курсів, які можливі за визначених умов і в яких курси з адміністративного, трудового, фінансового, а потім й інформаційного права викладатимуть у суботу.
Серед умов для розв’язання цього завдання особливо важливо те, що податкове право можна слухати лише в понеділок; адміністративне право можна поставити в розклад лише в один із днів після курсу з митного права; адміністративне право й інформаційне право не можна викладати в дні, що йдуть один за одним.
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | |
---|---|---|---|---|---|---|
А | Податкове право | Митне право | Інформаційне право | Фінансове право | Трудове право | Адміністративне право |
Б | Податкове право | Митне право | Адміністративне право | Фінансове право | Інформаційне право | Трудове право |
B | Податкове право | Митне право | Інформаційне право | Трудове право | Адміністративне право | Фінансове право |
Г | Податкове право | Фінансове право | Митне право | Адміністративне право | Трудове право | Інформаційне право |
Д | Податкове право | Трудове право | Адміністративне право | Митне право | Фінансове право | Інформаційне право |
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Питання дискваліфіковано фаховою комісією з питань оцінювання
Розташуймо курси згідно з поданими умовами, зваживши, що адміністративне й фінансове право можна викладати лише після митного, тобто або в п’ятницю, або в суботу, а також те, що для трудового й інформаційного права залишаються лише вівторок і середа. Маємо чотири варіанти розкладу:
Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Податкове право | Трудове право | Інформаційне право | Митне право | Фінансове право | Адміністративне право |
2 | Податкове право | Інформаційне право | Трудове право | Митне право | Фінансове право | Адміністративне право |
3 | Податкове право | Трудове право | Інформаційне право | Митне право | Адміністративне право | Фінансове право |
4 | Податкове право | Інформаційне право | Трудове право | Митне право | Адміністративне право | Фінансове право |
З аналізу всіх дистракторів очевидно, що варіанти відповіді А, Б, Г, Д виконуються не обов’язково, а лише подеколи. Натомість варіант відповіді В реалізується за визначених умов завжди.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Проаналізуймо відповідність поданих варіантів відповіді умовам.
Варіант відповіді А
B, K, L, M, X
не суперечить жодному з варіантів: у наборі лише один довідник – Х, немає книжок А, С та Z, однак є і книжка В, і книжка Х. Отже, цей варіант правильний.
Варіант відповіді Б
A, B, K, X, Y
суперечить умові 1, відповідно до якої довідник можна купити лише один.
Варіант відповіді В
A, K, L, M, Z
суперечить умові 2, відповідно до якої книжки А та Z не можна купувати разом.
Варіант відповіді Г
A, K, L, M, Х
суперечить умові 4, відповідно до якої книжки В та Х можна купувати лише разом.
Варіант відповіді Д
A, K, L, X, Y
суперечить умові 4, відповідно до якої книжки В та Х можна купувати лише разом.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Згідно з першою умовою бібліотека може купити лише один довідник, якщо вже було куплено довідник Х, то жодних інших довідників не може бути, тобто варіант відповіді В
X, A, B, K, Y
неправильний.
Згідно з третьою умовою, якщо купити книжки L або М, то не можна купити книжку С, тобто варіанти відповіді А X, A, С, K, L, Б X, A, B, C, L та Г X, A, С, K, M є неправильними.
Проаналізуймо варіант відповіді Д. У наборі книжок є один довідник – Х, а також книжка В. Немає книжки С. Є книжка А, однак немає книжки Z. Це не суперечить жодній умові завдання.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
З умови завдання можна зробити висновок, що бібліотека купить книжки A, B, C. Їй треба також замовити один довідник, оскільки книжки В та Х можна купувати лише разом, тобто бібліотека купить довідник Х.
Оскільки серед художніх книг є книжка С, то бібліотека не може купити книжку М або L (умова 3), тобто з трьох посібників вона купить книжку K. Отже, якщо бібліотека купить усі три художні книжки (А, В, С), вона також купить посібник K і довідник Х.
Тобто правильним є варіант відповіді В.
Очевидно, що інші варіанти відповіді не задовольняють визначеним умовам.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
За правильне виконання всіх тестових завдань кандидат отримає \(90\) балів: $$ 120\cdot 0\mathord{,}75=120\cdot \frac 34=90\ \text{(балів).} $$
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
За правильне виконання чотирьох тестових завдань кандидат отримає \(3\) бали: $$ 4\cdot \frac 34=3\ \text{(бали).} $$
Звідси випливає, що кандидат на анонімному тестуванні може отримати будь-яку кількість балів, яка кратна трьом і не перевищує \(90.\) Отже, варіанти відповіді А, Б, В і Д неправильні.
За правильне виконання \(108\) завдань кандидат отримає \(81\) бал, а за правильне виконання \(109\) і \(110\) завдань – \(81\) бал, \(75\) балів і \(82\mathord{,}5\) бала відповідно.
Отже, кандидат не зможе на тестуванні отримати \(82\) бали.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо серед результатів \(49\) учасників тестування немає двох однакових, то найменша кількість завдань, які може правильно виконати найуспішніший із-поміж цих учасників, дорівнює \(48\) (один з учасників може набрати \(0\) балів – не виконає правильно жодного завдання).
Звідси випливає, що найуспішніший учасник набере щонайменше \(36\) балів: $$ 48\cdot \frac 34=36\ \text{(балів).} $$
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, тому що висновок експерта значно ширший, ніж просто вказівка на небезпеку миттєвого знищення всієї сезонної продукції сільського господарства невеликої країни.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що висновок експерта значно ширший, ніж просто вказівка на небезпеку виснаження природних копалин у маленькій країні, яку він наводить як приклад.
Варіант відповіді В правильний, ризикованість експортної спеціалізації для країн експерт сформулював безпосередньо (спеціалізація підвищує ефективність виробництва, однак пов’язана з певними небезпеками), а потім підтвердив прикладами ризикованості експортної спеціалізації для маленьких країн (якщо ці країни експортують, наприклад, лише природні копалини, то можуть наразитися на те, що швидко виснажать поклади, якщо сільськогосподарську продукцію – на те, що природні катаклізми в якийсь сезон знищать урожай). Саме цей висновок є найбільш значущим у міркуваннях експерта загалом.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки міркування експерта в наведеному в умові тексті є загальними; він нічого не говорить про те, як вони пов’язані з реальною практикою країн, тобто про те, про що йдеться у варіанті відповіді Д.
Варіант відповіді Д неправильний, тому що в ньому висловлено тільки частину умов, на які спирається експерт у міркуваннях.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, тому що про ефективність методу батога та пряника, про який ідеться в цьому варіанті, у міркуваннях освітянина не йдеться.
Варіант відповіді Б правильний, тому що ідеї фокусування на темах, які не цікаві учням, у надії, що цікаві теми вони вивчать самостійно, немає в міркуваннях освітянина. Ба більше, ця ідея дещо суперечить міркуванням освітянина, оскільки, за його логікою, на ефективність навчання учнів можна розраховувати лише тоді, коли вдасться навчання зробити цікавим, а у варіанті відповіді Б про це нічого не говориться.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки освітянин категорично стверджує, що успішно навчатися учні можуть тільки в тому разі, якщо їм цікава тема навчання. Із цього випливає, що система оцінювання не може сприяти ефективності навчання.
Варіант відповіді Г неправильний: освітянин стверджує, що тільки зацікавленість учнів може забезпечити успішність навчання, а тому, на його думку, жодні аргументи щодо доцільності вивчення нецікавих, але потрібних тем, про що йдеться у варіанті відповіді Г, не можуть допомогти в навчанні.
Варіант відповіді Д правильний тому, що тільки ті учні успішні у вивчені будь-якої теми, які нею по-справжньому зацікавлені, а тому завдання вчителя полягає в тому, щоб шукати різноманітні форми стимулювання зацікавленості учнів навчальним матеріалом, як і зазначено у варіанті відповіді Д.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний, тому що Сергій для часткового спростування позиції Алли дійсно використовує прийом надання аналогії: читання художньої літератури він прирівнює до перегляду серіалів, які не дають жодної користі для розвитку людини, тому не сприятимуть досягненню нею успіху в житті.
Варіант відповіді Б неправильний, бо Сергій не спростовує позиції Алли про те, що читання книг може сприяти досягненню успіху в житті, він лише вказує на те, що не будь-яка література придатна для цього.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки висловлене Сергієм не є аналогією до ходу міркувань Алли.
Варіант відповіді Г неправильний, тому що Алла взагалі не наводить жодного прикладу, невідповідність якого певному твердженню міг спростувати Сергій.
Варіант відповіді Д неправильний, тому що в міркуваннях Алла не надає жодних доказів, які, буцімто, вона зібрала.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Структуруймо формулювання Теореми 1 згідно з визначенням теореми, наданим математиком:
- роз’яснювальна частина Теореми 1: Позначимо літерою X множину всіх трикутників, а літерою x довільний елемент множини X (тобто x – довільний трикутник).
- умова Теореми 1: У трикутнику x є прямий кут (трикутник x – прямокутний).
- висновок Теореми 1: У трикутнику x квадрат довжини однієї з його сторін дорівнює сумі квадратів довжин двох інших його сторін.
Варіант відповіді Д правильний. У ньому, згідно зі структурою Теореми 1 і визначенням оберненої теореми, наведено формулювання оберненої теореми.
Варіант відповіді А, Б, В та Г неправильні згідно зі структурою Теореми 1 і визначенням оберненої теореми.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Твердження судді: $$ \neg((\exists s\in S)s(P1)\wedge s(P2))\Leftrightarrow(\forall s\in S)(\neg s(P1)\vee\neg s(P2)) $$ (закон де Моргана: заперечення кон’юнкції еквівалентне диз’юнкції заперечень, при цьому квантор існування змінюється на квантор загальності).
Варіант відповіді А неправильний, тому що твердження цього варіанта еквівалентне твердженню, що кожен свідок підтвердив як показання підозрюваного П1, так і показання підозрюваного П2, а таких свідків, за твердженням судді, узагалі немає.
Варіант відповіді Б правильний, бо якщо немає свідків, які б підтвердили показання обох підозрюваних, то це означає, що кожен сідок або не підтвердив показання свідка П1, або свідка П2, або обох свідків П1 і П2, що і стверджується у варіанті відповіді Б.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки з висловлення судді це не випливає, а отже, можна припустити таку ситуацію, що кожен свідок підтверджує або показання підозрюваного П1, або підозрюваного П2, що й стверджується у варіанті відповіді В й зілюстровано на діаграмі 1.

Діаграма 1. Діаграма Ейлера – Венна – контрприклад до варіанта відповіді В
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки його твердження еквівалентне твердженню варіанта відповіді Д за законом подвійного заперечення.
Варіант відповіді Д неправильний. Це легко визначити за діаграмою 2, узявши до уваги позначки:
- СВІДКИ – множина всіх свідків;
- П1 – множина свідків, які підтвердили показання підозрюваногоП1;
- П2 – множина свідків, які підтвердили показання підозрюваногоП2.

Діаграма 2. Діаграма Ейлера – Венна – контрприклад до варіанта відповіді Г.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, тому що зі слів психометриста відомо, що, на його думку, виявленням фактів зловживань під час підготовки й проведення тестувань мають займатися правоохоронні органи (наявність або відсутність зловживань під час підготовки або проведення тестування є предметом дослідження правоохоронців), а про погляди спостерігача на підставі наданого контексту нічого сказати не можна щодо цього питання.
Варіант відповіді Б правильний. Саме в цьому твердженні вказано на розбіжність у поглядах спостерігача й психометриста: спостерігач стверджує, що наявність двох максимумів (горбів) на гістограмі …. свідчить про зловживання під час підготовки або проведення тестування, а психометрист каже, що наявність двох або більше максимумів на гістограмі свідчить про упередженість тесту … Але ця упередженість без додаткового аналізу її причин не дає підстав для констатації наявності зловживань.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки по суті твердження варіанта відповіді В нічого не говориться ані у висловленнях спостерігача, ані у висловленнях психометриста.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки погляди спостерігача й психометриста збігаються в тому, що два максимуми на гістограмі результатів тестувань свідчать про упередженість тесту щодо певної категорії учасників тестування, однак розходяться в інтерпретації цього факту.
Варіант Д неправильний, бо у своїх висловлюваннях ані спостерігач, ані психометрист не обговорюють питання про своє ставлення до зловживань під час підготовки й проведення тестувань, а тому не можна нічого сказати про наявність чи відсутність у них розбіжностей у поглядах на це питання.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний. Доповідач ґрунтує свої міркування на припущенні, що твердження публікації істинні, і явно це оговорює (якщо професор Х має рацію, ми маємо зробити висновок, що мистецтво художнього скла виникло не в стародавньому Єгипті).
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки наведення доповідачем критеріїв для визначення достатності / недостатності історичних свідчень не потрібне: якщо публікація професора Х спричинила дискусії про місце походження художнього скла, то в істориків – прихильників традиційних поглядів дійсно недостатньо історичних свідчень про місце походження художнього скла.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки в його міркуваннях є думка, що погляд на те, що мистецтво скла зародилося в стародавньому Єгипті є і поширеним, і традиційним (мистецтво художнього скла зародилося саме в стародавньому Єгипті, якого дотримується більша частина істориків упродовж багатьох років).
Варіант відповіді Г правильний. Доповідач стверджує: «…на сьогодні недостатньо доказів для обґрунтованості погляду, що мистецтво художнього скла зародилося саме в стародавньому Єгипті…» – і на основі цього робить висновок: «…ми маємо зробити висновок, що мистецтво художнього скла виникло не в стародавньому Єгипті», і в цьому його помилка.
Варіант відповіді Д неправильний. Твердження про те, що доповідач робить висновок, який суперечить поглядам більшості експертів, не може слугувати свідченням помилковості його міркувань, адже багато відкриттів ламають стереотипи, які поділяє більшість експертів.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, тому що висновок у ньому є категоричним (імперативним): хазяїн дорослого злого собаки погано поводився (категорично!) з ним, коли той був щеням, натомість висновок в аргументації лектора має імовірнісний характер (більшість дітей, які потерпають від насильства в родині, стають злочинцями в дорослому віці). Крім того, імплікація у висновку варіанта відповіді А є оберненою до імплікації у висновку твердження лектора, а пряма й обернена імплікації не є еквівалентними.
Варіант відповіді Б неправильний із тієї ж причини, що й варіант відповіді А. Крім того, імплікація у висновку варіанта Б є протилежною до імплікації у висновку твердження лектора, а пряма й протилежна імплікації не є еквівалентними.
Варіант відповіді В правильний: форми аргументації лектора й аргументації, наведеній у варіанті відповіді В, повністю збігаються, у чому можна переконатися, зобразивши їх як діаграму Ейлера – Венна, на якій одне коло означає множину всіх домашніх тварин – собак, а друге – множину домашніх тварин, які потрапили на прийом до ветеринара. Наведена діаграма також свідчить по те, що аргументація експерта й аргументація у варіанті відповіді В неправильні.

Варіант відповіді Г неправильний, бо в цьому варіанті на основі суджень про підмножини загальної множини (більшість щенят, які досягли у певний момент віку вісім тижнів, відлучаються від матері) зроблено загальний логічно правильний висновок щодо загальної множини (більшість щенят віком більше восьми тижнів вже відлучені від матері). У міркуваннях лектора на основі судження про те, яку частку в множині В (множина людей) займає переріз множин А (люди, які потерпали від нападів депресії в дитячому віці) і В, зроблено логічно неправильний висновок про те, яку частку множини А становить переріз множин А і В.
Варіант відповіді Д неправильний, бо висновок у ньому є категоричним (імперативним): вакциноване від сказу щеня в дорослому віці перетвориться (обов’язково!) на врівноваженого собаку, тоді як висновок в аргументації експерта має ймовірнісний характер (більшість дітей, які потерпають від насильства в родині, стають злочинцями в дорослому віці).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Статистика судового медичного експерта стосується частки автомобілів із пасажиром у салоні, що потрапили в ДТП під час руху на короткі й довгі дистанції: для коротких дистанцій ця частка вища за 50 %, натомість для довгих – нижча за 50 %.
Варіант відповіді А неправильний, тому що, згідно з твердженням у цьому варіанті, на дальні дистанції схильні подорожувати вправні водії, проте нічого не говориться про вплив на вправного водія наявності пасажира в салоні автомобіля.
Варіант відповіді Б правильний. Саме в цьому варіанті порівнюють вплив пасажира в салоні автомобіля на водія автомобіля залежно від дальності подорожі (чим довша подорож, тим більше пасажир сприяє тому, щоб водій легковика не втрачав пильності), що може пояснити зменшення відсотка ДТП за наявності пасажира в салоні авто при поїздках на довгі дистанції (порівняно з поїздками на короткі дистанції).
Варіант відповіді В неправильний, оскільки в статистиці судового медичного експерта взагалі не обговорюється динаміка змін небезпеки виникнення ДТП залежно від кількості додаткових пасажирів (наведена статистика свідчить лише про те, як впливає на частку ДТП наявність або відсутність пасажира в салоні автомобіля).
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки у твердженні варіанта відповіді Д йдеться про порівняння кількості коротких і довгих подорожей, що не впливає на відсоток ДТП, про що свідчить статистика судового медичного експерта.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки у твердженні варіанта відповіді Д порівнюють кількість поїздок із пасажирами на короткі дистанції з кількістю поїздок на довгі дистанції (з пасажирами або без пасажирів), а це ніяк не може впливати на оцінку частки автомобілів, що потрапили в ДТП з пасажирами і під час поїздок на короткі дистанції, і під час поїздок на довгі дистанції.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на