ЗНО онлайн 2018 року в магістратуру – основна сесія (тест ЗНО)

123456789101112131415161718192021222324252627282930
Завдання 1 з 30

СЕКЦІЯ 1

КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

Прочитайте текст і виконайте завдання 1-6

(цифра в дужках позначають номера абзаців).

РІК ЗОЛОТОГО ПСА, або ПАСТКА КОЛІЇ

(1) Однією з найвідоміших сократівських шкіл Давньої Греції була школа кініків (від грецького слова «собака»). Учителем кініки вважали філософа Антисфена, який називав себе «істинним псом» і закликав «жити подібно до собак»: цінувати простоту й природність, нехтувати умовності, легше ставитися до труднощів, уміти захищати себе, бути вірними й відважними. Основою благодаті кініки вважали відмову від багатства й слави, чуттєвих задоволень, а ще незалежність і внутрішню свободу.

(2) У хронографах розповідається, як одягнений у лахміття безхатько, увійшовши до розкішного будинку на запрошення багатої людини, замість привітатися плюнув їй в обличчя. Господар поцікавився причиною цього й з учнівською повагою вислухав відповідь: «Це найгірше місце, яке я знайшов у будинку». Безхатьком був Діоген - найяскравіший представник філософії кінізму.

(З) Хоч як дивно, але саме від ідеалістичного кінізму бере свій початок прагматичний цинізм (кініки латиною супісі, тобто циніки). У результаті «модернізації» вчення кініків благородне ігнорування умовностей перетворилося на «благодатне» презирство до моралі.

(4) «Держави гинуть тоді, коли поганих перестають відрізняти від хороших», - говорив Антисфен. А відрізняти хороше від поганого значно складніше, коли цинізм стає державною ідеологією. Коли будь-якій цінності намагаються приклеїти цінник. Коли одиноких носіїв ідеалів затоптують стада «рознощиків меседжів». Коли «хвіст виляє собакою» й серйозні проблеми «забріхуються» надуманими приводами. А черговий рік згаяних можливостей подається як черговий рік «серйозних успіхів».

(5) Тож чого чекати від нового, 2018-го, року - року Золотого Пса? Які проблеми нас чекають і які завдання нам потрібно якнайшвидше вирішити? Ці запитання ми адресували проректору Українського католицького університету Мирославові Мариновичу.

(6) Погодьмося, труднощі легше долати, коли їх названо на імена. Як зауважував той-таки Антисфен, «труднощі подібні до собак: вони кусають лише тих, хто до них не звик», а нам, українцям, не звикати до труднощів. Мусимо звикати до необхідності їх Долати. Якщо хочемо перемагати, усі, як «істинні пси», повинні зібратися в зграю: громадянське суспільство має відростити ікла й кігті.

(7) Мирослав Маринович: Екзаменаційних білетів перед нами багато, і на кожному з них можемо «засипатися». Є завдання вічні, наприклад: «Як стати державницьким народом і набути належної політичної культури?» Та одну проблему виділю я означив її терміном «пастка усталеної колії». Лижникові значно легше йти готовою лижнею, ніж прокладати нову. Однак тоді напрямок руху задає лижня, а не лижник. В Україні на цього «лижника» схожі всі: Президент, народні депутати, політичні партії й загалом усі ми, громадянське суспільство. Тому головне завдання таки вирватися з усталеної колії.

(8) У теорії біологічної еволюції подібне завдання розв’язується тим, що після численних безуспішних мутацій «раптом» стається успішна й з’являється вже готовий новий вид із припасованими один до одного елементами. У нашому випадку мала б з’явитися група політичних пасіонаріїв з уже готовою програмою трансформації країни. Країні потрібен не емоційний надрив різноманітних радикалів, а ціннісно зріла й функціонально ефективна альтернатива.

(9) Нині очевидно, що на повний «абордаж» Європа нас не братиме. Тому наберімося впевненості барона Мюнхгаузена й витягнімо себе за комір самі.

(10) Услід за Мартіном Лютером Кінгом скажу: я маю мрію, що настане день, коли молодь в Україні врешті-решт сприйме нинішню кризу як стимул і шанс трансформувати країну. Кожне покоління покликане в чомусь заперечити своїх попередників. А що коли й справді у рік Золотого

Пса з’явиться критична маса тих, кому під силу буде започаткувати новий суспільно-політичний організм, у якому пануватимуть цивілізовані принципи, взаємна довіра й особиста відповідальність.

(11) Тільки не кажіть, що це «мрія відтятої голови».

За матеріалами «Дзеркала тижня».

Діоген, запрошений до будинку багатія, екстравагантним учинком виказав

Асвою небайдужість до багатства.
Бвласну нікчемність.
Всвою заздрісність як безхатька.
Гсвої плебейські манери.
Дсвою зневагу до хазяїна дому.
Позначте відповіді:
АБВГД
Пропустити Відповісти
Наступне Завершити тест
Вид завдання: Завдання з вибором однієї правильної відповіді
Знайшли помилку? Пишіть на
ПРЕМІУМ ДОСТУП