ЗНО онлайн 2019 року ТЗНК в магістратуру – основна сесія
Тестові завдання основної сесії тесту 2019 року ЄВІ ТЗНК
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих знаходити в тексті подібні фрагменти інформації й визначати відповідність їх запитуваному.
Усі запропоновані варіанти відповіді містять характеристики війн, на які звертають увагу автори. Водночас в абзаці 3 автори зазначають, що саме через унікальність поєднання елементів війн, що загалом не є унікальними, деякі великі війни й отримали власні назви. Ось цей фрагмент: «Можливо, через цю змінність великі війни мали власні назви, які шифрували унікальні комбінації загалом не унікальних елементів: Пелопоннеські війни, Столітня, Перша й Друга світові війни тощо».
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованого визначати тему, основну думку тексту, відмежовуючи їх від побічних тем, ідей.
Серед варіантів відповіді, запропонованих у тестовому завданні, усі твердження є вірогідними, тобто відповідають змісту, зафіксованому в тексті.
Однак у варіантах відповіді «Чим відрізняються гібридні війни від війн попередніх часів?» (А), «Що стало причиною того, що Росія розпочала війну проти України?» (В), «Які ознаки характеризують гібридну війну?» (Г) та «Чим гібридна війна подібна до холодної війни й чим відрізняється від неї?» (Д) запропоновано часткові щодо всього тексту визначення проблем.
Лише у варіанті відповіді Б Чи можна вважати нинішню війну, яку веде Росія, – Гібридною війною? Ідеться про центральну проблему, відповідь на яку шукають упродовж усього тексту автори.
Центральність цієї проблеми випливає вже з назви тексту «Гібридна війна vs гібридна війна», де вживання великої / малої букв у слові гібридна вказує на те, що авторів цікавить саме те, а чи має нинішня війна, яку веде Росія проти України та всього цивілізованого демократичного світу, ознаки унікальності, які дають підстави номінувати відповідну гібридну війну власною назвою як Гібридну.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованого у фрагменті тексту знаходити ознаки / характеристики / риси певного явища, відмежовуючи їх від тих, що не можуть бути кваліфіковані як характеризувальний елемент відповідного явища.
Для виконання цього завдання треба опрацювати в тексті абзаци 5 і 6, де автори характеризують основні ознаки холодної війни США проти СРСР.
З-поміж запропонованих лише варіант відповіді Д Прийняття формули перемоги Кеннана для стримування СРСР не можна вважати ознакою холодної війни, бо це твердження щодо застосування формули Дж. Кеннана не характеризує саму холодну війну як стратегію.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку вміння аналізувати й тлумачити інформацію, наведену в тексті.
Для виконання цього завдання важливим є і загальне розуміння змісту тексту, і вміння читати між рядками, зокрема між рядками останнього абзацу тексту (абзац 8). Крім того, для виконання цього завдання стануть у пригоді фонові знання з історії, про сучасний світовий політико-економічний розвиток.
У світлі того, що потсдамсько-ялтинський устрій фактично ґрунтувався на розподілі міжнародних впливів між двома центрами сили (біполярний устрій) – США й СРСР (про це в тексті опосередковано наголошено через використання поняття антагоністичності), думку авторів тексту про прагнення Росії «повернути світ до потсдамсько-ялтинського устрою» по-іншому може бути передано формулюванням, у якому вказано на розподіл центрів впливу в міжнародній політиці. Таким серед запропонованих є лише варіант відповіді Д, у якому зазначено, що «Росії не вдасться реалізувати план зі створення багатополярної системи із зонами відповідальності головних “центрів сили”, одним із яких буде сама Росія».
У решті варіантів відповіді цієї вказівки немає або ж вони стосуються не ситуації до холодної війни, а ситуації після неї (варіанти відповіді А, Б, Г). Варіант відповіді В не можна також уважати правильним, оскільки в ньому наголошено на холодній війні, а не на сутності потсдамсько-ялтинського устрою.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на оцінювання здатності тестованих робити узагальнення й висновки зі змісту прочитаного тексту або його частин, виявляючи відповідні змісту тексту твердження і твердження, що суперечать загальному спрямуванню тексту.
Твердження у варіантах відповіді А, В та Д відповідають змісту тексту, оскільки в ньому автори чітко зазначають: війна Росії проти України, утручання в інформаційні системи, приховані впливи на політичні процеси в інших кранах, удари по вразливих точках демократії є складниками гібридної / Гібридної війни, яку веде Росія (абзац 8: «Вона знайшла точки вразливості західної системи, що пов’язані з її відкритістю й внутрішньою конкурентністю, і спрямовано завдає по них удари методами гібридної війни. Агресія проти України, операція в Сирії, утручання в західні інформаційні системи й приховані впливи на політичні процеси вкладаються в схему більш масштабної й тривалої війни, яку іноді вже називають “новою холодною війною”»).
Твердження у варіанті відповіді Г також відповідає змісту тексту, оскільки в абзаці 5 однозначно стверджують таке: «Одним з її [холодної війни] ключових елементів була стратегія стримування, яку США застосовували проти СРСР. Ця стратегія була гібридною за змістом».
Натомість у варіанті відповіді Б запропоновано позірно правильне твердження, однак воно не відповідає змісту тексту, оскільки автори в тексті зазначають, що великі війни попередніх епох «мають елемент гібридності» (абзац 3), що не дає підстав говорити про те, що ці війни є повноцінними гібридними війнами.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованого актуалізувати в процесі читання інформацію, яку не наведено в тексті прямо, безпосередньо, однак презюмовано як підставу для тверджень і висновків, що представлені авторами безпосередньо. В умові тестового завдання пояснено у чому полягає особливість подібної невербалізованої інформації на прикладі пресупозицій до вимоги «Зачиніть вікно».
Відповідно до змісту тексту пресупозиціями для нього є підстави вважати твердження, запропоновані у варіантах відповіді А – Г.
Так, у твердженні варіанта відповіді А говориться, що міжнародна система, яка виникла під західним домінуванням після закінчення холодної війни, є оптимальною в сучасних умовах, що можна цілком вважати передумовою авторського погляду на проблему гібридної війни, яку веде Росія проти демократичних інститутів. Твердження варіанта Б («Кожна війна у своїй основі має певну стратегію») також аксіоматично приймається авторами, що випливає зі змісту абзаців 2–5, де йдеться про теорію, стратегію, тактику війн, зокрема й холодної. Твердження варіанта відповіді В «Гібридні війни – реальність сьогодення» цілком відповідає загальній тематиці тексту, де автори вже в абзаці 1 чітко наголошують, що поняття гібридної війни стало найбільш придатним для визначення дій Росії проти України, цим самим опосередковано констатувавши, що вони визнають існування гібридних війн як реальності. Твердження варіанта відповіді Г «Демократія вразлива через свою відкритість і внутрішню конкурентність» також є всі підстави вважати пресупозитивним положенням для міркувань авторів. Прямо не висловлюючи цієї думки, автори водночас чітко вказують, що гібридні дії Росії спрямовані на руйнацію відкритих демократичних систем урядування (абзац 2), на завдання ударів по точках вразливості західної системи, що пов’язані з її відкритістю й внутрішньою конкурентністю (абзац 8). На тлі попередніх означених пресупозитивних позицій, думку, наведену у варіанті відповіді Д Багатополярна міжнародна система із зонами відповідальності головних «центрів сили», включаючи РФ, стійка не можна прийняти як таку, що автори тексту позиціонують як аксіоматичну. Це випливає з авторського викладу (починаючи з абзацу 5), де показано, що систему з наявністю головних «центрів сили» приречено на руйнацію.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих виявляти риси спільності й відмінності в поглядах авторів на певну проблему, аналізуючи позиції їхніх текстів.
Зважаючи на зміст текстів А та Б, можна стверджувати, що авторка тексту А могла б використати текст Б для аргументування всіх своїх позицій, означених у варіантах відповіді, ОКРІМ позиції, викладеної в рядку Д. Це показано в таблиці.
Текст А | Текст Б |
---|---|
А …чимало мов світу можуть не вижити. | Інформація з абзаців 6–7 свідчить, що майже 43 % мов перебувають у загроженому стані |
Б …мова є соціальним кодом, що відбиває мовну картину світу… тих людей, для яких вона рідна... | Інформація з абзаців 10–11 свідчить, що мова відбиває культуру, погляди певного етносу. Крім того, відповідну тезу зілюстровано на прикладі народу черокі |
В …поширення англійської мови сприймається багатьма народами як загроза, що спричинить утрату ними національної ідентичності… | Інформація з абзацу 10 свідчить, що представники загрожених мов (міркування представника черокі Белта, слова Ленор Ґренобль, лінгвістки із Чиказького університету) певною мірою розуміють, що домінантна мова (у цьому разі англійська) витісняє їхню мову |
Г …науковці акцентують на унікальній можливості збереження багатьох мов світу саме завдяки глобалізації… | В абзацах 5–9 показано, що саме завдяки глобалізаційним процесам, підтвердженням яких, до речі, можна вважати й сам факт створення Атласу загрожених мов світу, з’являється можливість моніторити статус загрожених мов, відстежувати тенденції в цій сфері, а отже, можна припустити, і можливість виправити ситуацію в цій галузі |
Д …завдячуючи Інтернету й глобальному телебаченню відкриваються можливості для відродження й розвитку множинності мов людства… | У тексті Б немає нічого про Інтернет і телебачення, зокрема й щодо їхнього потенціалу у сфері збереження й розвитку загрожених мов |
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих зіставляти мікротематику різних текстів, що важливо під час зіставлення позицій різних авторів.
На підставі аналізу змісту текстів можна вмотивовано стверджувати, що в обох текстах більш чи менш глибоко порушено таку проблематику:
проблема необхідності зосередження уваги на мовній проблематиці в умовах глобалізації (А): текст А – абзац 1; текст Б – абзац 5;
проблема причин зникнення мов у сучасному світі (Б): текст А – абзаци 1, 2; текст Б – абзац 9;
проблема унікальності кожної мови та світогляду, який вона в собі фіксує (В): текст А – абзац 3; текст Б – абзаци 10, 11;
проблема ставлення науковців до ситуації, пов’язаної з тенденціями щодо зникнення мов (Д): текст А – абзац 4; текст Б – абзаци 9–11.
Водночас проблему глобальної мови для міжнаціонального спілкування в тексті Б зовсім не акцентовано, окрім що хіба того, що англійську згадано в контексті нарікань представника народу черокі як мови людей, які не розуміють проблем і труднощів загрожених мов через поширеність їхньої мови.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих тлумачити інформацію і формулювати висновки за результатами аналізу інформації з різних текстів.
У тексті Б наведено слова Ленор Ґренобль, лінгвістки із Чиказького університету: «Англомовній людині, мова, якої все більше тисне на інші мови, важко це зрозуміти. Але носії інших мов раз у раз засвідчують: утрата рідної мови – це особиста трагедія». У пресупозиції цього твердження дослідниці лежить думка, яку образно можна було б передати приказкою «Ситий голодному не товариш», тобто можна стверджувати, що причиною того, чому англомовна людина не зрозуміє людину, мова якої загрожена, є те, що англійська мова у ХХ столітті стала де-факто загальносвітовою. На цьому наголошено у варіанті відповіді Д. У ХХ ст. «загальносвітовою» мовою де-факто стала трансформована базова англійська мова (її звичайно називають «американською англійською»).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованого зіставляти позиції авторів текстів щодо певних аспектів проблеми й виявляти риси збіжності / розбіжності в їхніх поглядах.
Зважаючи на зміст обох текстів, можна з високою часткою імовірності припускати, що автори текстів А та Б зійшлися б у таких позиціях:
А Збереження певної мови – це збереження унікальної культури (автор тексту А говорить про це опосередковано, указуючи на те, що англійська мова – це особливий світогляд, культура й водночас наголошуючи в останньому абзаці на тому, що сучасна технізація дасть змогу зберегти загрожені мови; автор тексту Б говорить про це прямо в абзацах 10 й 11).
В Кожна мова відбиває в собі специфічні риси умов існування її носіїв (автор тексту А говорить прямо про це в абзаці 3, а автор тексту Б – в абзаці 11).
Г Жодна культура й мова не повинні мати монополії на людський геній (автор тексту А говорить опосередковано про це в абзацах 1 й 4, а автор тексту Б прямо – в абзаці 11).
Д Збереження мовного розмаїття потребує цілеспрямованої роботи (автор тексту А говорить прямо про це в абзацах 1 й 4, а автор тексту Б – в абзаці 5 та 9).
Єдиною позицією, у якій би не зійшлися автори текстів А та Б, є твердження, що запропоноване в тестовому завданні як варіант відповіді Б Нині більшість мов світу перебуває під загрозою зникнення. Авторка тексту Б не погодилася з із цим, бо вона оперує чіткими даними Атласу, відповідно до якого не більшість, а лише 43 % мов перебувають під загрозою зникнення. Та й авторка тексту А не погодилася б із цим, оскільки вона у своєму тексті оперує квантором приблизної кількості чимало, який зазвичай уживають у ситуаціях указівки на меншу ніж половина кількість чогось.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованого працювати з текстовим і табличним матеріалом, а також робити висновки з певної інформації, спираючись на фонові (позатекстові) знання щодо певних станів речей у дійсності.
Щоб зробити висновок про сумнівність оптимізму автора тексту А щодо можливості використання потенціалу ІКТ для підтримки й розвитку певної категорій мов, з-поміж визначених у таблиці тексту Б, передусім варто взяти до уваги специфіку носіїв кожної із цих категорій мов в аспекті їхньої здатності працювати з новими цифровими технологіями.
На підставі цієї інформації, а також на підставі знання об’єктивних соціальних характеристик вікових груп носіїв мов можна цілком упевнено стверджувати, що носії мов категорії «критично загрожені» (а це дідусі й бабусі та старші, які говорять цими мовами частково й нечасто) навряд чи зможуть забезпечити відродження своєї мови як з огляду на її погане знання, так і з огляду на те, що вони вже, цілком імовірно, не здатні працювати з новими цифровими технологіями на потрібному рівні ефективності.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку здатності тестованого виявляти спільну ідейно-тематичну домінанту для різних текстів.
З-поміж запропонованих варіантів відповіді щодо зв’язку текстів А та Б лише варіант відповіді Б Текст А обґрунтовує потребу в глобальній мові без шкоди іншим мовам, а текст Б обстоює важливість збереження мовного різноманіття у світі найточніше наголошує на змістовій домінанті кожного тексту та їхньому логічному зв’язку.
На противагу цьому в інших варіантах відповіді запропоновано або далекі від реального змісту текстів твердження (В), або сумнівні чи часткові щодо цілісного змісту текстів (А, Г, Д).
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А – неправильний, оскільки результати трьох плавців S, T й R не можуть бути трьома послідовними результатами запливу (умова 3).
Варіанти відповіді Б – неправильний, оскільки наведений список плавців суперечить умові 6: плавець Т не може фінішувати ані безпосередньо перед фінішем плавця F, ані відразу після фінішу цього плавця.
Варіант відповіді В – неправильний, оскільки плавець F не може фінішувати останнім (умова 5).
Варіант відповіді Г – правильний, оскільки ця послідовність задовольняє умовам 1–6.
Варіант відповіді Д – неправильний з тієї ж причини, що й варіант Б (не задовольняє умові 6).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо третім фінішував плавець Т, то плавець F не міг фінішувати ні другим, ні четвертим (умова 6). Крім того, плавець F не міг фінішувати ні першим, ні шостим (умова 5).
Отже, плавець F міг фінішувати лише п’ятим.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо плавець S фінішував третім, а Т – четвертим, то плавець F не міг фінішувати п’ятим (умова 6). Крім того, плавець F не міг фінішувати ні першим, ні шостим (умова 5). Звідси випливає, що плавець F фінішував другим.
А отже, плавець Е фінішував першим, оскільки він прийшов до фінішу раніше, ніж плавець S (умова 4).
Плавець R не міг фінішувати п’ятим, оскільки б це суперечило умові 3.
Отже, плавець R фінішував шостим, а плавець G – п’ятим.
Отже, результат плавця G кращий, ніж результат плавця R.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А суперечить умові 2.
Варіант відповіді Б суперечить умові 3.
Варіанти відповіді В й Г суперечать умові 4.
Варіант відповіді Д задовольняє всім умовам 1–5.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки контейнери Q та U мають бути доправлені замовнику в різні дні, а згідно з умовою 3 контейнер Q треба привезти в четвер, то контейнер U має бути доправлено в середу. Тоді з умов 4 і 5 випливає, що контейнери V й S також буде привезено в четвер. До того ж, у четвер має бути доправлено або контейнер Р, або контейнер Т, бо їх мають привезти замовнику в різні дні (умова 2).
Контейнер R не можна доправити в четвер, бо він був би п’ятим контейнером, привезеним цього дня, що суперечило б умові 1. Отже, контейнер R привезуть замовнику в середу.
Отже, твердження І та ІІІ – істинні, а твердження ІІ – хибне.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Кожну пару контейнерів U, P й U, R можна буде привезти замовнику того самого дня, що випливає з такого можливого графіка доправлення контейнерів:
середа – U, P, R;
четвер – Q, V, S, T.
Кожну пару контейнерів U, Q й U, Т також можна привезти замовнику того самого дня, що випливає з такого можливого графіка доправлення контейнерів:
середа – S, V, Р;
четвер – Q, U, Т, R.
Доведімо, що контейнери U, S не можна доправити замовнику того самого дня. Припустімо, що це не так і контейнери U, S привезуть замовнику або в середу, або в четвер. Розгляньмо ці варіанти.
1. Якщо обидва контейнери U, S привезуть замовнику в середу, то згідно з умовою 4 контейнер V буде доправлено також у середу. Але це неможливо, адже суперечить умові 5, відповідно до якої контейнер V привезуть у четвер.
2. Якщо обидва контейнери U, S привезуть замовнику в четвер, то згідно з умовою 4 контейнер V буде доправлено також у четвер. Крім того, у четвер привезуть і контейнер Q (умова 3). Звідси випливає, що контейнери P, R й Т доправлять у середу, що суперечить умові 2.
Отже, пару контейнерів U, S не можна привезти замовнику того самого дня.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Сорт О1 може отримати одну з п’яти можливих оцінок, тобто сорт О1 можна оцінити п’ятьма різними способами. Для кожного оцінювання сорту О1 є чотири варіанти оцінювання сорту О2. Для кожного оцінювання сортів О1 і О2 є три варіанти оцінювання сорту О3. Для кожного способу оцінювання сортів О1, О2 і О3 є два варіанти оцінювання сорту О4. Нарешті, для кожного способу оцінювання сортів О1, О2, О3 і О4 сорт О5 можна оцінити лише одним способом.
Отже, є \(120\) способів розставити оцінки так, щоб жодні два сорти орхідей не отримали ту саму оцінку: \(5\cdot 4\cdot 3\cdot 2\cdot 1 = 120.\)
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Є \(120\) способів розставити оцінки так, щоб жодні два сорти орхідей не отримали ту саму оцінку. Водночас у половині варіантів сорт О1 отримає вищу оцінку, ніж сорт О2. Отже, є \(60\) способів розставити оцінки так, щоб жодні два сорти орхідей не отримали ту саму оцінку й сорт О1 отримав вищу оцінку, ніж сорт О2.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Кожний сорт, незалежно від оцінювання інших сортів, може отримати або оцінку А, або оцінку В. Отже, є \(32\) способи розставити оцінки так, щоб усі п’ять сортів орхідей отримали найвищі оцінки: \(2\cdot 2\cdot 2\cdot 2\cdot 2 = 32.\)
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А – Г неправильні. Для того, щоб робити узагальнення щодо національних особливостей культури праці в Німеччині та в Україні (у всі часи, усіх видів праці, різних умов праці тощо) треба проводити комплексні дослідження, у яких беруть до уваги контекстні умови й репрезентативність вибірки дослідження. Натомість у варіантах відповіді А – Г наголошено на конкретних контекстних параметрах одного конкретного випадку (кейсу), із яким стикнувся підприємець. Ці параметри дійсно можуть впливати на цей конкретний випадок, однак водночас можуть зовсім не стосуватися загального випадку.
Варіант відповіді Д правильний. Щоб робити узагальнення щодо національних особливостей культури праці в Німеччині та в Україні (у всі часи, усіх видів праці, різних умов праці тощо) замало одного спостереження, тож варіант «обмежена репрезентативність даних не може забезпечити достовірність висновків про національні відмінності культури праці в Україні й Німеччині» є правильною відповіддю.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. Узагальнена форма міркувань проректора має такий вигляд: «Якщо консолідований індикатор множини за деяким показником високий, то й індивідуальний індикатор за цим показником кожного елемента множини також високий». Таку саму форму мають міркування у варіанті відповіді А, а решта варіантів відповіді мають іншу форму.
Варіант відповіді Б неправильний. Узагальнена форма міркувань у варіанті відповіді Б така: «Якщо консолідований індикатор множини за деяким показником високий, то є індивідуальний індикатор за цим показником принаймні одного елемента множини, який також високий», що відрізняється від узагальненої форми міркування проректора, наведеної вище.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки має протилежну форму (від часткового до загального).
Варіант відповіді Г неправильний. Він стосується адміністративних висновків щодо підрозділу установи, а не взаємозалежності індикаторів елементів множини й множини загалом за певним показником.
Варіант відповіді Д неправильний. Він стосується впливу нормативної документації на реальний стан справ в установі, а не взаємозалежності індикаторів елементів множини й множини загалом за певним показником.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А – Г неправильні, бо вони стосуються різних властивостей людей із проблемами серця, а не висновку про те, що серцеві захворювання можуть бути наслідком дії психологічних факторів.
Варіант відповіді Д правильний. Міркування психолога ґрунтуються на тому, що якщо властивості «легко впадати в стан гніву» й «мати постійний високий кров’яний тиск» статистично залежні («люди, які легко впадають у стан гніву, мають суттєво вищу ймовірність мати постійно високий кров’яний тиск, ніж люди з більш урівноваженим характером»), то ці властивості мають причиново-наслідкову залежність, тобто те, що людина легко впадає в стан гніву, зазвичай спричиняє в неї високий кров’яний тиск. Однак твердження Д, якщо воно істинне, навпаки, констатує: високий кров’яний тиск є причиною того, що людина легко впадає в стан гніву. Отже, відповідь Д послаблює аргументацію психолога.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А – Г неправильні. З інформації соціального працівника не можна визначити істинність тверджень, запропонованих у варіантах відповіді А – Г, бо в тексті завдання не йдеться ні про кількість дітей у Бобурці, ні про залежність графіка роботи басейну «Хвиля» від наявності тієї чи тієї категорії жителів у районі Бобурка, ні про наповненість басейну відвідувачами в різний час роботи басейну.
Варіант відповіді Д правильний. Діти віком до шести років можуть відвідувати цей басейн тільки з 12.00 до 17.00, а тому будь-яка дитина такого віку, відвідуючи басейн «Хвиля» після 17.00, порушує правила цього закладу.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, бо це дослівне повторення визначення засуджувального мислення, яке культуролог формулює в тексті завдання і яке є радше домовленістю про термінологію.
Варіанти відповіді Б, В, Г також неправильні, оскільки в них наведено твердження, які культуролог уважає загальноприйнятними й на яких ґрунтується його головна думка: «Мудрість полягає в запобіганні засуджувальному мисленню» (варіант відповіді Д).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. За текстом завдання, кожен учасник події X брав участь також принаймні в одній із подій Y, Z, V; кожен учасник події Y брав участь у події Х; кожен учасник події Z брав участь у події Х; кожен учасник події V брав участь у події Х. Це означає, що множина учасників події X збігається з об’єднанням множин учасників подій Y, Z, V, і тому кількість тих, хто був учасником хоча б однієї з подій Y, Z, V, дорівнює кількості учасників події X.
Варіанти відповіді Б – Г неправильні. Відповідно до умов завдання, система множин учасників подій X, Y, Z, V може мати або не мати властивості, які наведено у варіантах відповіді.
Варіант відповіді Д також неправильний: контрприкладом до наведеної в цьому варіанті ситуації може слугувати випадок, за якого множини учасників подій Y, Z, V містять однакову кількість елементів, до того ж жодні дві з них не перетинаються, а множина X містить утричі більше елементів. Відповідну конфігурацію множин зображено на рисунку.

Контрприклад до варіанта відповіді Д
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. Якщо деякі суспільства на момент поширення в їхніх культурах грошей були ізольованими, тобто не мали стосунків з іншими суспільствами й тому не могли запозичити практику грошового обміну, то це означає, що в цих суспільствах гроші є їхнім власним винаходом.
Варіанти відповіді Б, В, Г, Д неправильні. Твердження в цих варіантах, незалежно від того, є вони істинними або хибними, не впливають на логічне обґрунтування висновку історика.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А й Д неправильні. Ані Іван, ані Катерина не обговорюють питання ролі мистецтвознавців для визнання шедеврів мистецтва, а тому не можна сформувати уявлення про збіжність або розбіжність їхніх поглядів щодо цього питання.
Варіант відповіді Б неправильний. Катерина в діалозі взагалі не висловлювала своїх поглядів щодо питання представлення музеями у своїх колекціях усіх жанрів мистецтва.
Варіант відповіді В неправильний. У наведеному діалозі нічого не сказано про те, що «художні музеї мають докладати максимум зусиль для збереження витворів мистецтва у своїх колекціях».
Варіант відповіді Г правильний. Іван уважає, що за певних умов музеї мають купувати твори невизнаних митців, а Катерина наголошує, що музеї мають купувати лише твори визнаних майстрів. І це найкраще відображає розбіжність у поглядах співрозмовників.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді В правильний, тобто для визначення вмісту всіх ящиків завжди достатньо відкрити чотири ящики.
Дійсно, оскільки на складі є п’ять ящиків із великими цвяхами, але всі бирки переплутано, то великі цвяхи містяться в ящиках із бирками «Малі цвяхи» та «Середні цвяхи», а отже, відкривати їх не потрібно (цих ящиків також п’ять). Залишається невизначеним уміст п’яти ящиків із бирками «Великі цвяхи», оскільки в кожному з них можуть лежати цвяхи і малого, і середнього розміру. Для того, щоб з’ясувати, які саме цвяхи лежать у цих ящиках, треба відкрити чотири ящики (п’ятий ящик відкривати не потрібно, адже загальна кількість ящиків із цвяхами кожного розміру відома).
Доведімо, що для визначення вмісту всіх ящиків замало відкрити три ящики. Дійсно, після відкриття трьох ящиків із бирками «Великі цвяхи» може з’ясуватися, що серед цих трьох ящиків два ящики із середніми цвяхами й один із малими. А отже, доведеться відкривати ще один ящик із-поміж двох, які залишилися.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на