ЗНО онлайн 2020 року в магістратуру – додаткова сесія
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих визначати головну думку (ідею) тексту.
Попри те, що автор у тексті порушує і питання ідентичності та її ролі в будівництві держави (варіанти відповіді А та Б), і питання сильної історії, її важливості, ролі ворогів у конституюванні її (варіанти відповіді В та Г), усі ці питання він розглядає в аспекті їхньої актуальності для України з єдиною метою – показати, наскільки важливою і водночас складною для сучасної України є проблема створення базової ідентичності як передумови становлення її як сильної держави.
Отже, основну думку автор висловлює в кінці тексту: «Країна сильна своєю ідентичністю. І слабка, коли її немає. Україна перебуває поки що на шляху до єдиної базової ідентичності…».
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих знаходити потрібну інформацію, явно наведену в тексті.
Для розв’язання завдання треба опрацювати абзац 3, зокрема частину «Підручники історії окреслюють коло ворогів країни, і лише потім, відштовхуючись від них, можна створити й виховати героїв. Кожен герой є похідним від ворога. Відсутність ворогів практично позбавляє історії, що характерно для сучасності, коли роль серйозних протистоянь зменшується. Недарма держави так люблять минулі війни, коли ворогів було предосить, щоб виправдовувати існування влади. А якщо їх немає, то вона не потрібна, оскільки сама починає виступати в ролі сили, яка всім заважає». У цій частині виділений грубим фрагмент дає змогу правильно дібрати відповідь до завдання з-поміж наведених.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих шукати інформацію щодо однієї проблеми в усьому тексту, відсікаючи нерелевантні дані.
Автор уважає, що ідентичність формується завдяки сімейному вихованню, освіті в школах, мистецтву й літературі, це чітко зазначено в абзацах 3 та 8: «Як ми бачимо, довкілля визначається моделлю світу, яку закладають у голови сім’я, школа, мистецтво. Підручники історії окреслюють коло ворогів країни, і лише потім, відштовхуючись від них, можна створити й виховати героїв»; «Є два шляхи вибудовування ідентичності. Один – за допомогою шкільних підручників, державних свят, кіно, тобто продуктів стратегічного порядку, які приносять результат нешвидко, зате надовго».
Так само чітко в абзаці 8 схарактеризовано медійні ресурси: «І є інший, так би мовити, не артилерії, а одиночного пострілу, який, однак, теж може вести якщо не до успіху, то бути рухом до нього. Це щоденний потік новин та обговорення їх на політичних токшоу, що можна позначити як розважальну телеполітику. Ідентичність настільки важлива, що за всіх часів усі медійні ресурси тільки те й роблять, що її конструюють і намагаються втримати».
Отже, на формування ідентичності не впливає масова свідомість, адже сама ідентичність і є феноменом масової свідомості, що стає очевидним із такого фрагмента тексту: «Історики мають працювати з усіма фактами, натомість політики можуть мати справу тільки з тими, які допоможуть утримувати потрібну концепцію в масовій свідомості» (абзац 8).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих знаходити в тексті приклади одного типу й робити висновок щодо мети включення їх автором до тексту.
Варіант відповіді А «лише негативні історичні події найкраще забезпечують створення спільної для держави ідентичності» хибно пояснює авторську інтенцію, оскільки з тексту чітко зрозуміло, що є приклади створення ідентичності як на основі позитивних, так і негативних історичних подій.
Варіант відповіді Б «передусім символізація страждань забезпечує успішність на шляху створення спільної для держави ідентичності» є хибним поясненням. Адже автор, навпаки, стверджує, що «символізація страждань – складний тип символічної політики. У ньому, як здається, немає індивідуальних героїв, що дає можливість виявитися тільки патетиці скорботи, а цього недостатньо для розвою держави й міцної ідентичності» (абзац 6).
Варіант відповіді Г «економічно розвинені країни успішні у формуванні спільної для їхніх громадян ідентичності» є хибним, оскільки автор у тексті наводить приклад економічно розвиненої країни Німеччини, у якій проєкт створення ідентичності на основі ідеї мультикультуралізму виявився невдалим (абзац 2).
Варіант відповіді Д «формування спільної для держави ідентичності неможливе в разі відсутності індивідуальних героїв» заперечує приклад автора щодо формування ідентичності в Ізраїлі та Вірменії, де ідентичність створено на основі символізації страждань, у якій, «як здається, немає індивідуальних героїв» (абзац 6).
Отже, правильним варіантом відповіді є В «не існує універсального рецепта для формування спільної для конкретної держави ідентичності». Дійсно, автор наводить кілька прикладів формування ідентичності в різних країнах за різними моделями й різного ступеня успішності, щоб показати, що якихось універсальних рецептів для України не існує в цьому питанні.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямоване на виявлення здатності тестованих визначати основні мікротеми, які автор розгортає в тексті.
Мікротема А «необхідність вироблення базової ідентичності для України» найочевидніше озвучена в останньому абзаці 9.
Мікротема Б «можливість цілеспрямованого створення спільної ідентичності» репрезентована в абзаці 2 (приклади про США, СРСР, Німеччину).
Мікротема В «способи формування спільної для громадян певної країни ідентичності» розгортається як на прикладах (США, СРСР, Німеччина, Ізраїль, Вірменія), так і в абзаці 8.
Мікротема Г «руйнівний вплив медійних ресурсів на формування спільної ідентичності» не представлена в тексті, оскільки автор говорить лише про потенціал медіаресурсів як способу формування, а не руйнування ідентичності (абзац 8).
Мікротема Д «специфіка минулого, сьогодення й майбутнього у формуванні ідентичності» розгорнута в кількох абзацах, а саме 3, 5, 7.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих робити висновки на підставі аналізу різних частин тексту.
Про переваги спільної для держави ідентичності автор прямо говорить в абзаці 2: «Наявність спільної ідентичності дуже важлива для держави, оскільки знижує витрати на її функціонування, насамперед у критичні періоди. Але й у звичайний час теж, оскільки створює єдність реагування, що полегшує управління. Що різнорідніша країна, то більші видатки держави на управління нею».
Тобто варіанти відповіді А, Г, Д не можна вважати правильними. Про те, що перевагою спільної ідентичності для держави є «існування країни як сильного утворення», ідеться в абзаці 9. Натомість варіант відповіді Б «відсутність потреби в базовому наративі» як перевага спільної ідентичності є нонсенсом у контексті авторських міркувань, оскільки, за автором, базовий наратив – це власне і є те, що становить осердя ідентичності.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності визначати на підставі аналізу текстів спільної тематики ті ключові слова (словосполучення, поняття, концепти), які є спільними для них і можуть забезпечити однозначну, а не глобальну, ідентифікацію їх із-поміж інших текстів подібної тематики.
З-поміж запропонованих трійок слів дійсно концептуальними для однозначної ідентифікації цих двох текстів є поняття, визначені у варіанті відповіді В: держава, люстрація, критерії.
В усіх інших варіантах запропоновано занадто загальні категорії, щоб за ними можна було визначити центральну проблематику цих двох текстів. Крім того, у цих варіантах є поняття, які характерні лише для одного з текстів.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих визначати спільні для текстів однієї тематики мікротеми, тобто часткові теми, які автор актуалізує для розгортання центральної теми.
Мікротеми А «результати проведення люстрації» та Б «сутність люстрації» зактуалізовано в обох текстах: у тексті А в абзацах 1–3, у тексті Б – в абзацах 6, 12 і в інших, де наведено окремі приклади.
Мікротему В «люстрація в різних країнах» зактуалізовано лише в тексті Б, а саме в абзацах 10, 13, 14.
Мікротему Г «ризики, пов’язані з люстрацією» зактуалізовано в обох текстах: у тексті А в абзацах 4 та 5, у тексті Б – в абзацах 6–15.
Мікротему Д «механізм проведення люстрації» зактуалізовано в обох текстах: у тексті А в абзаці 4, а в тексті Б – в абзацах 7–15 (обговорено деякі складники й виклики).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих робити узагальнення щодо позиції авторів у певних питаннях.
На підставі аналізу текстів можна стверджувати, що обидва автори не погодилися б із твердженням А «Жодних винятків щодо “заплямованих” осіб під час люстрації не може бути». У тексті А це випливає з абзацу 5, де автор опосередковано вказує, що люстрація має бути адекватною, щоб не виникла ситуація, коли «здійснення люстрації… може призвести до неможливості виконання державним механізмом своїх функцій».
У тексті Б автор майже впродовж усього тексту якраз і міркує про те, якими критеріями треба користуватися, щоб люстрація дала результат, зокрема й припускаючи, що ці критерії мають брати до уваги різні чинники, що подеколи даватимуть змогу залишатися у владі «заплямованим» особам, які продемонстрували готовність виправитися.
З усіма ж іншими варіантами позицій автори, з огляду на зміст їхніх текстів, могли б погодитися:
Б Загалом люстрація є вимушеним кроком на певному етапі розвитку держави (у тексті А про це йдеться в абзаці 2, а в тексті Б – в абзаці 6).
В У процесі проведення люстрації неуникними є певні «перегини» (у тексті А про це йдеться в абзаці 5, а в тексті Б – в абзацах 7–15, де наведено різні приклади кардинальних рішень).
Г В окремих випадках люстрація не гарантує стовідсотково позитивного результату (у тексті А про це йдеться в абзацах 4 та 5, а в тексті Б – в абзацах 10, 11, 13, 14).
Д Для успішності проведення в країні люстрації ключовим є визначення її засад (у тексті А про це йдеться в абзаці 5, а в тексті Б – в абзацах 7–15).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності пов’язувати різні тексти й бачити в одному тексті конкретні ілюстрації певних теоретичних положень іншого тексту.
У тексті Б є приклад: «Навпаки, у Лівії через звільнення держслужбовців держава була фактично розвалена». Саме він і може слугувати найкращим прикладом до думки автора тексту А.
В інших прикладах тексту Б йдеться про країни, де люстрація якщо й відбувалася з проблемами, то не стала критичною для функціювання держав.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності бачити взаємозв’язок текстів на рівні взаємодоповнення чи взаємозаперечення їх.
Якщо уважно проаналізувати абзаци 7–15 тексту Б, то можна зрозуміти, що автор у них розмірковує про чіткість критеріїв люстрації для успішності проведення її, а не про мету, чи напрям, чи силу. У цьому переконує однозначне питання, що автор ставить в абзаці 7 і відповіддю на яке є всі наступні абзаци: «Які ж критерії звільнення та які виклики, пов’язані із цим?».
Тому з-поміж двох найбільш конкурентних варіантів відповіді Г та Д перевагу треба віддати варіанту Д.
Інші тези тексту А (варіанти відповіді А, Б, В) якщо й перегукуються з певними фрагментами тексту Б, то лише частково, а не загалом з абзацами 7–15.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевіряння здатності тестованих аналізувати й оцінювати форму та зміст текстів, виявляючи між текстами риси подібності та відмінності.
З-поміж запропонованих варіантів відповіді неправильним є варіант Г, оскільки він хибно характеризує позиції тексту Б на тлі тексту А. Адже в тексті Б є таке: «Люстрація має одну незаперечну перевагу – швидке відновлення довіри, репутації та соціального капіталу держслужби в очах світу та власного соціуму», натомість у варіанті відповіді стверджується, що текст Б розглядає цінність люстрації лише для світового співтовариства.
В усіх інших варіантах відповіді запропоновані дійсно помітні й виправдані формою або змістом тексту розрізнювальні риси:
А Текст A розрахований на широку читацьку аудиторію, а текст Б – на більш фахову аудиторію.
Дійсно текст A завдяки своїй метафориці й простому тлумаченню складної проблеми більше зорієнтований на широку аудиторію, а текст Б завдяки своїй конкретиці придатніший для фахового використання.
Б Текст A є виразно емоційно-метафоричним, а текст Б – риторично-доказовим.
Дійсно, текст А сповнений метафор щодо люстрації та пов’язаних із цим емоцій, натомість текст Б є також риторичним (питання, приклади й контрприклади тощо), але цілком доказовим (наведення конкретних прикладів до тез, які обговорюють).
B У тексті А наголошено на загальних аспектах люстрації, а в тексті Б – на проблемних прикладних.
Дійсно, у тексті А лише в загальних рисах визначено, що таке люстрація, наголошено на важливості чітких критеріїв люстрації, але не обговорено їх, а в тексті Б чітко визначено виклики, що, як видно з тексту, виникали в тих чи тих країнах, зазначено можливості подолання їх.
Д Текст А пов’язує актуальність люстрації в разі недієвості механізмів самоочищення в державі, а текст Б – у разі зміни політичного режиму.
Це відповідає дійсності, зважаючи на початки обох текстів: абзац 2 та абзац 6.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для виконання таких завдань корисно структурувати інформацію зі стимулу в таблиці, де відобразити хоча б ту інформацію, яка чітко випливає з умов. Для зручності варто скорочувати імена до ініціальних літер.
Керівник | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб |
---|---|---|---|---|---|---|
К | То | |||||
М | ||||||
Н раніше, ніж О | ||||||
О | Якщо | |||||
Р відразу після О | ||||||
С | Або | Або |
Конкретно ж для розв’язання завдання варто передусім перевірити варіанти відповіді на те, чи задовольняють вони вимоги однозначних умов, наведених у стимулах. Завдяки цьому вдасться легко з’ясувати, що варіанти відповідей А, В та Г суперечать умові 1, адже цією умовою визначено, що співбесіда із Соломією має відбутися або в понеділок, або у вівторок. Водночас варіант відповіді Д суперечить умові 4, якою визначено: якщо співбесіда з Оленою відбудеться в четвер, то співбесіда з Кирилом має відбутися в суботу.
Отже, задовольняє умови 1–5 варіант відповіді Б, у чому легко переконатися, попрацювавши з раніше створеною таблицею.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Твердження І хибне.
Дійсно, якщо співбесіда з Оленою відбудеться в четвер, то співбесіда з Кирилом відбудеться в суботу (умова 4). Тобто в суботу мають відбутися дві співбесіди – з Романом і з Кирилом, а це неможливо.
Твердження ІІ хибне.
Дійсно, якщо співбесіда з Оленою відбудеться в четвер, то співбесіда з Романом відбудеться в п’ятницю (умова 2). Тобто в п’ятницю мають відбутися дві співбесіди – з Романом і з Мартою, а це неможливо.
Співбесіди можуть відбутися в такій послідовності: Нестор, Соломія, Марта, Олена, Роман, Кирило. Отже, твердження ІІІ істинне.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Твердження А хибне.
Дійсно, якщо співбесіда з Романом відбудеться в четвер, то співбесіда з Оленою відбулася в середу (умова 2). Оскільки співбесіда з Мартою відбулася у вівторок, то із Соломією вона відбулася в понеділок (умова 1). Тоді співбесіда з Нестором відбудеться в п’ятницю або в суботу, а це суперечить умові 3.
Твердження Б і Д істинні, оскільки співбесіди можуть відбутися в такій послідовності: Соломія, Марта, Нестор, Олена, Роман, Кирило.
Твердження В і Г істинні, оскільки співбесіди можуть відбутися в такій послідовності: Соломія, Марта, Нестор, Кирило, Олена, Роман.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для виконання завдання імена студентів позначмо однією літерою: Аліна – А, Богдан – Б, Володимир – В, Григорій – Г, Дарина – Д, Жанна – Ж, Захар – З. Тепер узагальнімо й запишімо в скороченому вигляді всі умови (далі – умови), які наведено в завданні: у групах 1 і 3 має бути по два учасники, а в групі 2 – три:
1) А + З;
2) Б → В, Г;
3) Д → В, Г.
За загальною умовою, описаною в ситуації, у групі 1 має бути лише два учасники. За умовою цього завдання в групі 1 має бути В. Відповідно в ній не можуть бути (умови 2 і 3) ні Б, ні Д. Також у групі 1 не можуть бути ні А, ні З, оскільки за умовою 1 вони мають бути в одній групі.
Тож можливості бути учасниками групи 1 є тільки в Г та Ж. У варіантах відповіді Г немає, тому правильна відповідь – Ж.
Правильна відповідь: Ж.
Знайшли помилку? Пишіть на
Умови ситуації та завдання дають змогу однозначно по кроках визначити склад груп (у таблиці нижче поряд з іменем стоїть число – номер кроку, на якому визначено належність учасника до відповідної групи):
Група 1 | Група 2 | Група 3 |
---|---|---|
Борис (2), Дарина (2) | Володимир (1) Алла (3), Захар (3) | Григорій (1) Жанна (4) |
Крок 1: умова завдання (Володимир у групі 2, Григорій у групі 3).
Крок 2: умови 2 і 3 ситуації (ні Борис, ні Дарина не можуть бути в одній групі ні з Володимиром, ні з Григорієм).
Крок 3: умова 1 ситуації (Алла й Захар мають бути в одній групі).
Крок 4: Для Жанни залишилась одна можливість – група 3.
З такого складу груп випливає, що твердження І та ІІ істинні, а ІІІ – хибне. Тому правильний варіант відповіді – В.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для виконання завдання імена студентів позначмо однією літерою: Аліна – А, Богдан – Б, Володимир – В, Григорій – Г, Дарина – Д, Жанна – Ж, Захар – З.
З огляду на формулювання завдання (Ж і З мають бути в одній групі) й на умову 2 (А й З мають бути разом), а також на те, що в групі 2 має бути три учасники, можна однозначно стверджувати, що в групі 2 мають бути А, З й Ж.
З огляду на умови 3 та 4 (Б не може бути разом ні з В, ні з Г; Д не може бути ні з В, ні з Г) Б і Д мають бути в одній із груп разом (або в групі 1, або в групі 3). Так само разом мають бути В і Г. Тобто маємо два варіанти складу груп:
Перший варіант
Група 1 | Група 2 | Група 3 |
---|---|---|
Б, Д | А, Ж, З | В, Г |
Другий варіант
Група 1 | Група 2 | Група 3 |
---|---|---|
В, Г | А, Ж, З | Б, Д |
Проаналізувавши твердження в умові завдання, бачимо, що твердження І (Богдан і Дарина працюватимуть у тій самій групі) і твердження ІІ (Аліна працюватиме в групі 2) є правильними за обох варіантів, при цьому твердження ІІІ (Володимир і Григорій працюватимуть у різних групах) завжди є хибним. Тобто правильним є варіант відповіді В.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для зручності спочатку скоротімо умови, наведені в стимулі, позначивши мови першими буквами назв (англійська, німецька, французька):
1) АН = \(34\);
2) АФ = \(16\);
3) НФ = \(12\);
4) АНФ = \(8\).
Нехай \(X\) – множина учасників семінару, які володіють АН; \(Y\) – множина учасників семінару, які володіють АФ; \(Z\) – множина учасників семінару, які володіють НФ; \(U\) – множина учасників семінару, які володіють АНФ.
Множини \(X, Y, Z\) та \(U\) попарно не перетинаються, а їхнє об’єднання є множиною всіх учасників семінару. Оскільки множини \(X, Y, Z\) та \(U\) налічують відповідно \(34, 16, 12\) і \(8\) елементів, то в семінарі взяли участь \(70\) фахівців: \(34+16+12+8=70 .\)
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для зручності спочатку скоротімо умови, наведені в стимулі, позначивши мови першими буквами назв (англійська, німецька, французька):
1) АН = \(34\);
2) АФ = \(16\);
3) НФ = \(12\);
4) АНФ = \(8\).
Нехай \(X\) – множина учасників семінару, які володіють АН; \(Y\) – множина учасників семінару, які володіють АФ; \(Z\) – множина учасників семінару, які володіють НФ; \(U\) – множина учасників семінару, які володіють АНФ.
Французькою мовою володіють лише ті учасники семінару, які належать до множин \(Y, Z\) або \(U.\) Отже, французькою мовою володіють \(36\) учасників семінару: \(16+12+8=36.\)
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для зручності спочатку скоротімо умови, наведені в стимулі, позначивши мови першими буквами назв (англійська, німецька, французька):
1) АН = \(34\);
2) АФ = \(16\);
3) НФ = \(12\);
4) АНФ = \(8\).
Нехай \(X\) – множина учасників семінару, які володіють АН; \(Y\) – множина учасників семінару, які володіють АФ; \(Z\) – множина учасників семінару, які володіють НФ; \(U\) – множина учасників семінару, які володіють АНФ.
Учасники семінару, які володіють англійською мовою, але не володіють німецькою мовою, становлять множину \(Y.\) Отже, таких учасників \(16.\)
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Г Бельгія переживає перманентну політичну кризу внаслідок об'єднання різних культур правильний.
Дійсно, ведучий програми стверджує, що в Бельгії «носії різних культур живуть у злагоді, успішно використовуючи своє культурне різноманіття». Натомість політичний аналітик аргументовано констатує протилежне: «Бельгія переживає перманентні політичні кризи, десятиліттями маючи проблеми з формуванням уряду, причиною яких є політичні суперечності між франкомовною Валлонією, голландськомовною Фландрією та німецькомовною автономною областю».
Варіанти відповіді А, Б, В, Д неправильні, оскільки ставлення і лектора, і політичного аналітика або одного з них до висловлених у цих варіантах відповідей тез не можна встановити з наведеної в завданні інформації.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Г правильний.
Думку «Штучний інтелект є екзистенційною загрозою людству, перетворюючи людей на споживачів» поділяє ІТ-фахівець: «Це (штучний інтелект) породжує екзистенційну загрозу людству як цивілізації істот розумних, перетворюючи її на цивілізацію споживачів».
Натомість математик уважає, що штучний інтелект сприятиме розкриттю людиною свого творчого потенціалу: «…штучний інтелект дасть можливість людині сфокусуватися на творчій праці».
Варіант відповіді А неправильний.
З висловлювання математика випливає, що він уважає будь-яку людиноорієновану професію творчою: для цього достатньо зіставити два його твердження: «…штучний інтелект дасть можливість людині сфокусуватися на творчій праці…» та «…це стосується не тільки мистецтва та науки, а й будь-яких людиноорієнтованих професій, оскільки професіонали в будь-якій професії створюють витвори мистецтва».
З висловлювання ІТ-фахівця зробити висновок про його погляди на людиноорієнтовані професії як на творчі неможливо.
Варіант відповіді В неправильний.
Думку «У перспективі матеріальне забезпечення людства переберуть на себе автомати» поділяє як ІТ-фахівець: «У перспективі може виникнути принципово нова проблема: для матеріального забезпечення існування людства люди не будуть потрібні», так побічно й математик: «Вони (автомати) можуть перевершити людину тільки у виконанні готових алгоритмів».
Варіант відповіді Д неправильний.
Погляд «Автомати можуть перевершити людину тільки у виконанні рутинної діяльності за заданим шаблоном», висловлений у варіанті відповіді Д, поділяє як математик, стверджуючи, що автомати «…можуть перевершити людину тільки у виконанні готових алгоритмів», так і ІТ-фахівець: «…штучний інтелект радикально впливає на ринок робочої сили, багато професій зникає взагалі, оскільки в них на зміну людям приходять автомати».
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А застосовував персоналістський підхід до історії, оскільки його описи стосуються особливостей походження, життя й побуту людей різних племен правильний. Попри те, що Геродот жив ще в 6 ст. до н. е. й не був знайомий із сучасними підходами в історії, він ставив у центрі уваги інтереси людини та її добробут, оскільки його описи стосуються особливостей походження, життя й побуту людей різних племен. тобто застосовував персоналістський підхід до історії.
Варіанти відповіді Б, В, Г неправильні – див. обґрунтування правильності відповіді А.
Варіант відповіді Д неправильний. Адже у визначеному істориком персоналістському підході до історії ставлять у фокус інтереси людини, її добробут, чого не можна робити, нехтуючи контекстом: під час розгляду питань стародавньої історії треба обговорювати інтереси й добробут людини саме тих часів.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Деякі студенти, які вивчають англійську мову, не вивчають японської правильний.
Дійсно, це ті студенти, які вивчають одночасно англійську й німецьку мови: ці студенти не вивчають ні китайської мови (немає студентів, що вивчають одночасно китайську й німецькі мови), ні японської, бо кожен студент, який вивчає японську мову, вивчає також і китайську мову.
Варіанти відповіді Б, В і Д неправильні. Відповідний контрприклад схематично зображено на рисунку 1.

Рис. 1. Контрприклад до варіантів відповіді Б, В і Д.
Варіант відповіді Г неправильний. Відповідний контрприклад схематично зображено на рисунку 2.

Рис. 2. Контрприклад до варіанта відповіді Г
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді В правильний.
Дійсно, твердження «Частка тих працівників, які під час приймання на роботу, що передбачає закордонні відрядження, уже потерпали від безсоння, не була більшою за частку тих, які під час приймання на роботу, що не передбачає закордонних відряджень, уже потерпали від безсоння» додає необхідну інформацію для забезпечення обґрунтованості висновку лікаря про те, що стреси, «пов’язані зі зміною часових поясів, порушенням звичного розпорядку дня, необхідністю вживатися в нову культуру» спричиняють безсоння (без цієї інформації можна припустити, що під час добору на роботу, пов’язану з відрядженнями, відібрали кандидатів, які вже мали на той момент проблеми зі сном).
Варіант відповіді А неправильний, оскільки він може підважувати припущення про наявність стресів, які мають працівники у відрядженнях до сусідніх країн, а не вплив стресів на розвиток безсоння. Логічно припустити: що далі країна відрядження від рідної країни у фізичному, часовому, культурному сенсах, то вищий ступінь стресу у відрядженні.
Варіанти відповіді Б, Г неправильні, оскільки твердження в них стосуються комплементарної частини працівників до частини тих працівників, які перебувають у стані стресу в закордонних відрядженнях.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки в ньому не порівнюють стан тих, хто їздив, і тих, хто не їздив у закордонні відрядження, а лише наводять дані про тих, хто припинив їздити в закордонні відрядження.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Технологічні надбання можуть надавати переваги над традиційними рішеннями за одних умов, але за інших умов перевага залишається за традиційними рішеннями правильний. Саме про це говорить лектор: за всіх переваг (не утворюють відходів під час підготовки й використання) проблема зберігання цифрових документів залишається (їх легше пошкодити або втратити назавжди).
Варіант відповіді Б неправильний: лектор не розглядає питання динаміки в часі використання цифрових документів, а лише констатує поточний стан.
Варіанти відповіді В, Г, Д неправильні, оскільки обговорення цих питань немає в наведених міркуваннях лектора.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Д Висновок робиться на підставі відкидання інших можливих пояснень спостережуваного факту правильний. Дійсно, бібліотекар послідовно аналізує і відкидає різні варіанти, поки не обґрунтує остаточний висновок після вичерпання всіх.
Варіанти відповіді А–Г неправильні: їх бібліотекар навіть не згадує.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Правильно вчитися не для школи, а для життя правильний. Еквівалентним формулюванням твердження Сенеки-молодшого є твердження «Неправильно вчитися передусім для школи, а не для життя». Його подвійне заперечення – «Правильно не (вчитися передусім для школи, а не для життя)», тобто «Правильно вчитися передусім для життя, а не для школи» або «Правильно вчитися не для школи, а для життя».
Варіант відповіді Б неправильний, адже це заперечення висловлення Сенеки-молодшого: «Неправильно, що неправильно вчитися для школи, а не для життя», що еквівалентно висловленню «Правильно вчитися для школи, а не для життя».
Варіанти відповіді Г, В, Д неправильні, оскільки у висловлюванні Сенека-молодший пріоритет віддає навчанню для життя, а в цих варіантах відповідей важливість навчання для життя і важливість навчання для школи зрівняні.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б У родині Олега й Оленки 4 дітей правильний. Умова задачі симетрична відносно братів і сестер (вона не зміниться, якщо сестер і братів поміняти місцями), і тому кількості братів і сестер у родині однакові. Тобто залишається перевірити, яка пара чисел задовольняє умовам задачі: < 0, 0 >, < 1, 1 >, < 2, 2 >, < 3, 3 >, ….
Перевірка показує, що пара < 2, 2 > відповідає умові задачі.
Варіанти відповіді А, В, Г, Д неправильні. У цьому легко переконатися, виконавши обчислення й узявши до уваги, що кількість братів і сестер у родині однакова.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на