ЗНО онлайн 2021 року ТЗНК в магістратуру – додаткова сесія
Тестові завдання додаткової сесії тесту 2021 року ЄВІ ТЗНК
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстом (його фрагментами), знаходячи в ньому характеристики / ознаки / риси, що стосуються певного об’єкта / явища.
Завданням передбачено знаходження ознак лонгриду, інформація про які розосереджена в різних частинах тексту, а саме в абзацах 1, 2, 5 і 6. Їх опрацювання дає змогу виснувати, що відповідають тексту визначення ознак лонгридів, які наведено у варіантах відповіді А – Г.
Так, про ознаку, яку наведено у варіанті відповіді А, ідеться в абзаці 1, варіантах Б й В – в абзаці 2, варіанті Г – абзаці 5.
В абзаці 6 також ідеться про одну з характеристик лонгриду, а саме про те, що цю форму можна витягнути «за рахунок змісту, сенсів, які там живуть, та оформлення». У варіанті відповіді Д, на перший погляд, теж ідеться про це. Однак, насправді, характеристику в цьому варіанті наведено в спотвореному, хоча й подібному до текстового подання вигляді, а саме, що лонгрид «може бути витягнутий лише за рахунок змісту, сенсу, які там живуть».
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих робити висновки про прагматичну мету тексту, зокрема про його практичну корисність для певної цільової авдиторії, з огляду на його зміст та інтенційне спрямування.
Виконуючи це завдання, тестований передовсім має зрозуміти, що всі групи реципієнтів, про які йдеться у варіантах відповіді, так чи так згадано в певних частинах тексту. Водночас тестований має відзначити, що згадка про представників чотирьох груп реципієнтів, а саме блогерів, верстальників сайтів, читачів лонгридів і рекламодавців є принагідними або й непрямими (відповідно абзаци 2, 3, 4).
І лише про журналістів (хоч і непрямо) йдеться в тексті по-особливому: зокрема про ставлення журналістів, редакторів до лонгриду згадано в абзаці 2, а крім того, саме до них звернено важливу інформацію щодо практики створення лонгридів, яку наведено в абзаці 6 (через звертання ви). Інформація, яку наведено в абзаці 6, є доволі простою для сприйняття, дохідливо поданою, що дає підстави зробити висновок про те, що її, як і ввесь текст передусім зорієнтовано на авдиторію журналістів-початківців, які ще не достатньо мають практики й потребують простих пояснень та унаочнень складного, неоднозначно інтепретованого матеріалу. Підказкою також є назва тексту: «Лонгриди: що і як?»
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих розуміти зміст переносних (метафоричних, метонімічних, алегоричних тощо) значень мовних одиниць, які використав автор у тексті для донесення своєї позиції. В умові тестового завдання зокрема запитують про прийнятну й відповідну змісту інтерпретацію одного з фрагментів тексту – метафоричної конструкції порівняльного типу.
Виконуючи це завдання, тестований має передусім зауважити, що відповідь треба шукати, працюючи не лише з абзацом 4, де безпосередньо наведено порівняльну метафору, а й з двома наступними абзацами (5 і 6), де автор безпосередньо пояснює специфіку лонгридів – змістову й формальну. Зміст цих трьох абзаців дає змогу виснувати, що порівняльну метафору «нині більшість лонгридів має вигляд балконів, що їх обшили вагонкою» в межах тексту треба розуміти так, як її пояснено у варіанті відповіді В: «значною мірою створені за допомогою спеціальної платформи лонгриди не характеризуються різноманіттям та оригінальністю». Правильність цієї відповіді випливає з того, що в абзацах 5 і 6 автор показує, що справжній лонгрид – це високотехнологічна річ, у створенні якої важливі оригінальність змісту й оформлення («Ви завжди можете витягнути форму за рахунок змісту, сенсів, які там живуть, та оформлення»).
У решті варіантів відповіді запропоновано твердження, які або не можна підтвердити текстовим матеріалом як пояснення думки автора щодо метафоричного порівняння (наприклад, А автори створюють лонгриди, у яких не дотримано елементарних вимог до цього формату (у тексті про це не говориться конкретно до описаної ситуації); Г більшість сучасних лонгридів є абсолютно негармонійними; Д художнє оформлення нинішніх лонгридів далеке від естетичного ідеалу (за змістом тексту не можна сказати нічого про гармонійність чи естетичну цінність лонгридів, які створюють за допомогою спеціальної платформи), або є занадто узагальненими й такими, що не пояснюють метафоричного змісту авторського порівняння (наприклад, Б можливості спеціальної платформи для розробки сайтів спричинила надзвичайне поширення лонгриду).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих знаходити в тексті інформацію, необхідну для підтримання або спростування певних позицій автора й інтерпретацій їх.
З огляду на зміст тексту, цілком обґрунтовано можна припускати, що автор тексту погодився б твердженнями у варіантах відповіді А Лонгриди – майданчики, які потенційно можна продати рекламодавцям (інформація про це в тексті є в абзаці 2), Б Ресурс, який шукає свого читача, зацікавлений у лонгридах як додатковому наповненні (інформація про це міститься в абзаці 3), а також Г Оригінальна тема, наявність стрижня, часто вираженого метафорою, центрує лонгрид й Д Візуальне оформлення лонгриду впливає на те, чи читатимуть цей матеріал (інформація про це в тексті є в абзаці 6).
Водночас автор однозначно не погодився б із тим, що кількість переглядів – основний показник якісності певного лонгриду (варіант відповіді В), оскільки в абзаці 2 він прямо заявляє, що «кількість переглядів не визначає якість матеріалу – це не абсолютний критерій».
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих на підставі аналізу й інтерпретації форми й змісту тексту визначати його мету.
Сукупність ознак тексту про лонгрид дає підстави стверджувати, що метою відповідного тексту є інформування певної аудиторії про специфіку лонгридів та секрети майстерності створення їх (варіант відповіді Б). У цьому, окрім самого змісту тексту, переконує ще й назва: «Лонгрид: що і як?».
Решту варіантів відповіді не можна розглядати як прийнятні. Так, варіант відповіді А суперечить думці автора тексту, оскільки автор не доводить право на існування лонгридів і лонгридоподібних жанрів, а лише констатує, що ті й ті жанрові форми існують і співіснують. Інші варіанти відповіді є сумнівні щодо своєї вірогідності як формулювань мети цього тексту: автор не ставить на меті ні переконати власників ресурсів у необхідності розміщувати на сайтах лонгриди (він згадує про сайти лише принагідно), ні засудити популярну на сьогодні практику створення лонгридоподібних жанрів (він просто констатує, що таке мало й має місце), ні обґрунтувати потенціал лонгридів для досягнення певних маркетингових цілей (про це він згадує лише принагідно в абзаці 2).
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих членувати цілісний текст на менші смислові фрагменти – мікротеми, які в сукупності забезпечують розкриття теми.
Зважаючи на те, що переважно в текстах один абзац стосується якоїсь однієї мікротеми й що цю мікротему зазвичай уводять якимось тематичним реченням, що в нормальних умовах стоїть на початку абзацу (хоча може стояти й в іншому місці абзацу), можна з’ясувати, що у варіантах відповіді А, В, Г, Д дійсно запропоновано такі фрагменти абзаців, що глобально репрезентують основну тему відповідного абзацу.
Зокрема в абзаці 1 запропоновано два погляди на сутність лонгридів, відповідно тематичним його реченням є фрагмент «Лонгрид можна розуміти по-різному». Це саме можна простежити й у ситуації з іншими варіантами відповіді, згаданими вище.
Якщо ж говорити про варіант відповіді Б, то в ньому запропоновано речення з абзацу 2, яке стосується частковості, не охоплюючи цілісності абзацу як смислової єдності. Тематичним реченням цього абзацу є останнє речення «Лонгрид – це рушниця, що висить на стіні, але яка вистрелює кілька разів, періодично», оскільки саме воно пояснює цінність лонгриду й доповнює визначення лонгриду, яке запропоновано в абзаці 1, тобто розвиває мікротему, уже окреслену в попередньому абзаці.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих знаходити в різних текстах подібні концепти, проводити паралелі, аналогії між значущими позиціями текстів.
Виконуючи це завдання, тестований має, по-перше, зрозуміти контекстний зміст концепту любов у тексті Б, по-друге, знайти в тексті Б всі запропоновані в завданні номінації й виявити, наскільки кожна з них суголосна актуальному для тексту Б смислу.
За підсумками цього дослідження легко можна виявити, що в тексті А центральним концептом, який авторка мислить як основу для змін в українському соціумі в ставленні до осіб з особливими потребами, є толерантність. Цей висновок випливає передусім з аналізу загальної логіки й основного змісту абзаців 2–4. Решта номінацій, що запропоновано як варіанти відповіді, є частковими.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку здатності тестованих виявляти спільність і відмінність у поглядах авторів на певну проблему, знаходити аргументи щодо позицій, заявлених одним автором, у текстах інших авторів.
Аналіз змісту текстів А та Б переконує в тому, автор тексту А міг би використати позиції тексту Б для такого:
А для доведення того, що спосіб вирішення радянською системою проблеми осіб із вадами здоров’я шляхом створення інтернатів – доволі сумнівна практика (виправданість цього припущення випливає з того, що авторка тексту Б негативно оцінює мікросуспільство інтернатів, показуючи їхню тіньову сторону, зафіксовану у фільмі «Плем’я»);
Б для підтвердження того, що рішення американських кінокритиків стосовно картини «Плем’я» має під собою ґрунт (виправданість цього припущення випливає з того, що авторка тексту Б позитивно оцінює фільм в усій його суперечливості й складності);
Г для ілюстрування своєї позиції, що фільм порушує важливу суспільну тему й спонукає людей до обговорення (виправданість цього припущення випливає, по-перше, з того, що авторка тексту Б прямо вказує, що фільм «Плем’я» викликає неоднозначні враження і спонукає до роздумів, по-друге, з того, що й сама реакція авторки у вигляді рецензії на фільми є доказом того, що фільм спонукає людей до обговорення відповідної проблематики);
Д для увиразнення думки про те, що наше суспільство без терпимості аналогічне своєрідному закритому суспільству інтернату з його жорстокими правилами (виправданість цього припущення випливає з того, що в тексті Б авторка показує, як інтернат ламає людей, примушуючи їх ставати «як усі», не сприймаючи інакшість, що подібне до того, як у звичайному соціумі, показаному в тексті А в абзацах 2 й 3, ставилися i до цього часу ставляться до людей з особливими потребами).
Єдиною позицією, яку авторка тексту А не змогла б підтвердити, спираючись на текст Б, є запропонована у варіанті відповіді В (для посилення думки, що наше суспільство ще не готове до потенційної зустрічі з людиною, яка має виражені чи неявні вади здоров’я). Цей висновок випливає з того, що в тексті Б, по-перше, прямо не заявлено таку позицію, а по-друге, запропоновано рефлексію проблеми людей з обмеженими можливостями в сучасному соціумі, що свідчить про готовність людей відкрито говорити про відповідну проблему.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих аналізувати зміст і форму фрагментів тексту, щоб виявити в них певний спільний смисл.
Виконуючи це завдання, тестований має передусім звернути увагу на конструктивні особливості запропонованих у варіантах відповіді фрагментів: чотири сконструйовано за принципом протиставності, тобто в них зактуалізовано протиставну семантику, сутність якої коротко можна означити так: є ситуація Х, за нормальних обставин її наслідком мала б бути цілком очікувана ситуація Y, проте / але / однак наслідком усупереч очікуванням стала ситуація Z. Порівняймо:
Б Лаконічні, практично завжди статичні кадри, зняті, в основному, загальним планом, складаються в картини насильства й чорнухи. Та водночас фільм не створює враження нав’язливо чорнушного (абзац 9) | Лаконічні, практично завжди статичні кадри, зняті, в основному, загальним планом, складаються в картини насильства й чорнухи. Проте фільм не створює враження нав’язливо чорнушного |
В Десь до середини фільму здається, що ця картина про глухонімих і про їхнє нелегке життя. Запитуєш себе: чому ж якщо глухі – то відразу все погано?.. Але пізніше стає абсолютно ясно, що ця історія не стільки про глухих, скільки про людей взагалі (абзац 10) | Десь до середини фільму здається, що ця картина про глухонімих і про їхнє нелегке життя. Запитуєш себе: чому ж якщо глухі – то відразу все погано?.. Проте пізніше стає абсолютно ясно, що ця історія не стільки про глухих, скільки про людей взагалі |
Г «Плем’я» – плакатний артхаус з воістину чарівним фіналом – жорстоким і шоковим, нехай і справедливим. Однак ті почуття, які виникають, коли дивишся останні кадри, не просто бентежать, ти по-справжньому дивуєшся тому, наскільки люди можуть бути безпорадними (абзац 11) | «Плем’я» – плакатний артхаус з воістину чарівним фіналом – жорстоким і шоковим, нехай і справедливим. Проте ті почуття, які виникають, коли дивишся останні кадри, не просто бентежать, ти по-справжньому дивуєшся тому, наскільки люди можуть бути безпорадними |
Д Так, у ньому [фільмі] багато чорнухи, але водночас режисер не намагається вичавити з глядача сльозу, викликаючи бажання повіситися від горя прямо в кінозалі. Тут багато що сприймається відчужено, абстрактно (абзац 12) | Д Так, у ньому [фільмі] багато чорнухи. Проте водночас режисер не намагається вичавити з глядача сльозу, викликаючи бажання повіситися від горя прямо в кінозалі. Тут багато що сприймається відчужено, абстрактно |
Єдиним варіантом відповіді, у якому немає такої синтаксичної специфіки є варіант відповіді А Звичайно, у таких складних умовах інтернатського існування прояв цього світлого почуття [любові] теж трохи не такий, як ми звикли бачити в яких-небудь романтичних комедіях (абзац 8). Крім цього, у цьому варіанті відповіді не йдеться про неоднозначність сприйняття фільму «Плем’я», автор просто стверджує, що любов у цьому фільмі показано не так, як у якихось романтичних фільмах.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих бачити спільність і відмінність у поглядах авторів на певну проблему, а також простежувати різні форми подання подібного змісту, зокрема в метафоричній формі.
Якщо проаналізувати зміст абзаців, які запропоновано у варіантах відповіді, то доволі легко можна помітити аналогічність думки тексту Б «Ніби ці люди застрягли на тій стадії, коли вони вже хочуть відчувати, але ще не готові до цього» такому фрагменту тексту А: «Нині попри законодавчі зміни на підтримку людей з особливими потребами, курсу на європейські цінності, прийняття декларацій і норм наше суспільство все ще відчуває пережитки минулого й повністю не готове до потенційної зустрічі з людиною, яка має виражені чи неявні вади здоров’я. Тому кондуктор із порушенням координації в автобусі, касир із глухотою в магазині або дитина із затримкою розвитку в школі видаються багатьом дещо дивним і незвичним явищем. Як результат – їм непросто вписатися в суспільну “норму”». Аналогічність цих фрагментів тексту випливає і з їхнього змісту, і з їхнього лексико-семантичного наповнення та синтаксичної будови. Порівняймо:
«Ніби ці люди застрягли на тій стадії, коли вони вже хочуть відчувати, але ще не готові до цього» | «Нині попри законодавчі зміни на підтримку людей з особливими потребами, курсу на європейські цінності, прийняття декларацій і норм наше суспільство все ще відчуває пережитки минулого й повністю не готове до потенційної зустрічі з людиною, яка має виражені чи неявні вади здоров’я» |
Цей фрагмент – з абзацу 3.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих цілісно сприймати зміст текстів, виявляючи в ньому спільні значущі концепти (опорні поняття, центральні проблеми).
Аналіз концептуально значущих одиниць, які запропоновано у варіантах відповіді, дає підстави стверджувати, що кожна з них так чи так пов’язана з текстами, однак у варіантах відповіді А, Б, Г й Д є концепти або занадто загальні (а отже, не дають змоги поновити центральну проблематику обох текстів – варіанти відповіді Б й Г), або такими, що стосуються лише одного з-поміж текстів (наприклад, у варіанті відповіді А концепт законодавство стосується лише тексту А, у варіанті відповіді Д концепт любов стосується тільки тексту Б, а культура – тільки тексту А).
Отже, залишається лише варіант відповіді В, де зактуалізовано дійсно значущі й спільні для обох текстів концепти: суспільство, вади здоров’я, гуманізм.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих на підставі роботи з текстами з’ясовувати їхню жанрову специфіку, спираючись на загальні уявлення щодо відомих, актуальних для широкого кола читачів жанрових форм.
Виконуючи це завдання, тестований має пригадати типові ознаки жанрових форм, які запропоновано у варіантах відповіді, прикласти ці ознаки до опрацьованих текстів. Це дає змогу побачити, наприклад, таке:
- текст А не є ні хронікою (оскільки в ньому попри історичний контекст немає опису подій у часовій послідовності), ні звітом (бо в ньому немає притаманної цьому жанру лексики й інформування про виконану роботу), ні інтерв’ю (адже в ньому немає очевидних співрозмовників і форми питання-відповідь), ні заміткою (бо замітку створюють за результатами якоїсь події, факту);
- текст Б не є ні есеєм (оскільки есей зазвичай передбачає зосередження на певній актуальній проблемі, а не на аналізі особливостей твору мистецтва), ні репортажем (адже в ньому немає характерних для цього жанру ознак перебування тут і зараз), ні анонсом (бо в ньому немає вказівки на майбуття події), ні нарисом (адже в ньому немає художнього або художньо-публіцистичного зображення фактів, подій життя реальних людей).
На підставі цього логічним постає висновок, що є підстави кваліфікувати текст А як статтю (хоча й доволі лапідарну), а текст Б – як огляд (адже в ньому запропоновано аналітику фільму на підставі його перегляду в кінотеатрі, а саме за такими подіями створюють огляди).
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Кабінет аналітика А поверхом вище, ніж кабінет детектива Z (умова 2), тож кабінет аналітика А не може бути на першому поверсі. Не може він бути й на другому поверсі, оскільки тоді б усі три кабінети аналітиків були розташовані на одному поверсі, що суперечить умові 3. Тобто кабінет аналітика А – на третьому поверсі, а кабінет детектива Z – на другому. Отже, твердження Б – істинне.
Оскільки кабінети детективів X і Z не повинні бути на тому самому поверсі (умова 1), то кабінет детектива Х або на першому, або на третьому поверсі. Те саме справедливо й щодо кабінету детектива Y відповідно до умови 4.
Отже, твердження Г – хибне, а твердження А, В і Д не обов’язково істинні.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо на першому поверсі немає жодного кабінету детективів, то з умови 4 випливає, що кабінет детектива Y на третьому поверсі, а з умови 2 випливає, що кабінет детектива Z на другому поверсі, а кабінет аналітика А – на третьому. Тоді, з огляду на умову 1, кабінет детектива Х на третьому поверсі.
Отже, твердження І – істинне, а твердження ІІ – хибне.
Твердження ІІІ також хибне, бо кабінети всіх трьох аналітиків не можуть бути на тому самому поверсі (умова 3).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки, з огляду на умову 2, кабінет аналітика А не може бути на першому поверсі, а кабінет детектива Y не може бути на другому поверсі (умова 4), то кабінети аналітика А й детектива Y – на третьому поверсі. Тоді кабінет детектива Z – на другому поверсі. Оскільки кабінети детективів Х й Z не можуть бути на одному поверсі (умова 1), то кабінет Х не на другому поверсі.
Отже, твердження ІІ – істинне, а твердження І та ІІІ – хибні.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
У період з 2015 до 2020 року юристи могли стати партнерами фірми в такій послідовності: Богдан, Гліб, Єгор, Альберт, Вадим, Давид. Отже, Вадим міг стати партнером фірми 2019 року.
Зауважмо, що Вадим не міг стати партнером фірми раніше від 2019 року, оскільки з умов 1–4 випливає, що раніше від Вадима партнерами фірми стали Богдан, Єгор, Гліб й Альберт.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Твердження І обов’язково істинне. Дійсно, оскільки Богдан і Гліб стали партнерами фірми раніше за Єгора (умови 1 і 3), а Єгор – раніше за Альберта (умова 2), то Альберт став партнером фірми після того, як ними стали Богдан, Єгор і Гліб, тобто не раніше як 2018 року. Крім того, Альберт не міг стати партнером фірми ні 2020 року, оскільки він став партнером фірми раніше за Вадима (умова 4), ні 2019 року, оскільки цього року партнером став Давид. Отже, Альберт став партнером фірми 2018 року.
Твердження ІІ може бути хибним. У період з 2015 до 2020 року юристи могли стати партнерами фірми в такій послідовності: Богдан, Гліб, Єгор, Альберт, Давид, Вадим. Тож якщо Давид став партнером фірми 2019 року, то Богдан міг стати партнером фірми 2015 року.
Твердження ІІІ обов’язково істинне. Дійсно, Альберт став партнером фірми 2018 року. (твердження І – істинне), а Єгор став партнером фірми раніше за Альберта (умова 2), але пізніше за Богдана й Гліба (умови 1 і 3). Отже, Єгор став партнером фірми 2017 року.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
З умов 1–4 випливає, що раніше за Вадима партнерами фірми стали Богдан, Єгор, Гліб, Альберт. Крім того, Давид став партнером фірми раніше за Гліба, а отже, раніше, ніж Вадим. Звідси випливає, що 2020 року партнером фірми став Вадим.
Аналогічно отримаємо, що раніше за Альберта партнерами фірми стали також Богдан, Єгор, Гліб і Давид. Отже, 2019 року партнером фірми став Альберт.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Кожна команда зіграла чотири матчі. Отже, усього було зіграно десять матчів: $$ (5\cdot 4):2=10. $$
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки команда Р набрала в турнірі \(12\) очок, то в усіх іграх вона перемогла. Команда Q набрала дев’ять очок, отже, у неї три перемоги й одна поразка, яку вона отримала в матчі з командою Р. Команда R програла командам Р та Q. У двох інших матчах вона могла отримати шість, чотири, три, два, одне або нуль очок:
шість очок – дві перемоги;
чотири очки – одна перемога й одна нічия;
три очки – одна перемога й одна поразка;
два очки – дві нічиї;
одне очко – одна нічия й одна поразка;
нуль очок – дві поразки.
Отже, твердження І і ІІІ – істинні, а твердження ІІ – хибне.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
У турнірі було зіграно десять матчів. Отже, шість матчів закінчилося внічию: $$ 10\cdot \frac 35=6. $$
Оскільки команда Р набрала сім очок, то вона отримала дві перемоги, одну нічию й одну поразку. Більшу кількість очок могла набрати лише команда, яка отримала дві перемоги й дві нічиї.
Отже, найбільша кількість очок, які могла набрати команда, що перемогла в турнірі, – вісім.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки генетичний аналіз дав підстави дослідникам зробити висновок, що сліди крові й сперми на хустинці, яку свого часу знайшли поруч із четвертою жертвою різника – Кетрін Еддоус, «…збігаються з генетичним матеріалом сучасних нащадків Еддоус і Космінського». Це і є гідним віри підтвердженням того, що Еддоус носила ту хустинку.
Варіант відповіді Б неправильний: наявність світлин, на яких люди позують зі схожою хустинкою в руках не може підірвати довіру до результатів генетичного аналізу, який довів наявність на знайденій хустинці генетичних матеріалів, які збігаються з генетичним матеріалом сучасних нащадків Еддоус і Космінського.
Варіант відповіді В правильний: не можна довіряти результатам генетичного аналізу, який було проведено після того, як хустинки торкалися родичі Еддоус, оскільки на хустинці, вірогідно, залишилися їхні генетичні матеріали. Це і є найбільшим недоліком аргументації науковця.
Варіанти відповіді Г й Д неправильні: науковець стверджує, що скористався результатами дослідників, які дійшли висновку, що на хустинці знайдено фрагменти генетичних матеріалів, які збігаються з генетичним матеріалом сучасних нащадків Еддоус і Космінського, бо дослідники мали б узяти до уваги твердження з варіантів відповіді Г й Д.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Міркування політолога мають таку форму: якщо об’єкт складається з кількох об’єктів, то з наявності певної ознаки в об’єкта випливає наявність цієї ознаки в кожного його складника.
Варіант відповіді Д правильний, бо його твердження має ту саму форму, що й міркування політолога: якщо число є добутком кількох чисел і менше від нуля, то всі його множники також менші за нуль.
Варіанти відповіді А, Б, В, Г неправильні, оскільки форма їхніх міркувань відмінна від форми міркувань політолога:
- варіанти відповіді А, В: Якщо об’єкт складається з кількох об’єктів, то з наявності в об’єкта певної ознаки випливає наявність цієї ознаки хоча б в одного з його складників;
- варіант відповіді Б: Якщо об’єкт складається з кількох об’єктів, то з наявності в об’єкта певної ознаки не випливає наявність цієї ознаки в кожного його складника;
- варіант відповіді Г: Якщо об’єкт складається з кількох об’єктів, то з наявності певної ознаки в кожного його складника не випливає наявність цієї ознаки в об’єкта.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б, В, Г неправильні, оскільки вони всі стосуються загальних методологічних і методичних зауважень щодо навчання в початкових класах школи й не стосуються безпосередньо міркувань експерта про висновки з моніторингових досліджень якості початкової освіти в масштабах країни, які було зроблено на основі дослідження залежності успішності від розмірів класу.
Варіант відповіді Д правильний, бо в ньому наведено важливий контекстний параметр, який не було взято до уваги в дослідженні і який може суттєво впливати на аналіз й інтерпретацію результатів досліджень.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання дискваліфіковано, будь-який варіант відповіді зараховано всім учасникам ЄФВВ як правильний.
Розгляньмо логічні еквівалентності кожного твердження щодо прислів’я «У кого щастя заведеться, у того й півень несеться».
Проаналізуймо твердження:
Варіант відповіді A Якщо в когось заведеться щастя, то в нього нестиметься півень є правильною інтерпретацією початкового прислів’я у формі імплікації:
щастя → півень несеться.
Варіант відповіді Б Якщо в когось півень не несеться, то в нього щастя не завелося є контрпозитивним твердженням до початкового (\(\neg\)півень → \(\neg\(щастя), тобто логічно еквівалентним початковому прислів’ю.
Варіант відповіді В Якщо в когось несеться півень, то в нього заведеться щастя є зворотною імплікацією, яка не обов’язково правильна. У початковому твердженні не йдеться про те, що півень → щастя, зазначено лише, що щастя → півень.
Варіант відповіді Г Щоб у когось півень ніс яйця, достатньо, щоб у цього когось завелося щастя є неправильним твердженням, бо в прислів’ї ідеться про півня, а півні не несуть яйця. Це не відповідає змісту.
Варіант відповіді Д Якщо в когось несеться півень, то в цього когось колись завелося щастя також є еквівалентним до початкового твердження через те, що півень несеться тільки після щастя.
Висновок: еквівалентними прислів’ю є варіанти відповіді А, Б, Д, нееквівалентними – В й Г. Правильна відповідь – варіанти В й Г, бо саме вони не є логічно еквівалентними до початкового вислову.
Правильна відповідь: В, Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки в міркуваннях психіатра про порівняння звичок з погляду ступеня їхньої загрози для здоров’я взагалі не йдеться.
Варіант відповіді Б правильний: у міркуваннях психіатра «Люди, які позбулися певних звичок, як правило, були вмотивовані негайним, а не довгостроковим ефектом. Тому ті, хто позбувся залежності від куріння, були скоріше вмотивовані тим, що до них відразу краще почало ставитися оточення, ніж турботою про здоров’я» бракує інформації про те, що «у більшості випадків подолання людьми звички курити не справляло моментального ефекту на стан здоров’я».
Варіант відповіді В неправильний, оскільки він стосується поведінки, а не звичок.
Варіант відповіді Г неправильний: теза психіатра не зачіпає питання кількості спроб кинути курити.
Варіант відповіді Д кожен, хто успішно позбувся звички курити, зробив це або завдяки благотворному соціальному впливу, або завдяки турботі про власне здоров’я неправильний, адже йдеться про альтернативні причини успішності кидання куріння, і це не посилює висновок із міркувань психіатра про вибір однієї із цих альтернатив: «Тому ті, хто позбувся залежності від куріння, були скоріше вмотивовані тим, що до них відразу краще почало ставитися оточення, ніж турботою про здоров’я».
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
З інформації слідчого випливає, що всі учасники епізоду X розпадаються на три підмножини Y, Z і V (учасників відповідних епізодів Y, Z і V), які не перетинаються й об’єднання яких утворює множину X: з одного боку, об’єднання їх не більше за множину X (кожен елемент множин Y, Z і V належить множині X), а з іншого боку, – не менше за множину X (кожен підозрюваний є учасником точно двох епізодів); також множини Y, Z і V не перетинаються з тієї ж причини (у супротивному разі були б підозрювані, що брали участь у принаймні трьох епізодах, що відображено на рисунку).

Із зазначеного випливає, що варіанти відповіді Б, В, Г неправильні завжди, а контрприкладом для варіанта відповіді Д є зображена на рисунку конфігурація, у якій кількість учасників епізодів Y, Z і V та сама.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б, В, Д неправильні, оскільки вони, хоча й стосуються міркувань дослідника, але не пов’язані з прогалиною в його міркуваннях, яка полягає в обґрунтованості використання оцінок студентів як міри їхньої вмотивованості до навчання (можна припустити, наприклад, що вмотивованість до навчання зросла, але оцінки не виросли, наприклад через невалідне оцінювання).
Варіант відповіді Г правильний, бо заповнює прогалину в міркуваннях дослідника.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б, В й Г неправильні, бо є твердженнями, розбіжності ставлення до яких за наведеними висловлюваннями культуролога й статистика встановити неможливо, а саме:
А поділяє статистик, ставлення культуролога невідоме;
Б ставлення і культуролога, і статистика невідомі;
В ставлення культуролога й статистика збігаються;
Г ставлення і культуролога, і статистика невідомі.
Варіант відповіді Д правильний, оскільки культуролог стверджує, що «варто довіряти прогнозам авторитетних у суспільстві представників творчих професій (письменників, художників, артистів), які силою своєї інтуїції з неймовірною точністю здатні прогнозувати майбутнє», натомість статистик переконаний в ілюзорності такого уявлення: «Ілюзія того, що художнім творам характерний високий ступінь достовірності прогнозів, формується на основі того, що серед розмаїття варіантів передбачень, зроблених митцями у своїх творах, завжди можна знайти такі, що більшою чи меншою мірою відповідають дійсному розвитку подій».
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
У ящиках з бирками «Цвяхи довжиною 200 мм» лежать цвяхи довжиною 150, 100, 75 і 50 мм (бирки не відповідають дійсності), тому в решті ящиків – цвяхи завдовжки 200 мм, зокрема в ящику з биркою «Цвяхи довжиною 50 мм».
Отже, варіанти відповіді Б, В, Г, Д неправильні, натомість варіант відповіді A є правильним.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на