ЗНО онлайн 2024 року ТЗНК в магістратуру – основна сесія
Тестові завдання основної сесії тесту 2024 року ЄВІ ТЗНК
Завдання зорієнтовано на перевірку вміння тестованих розрізняти пароніми, зважаючи на контекст, зокрема в текстах наукового й публіцистичного стилів.
У завданні треба заповнити пропуск, вибравши доречне за змістом слово з-поміж чотирьох запропонованих варіантів. Для цього треба проаналізувати зміст речення, у якому пропущено лексичну одиницю.
Слово на місці пропуску в реченні Дослідження журналу «Nature Neuroscience» про розвиток пізнавальної активності дітей підтверджує, що _______________ математичних задач покращує пам’ять, зважаючи на зміст, означає процес, діяльність, що сприяє розвитку пізнавальної активності в дітей. З-поміж варіантів відповіді розв’язування (процес виконання дій або розумових операцій), розв’язок (відповідь на поставлену умову), розв’язання (дія за значенням розв’язати), розв’язка (кінець, завершення чого-небудь, розгадка) у відповідних граматичних формах лише варіант розв’язування відповідає смисловому наповненню речення. Варіант розв’язання видається правдоподібним, однак це слово означає завершену в часі дію, тоді як варіант розв’язування – процес, що триває.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку знання термінів і розрізнення стилістично маркованої лексики, уміння добирати доречні мовні засоби, зважаючи на контекст.
Термін верифікація на місці пропуску в реченні Базове розуміння _______________ інформації є важливим у редакціях для сприяння суспільним обговоренням і для забезпечення високого рівня журналістики, зважаючи на зміст, позначає процес перевірки істинності, визначення правдивості, підтвердження вірогідності чого-небудь та повністю відповідає змісту мікротексту, у якому верифікація інформації є головною темою висловлювання.
Решта запропонованих термінів: валідизація – затвердження, ратифікація – надання законної сили чому-небудь; віртуалізація – створення віртуального, тобто штучного, об'єкта чи середовища; візуалізація – унаочнення, створення умов для візуального сприйняття – не відповідають змісту висловлювання.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку знання термінів і розрізнення стилістично маркованої лексики, уміння добирати доречні мовні засоби, зважаючи на контекст.
Власне українське слово на місці пропуску в реченні На жаль, у багатьох засобах масової інформації не вистачає необхідних знань, а професійно підготовлені кадри або навіть команда фактчекерів є ще більшою ________________ підсумовує висловлену в ньому думку.
Розгляньмо значення запропонованих слів: рідкість – те, що трапляється нечасто; потреба – необхідність, бажання, є словом, що вимагає додатка (потреба в чому, у кому) в такому контексті; дивовижа – незвичайне видовище, диво – стилістично забарвлене слово, що не відповідає комунікативній ситуації; слабкість – недостатність фізичних сил або твердого характеру.
Оскільки в тексті йдеться про те, що підготовлені фахівці з верифікації фактів у засобах масової інформації трапляються нечасто, то правильною відповіддю може бути тільки лексема рідкість.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності дотримуватися норм літературної мови, перевірку вміння тестованих розрізняти пароніми, а також свідомо, невимушено, цілеспрямовано, майстерно вживати мовні засоби залежно від мети й обставин спілкування.
На місце пропуску в реченні Зростання кількості висотних споруд і їхньої _______________ в містах є стійкою тенденцією, оскільки збільшення міського населення відбувається на тлі подальшого зменшення кількості придатної для висотної забудови землі та підвищення її вартості, зважаючи на зміст, треба вставити слово, яким характеризують висотні споруди відповідно до кількості їхніх поверхів.
Серед запропонованих три варіанти відповіді (Б, В й Г) є паронімами до слова поверховість (варіант відповіді Б – кількість поверхів, яка визначає висоту будинку), що суттєво різняться значенням.
Поверхневість і поверхність стосуються поверхні, верхнього шару чого-небудь.
Поверховність – властивість за значенням поверховний, неглибокий, обмежений.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності дотримуватися норм літературної мови, перевірку вміння тестованих розрізняти пароніми, а також свідомо, невимушено, цілеспрямовано, майстерно вживати мовні засоби залежно від мети й обставин спілкування.
На місце пропуску в реченні Водночас посилюються і _______________, пов’язані з особливостями експлуатації висотних будівель треба вставити слово, яким називають явище, що може виникнути під час експлуатування висотних будівель.
Правильним є варіант відповіді В небезпека – потенційне джерело шкоди, тобто те, що треба брати до уваги й чого намагатися уникнути.
Запропоновані варіанти відповіді А, Б й Г є синонімами до слова небезпека й мають лексичні й стилістичні відтінки значень, що не відповідають комунікативній ситуації мікротексту: клопіт – хвилювання, турбота; тривога – неспокій, збентеження, незручність – непристосованість, брак виго́д.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку вміння тестованих використовувати розділові знаки відповідно до норм української мови.
Оскільки слово насамперед не є вставним, то його не треба інтонаційно виділяти під час мовлення, а розділовими знаками – на письмі.
Лише варіант відповіді А не містить пунктуаційної помилки.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
Проаналізуймо не лише зміст речення Щодня мозок отримує і засвоює через органи чуття інформацію, яка впливає на наші _______________ як споживачів, у якому пропущено слово, а й подальший контекст. Відповідно до змісту пропущене слово вказує на намір споживачів здійснити покупку.
Розгляньмо тлумачення запропонованих варіантів відповіді:
навичка – схильність, звичка,
рішення – намір зробити що-небудь, вчинок,
потреба – необхідність, бажання,
можливість – здійсненність, доступність чого-небудь.
З-поміж запропонованих лише лексема рішення означає намір здійснити що-небудь.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
Слово на місці пропуску в уривку Часто ми купуємо товар лише тому, що дізналися про його існування, а тепер хочемо мати «ту штуку з реклами» вдома. Перехід від «бачу» до «хочу» відбувається швидко й _______________ є однією з однорідних обставин і разом із прислівником описує спосіб переходу від «бачу» до «хочу» під час того, коли людина вирішує здійснити покупку.
Із-поміж запропонованих варіантів відповіді упевнено (переконано, рішуче), безболісно (без труднощів, ускладнень), логічно (раціонально, обґрунтовано), несвідомо (мимовільно, не замислюючись) лише варіант Г несвідомо вказує на те, що дія відбувається несвідомо, що підтверджено реченням Так, сучасні бренди обізнані в тому, як працює мозок.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
На місце пропуску в уривку Так, сучасні бренди обізнані в тому, як працює мозок. Але ми можемо _______________, розвинувши здатність бачити приховане в споживчому світі треба вставити фразеологізм, який, зважаючи на зміст речення, означає здатність не піддатися впливу сучасних брендів і відмовитися від непотрібної покупки.
Серед запропонованих варіантів відповіді вразити їх в саме серце (схвилювати, зачепити), замилити їм очі (обдурити кого-небудь), втерти їм носа (провчити кого-небудь), затулити їм рота (змусити замовкнути) фразеологізм втерти їм носа відповідає контексту якнайкраще, оскільки описує здатність споживачів розпізнати приховані механізми впливу на споживачів й уникнути пасток, розставлених сучасними брендами.
Варіант відповіді Б замилити їм очі видається правдоподібним, оскільки споживач, який хоче уникнути пасток, розставлених рекламними брендами, може хотіти замилити очі нав’язливим продавцям, але такий варіант не підтверджено змістом мікротексту, адже в останньому фрагменті …навчитися вибиратися з пасток _______________ витрат й опановувати довгострокове планування не йдеться про обман покупцями продавців, а лише про відмову від здійснення покупки.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
У завданні з наведених прикметників і дієприкметників (означень) треба вибрати той, що найкраще характеризує витрати, які споживач здійснює, потрапивши в рекламні пастки сучасних брендів.
З-поміж варіантів відповіді спонтанний (мимовільний, непланований), вимушений (здійснений під тиском), нагальний (терміновий, негайний), значний (досить великий, важливий) у потрібних граматичних формах лише варіант спонтанний відповідає контексту уривкa: …навчитися вибиратися з пасток спонтанних витрат й опановувати довгострокове планування.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Виконання завдання передбачає виявлення тестованими сформованості здатності узагальнювати інформацію, конденсувати її до рівня ідеї / центральної проблеми тексту, а також визначати авторську інтенцію щодо використання певної інформації чи способу подання відповідної інформації.
Варіант відповіді А Зумери порушують мовчання як заголовок найточніше відображає зміст тексту А, що відповідає змісту абзаців 2 (зумери почали відверто говорити про…), 4 (активність у соцмережах), 5 (майже половина готова говорити про психічні проблеми зі своїми колегами).
Заголовок у варіанті відповіді Б Дестигматизація патологій: необхідність чи модний тренд спирається лише на абзац 2, а тема дестигаматизації патологій не є провідною в тексті А.
Варіант відповіді В Епідемія депресій шириться світом не можна використати як заголовок, тому що в тексті А проблему не розглядають в географічному аспекті.
Варіант відповіді Г Зумери чи все ж таки «сніжинки» відсилає до абзацу 1, а в тексті не підтримано сформульований у цій версії заголовкa сумнів (чи все ж таки).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання передбачає виявлення здатності тестованих визначати коло домінантних проблем в окремих тематично пов’язаних текстах і зіставляти ці тексти в аспекті актуалізації в них цих проблем.
Наведені у варіантах відповіді проблеми висвітлено в текстах так:
у варіанті відповіді А наведено твердження, з яким би погодився автор тексту А (абзац 5), але не має суголосних тверджень в тексті Б;
у варіанті відповіді Б наведено твердження, з якими б погодилися обидва автори, адже і в тексті А (абзаци 3, 4), і в тексті Б (абзаци 7, 9) суголосні цьому твердженню позиції;
у варіанті відповіді В наведено твердження, що прямо суперечить позиції автора тексту Б (абзац 10);
у варіанті відповіді Г наведено твердження, яке спирається на текст А, у той час як в тексті Б обговорюють проблеми попереднього покоління, міленіалів (абзац 11, хоча тенденції, розглянуті в тексті Б, можуть бути актуальними й для зумерів).
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання передбачає виявлення здатності тестованих виявляти логічні й смислові зв’язки між структурними елементами різних текстів і зіставляти ці тексти в аспекті актуалізації в них виокремлених елементів.
У тексті А, як і в тексті Б зактуалізовано такі мікротеми:
тенденції поширення психологічних проблем (текст А, абзац 4, текст Б, абзац 8);
ставлення людей до психічних розладів (текст А, абзац 5, текст Б, абзаци 7, 9);
причини психологічних проблем (текст А, абзаци 3, 5, текст Б, абзаци 7, 9).
Однак мікротему симптоматика психічних захворювань зактуалізовано лише в тексті Б (абзац 7), у тексті А про це немає жодної інформації.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення тестованими здатності працювати з текстами як цілісністю, конденсовано подавати результати свого розуміння змісту прочитаного.
За умовою завдання треба вибрати з-поміж запропонованих варіант, у якому найточніше вичерпно схарактеризовано мотиви, що спонукають автора тексту Б використати результати метааналізів.
Зважаючи на те, що метою тексту Б є спростування тези про поширення «епідемії» психічних розладів, можна стверджувати, що автор використовує результати метааналізів, щоб переконати читачів у відсутності об’єктивних причин уважати депресію «епідемією» (варіант відповіді А).
Автор тексту Б не намагається простежити, як відбувалося поширення депресії протягом 1990–2010 рр. (варіант відповіді Б), окреслити вікові групи, які потерпають останніми роками від депресії найбільше (варіант відповіді В) чи зіставити критерії діагностування депресії в різні періоди розвитку наукової думки (варіант відповіді Г).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання передбачає перевірку здатності тестованих узагальнювати інформацію і конденсувати її до рівня ідеї.
Автор тексту Б послідовно доводить думку про те, що депресія стала частим діагнозом, особливо серед молоді, однак це не обов’язково свідчить про зростання реальної кількості хворих — радше про зміни в критеріях діагностування, вказує на явища торгівлі хворобами й розширення імперії психопатології, наводить факти й покликання на авторитетні джерела (абзаци 7, 8), що спростовують тезу про збільшення кількості психічних захворювань.
Відповідно до змісту тексту Б головну його ідею найточніше відбито в уривку Страхітливі попередження про чуму самотності, самогубств, депресії та тривожності не справдилися, бо не витримали перевірки фактами (варіант відповіді А).
У решті варіантів відповіді наведено уривки, що різною мірою сприяють розвитку думок автора, але не демонструють цілісної сформованої ідеї.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку здатності тестованих працювати з формальними ознаками тематично пов’язаних текстів із метою вичленування з них однорідної інформації та способів її подання, а також спроможності кваліфікувати та класифікувати певні явища, факти, об’єкти тощо.
Висновки, сформульовані в текстах А та Б, ґрунтуються на логічно дібраних аргументах. Висновок, що спростовує тезу про «епідемію» психічних розладів у ХХІ столітті, випливає з низки аргументів, наведених у тексті Б, зокрема, в абзаці 7 автор використовує дані про зміни у критеріях діагностування психічного здоров’я, в абзацах 8 і 9 згадує явища розширення імперії психопатології та торгівлі хворобами.
Думка про зростання проблем із психічним здоров’ям, яку наведено в тексті А, також випливає з низки аргументів. Поміж них – негативний вплив пандемії COVID-19 на психічне здоров’я людей (абзац 3), нерозуміння з боку інших людей і постійне порівнювання себе з іншими, зумовлене активністю в соцмережах (абзац 4).
Автор тексту Б використовує наукову термінологію: соціально-тривожний розлад, кофеїнова інтоксикація, діагноз тощо (абзац 7). Автор тексту А також послуговується науковими термінами: акне, синдром подразненого кишківника (абзац 2), обсесивно-компульсивний розлад (абзац 4) тощо.
Виклад автора тексту Б логічний і послідовний, він ніде не відхиляється від окресленої теми, послідовно і логічно доводить свою позицію, використовує мовленнєві засоби, що відповідають комунікативній ситуації.
Особливістю тексту Б порівняно з текстом А є використання автором іронії та сарказму. Наприклад, в абзаці 7 він наводить іронічне висловлювання психолога Річарда Макнеллі: …представники «мовчазного покоління», які народилися в 1923–1942 рр. і пізнали жахи війни, «неабияк здивувалися б, почувши, що видалення зуба мудрості, кривдні жарти на роботі чи народження здорового малюка без ускладнень можуть спричинити посттравматичний стресовий розлад.
Останній абзац тексту Б доволі саркастичний. Автор критикує покоління «міленіалів», через те, що ті не відчувають повноти щастя, яку мали би відчувати …з огляду на те, яким дивовижним і надзвичайним став наш світ (абзац 11).
Тексту А не властиві іронія чи сарказм.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих визначати систему концептів (опорних слів, смислових домінант) тексту, яка є його смисловим каркасом і в згорнутому вигляді репрезентує ту проблематику, яку порушує автор, а також порівнювати ці системи у двох тематично споріднених текстах. Фактично, такі завдання є завданнями з вимірювання рівня сформованості актуальної здатності працювати в пошукових системах, користуючись системою тегів – опорних / ключових слів.
Розгляньмо наявність мікротем, що відповідають наведеним ключовим словам, у текстах А та Б.
Варіант відповіді | Ключове слово | Текст А | Текст Б |
---|---|---|---|
A | психічний стан | – | + |
поширеність психічних розладів | + | + | |
покоління | + | + | |
Б | діагностика психопатологій | + | + |
перевірка фактів | – | + | |
покоління зумерів | + | – | |
B | психічний добробут | + | – |
прогрес моралі | – | + | |
депресія | + | + | |
Г | психічне захворювання | + | + |
дестигматизація | + | + | |
терапія | + | + |
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих зіставляти нову інформацію з відомою, співвідношення обсягу одного або кількох понять (на рівні їхнього лексичного / термінологічного / експресивного / прагматичного значення).
Правильну відповідь до тестового завдання можна вибрати, безпосередньо порівнявши міркування наведені в текстах А та Б із запропонованим уривком.
Автор тексту А вважає пандемію COVID-19 і пов’язані з нею суспільні виклики одними з найважливіших причин поширення психічних розладів у світі на початку ХХІ століття. Натомість автор тексту Б зовсім не згадує про COVID-19.
Отже, не можна стверджувати, що наведений уривок зі статті у Вікіпедії спростовує інформацію в тексті Б (варіант відповіді Б), суперечить інформації з обох текстів (варіант відповіді В) чи посилює аргументацію авторів обох текстів (варіант відповіді Г).
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку розуміння тестованими сутності узагальнення, уміння аналізувати аргументи та способи (форми або методи) міркувань і розрізняти загальні та часткові твердження.
У завданні треба визначити твердження, яке найточніше узагальнює міркування скейтера.
У варіанті відповіді А виявлено причиново-наслідковий зв’язок між виникненням скейтбордингу й сноубордингу, що є частковим твердженням відносно міркувань скейтера.
Варіант відповіді Б є загальним твердженням, але не охоплює в себе частину міркувань скейтера, що стосується впливу розвитку спорту на розвиток науки й технологій (останнє речення міркувань скейтера), а отже, не є узагальненням.
Варіант відповіді В є частковим твердженням, яке уточнює одну з тез скейтера (перше речення в його міркуваннях).
Варіант відповіді Г є загальним твердженням, яке включає всі твердження скейтера й поширює їх на ширшу множину – будь-яких нових винаходів.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих порівнювати й аналізувати різні аргументи й форми аргументації, виявляти твердження, які відображають спільні риси або розбіжності в аргументаціях і висновках учасників комунікації.
У завданні треба визначити твердження, яке найповніше відбиває спільне в поглядах журналістки й соціолога.
Варіант відповіді А є неправильним, оскільки думку про те, що жінки становлять меншість у владі, для них існує кар’єрна планка, підтримує журналістка (четверте речення в її аргументації), але не розглядає у своїй аргументації соціолог.
Варіант відповіді Б є неправильним, бо тезу про нерівність умов для професійного зростання жінок і чоловіків через недосконалість законодавства спростовує соціолог (перше речення в його аргументації).
Варіант відповіді В також є неправильним, оскільки тезу про існування професій, якими зайняті переважно чоловіки, не розглядає у своїй аргументації журналістка.
У варіанті відповіді Г зазначено, що жінки часто вибирають професії відповідно до суспільних очікувань, що відповідає твердженню соціолога (друге речення його аргументації), а також, що такий вибір зумовлює можливість приділяти більше часу родині, що суголосне з аргументами журналістки (друге й четверте речення її аргументації).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих робити логічні висновки на основі дедуктивних міркувань, виявляти причиново-наслідкові зв’язки, визначати припущення і помилки в аргументації, а також оцінювати обґрунтованість висновків на основі аналізу аргументів.
Варто пам’ятати, що з істинності твердження Якщо А, то В не випливає істинність оберненого твердження Якщо В, то А й протилежного твердження Якщо не А, то не В, але випливає істинність оберненого до протилежного твердження Якщо не В, то не А.
Логічна структура висловлень соціального працівника така:
Якщо людина ментально здорова, то вона має соціальну підтримку (з речення 1).
Якщо людина отримує задоволення від життя, то вона ментально здорова (з речення 2).
Варіант відповіді А є неправильним, оскільки в ньому сформульовано твердження, протилежне до наведеного в умові.
Варіанти відповіді Б й Г є неправильними, оскільки вони є твердженнями, оберненими до наведених в умові.
Варіант відповіді В є оберненим до протилежного твердженню, наведеного в умові, тож його істинність випливає з істинності наведеного твердження.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання перевіряє вміння тестованих аналізувати визначення понять, виділяти характеристичні властивості понять, визначати об’єкти, які задовольняють цим властивостям, аналізувати зміст й обсяг понять, що визначають.
В умові завдання наведено опис поняття підтверджувального упередження, який містить дві характеристичні властивості цього поняття:
1) помічати інформацію, якою підкріплено власні погляди,
2) не помічати чи відкидати інформацію, яка суперечить цим поглядам.
У завданні треба визначити опис ситуації, у якій обидва учасники демонструють підтверджувальне упередження.
У решті варіантів відповіді один з учасників: ресторанний критик (Б), Андрій (В), опонент (Г) наводять або беруть до уваги інформацію, що підтверджує погляди іншого учасника, так і заперечує (спростовує) їх.
У варіанті відповіді А обидва учасники використовують лише ту інформацію, яка підкріплює їхні міркування: політолог, який посилається на дописи у соцмережах, і опонент політика, який посилається на статтю.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку вміння тестованих ідентифікувати / застосовувати методи й принципи в аргументації, оцінювати їхню валідність й обґрунтованість.
У завданні треба визначити найсуттєвішу причину для критики наведеної реклами.
У рекламі зазначено, що 80 % учасників схвально оцінили тренінг, але водночас не вказано, що йдеться лише про вісім осіб з десяти. Висновки, які зроблено на основі дослідження такої маленької вибірки можуть бути ненадійними. Натомість у рекламі цю інформацію подано як вагомий і переконливий факт, що створює ілюзію, ніби багато людей вже схвально оцінили тренінг.
Отже, головна проблема полягає, не в тому, що отримані результати мають похибку (варіант відповіді Г) або не беруть до уваги думку тих учасників, які не дали тренінгу схвальної оцінки (варіант відповіді В), або формують думку про майбутніх учасників (варіант відповіді Б), а в масштабуванні отриманого результату так, ніби він репрезентативний для великої групи людей.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на перевірку вміння тестованих виконувати операції над висловленнями, обґрунтовувати й спростовувати твердження, знаходити еквівалентні висловлювання або будувати заперечення.
У твердженні Оскара Вайлда констатовано, що будь-що прекрасне обов’язково є або аморальним, або незаконним або призводить до ожиріння, тобто множина усього прекрасного є підмножиною об’єднання трьох множин: усього аморального, усього незаконного і усього, що призводить до ожиріння. Схематично це відображено на діаграмі.

У варіанті відповіді А зазначено, що для того, щоб спростувати це твердження, треба знайти все, що не є прекрасним, але є моральним, законним, і таким, що не призводить до ожиріння. Очевидно, що така множина існує – це множина усіх елементів, що не належать об’єднанню множин аморального, незаконного і того, що призводить до ожиріння. Існування цієї множини не заперечує твердження Оскара Вайлда.
У варіанті відповіді Б описано елемент множини, який належить множині прекрасного, не належить множині того, що призводить до ожиріння і не належить множинні незаконного або не належить множині аморального. Існування таких елементів не суперечить твердженню Оскара Вайлда. На діаграмі ці елементи лежать усередині червоного круга, за межами синього круга й за межами перетину жовтого й зеленого кругів.
У варіанті відповіді Г запропоновано довести хибність оберненого твердження, а це не є еквівалентним спростуванням твердження Оскара Вайлда.
У варіанті відповіді В запропоновано виявити хоча б один елемент, який належить множині прекрасного, але не належить жодній із множин аморального, незаконного і такого, що призводить до ожиріння. Якщо припускати істинність цього твердження, то таких елементів не існує (див. діаграму).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих визначати структуру скінченних множин, які задовольняють задані умови.
Розгляньмо варіанти відповіді:
у варіанті відповіді А порушено умову, визначену в п. 4: програмісти Катерина й Михайло сумісні з усіма співробітниками, крім тестувальника Романа;
у варіанті відповіді В порушено умову щодо складу команди – в наведеному варіанті до команди входить один програміст і два тестувальники, тоді як за умовою має бути два програмісти й один тестувальник;
у варіанті відповіді Г порушено умови, визначені в п. 2 й 4;
у варіанті відповіді Б усі умови дотримано.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих визначати структуру скінченних множин, які задовольняють задані умови.
Проаналізуймо можливі варіанти формування команд керівницею Вікторією. Оскільки Вікторія сумісна з усіма програмістами й тестувальниками Тарасом і Світланою, то зручніше починати формувати команди з тестувальників.
До команди, у яку входять Вікторія і Тарас, можна долучити будь-яку пару програмістів, оскільки Тарас, як і Вікторія, сумісний з усіма програмістами. Із чотирьох кандидатів на посаду програміста вибрати двох можна $$ \frac{4\cdot 3}{2}=6 $$ способами (у цьому неважко переконатися простим перебиранням).
До команди, у яку входять Вікторія і Світлана, можна вибрати будь-кого з програмістів, крім Наталії (п. 5 умови). Вибрати двох програмістів із трьох кандидатів можна трьома способами.
Отже, всього існує $$ 6+3=9 $$ способів сформувати команду.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих визначати структуру скінченних множин, які задовольняють задані умови.
Твердження І хибне. Щоб це довести, достатньо побудувати контрприклад, тобто показати, що кожен керівник може сформувати психологічно сумісну команду. Це можуть бути такі команди:
- Андрій, Катерина, Михайло, Світлана;
- Борис, Леонід, Наталія, Роман;
- Вікторія, Катерина, Леонід, Тарас.
Твердження ІІ істинне. Можна навести один із можливих прикладів таких команд:
- Андрій, Катерина, Михайло, Світлана;
- Борис, Леонід, Наталія, Роман;
- Вікторія, два нові програмісти, Тарас.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих створювати математичні моделі, виконувати комбінаторні розрахунки, обчислювати ймовірності випадкових подій.
Оскільки за умовою бариста викладає пакетики цукру навмання, то ймовірність того, що один пакетик лежатиме написом «Українська вишиванка» догори дорівнює \(\frac 12.\)
Тоді, зважаючи на незалежність подій, за теоремою добутку ймовірностей, одержуємо, що ймовірність того, що в одного з відвідувачів обидва пакетики лежатимуть написом догори дорівнює: $$ \frac 12\cdot\frac 12=\frac 14. $$
Аналогічно, з умови про те, що бариста вибирає пакетики цукру навмання, отримуємо, що ймовірність того, що в обох відвідувачів усі пакетики цукру лежатимуть написом догори, дорівнює $$ \frac 14\cdot\frac 14=\frac{1}{16}. $$
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих створювати математичні моделі, виконувати комбінаторні розрахунки, обчислювати ймовірності випадкових подій.
Загальна кількість орнаментів дорівнює \(25.\) У завданні треба визначити мінімальну кількість чашок кави, яка може виявитися достатньою, щоб зібрати колекцію всіх \(25\) орнаментів, тобто треба визначити таку найменшу кількість чашок кави, для якої імовірність зібрати колекцію з усіх орнаментів не дорівнює нулю.
Замовлення \(12\) чашок кави дає змогу отримати щонайбільше \(24\) різні орнаменти, що є недостатнім. Замовлення \(13\) чашок дасть змогу відвідувачеві отримати \(26\) пакетиків цукру, тож існує ненульова ймовірність отримати \(25\) різних орнаментів.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих створювати математичні моделі, виконувати комбінаторні розрахунки, обчислювати ймовірності випадкових подій.
За умовою до кожної чашки кави подають два навмання вибрані пакетики цукру, на кожному з яких є орнамент одного з \(25\) регіонів. У разі утворенні пар пакетиків можливі два варіанти:
1) на обох пакетиках зображено орнамент того самого регіону. Усього пар такого виду \(25.\)
2) на пакетиках зображено орнаменти різних регіонів. Тоді для першого пакетика в парі є \(25\) варіантів орнаменту, а для другого – \(24\) варіанти. Оскільки в парі на порядок пакетиків не зважають, то, за правилом множення, отримуємо, що кількість різних пар такого виду дорівнює $$ \frac{25\cdot 24}{2}=300. $$
Отже, всього пар пакетиків, що задовольняють умову задачі – \(325.\)
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих аналізувати дані з таблиць, обчислювати значення невідомих величин за наведеним алгоритмом, порівнювати величини, визначати найбільше (найменше) значення.
Щоб визначити «курс Біг Мака» швейцарського франка (CHF), треба поділити ціну гамбургера «Біг Мак» у швейцарських франках на ціну такого самого гамбургера в США в доларах США: $$ 6\mathord{,}30:6=1\mathord{,}05. $$
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих аналізувати дані з таблиць, обчислювати значення невідомих величин за наведеним алгоритмом, порівнювати величини, визначати найбільше (найменше) значення.
«Курс Біг Мака» для польського злотого дорівнює $$ 12\mathord{,}2:6=2\mathord{,}2 $$ злотих за долар США. Офіційний курс вищий і становить чотири злотих за долар США. Отже, «курс Біг Мак» злотого становить $$ 2\mathord{,}2:4\cdot 100\ \text{%}=55\ \text{%} $$ від офіційного, тож злотий недооцінено на $$ 100\ \text{%}-55\ \text{%}=45\ \text{%}. $$
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку вміння тестованих аналізувати дані з таблиць, обчислювати значення невідомих величин за наведеним алгоритмом, порівнювати величини, визначати найбільше (найменше) значення.
Оскільки за \(50\) доларів США в Польщі можна купити \(15\) гамбургерів, а у Великій Британії – \(10,\) то твердження І хибне.
За офіційним курсом, наведеним в умові, шість доларів США коштують $$ 27\mathord{,}5\cdot 6=165\ \text{грн.} $$
Отже, твердження ІІ істинне.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на