Тренувальний ТЗНК в магістратуру. Варіант 1
Тренувальний тест загальної навчальної компетентності в магістратуру. Варіант 1
Завдання спрямовано на перевірку знання вступниками значень частовживаних, зокрема в текстах наукового й публіцистичного стилів, іншомовних слів і вміння добирати доречні мовні засоби, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення. У завданні треба заповнити пропуски, вибравши відповідне за змістом слово з-поміж чотирьох запропонованих варіантів. Для цього треба проаналізувати зміст речення, у якому пропущено лексичну одиницю.
У висловлюванні йдеться про таке ставлення до книги, писаного слова, за якого, на відміну від притаманного сучасності культу книг, останні розглядають як звичайний відповідник усного слова.
З-поміж варіантів відповіді аналог (те, в чому виявляють схожість, подібність до іншого предмета або явища), антидот (протиотрута, засіб, яким припиняють або послаблюють дію отрути на організм), антиген (чужа організмові людини і тварини речовина, що зумовлює в крові та тканинах утворення антитіл), аналіз (метод наукового дослідження, який полягає в розчленуванні цілого на складники – елементи) у відповідних граматичних формах лише слово аналог відповідає смисловому наповненню речення.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку знання слів іншомовного походження, уміння добирати доречні мовні засоби відповідно до контексту.
Щоб вибрати правильний варіант заповнення пропуску 2, треба взяти до уваги зміст не лише речення із цим пропуском, а й наступного. Прикметником маніпулятивний (той, що впливає, нав’язує певну думку) схарактеризовано твердження, «…які вже стали мемами». Зокрема й наведене твердження, щодо жінок, які обстоюють феміністичні погляди.
З-поміж запропонованих варіантів нешаблонний (оригінальний, своєрідний), нереалістичний (якому не властива реалістичність), індивідуальний (властивий певній особі, особливий) лише слово маніпулятивний відповідає контексту.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку розуміння значення вставних слів чи вставних конструкцій у реченні відповідно до контексту. Вставна конструкція звісно ж виражає впевненість і яскраво й точно підкреслює іронічний зміст запропонованого речення.
Інші варіанти відповіді (так ніби, так би мовити, можливо) виражають невпевненість, тому не можуть бути ключами.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності дотримуватися норм літературної мови, а також свідомо, невимушено, цілеспрямовано, майстерно вживати мовні засоби відповідно до мети й обставин спілкування.
Слово на місці пропуску 4 в цьому контексті вказує на велику кількість інтерпретацій художніх творів. Розгляньмо значення запропонованих слів: чисельний (який стосується числа, кількісний), незліченний (який складається з великої кількості, незчисленний), нечисленний (який складається з невеликої кількості), обмежений (окреслений межами, незначний, недостатній).
Отже, лише слово незліченний відповідає контексту.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку мовної компетентності тестованих, зокрема вміння добирати лексеми, які логічно й граматично узгоджуються з контекстом; визначати семантичну відповідність. Тестовані мають продемонструвати розуміння стилістики художнього мовлення, змісту тексту й логічних зв’язків.
З-поміж запропонованих дієслів іншомовного походження треба вибрати те, яке є антонімом до слова доповнюють, називає ті інтерпретації художніх творів, що протилежні до інтерпретацій, які доповнюють одна одну.
Розгляньмо запропоновані варіанти. Слово конфліктують, яке означає сперечаються, заперечують що-небудь, відповідає контексту якнайкраще, бо називає протилежну дію до слова доповнюють.
Лексема консолідуються (об’єднуються, зміцнюють щось) не заперечує, а навпаки підсилює дію, названу словом доповнюють.
Слово конструюють (створюють, що-небудь) у такому контексті не узгоджено граматично. Тобто граматично не поєднане зі словосполученням одна з одною, що є додатком до нього.
І, нарешті, контактують (установлюють контакт, підтримують стосунки) також радше може бути синонімом слова доповнюють, а не антонімом.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на перевірку мовної компетентності тестованих, зокрема вміння добирати лексеми, які логічно й граматично узгоджуються з контекстом; визначати семантичну відповідність. Тестовані мають продемонструвати розуміння стилістики художнього мовлення, змісту тексту й логічних зв’язків.
На місце пропуску 6 треба вставити слово, що вказує на вплив, який здатні здійснити художні твори на дослідників, спонукаючи їх шукати приховані смисли: культурні, історичні, психологічні, свідомо чи несвідомо обірвані в текстах творів.
З-поміж варіантів відповіді інтригують (збуджують цікавість загадковістю, неясністю, таємничістю; зацікавлюють), приголомшують (справляють сильне враження, дивують), розчаровують (викликають невдоволення, зневіру), імпонують (викликають повагу, прихильність) слово інтригують найточніше відповідає контексту.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, розрізняти пароніми й синоніми, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
На місце пропуску 7 треба вставити фразеологізм, який, зважаючи на зміст речення, означає сукупність надуманих характеристик «нормативної маскулінності», що ставлять надто високі, а часом недосяжні цілі.
Серед запропонованих варіантів відповіді висока полиця (література не для всіх, високоінтелектуальна), висока планка (наперед визначена мета, якої важко досягти), висока честь (відповідальне, почесне завдання), висока оцінка (визнання важливості будь-чого, позитивне сприйняття) сполука висока планка відповідає контексту якнайкраще, оскільки вказує на такі якості, що їх важко або й неможливо набути.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, розрізняти пароніми й синоніми, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
Словом на місці пропуску 8 означено такі характеристики маскулінності, до якої суспільство висуває зависокі вимоги, що аж ніяк не завжди мають зв’язок із реальністю. Слово реалістичний (об’єктивний, правильно оцінений) відповідає контексту якнайкраще.
Варіанти відповіді Б, В й Г є паронімами до слова реалістичний. Тож, зважаючи на лексичне значення – реальний (дійсний, який існує), реалістський (який стосується реаліста, послідовника реалізму), реалізований (здійснений, утілений) – не можуть бути ключами.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, розрізняти пароніми й синоніми, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
Іменник на місці пропуску 9 називає відповідно до змісту речення той стан маскулінності, який виник унаслідок нездатності чоловіків відповідати зависоким суспільним очікуванням.
Поміж запропонованих варіантів відповіді поразка (невдача, програш), криза (злам, загострення становище), невдача (відсутність успіху), занепад (погіршення загального стану, зниження рівня розвитку) слово криза якнайкраще відповідає контексту.
Варіант відповіді А поразка видається правдоподібним, однак це слово означає невдалий фінальний момент певного процесу, натомість правильний варіант відповіді Б криза – загострення становища, яке треба виправити.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності диференціювати тонкі смислові відтінки питомо українських і запозичених слів, розрізняти пароніми й синоніми, уживати доречні мовні одиниці, зважаючи на контекст, стиль, тип, жанр мовлення.
Для вибору правильної відповіді треба проаналізувати не лише зміст речення, у якому пропущено слово, а й зміст усього висловлювання.
Словом деструктивний (руйнівний, згубний) характеризують шкідливі для суспільства практики в поведінці чоловіків. Для чоловіків наслідками токсичної маскулінності є погане здоров’я, вищий ризик смертності, неемоційність тощо.
Решта запропонованих варіантів відповіді – контрпродуктивний (неефективний, непродуктивний), негативний (несприятливий, неприйнятний), стабільний (постійний, незмінний) не відповідають змісту висловлювання.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення тестованими здатності опрацьовувати формальні ознаки тематично пов’язаних текстів, вичленовуючи однорідну інформацію та способи її подання, а також спроможності кваліфікувати та класифікувати певні явища, факти, об’єкти тощо.
Автор тексту Б (абзац 13), як і автор тексту А (абзац 10), використовує риторичні запитання для здійснення впливу на читача.
Автор тексту Б розглядає різні аспекти інформаційного впливу ЗМІ як інструменту маніпуляцій. Зокрема, як і автор тексту А, розглядає маніпулятивні методи, які використовують ЗМІ, звертає увагу на очікування споживачів інформації тощо. Автор тексту А також детально й різнобічно розглядає порушену проблему про виплив засобів масової інформації на громадську думку. Звертає увагу на способи подання і створення інформаційних повідомлень, розглядає наслідки масового спотворення інформації.
Висновки, сформульовані в текстах А та Б, ґрунтуються на логічно дібраних аргументах. Висновок, про те, що ЗМІ «привчили людину мислити стереотипами та поступово знизили інтелектуальний рівень повідомлень», випливає з низки аргументів, наведених у тексті А, про фрагментування і спрощення інформації, створення ефекту терміновості й сенсаційності.
Думка про те, що авдиторія сама провокує ЗМІ на створення маніпулятивного контенту, яку наведено в тексті Б, також випливає з низки аргументів. Серед них – висловлювання про те, що ЗМІ постійно попереджають свою авдиторію про маніпуляції (абзаци 12, 13), опис відносин між ЗМІ та їхньою авдиторією через аналогії з ринком, де «попит породжує пропозицію» (абзац 13).
Особливістю тексту Б, як порівняти з текстом А, є використання автором тексту Б емоційно забарвлених слів. Наприклад, гаряченького, забаглося (абзац 13), меншенькою аудиторією (абзац 14). У тексті А немає емоційно-експресивної лексики.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення тестованими здатності працювати з формальними ознаками текстів, а також спроможності кваліфікувати й класифікувати певні явища, об’єкти тощо.
Слова ковтають (абзац 12), гаряченького (абзац 13) мають яскраве емоційне забарвлення, слово мило (абзац 13) у тексті вжито в переносному значенні.
Наведені слова не є застарілими чи вжитими вперше, також вони не є дослівно переданим висловлюванням іншої людини.
Автор тексту Б не намагається передати презирливе ставлення до висловлювань із цими словами.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих визначати теми текстів, відмежовувати їх від побічних тем, які зактуалізовано в обох текстах або в одному з них.
Варіант відповіді А Сучасні масмедіа як винуватці спотворення правди про реальність не можна вважати правильним, оскільки це радше ідея, а не тема тексту А. Адже саме в цьому тексті автор обстоює думку про масмедіа як потужний ресурс, який здійснює маніпулятивні впливи. У тексті Б провідною є дещо інша ідея, зокрема про те, що ЗМІ виявляються маніпуляторами, оскільки виконують запит аудиторії.
Варіант відповіді Б Найпоширеніші прийоми маніпуляції громадською думкою в засобах масової інформації не можна розглядати як тему обох текстів, оскільки це лише одна з мікротем у тексті Б й дещо більш виражена мікротема в тексті А.
Відповідь В Суспільство як суб’єкт, що зацікавлений у тому, щоб маніпулятивні технології активно застосовувалися в ЗМІ не є темою, оскільки в центрі уваги тексту А не суспільство, а засоби масової інформації.
Отже, лише варіант відповіді Г Використання ЗМІ технологій інформаційно-психологічного впливу для маніпулювання суспільством пропонує визначення, яке окреслює найповніше спільну тему обох текстів. А саме: у центрі обох текстів ЗМІ, які, використовуючи технології впливу на свідомість людини, маніпулюють суспільною думкою.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Значущими концептуальними для обох текстів поняттями є маніпуляція, масмедіа та психіка, оскільки більшою або меншою мірою навколо обговорення проблеми впливу ЗМІ на психіку й свідомість з маніпулятивною метою зосереджено обидва тексти.
Концепти умовний рефлекс, повторення, примітивізація, що серед іншого запропоновані в інших чотирьох варіантах відповіді, зактуалізовано лише в одному з текстів або ж вони не є значущими для текстів.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
У тексті Б немає виразно виявленої згадки про прийом постійного повторення тієї самої інформації. Усі інші прийоми, згадані в тексті А, мають у тексті Б доволі виразно означені аналогії, наприклад:
- зведення проблем до якомога простіших пояснень – «схильність отримувати все в розжованому вигляді» (абзац 13);
- поділ будь-якої цілісної проблеми на окремі фрагменти – «інколи, замість зізнатися як на духу у проступку, ріжемо його на скибочки, урешті обґрунтовуючи, що “і я не я, і хата не моя”» (абзац 14);
- конструювання повідомлення з неповних висловлювань – «дозуємо й перекручуємо щось, аби досягти своєї мети, перебільшуємо успіхи» (абзац 14).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
На відміну від тексту Б текст А обходить увагою проблему відповідальності суспільства за те, що в ЗМІ широко використовують маніпулятивні технології.
Натомість для тексту Б це одна зі смислових домінант, яку проводить автор, показуючи, що характер ЗМІ – це відбиття рівня розвитку суспільної свідомості. Відповідно низькопробність і маніпулятивність ЗМІ могли би бути подолані, якби суспільство було відповідальнішим, прагнучи підвищення свого інтелектуального рівня.
Отже, правильною є відповідь, запропонована у варіанті Г.
В інших варіантах відповіді (А, Б, В) запропоновано проблеми, які так чи так зактуалізовано в текстах.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Автор тексту А, судячи зі змісту, найменше погодився б із твердженням, що маніпуляції ЗМІ з громадською думкою – це завжди відгук на запити аудиторії. Він обстоює позицію, що ЗМІ здійснюють маніпулятивний вплив у власних чи власникових інтересах, не зважаючи на запити суспільства. На його думку, функція ЗМІ полягає у впливі на свідомість мас.
Натомість автор тексту Б дотримується ідеї, що ЗМІ – це дзеркало суспільства, яке відображає його специфіку.
В інших варіантах відповіді запропоновано погляди, які обидва автори, зважаючи на контекст їхніх текстів, могли б частково підтримати.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Серед позицій, заявлених у тексті А, немає позиції, подібної до «…і ЗМІ, і ми – одним миром мазані», оскільки автор тексту А виходить із переконання, що ЗМІ цілеспрямовано впливають на суспільну свідомість. Він не розглядає питання маніпулятивних стратегій, які люди застосовують у своєму повсякденному житті.
Проте для решти позицій тексту Б можна знайти відповідники в тексті А:
- думка про те, що «…засоби масової комунікації – це всуціль інструменти маніпуляції громадською думкою», цілком узгоджується з основною ідеєю тексту А;
- позиція «…маси … “ковтають” усе убозтво, що їм пропонується в ефірі» суголосна думці автора тексту А про те, що маніпулятивні прийоми спрямовані на примітивізацію повідомлень для якнайглибшого проникнення у свідомість реципієнтів;
- погляд «Вони [ЗМІ] грають завжди “в одні ворота”» відповідає погляду автора тексту А, що ЗМІ розглядають реципієнтів як об’єкт маніпуляції.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б неправильні, оскільки з наведеного діалогу не можна визначити погляди доповідача й експерта щодо тез, висловлених у цих варіантах відповіді.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки експерт стверджує, що «все в природі неповторне… якщо два об’єкти здаються однаковими, то більш прискіпливий погляд завжди покаже, що вони все ж у чомусь різні», на тому ж наголошує і доповідач: «унікальну неповторність сніжинок можна вважати підставою для визнання незбагненного розмаїття природи».
Варіант відповіді В правильний, оскільки доповідач уважає неповторність сніжинок їхньою унікальною властивістю, а експерт із цим не погоджується і наголошує на тому, що будь-які два об’єкти природи відрізняються один від одного.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки для того, щоб він посилював обґрунтування висновку проректора немає інформації про стан комп’ютерної грамотності викладачів цього конкретного вишу.
Варіант відповіді Б правильний, оскільки за умови такої зміни організації навчального процесу визначальним чинником є здатність викладачів цього вишу підготувати дистанційні курси, які забезпечать ефективніше навчання студентів.
Варіанти відповіді В, Г неправильні, оскільки вони є загальними твердженнями, які не стосуються конкретних змін навчального процесу, які запропонував проректор.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки він не пов’язаний із сутністю міркувань тренера.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки тренер стверджує, що для отримання потрібної для ухвалення рішення інформації не треба було взагалі жодних комп’ютерних програм.
Варіанти відповіді В неправильний, оскільки він не відображає сутності міркувань тренера: тренер не робить загального висновку про важливість застосувань комп’ютерних програм.
Варіант відповіді Г правильний, оскільки міркування тренера вразливі найбільше в цьому (на основі того, що команда за участі Петренка в минулому завжди перемагала, а без нього програвала, тренер робить хибний висновок про те, що участь Петренка в матчі і в майбутньому забезпечить перемогу команді).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Умову завдання можна зілюструвати діаграмою, жовті області якої за умовами завдання можуть бути порожніми множинами.
З діаграми випливає, що варіант відповіді А правильний, оскільки, відповідно до умови, кожен учасник події V є учасником події Z, а жоден учасник події Z не був учасником події X. Решта варіантів відповіді, відповідно, неправильні.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді В правильний, оскільки винахід менеджера полягає в тому, що максимуму продуктивності праці офісні працівники досягають за температури \(19\ ^\circ\mathrm{C}\) (це випливає з інформації, наданої тренером).
Варіанти відповіді А, Б, Г не є логічними наслідками інформації, озвученої тренером, ба більше, частина їх суперечить тому, що він кваліфікував як свій винахід.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б, Г рівносильні між собою і стверджують, що, окрім поетів від Бога або Івана Івановича, інших поетів не існує, але це не випливає з твердження Перлюка.
Варіант відповіді В правильний, оскільки в ньому стверджено існування поетів від Бога, і саме це стверджує Перлюк: існують поети від Бога, і існують поети від Івана Івановича.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Послідовність, наведена у варіанті Б, задовольняє умовам 1–4.
Варіант А неможливий, оскільки суперечить умові 1: подія Р повинна відбутися раніше за подію R.
Варіант В неможливий, оскільки суперечить умові 2: оскільки подія Q – четверта за порядком, то вона повинна відбутися раніше за подію Y.
Варіант Г неможливий, адже він суперечить умові 3: оскільки подія Q – не четверта за порядком, то вона повинна відбутися після подій Y та Z.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки подія Х була четвертою, то з умови 4 випливає, що подія Y відбулася п’ятою.
Оскільки подія Q – не четверта, то згідно з умовою 4 вона відбулася після події Y. Отже, подія Q могла відбутися лише шостою. Така послідовність подій дійсно можлива. Приклад: Р, R, Z, X, Y, Q.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Подія Р не може бути четвертою. Дійсно, якщо подія Р четверта, то на шосте місце претендують відразу дві події: Q та R. Справді, за умовою 1 події Q та R відбулися після події Р, а оскільки п’яте місце зайнято або подією X, або подією Y (умова 4), то для подій Q та R залишається лише одне вакантне місце – шосте, що неможливо.
Зазначмо, що кожна з подій Q, R, X і Z може бути четвертою за порядком. Приклади таких послідовностей:
Р, R, X, Q, Y, Z;
Р, Z, X, R, Y, Q;
Р, R, Z, X, Y, Q;
Р, R, X, Z, Y, Q.
Отже, відповіді Б, В, Г – неправильні.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки $$ 9*9-0, $$ то число \(990\) може бути номером кримінального провадження, а решта – трицифрові числа, які починаються з двох дев’яток, вони не можуть бути номерами кримінальних проваджень.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Число \(8886\) не може бути номером кримінального провадження. Дійсно, $$ 8*8*8=(8*8)*8=0*8=4\ne 6. $$
Числа \(1113, 2221, 4445\) можуть бути номерами кримінальних проваджень, оскільки \begin{gather*} 1*1*1=0*1=3,\\[7pt] 2*2*2=0*2=1,\\[7pt] 4*4*4=0*4=5,\\[7pt] \end{gather*}
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Число \(55 555 555\) може бути номером кримінального провадження, оскільки його остання цифра \(5\) дорівнює $$ 5*5*5*5*5*5*5. $$
Дійсно: \begin{gather*} 5*5*5*5*5*5*5=0*5*5*5*5*5=\\[7pt] =9*5*5*5*5=3*5*5*5=\\[7pt] =8*5*5=1*5=1. \end{gather*}
Числа, які складено з меншої кількості п’ятірок не є номерами кримінальних проваджень.
Отже, найменша кількість цифр, яку може мати номер кримінального провадження, усі цифри якого дорівнюють \(5,\) становить \(8.\)
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Найближчий після \(2018\) року рік із такою ж сумою цифр – \(2027.\) Отже, рік із тією ж сумою цифр уперше буде через \(9\) років: $$ 2027-2018=9. $$
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Востаннє в нинішньому тисячолітті рік із такою ж сумою цифр буде через \(882\) роки: $$ 2900-2018=882. $$
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Найближчий після \(2018\) року рік-паліндром – \(2112.\) Отже, рік-паліндром уперше буде через \(94\) роки: $$ 2112-2018=94. $$
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на