Розділ: Мультитести
Тест: Національний мультитест 2024 (2 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
У завданні йдеться про значення біології в житті людини.
Розвиток біології у XX столітті вможливив розв’язання багатьох проблем людства. Було відкрито антибіотики, які згубно впливають на бактерії. Поміж бактерій багато видів є паразитичними формами й викликають інфекційні захворювання.
Отже, відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило зниження смертності від інфекційних захворювань.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Розв'язання завдання ґрунтується на знаннях про будову нуклеїнових кислот.
На рисунку зображено ділянку молекули ДНК, яку можна уявити як подвійну спіраль: вона складається з двох ланцюгів, що закручені один навколо одного. Нуклеотиди обох ланцюгів розташовані так, що нітрогеновмісні основи одного ланцюга містяться напроти нітрогеновмісних основ іншого, утворюючи пари.
Між основами виникають слабкі водневі зв’язки. Нітрогеновмісні основи взаємодіють між собою так, що напроти А першого ланцюга завжди розташовується Т другого, а напроти Г – завжди Ц. Таку відповідність у розташуванні нуклеотидів називають комплементарністю.
Між парою нуклеотидів А й Т утворюється два водневі зв’язки, а між парою Г і Ц – три.
Отже, кількість водневих зв’язків між комплементарними нуклеотидами зображеної ділянки молекули ДНК дорівнює 10.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура та функціонування еукаріотичних клітин.
У завданні треба розпізнати на рисунку тваринної клітини складники, які позначено буквами.
Буквою А позначено ядро, Б – ендоплазматичну сітку, В – комплекс Гольджі, Г – хлоропласт.
Поміж органел, які позначено, помилково зображено хлоропласт, якого немає у тваринній клітині.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Обмін речовин.
В основі завдання наведено твердження щодо фотосинтезу й хемосинтезу. Треба вказати рядок, у якому наведено всі цифри, якими позначено правильні твердження.
Організми, здатні до хемосинтезу, здійснюють колообіг хімічних елементів, наприклад Нітрогену, в екосистемах. Тому це твердження є правильним.
Синтез органічних сполук з використанням світлової енергії здійснюється лише під час фотосинтезу. Обидва процеси вможливлюють накопичення речовин у біосфері, тому твердження, яке позначене цифрою 3, неправильне.
Правильним є твердження, що організми, здатні до хемосинтезу, є автотрофами – вони самі для свого живлення утворюють органічні речовини під час використання енергії хімічних реакцій.
Поміж бактерій є організми, здатні до фотосинтезу, наприклад ціанобактерії, проте поміж рослин немає організмів, які здатні до фотосинтезу.
Отже, правильними є твердження, які в переліку позначено цифрами 1, 4, 5.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем.
Австрійський біолог Грегор Мендель виконав перші наукові дослідження спадковості. Дослідник використав гібридологічний метод – схрещування організмів з різними ознаками й аналіз особливостей їхнього потомства.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Закономірності спадковості, зчеплені зі статтю.
Для розв'язання завдання треба спочатку визначити генотипи батьків.
Чоловік, який не хворіє на це захворювання, має генотип XY, адже відсутність потових залоз у людини спадкується як рецесивна, зчеплена з Х-хромосомою, ознака.
У людини гетерогаметною статтю є чоловіча.
Жінка, яка не хворіє, але батько якої мав це захворювання, матиме генотип ХХ´.
Унаслідок схрещування особин, які мають генотипи ♀ХХ´ x ♂XY, нащадки матимуть генотипи XX, ХХ´, XY, Х´Y. Отже, імовірність (%) того, що сини подружжя матимуть цю хворобу, 50 %.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості і мінливості. Закономірності спадковості організмів. Сучасні методи. Біотехнологія.
Розвиток молекулярної біології збагатив медицину низкою сучасних методів.
Полімеразна ланцюгова реакція (ПЛР) забезпечує копіювання молекул ДНК лабораторного зразка, щоб можна було аналізувати їх іншими методами.
За допомогою ПЛР можна ідентифікувати гени, які змінені.
Отже, цей метод можна застосувати для виявлення спадкових захворювань.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Віруси. Віроїди. Пріони.
Віруси не мають клітинної будови, вони є паразитами в прокаріотичних й еукаріотичних клітинах.
Віруси, які проникають у клітини бактерій, називають бактеріофагами.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи та життєві функції рослин.
В основі завдання наведено рисунок внутрішньої будови кореня, на якому буквами позначено його зони.
Треба розпізнати зони кореня і вказати зону, поділ клітин якої забезпечує його верхівковий ріст.
Варто зауважити, що верхівка кореня розташована на кінці кореня, яким він наростає вглиб ґрунту. Тут розташована зона поділу кореня. На рисунку цю зону позначено буквою Г.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Генеративні органи покритонасінних рослин.
В основі завдання наведено схематичне зображення маточки квітки, один зі складників якої позначено буквою Х. Цей складник розташований всередині зав’язі й містить яйцеклітину. Отже, буквою Х на рисунку позначено зародковий мішок.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослин. Розмноження рослин.
В основі завдання наведено схематичне зображення життєвого циклу мохів, окремі складники якого позначено цифрами 1–3. Треба вибрати рядок, в якому наведено всі правильні підписи цих складників на рисунку.
Складник, який позначено цифрою 1, утворюється унаслідок запліднення. Отже, це зигота.
Із зиготи розвивається спорофіт, який позначено цифрою 2.
Спорофіт розвивається на гаметофіті. Цей складник представлений ніжкою з коробочкою де розвиваються спори.
Зі спори утворюється гаметофіт, який позначено цифрою 3.
Отже, усі правильні підписи цих складників наведено в рядку Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Гриби.
В основі завдання наведено опис відкриття шотландським мікробіологом А. Флемінгом дії антибіотика – речовини, яка спричиняли загибель бактерій. Він виділив цю речовину із мікроорганізмів, які розвивалися поруч із бактеріями на поживному середовищі. Цими організмами є гриби.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Одноклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми.
Дизентерійна амеба – одноклітинний гетеротрофний організм, який у разі потрапляння в шлунково-кишковий тракт викликає в людини дизентерію.
Дизентерійна амеба в природі мешкає в прісних водоймах. Тому одним із заходів запобігання зараження цим організмом є вживання кип’яченої води.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності.
У завданні треба проаналізувати наведену наукову інформацію про утворення плавального міхура в риб.
Інформація містить твердження, що «плавальний міхур утворився із травної системи», а отже він є похідним травної системи.
Також є твердження, що «деякі риби не мають плавального міхура. Це придонні види (наприклад, камбала), хижі риби, що швидко плавають (тунець, скумбрія), і всі хрящові». Ці риби добре плавають.
Можна зробити висновок, що правильним є лише твердження І.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні треба проаналізувати наведену наукову інформацію щодо утворення плавального міхура в риб.
Аналізування тексту дає змогу зробити висновок, що до закритоміхурових риб належить окунь, який є представником окуневих.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин
У завданні треба проаналізувати частину тексту, а саме: «Деякі риби не мають плавального міхура. Це придонні види (наприклад, камбала), хижі риби, що швидко плавають (тунець, скумбрія), і всі хрящові».
Можна зробити висновок, що камбала не має плавального міхура. Також його не мають всі хрящові риби, до яких належить акула.
Отже, під час обговорення тексту й учень,й учениця помилилися.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини.
В основі завдання наведено схему будови вегетативної нервової системи людини, на якій цифрою 1 позначено парасимпатичний відділ, а цифрою 2 – симпатичний відділ.
Симпатична нервова система забезпечує реакції за типом «боротьба або втеча». Її активація посилює реакції, спрямовані на витрати організмом енергії.
Натомість парасимпатична нервова система забезпечує реакції, спрямовані на накопичення організмом енергії. До певної міри вони функціонують як антагоністи.
Унаслідок збудження симпатичного відділу зростає частота серцевих скорочень, підвищується артеріальний тиск, збільшується потовиділення, проте гальмується травлення, а парасимпатичний відділ – навпаки.
Отже, правильне твердження «Цифрою 2 позначено відділ, унаслідок збудження якого посилюється потовиділення».
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Підшлункова залоза – залоза змішаної секреції.
Як залоза зовнішньої секреції вона продукує травні ферменти й виділяє їх у дванадцятипалу кишку.
А як залоза внутрішньої секреції виробляє й виділяє в кров інсулін і глюкагон – гормони, що регулюють обмін вуглеводів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Дихальна система.
Для виконання завдання треба знати будову органів дихання і послідовність процесів зовнішнього дихання. Видих відбувається переважно в результаті скорочення еластичних стінок альвеол, розтягнутих під час вдиху, і розслаблення м’язів, що його забезпечували.
Під час глибокому видиху скорочуються внутрішні міжреберні м’язи, що зменшує об’єм грудної порожнини, і тиск в альвеолах перевищує атмосферний.
Під час видиху повітря з альвеол потрапляє у розгалуження бронхів – бронхіоли, потім надходить у бронхи, трахею, гортань і носову порожнину.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система.
В основі завдання наведено зображення ворсинки тонкого кишківника людини.
Треба проаналізувати подані твердження і вказати правильне.
На рисунку цифрою 1 позначено кровоносні капіляри, цифрою 2 – клітини епітелію (ентероцити), а цифрою 3 – лімфатичну судину.
Амінокислоти (продукти розщеплення білків) і глюкоза (продукти розщеплення вуглеводів) усмоктуються в кровоносні капіляри.
Продукти розщеплення ліпідів – моногліцериди й жирні кислоти – транспортуються до ентероцитів, у яких відбувається синтез жирів, специфічних для організму людини. Вони надходять у лімфатичну судину, а потім крізь грудну лімфатичну протоку в кров.
Характерною особливістю епітеліальних клітин кишківника – ентероцитів – є наявність на їхній поверхні великої кількості мікроворсинок.
Мікроворсинки – це вирости плазматичної мембрани цих клітин. На поверхні мікроворсинок містяться травні ферменти. Сукупність процесів травлення, які відбуваються за участі зв’язаних із мембранами клітин ферментів, називають пристінковим травленням.
Отже правильним твердженням поміж поданих є «Позначені цифрою 2 клітини забезпечують пристінкове травлення».
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Шкіра. Терморегуляція.
У завданні йдеться про будову й функцій шкіри.
Підшкірна жирова клітковина – шар шкіри, який містить клітини сполучної тканини, у яких багато жиру.
Це забезпечує збереження теплоти в організмі людини.
Отже, підшкірна жирова клітковина в організмі людини забезпечує зменшення тепловіддачі організму.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи.
В основі завдання наведено рисунок ока людини. Потрібно розпізнати складник ока, який позначено буквою Х.
Буквою Х на рисунку позначено рогівку – прозору частину зовнішньої оболонки ока, яка виконує захисну функцію.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Адаптивні біологічні ритми організмів.
У завданні наведено опис організму, згаданого в літературному творі, і схему пасовищного ланцюга живлення, на якій буквами позначено трофічні рівні.
Треба вказати букву, якою позначено трофічний рівень описаного організму.
Для розв'язання завдання важливо розуміти принципи передавання енергії в екосистемі.
В екосистемах види, які займають різні трофічні рівні, пов’язані потоком енергії. Такий взаємозв’язок відображають ланцюги живлення.
В уривку описано птаха, який живиться бджолами. Бджоли живляться нектаром квіток рослин, які перебувають у пасовищному ланцюгу живлення на першому трофічному рівні.
Цей рівень на схемі позначено буквою А. Отже, бджолоїд у наведеній схемі перебуває на трофічному рівні, який позначено буквою В.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: : Основи екології і еволюційного вчення. Основи еволюційного вчення.
В основі завдання подано наукову інформацію про адаптацію рослин до зменшення впливу сонячних променів, тобто інтенсивності світла: уникнення опромінення всієї площі листкових пластинок, відбивання світла поверхнею листка.
Описані адаптації є прикладами терморегуляції в рослин, адже дають змогу запобігти перегріванню.
Ці адаптації приводять до зменшення поглинання рослиною теплової енергії.
Отже, поміж поданих висновків правильним є лише І.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Хімічний склад клітини.
У завданні запропоновано узгодити особливість будови молекули зі сполукою, для якої вона характерна.
Із залишків молекул глюкози утворені молекули целюлози, а білок актин – із залишків молекул амінокислот.
Молекула АТФ містить три залишки ортофосфатної кислоти, а молекули ДНК містять залишки нітрогеновмісної основи тиміну.
Правильна відповідь – 1Д; 2В; 3А; 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин.
Завдання має на меті перевірку знання особливостей організації клітин прокаріотів й еукаріотів і вміння розпізнавати організми на рисунках.
Треба увідповіднити зображення організму з особливістю будови клітин, що його утворюють.
Цифрою 1 позначено бактеріальну клітину, кільцева молекула ДНК якої міститься в нуклеоїді.
Цифрою 2 – рослинний організм, клітини якого містять кільцеву молекулу ДНК в хлоропласті.
Цифрою 3 – тваринний організм, надмембранний комплекс клітин якого представлений глікокаліксом.
Цифрою 4 – гриби, клітинна стінка яких містить хітин.
Клітини, плазматична мембрана якої містить лише білки, на рисунку немає.
Правильна відповідь – 1В; 2Г; 3Д; 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
В основі завдання запропоновано узгодити органи виділення і тварину, яка їх має.
Органи виділення нирки має жаба озерна, а зелені залози притаманні лише ракоподібним, зокрема раку річковому. Виділення продуктів обміну в дощового черв’яка забезпечують метанефридії, а у хруща травневого – мальпігієві судини.
Правильна відповідь – 1А; 2Б; 3Г; 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Кров.
Для розв'язання завдання треба поєднати складник крові з його функцією.
В-лімфоцит є чинником гуморального імунітету й утворює імуноглобуліни, а Т-лімфоцит – чинник клітинного імунітету.
Еритроцит – червоне кров’яне тільце, яке переносить кисень до тканин організму.
Тромбоцит – кров’яна пластинка, яка бере участь у зсіданні крові.
Правильна відповідь – 1А; 2Г; 3Д; 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Збереження та реалізація спадкової інформації.
Розв'язання завдання ґрунтується на знанні будови молекули ДНК й особливостей процесів реалізації спадкової інформації.
В основі завдання наведено схему біологічного процесу, який є прикладом процесів матричного синтезу.
На рисунку зображено схему реплікації, яка забезпечує подвоєння молекули ДНК. Процес відбувається, зокрема, під час інтерфази клітинного циклу.
Нітрогеновмісні основи, які є складниками нуклеотидів молекули ДНК, – це аденін, тимін, цитозин і гуанін. Скорочено їх позначають першими буквами назв речовин: А, Т, Ц, Г.
Нуклеотиди обох ланцюгів розташовані так, що нітрогеновмісні основи одного ланцюга містяться напроти нітрогеновмісних основ іншого, утворюючи пари.
Нітрогеновмісні основи взаємодіють між собою так, що напроти А першого ланцюга завжди розташовується Т другого, а напроти Г – завжди Ц.
Таку відповідність у розташуванні нуклеотидів називають комплементарністю.
Тому, відповідно до принципу комплементарності, цифрами 1–3 позначено пропущені нуклеотиди АГТ ланцюга молекули ДНК, що синтезується.
Правильна відповідь – 2; 1; 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Кровоносна система.
В основі завдання наведено схему, на якій відображено напрямок руху крові на різних ділянках кровообігу в організмі людини й деяких тварин.
Аналіз схеми дає змогу зробити висновок, що кровоносна система має два кола кровообігу. Отже, таку кровоносну систему мають також всі наземні хребетні тварини.
Артеріальна кров в організмі людини рухається по артеріях великого кола (в напрямку від серця до інших органів) і по венах малого кола кровообігу (в напрямку від легень до серця).
Отже, напрямок руху артеріальної крові в організмі людини позначено буквами А та Б.
У ссавців (лисиця) й птахів (лелека) від серця по великому колу кровообігу рухається артеріальна кров, а в рептилій та амфібій – змішана.
У частині схеми, позначеній буквою Б, відображено напрямок руху змішаної крові в організмі ящірки, яка належить до рептилій.
На діаграмі 3 відображено менший вміст вуглекислого газу в крові на ділянках А та Б порівняно з ділянками В й Г, що відповідає характеристиці кровообігу в організмі людини.
Отже, правильно відображено вміст вуглекислого газу в крові людини на різних ділянках кровообігу на діаграмі 3.
Правильна відповідь – 1; 2; 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на