Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (6 варіант)
Блок: Історія України
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Київської Русі за часів князювання князя Олега. На це вказують обриси Русі і сусідніх держав.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Українські землі в складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Входження українських земель до складу інших держав.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати дати історичних подій на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – наслідки битви.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «князь Ольгерд», «прилучив подільську землю», «вигнав звідти татар» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про наслідки однієї з ключових подій в історії Великого князівства Литовського. Ця подія – битва на Синіх Водах, яка відбулася 1362 р. Унаслідок здобутої перемоги Ольгерд відвоював у татар Київ i захоплене ними в середині ХІІІ ст. Поділля та розширив свої володіння далеко на південь у напрямку до Чорного моря. Литовське князівство стало величезною багатонаціональною державою, найбільшою в тогочасній Європі.
Відповідь – А.
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст. Морські походи козаків. Петро Конашевич-Сагайдачний.
Завдання спрямоване на перевірку вміння розпізнати історичні персоналії за портретними рисами (автентичними пам’ятками – живописними портретами, фотографіями тощо), характеризувати діяльність цієї людини та визначати етапи її діяльності.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на портретах зображені гетьмани І. Брюховецький, П. Тетеря, П. Конашевич-Сагайдачний, Б. Хмельницький. Додатково допомагає визначити правильну відповідь одна з деталей портрету. Як відомо, П. Конашевич-Сагайдачний носив бороду. Портрет під літерою «В» зображує чоловіка з бородою. Найімовірніше, на ньому зображений гетьман П. Конашевич-Сагайдачний.
Відповідь – В.
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знання подій Національно-визвольної війни війська українського народу під проводом Б. Хмельницького.
Козацьке військо, очолюване наказним гетьманом А. Ждановичем, у грудні 1656 – липні 1657 рр. вело бойові дії проти Польщі спільно з трансильванським і шведським військами.
Правильна відповідь – Г.
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння процесів, що відбувалися в Козацькій державі в другій половині ХVІІ ст.
Наведений вислів вказує на період Руїни – «руйнування» Української козацької держави – Гетьманщини.
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Гетьманування І. Мазепи. Розвиток культури та освіти. І. Мигура. Гравюра «І. Мазепа серед своїх добрих справ».
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на малюнку зображено репродукцію гравюри «Іван Мазепа серед своїх добрих справ», яка була створена І. Мигурою у 1706 р. Допомагає ідентифікувати гравюру те, що на ній зображено гетьмана І. Мазепу та його герб, а також зображені церкви, зведені його коштом.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Заміна основних ручних знарядь праці системою робочих машин, впровадження у виробництво парових двигунів, формування пролетаріату та буржуазії – це ознаки промислового перевороту.
Відповідь – Б.
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Розвиток мистецтва. Картина «Дівчина з Поділля» В.Тропініна.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Завдання передбачає визначення картини художника В.Тропініна «Дівчина з Поділля».
Відповідь – В.
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань заборон в Російській імперії української мови.
Південно-Західне відділення російського географічного товариства, що діяло в 1873–1876 рр., було легальним прикриттям діяльності Київської громади. Після викриття цього факту імператор Олександр ІІ видав Емський указ, одним з наслідків якого стало закриття товариства.
Відповідь – В.
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Микола Лисенко – композитор і громадський діяч, основоположник української класичної музики. Тож на марці у відповідному полі треба розмістити пам’ятний текст «Основоположник української класичної музики».
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні. Перебіг воєнних дій на території України.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо подану на карті інформацію з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті зображені події Першої світової війни на українських землях 1916 р. На це вказують напрями дій військ і лінії фронтів. Зокрема, на схемі відображено успішний наступ російського Південно-Західного фронту, що отримав назву Брусиловський прорив, коли російські війська повернули собі частину території, яку втратили в 1915 р.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на оцінювання знання змісту внутрішньої політики гетьмана Павла Скоропадського.
Прийшовши до влади в результаті перевороту й усунення від влади Української Центральної Ради (УЦР), гетьман намагався відійти від соціалістичних принципів політики, яку декларувала попередня влада. Відповідно він виступав за скасування восьмигодинного робочого дня і заборону страйків.
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921-1928 рр.)
Картина «Життя» (триптих «Любов», «Сім’я», «Повернення») Федора Кричевського є серед переліку пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами. Цей перелік містить програма ЗНО з історії України.
Подане тестове завдання запитує: трагізм яких подій відображає автор художніми засобами. Як бачимо, це завдання відмінне від більшості подібних у тестових зошитах попередніх років. У нашому випадку треба розуміти символізм художнього твору, а це дещо ускладнює його виконання. Тож варто розглянути картину «Життя» та звернути увагу на назви частин триптиха. Отже, третя частина називається «Повернення», на ній зображено військового, що стоїть на одній нозі, обпершись на костур. Саме зображення вояка, який постраждав у боях Першої світової війни, підказує нам правильну відповідь.
Відповідь – А.
ТЕМА: Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту розвитку науки в Україні в 1930-ті роки.
Ці роки – це час утвердження тоталітарного режиму в УРСР. Відповідно, відбувалося встановлення партійно-ідеологічного контролю за науковою діяльністю, щоби наукові дослідження базувалися на марксистсько-ленінській методології та ідеології.
Правильна відповідь – Г.
ТЕМА: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять з історії України, уміння їх застосовувати.
«Випалена земля» – тактика, метод ведення війни за допомогою знищення всього корисного, що може слугувати життєзабезпеченню або існуванню як військ противника, так і цивільного населення на території, що може бути зайнята ворожим військом. Одними з перших цю тактику використали скіфи під час нападу перського царя Дарія І. Наймасштабніше цю тактику застосовували під час Другої світової війни як радянські, так і нацистські війська.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки.
Завдання скеровано на перевірку хронологічної компетентності учасників.
Каральна акція уряду СРСР проти Української повстанської ариії (УПА), примусова наймасовіша депортація населення Західної України («операція “Захід”») відбулася 1947 року. Того самого року польський уряд із дозволу уряду СРСР здійснив «операцію “Вісла”» з депортації українців з південно-східних регіонів Польщі (Лемківщина, Холмщина, Надсяння і Підляшшя) у західні та північні її райони.
Відповідь: В.
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки:
- визначити й узагальнити подану на карті інформацію з огляду на поставлене до неї запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено Північно-Кримський канал, який було зведено для господарського освоєння степової частини Криму і, відповідно, до поліпшення економічного стану півострова.
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки й знання перебігу основних подій, які привели до проголошення незалежності України.
Заколот ГКЧП (ДКНС) у Москві 18–21 серпня 1991 року став останньою спробою законсервувати Радянський Союз у тому вигляді, у якому він проіснував майже 70 років. Організований нашвидкуруч «Державний комітет з надзвичайного стану» (ГКЧП –абревіатура російською мовою) не лише не зміг усунути від влади президента СРСР Михайла Горбачова, а пришвидшив розпад Союзу. Тодішні республіки, серед них і Україна, не підтримали переворот і використали його як можливість позбутися домінування Москви.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України ухвалила Акт проголошення незалежності України: «Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв’язку з державним переворотом в СРСР...».
Правильна відповідь – Г.
ТЕМА: Творення нової України.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей, уміння аналізувати історичні джерела, розпізнавати історичні постаті за портретними рисами.
Ключовим у наведеному джерелі є поняття «безвіз» – статус, що дає змогу громадянам України вільно перетинати міждержавні кордони країн Європейського Союзу без попереднього звернення до посольства для отримання дозволу. Безвізовий режим було запроваджено з 11 червня 2017 року в період президенства Петра Порошенка, який зображений на фото Б.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМИ: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.). Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України, уміння встановлювати логічні пари.
Драма – літературний твір, побудований у формі діалогу без авторської мови, який виголошували зі сцени учні братських шкіл, академій.
Вертеп – мандрівний ляльковий театр, призначений для показу як релігійних сцен, так і дотепних вистав із повсякденного життя.
Інтермедія – невеличка п’єса, переважно комедійного характеру на народну тематику, яку виконували між діями, актами спектаклю.
Гравюра – вид мистецтва, у якому зображення є друкованим відбитком малюнка, вирізьбленого на спеціально підготовленій дошці.
Правильна відповідь – 1 Д 2 Г 3 Б 4 А.
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Поява «Історії русів».
Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Розвиток громадівського руху. Напрямки діяльності громадівців. М. Драгоманов.
Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст. Самостійницька і автономістська течії в національному русі. М. Міхновський.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння ролі окремих видань в національно-визвольній боротьбі українського народу в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.
«Історія русів» – одна з найвизначніших пам’яток української історії та суспільно-політичної думки другої половини ХVІІІ – початку ХІХ ст., у якій обстоювалася ідея самостійного державного розвитку України.
«Основа» – перший український суспільно-політичний і літературно-мистецький журнал, що видавався українською петербурзькою громадою в 1861–1862 рр.
«Громада» – український громадсько-політичний і науково-літературний збірник, що видавався в Женеві М. Драгомановим у період 1878–1879 рр. та в 1882 р.
«Самостійна Україна» – публіцистичний твір, написаний у 1900 р. М. Міхновським як програма Революційної української партії.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Г.
У пропонованому завданні на відповідність перевіряють, чи пам’ятаємо ми дати історичних подій.
Усі дати правої колонки передбачені програмою ЗНО з історії України. Пригадайте, які події відбувалися в ці роки – це допоможе виконати завдання.
Спочатку перечитаємо всі варіанти лівої колонки.
Варіант 2 видається найлегшим. Слова маркери «Однині воєдино зливаються…. » мали б підказати про Акт Злуки.
Варіанти 1 і 3 говорять про міжнародні угоди. У першому слова «визнають незалежність України і Білорусії…» мали б підказати про Ризький договір. У третьому йдеться про те, що «польські та українські війська діють як війська союзні…» – підказка про Варшавську конвенцію.
Залишається варіант 4: пригадайте, про що йшлося в завданні № 1 цього тестового зошита, і зрозуміємо, що йдеться про проголошення Першого Універсалу.
Відповіді: 1–Д, 2–В, 3–Г, 4–А.
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку вмінь установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Запровадження національної валюти – гривні створило передумови до виходу
держави з економічної кризи.
«Помаранчева революція» призвела до обрання Президентом України Віктора Ющенка.
Проведення першого Всеукраїнського референдуму привело до припинення існування Союзу Радянських Соціалістичних Республік.
Проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР спричинило виникнення парламентської опозиції.
Правильна відповідь 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття. Козацька Україна наприкінці 50 – 80-х рр. XVII століття. Українські землі наприкінці XVII – у XVIII століття.
Завдання спрямовано на перевірку сформованості знань основних подій XVII–XVIII ст. і вмінь установлювати їхню послідовність.
Руїна – друга половина XVII ст., 1659–1686 рр.
Паліївщина – початок XVIII ст., 1702–1704 рр.
Коліївщина – друга половина XVIII ст., 1768 р.
Хмельниччина – середина XVII ст., 1648–1657 рр.
Правильна відповідь: 1-Г, 2-А, 3-Б, 4-В.
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Завдання скеровано на перевірку знання подій і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді правильного, який не суперечить виокремленим маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – – рік описаних подій.
Маркери в джерелі А – «Вирок прозвучав доволі трагічно: Бандеру, Лебедя і Карпинця засуджено до смертної кари... Але згідно з амністією смертну кару замінено на довічне ув’язнення... Підсудні вислухали вирок спокійно, а Бандера та Лебедь вигукнули: "Хай живе Україна!"» – чітко вказують на вирок Варшавського процесу 1936 року.
Маркери в джерелі Б – «Від нинішнього дня весь український національний табір виступає як одна цілісність, стає в одній оборонній і бойовій лаві, в одній суцільній фаланзі під назвою УНДО» – чітко вказують на 1925 рік.
Маркери в джерелі В – «Громадяни! Українці–Українки! Пам’ятайте, що 12 лютого Ви виберете свій перший сойм! На чолі кандидатів стоять: батько прем'єр отець Августин Волошин та міністр Юліян Ревай» – чітко вказують на події 1938–1939 року в Карпатській Україні.
Маркери в джерелі Г – «У селі Копилів Сокальського повіту Львівського воєводства знищено приміщення читальні, подерто бібліотечні книжки й портрети Шевченка та Франка. Після знищення читальні вишикувано людей перед читальнею і змушено їх кричати: Хай живе Пілсудський!"» – чітко вказують на події «пацифікації» 1930 року.
Правильна відповідь: 1 Б, 2 Г, 3 А, 4 В.
ТЕМИ: Початок Української революції. Україна в роки Другої світової війни. Україна в період загострення кризи радянської системи. Творення нової України.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати послідовність подій, які відображено на візуальних джерелах (у завданні – афіши кінокартин).
В основу сюжету фільму «Заборонений» покладено життя, діяльність і творчість поета, дисидента Василя Стуса, які припадають на 1960–1980-ті роки.
В основу сюжету фільму «Крути. 1918» покладені події Першої війни між радянською Росією й Українською Народною Республікою.
В основу сюжету фільму «Хайтарма» покладені події депортації кримських татар у травні 1944 року.
В основу сюжету фільму «Кіборги» покладені події російсько-української війни: оборона українською армією Донецького аеропорту в 2014–2015 роках.
Правильна відповідь: 1 Б, 2 В, 3 А, 4 Г.
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Князювання Данила Романовича.
Завдання спрямоване на перевірку знань територіальних меж Галицько-Волинської держави та сформованості вміння групувати (класифікувати) історичну інформацію за вказаною ознакою.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань, аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді у форматі «так/ні».
У 1239 р. Данило Галицький разом зі своїм братом Васильком завершив відновлення спадщини свого батька Романа Мстиславича, який на початку ХІІІ ст. поширював владу на Волинське, Галицьке та Київське князівства. Також фактично він контролював і Переяславське князівство.
Данило Галицький у 1238 р. відновив єдність Галицького і Волинського князівств, а в 1239 р. встановив владу над Києвом. Поширити владу на Переяслав Данило не зміг, бо місто як князівство було розгромлено в результаті монгольської навали.
Відповідь: 4 5 7.
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань і розуміння характерних рис становища західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII – у першій половині ХІХ ст.
З-поміж запропонованих варіантів відповіді правильними є:
- посилення впливу німецької мови та культури.
- зміцнення статусу та авторитету греко-католицької церкви.
- домінування поляків і німців в органах влади.
Правильна відповідь: 1 4 5.
ТЕМА: Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання подій 1930-х років і вміння аналізувати історичні джерела й установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика радянізації УСРР.
Маркери в джерелі – «Ми свідомо пішли на голод», «нам потрібен був хліб», «жертвами голоду були не трудові елементи, а куркульство» – чітко дають змогу визначити одну з причин Голодомору 1932–1933 років, указати на організаторів геноциду українського народу – ВКП(б), виокремити пропагандистську складову компартійної політики.
Правильна відповідь: 1, 2, 4.