ЗНО онлайн 2010 року з історії України – 2 сесія
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання перебування в Північному Причорномор’ю кочових племен.
Гуни – ІV – V ст.
Скіфи – VІІ – ІІІ ст. до н. е.
Сармати – ІІІ ст. до н. е. – ІІІ ст.
Кіммерійці – ІХ – VІІ ст. до н. е.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності великих київських князів.
У результаті адміністративної реформи великий київський князь Володимир Святославич (Великий) ліквідував владу місцевих племінних князів, які постійно прагнули автономії, призначаючи посадниками в різні частини держави своїх синів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Рядовичами» в Київській Русі називали селян, які потрапили в залежність від феодала, уклавши з ним договір найму, працювали в його господарстві.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України й уміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – століття будівництва храму.
Словосполучення-маркери в джерелі – «І спорудив він церкву святої Софії в Києві», «І прикрасив її іконами многоцінними, і золотом, і сріблом, і начинням церковним» – чітко вказують на зведення Софійського собору за часів правління князя Ярослава Мудрого. Софійській собор згідно літописній розповіді було зведено 1037 року, тобто в ХІ столітті.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту джерела давньоруського права «Правди Ярослава».
У цьому кодексі руського права було здійснено серйозні зміни в бік послаблення старих норм, повʼязаних із фізичними покараннями. Вони замінювалися на грошові покарання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних причин і передумов дроблення Русі-України.
Із запропонованих варіантів відповідей правильними є такі твердження:
- великі простори держави, етнічна неоднорідність її населення;
- зміцнення вотчинної форми феодального землеволодіння.
Також науковці виділяють і інші причини роздробленості Київської Русі:
- посилення боярства, яке ставило місцеві інтереси вище від загальнодержавних;
- розвиток і піднесення удільних князівств і земель, що спричиняло виникнення місцевого сепаратизму і загострення міжкнязівських взаємин;
- зміна торгівельної кон’юнктури, внаслідок чого Київ утратив роль центру торгівлі, а Західна Європа стала безпосередньо торгувати з Близьким Сходом;
- неврегульованість системи престолонаслідування;
- панування натурального господарства;
- посилення експансії кочовиків на руські землі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки з огляду на їхні архітектурно-стильові й мистецько-стильові риси.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- визначення й узагальнення інформації, поданої на фото, з огляду на поставлене в завданні запитання;
- зіставлення здобутої інформації з кожним поданим варіантом відповіді.
На фото зображено книжкову мініатюру з «Остромирова Євангелія» (А), Збруцького ідола (Б), П’ятницьку церкву в м. Чернігові (В), мозаїку із Софійського Собору – Оранту (Г).
Тобто дохристиянську давньоруську пам’ятку культури зображено на фото Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.)
Завдання скеровано на перевірку знання змісту політики литовських князів на українських земля після їхнього входження до складу Великого князівства Литовського.
За правління князя Ольгерда до складу Великого князівства Литовського увійшли більшість українських земель. Близько 1355–1356 років відвоював у татар Чернігово-Сіверську землю.
Після перемоги над татарами в битві на Синіх Водах (1362 р.) він приєднав Київщину, Переяславщину, Поділля. У боротьбі з Польщею за Волинь відвоював Берестейський, Володимирський і Луцький уділи. На цих землях
- було збережено чинну на той час систему правління, за якої литовські князі Гедиміновичі фактично лише замінили Рюриковичів, судочинство на підставі норм «Руської правди»;
- тривав розвиток системи удільних володінь;
- було розширено вплив Православної церкви на теренах Литовської держави та її статус у державі;
- «руська мова» набула статусу офіційної.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої у другій половині ХVІ – першій половині ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України й уміння їх застосовувати.
Для характеристики економічного розвитку українських земель у середині XVI – першій половині XVII ст. потрібно використовувати поняття: «панщина», «кріпацтво», «фільварок».
Кріпацтво й панщину було остаточно закріплено в законах на українських землях у межах Польського королівства1505 року, у Великому князівстві Литовському – 1588 року (ІІІ Литовський статут). Фільварки, які було засновано на праці кріпаків, набули поширення після видання 1557 року «Уставу на волоки».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої у другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних умов Люблінської унії й уміння тлумачити схеми.
Люблінська унія – угода про об’єднання Польського королівства й Великого князівства Литовського в єдину державу – Річ Посполиту; підписана 28 червня 1569 року на спільному засіданні депутатів польського й литовського сеймів. Її основні умови:
- об’єднання Польщі й Литви у федеративну державу, очолювану виборним монархом, який одночасно є польським королем і великим князем литовським. Його мали обирати на спільному польсько-литовському сеймі й коронувати в Кракові;
- створення єдиного сейму, грошової системи й ведення спільної зовнішньої політики. Збереження Польщею і Литвою свого державного статусу (окремі законодавство, судова система, центральний і територіальний уряди, військо й фінанси, проте в Литві власний сейм було ліквідовано);
• Перехід до складу Польщі українських земель – Підляшшя, Волині, Київщини
та Брацлавщини.
Умови унії відображено на схемі Г.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої у другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України, уміння застосовувати їх під час аналізування історичних джерел.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – поняття.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Якби якийсь вотчинний підданий або селянин пішов від котрогось боярина, не переходячи до іншого [боярина], і той, від якого піде, не шукав би того підданого або селянина десять років, – надалі йому до нього нема діла» – чітко вказують на явище закріпачення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої у другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання розгортання процесу книгодрукування на українських землях, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – історична постать.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Почалася книга, названа «Апостол», друкуватися в… місті Львові... року 1573, лютого в 25 день, і завершилася [друкуватися] року 74-го того ж місяця в 15 день» – чітко вказують на українського першодрукаря Івана Федоровича (Федорова).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої у другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання розвитку освіти на українських землях та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – навчальний заклад.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Нововведенням… української освіти, стало вивчення трьох мов – грецької, латинської та церковнослов’янської», «Створення школи слов’яно-греко-латинського типу було справжньою революцією в освітній православній традиції» – чітко вказують на заснування 1576 року Острозької академії.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій із історії України.
Під час Національно-визвольної війни середини XVII століття впродовж 1649–1651 років відбулися Зборівська (1649 рік), Берестецька (1651 рік) битви.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку розуміння наслідків Національно-визвольної війни й періоду «Руїни» для розвитку суспільного життя Лівобережної Гетьманщини.
У другій половині XVII століття на Лівобережжі склалася автономна Козацька держава – Гетьманщина. Становлення держави привело до виокремлення з козацького середовища козацької старшини в панівний привілейований стан.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання періоду правління гетьмана Івана Мазепи, сформованості картографічних умінь.
На картосхемі позначено Українську козацьку державу в межах кордонів, визначених Зборівським договором 1649 року. Терени Війська Запорозького розділено на три частини: Правобережжя (1), Лівобережна Гетьманщина (2), Запорозька Січ (3).
Станом на 1704–1708 роки владу гетьмана Івана Мазепи фактично поширено на частину Правобережжя та Лівобережну Гетьманщину.
Територія Правобережжя перебувала під правлінням гетьмана, який скористався повстанням полковника Семена Палія проти Речі Посполитої. Там було розміщено гетьманські козацькі полки, які наче мали допомагати польському королю в боротьбі проти Швеції.
Територією Лівобережжя Іван Мазепа керував як гетьман.
Територія Запорожжя від часу Андрусівського перемир'я 1667 року була або в спільному польсько-московському володарюванні, або лише в московському.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій із історії України, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери у джерелі – «звільнення графа Розумовського з чину гетьманського», «створити там Малоросійську колегію, в якій бути головним нашому генералу графу Рум’янцеву» – чітко вказують на 1764 рік.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання народних рухів другої половини ХVІІІ століття, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – назва народного руху.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Ми, Катерина II, імператриця всеросійська..», «Об’являємо всім нашим людям, які живуть в... Речі Посполитій, зокрема у воєводствах Київському, Подільському, Брацлавському, Волинському...», «кріпаки, відкинувши послух владі і їхнім панам допустились убивств... внаслідок обману розбишак, які видають себе частиною Війська Запорозького» – чітко вказують на події «Коліївщини» 1768 року, провідниками якої були запорозький козак Максим Залізняк і надвірний козак Іван Гонта.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних програмних документів декабристів.
Програмні вимоги Південного товариства декабристів – це установлення республіканської форми правління, скасування кріпацтва, надання селянам громадянських і політичних прав.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання соціальних протестів українського селянства першої половини XIX століття.
У першій половині XIX століття селяни Наддніпрянської України перебували у кріпосній залежності. Як засоби соціального протесту вони використовували підпали поміщицьких маєтків; відмову відбувати панщину; утечі з маєтків землевласників.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання наслідків поразки Російської імперії в Кримській війні.
Серед зазначених у варіантах відповіді територій Російська імперія втратила Південну Бессарабію.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання урядових заходів, спрямованих проти українського руху, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – Емський указ.
Словосполучення-маркери у джерелі – «ми вимушені були співати у концертах народні пісні на французькій мові...», «Тим [розпорядженням] українська мова була цілком заборонена», « той [документ] не давав мені видавати і моєї драми «Не судилось»» – чітко вказують на прояви дії Емського указу імператора Олександра ІІ, що був виданий 1876 р.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половини ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії історичних постатей (діячів культури) з історії України.
Микола Лисенко – це видатний український композитор, етнограф, учасник громадівського руху, автор опер «Тарас Бульба», «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Енеїда».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання умов розвитку українського руху в різні періоди, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки урядової політики.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Від заворушень, що виникли, може з’явитися загроза цілісності та єдності держави загальноросійської..», «До обов’язків уряду Ми віднесли виконання непохитної нашої волі: 1) дарувати населенню непорушні основи громадянської свободи совісті, слова, зібрань і союзів» – чітко вказують на імператорський указ Миколи ІІ від 17 жовтня 1905 року. Прагнучи збити революційну хвилю, влада пішла на поступки, якими негайно скористалася українська громадськість для формування інфраструктури національного життя. З 1905 року в Наддніпрянщині було розгорнуто мережу осередків товариства «Просвіта».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту земельної реформи Петра Столипіна.
Придушивши революцію 1905–1907 років, царський уряд розумів, що одними репресіями зняти соціальну напругу в суспільстві неможливо. Однією з головних причин революції було аграрне питання, вирішити яке запропонував голова ради міністрів і міністр внутрішніх справ Петро Столипін. У листопаді 1906 року він видав указ, який був затверджений царем і став законом 14 червня 1910 року. В указі містились основні положення реформи.
Під час розроблення реформи Петро Столипін виходив із положення, що ліквідація поміщицького землеволодіння призведе до втрат виробників товарного хліба, а згодом знову постане проблема малоземельності. Він пропонував реформувати селянське господарство через руйнування селянської общини й перерозподілення земель на користь заможних селян (куркулів). Куркулі повинні були стати опорою царського режиму і водночас виробниками додаткового товарного хліба.
Одержуючи надільну землю у власність, селянин мав змогу об’єднати свої ділянки в один так званий «відруб» і залишатися на старому помешканні або виселитися на хутір, побудований на власній землі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту зовнішньополітичного курсу держав щодо українських земель напередодні Першої світової війни, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – держава.
Словосполучення-маркери у джерелі – «приєднати західні землі та належною поступовістю викорінити тут мазепинський дух», «заволодіти протоками, які мають для нас виключне стратегічне значення для виходу нашого флоту з Чорного моря до Середземного» – чітко вказують на зовнішньополітичний курс Російської імперії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – хронологічні рамки подій.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «Хай буде Україна вільною», «вони вибрали з-поміж себе нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам... творити новий лад вільної автономної України» – чітко вказують на початок Української революції (березень 1917 року).
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «На час до вирішення справи про місцеве врядування Установчими Зборами по справах місцевого врядування Україною вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат, котрого призначає Тимчасовий уряд» – чітко вказують на положення Тимчасової інструкції Тимчасового уряду Росії УЦР (серпень 1917 р.).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять із історії України.
«Народний секретаріат» – це перший робітничо-селянський уряд радянської України, створений у грудні 1917 року постановою Центрального Виконавчого Комітету Рад України.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання перебігу основних подій Української революції, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – міжнародний договір.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Строго таємно. З огляду на сучасний брак харчових продуктів... мир з Україною мусить бути підписаний якнайскоріше...», «На випадок, якби Україна попросила військової допомоги проти російських максималістів, то таке прохання можливо задовольнити», «За це Україна зобов’язується до якнайскорішої поставки хліба» – чітко вказують на положення, які було втілено в Брест-Литовському договорі між УНР, Німеччиною та її союзниками.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна у боротьбі за збереження державної незалежності в 1918–1921 роках. Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання культурної політики урядів державних утворень, що існували на території України в 1917–1920-ті роки.
Організація лікнепу (1923–1936 роки), ліквідація університетів (1920–1930 роки), проведення «українізації» (1923–1938 рр.) були складниками політики Української Соціалістичної Радянської Республіки (1919–1937 роки).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей (діячів культури) із історії України.
Вільна академія пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ) заснована Миколою Хвильовим.
ВАПЛІТЕ – літературне об’єднання. Виникло в Харкові, існувало від 1925 до 1928 року. Організація стояла на засадах творення нової української літератури через засвоєння найкращих здобутків західноєвропейської культури.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій сталінських репресій в Україні.
Політичний процес у СРСР, що започаткував широкомасштабні репресії в країні наприкінці 1920 – на початку 1930-х років, увійшов в історію під назвою
«Шахтинська справа» (1928 рік) – сфабрикований судовий процес над 53 особами – переважно старими спеціалістами й техніками вугільної промисловості Донбасу, яких звинуватили у «шкідництві».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основного змісту процесу колективізації та сформованості вмінь аналізування візуального історичного джерела – агітаційно-пропагандистського плаката.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – мета агітаційної кампанії.
Словосполучення-маркери у джерелі «Чом же ти ще й досі не колгоспі?» й образи (щасливі селяни-колгоспники й нещасний селянин-одноосібник) указують, що влада намагалася спонукати одноосібників добровільно вступати в колгоспи. Але плакатні образи не відповідали реаліям життя. Селяни відмовлялися вступати у колгоспи. Зрештою більшовицька влада розгорнула насильницьку колективізацію.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту соціально-економічного життя в 1930-х роках, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – соціально-економічні процеси в 1930-х роках.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «У всіх колгоспах, які не виконали плану хлібозаготівель, в п’ятиденний строк вивезти всі без винятку наявні колгоспні фонди, у тому числі і насіннєвий, в рахунок виконання плану хлібозаготівель» – чітко вказують на злочинні заходи влади в період Голодомору 1932–1933 років. Тобто наведений уривок джерела відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «Завдання семирічки в галузі сільського господарства ми зможемо виконати за п’ять років...», «посіви кукурудзи повинні… рівнятися приблизно половині всієї площі зернових» – чітко вказують на період 1959–1965 років, коли уряд СРСР реалізовував семирічний план розвитку господарства. Тож наведений уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 3 – «Продукція соціалістичної індустрії України зросла більш як удвоє», «Почали діяти нові величезні підприємства (Запорізький комбінат, Новокраматорський машинобудівний завод, Криворізький металургійний завод)» – чітко вказують на підсумки форсованої індустріалізації кінця 1920-х – 1930-х років. Тобто наведений уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання процесу колективізації та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Кампанія щодо виселення куркулів і їхніх родин проводиться передусім... з України — 30 000–35 000 родин; з Білорусії – 6000–7000 родин; з Середньоволзького краю — 8000–10 000 родин; з Уралу – 10 000–15 000 родин» – чітко вказують на те, що найбільше «куркулів» було виселено з Україні. Розкуркулення було складником процесу насильницької колективізації. Українське селянство чинило активний опір колективізації, що спонукало радянську владу до здійснення репресивних заходів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання перебігу і змісту культурного життя України в 1930-х роках.
Для розв’язання завдання можна використати два підходи.
Перший передбачає знання основних рис політики тоталітарної держави у сфері культури.
Другий – зіставити твердження з відповідними хронологічними рамками, окресленими в умові завдання.
Із запропонованих ознак політиці тоталітарної держави відповідатимуть такі:
- масове знищення культових споруд (друга п’ятирічка 1933–1937 років була оголошена п’ятирічкою боротьби з релігією – «Безбожна п’ятирічка». У результаті було закрито 95 % церков, із тих, що діяли в 1920-ті роках. Частина храмів була зруйнована або їхні приміщення використовували не за призначенням;
- початок русифікації української школи (на початку 1930-х років почалося згортання українізації. Із лютого 1938 року в Україні розпочато поступову ліквідацію національних районів і сільрад. У квітні 1938 року вийшла постанова ЦК КП(б)У про переведення шкіл національних меншин на українську чи російську мови викладання. Навчання мовами національних меншин в «окремих національних школах» визнавали недоцільним і навіть шкідливим. Такі школи кваліфікували як «вогнища буржуазно-націоналістичного, антирадянського впливу на дітей». Головною загрозою для «соціалістичного ладу» було оголошено місцевий націоналізм, а не російський шовінізм, як раніше. Це стало сигналом до повсюдного наступу на українізацію. Апарат комісаріату освіти, головного провідника політики українізації, був повністю заміщений на обласному рівні й на 90 % – на районному. Звільнено з роботи 6лизько 4 000 українських учителів і 210 викладачів педагогічних інститутів. З 1938 року в українських школах стало обов’язковим вивчення російської мови. Українську абетку, граматику і словник було максимально наближено до російських. Зменшено кількість українських шкіл, скорочено наклади україномовної продукції, закрито українські театри тощо);
- утвердження жорсткого ідеологічного контролю за діяльністю творчих спілок (23 квітня 1932 року ЦК ВКП(б) видав постанову «Про перебудову літературно-художніх організацій». Постанова зобов’язувала художню інтелігенцію перебудувати творче життя на ідейних засадах марксизму-ленінізму, користуватись у творчості методом соціалістичного реалізму, черпати сюжети для творів у повсякденному житті, пропагувати пафос соціалістичного будівництва, трудові подвиги стахановців, провідну роль партії в суспільно-політичному житті. Усіх, хто не приймав правил гри, установленихі державною партією, позбавляли підтримки, зокрема й матеріальної, переслідували, зокрема органи державної безпеки. Було ліквідовано всі творчі спілки. На з’їзді письменників України в червні 1934 року було створено Спілку радянських письменників України. Серед понад 300 членів спілки були не лише професійні письменники і поети, а й аматори з робітників і селян, оскільки ще 1930 року профспілки оголосили всесоюзний призов робітників-ударників у літературу. Також було створено Спілку радянських художників України; Спілку радянських композиторів України тощо.
Для реалізації другого підходу потрібно встановити хронологічні рамки:
- проведення політики «українізації» формально з 1923 до 1938 року, проте фактично до початку 1930-х років;
- масове знищення культових споруд відбувалося у другій половині 1930-х років;
- початок русифікації української школи бере свій відлік з 1938 року;
- запровадження обов’язкової середньої освіти відбулося лише на початку 1970-х років;
- створення творчих літературно-мистецьких об’єднань й угрупувань – 1920-ті роки;
- утвердження жорсткого ідеологічного контролю за діяльністю творчих спілок – початок 1930-х років.
Тобто твердження, які відповідають умові завдання, позначені цифрами 2, 3, 6.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західна Україна в 1921–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять, термінів із історії України.
«Осадництво» – це політика планомірного заселення українських земель військовими й цивільними колоністами, здійснювана урядом Польщі в 1920-х роках.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності основних подій початку Другої світової війни, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – міжнародний договір.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Німецьке населення одностайно вітає рішення радянського уряду взяти під захист братнє радянському народові білоруське та українське населення Польщі, залишене напризволяще польським урядом» – чітко вказують на події початку Другої світової війни.
Наприкінці серпня 1939 року міністр закордонних справ Німеччини Йоахім фон Ріббентроп і народний комісар закордонних справ СРСР В’ячеслав Молотов підписали в Москві договір про ненапад і секретний протокол до нього, відомий під назвою «Пакт Молотова –Ріббентропа». У таємному протоколі Третій Рейх і СРСР поділили між собою сфери впливу в Центрально-Східній Європі. 1 вересня 1939 року німецькі війська розпочали напад на Польщу. У відповідь на агресію Німеччини 4 вересня 1939 року Великобританія і Франція оголосили їй війну. 17 вересня 1939 року відповідно до укладеного пакту з Німеччиною Радянський Союз розпочав вторгнення на територію Польщі зі сходу, зайнявши Західну Україну й Білорусь. Ці події стали початком Другої світової війни.
Новий радянсько-німецький договір від 28 вересня 1939 року, підписаний у Москві, закріпив кордони між СРСР і Німеччиною вздовж річок Сян і Буг. На західних землях колишньої польської держави нацисти утворили Генерал-губернаторство, до складу якого увійшли українські Лемківщина, Посяння, Холмщина й Підляшшя. Більшовики окупували Галичину й Волинь. У 1940 році до СРСР було приєднано Бессарабію і Північну Буковину. Відбулася «радянізація» новоприєднаних територій, супроводжувана репресивними заходами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання заходів радянізації західноукраїнських земель у 1939–1941 роках після їхнього приєднання до УРСР / СРСР.
Радянізація – процес установлення радянської влади, насадження її в усіх сферах життя суспільства. Складники радянізації:
- формування радянських органів влади;
- націоналізація;
- аграрні перетворення;
- колективізація;
- «культурна революція»;
- обмеження впливу церкви;
- атеїстична пропаганда;
- репресії проти незгодних і потенційних супротивників;
- індустріалізація тощо.
Західноукраїнські землі пережили дві хвилі радянізації – 1939–1941, 1944 – початок 1950-х років.
Серед заходів радянізації, які були позитивно сприйняті українським населенням, можна виділити наступні:
- націоналізація закладів торгівлі і промислових підприємств, зумовленої тим, що переважна кількість цих закладів і підприємств не належала представникам, які асоціювали себе з українським народом;
- створення системи соціального забезпечення відкривало можливість позбутися злиднів, отримати медичне обслуговування тощо;
- ліквідація польського й румунського державних апаратів, які Українське населення сприймало їх як окупаційні, як апарат насилля.
Політичні репресії, колективізацію селянських господарств, заборону діяльності партій і громадських об’єднань населенням категорично не сприймало й чинило опір.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії історичних постатей із історії України, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – історична постать.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Командування Південно-Західного фронту вжило додаткових заходів для оборони Києва в умовах оточення», «Навколо міста було створено три лінії оборони» – чітко вказують на командувача Південно-Західним фронтом Максима Кирпоноса (червень – вересень 1941 року).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання здобутків видатних українських учених.
У роки німецько-радянської війни українські вчені (Євген Патон та ін.) налагодили автоматичне електрозварювання корпусів танків, що дало змогу радянському танкобудування стрімко збільшити кількість виготовленої техніки й підвищити її якість.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання дат основних подій Другої світової війни.
Упродовж 1944 року відбулися такі події:
- Корсунь-Шевченківська наступальна операція;
- депортація кримських татар до Середньої Азії;
- Львівсько-Сандомирська наступальна операція.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій періоду завершення Другої світової війни.
Утворення наркомату закордонних справ УРСР (1944 рік), вступ республіки до Організації Об’єднаних Націй (1945 рік) – це факти, що свідчать про відновлення зовнішньополітичної діяльності України. Проте, будучи складником Радянського Союзу, вона не могла проводити самостійну зовнішню політику.
Здійснивши такий крок, сталінське керівництво мало далекосяжну стратегічну мету. По-перше, представити приєднання західних областей України як акт возз’єднання етнічних територій. По-друге, збільшити кількість своїх прихильників в ООН.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – на початку 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей економічного розвитку УРСР у перші повоєнні роки, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери в джерелі 1 – «суттєве зниження плану закупівель зерна, підвищення у 1,5 – 2 рази цін на сільськогосподарську продукцію, збільшення капіталовкладень у сільське господарство» – чітко вказують на заходи другої половини 1950-х років. Тобто цей уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери в джерелі 2 – «Темпи промислового розвитку Західної України були вищими, ніж на сході УРСР», «У роки четвертої п’ятирічки тут споруджено понад 2,5 тис. великих і середніх промислових підприємств» – чітко вказують на процес радянізації західних областей УРСР у другій половині 1940 – початок 1950-х років. Тож цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять із історії України, уміння їх застосовувати.
Раднаргосп – рада народного господарства. Державний орган, який здійснював горизонтальне керування галузями господарства в межах економічних адміністративних районів СРСР. Створені 1957 року, ліквідовані 1965 року. Ідея раднаргоспів полягала в тому, щоби ліквідувати суперечність між галузевими й територіальними інтересами, запровадивши децентралізацію в системі управління. Раднаргоспи поліпшили керування економікою регіонів, але виявилися неспроможними в розв’язанні міжгалузевих проблем. Після їхньої ліквідації економіка повернулася до галузевого вертикального принципу керування, посилилося централізоване планування.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання змісту програмних документів Української Гельсінської групи.
Одне із завдань утвореної 1976 року дисидентської організації Української Гельсінської групи – це ознайомлення української громадськості з Декларацією прав людини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання політики компартійного керівництва УРСР у роки «перебудови».
Перший секретар ЦК КПУ Володимир Щербицький офіційно підтримував реформаторський курс Михайла Горбачова впродовж 1985–1987 років, але фактично блокував реформаторські кроки союзного партійного керівництва, особливо заходи політики «гласності».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізування візуального джерела.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – період історії, який відображено на плакаті.
Словосполучення-маркери у джерелі «Гласність – наша сила!» чітко вказують на період «перебудови».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання соціально-економічного розвитку України в 1990-ті роки і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – аспекти соціально-економічного життя України в 1990–ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «В Україні кількість торговельних точок, що реалізовували спиртні напої, зменшилася вдвоє», «Понад мільйон осіб, винних у порушенні антиалкогольного законодавства, зазнали адміністративних стягнень», «У Закарпатті та в Криму знищили виноградники, зокрема унікальних сортів. Поширилося самогоноваріння» – чітко вказують на процеси другої половини 1980-х років, коли в СРСР було розгорнуто антиалкогольну кампанію. Тобто цей уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «у вітчизняному виробництві частка тіньового сектора фактично зрівнялась з часткою офіційною», «зростанням масштабів нелегального вивозу капіталу» – чітко вказують на процеси, характерні для соціально-економічного життя України в 1990-х роках. Тобто цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей партійного будівництва в Україні на сучасному етапі.
Наразі характерними ознаками розвитку багатопартійності в Україні є:
- географічна зорієнтованість партій;
- декларативний характер партійних програмних документів.
Загалом це є свідченням нерозвиненості партійних структур в Україні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери в джерелі 1 – «Охрестився ж він у церкві Святої Софії... у городі Корсуні», «По хрещенні ж привів Володимир цесарицю на обручення.. Коли ж охрестили його... передали йому віру християнську» – чітко вказують на хрещення Володимира в Корсуні – 987 рік (Х століття).
Словосполучення-маркери в джерелі 2 – «вискочили всі інші вої з човнів, і мовив Олег Аскольдові й Дірові: «Ви оба не є князі, ні роду княжого. А я єсмь роду княжого. – І тут винесли Ігоря. – А се – син Рюриків» – чітко вказують на події 882 рік (ІХ століття) – захоплення Києва Олегом.
Словосполучення-маркери в джерелі 3 – «І заложив князь… в города сього ворота є Золоті... Спорудив [церкву] Благовіщення. Після цього він звів монастир Святого Георгія Побідоносця» – чітко вказують на період правління князя Ярослава Мудрого (ХІ століття).
Словосполучення-маркери в джерелі 4 – «І взяли татари місто Київ, місяця грудня в 6 день... а Дмитра воєводу привели пораненого до Батия» – чітко вказують на 1240 рік (ХІІІ століття).
Правильна відповідь:1Б, 2А, 3В, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Речі Посполитої в першій половині ХVІІ століття. Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ століття. Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії історичних постатей із історії України.
Мелетій Смотрицький – один із перших ректорів Київської братської школи. Автор «Граматики словенської», полемічного твору «Тренос, або Плач східної церкви...».
Феофан Прокопович – ректор Києво-Могилянської академії, згодом – віце-президент Синоду. Автор філософських праць «Духовний регламент», «Правда волі монаршої».
Лазар Баранович – був висвячений на єпископа Чернігівського і Новгород-Сіверського. Заснував друкарню в Чернігові. Автор богословських трактатів «Нова міра старої віри», «Меч духовний».
Іван Щирський – освіту здобув у Чернігівському колегіумі, у якому працював викладачем. Автор ілюстрацій і гравюр до книг Дмитра Туптала, Стефана Яворського, Пилипа Орлика тощо.
Правильна відповідь: 1В, 2Б, 3Г, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття і в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати логічні пари.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – зміст зазначених документів.
Уривок «Маніфесту…» імператора Олександра II (1861 р.) відповідає джерелу А. На це вказують словосполучення-маркери – «Ми, Олександр Другий…», «кріпосні люди отримають повні права вільних сільських обивателів».
Уривок Циркуляра міністра внутрішніх справ Петра Валуєва (1863 рік) відповідає джерелу В. На це вказує словосполучення-маркер – «Видання книг малоруською мовою як духовних, так і навчальних для першопочаткового читання народу, припинити».
Уривок Емського указу імператора Олександра II (1876 р.) відповідає джерелу Б. На це вказують словосполучення-маркери – «не допустити ввезення в межі імперії... будь-яких книг.., що видаються за кордоном малоросійською говіркою», «припинити видання газети “Киевский телеграф”».
Уривок «Маніфесту…» імператора Миколи II (1905 рік) відповідає джерелу Д. На це вказують словосполучення-маркери – «До обов’язків уряду Ми віднесли виконання непохитної нашої волі», «дарувати населенню непорушні основи громадянської свободи совісті, слова, зібрань і союзів».
Правильна відповідь: 1А, 2В, 3Б, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій 1918–1921 років і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Другий «зимовий» похід Армії УНР (жовтень – листопад 1921 року) став завершенням збройної боротьби за незалежність України.
Прихід до влади гетьмана Павла Скоропадського (29 квітня 1918 року) привів до відновлення права приватної власності, створення державного бюджету.
Брест-Литовський договір між УНР і державами Четверного союзу (січень (лютий) 1918 року) дав змогу Українській Центральній Раді за допомогою німецько-австрійських військ відновити свою владу й вигнати більшовиків із території України.
Розгром Червоною армією військ Петра Врангеля привело до припинення широкомасштабних бойових дій на території України.
Правильна відповідь: 1Д, 2Б, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки) і в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання постатей української культури.
Олександр Білаш, Платон Майборода є видатними представниками пісенної і хорової музики.
Наталя Ужвій, Ада Роговцева є видатними представницями театрального мистецтва.
Євгенія Мірошниченко, Анатолій Coлов’яненко досягли вершин в оперному співі.
Борис Олійник, Іван Драч – видатні українські поети.
Правильна відповідь: 1Д, 2Г, 3В, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роки. Україна в перші повоєнні роки (1945-й – на початку 1950-х років), в умовах десталінізації (1953–1964 роки). Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять із історії України, уміння встановлювати логічні пари.
Плюралізм – можливість соціальних груп висловлювати різні позиції, погляди через своїх представників у політичних і громадських організаціях.
Радянізація – насильницьке насаджування на певній території норм економічного, суспільно-політичного, культурного життя, утверджених в СРСР.
Волюнтаризм – практика, згідно з якою головним чинником досягнення мети є суб’єктивні бажання і довільні рішення осіб.
Космополітизм – теорія і практика, в основу яких покладено тезу про пріоритетність загальнолюдських цінностей над цінностями окремої нації.
Правильна відповідь: 1А, 2Д, 3Б, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ століття,
другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат подій із історії України, уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Ліквідація гетьманства – 1764 рік.
Заснування Нової (Підпільненської) Січі – 1734 рік.
Полтавська битва – 1709 рік.
Утворення Малоросійської колегії на чолі з бригадиром Степаном Вельяміновим – 1722 рік.
Правильна відповідь: ВГБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття. Західноукраїнські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття. Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття. Культура України в другій половини ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат подій із історії України, уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Заснування в Києві Південно-Західного відділу Російського географічного товариства – 1873 рік.
Заснування першої української професійної трупи – Товариства українських акторів на чолі з Михайлом Кропивницьким – 1882 рік. Вочевидь ця подія могла відбутися не раніше кінця ХІХ століття, коли сформувалася в основних рисах українська національна ідея.
Утворення просвітницького гуртка «Руська трійця» – 1833 рік.
Утворення Кирило-Мефодіївського братства – 1845 рік.
Правильна відповідь: ВГАБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки). Західна Україна в 1921–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат подій із історії України, уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Варшавська угода між Директорією УНР і Польською Республікою – 1920 рік.
Договір між Українською Державою і Великим Військом Донським – серпень 1918 року. Час його укладення припадає на період правління гетьмана Павла Скоропадського – квітень – грудень 1918 року.
Брест-Литовський договір між УНР, Німеччиною та її союзниками – січень (лютий) 1918 року.
Мюнхенська угода між Німеччиною і Великою Британією, Францією, Італією – 1938 рік.
Правильна відповідь – ВБАГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в перші повоєнні роки (1945-й – на початку 1950-х років), в умовах десталінізації (1953–1964 роки), у період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки). Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій із історії України, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні –описані події.
Словосполучення-маркери в джерелі А – «Метою нашого… ліквідації уніацької церкви Закарпаття» – чітко вказують на події 1947 року. Після зайняття Закарпаття радянськими військами та його офіційного приєднання до Української РСР 29 червня 1945 року, суттєво ускладнилося становище греко-католицької єпархії (водночас тривала підготовка до ліквідації уніатської церкви в Галичині, після чого така сама доля чекала і греко-католиків Закарпаття).
На той час керівником мукачівської єпархії греко-католицької церкви став Теодор Ромжа. У жовтні 1947 року Йосип Сталін дав дозвіл на вбивство єпископа. Але в результаті влаштованої автокатастрофи єпископ вижив, тоді його було отруєно, а єпархія 1949 року після оголошення ліквідації Ужгородської унії (1646 рік) була включена до складу Російської православної церкви.
Словосполучення-маркери в джерелі Б – «Комуністи у своїх виступах піддали критиці новий роман Олеся Гончара «Собор»» – чітко вказують на 1969 рік.
Словосполучення-маркери у джерелі В – «Ми, керівники Республіки Беларусь, РРФСР, України… констатуючи, що недалекоглядна політика центру призвела до глибокої економічної та політичної кризи… заявляємо про утворення Співдружності Незалежних Держав», – чітко вказують на події 1991 року.
Словосполучення-маркери у джерелі Г – «У СРСР побудовано розвинене соціалістичне суспільство…», «склалася нова історична спільнота людей – радянський народ», – чітко вказують на положення програми Комуністичної партії СРСР 1961 року.
Правильна відповідь: АГБВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра