ЗНО онлайн 2010 року з історії України – додаткова сесія
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій змін кочових народів у Північному Причорномор’ї, сформованості картографічних умінь.
На картосхемі зображено територію Північного Причорномор’я в Античну добу. На це вказують зображені державні утворення: Боспорське царство, Скіфське царство (Мала Скіфія) зі столицею Неаполь, грецькі міста-держави (поліси) Тіра, Ольвія.
Межі й розташування держав указують на те, що відображено події після розпаду Великої Скіфії (VІ–ІV століття до н. е.). Стрілками позначено вторгнення кочових племен, які підкорили Велику Скіфію. Цими племнами були сармати.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій і їхніх наслідків.
Повстання древлян 945 року, хоч і було жорстоко придушене княгинею Ольгою, дало поштовх до проведення реформ, які визначали розмір (уроки) і встановлювали місця (погости і становища) збирання данини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Десятиною» в Київській Русі називали частку доходів великого князя, що надавалася для потреб давньоруських церков. Цю частку згодом мали сплачувати всі піддані князя. Цей перший податок був запроваджений Володимиром Великим.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності князя Ярослава Мудрого у сфері культури і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяльність князя Ярослава Мудрого.
Словосполучення-маркери в джерелі 1 – «І поставив він церкву Святого Василя, де ото стояли кумири Перун та інші…», «І став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне» – чітко вказують на діяльність князя Володимира Великого. Ідеться, зокрема, про будівництво Десятинної церкви й відкриття першої школи. Тобто цей уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «він засіяв книжними словами серця віруючих людей», «Заложив він… митрополію, а потім церкву на Золотих воротах» – чітко вказують на діяльність князя Ярослава Мудрого. Зокрема, про поширення християнства, розвиток книжної справи, будівництво Золотих Воріт тощо. Тобто цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 3 – «І спорудив він церкву святої Софії в Києві. І прикрасив її» – чітко вказують на діяльність князя Ярослава Мудрого, зокрема будівництво Софійського собору в Києві. Тобто цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні джерела, зокрема, мистецькі твори.
Мозаїка – зображення або візерунок із окремих, щільно припасованих один до одного й закріплених на цементі різнокольорових шматочків скла, смальти, камінчиків тощо.
На фото зображено види мистецтв, які розвивалися за часів Русі-України й Козацької доби:
А фрагмент фрески Софійського собору
Б фрагмент мозаїчного зображення
В книжкову мініатюру з літопису
Г приклад різблення з позолотою у стилі бароко
Відповідно фрагмент історичної пам’ятки, виконаної в техніці мозаїки, зображено на фото Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання економічного розвитку Русі-України в X–XIII століттях. Серед запропонованих відповідей правильними є подані нижче твердження.
1. Основа сільськогосподарського виробництва – землеробство і тваринництво.
4. Домінування залізовидобувного й залізоробного ремесел.
5. Значне поширення промислів – мисливства, рибальства й бортництва.
7. Використання торговельних шляхів – «із варяг у греки», Грецького, Залозного.
Правильність наведених тез підтверджена археологічними знахідками й письмовими джерелами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ століття).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України.
«Кревська унія» – це угода 1385 року, що передбачала приєднання Великого князівства Литовського до складу Польського королівства і шлюб князя Ягайла з королевою Ядвігою.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ століття).
Завдання скеровано на перевірку знання основних рис української культури другої половини XIV – XV століття, уміння аналізувати подані твердження.
Завдання можна розв’язати двома способами.
1-й спосіб передбачає знання цього факту.
2-й спосіб передбачає розв’язання методом виключення.
Поширення полемічної літератури на Волині й Поділлі припало на XVІ–XVІІ століття.
Домінування в архітектурі Львова й Києва стилю бароко припало на XVІ–XVІІІ століття.
Києво-Печерська лавра видала перші друковані підручники в ХVІІ столітті.
Виникнення нових центрів літописання в Холмі, Луцьку, Острозі припало на другу половину XIV – XV століття. Це було пов’язано з утратою українськими землями політичної єдності.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ століття).
Завдання скеровано на перевірку розуміння соціальних процесів на українських землях після укладення Люблінської унії.
Під час укладення Люблінської унії українська шляхта прагнула отримати такі ж права і привілеї, як і польська, що й було реалізовано умовами унії. Відповідно українська шляхта юридично стала одним цілим із польською і литовською шляхтою, що і створило умови для її полонізації та окатоличення. Українська шляхта стала активним учасником політичного життя в умовах шляхетської демократії, переймала звичаї та традиції польської шляхти. Натомість права українських міщан, козаків і селян було дискриміновано.
Удільні князівства на українських землях було ліквідовано ще в ХV столітті.
Магдебурзьке право на українських землях за часів Речі Посполитої отримало новий імпульс у розвитку й проіснувало до ХІХ століття.
Литовські Статути використовувати й після Люблінської унії. У 1588 році було ухвалено ІІІ Литовський статут.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ – перша половина ХVІІ століття).
Завдання скеровано на перевірку знання й уміння застосовувати основні поняття і терміни, з історії України.
Із запропонованих варіантів відповіді правильним є такий:
- панщина;
- магнатське землеволодіння;
- фільварки.
Усі ці поняття дають змогу характеризувати економічний розвиток українських земель у середині ХVІ – середині ХVІІ століття.
Панщина – форма земельної відробіткової ренти поширена (разом з оброком) за феодалізму. Полягала в обов’язковій праці селянина в господарстві землевласника.
Магнатське землеволодіння – землі, які перебували у спадковому володінні магнатів – найзаможнішої частини шляхти.
Фільварки – багатогалузеві господарські комплекси, які базувалися на постійній щотижневій панщині залежних селян і були зорієнтовані на товарне виробництво сільгосппродукції, хоча й зберігали чимало рис натурального господарства.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ століття).
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичної постаті та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – історична постать.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Обидві надруковані книги мали церковно-релігійний зміст, але, незважаючи на це, діяльність друкаря викликала незадоволення у церкви», «Він змушений був залишити Москву й перебратися до Заблудова [Білорусія], а потім до Львова, де й продовжив свою справу» – чітко вказують на факти біографії друкаря Івана Федоровича (Федорова). У Москві він надрукував «Апостол» (1564 рік) і «Часослов» (1565 рік). Після видання «Апостола» друкарню Федорова спалили, а самого вигнали. Він переїхав до Заблудова. Там Іван Федоров змінив своє московське прізвище на Федорович. У Львові міщани самі зібрали кошти для друкування першої книги – львівського видання «Апостола» 1574 року, у післямові до якого сам друкар жорстко розкритикував «московські звичаї», розповівши про численні гоніння на нього («Не від государя, але від багатьох начальників і священноначальніків, які на нас заздрості заради багато єресі задумували»), і як його «... від землі, Вітчизни й роду нашого вигнали в краї досі невідомі».
Порівняно з московським «Апостолом» львівська книга мала ряд нововведень, зокрема вирізані додаткові сторінкові гравюри із зображенням євангеліста Луки, орнаментальним знаком герба Львова і друкованим знаком – гербом самого першодрукаря. У львівському «Апостолі» поміщені велика й детальна післямова «Повесть ... откуда начася и како свершися типография сия». Львівського «Апостола» було виготовлено близько 1 000 примірників, із яких до наших днів у різних книгосховищах світу зберіглося тільки 85.
Другим видатним львівським виданням Івана Федорова був «Буквар» – перший в Україні друкований посібник для навчання грамоті, складений, як зазначено в післямові, «заради швидкого дитячого навчання».
У 1580 році, оселившись в Острозі, Іван Федорович видав Новий завіт і Псалтир й окремо покажчик до останнього. У 1580–1581 роках разом зі своїм сином видав першу повну слов’янську Біблію, яку названо Острозькою Біблією.
У 1581 році у світ вийшло останнє видання Івана Федорова під назвою «Хронологія».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння причин Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини XVII століття.
Однією з причин Національно-визвольної війни, що вибухнула 1648 року,ш стало посилення національно-релігійного гніту православного українського населення.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання умов Зборівського й Білоцерківського договорів між козаками й Річчю Посполитою, а також сформованість картографічних умінь.
На картосхемі суцільною жирною лінією позначено межі Української козацької держави – Війська Запорозького, що постала 1649 року за умовами Зборівського миру. Вона включала в себе терени Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств Речі Посполитої.
У 1651 році після поразки козацького війська в битві під Берестечком гетьман Богдан Хмельницький був змушений підписати новий Білоцерківський договір, за яким територія Козацької держави обмежувалася лише Київським воєводством. Землі Брацлавщини й Чернігівщини було втрачено.
На картосхемі цифрами позначено:
1 – Брацлавське воєводство.
2 – Чернігівське воєводство.
3, 4 – Київське воєводство й землі Запорозької Січі, що входили до Київського воєводства.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ століття. Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України, устрою Української козацької держави – Війська Запорозького.
«Генеральна військова канцелярія» – це військово-адміністративна установа Гетьманщини, за посередництва якої гетьман правив державою, вирішував усі поточні справи внутрішнього й міжнародного характеру.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання міжнародних договорів щодо українських земель і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – «Вічний мир» 1686 року.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Мала Росія цієї сторони Дніпра… має залишатися на стороні їхньої царської величності на вічні часи», «Київ має залишатися також на стороні їхньої царської величності», «Запоріжжя, козаки, що живуть на січі, мають бути… у володінні і в державі їхньої царської величності» – чітко вказують на умови «Вічного миру» між Московією і Річчю Посполитою 1868 року.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності Першої Малоросійської колегії.
Перша Малоросійська колегія – державний орган для керування українськими землями, що входили до складу Російської імперії, який був заснований 16 (27) травня 1722 року й проіснував до 1727 року. Вона була створена наказом Петра І для контролю за діяльністю українського гетьмана й генеральної старшини й підкорення їх загальноросійському правлінню. Малоросійську колегію створювали як заміну Малоросійського приказу під час загальноімперської реформи керівних органів. Територіально вона була розташована в резиденції українських гетьманів, місті Глухові. У цивільних справах підкорялася Сенату, який мав право розширювати, за необхідності, її повноваження, а у військових – головнокомандувачу військами в Україні. Колегія була найвищою установою в Україні, вищою від гетьмана. Гетьман мав лише дорадчий голос. Усі питання державного життя Гетьманщини український уряд повинен був вирішувати за погодженням із колегією.
Повноваження Малоросійської колегії було викладено в «Інструкції бригадиру господину Вельямінову» від 16 травня 1722 року. А саме:
1. Колегія розглядала скарги на генеральний суд і ратушні суди, військову Канцелярію, полкові й усі інші Канцелярії, була своєрідним апеляційним органом.
2. Також вона мала спостерігати за своєчасним збором і відправленням у царську казну хлібних, грошових й інших зборів.
3. Із зібраних грошей колегія мала роздавати платню Гетьманській раді, Сердюкам і Компанійцям. Також одним із обов`язків колегії було вести прибуткові й видаткові книги, надсилати відомості про прибутки й витрати кожні чотири місяці, а щороку надсилати прибуткові книги з Прокурором у Сенат.
5. Колегія мала спостерігати за розподілом військового постою на так званих «вінтер-квартирах», а також, якщо виникнуть скарги на когось із цих військових, то в повноваженнях колегії було чинити суд.
6. Спостереження за діяльністю Генеральної військової канцелярії також входило в повноваження Малоросійської колегії, як і перевірка гетьманських універсалів й інших документів – щоби гетьманським іменем не підписувались писарі й інші.
З усіх інших питань колегія мала звертатися за наказом до Сенату, якому вона була підпорядкована.
Усі дії і зміни на території Малоросії Перша Малоросійська колегія виправдовувала піклуванням про благо «малоросійського народу», козаків, яких нібито чинна судова система кривдила, але де факто єдиним, про що піклувалася колегія, було благо імперської влади. Тобто головною функцією Першої Малоросійської колегії був повний контроль над діями генеральної старшини й гетьмана й забезпечення найкориснішого для царської влади впорядкування і використання малоросійських земель.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Відбудова в Києві Софійського й Михайлівського Золотоверхого соборів, отримання Києво-Могилянською колегією статусу й прав академії пов’язані з гетьманом Іваном Мазепою, який свою меценатську діяльність фактично перетворив на державну політику.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання подій Коліївщини, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні –події Коліївщини.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «Бунт в Україні та Подолії селян із гайдамаками слід вважати наслідком Барської конфедерації», «фанатизм католиків викликав у наших єдиновірних [православних] жорстокий супротив» – чітко вказують на привід до гайдамацького повстання, що дістало назву «Коліївщина». Цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «Того ж року козак Наливайко, зібравши військо козаків, перш за все об’явився був на Поділлі, у Волохах, вдерся в Турецькі землі, потім, повертаючись до Польщі, сплюндрував маєтки пана Калиновського» – чітко вказують на події повстання Северина Наливайка кінця ХVІ ст. Цей уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 3 – «…пішов до Умані Залізняк, де зібралося людей з рушницями чоловік до тисячі», «уманський сотник І. Гонта…, прибувши до Залізняка, оголосив, що він має козаків до чотирьохсот» – чітко вказують на ключову подію Коліївщини. Цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій і наслідків франко-російської війни 1812–1814 років на українських землях. Під час цієї війни українські землі були джерелом матеріальних і людських ресурсів. Незначні бойові зіткнення мали місце лише на Волині. Царська влада наважилася навіть на формування українських козацьких полків. Загалом в українських губерніях було сформовано військо чисельністю 61 тис. осіб: Українське козацьке військо (усього 3 тис. козаків), Малоросійські кінно-козацькі полки (усього 18 тис. козаків), Бузьке козацьке військо, Чорноморське козацьке військо, Загони лісових козаків й ескадрон херсонських козаків Віктора Скаржинського, Земське ополчення.
Унаслідок завершення франко-російської війни 1812–1814 років було розформовано українські полки козацького й земського ополчення.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності народників на українських землях.
Народники – течія в загальноросійському революційному русі, діячі опозиційного суспільного руху патріотичної інтелігенції, студентства й учнівської молоді, окремі представники селянства й робітництва, які об’єднувалися загальнодемократичною спрямованістю свого світогляду, тією чи тією мірою поділяли етичні, соціальні й політичні ідеали селянського демократизму й соціалізму, прагнучи відповідно цих ідеалів оновлення життя широких народних мас.
Термін «народники» виник уже на початку 1860-х років серед російських демократів, під яким розуміли демократично налаштованих, схильних до реформаторства людей, прихильників «народної справи», симпатиків народу. Діяльність народників на Наддніпрянській Україні в 1870–1880-х роках була спрямована на пропаганду ідей селянського «общинного соціалізму».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України у другій половини ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання творчого доробку діячів української культури.
Автором творів «За двома зайцями», «Маруся Богуславка», «Богдан Хмельницький» був Михайло Старицький.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України.
«Громади» на Наддніпрянській Україні у другій половині XIX століття – це напівлегальні об’єднання української інтелігенції, діяльність яких мала культурницьке й суспільно-політичне спрямування.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних здобутків провідних діячів української культури першої половини ХІХ століття і сформованості вміння отримувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Для розв’язання завдання першочергово слід визначити історичну постать, зображену на фото. За портретними рисами можна визначити, що на фото зображено Тараса Шевченка.
Наступний крок: визначити, який уривок джерела характеризує цю видатну історичну постать, діяча культури.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – історична постать, діяч культури.
Словосполучення-маркери в джерелі А – «Він став виявом імпресіонізму в українській літературі…», «Його творчість розвіяла сумніви, чи зможе українська література стати великою літературою» – чітко вказують на характеристику Михайла Коцюбинського.
Словосполучення-маркери в джерелі Б – «З його ім’ям пов’язаний поворот до нового літературного і культурного розвитку», «Його славу зачинателя нової української літератури, доповнює слава «батька» українського театру» – чітко вказують на Івана Котляревського.
Словосполучення-маркери в джерелі В – «Він був сином мужика і став володарем у царстві Духа», «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури», «Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим» – чітко вказують на Тараса Шевченка.
Словосполучення-маркери в джерелі Г – «Будучи останнім представником поезії українського бароко», «вів став предтечею нової української літератури, просякнувши її ідеями гуманізму та Просвітництва» – чітко вказують на Григорія Сковороду.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання політики царської влади із заборони української мови та сформованості вміння отримувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Ключові у джерелі словосполучення-маркери – «не допустити ввезення в межі імперії …будь-яких книг і брошур, що видаються за кордоном малоросійською говіркою», «…Заборонити різні сценічні вистави й читання на малоруському наріччі, а також друкування на ньому текстів до музикальних нот» – чітко вказують на Емський указ імператора Олександра ІІ, який був виданий 1876 року. Указ завдав удару по діяльності громадівців, які легалізували свою діяльність завдяки участі в заходах Південно-Західного відділу Російського географічного товариства. Відповідно указ призвів до закриття товариства й репресій проти діячів громадівського руху. Зокрема переслідувань зазнали Павло Чубинський і Михайло Драгоманов.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання розвитку українського руху в роки Першої російської революції 1905–1907 років.
Під час революції в Росії було двічі скликано парламент (законодавчий орган) – Державну Думу (1906 – Перша, 1907 – Друга). До цих дум обирали депутатів і від українських губерній – 102 депутати. У І та ІІ Думах було сформовано Українські думські громади чисельністю 45 і 47 депутатів відповідно.
У І Думі українські депутати вимагали надання Україні політичної автономії в її
етнографічних межах, запровадження української мови у школах, судових й адміністративних органах.
У І Думі українські депутати вимагали перебудови імперії на конституційних засадах, національно-територіальної автономії України, амністії політичним в’язням, свободи слова, друку, зборів, пересувань, союзів і віросповідань, українізації школи, судочинства й церкви.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Першої світової війни на території України та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – військова операція.
Словосполучення-маркери у джерелі – «1916 р.», «його наступ перевершив усі очікування», «врятувати Італію від розгрому та виходу її з війни, окрім того, полегшив становище англійців і французів на фронті, змусив Румунію стати на наш бік та зіпсував усі плани й наміри австро-угорців і німців на цей рік» – чітко вказують на Брусиловський прорив.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту Універсалів УЦР.
Українську Народну Республіку проголошено Третім Універсалом (листопад 1917 року).
«…Віднині Україна стає Українською Народною Республікою. Не відділяючись від Російської Республіки й зберігаючи єдність її, ми твердо станемо на нашій землі, щоб уся Російська Республіка стала Федерацією рівних і вільних народів. До Установчих Зборів України вся власть творити лад на наших землях, давати закони й правити належить нам, Українській Центральній Раді, й нашому правительству – Генеральному Секретаріатові України…».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання хронології основних подій Української революції та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні –описані події.
Словосполучення-маркери в джерелі 1 – «У разі неодержання задовільної відповіді …протягом 48 годин, Рада Народних Комісарів вважатиме Раду в стані відкритої війни проти Радянської влади в Росії і на Україні» – чітко вказують на ультиматум Ради Народних Комісарів Росії, який був направлений Українській Центральній Раді у грудні 1917 року.
Словосполучення-маркери в джерелі 2 – «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною, вільною, суверенною державою українського народу» – чітко вказують на положення ІV Універсалу УЦР, який оприлюднено в січні 1918 року.
Тобто цитовані документи створено в період від грудня 1917 року до січня 1918 року.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Української революції та їхнього взаємозв’язку.
У завданні йдеться про завершальні події Першої війни між УНР і радянською Росією, що тривала від грудня 1917 до травня 1918 року.
Війна розпочалася із ультиматуму Ради народних комісарів Росії Українській Центральній Раді. Зрештою розпочалися бойові дії. Маючи незначні сили, через прорахунки в державному будівництві УЦР швидко стала втрачати контроль над територією України. Наступ більшовицьких військ став каталізатором проголошення 22 січня 1918 року незалежності Української Народної Республіки. Проте вже на початку лютого 1918 року більшовики взяли Київ.
Від повного розгрому УНР врятував укладений нею з Німеччиною, Туреччиною, Болгарією й Австро-Угорщиною сепаратного Берестейського мирного договору – 9 лютого 1918 року півмільйонний контингент австро-німецьких військ почав займати територію Правобережної України, 1 березня звільнив від більшовиків Київ, а укладений 3 березня країнами Четверного союзу з РСФРР Брест-литовський мирний договір зобов’язав її визнати незалежність не лише Української Народної Республіки, а й Фінляндії, Регентського Королівства Польщі, Литви, Латвії та Естонії.
Упродовж березня-квітня німецькі й австрійські війська зайняли всю Лівобережну Україну, до кінця травня – Донеччину й Крим, що змусило РСФРР 12 червня 1918 року підписати з УНР тимчасовий мирний договір. Відновлення влади Української Центральної Ради в умовах німецько-австрійської окупації стало наслідком укладенням Брест-Литовського (Берестейського) договору.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання змісту політики державних утворень, що існували в 1918–1921 роках.
Заснування українських гімназій, державних університетів у Києві й Кам’янець-Подільську, відкриття Української академії наук, Національної бібліотеки були складниками національно-культурної політики Української Держави Павла Скоропадського (квітень-грудень 1918 року).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій повалення влади гетьмана Павла Скоропадського й установлення влади Директорії УНР і сформованість уміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Ми, уповноважена волею трудящих України… Директорія, поваливши ненависний гетьманський режим», «скличемо конгрес усього трудового люду України», «Делегати будуть обиратися на чесних і соціально справедливих засадах: від селянської курії – 71,4 %, від робітничої – 22,2 %, від трудової інтелігенції – 6,4 %» – чітко вказують на дії Директорії з легалізації своєї влади через проведення виборів до Трудового конгресу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України, сформованості вмінь їх застосовувати.
Нова економічна політика (неп) – економічний курс більшовиків у 1921–1929 роках, ухвалений на Х з’їзді партії. Передбачав забезпечення виходу з економічної і політичної кризи через повернення до ринкових механізмів регулювання економічних процесів і часткового відновлення приватної власності. Це був тимчасовий відступ більшовиків від генеральної лінії партії на побудову комунізму.
Під контролем держави залишалися «командні висоти» (провідні галузі промисловості й зовнішня торгівля). Головним заходом непу була заміна на селі продрозкладки продподатком. Неп сприяв швидкому відновленню сільського господарства і промисловості після тривалого періоду бойових дій і стабілізації влади більшовиків.
Реалізацію політики супроводжували неодноразові кризи хлібозаготівлі (1925–1926, 1927–1928), поява безробіття і зростання соціальної нерівності. У 1929 році Йосип Сталін, який фактично встановив свою одноосібну владу, відкинув політику непу.
Тобто неп сприяв розвитку сільськогосподарської та споживчої кооперації.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України, сформованості вмінь їх застосовувати.
«Кореніза́ція» – політика залучення представників корінного населення радянських республік й автономій до місцевого керівництва й надання офіційного (а інколи – і панівного) статусу їхнім національним мовам для утвердження радянської влади і створення для неї національного підґрунтя. Започаткована рішенням XII з’їздом РКП(б) у квітні 1923 року й формально реалізовувалася до 1938 року, фактично до початку 1930-х років.
В УСРР проводилася у формі українізації. Сприяла збільшенню представництва українців в органах влади, культури, освіти, державних установ; розширенню сфери застосування української мови в суспільстві; пробудженню інтересу до української культури.
Головними провідниками цієї політики в УСРР були Олександр Шумський і Микола Скрипник. Самогубство останнього вважають завершенням реалізації політики українізації. Більшість національних кадрів і митців, які проявили себе у 1920-ті роки були репресовані сталінським режимом.
Тобто «коренізація» в УСРР сприяла збільшенню частки українців серед керівних кадрів партійного й державного апарату.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 років).
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей (діячів культури) України.
Режисером і художнім керівником театру «Березіль» у 1920-х роках був Лесь Курбас.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання понять і термінів із історії України.
Для характеристики економічного розвитку радянської України в 1930-х роках доречно використовувати поняття і терміни: індустріалізація, п’ятирічка, «стаханівський рух».
Індустріалізація – процес створення великого машинного виробництва в основних галузях господарства, передусім у промисловості як основі економіки; перехід на цій основі від аграрного до індустріального суспільства. У СРСР індустріалізація відбувалася форсованими темпами й мала імпортзамінний характер.
П’ятирічка – план розвитку народного господарства СРСР. Реалізація п’ятирічних планів була запроваджена в 1928–1929 роках. За час існування СРСР було реалізовано 12 планів. Лише невелика частина планів була виконана, хоча згідно звітів їх навіть перевиконували.
Стаханівський рух – форма соціалістичного змагання, започаткована 1935 року шахтарем Олексієм Стахановим, який із помічниками за одну зміну видобув 102 т вугілля за норми сім тонн. Повсюдне упровадження стахановських методів не дало бажаного економічного ефекту, проте призвело до збільшення робітничих норм і посилення експлуатації працівників.
Поняття «денаціоналізація», «приватна власність», «гривня» доречно використовувати для характеристики економічного розвитку України в період незалежності.
Поняття «продрозкладка», «націоналізація», «радгоспи» доречно використовувати для характеристики економічного розвитку радянської України в період «воєнного комунізму» (1919–1921 роки).
Поняття «продподаток», «артіль», «трести» доречно використовувати для характеристики економічного розвитку радянської України в період нової економічної політики (1921–1929 роки).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Картина Петра Бєлова «Біломорканал» була створена 1985 року. На картині зображено пачку папірос «Біломорканал», які виробляли в СРСР, до якої заходять тисячі в’язнів. Територія огороджена колючим дротом. Так художник відобразив трагедію будівельників каналу – в’язнів, життя яких стало порохом для сталінського режиму.
Біломорсько-Балтійський канал був першою будівлею, яку зводили в’язні ГУЛАГу(ГУТАБу) у 1931–1933 роках. Він з’єднав Біле море з Онезьким озером. Довжина каналу 227 км, глибина 5 метрів. Установлено 19 шлюзів.
На будівництві постійно працювало близько 100 тисяч в’язнів. Смертність робітників була високою, але кількість робітників не зменшувалося: на будівлю постійно прибувало поповнення. У той час відбувався процес розкуркулення і так званих «куркулів» відправляли на соціалістичні будівлі.
Головним засобом впливу на в’язнів й оплати їхньої праці було харчування. Чим гірше працював робітник, тим менше отримував. Пайкою в’язня-будівельника була буханка хліба й баланда з мороженої риби. Згодом такий метод став нормою для всіх таборів ГУЛАГу. За офіційними даними на будівництві померло понад 10 тисяч в’язнів; за підрахунками дослідників від 50 до 200 тисяч.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій культурного життя 1930-х років і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні –описані події.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «Триває робота з ліквідації неписьменності», «За роки другої п’ятирічки лікнеп закінчили 1,5 млн чоловік». «Посилюється пропагандистська робота серед населення» – чітко вказують на заходи більшовицької влади, які реалізовували в 1930-ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «Для звуження впливу старої професури та викладачів реорганізовано управління вищою школою», «Університети були ліквідовані, а на їхній основі створювалися галузеві навчальні заклади, зокрема інститути народної освіти» – чітко вказують на заходи більшовицької влади, які реалізовували в 1920–ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі 3 – «Партвидав, Сільгоспвидав забезпечують село творами класиків марксизму-ленінізму, брошурами, що висвітлюють кращі зразки колгоспного будівництва» – чітко вказують на 1930-ті роки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західна Україна в 1921–1939 роки.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій, які привели до створення Карпатської України, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Сейм Карпатської України ухвалив цей закон:
1. Карпатська Україна є незалежна Держава…
3. Карпатська Україна є республіка з президентом, вибраним Сеймом Карпатської України» – чітко вказують на події 15 березня 1939 року – проголошення незалежності Карпатської України, яка утворилася в результаті розпаду Чехо-Словаччини.
Після приходу нацистів до влади в Німеччині вони стали на шлях розв’язування нової світової війни. Спочатку агресивні дії Німеччини прикривалися тезою про несправедливість, що була вчинена щодо німецького народу за підсумками Першої світової війни. У 1938 році Німеччина здійснила «аншлюс» Австрії і стала провокувати сепаратистські рухи в Судетській області Чехословаччини.
У вересні 1938 року в Мюнхені відбулася міжнародна конференція за участю Адольфа Гітлера, Едуарда Даладьє, Беніто Муссоліні, Невілла Чемберлена. Відповідно до угоди Чехословаччина мала до 10 жовтня передати Німеччині Судети, але гарантії нових кордонів надавалися їй лише після задоволення територіальних претензій Польщі й Угорщини.
Восени 1938 року Німеччина окупувала прикордонні райони Чехословаччини, водночас польські війська зайняли Тешинську область, а Угорщина – південні й південно-західні райони Словаччини, а також південну частину Підкарпатської Русі. Чехословаччина втратила близько третини населення, понад 40 % промисловості й усі прикордонні укріплення.
Чехословаччина з унітарної держави була перетворена на федеративну. Восени 1938 року Підкарпатська Русь (Карпатська Україна) отримала автономію.
14 березня 1939 року Німеччина окупувала Чехію, Словаччина й Карпатська Україна проголосили свою незалежність. Водночас Угорщина здійснила агресію проти Карпатської України й після запеклих боїв окупувала її.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат із історії України.
Німецько-радянська війна розпочалася 22 червня 1941 року.
Наразі термін Велика Вітчизняна війна не використовують в Україні для позначення подій Другої світової війни на Східному фронті.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 років).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат подій із історії України.
1. Танкова битва в районі Рівне – Дубно – Луцьк – Броди відбулася в червні 1941 року.
2. Кримська наступальна операція була проведена радянським командуванням навесні 1944 року.
3. Проголошення у Львові Акта відновлення Української держави відбулося 30 червня 1941 року.
4. Депортація кримських татар до Середньої Азії – травень 1944 року.
5. Утворення Українського штабу партизанського руху – 1942 рік.
6. «Битва за Дніпро» – осінь1943 року.
Тобто події, що відбулися в 1941–1942 роках позначені цифрами 1, 3, 5.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Другої світової війни.
У сучасній українській історичній науці утвердився такий підхід: війська 4-го Українського фронту й 38-ма армія 1-го Українського фронту після підготовчих заходів відновили активні наступальні дії 9 й 8 вересня 1944 року відповідно. Ці дії прийнято називати Східно-Карпатською стратегічною наступальною операцією (8 вересня – 28 жовтня 1944 року), складовою якої були Карпатсько-Дуклінська (8 вересня – 28 жовтня 1944 року) і Карпатсько-Ужгородська (6–28 жовтня 1944 року) фронтові наступальні операції, у результаті яких радянські війська здолали Головний Карпатський хребет, вийшли на кордон УРСР, установлений у 1939–1940 роках, й оволоділи територією Закарпатської України. Тобто в результаті Карпатсько-Ужгородської операції було завершено вигнання німецьких окупантів і їхніх союзників із території УРСР.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945-й – на початку 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку знання дат основних подій із історії України.
Рік набуття Українською РСР членства в ООН – 1945 рік.
У цьому ж році згідно договору з Чехословаччиною до складу УРСР було включено Закарпаття.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945-й на початку 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку знання основних заходів політики «ждановщини» в Україні та сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні –описані події.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «Незважаючи на своє тринадцятилітнє існування, Інститут історії України не розробив і не видав… марксистсько-ленінської історії України», «Працівники Інституту запозичили в істориків Антоновича, Грушевського положення, що… призвело до відродження буржуазно-націоналістичних настанов у питаннях історії України» – чітко вказують на критику, яка лунала щодо діяльності Інституту історії України в другій половині 1940-х років.
Словосполучення-маркери в джерелі 2 – «багато хто з наших письменників жалкують, що вони й досі не створили художніх творів про такого справжнього героя українського народу, як Трохим Лисенко», «…Ми показали б у своїх творах значення мічурінської школи і цим самим зробили б велику справу для нашої партії» – чітко вказують на період другої половини 1940-х – початку 1950-х років, коли в науці процвітала «лисинківщина» – панування псевдонауки.
Тож в обох уривках відображено особливості культурно-ідеологічних процесів в Україні в період післявоєнної відбудови (1945-й – початок 1950-х років).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945-й – на початку 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку знання понять і термінів із історії України, уміння їх застосовувати.
Процес повернення на батьківщину військовополонених і цивільних осіб, які опинилися за межами своєї країни в результаті війни, – це репатріація.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних заходів реформаторської діяльності Микити Хрущова.
Особливість економічного розвитку УРСР у період «відлиги» полягала в децентралізації керування промисловістю і будівництвом. Це було забезпечено впровадженням у 1957 році системи раднаргоспів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних проявів культурного життя і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку із його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – історичні постаті, діячі культури.
Словосполучення-маркери у джерелі – «відлига», «стоїчне протистояння неосталінізму» – чітко вказують на творчу діяльність Василя Симоненка й Івана Світличного.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання етапів розвитку дисидентського руху в Україні, їхніх особливостей.
Для українського дисидентського руху в 1970-х роках було характерним використання мирних, ненасильницьких методів боротьби.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат із історії України.
Вибух на четвертому енергоблоці Чорнобильської АЕС стався у квітні 1986 року.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей державно-політичних процесів в Україні в період незалежності та сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання в зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – відповідність описаних подій періоду незалежності України.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «Зростання ролі партій у політичному житті зумовило зміну виборчого закону. За законом право на депутатські мандати одержували партії або виборчі блоки, які в багатомандатному окрузі набирали не менше 3 % голосів» – чітко вказують на особливості політичного життя в роки незалежності України.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «До повноважень нової ланки судової системи віднесено вирішення питань щодо відповідності Конституції законів та інших нормативних актів, міжнародних угод, тлумачення норм Конституції» – чітко вказують на створення Конституційного суду в Україні в жовтні 1996 року.
Словосполучення-маркери у джерелі 3 – «Верховна Рада Української РСР… проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території» – чітко вказують на зміст ухваленої 16 липня 1990 року Декларації про державний суверенітет України.
Тож лише два джерела із трьох відповідають умові завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних міжнародних угод щодо України.
Україна, приєднавшись 1994 року до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, отримала гарантії безпеки з боку США, Росії, Великої Британії, які дістали назву Будапештський протокол. Згодом до гарантій приєдналися Китай і Франція. У 2014 році Росія порушила ці гарантії, здійснивши агресію проти України.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії Русі-України й Галицько-Волинської держави, їхніх наслідків, а також уміння утворювати логічні пари.
Розгром князем Святославом Хозарського каганату відкрив шлях на Русь кочовим ордам Сходу, зокрема печенігів.
Запровадження християнства як державної релігії Київської Русі сприяло розширенню рівноправних зв’язків Русі із європейськими державами. Зокрема, князь Володимир Великий започаткував «шлюбну дипломатію».
Похід на Русь орд хана Батия 1237–1241 року призвів до руйнування міст, занепаду ремесла й торгівлі на Русі.
Об’єднання князем Романом Мстиславовичем 1199 року Галицького й Волинського князівств у єдину державу сприяло формуванню нового центру політичного й економічного життя слов’ян. Уже 1205 року під владою Романа Мстиславича крім Галицького й Волинського князівств перебували Київське, Переяславське й Турово-Пінське.
Правильна відповідь: 1В, 2Д, 3А, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей (діячів української культури), уміння добирати логічні пари.
Григорій Сковорода народився на Полтавщині. Навчався в Києво-Могилянській академії. У 1750– 1760-х роках викладав поетику в Переяславському й Харківському колегіумах. Останні 25 років життя мандрував Україною, писав твори («Байки харківські»).
Іван Котляревський народився в Полтаві. Навчався в духовній семінарії. Під час походу Наполеона (1812 рік) на Росію сформував козацький полк. Від 1816 року – директор Полтавського театру, для якого написав п’єсу «Наталка Полтавка», водевіль «Москаль-чарівник».
Григорій Квітка-Основ’яненко народився на Харківщині. Здобув домашню освіту. Виступив одним із засновників професійного театру в Харкові, Інституту шляхетних дівчат. Уважаютьс «батьком української прози». У 1854 році в Парижі опубліковано французькою мовою його повість «Сердешна Оксана».
Маркіян Шашкевич народився на Львівщині. Навчався у Львівській духовній семінарії. Від 1838 року й до кінця життя – священик у селах Львівщини. Організатор «Руської трійці». Був одним із перших перекладачів українською мовою «Слова о полку Ігоревім».
Правильна відповідь: 1В, 2А, 3Д, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України.
Хлопомани – представники суспільної течії, що виникла в 1830-ті роки на Правобережжі, основу якої становила молодь зі спольщених українських або польських шляхетських родів, яка свідомо зближувалася із простим народом.
Москвофіли – представники суспільної течії, що склалася в середині XIX століття в Галичині, Буковині й Закарпатті, які виступали за національно-культурну, а згодом і державну єдність із російським народом.
Народовці – представники суспільної течії, що виникла в 1860-ті роки в Галичині, які спрямували свою діяльність на підвищення культурно-освітнього рівня, національної свідомості українців.
Радикали – представники суспільної течії, що виникла в 1870-ті роки в Галичині, які прагнули надати українському рухові політичного характеру й першими поставили перед собою завдання боротьби за незалежність України.
Правильна відповідь – 1В, 2А, 3Г, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання подій 1918–1921 років і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Розгром Добровольчої армії генерала Антона Денікіна. Встановлення радянської влади на території України.
Проголошення Української Держави. Відновлення поміщицького землеволодіння.
Утворення Західноукраїнської Народної Республіки. Запровадження державної монополії на продаж хліба, цукру, спирту; заборона на вивіз нафти.
Утворення Директорії УНР. Повалення режиму гетьмана Павла Скоропадського.
Правильна відповідь: 1В, 2Д, 3Г, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки. Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки). Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки). Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів із історії України, уміння встановлювати логічні пари.
Для характеристики періоду «відлиги» (1953–1964 роки) потрібно використовувати поняття і терміни: десталінізація, «шістдесятники», раднаргоспи, реабілітація, «культ особи».
Для характеристики періоду «застою» (середина 1960 – початок 1980-х років) потрібно використовувати поняття і терміни: «розвинений соціалізм», дефіцит, «самвидав», правозахисник, номенклатура.
Для характеристики періоду «перебудови» (1985–1991 роки) потрібно використовувати поняття і терміни: інфляція, «гласність», плюралізм, державний переворот, альтернативні вибори.
Для характеристики періоду «незалежності» (1991 – початок XXI століття) потрібно використовувати поняття і терміни: лібералізація цін, диференціація суспільства, грошова реформа, поліетнічна держава, референдум.
Правильна відповідь – 1Д, 2Б, 3А, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання творчості провідних українських митців.
Сергій Параджанов – автор кінострічок «Тіні забутих предків», «Цвіт граната».
Іван Миколайчук – автор кінострічок «Вавилон – XX», «Така пізня, така тепла осінь».
Юрій Іллєнко – автор кінострічок «Криниця для спраглих», «Білий птах з чорною ознакою».
Леонід Осика – автор кінострічок «Камінний хрест», «Тривожний місяць вересень».
Усі ці режисери були творцями українського поетичного кіно.
Правильна відповідь – 1Б, 2В, 3Г, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії України.
Ліквідація полково-сотенного устрою Слобідської України, утворення Слобідсько-Української губернії відбулася 1765 року.
Скасування російською імператрицею Катериною II гетьманства, запровадження Другої Малоросійської колегії відбулося 1764 року.
Ліквідація полково-сотенного устрою Лівобережної України, утворення Київського, Чернігівського й Новгород-Сіверського намісництв відбулося в 1782–1786 роках.
Зруйнування Запорозької (Нової) Січі відбулося 1775 року.
Правильна відповідь: БАГВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Культура України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій суспільно-культурного життя XIX – початку XX cтоліття Українських земель у складі Російської імперії.
Відкриття в Катеринославі першого на Наддніпрянській Україні товариства «Просвіта» відбулося під час революції 1905–1907 років.
Перше видання в Петербурзі «Кобзаря» Тараса Шевченка було здійснено 1840 року.
Відкриття університету в Харкові відбулося 1805 року.
Створення першого українського стаціонарного професійного театру відбулося 1882 року.
Правильна відповідь: ВБГА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західна Україна в 1921–1939 роках. Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій, що відбувалися на передодні й на початку Другої світової війни.
Ухвалення Декларації про возз’єднання Західної України з УРСР у складі СРСР відбулося в жовтні 1939 року.
Надання Закарпаттю автономного статусу у складі Чехо-Словацької Республіки відбулося в жовтні 1938 року.
Підписання Московського договору між СРСР і Німеччиною про ненапад (пакт «Молотова –Ріббентропа») відбулося 23 серпня 1939 року.
Укладення Мюнхенської угоди між Німеччиною і Великою Британією, Францією, Італією відбулося 30 вересня 1938 року.
До того ж між цими подіями існує взаємозв’язок, що також допомагає встановленню послідовності.
Наслідком укладення Мюнхенської угоди стало перетворення Чехословаччини на федеративну державу і, відповідно, надання автономного статусу Закарпаттю, що входило до її складу.
Пакт «Молотова – Ріббентропа» відкрив шлях до початку Другої світової війни, нападу Німеччини, а згодом СРСР на Польщу. У результаті Польща була розділена між двома агресорами. Західна Україна увійшла до складу УРСР / СРСР.
Правильна відповідь: ГБВА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки). Україна в перші повоєнні роки (1945-му – на початку 1950-х років). Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки). Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання досягнень української науки у ХХ столітті, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом, уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – дата описаних подій.
Словосполучення-маркери у джерелі А – Українські вчені досягли значних результатів: уведено в дію перший експериментальний атомний реактор», «в Інституті електротехніки АН УРСР під керівництвом С. Лебедєва створено першу в СРСР малу електронно-обчислювальну машину «МЕОМ» – чітко вказують на події, що відбулися в 1950-ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі Б – У рамках створення ракетно-космічного комплексу «Морський старт» конструкторське бюро «Південне» (Дніпропетровськ) на чолі з академіком В. Уткіним створило унікальну ракету-носій «Зеніт–3SL», яка вперше у світовій практиці стартувала в космос із плавучої платформи – чітко вказують на подію 1999 року.
Словосполучення-маркери у джерелі В – Інститут електрозварювання АН УРСР на чолі з академіком Є. Патоном застосував новий метод автоматичного дугового зварювання під флюсом корпусів танків. Завдяки цьому покращилася якість танків, зросли темпи їхнього виробництва – чітко вказують на події часів Другої світової війни.
Словосполучення-маркери у джерелі Г – у структурі АН УРСР створюється Інститут кібернетики, який очолив академік В. Глушков – чітко вказують на подію 1962 року.
Правильна відповідь: ВАГБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра