Розділ: 1945 р. – початок ХХІ ст.
Тема: Становлення України як незалежної держави
Кількість завдань: 69
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Проведення референдуму та виборів Президента України.
Завдання передбачає перевірку сформованості знань про становлення незалежності України.
Поштовхом до міжнародного визнання України як незалежної держави стало проведення Всеукраїнського референдуму 1 грудня 1991 р. на підтвердження Акта проголошення незалежності України. Проголошення незалежності не завжди означає автоматичне визнання нової держави світовим співтовариством. Наприклад, Придністров’я, Абхазія, Південна Осетія, проголосивши в різний час свою незалежність, не стали повноправними суб’єктами міжнародних відносин, під якими розуміють сукупність економічних, політичних, культурних, міждержавних стосунків як на дво- і багатосторонній основі, так і в межах світових і регіональних організацій, на підґрунті яких складається система міжнародного порядку. Характер участі суверенної країни в міжнародних відносинах залежить від зовнішньої політики, яку проводить держава. При цьому, проведення самостійної зовнішньої політики можливо лише за умов визнання світом незалежності держави.
Нагадаємо, що, згідно з чинним на той час законодавством, питання про реалізацію права народу України на самовизначення виходило за межі компетенції Верховної Ради УРСР і мало вирішуватися виключно всеукраїнським референдумом. Тому того ж дня (24 серпня 1991 р.), крім Акта проголошення незалежності України, Верховна Рада УРСР ухвалила постанову «Про проголошення незалежності України», якою, зокрема, передбачалося проведення 1 грудня 1991 р. всеукраїнського референдуму на підтвердження Акта проголошення незалежності України. Саме проведення референдуму та його результати (90,32 % виборців підтримали ідею незалежності України) надавали рішенню Верховної Ради УРСР про проголошення незалежності України легітимності (законності) як в очах українського суспільства, так і в очах світового співтовариства. Реакція останнього не забарилася: протягом грудня незалежну Україну визнало 68 держав світу, у тому числі й Росія та США. У 1992 р. Україну визнало ще 64 держави. На середину 1990-х рр. незалежність нашої держави визнали понад 130 країн світу, а 106 країн налагодили з Україною дипломатичні відносини. Нині Україну як суверенну державу визнали 174 країни світу і 171 встановила з нею дипломатичні відносини.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Заснування Збройних Сил.
Завдання спрямоване на перевірку знання дати однієї з найважливіших подій історії України періоду становлення незалежності.
6 грудня 1991 р. – це дата заснування Збройних Сил України.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Дострокові вибори до Верховної Ради та вибори Президента України.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки.
У цьому випадку слід визначити причини позачергових виборів Президента України в 1994 р. Крім президентських виборів, у 1994 р. відбулися позачергові вибори до Верховної Ради України.
Головною причиною виборів стали складна соціально-економічна ситуація (падіння виробництва, гіперінфляція, стрімке падіння життєвого рівня, соціальне розшарування, зростання злочинності тощо) і політична криза (боротьба між гілками влади за повноваження та розподіл державної власності).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на знання основних дат, передбачених Програмою ЗНО. 28 червня 1996 р. Верховна Рада України ухвалила Конституцію України.
Відтак припинила свою дію Конституція 1978 р., до якої в 1991–1992 рр. були внесені зміни і доповнення.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, передбачених Програмою ЗНО.
У 1994 р. на позачергових виборах Президентом України було обрано Леоніда Кучму.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних дат, передбачених Програмою ЗНО.
16 липня 1990 р. – схвалення Декларації про державний суверенітет України.
24 серпня 1991 р. – прийняття Акта проголошення незалежності України.
9 листопада 1995 р. – урочиста церемонія вступу України до Ради Європи.
28 червня 1996 р. – прийняття Конституції України.
Правильна відповідь: 1–В 2–Б 3–Д 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр. Україна в період загострення кризи радянської системи. Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знання хронології основних подій суспільно-культурного життя на основі аналізу уривків з історичних джерел (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події суспільно-культурного життя.
Джерело «А». Ключові в джерелі маркери – «репресії», «дисиденти», – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про дисидентський рух початку 1970-х рр., масові арешти дисидентів 1972 р.
Джерело «Б». Маркер «Комуністи у своїх виступах піддали критиці новий роман О. Гончара «Собор»» допомагає визначити, що в уривку джерела йдеться про події кінця 1960-х рр.
Джерело «В». Маркери «безрідний космополітизм… проявляється в плазуванні та низькопоклонстві перед іноземщиною», «Безрідний космополітизм є зброєю в боротьбі проти соціалізму» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про процеси кінця 1940-х – початку 1950-х рр.
Джерело «Г». Ключові словосполучення-маркери – «масовий виїзд вчених за кордон, перехід їх до комерційних структур» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про процеси, які почалися на початку 1990-х рр.
Правильна відповідь: В Б А Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Тіньова» економіка – це сфера економіки, яка передбачає отримання доходів від здійснення заборонених видів діяльності або на ухилення від державного контролю і сплати податків.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних процесів державотворення в першій половині 1990-х років.
Серед запропонованих варіантів відповідей правильні відповіді є такими:
- визначено державні кордони, регламентовано режим і порядок їх охорони;
- створено власні Збройні сили, організовано органи безпеки та правопорядку;
- сформовано інститут громадянства, національну символіку визнано державною.
Правильна відповідь: 2 4 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання соціально-економічного розвитку України в 1990-ті роки і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – аспекти соціально-економічного життя України в 1990–ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі 1 – «В Україні кількість торговельних точок, що реалізовували спиртні напої, зменшилася вдвоє», «Понад мільйон осіб, винних у порушенні антиалкогольного законодавства, зазнали адміністративних стягнень», «У Закарпатті та в Криму знищили виноградники, зокрема унікальних сортів. Поширилося самогоноваріння» – чітко вказують на процеси другої половини 1980-х років, коли в СРСР було розгорнуто антиалкогольну кампанію. Тобто цей уривок джерела не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі 2 – «у вітчизняному виробництві частка тіньового сектора фактично зрівнялась з часткою офіційною», «зростанням масштабів нелегального вивозу капіталу» – чітко вказують на процеси, характерні для соціально-економічного життя України в 1990-х роках. Тобто цей уривок джерела відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей партійного будівництва в Україні на сучасному етапі.
Наразі характерними ознаками розвитку багатопартійності в Україні є:
- географічна зорієнтованість партій;
- декларативний характер партійних програмних документів.
Загалом це є свідченням нерозвиненості партійних структур в Україні.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних положень Конституції України. Наведена цитата є першою статтею цього документа.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання дат основних подій з історії України.
Конституція незалежної України була ухвалена Верховною Радою України 28 червня 1996 року.
У вересні 1996 р. було запроваджено національну валюту – гривню.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМИ: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки). Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки). Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки). Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання періодів історії України.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – наслідки описаних подій.
Маркери в джерелі А (Засідання рекомендує, щоб Українська Радянська Соціалістична Республіка і Білоруська Радянська Соціалістична Республіка були запрошені стати членами — засновниками пропонованої міжнародної організації) чітко вказують на подію 1945 р., яка відповідає періоду Другої світової війни.
Маркери в джерелі Б (Понад мільйон осіб, винних у порушенні антиалкогольного законодавства, зазнали адміністративних стягнень. У Закарпатті та в Криму знищили виноградники унікальних сортів. Цукор став гостродефіцитним продуктом) чітко вказують на події другої половини 1980-х рр., що відповідає періоду Перебудови (1985–1991 роки).
Маркери в джерелі В (В оголошенні про утворення Української Гельсінської групи її засновники підписалися справжніми прізвищами і навіть вказали свої адреси. Вони мали намір діяти виключно на легальних засадах) чітко вказують на подію 1976 р., яка відповідає періоду Застою (середина 1960-х – початок 1980-х років).
Маркери в джерелі Г (Нарешті ми сіли за стіл переговорів. Єльцин представляв на зустрічі Росію, Фокін – Україну, Шушкевич – Білорусь… На зустрічі було сформульовано принципи майбутньої співдружності) чітко вказують на події грудня 1991 р., що відповідає періоду Незалежності України (1991 р. – початок XXI століття).
Маркери в джерелі Д (У рік святкування 300-річчя возз’єднання України з Росією Президія Верховної Ради СРСР прийняла Постанову «Про передачу Кримської області зі складу РРФСР до складу УРСР») чітко вказують на подію 1954 р., що відповідає періоду Відлиги (1953–1964 роки).
Правильна відповідь: 1Д; 2В; 3Б; 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМИ: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки). Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України й уміння встановлювати хронологічну послідовність подій.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата описаної події.
Маркери в джерелі А (вшановуючи пам’ять мільйонів співвітчизників, які стали жертвами Голодомору 1932–1933 років в Україні та його наслідків... Верховна Рада України приймає цей Закон. Стаття 1. Голодомор 1932–1933 років в Україні є геноцидом Українського народу) чітко вказують на 2006 рік.
Маркери в джерелі Б (Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла над Україною у зв’язку з державним переворотом в СРСР... продовжуючи тисячолітню історію державотворення в Україні... Верховна Рада Української РСР урочисто проголошує незалежність України) чітко вказують на Акт проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року).
Маркери в джерелі В (Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. ...Україна є унітарною державою. ...Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю) чітко вказують на Конституцію України, ухвалену 28 червня 1996 року.
Маркери в джерелі Г (Ми, Республіка Білорусь, Російська Федерація (РСФСР), Україна, як держави-засновники Союзу РСР, що підписали Союзний договір 1922 року... констатуємо, що Союз РСР як суб’єкт міжнародного права і геополітична реальність припиняє своє існування) чітко вказують на укладення 8 грудня 1991 р. Біловіжської угоди.
Правильна відповідь: Б Г В А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Початок державотворчих процесів. Приватизація засобів виробництва. Лібералізація цін. Грошова реформа.
Завдання передбачає знання змісту економічної політики та економічних змін, що мали місце у 1990-ті рр. в Україні.
Аналіз наведених тверджень дає змогу визначити такі правильні відповіді: запровадження національної грошової одиниці – гривні (1996 р.); проведення приватизації майна державних підприємств (друга половина 1990-х рр.); розпаювання сільськогосподарських земель колективної та державної форми власності (почалося з 1995 р.).
Відповідь: 3 5 7.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Державотворчі процеси, риси політичного життя. Л. Кучма.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Джерелом є діаграма.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на діаграмі, з позиції сформульованого завдання.
Другий. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає зі знання результатів виборів, на яких перемогу здобув Л. Кучма.
Л. Кучма двічі брав участь у президентських виборах – у 1994 й 1999 рр. Діаграма вказує на головного суперника – П. Симоненка. Саме ця інформація вказує на вибори 1999 р. На цих виборах перемогу здобув Л. Кучма, який став удруге Президентом України.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Інтегрування України в європейське та світове співтовариство.
Завдання передбачає знання основних напрямів зовнішньої політики України.
У цьому випадку йдеться про відносини з воєнно-політичним блоком НАТО. У 1996 р. Україна приєдналася до програми НАТО «Партнерство заради муру», яка була запропонована для країн, які не входили до блоку, але прагнули спільно підтримувати систему безпеки.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України. Формування багатопартійності, виникнення Народного руху України за перебудову, перші альтернативні вибори до Верховної Ради.
Завдання передбачає знання політичних процесів у 1990–1994 рр.
У Верховній Раді УРСР/України, що була обрана вперше за альтернативною системою виборів, потрапила значна частина депутатів, які не поділяли радянські і комуністичні погляди.
Більшість опозиційних владі депутатів згуртували в парламентську фракцію Народна Рада. На противагу їй комуністична більшість провладних депутатів сформували «Групу 239». Проте вона не виявилась монолітною і більшість її членів підтримала Акт проголошення незалежності України 24 серпня 1991 р.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Дострокові вибори до Верховної Ради та вибори Президента України.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є агітаційна листівка.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на плакаті, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає зі знання результатів виборів, які відбулися 1994 р. (зазначено на листівці). На цих виборах перемогу здобув Л. Кучма, який став другим Президентом України.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Грошова реформа.
Завдання передбачає застосування сформованих навиків визначення причинно-наслідкових зв’язків і знання соціально-економічного становища України в перші роки незалежності.
Перехід економіки на ринкові рейки, прорахунки в проведені реформ спричинили гіперінфляцію 1993–1994 рр. і стрімке погіршення становища більшої частини населення. У цих умовах купоно-карбованці, які не були повноцінною національною грошовою одиницею, остаточно втратили довіру населення і перестали виконувати значну частку функцій грошей, зокрема накопичення. Після стабілізації фінансового становища переважно за рахунок зовнішнього кредитування було прийнято рішення про запровадження національної грошової одиниці – гривні (вересень 1996 р.).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Соціально-економічне життя.
Завдання передбачає опрацювання такого специфічного історичного джерела, як карикатура, демонстрацію уміння отримувати інформацію з джерела, застосовувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дозволяють отримати уявлення про думки та настрої людей у певний час. Карикатури коротко подають або узагальнюють суть проблеми. Однак слід пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні позиції, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури.
Загалом інтерпретація й аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подає карикатура?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Відповідно до умови завдання, карикатура присвячена розвитку підприємництва в незалежній Україні. До речі, про це й свідчить напис «бізнес» на підставці для колеса. У колесі карикатурист зобразив спітнілого чоловіка, який важко, з шумом дихає внаслідок бігу. У такий спосіб карикатурист візуалізує загальновідомий вислів-фразеологізм «крутитися як білка в колесі», акцентуючи увагу глядача на його негативному значенні – людина щось робить, працює, але анітрохи не просувається вперед у своїй діяльності. Для підсилення саме такого сприйняття глядачем «роботи» бізнесмена карикатурист зобразив основу колеса у вигляді друкарського символу (§), який вживається для позначення параграфа в документах та зазвичай асоціюється з бюрократією. Таким художнім прийомом автор додає асоціації негативного забарвлення, підкреслюючи неефективність роботи установ, паперову тяганину, безвідповідальність чиновників, зосереджених на формальних правилах, застарілих нормах, що перешкоджають продуктивному вирішенню нагальних справ.
Таким чином, здійснений опис-аналіз поданої карикатури дає підстави стверджувати, що правильним варіантом відповіді в завданні є варіант «значні бюрократичні обмеження організації та ведення бізнесу».
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Дострокові вибори до Верховної Ради та вибори Президента України.
Завдання передбачає розуміння причиново-наслідкових зв’язків розвитку політичного життя України в перші роки незалежності.
Становлення незалежності України відбувалося в умовах глибокої економічної кризи, яка була зумовлена кризою і розвалом радянської моделі розвитку і вкрай повільним здійсненням реформ, які б забезпечили переведення економіки на ринкові рейки та включення її у світовий економічний простір. Економічна криза тягла за собою стрімке падіння рівня життя населення. Економічні негаразди сприяли популярності сил, які користувалися популістськими гаслами, намагалися дискредитувати ідею незалежності України. Усе це загострило політичної боротьби. Крім того, загострилися відносини між Президентом і Верховною Радою, владні повноваження яких не були врегульовані.
У таких умовах розв’язання протистояння між гілками влади вбачалося в проведенні дострокових виборів як Президента, так і Верховної Ради.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Ухвалення Конституції 1996 р. та змін до неї.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати ключові історичні документи на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – документ.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери, стилістика допомагають визначити, що джерело є уривком з Конституції України, яка була ухвалена 28 червня 1996 р.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на оцінювання сформованості вміння здобувати інформацію з історичного джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір правильного з-поміж наведених варіантів відповіді, переконавшись, що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предмет ідентифікування в завданні – державний цінний документ – «Приватизаційний майновий сертифікат». Назва документу вказує на мету його випуску (емісії) – приватизація частки державного майна. Тож документ випущено з метою пришвидшити роздержавлення економіки.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання передбачає перевірку знань основних подій міжнародних відносин незалежної України та президенства Л. Кучми.
Вступ України до Ради Європи відбувся у 1995 р. Ця подія припадає на період президенства Л. Кучми (1994–2005 рр.).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
До виконання кластерного завдань № 21–23 слід підходити комплексно.
Першочергово слід визначити, що це за джерело і які викладені в ньому основні положення.
У цьому випадку джерелом є Постанова Верховної Ради України «Про військові формування на Україні» 1991 р.
Постанова була видана ВРУ, бо на час після проголошення незалежності України була єдиним легітимним вищим органом влади в республіці, який мав право приймати подібні рішення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
На час після проголошення незалежності України була єдиним легітимним вищим органом влади в республіці, який мав право приймати подібні рішення.
Отже, ухвалення цього документа зумовлене проголошенням незалежності України.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою ЗНО.
Створення збройних сил є одним з важливих складових процесу державотворення.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – на початку 1950-х рр.). Україна в умовах десталінізації (1953–1964 рр.). Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 рр.). Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України (1985–1991 рр.).
Завдання спрямоване на перевірку вмінь встановлення послідовності подій.
Воно передбачає опрацювання такого специфічного історичного джерела, як карикатура, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела, застосовувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела.
Карикатури коротко подають або узагальнюють суть проблеми. Однак варто пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні точки зору, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому треба особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури. У загальному вигляді інтерпретація та аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подає карикатура?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Отже, карикатура А, відповідно до умови завдання, присвячена явищу періоду Відлиги в СРСР (1953–1964 рр.), коли в країні, крім процесів десталінізації, здійснювалися масштабні надпрограми: освоєння цілини, кукурудзяна компанія тощо. Ключове слово-маркер у карикатурі «кукурудза».
Карикатура Б присвячена явищу періоду Відбудови в СРСР (1953–1964 рр.), коли в країні існувало таке явище, як «лисенківщина». Ідентифікувати його допомагають слова-маркери: «Генетика формальна. Схоластика звичайна», «Мічурінський сад».
Карикатура В присвячена явищу періоду незалежності України, коли в країні в умовах реформування відбулося зрощування бізнесу і влади, формування фінансово-промислових (олігархічних) груп.
Карикатура Г присвячена явищу періоду Перебудови в СРСР (1985–1991 рр.), коли спроби реформ призвели в країні до погіршення життєвого рівня населення і загострення проблеми дефіциту. На це вказує існування «талону на цукор».
Відповідь: Б, А, Г, В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання має на меті перевірку знань основних рис розвитку України наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.
У цей період в економіці України спостерігається припинення десятирічного падіння виробництва, приборкання економічної кризи та інфляційних процесів.
Проте в цей час відбувається завершення становлення системи олігархічних фінансово-промислових груп, які постали через корупцію й непрозорість процесу приватизації. Ці групи взяли під контроль усі галузі економіки України і розподіл державного бюджету й активно стали впливати на політичні процеси в країні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання передбачає перевірку знань основних віх державотворчого процесу в Україні.
Наведений уривок джерела є статтею 2 розділу I Конституції України.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь аналізу історичного джерела.
До виконання кластерного завдань 20–22 треба підходити комплексно.
Першочерговим завданням є визначення, що це за джерело і які викладені в ньому основні положення. У цьому випадку подано уривок Будапештського протоколу, який надавав гарантії територіальної цілісності і недоторканості України в обмін на ядерне роззброєння.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь аналізу історичного джерела.
До виконання кластерного завдань 20–22 треба підходити комплексн
Підпис під цим документом у грудні 1994 р. поставив Президент України Леонід Кучма разом з президентами Росії, США, прем’єр-міністром Великої Британії. Згодом цей документ підписали представники Франції та Китаю.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь аналізу історичного джерела.
До виконання кластерного завдань 20–22 треба підходити комплексн
Цей документ не став гарантом територіальної цілісності України і запобіжником від зовнішньої агресії. У 2014 р. Росія здійснила пряму збройну агресію проти України й анексувала Крим.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку вмінь установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Запровадження національної валюти – гривні створило передумови до виходу
держави з економічної кризи.
«Помаранчева революція» призвела до обрання Президентом України Віктора Ющенка.
Проведення першого Всеукраїнського референдуму привело до припинення існування Союзу Радянських Соціалістичних Республік.
Проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР спричинило виникнення парламентської опозиції.
Правильна відповідь 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання спрямоване на перевірку вмінь визначати особливості процесів.
У цьому випадку – особливостей розвитку культури України в період незалежності.
З проголошенням незалежності Україні вдалося вирватися з періоду комуністичного тоталітаризму, коли в суспільстві домінувала єдина ідеологія і єдиний мистецький метод – соціалістичний реалізм. Було відкрито шлях зростанню різноманітних мистецьких течій і напрямів.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
До виконання кластерних завдань 21–23 треба підходити комплексно.
Першочерговим завданням є визначення, яку інформацію несе візуальне джерело. Наведені фото відображають події «Помаранчевої революції» (2004 р.), на це вказують написи «Так!» на прапорах мітингувальників, що було символікою кандидата на посаду Президента України Віктора Ющенка. На другій фотографії зображено Віктора Ющенка та його команду.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
До виконання кластерних завдань 21–23 треба підходити комплексно.
Наведені фото відображають події «Помаранчевої революції» (2004 р.), на це вказують написи «Так!» на прапорах мітингувальників, що було символікою кандидата на посаду Президента України Віктора Ющенка. На другій фотографії зображено Віктора Ющенка та його команду.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
До виконання кластерних завдань 21–23 треба підходити комплексно.
Фото відображають події «Помаранчевої революції» (2004 р.).
«Помаранчева революція» стала реакцією на численні фальсифікації, що вплинули на результат виборів Президента України в листопаді – грудні 2004 року.
Отже, приводом до подій, які отримали назву «Помаранчева революція», стали масові фальсифікації на користь кандидата від влади – Віктора Януковича.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Період початку 1990-х – найважчий в економічному розвитку молодої держави. Саме тому в 1991 р., як бачимо з умови завдання, максимальний номінал становив 100 купоно-карбованців, а вже через чотири роки практично всі працюючі громадяни України стали «мільйонерами».
Розуміючи економічні засади, можна легко виконати подане тестове завдання. Зростання курсу національної валюти НЕ веде до зростання нулів на національних купюрах. Якщо країна продає, тобто товари експортуються, значить добре працює економіка, і немає потреби збільшувати номінали. А те, що громадяни отримували заробітну плату в кілька мільйонів не означало збільшення реальних доходів населення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Дати подій поданого тестового завдання містить програма ЗНО з історії України.
Більше того, варіант Б мав би бути останнім (виходячи з розуміння завдання № 22).
Залишаються три варіанти. Якщо ви пам’ятаєте, що референдум про незалежність був одночасно і виборами першого Президента, то й першу позицію виберете правильно.
Серед варіантів А та В треба визначити, що є головним у формуванні держави. Про що зрештою наголошував М. Міхновський в далекому 1917 р., коли українські землі отримали шанс здобути незалежність. Ішлося в той час про формування армії, і М. Міхновський почав формування зі створення клубу ім. Полуботка, а згодом і українізованого полку Б. Хмельницького. Тому варіант В буде другим, варіант А, який залишився, стане у «свою комірку».
Відповіді: ГВАБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Виконання завдання передбачає розпізнавання за портретними рисами історичних діячів. У завданні йдеться про третього президента України, тобто про 2000-ні роки (точніше 2005–2010). Василь Липківський помер 1937 року, Андрей Шептицький – 1944, Йосип Сліпий – 1984. Любомир Гузар (1933–2017) – український релігійний діяч, патріарх-предстоятель Української Греко-Католицької Церкви в 2001–2011 роках.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Ключовим словосполученням у завданні є «роздержавлення економіки». Тобто об’єкти державної власності (заводи, фабрики тощо) після роздержавлення мають перейти в приватну власність. Отже, ідеться про «Приватизаційний майновий сертифікат».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Для правильного розв’язання завдання потрібно взяти до уваги написи на плакатах, зображених на фото.
«Україна без Кучми» – кампанія протестів в Україні у 2000–2001 роках, організована політичною опозицією і спрямована переважно на відставку президента Леоніда Кучми.
У 1993 році відбувся найбільший в Україні страйк шахтарів. Мітингувальники висунули керівництву країни не лише економічні вимоги щодо перегляду цін і заробітної плати, а й політичні – із приводу референдуму про довіру президенту України Леоніду Кравчуку.
Віктор Ющенко став першим президент України, який прийшов до влади внаслідок масових протестів під час Помаранчевої революції – протесту проти масової фальсифікації на виборах 2004 року на користь його головного суперника Віктора Януковича.
У 1989 році на багатотисячних демонстраціях у Києві вперше з’явилися гасла «Щербицького геть!»
Правильна відповідь: 1 Г, 2 Б, 3 А, 4 В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних міжнародних угод щодо України.
Україна, приєднавшись 1994 року до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, отримала гарантії безпеки з боку США, Росії, Великої Британії, які дістали назву Будапештський протокол. Згодом до гарантій приєдналися Китай і Франція. У 2014 році Росія порушила ці гарантії, здійснивши агресію проти України.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на оцінювання сформованості вміння здобувати інформацію, зокрема статистичну, із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання наведено нижче.
- З’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо).
- Виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування.
- Аналізування маркерів, узагальнення і вибір правильного з-поміж наведених варіантів відповіді, переконавшись, що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предметом ідентифікування в завданні є динаміка зайнятості в Україні в перші роки незалежності.
Цифрові маркери в джерелі свідчать про скорочення трудових ресурсів і збільшення кількості зареєстрованих не зайнятих трудовою діяльністю. Тобто в таблиці відображено зростання безробіття в 1991–1995 роки.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних фактів зовнішньополітичної діяльності незалежної України.
Організація Об’єднаних Націй (ООН) – глобальна міжнародна організація, заснована 24 жовтня 1945 року. Декларованою метою діяльності організації є підтримання і зміцнення миру й міжнародної безпеки, розвиток співробітництва між державами світу.
Відповідно свідченням співпраці незалежної України з Організацією Об’єднаних Націй є участь українських підрозділів у миротворних операціях.
Від 1992 року Збройні Сили України беруть участь у миротворних операціях під егідою ООН, НАТО й інших міжнародних організацій. Дотепер підрозділи ЗСУ взяли участь у 26 операціях на різних континентах. У 2020 р. ними взято участь у трьох операціях.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – період правління президента.
Словосполучення-маркери в джерелі – «Бурхливими були часи …знову шукали винних у важкому економічному стані», «Студенти на граніті вимагали реальної незалежності і реформ», «страйкуючі шахтарі – проведення референдуму про довіру Президенту й парламенту», «щоб вгамувати пристрасті, було ухвалено рішення про дострокове припинення повноважень парламенту та Президента України і проведення дострокових виборів» – чітко вказують на період президенства Леоніда Кравчука (1991–1994 роки).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Повноправним суб’єктом міжнародних відносин Україна стала, здобувши визнання державами світу незалежності країни. Після проведення референдуму 1 грудня 1991 р. розпочалася хвиля визнання незалежності України. Першими незалежність України визнали Польща й Канада.
Станом на 27 січня 1992 р. Україну визнала 91 держава, із 27 було встановлено дипломатичні відносини, до 5 травня 1992 р. 118 держав заявили про визнання України, із них 72 встановили з Україною дипломатичні відносини. Станом на 1993 р. Україну як незалежну державу визнали 132 держави світу, із них 106 встановили з Україною дипломатичні відносини, а на 1994 р. їх налічували 149, зокрема зі 132 країнами було встановлено дипломатичні відносини. Так само активно держави відкривали дипломатичні представництва в Україні.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій, які привели до проголошення незалежності України, сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікування в завданні – наслідки описаних подій.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Ми, студенти київських вишів, які зібралися до наметового містечка на підтримку голодуючих студентів..», «вимог голодуючих…:
1. Відставка Голови Ради Міністрів В. Масола.
2. Націоналізація майна КПРС та ВЛКСМ на території України.
3. Прийняття рішення про службу юнаків у війську тільки в межах України» – чітко вказують на події жовтня 1990 року, які було названо «революцією на граніті».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння опрацьовувати такий специфічний вид історичного джерела як карикатура.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу дістати уявлення про думки й настрої людей у певні часи. Карикатури коротко подають або узагальнюють суть проблеми. Однак слід пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні погляди, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретування й аналізування карикатури.
У загальному вигляді інтерпретування й аналізування передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображено на карикатурі?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подано на карикатурі?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворено реальні історичні події карикатурою?
Карикатуру присвячено корупції в системі органів державної влади. Художник намагався обіграти символічне зображення трьох мудрих мавп (одна з них прикриває рот, друга – очі, а третя – вуха), яких вирізблено в буддиському храмі Тошуга в Японії. Мавпи символізують давню мудрість: «Не дивіться на зло, не чуйте зла, не кажіть зла».
На карикатурі мавп замінено на зображення чиновників, очі, вуха й рот яких закриті грішми. У такий спосіб карикатурист намагався показати, що хабарами (вияв корупції) можна «вирішити питання» із державними чиновниками.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій періоду становлення України як незалежної держави й уміння встановлювати хронологічну послідовність.
Обрання першого Президента України – 1991 рік.
Проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР – 1990 рік.
Ухвалення Конституції України – 1996 рік.
Утвердження державної символіки України – 1992 рік.
Правильна відповідь: БАГВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичне джерело й знання ключових подій економічного життя України після проголошення незалежності.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень, візуальних образів – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із-поміж наведених варіантів відповіді правильного, який не суперечить виокремленим маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – подія, якій присвячено газетну статтю.
Маркери – заголовки «Остання витівка карбованця: з другого вересня ми з «мільйонерів» станемо просто … нормальними людьми», «Якими будуть ціни при новій валюті», зображення зразків гривневих купюр різного номіналу – чітко вказують на запровадження національної грошової одиниці – гривні.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку знання основних рис соціально-економічного життя України.
Система олігархічних фінансово-промислових груп була сформована в період президенства Леоніда Кучми (1993–2004 роки) й існує дотепер. Відповідно започаткування системи олігархічних фінансово-промислових груп було характерним для соціально-економічного життя України в період становлення України як незалежної держави (1991–2010 роки).
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку хронологічної компетентності учасників.
16 липня 1990 року – ухвалення Верховною Радою УРСР Декларації про державний суверенітет;
24 серпня 1991 року – ухвалення Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України;
19 липня 1994 року – обрання Леоніда Кучми президентом України.
28 червня 1996 року – ухвалення Конституції України.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. «Саморозпуск» УГКЦ, «ждановщина», «космополітизм», «лисенківщина».
Україна в умовах десталінізації. «Політична реабілітація», «відлига», «раднаргоспи», «шістдесятники».
Україна у період загострення кризи радянської системи. «Застій», «номенклатура», «дефіцит», «самвидав», «правозахисник».
Україна в умовах незалежності. «Приватизація», «тимчасово окупована територія», «антитерористична операція (АТО)».
Завдання спрямоване на перевірку знань, понять і вміння оперувати понятійним апаратом. Слід встановити відповідність між історичними періодами другої половини ХХ – початку ХХІ ст. та поняттями.
Періоду післявоєнної відбудови та розвитку (1945 – початок 1950-х рр.) відповідають поняття: «"саморозпуск" УГКЦ», «ждановщина», «космополітизм», «лисенківщина».
Періоду «Україна в умовах десталінізації» (1953–1954 рр.) відповідають поняття «відлига», «політична реабілітація», «раднаргоспи», «шістдесятники».
Періоду «Україна у період загострення кризи радянської системи» відповідають поняття «самвидав», «номенклатура», «дефіцит», «правозахисник».
Періоду «Україна в умовах незалежності (1991 – початок ХХІ ст.) відповідають поняття: «приватизація», «тимчасово окуповані території», «АТО», «європейська інтеграція».
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–А, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку хронологічної компетентності учасників.
16 липня 1990 року – ухвалення Верховною Радою УРСР Декларації про державний суверенітет;
24 серпня 1991 року – ухвалення Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України;
19 липня 1994 року – обрання Леоніда Кучми президентом України.
28 червня 1996 року – ухвалення Конституції України.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання спрямовано на перевірку сформованості вміння аналізувати й узагальнювати інформацію, здобуту з історичного джерела.
Зображене на фото гасло відображає настрої суспільства, яке втомилося від злиденного життя перших десятиліть незалежності України.
Такі настрої є свідченням низки нерозв’язаних соціально-економічних проблем.
Правильна відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави. Творення нової України.
Завдання спрямовано на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання візуального джерела.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо маркери – ключові слова і/або словосполучення, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо, узагальнюємо й визначаємо правильний варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Маркери 10 років відродження грошової одиниці України, гривня, зображення київської гривни й купюр, монет, запроваджених 1996 р., дають змогу визначити дату випуску ювілейної монети – 2006 р.
Правильна відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра