ЗНО онлайн 2010 року з української мови та літератури – 3 сесія
ТЕМА: Лексикологія. Пряме та переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова в переносному значенні й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зауважмо, слово в переносному значенні – назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово в реченні «У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізмом є вислів з тексту «бабине літо», він має значення «теплі, сонячні дні на початку осені. Павутиння, що літає в повітрі в теплі осінні дні».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами. Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова на/світанні є іменником із прийменником, отже, пишуться окремо.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Під час розв’язання цього завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо його й поставимо запитання до виділених слів:
Слова доріжками, хлібом, калиною є іменниками в орудному відмінку, відповідають на питання чим?
Слово часом у тексті є прислівником, адже відповідає на питання коли?
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи другого, третього, четвертого й п’ятого речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ. Саме таким є друге речення.
Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть догори сині димочки. Речення є складним безсполучниковим.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «на диво» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає емоційну оцінку повідомлюваного.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити комою дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова: «У моїй батьківщині осінь потихеньку ступає в червоних чобітках, заквітчана в соняшники й китиці винограду».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф пишемо перед я, ю, є, ї:
- після губних приголосних (б, п, в, м, ф): п'ять;
- після р (в кінці складу): міжгір'я;
- після префіксів і першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний (я, ю, є, ї): об’єднання.
Апостроф не пишемо коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: святковий. Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф пишемо, як і в тих же словах без префікса: розв’язати. Апостроф не пишемо, коли ря, рю, рє означають сполучення м'якого р з наступними а, у, е: заряджати
Апостроф у словах іншомовного походження та похідних пишемо перед я, ю, є, ї після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: комп’ютер, кар’єра.
Апостроф не пишемо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бюджет, фюзеляж.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати в слові суцвіття. Це іменник середнього роду ІІ відміни, який має закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Подвоюються букви на межі значущих частин слова, якщо одна з них закінчується, а друга починається на ту саму букву: віддзеркалене, щоденник, пісенний, заввишки, чавунні.
У прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -ан- (-ян-), -ин-, -ін-, -ен-, подвоєння не відбувається: лебединий.
Подовження не зберігається в слові стаття – статей (багато).
Подвоєні букви не треба писати й у словах порозсаджувати, надвечір’я.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні відмінкові форми іменників від помилкових.
У називному відмінку множини іменники другої відміни чоловічого роду твердої групи мають закінчення -и: паспорти.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Особливості відмінювання прикметників
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати прикметники.
Прикметники твердої групи в називному відмінку однини мають закінчення -ий: тривожний.
Прикметники дорожній, торішній, зовнішній, учорашній належать до м'якої групи, тому в називному відмінку однини мають закінчення -ій.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані уривки з афіш.
Правила вживання великої літери дотримані у варіанті Б.
В афішах, позначених літерами А, В, Г, Д, є помилки.
З великої літери пишемо імена дійових осіб у байках, казках, драматичних творах: Червона Шапочка; назви художніх, музичних творів: вистава «Пігмаліон».
Назви театрів треба писати з великої літери: Івано-Франківський академічний музично-драматичний театр, Закарпатський обласний угорський драматичний театр.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння якісних прикметників
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється шляхом додавання слова більш або менш до звичайної форми прикметника: більш цікавий.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Другорядні члени речення у двоскладному й односкладному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з однорідними членами.
Граматичну помилку допущено в реченні рядка А, назви п’єс треба вживати в називному відмінку: «У п’єсах Шекспіра «Гамлет» і «Король Лір» порушено вічні проблеми буття».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник. Відмінювання числівників
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Правильну відмінкову форму числівника сімсот дев’яносто вісім наведено в рядку Г.
Зверніть увагу, як правильно відмінювати числівник сімсот дев’яносто вісім:
- Н. шістсот дев’яносто вісім
- Р. шестисот дев’яноста восьми (вісьмох)
- Д. шестистам дев’яноста восьми (вісьмом)
- З. шістсот дев’яносто вісім
- О. шістьмастами дев’яноста вісьма (вісьмома)
- М. (на) шестистах дев’яноста восьми (вісьмох)
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно писати іменник крайнебо.
Зверніть увагу, що через дефіс пишемо:
- складні прикметники, утворені з двох або кількох основ, які означають якість із додатковим відтінком, відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: ясно-червоним, біляво-сивою.
- складні слова, утворені внаслідок поєднання із тим самим коренем, але з різними закінченнями, префіксами чи суфіксами: мало-помалу.
- складні прислівники, утворені повторенням тих самих, синонімічних або антонімічних незмінних слів: ген-ген.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо:
- до першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення -уть (-ють);
- до другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, у закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення -ать (-ять).
Отже, правильно утворено форму третьої особи множини від інфінітива сипати – сиплють.
В інших рядках правильними будуть такі форми: плавати – плавають, возити – возять, водити – водять, бігти – біжать.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» вибрати «але сонце вже осяяло виднокрай» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності але).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку Г однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: ЇстонЬки, плЯмистий, ЩуплЯвенЬкий.
У рядку А у слові Юнацтво на один звук більше.
У рядку Б у слові безмеЖЖЯ на один звук менше.
У рядку В у слові восЬмитоННий на два звуки менше.
У рядку Д у слові ЗШиток на один звук менше.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при прямій мові
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при передачі чужої мови.
Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні у варіанті Г. Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.
Якщо слова автора йдуть перед прямою мовою, то після них ставиться двокрапка, а пряму мову беруть у лапки. Отже, правильно розставити розділові знаки в реченні в рядку Д треба так: Жалібно жовте листя березини, здається, шепче: «Літо, де ти, літо?».
Якщо слова автора йдуть після прямої мови, то між ними ставиться кома й тире (кому не ставимо, якщо після прямої мови стоїть знак питання або знак оклику), а слова автора розпочинаються з малої літери: «Яка ти розкішна, земле», – думала Маланка (В); «Та чим же я вам досадив?» – ягнятко, плачучи, питає (Б).
Якщо слова автора йдуть усередині прямої мови, то перед словами автора й після них ставимо комбінований знак кома й тире, а пряма мова продовжується з малої літери: «За що ж, – хто-небудь попитає, – Зозуля Півня вихваляє?».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: : Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Разом частку не пишемо з прикметником чи дієприкметником, якщо він є означенням до іменника (а не присудком) і не має при собі пояснювальних слів: незабутня подорож.
Окремо пишемо частку не з
- дієсловами: не розмовляю, не підписано;
- підсилювальними прислівниками та незмінними присудковими словами: не зовсім;
- займенниками: не всі.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Звертання
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати звертання в реченні.
Звертанням називають слово в реченні, що означає назву особи чи предмета, до якого звернена мова: Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.
Зверніть увагу, що звертання не є членами речення, не відповідають на жодне питання, не пов’язуються сурядним чи підрядним зв’язком з головними чи другорядними членами речення.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Вимова приголосних звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
У рядку А в усіх словах виділена буква позначає звук [ж].
У рядку Б у слові харків’янин літера р передає звук [р], а у словах забрьоха, різний літера р передає звук [р′].
У рядку В у слові привокзальний літера к передає звук [ґ], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко; у словах красень, морок буква к передає звук [к].
У рядку Г у слові дзеленькати є африката дз, у словах мороз, зобов’язати літера з передає звук [з].
У рядку Д у слові шістсот відбувається спрощення, тому звук [т] відсутній, у словах майструвати, митець буква т передає звук [т].
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Від головної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання відколи? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним часу.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання які? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання про що? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 4, можна поставити питання подібно до чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним порівняльним.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Кома між однорідними членами стоїть у реченні: Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.
Обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, відокремлена в реченні: Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.
Кому між частинами безсполучникового речення вжито в рядку Г: Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
Кому між частинами складносурядного речення вжито в рядку Б: Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Г, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень. Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Усоте прославляю буйноту життя», граматична основа якого – присудок у формі 1-ї особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Радять мені жити без ілюзій», головний член тут – присудок у формі 3-ї особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Журбою біді не пособиш». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Пахне гіркотою осені», присудок у цьому реченні виражений безособовим дієсловом.
Речення «Снігами вкрилися поля і луки» є двоскладним.
Відповідь: 1–А, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Антоніми
Завдання перевіряє вміння добирати антоніми до слів і доречно їх уживати в мовленні.
Антонімами є такі слова:
альтруїстичний – корисливий
огидний – принадний
шкідливий – корисний
недалекий – тямущий
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Зараз – вказує на час дії,, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Найняв – називає дію, відповідає на питання що зробив? Отже, це дієслово.
Самим – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Невеличкий – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який? Отже, це прикметник.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Синонім до фразеологізму, виділеного в реченні «Досить було кинути оком, проглянути кілька сторінок – і суть схоплено» є стійке словосполучення кинути погляд. Цей фразеологізм має значення «поглянути на що-небудь»
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. Слово, виділене у вислові «прийшли люди, здатні причаститися його духом», означає «долучитися до справи».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Автор тексту розповідає про безкорисливість Параджанова в рядках 27–30.
Про нереалізовані творчі плани кінорежисера йдеться в рядках 39–43.
Про спадкоємність у розвитку українського кіно читаємо в рядках 73–75.
А от про посмертне вшанування творчості митця в тексті не згадано.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Сергій Параджанов – справжній геній, тобто людина, що мала найвищий рівень творчого функціонування особистості, який реально проявився у створенні мистецьких творів. Він умів давати абсолютно точну оцінку явищам літератури та мистецтва, був щедрим до самознищення, саме життя Параджанова можна назвати найфантастичнішим витвором,
У рядку Г йдеться про Україну, яка залишилася в боргу та провині перед митцем, адже не змогла його захистити.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст. Про те, що нереалізованим задумом режисера став фільм «Київські фрески», ідеться в рядках 39–43.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте запропонований текст. Автор тексту зазначає, що фільм «Інтермецо» «не повинен був з’явитися», адже не відповідав задуму тогочасній ідеології.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту
Завдання перевіряє ваше вміння визначати засоби міжфразового зв’язку між реченнями.
Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика.
Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень поданого тексту (рядки 1-4) є прислівник: «Кажемо (як?) так про…».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань. Він характеризується точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Чи не той то хміль…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Пісня «Чи не той то хміль…» є історичною, у ній ідеться про битву козацького війська під проводом Богдана Хмельницького під Жовтими Водами.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Згадаймо початок поеми: автор роздумує над манерою описування подій співцем Бояном:
Коли Боян, цей віщий соловейко,
Співав комусь осанну величальну,
То білкою носився по деревах,
Землею — сірим вовком, а в підхмар’ї
Орлом могутнім з клекотом ширяв.
Згадавши про усобиці колишні,
Пускав він десять соколів на зграю
Прекрасних лебедів, що линули вгорі…»
Цей вислів означає гру на гуслях.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Всякому місту – звичай і права»
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
У творі «Всякому місту – звичай і права» Григорій Сковорода засуджує й висміює моральні вади тогочасного суспільного життя.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Бурлескно-травестійна поема Івана Котляревського «Енеїда» – перший твір українського письменства, написаний розмовною українською мовою; перший твір нової української літератури.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Григорій Квітка-Основ’яненко є автором повісті «Маруся» – першого прозового твору в історії української літератури.
«Матінко моя ріднесенька! Утінко моя, перепілочко, голубонько!… Не розлучайте мене з моїм Василечком», – просить головна героїня цього твору.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «Сон (У всякого своя доля…)»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
Згадаймо поему Тараса Шевченка «Сон (У всякого своя доля…)». Твір починається філософським зачином, у якому наявна гірка іронія:
У всякого своя доля
І свій шлях широкий,
Той мурує, той руйнує,
Той неситим оком
За край світа зазирає,
Чи нема країни,
Щоб загарбать і з собою
Взять у домовину.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте історію написання роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Панас Якович Рудченко (Панас Мирний) зафіксував у нарисі «Подоріжжя од Полтави до Гадячого» історію про ватажка розбійників Василя Гнидку, яку почув від візника під час поїздки додому. Пізніше ця оповідь лягла в основу повісті «Чіпка», яку письменник надіслав для зауважень своєму братові Івану Білику. Брат Панаса розкритикував її за схематизм і невмотивованість учинків головного героя, порекомендувавши поглибите соціальне тло твору і створити «народний роман на основі щирого реалізму».
Спільна творчість Панаса Мирного та Івана Білика привела до трансформації невеликого твору в багатоплановий роман.
При перевиданні твору в Україні (1905) автори змушені були дати йому назву «Пропаща сила», але пізніше він видається під первісним заголовком.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Хазяїн»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
П’єсу «Хазяїн» написав Іван Карпенко-Карий.
У центрі твору Терентій Пузир – багатий землевласник, який заради наживи йде навіть на шахрайство: погоджується за 20 % прибутку переховати в себе в степах 12 тисяч овець поміщика Михайлова, який оголосив себе банкрутом.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?..»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки
Являйся, зіронько, мені!
Хоч в сні!
узяті з вірша Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?..».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Мавка в «Лісовій пісні» виступає як невмируща сила природи, як безсмертна краса, що у своєму плині й розвитку стає вічним життєвим джерелом мистецького натхнення. Вона є уособленням світлого й гуманного начала в житті людини, високої поетичної мрії і чистого кохання, щирої дружби й волелюбності.
Закохавшись у талановитого хлопця, Мавка бореться за своє кохання, іде за ним, хоч її застерігали лісові мешканці не любити хлопця. Згодом лісова красуня побачила в Лукашеві те, чого він ніколи в собі не помічав: «Ні, любий, я тобі не дорікаю, а тільки – смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський
Завдання перевіряє знання творчості письменників.
Імпресіонізм – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.
Згадаймо новелу Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Письменник за допомогою вмілих імпресіоністичних мазків зображує враження героя від природи, його внутрішній стан. Іноді новелу ще називають «поезією в прозі».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня був затятим мисливцем та рибалкою, часто виїжджав у мальовничі місцевості з друзями на полювання. Усі ті спостереження, усе почуте він записував та використовував згодом, пишучи збірку «Мисливські усмішки».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Яскравим зразком інтимної лірики є вірш Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...», який зображує кохання через призму кольорів природи; вираження емоцій, що народжуються в душі юного ліричного героя, перших і тендітних почуттів кохання.
Провідний мотив – світле й радісне почуття кохання весняної ночі.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
Головний герой твору Мина Мазайло з комічною затятістю намагається змінити своє прізвище на більш благозвучне, на його думку, російське. Син Мини Мокій не підтримує батька, він захоплюється багатством і мелодійністю української мови. З Курська викликають родичку Мотрону Розторгуєву, тому що Мокій «збожеволів від укрмови».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Андрій Малишко. «Пісня про рушник»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їх символічні образи.
Згадаймо чудові поетичні рядки, що стали піснями, – «Пісню про рушник» А. Малишка і «Два кольори» Д. Павличка.
Спільними семантико-стилістичними цих творів є образи матері, вишивання й дороги. Образ матері тут – передусім утілення образу рідної матері, яка разом із піснями передає синові весь свій життєвий досвід.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Історичне полотно роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» становить окрему сторінку, через яку ще раз висвітилися долі героїв твору.
Життєву лінію головної героїні, Марусі Чурай, Ліна Костенко ввела в бурхливі соціально-політичні перипетії суспільного поступу України XVII ст., а ще точніше – періоду Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня». Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
Історичний роман у віршах «Маруся Чурай» Ліни Костенко викликає чимало асоціацій із драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».
Трикутник «Маруся – Гриць – Галя» своїми морально-психологічними колізіями нагадує трикутник «Мавка – Лукаш – Килина». Виникає драма нерівні душ – поетичної й буденної. Гриць і справді мовби завис між «небом» і «землею»: він живе «на дві душі». Зрештою, гору бере «земне», а не «небесне», і Бобренко, по суті, повторює драму Лукаша. Йому також дано було щось неординарне, проте – характеру не вистачило, висоти злякався.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Василь Барка. «Жовтий князь»
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
Про Голодомор 1932–1933 років ідеться в романі Василя Барки «Жовтий князь».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стус. «На колимськім морозі калина»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з вірша Василь Стуса «На колимськім морозі калина».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
Живучи за кордоном, Євген Маланюк слідкував за творчістю українських письменників. У його творчому доробку є кілька посвят, одна з яких – «Сучасникам».
Є. Маланюк відгукується на творчість двох найбільших поетів України – Павла Тичини і Максима Рильського, оцінюючи їхні здобутки й прорахунки.
Поезія М. Рильського приваблювала щирістю почувань, ніжністю тембру, зануреністю у світ мистецтва й краси, довершеністю форми. Саме його Маланюк назвав «Краси веселим кондотьєром» у творі «Сучасники».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати автора літературного твору.
«Баладу про соняшник» написав Іван Драч.
Григорій Квітка-Основ’яненко є автором повісті «Маруся».
«Гімн» – це вірш Івана Франка.
«Два кольори» – це поезія Дмитра Павличка.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Максим Ґудзь, пани Польські, баба Оришка – це персонажі роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Мавка, Лукаш, Килина діють у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Микола, Макогоненко, Терпилиха – герої драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Чугайстир, Палагна, Юра є в повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
«Шевченко» – це сонет Євгена Маланюка.
Комедію «Хазяїн» написав Іван Карпенко-Карий.
Автором історичного роману «Чорна рада» є Пантелеймон Куліш.
Григорій Квітка-Основ’яненко – автор повісті «Маруся».
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання присвят літературних творів.
«Любові всевишній присвячується» новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Присвячує «Високоповажній Наталії Кобринській» свою повість «Людина» Ольга Кобилянська.
Присвяту «Цвітові яблуні» має новела Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
«Искреннему моему Якову де Бальмену» присвячена поема Тараса Шевченка «Кавказ».
Відповідь: 1–Д, 2–В, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра