ЗНО онлайн 2007 року з української мови та літератури – основна сесія
ТЕМА: Лексикологія. Пряме й переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова з прямим і переносним значенням і доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що пряме значення слова – це його основне лексичне значення.
Виділене слово вжите в прямому значенні в реченні «Приходять друзі, виринають у пам’яті спогади».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Фразеологізм ужито в реченні Б. «Бити байдики» означає «нічого не робити, марнувати час, ледарювати».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння відрізняти прості речення від складних.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Одну граматичну основу має речення в рядку Б. Зверніть увагу, що в це речення ускладнене однорідними присудками: «Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частка
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Згадаймо, що частка – це службова частина мови, яка надає окремим словам чи реченням додаткових смислових відтінків і служить для утворення нових слів або окремих граматичних форм.
У реченні рядка Г слово «наче» є порівняльним сполучником, який приєднує порівняльний зворот, має значення мов, немов.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Орфографічну помилку допущено в рядку Г.
Зверніть увагу, що у слові серце й похідних відбулося спрощення приголосних (рдц – рц: сердець – серце, серцевий).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного означального речення: «Що ж є найголовнішим у людині, яку ми творимо?».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення й існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «зрештою» є вставним у п’ятому реченні, оскільки воно не відповідає на запитання й не є членом речення, вказує на послідовність і зв’язок думок.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Зверніть увагу, що префікс с пишемо тільки перед к, п, т, ф, х.
Отже, літеру с треба писати в усіх словах рядка Б: сформувати, перескочити, сфотографувати.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И, О
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Літеру Е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка Д: ненаголошений стає наголошеним у спільнокореневих словах: щебетати, бо щЕбіт; у деяких словах написання е та и ніяк не перевіряється, його треба запам'ятати: тремтіти; держати.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Визначаючи особові закінчення дієслів, потрібно враховувати те, що дієслова, які мають в інфінітиві основу на -и, -і (-ї) або на -а (після ж, ч, ш) і в першій особі однини та в третій особі множини теперішнього часу (або майбутнього дієслів доконаного виду) ці голосні втрачають, належать до другої дієвідміни: варити – варю – варять.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Згадаймо, що м’який знак НЕ пишемо:
- після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ: змагаєшся;
- перед м'якими, пом'якшеними, шиплячими: безбатченко;
- між подвоєними та подовженими приголосними: віссю.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в іншомовних словах.
У загальних назвах іншомовного походження приголосні зазвичай не подвоюються: інтелект, шасі, нераціональний, територіальний, еміграція, апеляція, бароко, комісія, терор, коректура, грам.
Подвоєння зберігається в загальних назвах слів-винятків: нетто, ірраціональний, імміграція, ванна.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -а(-я) мають:
- назви населених пунктів: Львова, Миргорода, Харкова
- назви мір довжини, ваги, часу: вольта
- числові назви: десятка
- наукові назви іншомовного походження: займенника
- органів і частин тіла: язика
- назви рослин: нарциса
Закінчення -у(-ю) мають:
- назви регіонів, країн: Криму
- назви будівель, споруд, приміщень та їхніх частин: фонтану
- переважна більшість слів зі значенням місця, простору: кварталу
- назви речовин, маси, матеріалу, але: хліба;
- збірні поняття, але: табуна
- назви станів, хвороб: кору
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно вживати прийменники.
Зауважмо, що вищий ступінь порівняння прикметників поєднується з прийменником за: вищий за мене.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник
Завдання перевіряє вміння розпізнавати частини мови.
Для того щоб розрізнити складні сполучники й однозвучні поєднання інших частин мови, спробуйте сполучники замінити іншими синонімічними сполучниками: зате – але; проте – однак; тож – тому; якби – коли б. Це можливо зробити лише в реченні варіанта Д: Якби знали, не те б заспівали. – Коли б знали, не те б заспівали.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишемо всі слова в рядку А, адже дефіс треба писати:
- іменники, що означають складні одиниці виміру: кіловат-година;
- іменники, що означають професію, спеціальність, учений ступінь, державну посаду, військове звання: генерал-майор;
- прикметники, що означають відтінки кольору: світло-жовтий.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо. Наказовий спосіб у 2-й особі множини має закінчення -імо: зробімо.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати члени речення.
Обставина причини є в реченні: Поранений солдат побілів (чому?, з якої причини?) від болю.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Усіяна колосками земля пахне літом», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях з однорідними членами
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при однорідних членах речення.
Пригадаймо: якщо однорідні члени речення стоять після узагальнювального слова і не закінчують речення, то перед ними ставиться двокрапка, а після них – тире: Скрізь: на вершечку стрілецької гори, на пагорбах і видолинках – панувала тиша.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Коми при одиничних дієприслівниках
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний розділовий знак у реченні.
Згадаймо, що одиничний дієприслівник не виділяють комами, якщо він стоїть після дієслова-присудка і має значення обставини способу дії: Рушниця в його руках стріляла не хиблячи.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е]. Буква ї завжди передає два звуки.
М’який знак не передає звука, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: заЇжДЖати, ЩирістЬ, ЇстонЬки.
У рядку Б у слові ДЗвонити на один звук менше.
У рядку В у слові сЬогодеННя на два звуки менше.
У рядку Г у слові ДЖмілЬ на два звуки менше.
У рядку Д у слові висаДЖуЮтЬ на один звук менше.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Д: дієприслівниковий зворот Виходячи з дому вказує на дію підмета сонце, хоч за змістом речення це не правильно.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант В. З дефісом пишемо прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою прийменника-префікса по та суфіксів -ому або -(к)и, а також по-латині; складні прислівники, утворені з двох прислівників: десь-інколи; складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів чи зі службовими словами між ними: мало-помалу, віч-на-віч.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Пароніми
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що пароніми – це слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням. Отже, не можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні: Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму. (корисний – який приносить або здатен приносити користь, дає добрі наслідки; корисливий – який прагне до власної вигоди, робить заради наживи).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Закінчення -е у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку Б. У кличному відмінку однини іменники І відміни м'якої групи мають закінчення -е: воле.
Більшість безсуфіксних іменників ІІ відміни твердої групи утворюють кличний відмінок за допомогою закінчення -е: Богдане; деякі іменники ІІ відміни, що закінчуються на -ець, мають у кличному відмінку закінчення -е: шевче; іменники ІІ відміни чоловічого роду м’якої групи у кличному відмінку мають закінчення -у(ю), але Ілле.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Виділене слово вжите в невластивому йому значенні в реченні: Два примірники словника присутні в кабінеті. Присутній – той, який перебуває в якому-небудь місці в певний час. Це слово можемо вживати, якщо йдеться про осіб.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, що має хоча б один другорядний член: Мільярди людей прагнуть жити (як?) в злагоді.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє вміння добирати синоніми й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що синоніми – це слова однієї частини мови, різні за звучанням і написанням, які мають дуже близьке або тотожне лексичне значення.
Наприклад, у реченні варіанта Д слово дивна має значення «дуже гарна, чудова, чарівна»; а слово прекрасна – дуже гарна, надзвичайно приємна для слуху, милозвучна.
Отже, кожен з варіантів синонімів можливий у реченні: «Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Правильну вимову відображено в рядку В.
Розглянемо рядок А: у слові джміль буква м передає звук [м’], оскільки губні перед [і] пом’якшуються.
У рядку Б у слові свято буква я передає один звук.
У рядку Г у слові колеться відбувається асиміляція за місцем і способом творення, оскільки зімкнені передньоязикові [д], [т] перед свистячими, шиплячими або африкатами частково або повністю африкатизуються: [ц′:а].
У рядку Д у слові дзвін дві букви д і з передають один звук (африката дз).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Буду хлібом і цвітом ділитись, відчиняти ворота гінцям», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи однини.
Неозначено-особовим є речення «Кругом гомоніли, вешталися, лагодилися до чогось», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Узагальнено-особовим є речення «З гармат по горобцях не стріляють». У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Безособовим є речення «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Речення «Довго спали вітри у ярах на припоні» є двоскладним.
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Складнопідрядне речення з підрядним означальним є в рядку Г, оскільки від головної частини можна поставити питання яким?.
Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним є в рядку А, оскільки від головної частини можна поставити питання що?.
Складнопідрядне речення з підрядним причини є в рядку Д, оскільки від головної частини можна поставити питання чому?.
Складнопідрядне речення з підрядним місця є в рядку Б, оскільки від головної частини можна поставити питання куди?.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Д, 4–Б
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати відокремлені члени в реченні.
Відокремлене означення є в реченні «Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові».
Відокремлена прикладка є в реченні «Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами».
Відокремлена обставина є в реченні «Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів».
Відокремлений додаток є в реченні «На світі все знайдеш, крім рідної матері».
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
золота молодь – розбещені діти багатих батьків;
сім п’ятниць на тиждень – часта й легка зміна своїх рішень;
хоч греблю гати – дуже багато;
честь мундира – гідність особи як представника певної організації.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово свій указує на ознаку, але не називає її. Отже, це займенник.
Найчастіше – вказує на спосіб дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Стримуючи – дієприкметник, означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, відповідає на питання що роблячи?
Слово потепління є іменником, має значення предметності (називає особу, предмет, явище) та відповідає на запитання що?
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова
Завдання перевіряє вміння розпізнати речення з прямою мовою.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Згадаймо, що пряма мова – це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості.
Пряма мова є в реченні: Недарма кажуть: «Якщо казати людині постійно, що вона свиня, то згодом вона зарохкає».
Відповідь – 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире між підметом і присудком
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому реченні.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Уміння радіти чужим успіхам – мірило шляхетності».
Відповідь – 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Кому (коми) треба поставити в реченнях 2, 3, 4, 6, 7:
2. Якщо людину підтримати, похвалити, підкреслити щось хороше в ній, вона намагається дорівнювати уявленню, яке про неї склалося. (Коми потрібно поставити між частинами складнопідрядних речень, а також при однорідних членах речення).
3. Ось чому так важливо з дитинства культивувати в людині почуття власної гідності, відчуття певної «собівартості», аби згодом не склався комплекс меншовартості. (Коми потрібно поставити між частинами складнопідрядного речення, а також при однорідних членах речення).
4. Недарма кажуть: «Якщо казати людині постійно, що вона свиня, то згодом вона зарохкає». (Коми потрібно поставити між частинами складнопідрядних речень).
6. Краще зачекати, познайомившись ближче чи навіть заприятелювавши з ними. Комою потрібно відокремити поширену обставину, виражену дієприслівниковим зворотом).
7. Але пам’ятаймо, що слова похвали потрібні кожному. (Кому потрібно поставити між частинами складнопідрядного речення).
Відповідь: 2, 3, 4, 6, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю.
Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань.
Основна функція публіцистичного стилю – формування громадської думки, у публіцистичному творі потрібно не тільки подати інформацію, а й пояснити її з певних позицій, переконати читача в правильності цих позицій. Поєднання логічності викладу матеріалу з емоційно-експресивним забарвленням є важливою особливістю публіцистичного стилю.
Відповідь: публіцистичний.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати й записувати числівники.
Згадайте, що в складних числівниках від 200 до 900, а також у числівнику кількасот змінюються обидві частини: двомстам.
Відповідь: двомстам.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
В усіх фразеологічних зворотах на місці крапок уживається слово руки.
Відповідь: руки.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Неправильно утворена форма найдорогіший: дорогий – найдорожчий.
Відповідь: найдорожчий.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Пригадайте, що числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником у називному відмінку множини: два викладачі.
Відповідь: викладачі.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Висловлювання «Є постаті, забуті сучасниками, зроджені для інших часів, які вириваються нащадками з пазурів минулого і ставляться на недосяжну височину. До таких належить і Леся Українка» (рядки 1-3) є в тексті тезою автора, яку він підтверджує впродовж усього тексту, наводить переконливі аргументи на користь цієї думки.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Прочитайте запропоноване речення: «... В тисячний раз справдилася на ній (Лесі Українці) знана оповідка: немає пророків у своїй землі!».
Усі судження, подані у варіантах А, В і Г, підтверджують це судження. Речення в рядку Б є зайвим.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Загальним стосовно інших є зміст висловлення «Її життя було цілою проблемою». Усі інші уточнюють, пояснюють зміст цього речення.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Зауважмо, що висновок – остаточна думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень, міркувань.
У варіантах А, В, Г автор тексту стверджує, що Леся Українка не знала «упоєння щастям», не втілилися в життя її мрії, поетка спалила себе «власним вогнем». Саме тому її поезія була «тугою за щастям, а не насолодою ним».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Уважно прочитайте висловлення Івана Франка про те, що Леся Українка була «одиноким мужчиною серед поетів соборної України». Аргументи на підтвердження цієї думки наведено в рядках Б, В, Г.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Прочитайте запропоноване речення, слово вогонь тут ужите в значенні «душевне піднесення».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Уособлення (вид метафори) – вираз, що дає уявлення про який-небудь об'єкт, поняття або явище шляхом надання невластивих їм ознак, перейнятих з живої природи, перш за все – людських рис і якостей.
Уособленням у тексті є висловлювання «це засмішна назва на ту хворобу, що жерла її».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Зверніть увагу, що в словнику подано таке визначення слова сноб: людина, яка беззастережно схиляється перед модами, манерами, смаками – усім, що прийнято в аристократичному середовищі.
Отже, у реченні «Це був час, ..коли на зміну безпосередності прийшов зарозумілий, але зблазований сноб» (рядки 19–21) слово сноб означає «людина, яка уважає себе носієм інтелектуальності й вишуканих смаків, беззастережно схиляється перед модою».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Згадаймо, що Прометей – у грецькій міфології віщий і добрий син титана Япета й німфи Клімени Фетіди. Викрав з Олімпу вогонь і передав його людям, за що був ув’язнений богами.
Автор тексту зазначає, що Леся Українка все своє коротке життя страждала через нездійсненність того, до чого прагнула. Саме тому її й названо «маленькою жінкою з душею скованого Прометея».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Згадаймо визначення запропонованих термінів.
Уособлення – вираз, що дає уявлення про який-небудь об'єкт, поняття або явище шляхом надання невластивих їм ознак, перейнятих з живої природи, перш за все – людських рис і якостей.
Гіпербола – це стилістична фігура явного і навмисного перебільшення для посилення виразності та підкреслення сказаної думки.
Літота – один із засобів підкреслення виразності мови, побудований головним чином на применшенні якої-небудь ознаки предмета.
Метафора – це художній засіб, який полягає у перенесенні ознак одного предмета чи явища на інший на основі їхньої схожості.
У реченні «Тоді нація визнає як одного зі своїх духовних вождів ту слабу жінку, чий вищий дух ще в темну ніч перед пробудженням народу вказував йому страшну і величну путь безумства й слави» слова вищий дух вказував страшну і величну путь є уособленням.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра