ЗНО онлайн 2006 року з української мови та літератури – пробний тест
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Синонімом до слова засоромитися є фразеологічний зворот пекти раків.
З’ясуймо значення інших фразеологізмів:
- пустити червоного півня – підпалити що-небудь, викликати пожежу з метою розплати, помсти;
- як рак свисне – невідомо скільки, невідомо коли, дуже довго;
- показати, де раки зимують – провчити кого-небудь, завдаючи йому неприємностей, прикрощів;
- ухопити шилом патоки – зазнати невдачі.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів і розуміння їх значень.
Правильно пояснено значення фразеологічного звороту плести химери в рядку Д: говорити щось беззмістовне.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Рід іменника
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати рід іменника.
Усі іменники належать до жіночого роду в рядку А.
Зверніть увагу, що рід у власних невідмінюваних назвах визначаємо за родовою назвою: Чилі (країна) – ж.р., Міссісіпі (ріка) – ж.р., Токіо (місто) – с.р.; рід абревіатур – за родом опорного слова: ГЕС (станція), СДПУ (партія) – ж.р.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Застарілі слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Серед застарілих слів виділяють дві основні групи — архаїзми та
історизми.
Застаріла лексика неоднорідна за своїм складом, що пояснюється різними причинами виходу слів з активного вжитку.
Застаріле слово є в реченні «Козаки йшли під білими хоругвами, з піками, у зухвалих магерках». Хоругва (корогва) – прапор.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія
Це завдання перевіряє ваші вміння правильно наголошувати слова.
В усіх словах наголошений другий склад у рядку В: предмет, рукопис, ненавидіти, фартух, в’язкий.
В інших варіантах слова мають такі наголоси:
- дочка, подруга, вимова, гуртожиток, русло;
- новий, спина, виразно, завдання, попереду;
- середина, дефіс, старий, горошина, каталог;
- легкий, олень, несла, добуток, партер.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Класифікація звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про звуки в потоці мовлення.
Звук [ґ] – задньоязиковий зімкнено-проривний дзвінкий приголосний. Твориться він так, як звук [к], тільки з участю голосу. У сучасній українській літературній мові звук [ґ] вживається в небагатьох словах.
Усі слова пишуться з літерою ґ в рядку Б: ґрунтець, мамалиґа, ґуля, ґазда.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати однорідні члени речення.
Узагальнювальне слово – це назва, яка охоплює всі перелічувані в реченні предмети, ознаки, дії або обставини. Його значення розкривається через однорідні члени речення.
У реченні «Іван Богун, Данило Нечай, Максим Кривоніс – ці підручні гетьмана були відомі всім» слово підручні є узагальнювальним, воно стоїть після однорідних членів – підметів.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення.
Зверніть увагу, що слово пальто за традицією відмінюємо. Це слово вживаємо також і в множині: Розпочинається сезонний розпродаж зимових пальт.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Керування
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення.
Неправильні в українській мові конструкції дякую вас, віддячити вас виникли під впливом російських виразів благодарю вас, отблагодарю вас.
В українській мові маємо дієслівне керування дякую + ім. у Д. в. (дякую КОМУ?): «Хочу подякувати учасникам круглого столу».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Завдання перевіряє вміння визначати вид дієслів.
Дієслова мають два види — доконаний і недоконаний.
Доконаний вид означає дію, обмежену в часі, вказує на її завершеність: прибіг, напишу, пішов би. Дієслова доконаного виду відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю? та ін.
Дієслова недоконаного виду означають дію, не обмежену в часі, не завершену: малював, читаю, будемо писати. Відповідають на питання що робити? що робив? що роблю? що робитиму?
Усі дієслова недоконаного виду в рядку А: зберігати, ходити, гарантувати, зашивати.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми прикметників від неправильних. Зауважмо, що в прикметниках пишемо:
- суфікс -ов-, якщо основа іменника закінчується на твердий приголосний або наголос на закінченні: метр – метровий, дощ – дощовий, нуль – нульовий, пурпур – пурпуровий, край – крайовий, кварц – кварцовий, гроза – грозовий, шовк – шовковий, ліс – лісовий, калина – калиновий, казка – казковий, поле – польовий, марш – маршовий;
- суфікси -ев- (після голосних -єв-), якщо основа іменника закінчується на м’який або шиплячий приголосний: травень – травневий, емаль – емалевий, груша – грушевий, парча – парчевий, кільце – кільцевий, кришталь – кришталевий, глянець – глянцевий.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Велика літера
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Присвійні прикметники, утворені від власних особових імен за допомогою суфіксів -івськ-/-ївськ-, -евськ-/-євськ-, -инськ-/-інськ-/-їнськ-, пишемо з малої букви: шевченківська мати.
Зауважмо, що присвійні прикметники, утворені від іменників – власних назв і входять до складу назв, що мають значення «імені когось», «пам’яті когось», пишемо з великої букви: Шевченківські читання.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Класифікація звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про звуки в потоці мовлення.
Згадаймо, що приголосні звуки творяться шумами, які виникають внаслідок неперіодичних коливань струменя видихуваного повітря при подоланні ним перепони, утворюваної на його шляху мовними органами. Певну участь у творенні приголосних може брати також голос.
Усі приголосні за участю голосу і шуму поділяються на 2 групи: сонорні і шумні. При творенні сонорних голос переважає над шумом.
Усі інші приголосні шумні. При утворенні їх шум переважає над голосом або є лише шум. Шумні приголосні, утворені за участю голосу, є дзвінкими, а утворені одним шумом – глухими.
- Сонорні: [р], [р'], [л], [л'], [н], [н'], [м], [в], [й].
- Дзвінкі: [б], [д], [д'], [з], [з'], [ж], [дз], [дз'], [дж], [ґ], [г].
- Глухі: [п], [т], [т'], [с], [с'], [ш], [ц], [ц'], [ч], [к], [х], [ф].
Приголосні звуки тільки дзвінкі в рядку Б.
В усіх інших рядках є глухі звуки у словах: в’юнець, колеж, рейс, рельєф.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е]. Буква ї завжди передає два звуки.
М’який знак не передає звука, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків завжди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку Г однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: ЩавелЬ, ателЬЄ, ліЧба, боЄцЬ.
У рядку А у слові Їжак на один звук більше.
У рядку Б у слові вугіЛЛЯ на один звук менше.
У рядку В у слові ЄвропеЄцЬ на один звук більше.
У рядку Д у слові подороЖЖЮ на один звук менше.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє вміння розпізнавати вставні слова за значенням.
Згадаймо, що вставні слова та словосполучення можуть виражати:
- упевненість, непевність, сумнів тощо;
- емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування тощо);
- вказівку на зв'язок думок, послідовність викладення;
- вказівку на джерело повідомлення;
- активізацію уваги слухача.
Емоційну оцінку повідомлюваному дає вставне словосполучення мов на гріх у реченні рядка В.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє вміння розпізнавати частини мови.
Прийменник – службова частина мови, що виражає відношення між предметами, відношення дії та ознаки до предмета, залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у реченні і разом з ними вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету.
Зверніть увагу: варто розрізняти похідні прийменники та форми повнозначних слів (з прийменниками та без), від яких вони походять. Орієнтуватися потрібно на значення: Аж ось нарешті і коханий край… (іменник) – Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села (прийменник).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Це завдання перевіряє вміння визначати число іменників.
Згадаймо, що іменники мають два числа: однину й множину.
Іменники в однині можна співвіднести із займенниками він, вона, воно або поєднати із цей, ця, це. Іменники в множині можна співвіднести із займенником вони або поєднати із ці.
Частина іменників уживається лише в однині:
- назви речовин;
- збірні назви: листя, коріння, колосся;
- назви дій, якостей, почуттів: далина;
- власні назви.
Незначна частина іменників має тільки форму множини. Вони переважно означають:
- назви предметів, парних за своєю будовою;
- деякі збірні назви;
- назви дій, станів, почуттів (переважно із суфіксом -ощ-);
- назви родин рослин і тварин;
- деякі власні географічні назви.
Усі іменники рядка Б мають форми однини і множини.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання складних прикметників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишуться всі слова в рядку Б, адже через дефіс пишемо:
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: мовно-літературний; між компонентами цих складних прикметників, не з’єднаними в одне слово, можна вставити сполучник і: мовний і літературний тощо;
- складні прикметники, утворені з двох або кількох основ, які означають якість із додатковим відтінком, відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: сніжно-білий, світло-голубий;
- складні назви проміжних сторін світу: північно-східний.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати числівники.
Згадайте, що в складних числівниках на -десят змінюється тільки друга частина: шістдесят, шістдесяти, шістдесятьма тощо.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння визначати дієвідміни дієслів.
Зверніть увагу, що розрізняють два типи дієвідмінювання дієслів – І (першу) і ІІ (другу) дієвідміни.
Найпростіше визначити дієвідміну за закінченнями 3-ї особи множини теперішнього часу недоконаного виду чи майбутнього часу доконаного виду:
- І дієвідміна – закінчення -уть (-ють): малюють, знають, полють, радіють, об’єднаються, хочуть, борються;
- ІІ дієвідміна – закінчення -ать (-ять): носять, просять, бояться, їздять, веселяться, ходять, люблять, радять, ставлять.
Визначаючи особові закінчення дієслів, потрібно враховувати те, що дієслова, які мають в інфінітиві основу на -и, -і (-ї) або на -а (після ж, ч, ш) і в першій особі однини та в третій особі множини теперішнього часу (або майбутнього дієслів доконаного виду) ці голосні втрачають, належать до другої дієвідміни: клеїти – клею – клеять, гоїти – гою – гоять, бачити – бачу – бачать, кричати – кричу – кричать.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Омоніми
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Згадаймо, що омоніми – слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення.
Омоніми є в реченні: Міг би його поганити (неславити, безчестити кого-, що-небудь чимсь) – не хочу вуст поганити (забруднювати щось чим-небудь).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати члени речення.
Зверніть увагу, що обставина – це другорядний член речення, який указує на місце, час, спосіб, мету, умову, причину дії і відповідає на питання де? коли? які для чого? за якої умови? чому? та ін.
Обставини способу дії вказують на спосіб дії чи ознаки і відповідають на питання як? яким способом?. Така обставина є в реченні За півкілометра річка розпливалася (як? яким способом?) великим плесом трохи меншого, широкого й чистого ставу.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант Б.
В інших рядках є прислівники, які треба писати окремо: на жаль, з переляку, до речі, по змозі (окремо пишемо ті прислівники, де іменник зберігає своє значення).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: : Синтаксис. Словосполучення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи словосполучень.
Залежно від морфологічного вираження головного слова серед словосполучень виокремлюють три основні типи:
- іменні;
- дієслівні;
- прислівникові.
В іменних словосполученнях головним словом можуть бути іменник, прикметник, числівник, займенник.
У дієслівних словосполученнях головним словом виступає дієслово в усіх його формах.
У прислівникових словосполученнях головним словом є прислівник.
Усі словосполучення іменні в рядку В: великі врожаї, шість днів, дехто з присутніх, розумніший від усіх
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати члени речення.
Зверніть увагу, що складений дієслівний присудок складається з допоміжного дієслова, що виконує функцію зв'язки, та інфінітива: Я хочу вам про рідний край сказать.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в безсполучниковому реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у безсполучникових реченнях.
Тире ставимо в реченні «У товаристві лад – усяк тому радіє», оскільки перша частина вказує на умову того, про що йдеться в другій.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частка
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Згадаймо, що частка – це службова незмінна частина мови, яка надає окремим словам чи реченням додаткових смислових відтінків і служить для утворення нових слів або окремих граматичних форм.
У рядку Б всі словосполучення містять частки: озирайся не (заперечна) озирайся; це (модальна вказівна) ж мій друг; сказав би (формотворча) комусь.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати правильний розділовий знак у складносурядних реченнях.
У складносурядному реченні «Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив» кому ставити не потрібно, оскільки обидві частини мають спільний другорядний член речення – обставину.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання дієприкметників
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Згадаймо, дієприкметник з не пишемо разом, якщо в реченні він виступає означенням i не має залежних слів: невиконане завдання; нескошена трава; нерозв’язана задача.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем).
Усі слова мають префікс, корінь, суфікс, закінчення в рядку Д: підлеглий, підзвітний, розквітлий, придорожній.
У рядках Б, В, Г є слова, які не мають закінчення: по-українськи, підфарбувати, зробивши; у рядку А слово возз’єднаний має два префікси.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
В усіх словах при вимові відбувається уподібнення приголосних звуків в рядку В:
- за місцем і способом творення – у словах зцідити, співачці (зміни груп «свистячий + шиплячий» у групи «шиплячий + шиплячий» і навпаки );
- за дзвінкістю – у слові боротьба (глухий звук перед дзвінким вимовляємо дзвінко);
- за глухістю – у слові піднігтьовий (оглушення в українській мові відбувається тільки у 5 словах (та в похідних від них): во[х]ко, ле[х]ко, кі[х]ті, ні[х]ті, дьо[х]тю).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Пряме й переносне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в мовленні.
Переносне значення – похідне, вторинне значення, що розвинулося з прямого лексичного значення слова на основі просторової, часової, логічної чи іншої співвіднесеності понять.
Переносне значення відноситься до основного (головного) лексичного значення метонімічно, метафорично або асоціативно.
Отже, виділене слово вжито в переносному значенні в реченні Хліб – усьому голова.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Завдання перевіряє ваше вміння визначати види складних речень.
Складним з різними типами синтаксичного зв’язку є речення «Преславне українське слово звучить у серці у моїм, бо мова – хліб, а не полова: я чув її із уст батьків».
Зверніть увагу, що це речення має три граматичні основи, отже, складається з трьох частин, з’єднаних як інтонаційно, так і за допомогою підрядного сполучника бо.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння визначати види складнопідрядних речень.
Згадаймо, що серед частин складнопідрядного речення виділяють незалежну, її називають головною частиною (головним реченням), і залежну – підрядну частину (підрядне речення).
Головною називають частину складнопідрядного речення, яка підпорядковує одну чи кілька підрядних частин.
Підрядною називають частину складнопідрядного речення, яка залежить від головної або іншої підрядної частини.
Зверніть увагу, що однорідна підрядність – це таке підпорядкування, за яким усі підрядні речення залежать від того самого слова головного речення і відповідають на те саме питання.
У реченні «Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі тіні не каламутять, не забруднюють душу» всі частини залежать від головної «Велике діло…» і відповідають на запитання яке?.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
У всіх словах спрощення в групах приголосних позначається на письмі в рядках 2, 4, 5.
Зверніть увагу: спрощення не відбувається у словах кістлявий, зап’ястний, пестливий (у яких т зберігається і на письмі, й у вимові); у слові гігантський спрощення відбувається лише у вимові, але на письмі не позначається.
Відповідь: 2, 4, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф ставимо перед я, ю, є, ї:
- після літер на позначення губних приголосних (б, п, в, м, ф);
- після р (в кінці складу);
- після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний.
Апостроф не ставимо, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня.
Апостроф не ставимо, коли ря, рю, рє означають сполучення м'якого р із наступними а, у, е.
Апостроф у словах іншомовного походження та похідних ставимо перед я, ю, є, ї після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р.
Апостроф не ставимо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у.
Відповідь: 3, 4, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Усі слова пишемо без м’якого знака в рядках 1, 3, 5. Згадаймо, що мʼякий знак не пишемо:
- після букв, які позначають губні та шиплячі звуки: степ;
- після р у кінці складу: буквар, чотирма, ударте;
- між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого: майбутнє, бджілці, кузня, сопілці;
- після н перед ж, ч, ш, щ: Уманщина, менший, інший, доменщик.
Відповідь: 1, 3, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Зауважмо, що подвоєні літери треба писати у всіх словах рядків 2, 4, 6:
- віддзеркалити (подвоєння на межі префікса й кореня), картинний (подвоєння на межі кореня й суфікса), страшенний (у збільшувально-підсилювальному суфіксі -енн(ий));
- пронісся (основи дієслова минулого часу на с і постфікса -ся), відкриттів (подовження зберігається в родовому відмінку множини іменників середнього роду, що закінчуються на -ів), бовваніти (виняток), міськком (кінець першої та початку другої частини складноскороченого слова), Вінниччина (подвоюється ч в іменниках, утворених від прикметників на -цьк(ий): вінницьк+ина);
- життєдайний, роздоріжжя, рілля, узбіччя (перед я, ю, є, ї приголосні д, т, з, с, л, н, ж, ш, ц, ч подовжуються, коли вони стоять після голосного).
Відповідь: 2, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
В орудному відмінку однини іменники першої відміни твердої групи мають закінчення -ою, м'якої та мішаної груп – -ею, після голосного та апострофа – -єю: пісня, кручею, колією, вулицею, сім’єю, надією, шаблею, кулею, перемогою, ношею.
В орудному відмінку однини іменники другої відміни мають закінчення -ом, -ем (-єм) і -ям, -им: закінчення -ом мають усі іменники чоловічого та середнього роду твердої групи, -ем (після голосного та апострофа -єм) – іменники чоловічого та середнього роду мішаної та м'якої груп (крім іменників середнього роду, що закінчуються на -я): кухарем, ячменем, стилем, прізвищем, мікрофоном, перпендикуляром, роєм, плечем, слюсарем, калачем, кущем, кобзарем, слухачем, бригадиром, букварем, днем, гаєм, солов’єм.
Відповідь: 1, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
Усі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -а(-я) в рядках 1, 4, 6.
Зверніть увагу, що закінчення -а(-я) мають:
- назви населених пунктів та географічні назви з наголошеним закінченням: вулиці Києва, доїхали до Іртиша;
- назви осіб, власні імена та прізвища: кабінет директора;
- назви мір довжини, ваги, часу: не вистачає кілограма, зібрали з гектара;
- назви машин та їхніх деталей: зупинка трамвая, з останнього вагона;
- терміни іншомовного походження, які означають елементи будови чогось, конкретні предмети, геометричні фігури та їх частини: сума сторін трикутника;
- назви чітко окреслених предметів: виписав із підручника.
Відповідь: 1, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати однорідні й неоднорідні означення.
Неоднорідними означеннями ускладнені речення:
- Вже українське щире слово почув збагнув і визнав світ (Б. Дегтярьов).
- Різкий північний вітер немилосердно бив в обличчя (М. Коцюбинський).
- Кругом хати росли старі велетенські волоські горіхи (І. Нечуй-Левицький).
У цих реченнях означення є неоднорідними, адже характеризують предмети з різних боків.
Відповідь: 1, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченнях.
Зверніть увагу, що ставиться кома:
- перед зворотами як завжди, як і раніше, як звичайно, як правило, як виняток, як навмисне, як один: Прокіп підходив спокійний і діловий, як завжди (М. Коцюбинський).
- перед порівняльними зворотами: Дівчина сяяла, як кущ калини (І. Нечуй-Левицький). Хмара, як лебідь пливе над лісами (П. Осадчук).
Відповідь: 2, 3, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Розмовний стиль (або його ще називають розмовно-побутовим) – найбільш уживаний у сучасній мові. Він уживається в побутовому усному спілкуванні та слугує для офіційного або неофіційного спілкування людей у повсякденному житті.
Ознаки розмовного стилю: широке використання загальновживаних слів; експресивність та емоційне забарвлення мовлення; використання невербальної комунікації: міміки та жестикуляції; різноманітність ритмів та мелодики; використання жаргонізмів, вульгаризмів та навіть русизмів; вживання неповних речень, вставних слів та звертань. Отже, словосполучення викинути з голови; одного поля ягода; підібгати хвоста належать до розмовного стилю.
Публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації - газет, журналів, телебачення, радіо, онлайнових видань.
Ознаки публіцистичного стилю: широке вживання суспільно-політичних термінів, таких як закон, влада, перспектива тощо; чіткий на суспільно популярний спосіб вираження думок; логічне викладення інформації з метою переконання слухачів; використання емоційно забарвлених слів; риторичні запитання: мислити по-державному; голос тисячоліть; уписати героїчну сторінку.
Науковий стиль використовується переважно в науковій сфері для інформування про певні результати наукових досліджень.
Ознаки наукового стилю: широке використання наукових термінів та слів іншомовного походження; однозначність уживання слів; логічність та аргументованість при викладенні думок; чітка структуризація тексту; часте використання складних речень з логічним зв’язком, між їхніми частинами.
Художній стиль – це стиль, за допомогою якого створена більшість творів художньої літератури. В рамках стиля виділяють прозаїчні та поетичні твори.
Ознаки художнього стилю: слова слугують не тільки засобом вираження думок, але й естетичного впливу на читача; широке використання засобів художнього мовлення; образність та експресивність мовлення; можливе використання фразеологізмів та діалектизмів; поєднання всіх лексичних та граматичних стилів. Словосполучення, які належать до цього стилю, є в рядку 4: веселкова роса; срібні струни мрій; усмішка долі.
Офіційно-діловий стиль використовується при оформленні ділових паперів, він може використовуватися як в усній, так і в письмовій формі.
Ознаки офіційно-ділового стилю: обов’язкове оформлення документів за зразком; широке використання термінів діловодства; відсутність художніх засовів літератури; використання слів виключно в прямому значенні: доводити до відома; відповідно до плану роботи; відповідальність покласти.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів, добирати до них антоніми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
Відкрити душу – відверто, щиросердно ділитися з ким-небудь своїми заповітними думками, переживаннями, намірами; антонім до цього фразеологізму сховатися у шкаралущу – не довіряти нікому, заглибитися у власні переживання.
Вискочити на сухе – уникнути заслуженого покарання, осуду; антонім до цього фразеологізму попасти в тенета – опинитися в скрутному становищі, в несприятливих умовах.
Пальцем не ворухнути – зовсім нічого не зробити для здійснення чого-небудь; антонім до цього фразеологізму зі шкури пнутися – докладати великих, надмірних зусиль для досягнення чого-небудь; дуже важко працювати.
Надягати машкару – приховувати свою справжню сутність; антонім до цього фразеологізму зривати личину – викривати кого-небудь, показуючи його справжню сутність, істинні наміри.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення «Вечірнє сонце, дякую за день! Вечірнє сонце, дякую за втому!» є означено-особовим, граматична основа тут – присудок у формі 1 особи однини (зверніть увагу, що звертання сонце НЕ є членом речення).
Речення «Задзвонили в усі дзвони по всій Україні» є неозначено-особовим з головним членом – присудком у формі множини минулого часу.
Речення «Світлішає в житті і на душі» є безособовим, присудок тут виражений безособовим дієсловом світлішає.
Речення «Десять раз подумай, а раз скажи» є узагальнено-особовим. У таких реченнях присудок вказує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються у прислів’ях та приказках.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем).
Нові слова здебільшого утворюються за допомогою словотворчих афіксів.
Словотворчий афікс – це префікс, суфікс чи постфікс, який приєднується до твірної основи для творення нового слова.
Класифікацію способів словотворення схематично можна зобразити так.
Префіксальний спосіб – спосіб творення слів за допомогою словотворчих префіксів. Особливістю префіксації є те, що префікс приєднується не до основи, а до граматично оформленого слова, тому похідні слова, утворені префіксальним способом, належать до однієї й тієї самої частини мови, що й мотивуючі (твірні).
Суфіксальний спосіб – спосіб творення слів за допомогою словотворчих суфіксів: випадковість, їдучи, барвінковий.
Префіксально-суфіксальний спосіб – спосіб творення слів шляхом одночасного приєднання до твірної основи словотворчих префіксів і суфіксів: обніжок, настільний, неробство.
Безафіксний спосіб (відкидання значущих частин) – це спосіб творення слів шляхом укорочення (усічення) твірного слова: заклик, переділ, вимір.
Основоскладання – спосіб творення слів шляхом поєднання твірних основ кожного зі слів, що входять до базової сполуки – підрядної чи сурядної: працездатний, землемір, водогін.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення «Якби мені сила та воля, жив би без горя» є підрядним умови, оскільки від головної частини можна поставити питання за якої умови?.
Речення «Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому» є підрядним наслідку, оскільки підрядна частина вказує на наслідок того, про що йдеться в головній частині, і приєднується за допомогою сполучника так що.
Речення «Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин» є підрядним мети, оскільки від головної частини можна поставити питання з якою метою?.
Речення «Україна моя починається там, де доля моя усміхається» є підрядним допустовим, оскільки від головної частини можна поставити питання де?.
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми прикметників від неправильних.
Згадаймо, що найвищий ступінь порівняння прикметників утворюємо доданням префікса най- до форми вищого ступеня. Такі прикметники вжито в реченнях 1, 2, 4: найголовніша, найвищих, наймогутніше.
Відповідь: 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати однорідні члени речення.
Однорідні члени речення – це такі члени речення, які виконують однакову синтаксичну функцію, стосуються того самого члена речення і поєднуються між собою сурядним зв’язком. Однорідні члени речення рівноправні й не залежать одне від одного. Вони називають поняття, близькі за своєю сутністю.
Однорідними членами ускладнені речення 2, 3, 5: (2) Мова знаряддя для засвоєння спадщини минулого, найвищих здобутків людської культури. (3) Завдяки прилученню дитини до чарів слова в неї виникає спрага пізнання, бажання глибше опанувати духовні багатства людства. (5) Воно є запорукою нашої гідності й незнищенності.
Відповідь: 2, 3, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченнях.
Зверніть увагу, що в простому реченні між підметом і присудком ставимо тире:
- якщо обидва головні члени речення виражені іменниками або кількісними числівниками в називному відмінку, а дієслова-зв’язки немає, наприклад: (2) Мова – знаряддя для засвоєння спадщини минулого, найвищих здобутків людської культури. (4) Слово – наймогутніше знаряддя, що уможливлює перегук поколінь.
- якщо присудок, виражений іменником у називному відмінку або інфінітивом, приєднується до підмета за допомогою слів це (це є), оце, то, ось, (це) значить, наприклад: (1) Найголовніша ознака індивідуальності народу – це його мова.
Відповідь: 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Звертання
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати звертання в реченні.
Звертання – це слово або декілька слів, що називають особу чи предмет, до якого звернена мова: (1) Мово рідна, ти безконечна могутня як море. (2) Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. (7) Красо моя єдина, печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан.
Відповідь: 1, 2, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Порівняльний зворот
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати порівняльний зворот у реченні.
Порівняльний зворот – це обставина способу дії, яка вводиться до речення за допомогою порівняльних сполучників як, мов, немов, наче, ніби, що: (1) Мово рідна ти безконечна могутня, як море. (4) Ти клекочеш у гніві, як вулкан. (5) Ти зігріваєш словом, мов сонце.
Відповідь: 1, 4, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра