Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А у слові вибоїна на один звук більше.
У рядку Б у слові баластний на один звук менше.
У рядку В у слові ліщина на один звук більше.
У рядку Г у слові затишшя на один звук менше.
А в рядку Д однакова кількість звуків і букв у кожному слові: ЩодеННий, ЯлівецЬ, діЄздатністЬ.
Відповідь: Д.
Правильно написано всі прислівники рядка
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Правильно написано всі прислівники рядка А.
Зверніть увагу, що в рядках Б, В, Г, Д є помилки. Разом треба писати прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником, займенником, прикметником, числівником, прислівником, а також прислівники, утворені з кількох основ: вп’яте, позаторік, щоночі, зліва.
Відповідь: А.
Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..»
ТЕМА: Морфологія. Дієприкметниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..» матиме, якщо додамо частину, зазначену в рядку В: «дітлахи швидко засмагли під лагідним сонцем».
Відповідь: В.
Дієслово у формі наказового способу вжито в рядку
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Творення форм наказового способу
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових. Наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями: 2 ос. однини – -и, нульове закінчення; 1 ом. множини – -імо (-ім), -мо; 2 ос. множини – -іть, -те.
Для 1 особи однини і 3 особи однини й множини окремої форми наказового способу немає, вони створюються описово: хай (нехай) + дієслово.
Отже, форма наказового способу дієслова говорімо є правильною.
Поширеним є речення
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти речення за наявністю другорядних членів.
Поширеним є речення, яке має хоча б один другорядний член.
Саме таким є речення в рядку В: присудок запахло чим? медом (додаток).
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Уранці землю притрусив легкий сніжок…» обрати
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок граматична основа одна. Це просте речення з однорідними присудками. А от у реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок, а вечір видався дивовижно теплим їх дві (сніжок притрусив, вечір виявився теплим), частини поєднані єднальним сполучником сурядності і. Це складносурядне речення.
Визначте вид наведених простих речень.
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Разом ходімо в майбутнє», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи множини.
Неозначено-особовим є речення «Мною аж надто піклуються», головний член тут – присудок у формі 3 особи множини.
Узагальнено-особовим є речення «Від своєї совісті не втечеш». У таких реченнях присудок указує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно є прислів’ями та приказками.
Безособовим є речення «Як важко перші кроки йти», присудок у цьому реченні виражений інфінітивом.
Речення «А ось ліси, покриті димом» є називним.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.
ТЕМА: Синтаксис. Речення з однорідними членами
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розпізнавати однорідні члени в реченні.
Однорідними підметами води, піски (що?) ускладнено речення в рядку Б.
Однорідними присудками здається казкою, плетивом (що робить?) ускладнено речення в рядку В.
Однорідними додатками звичністю, буденністю (чим?) ускладнено речення в рядку А.
Однорідними неузгодженими означеннями цвіт (який?) яблунь, груш ускладнено речення в рядку Г.
Речення Під моїм вікном густо, медово пахне акація ускладнено однорідними обставинами.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Г.
З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
ТЕМА: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Від головної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання у чому? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання за якої умови? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним умови.
Від головної частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання незважаючи на що? усупереч чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Від головної частини, запропонованої в рядку 4, можна поставити питання яка? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–А.
Доберіть антоніми до поданих фразеологізмів.
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів, добирати до них антоніми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
Гріти чуба – тяжко працювати, антонім до цього фразеологізму бити байдики – байдикувати, нічого не робити;
водити за ніс – обдурювати кого-небудь, приховуючи щось, антонім до цього фразеологізму розкривати карти – переставати приховувати свої (або чиїсь) плани, починати діяти відкрито;
витикати носа – виглянути, визирнути звідки-небудь кудись або з'явитися десь, антонім до цього фразеологізму не показувати очей – не приходити, не з'являтися куди-небудь, до когось;
виводити з рівноваги – позбавляти кого-небудь душевного спокою, дратувати, нервувати, антонім до цього фразеологізму давати спокій – залишати в спокої.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–Г.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» вибрати «проте погода посприяла нам і цього разу» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності проте).
Відповідь – В.
Підкреслена буква позначає той самий звук в усіх словах рядка
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розглянемо рядок А: у словах фужер, марафон, симфонія підкреслена буква передає звук [ф], а у слові левкой – звук [в].
У рядку Б у словах тюлень, стіл, тьмяний підкреслена буква позначає звук [т′], а в слові пишеться – звук [ц′].
У рядку В у всіх словах підкреслена буква позначає звук [х].
У рядку Г у словах сім’я, прихильність, сяйво підкреслена буква позначає звук [с′], зверніть увагу, що у слові прихильність відбувається асиміляція за м’якістю. У слові просьба – звук [з′], оскільки глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
У рядку Д у словах колесо, мокрий, скупість підкреслена буква позначає звук [к], у слові вокзал – звук [ґ], оскільки глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко.
Доберіть до фразеологізмів антоніми
як на долоні – дуже добре, чітко, виразно, антонім до цього фразеологізму як у тумані – нечітко;
як камінь під гору котити – дуже важко, робити щось, докладаючи значних зусиль, антонім до цього фразеологізму як Сірку муху з’їсти – дуже легко, швидко, зробити щось не докладаючи зусиль;
як бджіл у вулику – багато, антонім до цього фразеологізму як у кота сліз – мало;
як дві краплі води – абсолютно, дуже сильно схожий (схожі), антонім до цього фразеологізму як свиня на коня – зовсім неподібний, несхожий.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–Г, 4–А.
З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
На сонячному пагорбі, (1)неподалік уже (2)давним-давно запустілого старовинного маєтку, стоїть школа, (3)мурована з червоної (4)вогнетривкої цегли.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Неподалік (чого?) будинку – це прийменник, службова частина мови, яка разом з відмінковим закінченням іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Давним-давно – вказує на час дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Мурована – це дієприкметник, особлива форма дієслова, відповідає на питання яка?, утворює зворот.
Вогнетривкої – виражає ознаку предмета, відповідає на питання якої? Отже, це прикметник.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Мені (1)наче сниться: (2)хтось хитає мене у колисці, а місяць сміється (3)наді мною (4)тихесенько.
Неначе – частка. Власне модальні частки вносять у висловлення сумнів, припущення, непевність.
Хтось – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Наді – служить для зв’язку слів у реченні. Отже, це прийменник.
Тихесенько – вказує на ознаку дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–А.