ЗНО онлайн 2014 року з біології – основна сесія
ТЕМА: Вступ. Основні ознаки живого. Методи досліджень.
В основі завдання описується метод, який ґрунтується на спостереженні.
У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Зображені об’єкти є окремими особинами, які виявляють ознаки розвитку, росту, здатні розмножуватися й підтримувати постійні ознаки та параметри внутрішнього середовища, – тобто організмами.
Об’єкт, позначений цифрою 1, є рослинним організмом, цифрою 2 – тваринним, цифрою 3 – грибним. Цифрами 4 та 5 позначені одноклітинні організми (відповідно інфузорія-туфелька та амеба протей).
Твердження, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи, відповідно, є правильним.
Твердження ІІ є неправильним, виходячи з того, що гриб також займає той же самий рівень, що об’єкти 1 і 2.
Об’єкти 4 і 5 є одноклітинними організмами, тобто їх можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи – клітинному та організменому.
Правильна відповідь – Б .
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вуглеводи: моносахариди, олігосахариди, полісахариди. Особливості будови, основні властивості та функції в організмах живих істот
Властивості вуглеводів змінюються в залежності від молекулярної маси.
При зростанні молекулярної маси молекули вуглеводів знижується гідрофільність і зникає солодкий смак. Серед запропонованих вуглеводів глюкоза, фруктоза є моносахаридами, а мальтоза – дисахаридом. Вони розчинні у воді і мають солодкий смак. Целюлоза є полісахаридом – не розчиняється у воді й не має солодкого смаку.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Роль води, солей та інших неорганічних сполук в організмі.
В основі завдання описано дослід з еритроцитами.
Для виконання завдання необхідно знати роль води, солей в організмі та особливості функціонування плазматичної мембрани.
Клітини тваринного організму, зокрема еритроцити, оточені плазматичною мембраною, яка є напівпроникною. Через мембрану молекули води вільно проникають усередину клітини за законом осмосу. Осмотичний тиск плазми зумовлюється, в основному, концентрацією мінеральних солей і білків, а оскільки концентрація їх відносно стала, той й осмотичний тиск сталий.
Фізіологічними розчинами називаються штучно виготовлені розчини, які містять у собі мінеральні речовини в тій самій концентрації і такого самого іонного складу, як і плазма крові. Ці розчини є ізотонічними, бо вони мають однаковий із плазмою осмотичний тиск. Унаслідок того, що цитоплазма клітини більш концентрована в порівнянні із гіпотонічним середовищем, як-от дистильована вода, за законом осмосу вода приникає всередину клітини. При цьому об’єм клітини – еритроцита – збільшується, унаслідок чого плазматична мембрана не витримує і клітина руйнується
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Роль води, солей та інших неорганічних сполук в організмі. Гідрофільні сполуки. Гідрофобні сполуки.
Залежно від температури середовища вода здатна змінювати агрегатний стан. За зниження температури вода з рідкого стану може переходити в твердий, а за підвищення – у газуватий.
Утворення кристаликів льоду в клітинах організмів руйнує клітинні структури. Це призводить до загибелі клітин і всього організму.
Під впливом розчинених у ній речовин вода може змінювати свої властивості, зокрема точки температур замерзання (плавлення) і кипіння, що має важливе біологічне значення. Збільшення концентрації таких речовин є одним із механізмів запобігання замерзанню. Наприклад, деякі види жаб восени починають накопичувати в клітинах свого тіла глюкозу, у клітинах рослин з настанням зими підвищується концентрація розчинів вуглеводів, членистоногих – гліцерину, риб – білків тощо. Отже, це знижує температуру, за якої вода переходить у твердий стан, для попередження промерзання.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Білки: особливості будови. Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості та застосування в господарській діяльності людини
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, в реченні необхідно вказати місце знаходження та функцію пепсину.
Пепсин – фермент, який утворюється в залозистих клітинах стінок шлунку та забезпечує розщеплення білків. Правильним варіантом відповіді буде таке речення: «Пепсин – білок шлункового соку, який бере участь у травленні білків».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості та функції ДНК, принцип компліментарності.
В основі завдання наведено означення поняття липких кінців та інформація щодо застосування їх у генній інженерії. Потрібно вибрати фрагмент, який можна взяти для гібридизації з наведеним в основі завдання.
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови молекули ДНК, розуміти принцип комплементарності.
ДНК – нуклеїнова кислота, яка забезпечує збереження спадкової інформації. Молекула ДНК – біополімер, мономерами якого є нуклеотиди. До складу нуклеотиду входять залишки вуглеводу дезоксирибози, нітратної основи та ортофосфатної кислоти. Молекула ДНК складається з двох ланцюгів нуклеотидів, які сполучаються між собою за допомогою водневих зв’язків. Ці зв’язки виникають між двома певними нуклетидами. Установлено, що залишок аденіну нуклеотиду одного ланцюга молекули ДНК завжди сполучається із залишком тиміну нуклеотиду іншого ланцюга (між ними виникає два водневі зв’язки), а гуаніну – з цитозином (між ними виникає три водневі зв’язки). Чітка відповідність нуклеотидів у двох ланцюгах ДНК має назву комплементарність.
Нам потрібно знайти не зв’язану водневими зв’язками частину фрагмента, яка є комплементарною частині фрагменту ААГ (липкий кінець – одноланцюгова ділянка молекули ДНК, що виступає із кінця дволанцюгової молекули).
Відповідно до правила компліментарності таким буде ТТЦ
Отже, для гібридизації з наведеним в основі фрагментом молекули ДНК
можна взяти лише наступний фрагмент:
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості та основні функції. Плазматична мембрана.
В основі завдання наведений рисунок синапсу – структури, яка забезпечує передачу нервових імпульсів від одного нейрона до іншого.
Синапс є місцем контакту нейронів між собою та з органами, які вони іннервують. На рисунку аксон позначений цифрою 1. Збудження в синапсі передається за допомогою хімічних речовин – медіаторів, які позначені цифрою 3. Медіатори накопичуються в пухирцях, які на рисунку позначені цифрою 2. Цифрою 4 позначена постсинаптична мембрана – плазматична мембрана наступного нейрона, яка сприймає інформацію.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели: рибосоми, полірибосоми, клітиний центр, органели руху. Клітинні включення. Будова та функції ядра.
Рибосоми – позбавлені поверхневої мембрани органели, які беруть участь у синтезі білків.
Вони трапляються в клітинах як прокаріотів, так і еукаріотів, мають вигляд сферичних тілець, що складаються з двох різних за розмірами частин – субодиниць: великої та малої. Кожна із субодиниць складається зі сполучених між собою рРНК і білків. Субодиниці утворюються в ядерці: на молекулі ДНК синтезується рРНК, яка сполучається з особливими рибосомними білками, що надходять із цитоплазми. Готові субодиниці транспортуються ячерез ядерні пори до цитоплазми.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджi, лізосоми, вакуолі.
Для виконання завдання необхідно знати будову та функції лізосом.
Нуклеїнові кислоти містяться в ядрі, хлоропластах, мітохондріях, інколи – в цитоплазмі. Фосфоліпіди – ліпіди, які входять до складу біологічних мембран. Лізосоми – органели, які мають вигляд мікроскопічних оточених мембраною пухирців діаметром 100–180 нм. Вони містять ферменти, здатні розщеплювати ті чи інші сполуки (білки, вуглеводи, ліпіди тощо). У клітині можуть бути різні види лізосом, які відрізняються особливостями будови і функціями. Одні з лізосом, зливаючись з піноцитозними або фагоцитозними пухирцями, беруть участь у формуванні травних вакуоль. При цьому активуються ферменти і вміст вакуолі перетравлюється. Таким чином, лізосоми забезпечують процеси внутрішньоклітинного травлення. Лізосоми іншого типу беруть участь у перетравленні окремих частин клітини, цілих клітин або їхніх груп. Уважають, що ці лізосоми знищують дефектні органели, ушкоджені або мертві клітини, руйнують личинкові органи комах, земноводних (наприклад, хвости та зябра пуголовків безхвостих амфібій) тощо.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди та їх типи (особливості їхньої будови і функцій). Взаємні перетворення пластид.
Пластиди різних типів мають спільне походження: усі вони виникають з первинних пластид клітин твірної тканини – дрібних (до 1 мкм) пухирців, оточених двома мембранами. Крім того, пластиди одного типу здатні перетворюватися на пластиди іншого.
Так, на світлі в первинних пластидах формується внутрішня система мембран, синтезується хлорофіл і вони перетворюються на хлоропласти. Те саме характерно і для лейкопластів, які здатні перетворюватися на хлоропласти або хромопласти. Лейкопласти – безбарвні пластиди різноманітної форми, у яких запасаються деякі сполуки (крохмаль, білки тощо).
На відміну від хлоропластів, у лейкопластів внутрішня мембрана може утворювати лише нечисленні тилакоїди. У стромі лейкопластів містяться рибосоми, ДНК, різні типи РНК, а також ферменти, які забезпечують синтез і розщеплення запасних речовин (крохмалю, білків тощо). При перетворенні лейкопластів на хлоропласти в них утворюються тилакоїди з хлорофілом і вони набувають зеленого кольору. Позеленіння бульб картоплі на сонці є прикладом, який ілюструє перетворення лейкопластів на хлоропласти.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мейотичний поділ клітин, його фази. Кон'югація гомологічних хромосом. Кросинговер.
В основі завдання наведено три твердження щодо мейозу. Необхідно їх проаналізувати та вказати всі правильні.
Мейоз (або редукційний поділ) – особливий вид поділу еукаріотичних клітин, унаслідок якого хромосомний набір зменшується вдвічі і формуються статеві клітини. Під час статевого розмноження спеціалізовані статеві клітини – яйцеклітина та сперматозоїд – зливаються, тобто відбувається запліднення. У результаті мейозу утворюються клітини з гаплоїдним набором хромосом, надалі при заплідненні поновлюється диплоїдний набір хромосом, що і забезпечує сталість хромосомного набору при статевому розмноженні. У процесі мейозу відбувається два послідовні поділи з утворенням чотирьох гаплоїдних клітин з однієї диплоїдної. Під час профази І мейозу відбувається кросинговер – обмін гомологічними ділянками між парними хромосомами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції ядра. Хромосоми, особливості будови та хімічного складу.
В основі завдання акцентується увага, що наведені хромосомні набори відображають порушення: мають три статеві хромосоми (замість двох при нормальному хромосомному наборі).
Причиною цього є порушення мейозу в батьків. Завдання полягає у визначенні серед наведених хромосомних наборів тих, які могли утворитися внаслідок порушень мейозу лише в батька.
Процес формування чоловічих статевих клітин називається сперматогенезом. Унаслідок сперматогенезу з однієї клітини-попередника утворюються чотири сперматозоїди, два з яких несуть по одній X хромосомі, а два - по Y хромосомі. При порушенні процесу розходження хромосом під час мейозу можуть формуватися сперматозоїди, що містять дві статеві хромосоми замість однієї: XX, XY або YY. У результаті запліднення сперматозоїди зливаються з яйцеклітиною, яка має одну Х хромосому. Унаслідок цього будуть формуватися наступні патологічні хромосомні набори за статевими хромосомами: ХХХ, ХХY та XYY.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення. Механізм проникнення вірусів в організм та клітини хазяїна. Вплив вірусів на організм хазяїна. Профілактика вірусних захворювань людини. Роль вірусів у природі та житті людини .
В основі завдання пропонується вказати причину синдрому набутого імунодефіциту.
Причиною цього захворювання є ВІЛ – вірус імунодефіциту людини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хвороботворні бактерії та захворювання, що ними викликаються. Профілактика бактеріальних захворювань.
Для виконання завдання необхідно знати шляхи проникнення хвороботворних мікроорганізмів до організму людини.
Збудники можуть проникати через шлунково-кишковий тракт, дихальні шляхи, через пошкодження покривів, статевим шляхом.
Холера – це особливо небезпечне інфекційне захворювання органів травлення, що набуває характеру епідемії. Її збудником є мікроорганізм – холерна паличка, яка розвивається у водному середовищі, наприклад, у різних водоймах. Бактерії проникають до організму через травний канал разом із іжею та водою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) та багатоклітинні (спірогира, ульва, улотрікс). Бурі водорості (ламінарія, фукус). Червоні водорості (філофора, порфіра, кораліна). Діатомові водорості (навікула, пінулярія).
Кутикула – шар воскоподібної речовини, який вкриває поверхню надземних органів здебільшого тропічних рослин та клітини деяких водоростей.
Тканини і органи формуються в наземних рослин, що є пристосуванням до життя на суходолі.
Радіальна симетрія не притаманна більшості водоростей.
Хлоропласти є органелами, які забезпечують фотосинтез у всіх водоростей.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мохоподібні (політрих, маршанція, сфагнум). Особливості будови та процеси життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно знати особливості життєвого циклу різних груп рослин та їх представників.
Життєві цикли рослин характеризуються чергуванням двох поколінь – гаметофіту (статевого) та спорофіту (нестатевого). У життєвому циклі мохоподібних спорофіт (нестатеве покоління) розвивається із зиготи і представлений ніжкою з коробочкою, що розвивається на зеленому фотосинтезуючому гаметофіті (статевому поколінні), що є домінуючим поколінням. У інших вищих спорових та насінних рослин у життєвому циклі домінує спорофіт. Гаметофіт у них може бути редукованим до невеликого заростку, як-от у папоротеподібних, плауноподібних, хвощеподібних. У голонасінних та покритонасінних гаметофіти є мікроскопічними структурами, які існують нетривалий час за рахунок спорофіту.
Хвощ польовий є представником хвощеподібних, а мак олійний та бавовник шорсткий – покритонасінних.
До мохоподібних належить сфагнум дібровний, у життєвому циклі якого спорофіт розвивається на гаметофіті.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Особливості будови та життєдіяльності. Класифікація покритонасінних рослин
У завданні наведені два твердження учнів, які потрібно проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості покритонасінних рослин.
Правильним є твердження, що покритонасінні є прогресивною групою сучасної флори. Покритонасінні опанували водне й наземне середовище існування, пристосовані до різноманітних умов суходолу, мають велику різноманітність вегетативних органів тощо. Правильним є також твердження, що запліднення покритонасінних рослин не залежить від наявності води. Потрапляння сперміїв до насінного зачатка, де міститься яйцеклітина, у насінних рослин забезпечується проростанням пилкової трубки. Така особливість організації покритонасінних рослин є одним із пристосувань до опанування наземного середовища.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Прісноводні (амеба протей, евглена зелена, інфузорія-туфелька) та морські (форамініфери, радіолярії) одноклітинні, їхня роль у природі та житті людини.
В основі завдання наводиться інформація щодо особливостей будови певної групи найпростіших.
Необхідно вказати групу одноклітинних організмів, яким притаманна така ознака. Хламідомонади, трипаносоми й амеби мають одне ядро. В інфузорій є два різні ядра – велике (макронуклеус) та мале (мікронуклеус). Велике ядро керує процесами утворення органічних речовин, а мале – забезпечує зберігання спадкової інформації та її передачу від материнської клітини дочірнім під час її поділу
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Роль дощових червів у процесах ґрунтоутворення.
В основі завдання описано дослідження щодо ролі дощових черв’яків в природі.
Запропоновано за результатами зробити висновок. Для виконання цього завдання необхідно знати середовище існування та особливості життєдіяльності цих тварин. Дощові черви пристосовані до життя в грунті та живляться відмерлими рештками рослин. Прокладаючи довгі ходи, вони забезпечують перемішування та розпушення ґрунту. Це у свою чергу поліпшує проникнення повітря та води до кореневої системи рослин. Дощові черв’яки живляться рештками рослин, затягуючи їх у свої ходи, і тим збагачують ґрунт органічними речовинами. У процесі перетравлення рослинних решток у кишечнику черв’яків формуються органічні речовини, з яких утворюється гумус. Саме такі результати описані в дослідженні.
Можна зробити висновок, що дощові черв’яки відіграють надзвичайно важливу роль у процесах ґрунтоутворення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно знати загальні риси будови представників класу Комахи.
Тіло комах поділяється на три відділи: голова, груди та черевце. Для представників цього класу характерним є наявність однієї пари вусиків. Наявність хітинової кутикули є загальною ознакою всіх представників типу Членистоногі. Ознакою, за якою зображену тварину можна віднести до класу Комахи, є наявність трьох пар ходильних кінцівок.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Загальна характеристика. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини.
В основі завдання наведений опис тварини певного ряду.
У відповідях представлені ряди птахів (Пінгвіноподібні, Соколоподібні) та ссавців (Рукокрилі, Комахоїдні). В описі є ознака, яка характерна для всіх представників цих рядів, як-от наявність чотирикамерного серця. Здатні до польоту, мають легкий та міцний скелет, потужні грудні м’язи представники ряду Соколоподібні та Рукокрилі. Пінгвіноподібні не літають, хоча й належать до птахів. Комахоїдні мають чотирикамерне серце та під час вагітності в них формується плацента.
Серед наведених рядів лише представники ряду Рукокрилі мають усі ознаки, які перелічені в описі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Кісткові та хрящові тканини. М’язові тканини. Будова та функції скелетних м’язів.
У цьому завданні перевіряється вміння розпізнавати на рисунку елемент будови скелетного м’яза та знаходити його серед перелічених.
Кожен м’яз складається з великої кількості багатоядерних м’язових волокон і сполучної тканини. Сполучна тканина утворює сухожилля, за допомогою яких м’язи прикріплюються до кісток. Зверху м’яз укритий тонкою сполучнотканинною оболонкою – фасцією. Фасція відокремлює різні групи м’язів, робить їх порівняно самостійними, забезпечуючи унікальні складні рухи різних частин тіла.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Кісткові та хрящові тканини.
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та функціями.
Відмінність скелету людини від скелету інших ссавців спричинена прямоходінням. У людини, на відміну від інших ссавців, грудна клітка внизу розширена. Хребет людини має чотири вигини, які сприяють збереженню рівноваги, пружинять і пом’якшують поштовхи. Стопа в людини має склепіння, а в хребетних вона плоска. Така її будова пом’якшує поштовхи під час руху. Кістки таза в людини масивні, що пов’язано зі зміщенням центру тяжіння у зв’язку з прямоходінням. На масивні кістки опираються органи черевної порожнини тіла.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад, будова, ріст і з’єднання кісток.
Для виконання завдання необхідно знати будову кістки та суглобу.
Суглоби – це рухоме з’єднання кісток. Суглоб складається з суглобових поверхонь кісток, хряща, сумки (капсули) і порожнини. Кістка утворена клітинами кісткової тканини – остеоцитами. Остеоцити розміщені концентрично, утворюючи остеони. Ззовні кістка вкрита окістям, за рахунок розмноження внутрішнього шару якого вона росте у товщину. Капсула суглоба – міцна еластична сполучна тканина. До неї прикріплюються суглобові зв’язки, і вона міцно тримає з’єднання кісток та запобігає вивиху. Клітини її внутрішньої поверхні виробляють рідину, що змащує поверхню суглоба та зменшує тертя між хрящами суглобових поверхонь кісток. Отже, зменшення тертя поверхонь кісток у суглобі під час руху відбувається за рахунок суглобової рідини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Склад і функції крові. Будова та функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів. Групи крові. Переливання крові. Зсідання крові. Імунітет, його види. Фагоцитоз. Імунна система. Алергічні реакції організму. Кровотворення та анемія.
Плазма крові містить формені елементи – еритроцити, лейкоцити та тромбоцити. Ці функціональні складові забезпечують певні фізіологічні процеси.
Еритроцити виконують транспортну функцію: у них гемоглобін перетворюється на оксигемоглобін. Перетворення фібриногену на фібрин забезпечує утворення тромбу, що відбувається за участю тромбоцитів. Гормони утворюються в ендокринних залозах і транспортуються плазмою крові. Лейкоцити – це безбарвні клітини крові, які виконують роль у захисті організму від бактерій, вірусів, чужорідних речовин, тобто у створенні імунітету. Основним проявом гуморального імунітету є утворення певними видами лейкоцитів – лімфоцитами – антитіл, які пригнічують шкідливу дію різних інфекційних і неінфекційних чинників.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Робота серця та її регуляція.
У завданні необхідно вказати регуляторний фактор, який забезпечує уповільнення скорочення серця.
У відповідях наведені фактори гуморальної (гормони) та нервової регуляції (симпатичні та парасимпатичні нерви). Гормон вазопресин (антидіуретичний) регулює процес утворення сечі: під його впливом збільшується зворотне всмоктування води й одночасно зменшується реабсорбція мінеральних речовин. Ендокринна регуляція роботи серця пов’язана з дією гормону надниркових залоз – адреналіном, що посилює і прискорює скорочення серця. Робота серця змінюється рефлекторно за участю вегетативної системи. Імпульси, що надходять до нього по симпатичних нервах, посилюють і прискорюють серцеві скорочення, а імпульси, що надходять по парасимпатичних нервах – послаблюють і сповільнюють їх. Гальмування серцевої діяльності здійснюється найбільшим парасимпатичним нервом – блукаючим, який відходить від головного мозку. Отже, серце скорочується повільніше під дією парасимпатичних нервів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Зовнішнє і клітинне дихання. Функції та будова органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах.
Для виконання завдання необхідно знати органи дихання та послідовність процесів зовнішнього дихання.
Видих відбувається переважно в результаті скорочення еластичних стінок альвеол, розтягнутих під час вдиху, і розслаблення м’язів, що його забезпечували. При глибокому видиху скорочуються внутрішні міжреберні м’язи, що зменшує об’єм грудної порожнини, і тиск в альвеолах стає вищим за атмосферний. Під час видиху повітря з альвеол потрапляє в розгалуження бронхів – бронхіоли, потім надходить у бронхи, трахею, гортань і носову порожнину.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Для виконання завдання необхідно знати органи травної системи, послідовність їх розташування та умови травлення в них.
Їжа з ротової порожнини проходить у стравохід, далі – у шлунок. Із шлунка їжа потрапляє до початкового відділу кишечника – дванадцятипалої кишки. Слизові залози стінок шлунка виділяють хлоридну кислоту, що є умовою травлення. Ферменти дванадцятипалої кишки активні лише в лужному середовищі й активуються жовчю. Зміна рH середовища з кислого на лужне відбувається в дванадцятипалій кишці.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова та функції шкіри.
В основі завдання описана ситуація, в результаті якої є негативний вплив на шкіру руки розчину лугу.
Для нейтралізації розчину лугу потрібно скористатися розчином кислоти, як-от запропоновано в завданні – слабким розчином оцтової кислоти.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції. Наслідки порушення функцій ендокринних залоз.
В основі завдання наведено одне з порушень функцій ендокринних залоз – гіпофункція щитоподібної залози.
Необхідно вказати захворювання, причиною якого є це порушення. Залози можуть виділяти гормони в надлишку, що супроводжується їх гіперфункцією. В інших випадках залози можуть виробляти мало гормонів, тоді виявляється недостатність їх в організмі – гіпофункція. Гіпер- і гіпофункція призводять до порушення життєдіяльності організму, виникнення захворювань.
Акромегалія виникає внаслідок гіперфункції гіпофіза у дорослої людини.
Причиною виникнення цукрового діабету є порушення функціонування підшлункової залози.
Базедову хворобу спричиняє гіперфункція щитоподібної залози. У дорослої людини гіпофункція щитоподібної залози призводить до розвитку мікседеми. Через нестачу гормону тироксину відбувається зниження обміну речовин, людина стає млявою, у неї погіршується пам'ять і знижується працездатність, випадає волосся, шкіра стає сухою, збільшується маса тіла. Основною причиною цієї хвороби є також нестача Йоду в організмі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Енергетичні потреби організму. Норми і гігієна харчування.
В основі завдання запропоновані групи продуктів, які необхідні людині для збалансованого харчування. Необхідно вибрати правильне твердження щодо відносного вмісту цих продуктів у раціоні харчування.
Раціональне харчування – це повноцінне харчування людей з урахуванням статі, віку, характеру праці, кліматичних умов та інших чинників. Таке харчування сприяє збереженню здоров’я, опору шкідливим факторам довкілля, підвищує фізичну та розумову працездатність.
Принципами раціонального харчування є:
- відповідність харчування фізіологічним потребам та енерговитратам організму;
- дотримання кількісної та якісної збалансованості за основними харчовими та біологічно активними речовинами в добовому раціоні;
- дотримання правильного режиму харчування.
Вуглеводи повинні покривати більше 50 % енергетичних потреб організму. Людина повинна споживати їжу, яка містить повноцінні білки. На жири повинно припадати близько 25 % калорійності їжі. Для того, щоб забезпечити організм усіма необхідними жирними кислотами, не менше третини жирів повинні бути рослинного походження. Співвідношення за масою між білками, жирами і вуглеводами у їжі повинно становити 1:1:4. Щоб забезпечити організм вітамінами, органічними кислотами, пектиновими речовинами, необхідно вживати в їжу овочі та фрукти.
Виходячи з вищезазначених міркувань, правильне твердження щодо відносного вмісту продуктів у раціоні є таке: «частка овочів і фруктів має перевищувати частку білкових продуктів».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вітаміни, їхні властивості. Авітамінози, гіпо- та гіпервітамінози.
В основі завдання надається інформація щодо різних підходів класифікації вітамінів, а відповідно й утворення їхніх назв.
Вітамін D впливає на процеси утворення кісткової тканини й регулює правильне співвідношення Кальцію та Фосфору, забезпечуючи всмоктування цих речовин у тонкому кишечнику та перенесення кров’ю до кісткової тканини. Від нестачі цих хімічних елементів в організмі дитини її кістки розм’якшуються, тоншають, уповільнюється їх ріст. У разі гіпо- й авітамінозу вітаміну D виникає тяжке захворювання – рахіт.
Отже, фізіологічна назва вітаміну D – протирахітичний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції та будова нирок. Утворення та виведення сечі.
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їхню правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, тому що структурними елементами нирки є нефрони. У людини в нирках міститься від 800 000 до 1 500 000 нефронів у кожній. Нефрони складаються з капсули та системи канальців. У капсулі під тиском відбувається фільтрація рідини з крові до порожнини капсули. Утворена таким чином рідина називається первинною сечею. Її за добу в людини утворюється 150−180 л. Надалі в канальцях нефрона відбувається реабсорбція, унаслідок якої в кров повертаються вода, молекули глюкози, амінокислот, частина неорганічних йонів. Утворена сеча називається вторинною сечею. Її добовий об'єм становить близько 1,5 л,
Друге твердження також є правильним, виходячи із знань про кількість утворення первинної та вторинної сечі в організмі людини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем та їх статистичний характер. Закон чистоти гамет. Методи перевірки генотипу гібридних особин. Проміжний характер успадкування.
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування ознак, установлених Г. Менделем.
Аналізуючи основу завдання, можна констатувати, що в завданні йдеться про моногібридне схрещування. Моногібридне схрещування – схрещування особин, які відрізняються за однією ознакою. Необхідно також зауважити, що за умови повного домінування домінантна ознака проявляється і в гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот, тобто якщо організм має хоча б один домінантний алель. Дослідники ж отримали круглі, овальні та довгі коренеплоди. Імовірно припустити, що в завданні йдеться про такий тип взаємодії алельних генів, як неповне домінування. Овальна форма коренеплоду є проміжною ознакою, проявляючись у гетерозигот, тобто не є домінантною ознакою. Оскільки організми з овальними коренеплодами є гетерозиготними, запишемо перше схрещування:
P1 Аа×Аа
F1 АА Аа Аа аа
Отже, отримали співвідношення 1:2:1 (відповідає приблизно наведеним у завданні цифрам – 75:148:72).
Надалі при схрещуванні рослин із круглими (можливі два варіанти генотипу – АА чи аа) та овальними коренеплодами (генотип Аа) буде спостерігатися розщеплення 1:1 (відповідає приблизно наведеним у завданні цифрам – 102:98).
P2 АА×Аа
F2 АА АА Аа Аа чи
P2 аа×Аа
F2 Аа аа Аа аа
Отже, успадкування форми коренеплоду є прикладом неповного домінування, а вихідні форми були гетерозиготними рослинами.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю.
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю.
Визначення статі в багатьох видів визначається хромосомним набором, у якому є однокові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) та статеві хромосоми. Одним з типів хромосомного визначення статі є тип ХY. Такий тип притаманний дрозофілі, про яку йдеться у завданні. З умови задачі зрозуміло, що алель забарвлення очей міститься в Х хромосомі. Домінантний та рецесивний алель можна позначати індексом: гетерозиготна червоноока самка – ХR Xr, білоокий самець – XrY (гетерогаметна стать чоловіча). Відповідно до умови задачі, гетерозиготну червонооку самку схрестили з білооким самцем:
P1 ХR Xr × XrY
F1 ХRXr ХRY XrXr XrY
У результаті схрещування в поколінні є наступні фенотипи:
ХRXr - червоноока самка
ХRY - червоноокий самець
XrXr - білоока самка
XrY – білоокий самець
Отже, в результаті схрещування отримали 50 % білооких мух (25% самок та 25% самців).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості і статистичні закономірності. Норма реакції. Варіаційний ряд. Варіаційна крива.
При виконанні завдання необхідні знання щодо модифікаційної мінливості та її властивостей.
Модифікаційна мінливість — зміни у фенотипі організму, що в більшості випадків мають пристосувальний характер та утворюються внаслідок взаємодії генотипу із навколишнім середовищем. Зміни в організмі та модифікації не успадковуються. Модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми тією чи іншою мірою живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на фактори навколишнього середовища, що й призводить до різноманітності фенотипів.
В основі завдання наведено зображення рослин цибулі ріпчастої, які відрізняються за розмірами підземного видозміненого пагона – цибулини. Це є прикладом модифікаційної мінливості.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Онтогенез. Періоди індивідуального розвитку організмів. Зародковий (ембріональний) період розвитку, його етапи у тварин.
Для виконання завдання необхідно знати етапи ембріогенезу.
Процес ембріонального розвитку багатоклітинних тварин включає три основні етапи: дроблення, гаструляцію і первинний органогенез. Розпочинається ембріогенез з моменту утворення зиготи та завершується він формуванням гаструли . Саме на стадії гаструли з’являються зародкові листки — шари тіла зародка багатоклітинних тварин, які дають початок певним органам і тканинам. В усіх тварин, крім губок і кишковопорожнинних, утворюється ще й третій зародковий листок – мезодерма. На спинному боці зародка ектодерма утворює два поздовжні вирости - нервові гребені, які зростаються та заглиблюються в товщу тіла. Утворена в такий спосіб нервова трубка дає початок нервовій системі. Описаний процес називається нейруляцією.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток екосистем. Сукцесії. Саморегуляція екосистем.
В основі завдання наведений приклад зміни видових співтовариств – відновлення рослинності на місці лісової пожежі.
Послідовні незворотні й закономірні зміни одного біоценозу іншим на певній ділянці середовища прийнято називати сукцесіямн.
Первинні сукцесії виникають у місцях, де життя на певний час повністю зникло, наприклад, на схилах вулканів, якими текла лава. Першопоселенцями таких ділянок стають лишайники. Потім, у міру нанесення вітрами ґрунту, з’являються мохи й трав’янисті рослини. Наступний етап — утворення чагарникових угруповань. У цей період розвитку екосистеми вже з’являються популяції різних безхребетних, а згодом, коли тут починають формуватися ліси, сюди проникають і хребетні.
Вторинні сукцесії можуть бути наслідком стихійних лих, змін клімату або руйнівного впливу людини. Типовий приклад вторинної сукцесії — це відновлення екосистеми соснового лісу після пожежі. При цьому докорінно змінюються абіотичні умови, насамперед режим освітленості, температури і вологості. Тому спочатку з насіння, що збереглося в ґрунті, виростають світлолюбні й посухостійкі трав’янисті рослини, і пожарище заростає однолітніми й багаторічними травами. Потім поступово формуються непролазні малинники, у яких місцями пробиваються молоді берізки. Згодом утворюється березовий ліс, під пологом якого відбувається відновлення соснового лісу – починають рости сосни. Через 100–150 років на цьому місці може знову з’явитися справжній сосновий бір.
Отже, відновлення рослинності на місці лісової пожежі є прикладом вторинної сукцесії.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Взаємозв’язки між популяціями в екосистемах (прямі і непрямі; антагоністичні, нейтральні і мутуалістичні; трофічні і топічні).
В основі завдання описані біотичні зв’язки між термітами та джгутиковими найпростішими, які мешкають у кишечнику термітів.
У наведеному прикладі джгутикові найпростіші отримують у термітів середовище існування та джерело поживних речовин, а комахи від найпростіших ферменти, які забезпечують розщеплення полісахаридів до моносахаридів. Організми мають взаємовигідні відносини один з одним.
Такі біотичні зв’язки є прикладом мутуалізму – форми співіснування особин різних видів, від якого вони отримують взаємну користь.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтетична теорія еволюції.
Синтетична теорія еволюції – це комплекс понять про еволюційний процес, що склалися в 20–50-х роках ХХ сторіччя.
Вона являє собою синтез дарвінізму, точніше його головної ідеї – природного добору, з генетикою, а тому називається синтетичною теорією еволюції. Її ідеї й постулати спираються також і на досягнення інших наук: палеонтології, систематики, екології, молекулярної біології тощо. Її було розроблено як наслідок поєднань уявлень про мутації як джерело спадкової мінливості, популяцію як елементарну одиницю еволюції та дарвінівських уявлень про боротьбу за існування та природний добір.
Відповідно до положень синтетичної теорії еволюції була розроблена біологічна концепція виду. Вона ґрунтується на уявленні про популяцію як одиницю еволюції та понятті про репродуктивну ізоляцію – явище, коли різні види розмежовані внаслідок нездатності до гібридизації між собою.
Одиницею еволюції вважають популяцію, у якій відбуваються процеси, пов'язані зі змінами частот алелів певних генів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Мікроеволюція. Природний добір. Видоутворення.
В основі завдання наведений приклад адаптації в рослин. Необхідно вказати форму адаптації, яку ілюструє цей приклад.
Захисне забарвлення робить його носіїв менш помітними для ворогів. Застережливе та попереджувальне забарвлення, навпаки, робить організм більш помітним на тлі довкілля. Організм попереджає про небезпечність контактів із ним.
Мімікрія – здатність до наслідування забарвлення чи форми добре захищених організмів погано захищеними. Вона ефективна лише коли вид, що наслідує (імітатор), і вид, якого наслідують (модель), мешкають в одній місцевості, причому чисельність імітатора істотно нижча, ніж моделі. Мімікрія в рослин проявляється у виробленні окремих пристосувань, що нагадують моделі. Саме такий приклад наведений в основі завдання: квітки деяких рослин без нектарників нагадують за формою й забарвленням квітки рослин, які мають нектарники. Такі квітки будуть запилюватися комахами.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості та застосування в господарській діяльності людини.
Для виконання завдання необхідно знати основні функції білків.
Гемоглобін – дихальний пігмент багатоклітинних тварин. Ці молекули здатні утворювати нестійкі сполуки з киснем або вуглекислим газом і завдяки руху крові та інших рідин організмів транспортувати ці речовини, забезпечуючи процеси клітинного та тканинного дихання.
Фібрин – білок крові, який бере участь у процесах її зсідання та утворення тромбів, запобігаючи втраті крові при ушкодженні стінок кровоносних судин, забезпечуючи захисну функцію.
Пепсин є ферментом, який виділяється травними залозами шлунка людини та забезпечує розщеплення білків.
Актин є скоротливим білком, який виконує рухову функцію.
Серед перелічених відсутній білок, що має регуляторну функцію.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Цитоплазма та її компоненти. Органели.
Завдання перевіряє знання будови клітини, функціонування її органел і вміння розпізнавати їх на рисунках.
Органели – постійні клітинні структури. Кожна з органел забезпечує відповідні функції, як-от живлення, рух, синтез певних сполук, зберігання і передачу спадкової тощо.
У кожній органелі відбувається певні біологічні процеси. Мітохондрія забезпечує енергією клітину, акумулюючи її в молекулах АТФ. Для синтезу молекул АТФ використовується енергія, яка вивільняється під час кисневого етапу енергетичного обміну. Білки синтезуються за участі рибосом. Клітинний центр забезпечує утворення веретена поділу. Через ядерну мембрану синтезовані в результаті транскрипції молекули РНК транспортуються в цитоплазму, де на рибосомах буде відбуватися процес синтезу поліпептидного ланцюга.
Зайвою зображеною органелою є комплекс Гольджі, функції якої в переліку відсутні.
Правильна відповідь: 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Насінина та плід: будова і функції. Утворення насінини та плоду. Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх). Супліддя, їх біологічне значення.
Для виконання завдання необхідно визначити спосіб розповсюдження насіння за будовою плоду, у якому воно міститься.
Функцією плодів є розповсюдження насіння, що забезпечує розселення рослин. Насіння може поширюватися за допомогою вітру, води, тварин тощо. Є рослини, здатні поширювати насіння самостійно. Огірок-пирскач після дозрівання плоду із силою викидає його м’якуш із насінням. Оплодень соковитих плодів часто яскраво забарвлений, що приваблює тварин, зокрема птахів. У кишечнику тварин оплодень перетравлюється, а неушкоджена насінина виходить назовні разом із послідом, не втрачаючи здатності до проростання. Сім'янка розповсюджується за допомогою вітру, маючи пристосування у вигляді легкої парасольки. Плоди, які мають гачечки, колючки, можуть зачепитися за хутро тварин і в такий спосіб розповсюджуватися.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Г, 3–Д, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови серцево-судинної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дощовий черв’як належить до кільчастих червів, у яких замкнена кровоносна система та відсутнє серце.
Ворона є представником класу Птахи. Кровоносна система птахів має два кола кровообігу, чотирикамерне серце, аорта робить праву дугу.
Ґедзь – представник класу Комахи. Кровоносна система незамкнена, безбарвна кров до серця потрапляє з лакун, серце багатокамерне.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають одне коло кровообігу, двокамерне серце, через яке рухається венозна кров.
В описі відсутня характеристика серцево-судинної системи ссавців, представником яких є корова.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–В, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Гормони. Функції залоз внутрішньої та змішаної секреції.
Для виконання завдання необхідно вміти розрізняти зображення ендокринних залоз і знати гормони, які вони виробляють.
Щитоподібна залоза виробляє тироксин, підшлункова – інсулін. Яєчник виробляє прогестерон, а надниркова залоза – адреналін. Зайвим гормоном, до якого немає зображення, є вазопресин (антидіуретичний гормон). Вазопресин синтезується в гіпоталамусі та накопичується в задній частці гіпофіза.
Правильна відповідь: 1–Д, 2–А, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система.
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини – відділи та кістки, що їх складають, і вміти розпізнавати їх на рисунку.
На рисунку зображена лобова кістка, грудина, плечова та клубова кістки. Лобова кістка є складовою черепа, грудина входить до складу скелета тулуба. Плечова кістка є складовою скелета вільної верхньої кінцівки, а клубова – поясу нижніх кінцівок.
Зайвим у переліку відділів скелету є скелет вільної нижньої кінцівки, до якої немає зображення кістки.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Д, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Для виконання цього завдання необхідно знати розташування органів травної системи та їх функції.
Початкове травлення відбувається в ротовій порожнині, що забезпечується дією слини. Її виробляють три великі парні слинні залози: привушні, підщелепні та під’язикові, а також велика кількість дрібних слинних залоз, що містяться на поверхні язика, у слизовій оболонці піднебіння, ясен і щік. Шлунковий сік утворюється залозами слизової оболонки шлунку й забезпечує подальші процеси травлення. Тонкий кишечник на виході зі шлунку розпочинається короткою дванадцятипалою кишкою. До неї впадають протоки печінки та підшлункової залози, секрети яких забезпечують подальше травлення. У слизовій оболонці тонкого кишечника є багато дрібних залоз, які продукують кишковий сік. Під його впливом завершується розщеплення білків на амінокислоти, жирів на гліцерин і жирні кислоти, вуглеводів на глюкозу.
Правильна відповідь: Б, В, А, Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин (метаболізм). Пластичний (асиміляція) та енергетичний (дисиміляція) обмін. Джерела енергії для організмів. Автотрофні (фототрофні, хемотрофні) і гетеротрофні організми. Етапи перетворення енергії в організмі: підготовчий, анаеробний (безкисневий) та аеробний (кисневий). Аеробне та анаеробне дихання Обмін речовин (метаболізм).
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови та функцій травної системи та особливостей перетворення енергії в організмі.
Є такі етапи перетворення енергії в організмі: підготовчий, анаеробний (безкисневий) та аеробний (кисневий). В основі завдання зазначено, що відбувається утилізація глюкози, залишки якої входять до складу крохмалю.
Розщеплення крохмалю відбувається під дією амілази в кишково-травному тракті, надалі молекули глюкози усмоктуються у кров. Ці процеси відбуваються на підготовчому етапі енергетичного обміну. Молекули глюкози надалі потрапляють у клітину, де відбувається гліколіз – процес безкисневого розщеплення вуглеводів (анаеробне дихання). Суттю безкисневого етапу енергетичного обміну є розщеплення молекули глюкози на дві молекули піровиноградної кислоти. Кисневий етап енергетичного обміну (анаеробне дихання) відбувається в мітохондріях. Піровиноградна кислота розщеплюється до ацетату, який у формі ацетил-КоА вступає у цикл Кребса. Унаслідок каскаду біохімічних реакцій даного циклу утворюються атоми Гідрогену. Вони за участі спеціальних переносників надходять до електрон-транспортних білків внутрішньої мембрани мітохондрій, які здійснюють реакції, що називаються окисним фосфорилюванням, внаслідок чого в мітохондріях синтезується АТФ.
Правильна відповідь: В, Б, А, Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класифікація покритонасінних рослин. Класи: Однодольні й Дводольні. Родина Пасльонові (представники: петунія, паслін, тютюн, картопля, томат, перець).
Для виконання завдання необхідно розпізнати зображений організм і визначити його систематичне положення (відділ, клас, родина).
Зображений на рисунку організм є рослиною – картопля, або паслін бульбоносний. Ця рослина належить до відділу Покритонасінні за наявністю генеративних органів – квітки та плоду. Сітчасте жилкування листків і подвійна оцвітина – ознаки класу Дводольні. Лійчасті квітки зі зрослопелюстковим віночком, плід ягода є ознаками родини Пасльонові.
Правильна відповідь: 3, 3, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини.
Для виконання завдання необхідно розпізнати зображений організм і визначити його систематичне положення (тип, клас, ряд).
Зображений на рисунку організм є твариною – видра річкова. Ця тварина належить до класу Ссавці за наявністю волосяного покриву. За зовнішніми ознаками ця тварина відноситься до ряду Хижі. Клас Ссавці відноситься до типу Хордові.
Правильна відповідь: 3, 3, 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози.
Для виконання завдання необхідно розпізнати та схарактеризувати зображений на рисунку орган людини.
На рисунку зображена печінка – велика травна залоза, що виробляє жовч. Однією із її функцій є знешкодження чужорідних речовин шляхом перетворення їх на менш токсичні. Розташовується печінка в правому міжребер’ї під діафрагмою.
Правильна відповідь: 2, 1, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі. Мембрани, їхня структура, властивості й основні функції. Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани.
В основі завдання наводиться інформація про відкриття, автори якого в 2013 році отримали Нобелівську премію в галузі фізіології та медицини. Це багаторічна праця вчених щодо розкриття механізмів везикулярного транспорту, яка з плином часу була оцінена науковою спільнотою.
Везикули - це пухирці, уміст яких відмежований від цитоплазми однією мембраною. Вони виконують різноманітні функції, зокрема забезпечують транспортування речовин між різними компонентами клітини та речовин із клітини, зберігання і виділення медіаторів у синапсах, внутрішньоклітинне травлення.
Основними органелами, які беруть участь у везикулярному транспорті, є ендоплазматична сітка (ЕПС) і комплекс Гольджі. ЕПС здійснює синтез білків і надалі у везикулах вони транспортуються до комплексу Гольджі. У комплексі Гольджі молекули сортуються, дозрівають, пакуються в інші везикули. Рецептори, які визначають напрямок руху везикули, містяться на везикулярній мембрані із зовнішнього боку. У разі, якщо вони будуть розташовані всередині везикули або ж на внутрішній поверхні її мембрани, цитоплазматичні рецептори не зможуть з ними взаємодіяти. Секреторні везикули, за допомогою яких речовини виводяться з клітинами (транспортуються за призначенням), забезпечують секрецію водорозчинних речовин, зокрема травних ферментів, білкових гормонів. Транспортування стероїдних гормонів (ліпідної природи), вуглекислого газу та води забезпечується ліпідним шаром плазматичної мембрани, отже, вони не потребують пакування у везикули.
Правильна відповідь: 2, 3, 2 .
Знайшли помилку? Пишіть на