ЗНО онлайн 2016 року з хімії – додаткова сесія
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Речовина. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати якісний (елементний) і кількісний склад речовини за її хімічною формулою.
Хімічна формула – запис, що показує, якісний (визначають за хімічними символами) і кількісний (визначають за правими підрядковими індексами) склад речовини.
Молекулярні формули речовин, про які йдеться в завданні, різні, тому їхні найпростіші та структурні формули не можуть бути однаковими.
Якісний склад у цих речовин однаковий, бо їхні молекулярні формули містять однакові набори символів хімічних елементів, натомість кількісний склад різний, бо індекси біля символів Карбону й Оксигену різні.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні елементи за електронною будовою енергетичних рівнів їхніх атомів.
В атомах d-елементів заповнюється електронами зовнішній d-підрівень (рис. 1).
Рис. 1. Положення s-, p-, d-, f-елементів у періодичній системі
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Електронегативність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття електронегативність і закономірностей зміни електронегативності в періодах і групах періодичної системи хімічних елементів.
Електронегативність хімічного елемента – це властивість його атома притягувати спільні з іншим атомом електронні пари. У групах електронегативність атомів хімічних елементів зі збільшенням їхніх протонних чисел (порядкових номерів) зменшується, а в періодах – збільшується.
Рис. 1. Закономірності зміни електронегативності у періодичній системі
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад атомів хімічних елементів однієї підгрупи періодичної системи.
A у цих елементів різні протонні числа, а тому й різна кількість електронів в атомах
Б це елементи однієї підгрупи (VIIА), тому в їхніх атомах однакова кількість (7) електронів на зовнішньому енергетичному рівні
B це елементи різних періодів, тому в їхніх атомах різна кількість енергетичних рівнів
Г це елементи різних періодів, тому в їхніх атомах різна кількість енергетичних підрівнів
Електронна формула атома Хлору \(1s^22s^22p^6\underline{3s^23p^5}\).
Електронна формула атома Брому \(1s^22s^22p^63s^23p^6\underline{4s^24p^5}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати речовини з ковалентним неполярним типом хімічного зв’язку.
Хімічним зв’язком називають сили, які утримують атоми в молекулах або кристалах. Під час утворення молекул у хімічних реакціях атоми хімічних елементів прагнуть утворити стійку зовнішню оболонку з восьми електронів. Зв’язок між атомами за рахунок спільних електронних пар називають ковалентним. Якщо двохатомна молекула утворена атомами одного неметалічного елемента, то негативний заряд спільної електронної пари розподілений між ними порівну. Такий зв’язок називають ковалентним неполярним.
У молекулі фтору спільна електронна пара однаковою мірою належить обом атомам Флуору, тому зв’язок між ними – ковалентний неполярний (рис. 1).
Рис. 1. Електронна будова молекули фтору
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок. Будова речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати речовини йонної будови.
Йонний зв’язок – хімiчний зв’язок електростатичної природи між атомами чи групою атомiв із дуже великою рiзницею в електронегативностях. Валентний електрон при цьому переходить до атома з більшою електронегативністю, а утворені йони притягаються електростатичними силами.
Тобто йонний зв’язок – це зв’язок між йонами.
У кристалічних ґратках натрій оксиду сполучені катіони Натрію й аніони Оксигену – хімічних елементів із великою різницею електронегативностей (рис. 1).
Рис. 1. Закономірності зміни електронегативності хімічних елементів у періодичній системі
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулами речовин і складних йонів, визначати кількість відданих або прийнятих під час окисно-відновних реакцій електронів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
\begin{gather*} \mathrm{\overset{+1}{H}_2\overset{-2}{S}}\rightarrow \left[\mathrm{\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4} \right]^{2-}\\[7pt] \mathrm{\overset{-2}{S}\ - }\ 8\overline{e}\rightarrow\mathrm{\overset{+6}{S}}\ \ \text{відновник},\ \underline{\text{окиснення}} \end{gather*}
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електроліти й неелектроліти.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад речовин, визначати типи хімічних зв’язків у них і розпізнавати електроліти.
Електричний струм проводять розчини й розплави електролітів – речовин із йонним або ковалентним сильно полярним типами хімічного зв’язку.
Необхідною умовою дисоціації сульфатної кислоти (Б) на йони є вода, безводна сульфатна кислота на йони не дисоціює.
Етанол (В) і глюкоза (Г) у водному розчині на йони не дисоціюють, тому їхні розчини не проводять електричний струм.
Натрій гідроксид (А) – йонна речовина, її кристалічні ґратки під час плавлення руйнуються. Вільні йони, що утворюються внаслідок цього, за різниці потенціалів рухаються впорядковано – розплав проводить електричний струм.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні й органічні речовини, їхні властивості.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей амоніаку, гідроген хлориду, нітроген(I) оксиду, нітроген(IV) оксиду, розуміння умов збирання газів витісненням води.
Витісненням води збирають газуваті мало- або нерозчинні у воді речовини, які не реагують із нею (рис. 1).
Рис. 1. Збирання газу витісненням води
Із-поміж наведених у завданні речовин добре розчинними є гідроген хлорид, амоніак, нітроген(IV) оксид. Тому їх не збирають витісненням води. Нітроген(І) оксид – малорозчинний газ, його можна зібрати витісненням води.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати осно́вні, кислотні, амфотерні й несолетворні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
До основних оксидів належать:
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи першої групи;
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи другої групи, починаючи з магнію \((\mathrm{Mg\ –\ Ra})\);
- оксиди металічних елементів у нижчих значеннях валентності, наприклад \(\mathrm{MnO, FeO}\).
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3, Mn_2O_7, V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють iз кислотами з утворенням солі й води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
A силіцій(IV) оксид – кислотний, тому реагує з натрій гідроксидом і не реагує з хлоридною кислотою
Б нітроген(І) оксид несолетворний, тому не реагує ні з натрій гідроксидом , ні з хлоридною кислотою
B магній оксид основний, тому реагує з хлоридною кислотою і не реагує з натрій гідроксидом
Г цинк оксид амфотерний, тому реагує як із натрій гідроксидом , так і з хлоридною кислотою
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати луги за їхніми хімічними формулами, застосовувати знання про способи добування лугів.
Із-поміж металів, яким відповідають основи, формули яких наведено в умові завдання, до активних належить лише кальцій. Йому відповідає луг – кальцій гідроксид. Одним зі способів добування лугів є взаємодія лужних і лужноземельних металів із водою, зокрема кальцій реагує з нею з утворенням кальцій гідроксиду й виділенням водню:
\begin{gather*} \mathrm{Ca+2H_2O=Ca(OH)_2+H_2\uparrow} \end{gather*}Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кислоти. Класифікація кислот.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти кислоти за основністю.
Критерій класифікації кислот за основністю – кількість атомів Гідрогену, здатних заміститися на атоми металічного елемента. У молекулах одноосновних кислот один атом Гідрогену здатен заміститися атомом металічного елемента, у молекулах двоосновних кислот два атоми Гідрогену здатні заміститися атомами металічного елемента (рис. 1).
Рис. 1. Класифікація кислот за основністю
У молекулах перхлоратної (В) й нітритної (Г) кислот по одному атому Гідрогену, здатному заміститися на атом металічного елемента, тому ці кислоти одноосновні.
У молекулі етандіонової (оксалатної, щавлевої) кислоти (А) дві карбоксильні групи, тобто є два атоми Гідрогену, здатні до заміщення на атоми металічних елементів:
У молекулі 2-оксіпропанової (молочної) кислоти (Б) одна карбоксильна група, тому ця кислота одноосновна:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Солі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули солей.
Середні солі складаються з катіонів металічних елементів і/або амонію й аніонів кислотних залишків. Кислі солі окрім цього містять катіони Гідрогену.
Умову завдання задовольняють речовини, формули яких
\(\mathrm{NaClO_3}\) (2), \(\mathrm{NH_4HCO_3}\) (3), \(\mathrm{CH_3COOK}\) (6).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. Цинк гідроксид реагує як із кислотами, так і з лугами, тобто є амфотерним:
\begin{gather*} \mathrm{ Zn(OH)_2+2HCl=ZnCl_2+2H_2O};\\[7pt] \mathrm{ Zn(OH)_2+2KOH=K_2[Zn(OH)_4]. } \end{gather*}
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій термічного розкладання солей.
Після розкладання амоній карбонату (Б) сухий залишок не утворюється: $$ \mathrm{(NH_4)_2CO_3=2NH_3+CO_2\uparrow+H_2O\uparrow .} $$
Твердими продуктами термічного розкладання інших солей, про які йдеться в завданні, є солі Натрію (А, Г) й алюміній оксид (В): \begin{gather*} \mathrm{ 2NaHCO_3=Na_2CO_3+CO_2\uparrow +H_2O\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{ 2NaNO_3=2NaNO_2+O_2\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{ 4Al(NO_3)_3=2Al_2O_3+12NO_2\uparrow +3O_2\uparrow .} \end{gather*}
Лише алюміній нітрат реагує з калій гідроксидом із утворенням осаду амфотерного алюміній гідроксиду, який здатен розчинятися як під дією кислот, так і під дією лугів: \begin{gather*} \mathrm{ Al(NO_3)_3+3KOH=Al(OH)_3\downarrow +3KNO_3;}\\[7pt] \mathrm{ Al(OH)_3+3HCl=AlCl_3+3H_2O;}\\[7pt] \mathrm{ Al(OH)_3+3KOH=K_3[Al(OH)_6].} \end{gather*}
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції солей у розчинах із металами.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати результати перебігу реакцій між металом і сіллю в її водному розчині.
Скориставшись довідковою таблицею «Ряд активності металів», можна визначити, що залізо не витіснятиме із солей барій, кальцій і цинк, оскільки в ряду активності воно розташоване лівіше від них:
Залізо як активніший метал витісняє мідь із солі Купруму(ІІ): $$ \mathrm{Fe+Cu^{2+}=Fe^{2+}+Cu\downarrow .} $$
Затим потрібно порівняти відносні атомні маси цих елементів (їх зазначено в довідковій таблиці «Періодична система хімічних елементів»): $$ A_r(\mathrm{Fe})\lt A_r(\mathrm{Cu}). $$
Вочевидь маса залізної пластинки збільшиться, якщо її занурити у водний розчин купрум(ІІ) нітрату.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції за різними ознаками.
У реакції літій оксиду з водою беруть участь дві складні речовини, єдиним продуктом реакції є складна речовина, ступені окиснення хімічних елементів під час цієї реакції не змінюються: $$ \mathrm{\overset{+1}{Li}_2\overset{-2}{O}+\overset{+1}{H}_2\overset{-2}{O}=2\overset{+1}{Li}\overset{-2}{O}\overset{+1}{H}.} $$
Тому ця реакція є реакцією сполучення, що відбувається без зміни ступенів окиснення.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Алюміній. Сполуки Алюмінію.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей алюмінію, сполук Алюмінію і способів їхнього добування.
Алюміній оксид є хімічно стійкою речовиною, із водою не реагує.
Алюміній реагує як із хлоридною кислотою, так і з лугами:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Ферум. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі сполук Феруму.
А |
\(\mathrm{\overset{+3}{Fe}\overset{-1}{Cl}_3+\overset{+1}{K}\overset{-1}{I}\rightarrow \overset{+2}{Fe}\overset{-1}{Cl}_2+\overset{+1}{K}\overset{-1}{Cl}+\overset{0}{I}_2}\) \(\underline{\mathrm{\overset{+3}{Fe}}+1\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+2}{Fe}}\ \ \text{окисник}}\) |
Б |
\(\mathrm{\overset{+2}{Fe}\overset{-1}{S}_2+\overset{0}{O}_2\rightarrow \overset{+3}{Fe}\overset{-2}{O}_3+\overset{+4}{S}O_2\uparrow}\) \(\mathrm{\overset{+2}{Fe}}-1\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+3}{Fe}}\ \ \text{відновник}\) |
А |
\(\mathrm{\overset{+2}{Fe}\overset{-2}{S}+\overset{+1}{H}\overset{-1}{Cl}\rightarrow \overset{+2}{Fe}\overset{-1}{Cl}_2+\overset{+1}{H}_2\overset{-2}{S}\uparrow}\) \(\mathrm{\overset{+2}{Fe}}-1\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+3}{Fe}}\ \ \text{відновник}\) |
А |
\(\mathrm{\overset{+2}{Fe}\overset{-1}{Cl}_2+\overset{0}{Cl}_2\rightarrow \overset{+3}{Fe}\overset{-1}{Cl}_3}\) \(\mathrm{\overset{+2}{Fe}}-1\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+3}{Fe}}\ \ \text{відновник}\) |
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Хлоридна кислота.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі хлоридної кислоти.
Хлоридна кислота є сильною леткою кислотою, тому реагує з амфотерним купрум(ІІ) оксидом (2), натрій силікатом (3) як сіллю слабкої кислоти, цинком (5) як металом, розташованим у ряду активності металів до водню (рис. 1).
Хлоридна кислота не реагує з міддю як металом, розташованим у ряду активності металів після водню, силіцій(IV) оксидом як кислотним і натрій сульфатом як сіллю сильної нелеткої кислоти.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Кисень. Нітрати.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування кисню і вміння прогнозувати продукти реакцій термічного розкладання солей.
Один зі способів добування кисню в лабораторії – термічне розкладання нітратів, зокрема лужних елементів: $$ \mathrm{2NaNO_3=2NaNO_2+O_2\uparrow .} $$
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку, уміння складати рівняння реакції його горіння.
Продуктами горіння амоніаку в кисні є азот і вода: $$ \mathrm{4NH_3+3O_2=\underline{2}N_2+\underline{6}H_2O.} $$
Сума коефіцієнтів у правій частині рівняння цієї реакції дорівнює \(8\ (2+6)\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Алотропія Карбону.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей алотропних модифікацій Карбону.
Алотропи – різні структурні модифікації одного елемента, мають різні фізичні й хімічні властивості. Алмаз (рис. 1) і графіт (рис. 2) є алотропами Карбону.
Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток алмазу. 2. Діамант – огранений алмаз
У кристалічних ґратках алмазу всі щонайближчі між’ядерні відстані й усі кути між чотирма зв’язками атома Карбону рівні. Атоми Карбону в графіті розташовані плоскими сітками.
Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток графіту. 2. Кристал графіту
В кристалі алмазу атоми Карбону сполучені між собою ковалентними зв’язками, тобто немає вільних електронів або йонів – носіїв електричних зарядів, тому алмаз не проводить електричний струм.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Номенклатура спиртів.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати насичені ациклічні спирти за систематичною номенклатурою.
Називати насичені ациклічні спирти за систематичною номенклатурою потрібно за алгоритмом, наведеним на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Алгоритм побудови назв насичених ациклічних спиртів за систематичною номенклатурою
Важливо пам’ятати:
- потрібно нумерувати карбоновий ланцюг із того кінця, до якого ближче розташована гідроксильна група;
- якщо гідроксильна група рівновіддалена від обох кінців головного карбонового ланцюга, то нумерують із того кінця, до якого ближче розташований алкільний замісник;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, то його нумерують так, щоб замісник, назву якого за абеткою вживають раніше, був позначений найменшим числом;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, але з одного кінця замісників більше, то нумерацію проводять з урахуванням положення замісників, позначених найменшими числами.
Вибір головного ланцюга й нумерацію атомів Карбону в ньому за цим алгоритмом зображено на рисунку 2.
Рис. 2. Вибір головного ланцюга й нумерація атомів Карбону в ньому
У головному ланцюгу сім атомів Карбону, із четвертим атомом Карбону в ньому сполучено характеристичну гідроксильну групу \(\mathrm{OH}\) і вуглеводневий замісник метил \(\mathrm{CH_3}\), також замісник метил є біля другого атома Карбону.
Назва спирту – 2,4-диметилгептан-4-ол.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Загальна формула алканів.
Завдання скеровано на перевірку знання загальної формули циклоалканів і вміння аналізувати її.
Загальна формула циклоалканів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n}\)
\begin{gather*} M_r(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n})=nA_r(\mathrm{C})+2nA_r(\mathrm{H});\\[7pt] 12n+2n=56;\\[7pt] 14n=56;\\[7pt] n=4. \end{gather*}
\(\mathrm{C_4H_8}\) – молекулярна формула циклобутану.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Алкени й алкіни.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей алкенів й алкінів, уміння порівнювати їх.
1 етен й етин є малорозчинними речовинами
2 продуктом гідратації етену є етанол, етину – етаналь
3 з амоніачним розчином аргентум(І) оксиду реагує етин і не реагує етен
4 з бромною водою реагують як етен, так й етин
5 етен й етин здатні до полімеризації, а не поліконденсації
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Етин.
Завдання скеровано на перевірку знання будови молекули й способів добування етину.
Згідно з гіпотезою гібридизації атоми Карбону в молекулі етину перебувають у стані sp-гібридизації. Це означає, що s-електронна орбіталь «змішується» з однією із трьох p-електронних орбіталей, утворюючи дві sp-гібридні електронні орбіталі, а дві інші p-електронні орбіталі залишаються негібридизованими (рис. 1).
Рис. 1. 1. Схема утворення sp-гібридних електронних орбіталей атома Карбону. 2. Схема утворення s-зв’язків у молекулі етину
Етин у промисловості добувають термічним розкладанням метану: $$ \mathrm{2CH_4\rightarrow HC\equiv CH+3H_2.} $$
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Бензен.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування бензену.
Молекулярна формула бензену \(\mathrm{C_6H_6}\), циклогексану – \(\mathrm{C_6H_{12}}\). Дегідрування – відщеплення молекул водню: $$ \mathrm{C_6H_{12}\rightarrow C_6H_6+3H_2.} $$
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Фенол.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей фенолу.
Бензенове кільце в молекулі фенолу впливає на гідроксильну групу, унаслідок чого збільшується полярність зв’язку \(\mathrm{O\ -\ H}\), а фенол має слабкі кислотні властивості. Однак він є слабшою кислотою порівняно з карбонатною, етановою і сульфатною кислотами, тому не може витіснити їх із солей (Б – Г).
Фенол реагує з лугом: $$ \mathrm{C_6H_5OH+NaOH\rightarrow C_6H_5ONa+H_2O.} $$
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Естери.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структурну формулу органічної речовини й прогнозувати її властивості відповідно до її будови.
Молекула речовини, структурну формулу якої наведено, містить подвійний зв’язок, тобто є ненасиченою і може приєднати молекулу брому, унаслідок чого бромна вода знебарвлюється (рис. 1).
Молекула речовини, структурну формулу якої наведено, містить естерну групу, тобто може вступати в реакцію гідролізу.
Рис. 1. У структурній формулі метилметакрилату (метилового естеру акрилової кислоти) обведено червоною лінією подвійний зв'язок, синьою – естерну групу
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Естери.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структурну формулу естеру й визначати спирт і карбонову кислоту, продуктами реакції між якими він є.
Естер, структурну формулу якого наведено в умові завдання, є продуктом реакції між етановою кислотою і 3-метилбутан-1-олом (рис. 1).
Рис. 1. 1. Моделі молекул етанової кислоти і 3-метилбутан-1-олу. 2. Структурна формула естеру – продукту реакції між ними
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні речовини. Якісні реакції органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати зовнішні ефекти реакцій за участі оксигеновмісних органічних речовин на основі знань про якісні реакції на альдегіди й багатоатомні спирти.
Унаслідок додавання кількох крапель купрум(ІІ) сульфату в розчин натрій гідроксиду утворюється блакитний драглистий осад купрум(ІІ) гідроксиду: $$ \mathrm{CuSO_4+2NaOH=Cu(OH)_2\downarrow +Na_2SO_4.} $$
Етанол не реагує з нерозчинними основами.
Унаслідок змішування свіжодобутого блакитного драглистого осаду купрум(ІІ) гідроксиду і з етиленгліколем, і з гліцеролом, і з глюкозою утворюється (за надлишку лугу) прозорий яскраво-синій розчин, бо кожна із цих речовин містять гідроксильні групи біля сусідніх атомів Карбону.
Глюкоза є альдегідоспиртом. Унаслідок нагрівання з купрум(ІІ) гідроксидом глюкози реакція відбуваються за альдегідною групою \(\mathrm{-CHO}\), яка окиснюється до карбоксильної \(\mathrm{-COOH}\), а купрум(ІІ) гідроксид \(\mathrm{Cu(OH)_2}\) відновлюється до купрум(І) гідроксиду \(\mathrm{CuOH}\). Це – речовина жовтого кольору. Унаслідок її розкладання утворюється цегляно-червоний купрум(І) оксид \(\mathrm{Cu_2O}\).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні речовини. Аміни.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амінів.
Продуктами повного окиснення амінів є карбон(IV) оксид, азот і вода.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Генетичні зв’язки між вуглеводнями різних груп.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі вуглеводнів різних груп.
Речовиною \(\mathrm{X}\) у схемі перетворень є бензен. Його добувають тримеризацією етину, що утворюється внаслідок термічного розкладання метану: \begin{gather*} \mathrm{2CH_4\rightarrow C_2H_2+3H_2;}\\[7pt] \mathrm{3C_2H_2\rightarrow C_6H_6.} \end{gather*}
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронні формули атомів і простих йонів.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й аналізувати електронні формули атомів і простих йонів.
Усі хімічні елементи, про які йдеться в завданні, розташовані в третьому періоді, тобто електрони в їхніх атомах розподілено за трьома енергетичними рівнями. Хлор – хімічний елемент 7А групи, Магній – 2А, Сульфур – 6А, Алюміній – 3А. На зовнішньому енергетичному рівні в їхніх атомах міститься відповідно 7, 2, 6 і 3 електрони.
1 | Протонне число Хлору 17, тобто 17 електронів в його атомі розподілено по трьох енергетичних рівнях: $$\mathrm{Cl}\ \ \ 1s^22s^22p^63s^23p^5$$ | B |
2 | Протонне число Магнію 12, тобто 12 електронів в його атомі розподілено по трьох енергетичних рівнях: $$\mathrm{Mg\ \ \ }1s^22s^22p^63s^2$$ | Г |
3 | Протонне число Сульфуру 16, тобто 16 електронів у її атомі розподілено по трьох енергетичних рівнях. У простому аніоні Сульфуру на два електрони більше: $$\mathrm{S}^{2-}\ \ \ 1s^22s^22p^63s^23p^6$$ | Б |
4 | Протонне число Алюмінію 13, тобто 13 електронів в його атомі розподілено по трьох енергетичних рівнях. В катіоні Алюмінію на три електрони менше: $$\mathrm{Al^{3+}}\ \ \ 1s^22s^22p^6$$ | Д |
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічні формули й класифікувати неорганічні речовини за їхнім складом і властивостями (рис. 1, 2).
Рис. 1. Класифікація неорганічних речовин за складом. У наведених на схемі загальних формулах Е – елемент, М – металічний елемент, А – неметалічний елемент VI або VII групи періодичної системи хімічних елементів
Рис. 2. Рис. 2. Класифікація оксидів
1 | \(\mathrm{N_2O}\) | несолетворний оксид | B |
2 | \(\mathrm{HClO_4}\) | кислота | Г |
3 | \(\mathrm{NH_4H_2PO_4}\) | кисла сіль – продукт неповного заміщення атомів Гідрогену в молекулі кислоти на атоми металічного елемента | Д |
4 | \(\mathrm{SiO_2}\) | кислотний оксид | Б |
Відповідь: 1B, 2Г, 3Д, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Ферум. Сполуки Феруму.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі заліза й сполук Феруму.
1 | \(\mathrm{2Fe+3Cl_2=2FeCl_3}\) | Г |
2 | \(\mathrm{3Fe+4H_2O=Fe_3O_4+4H_2}\) | Б |
3 | \(\mathrm{Fe_2O_3+6HCl=2FeCl_3+3H_2O}\) | B |
4 | \(\mathrm{4Fe(OH)_2+2H_2O+O_2=4Fe(OH)_3}\) | Д |
Відповідь: 1Г, 2Б, 3В, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Характеристичні групи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати характеристичні групи в структурних формулах речовин.
Характеристична (функціональна) група | Формула речовини | ||
1 | карбоксильна | A | |
2 | аміногрупа | B | |
3 | альдегідна | Д | |
4 | гідроксильна | Г |
Відповідь: 1А, 2В, 3Д, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичний зв’язок між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі органічних речовин й класифікувати ці реакції.
1 | Під дією спиртового розчину лугу на 2-бромопропан відбувається дегідрогалогенування – відщеплення молекули гідроген броміду з утворенням пропену | Г |
2 | Молекула етену приєднує молекулу водню з утворенням молекули етану | А |
3 | Наслідком впливу аміногрупи на бензенове ядро є збільшення у ньому електронної густини, особливо в орто- і пара-положеннях бензенового ядра. У результаті в цих положеннях відбуваються реакції заміщення, наприклад із бромною водою. Якщо до емульсії аніліну у воді добавити бромну воду, утвориться білий осад 2,4,6-трибромоаніліну | В |
4 | Амоніачний розчин аргентум(І) оксиду окиснює етаналь до етанової кислоти | Б |
Відповідь: 1Г, 2А, 3В, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між вуглеводнями різних груп.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі вуглеводнів.
1 | \(\mathrm{CH_2=CH_2+HOH\rightarrow CH_3-CH_2OH}\) | Д |
2 | \(\mathrm{2CH_4\rightarrow C_2H_2+3H_2}\) | Б |
3 | \(\mathrm{2C_4H_{10}+13O_2\rightarrow 8CO_2+10H_2O}\) | A |
4 | \(\mathrm{C_6H_5Cl+HOH\rightarrow C_6H_5OH+HCl}\) | B |
Відповідь: 1Д, 2Б, 3А, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кількість речовини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття кількість речовини.
Маса \(m\) і кількість речовини \(n\) зв’язані формулою $$ n(X)=\frac{m(X)}{M(X)}, $$ де \(M\) – молярна маса речовини, яка чисельно дорівнює його відносній молекулярній масі.
Тобто чим більша відносна молекулярна маса речовини, тим менша її кількість в порції певної маси.
А | \(M_r(\mathrm{Cu_2S})=2\cdot 64+32\) | 1 |
Б | \(M_r(\mathrm{CuO})=64+16\) | 2 |
В | \(M_r(\mathrm{SO_3})=32+2\cdot 16\) | 3 |
4 | \(M_r(\mathrm{CH_4})=12+1\cdot 4\) | 4 |
Відповідь: 1А, 2Б, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між органічними речовинами різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати реагенти для здійснення перетворень за участі органічних речовин. \begin{gather*} \mathrm{C_6H_{12}\rightarrow C_6H_6+3H_2}\\[7pt] \mathrm{C_6H_6+HONO_2\rightarrow C_6H_5NO_2+H_2O}\\[7pt] \mathrm{C_6H_5NO_2+3H_2\rightarrow C_6H_5NH_2+2H_2O} \end{gather*}
Відповідь: 1Б, 2А, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати об’єм (н. у.) газу певної маси.
Дано:
\(V_m(\mathrm{C_3H_8})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(m(\mathrm{C_3H_8})=110\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{C_3H_8})=44\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{C_3H_8})\ -\ ?\)
Відповідь: 56.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати середню молярну масу газової суміші й відносної густини.
Дано:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{N_2})=50\ \text{%}\)
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{O_2})=50\ \text{%}\)
\(M(\mathrm{N_2})=28\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{O_2})=32\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\left\langle M(\mathrm{N_2,\ O_2})\right\rangle\ -\ ?\)
Відповідь: 15.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини.
Дано:
\(w(\mathrm{SO_3})=40\ \text{%}\)
\(m(\mathrm{SO_3})+m(\mathrm{H_2SO_4})_{\text{олеум}}=100\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{SO_3})=80\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{H_2SO_4})=98\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{H_2O})\ -\ ?\)
Відповідь: 118.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{CaC_2})+m(\text{домішки})=160\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{C_2H_2})=44,8\ \text{л}\)
\(M(\mathrm{CaC_2})=64\ \text{г/моль}\)
\(V_m(\mathrm{C_2H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
1. Знайти:
\(m(\mathrm{CH_3CHO})\ -\ ?\)
2. Знайти:
\(w(\text{домішки})\ -\ ?\)
Відповідь: 1. 88. 2. 20.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{Br_2})=80\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n}\mathrm{Br_2})=122\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Br_2})=160\ \text{г/моль}\)
1. Знайти:
\(M(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n}\mathrm{Br_2})\ -\ ?\)
2. Знайти:
\(3n\ -\ ?\)
Відповідь: 1. 84. 2. 18.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку домішок у реагенті за відомим об’ємом одного із продуктів реакції.
Дано:
\(m(\mathrm{C})+m(\text{домішки})=4\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{C})=12\ \text{г/моль}\)
\(V(\mathrm{CO_2})=6,72\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{C})\ -\ ?\)
Відповідь: 90.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Коефіцієнт перед формулою окисника – 5.
Відповідь: 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(V(\mathrm{C_2H_6})+V(\mathrm{CH_3NH_2})=5,6\ \text{л}\)
\(m(\mathrm{CaCO_3})=35\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CaCO_3})=100\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{C_2H_6})\ -\ ?\)
Відповідь: 40.
Знайшли помилку? Пишіть на