ЗНО онлайн 2014 року з хімії – пробний тест
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення кількості речовини за її масою.
Завдання скеровано на перевірку знання формул для обчислення кількості речовини.
Кількість речовини – фізична величина, пропорційна кількості частинок (структурних одиниць) у порції речовини. Одиниця кількості речовини – моль.
Умову завдання задовольняє формула $$ n=\frac mM, $$ де \(n\) – кількість речовини (моль), \(m\) – маса речовини (г), \(M\) – молярна маса речовини (г/моль).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Молярна маса. Обчислення кількості речовини за її масою.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати молярну масу за формулою речовини.
Молярна маса речовини чисельно дорівнює її відносній молекулярній масі.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати природу хімічного елемента за його положенням у періодичній системі.
Протонне число хімічного елемента збігається з його номером у періодичній системі.
Лужноземельні елементи належать до ІІ А групи, із-поміж наведених цю умову задовольняє добірка \(\mathrm{Ca;\ Sr;\ Ba}\).
Протонні числа | Хімічні символи | |
A | 3; 11; 55 | \(\mathrm{Li;\ Na;\ Cs}\) |
Б | 5; 13; 49 | \(\mathrm{B;\ Al;\ In}\) |
B | 17; 35; 53 | \(\mathrm{Cl;\ Br;\ I}\) |
Г | 20; 38; 56 | \(\mathrm{Ca;\ Sr;\ Ba}\) |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічну формулу речовини.
Хімічна формула – умовний запис її якісного й кількісного складу за допомогою хімічних символів й індексів.
Молекулярна формула метилметаноату \(\mathrm{HCOOCH_3\ -\ C_2H_4O_2}\).
У ній записано символи трьох хімічних елементів – Карбону \((\mathrm{C})\), Гідрогену \((\mathrm{H})\), Оксигену \((\mathrm{O})\).
Праві підрядкові індекси біля хімічних символів у формулі показують кількість атомів відповідного хімічного елемента. Тобто в молекулі метилметаноату два атоми Карбону, чотири атоми Гідрогену й два атоми Оксигену – у сумі вісім атомів.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічні формули й розпізнавати речовини з ковалентним полярним типом зв’язку.
Ковалентний зв’язок – зв’язок між атомами неметалічних елементів за рахунок спільних електронних пар. Ковалентний зв’язок полярний, якщо електронегативність атомів хімічних елементів різна.
У молекулі гідроген сульфіду, хімічна формула якого \(\mathrm{H_2S}\), зв’язок між атомами Гідрогену й Сульфуру ковалентний полярний.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати місце елемента в періодичній системі.
Хімічний елемент V A групи, розташований у ІV періоді, – Арсен.
Його порядковий номер у періодичній системі – 33. Тож і протонне число Арсену дорівнює 33.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів. Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати місце елемента в періодичній системі.
Відносна густина газу \(\mathrm{H_2E}\) за воднем 17. Це означає, що його відносна молекулярна маса вдвічі більша за відносну молекулярну масу водню, яка дорівнює 2. Тобто відносна молекулярна маса газу \(\mathrm{H_2E}\) становить 34, відносна атомна маса хімічного елемента \(\mathrm{E}\) – 32. Цей елемент – Сульфур.
Його летка сполука з Гідрогеном – гідроген сульфід – виявляє у водному розчині кислотні властивості й реагує з лугом.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічні реакції. Хімічні властивості фосфору.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зовнішні ефекти реакцій за участі фосфору.
Білий фосфор легко окиснюється киснем повітря навіть за звичайної температури. Згоряє білий фосфор з виділенням світла й тепла.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад і розпізнавати зображення способів розділення сумішей.
Перегонка (дистиляція) – очищення рідин від розчинних у ній нелетких сумішей або розділення сумішей рідин на фракції, які відрізняються складом, способом випарювання і подальшої конденсації утвореної пари.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Дисперсні системи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати дисперсні системи, що трапляються в повсякденному житті.
Дим – природне явище, стійка дисперсна система з дрібних твердих частинок, завислих у повітрі або в інших газах. Дим — типовий аерозоль із розмірами частинок від \(10^{-7}\) до \(10^{-5}\) м. На відміну від більш грубодисперсної системи – пилу – дим не осідає під дією сили земного тяжіння.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Дисперсні системи. Розчини. Розчинність речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння впливу різних чинників на розчинність речовин.
Розчинність залежить від природи розчинюваної речовини й розчинника, температури й (для газуватих речовин) тиску. Розчинність газуватих речовин зменшується зі зниженням тиску.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Відносна густина газів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття «відносна густина газів».
Відносна густина газуватої речовини \(\mathrm{X}\) за газуватою речовиною \(\mathrm{Y}\) дорівнює відношенню їхніх відносних молекулярних і, відповідно, молярних мас. Тобто молярні маси газів, що мають однакову відносну густину за воднем, однакові.
Цю умову задовольняє варіант відповіді А – відносні молекулярні маси азоту й карбон(ІІ) оксиду однакові:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди й прогнозувати перебіг реакції між оксидами.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
До основних оксидів належать:
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи першої групи;
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи другої групи, починаючи з магнію \(\mathrm{(Mg – Ra)}\);
- оксиди металічних елементів у нижчих значеннях валентності, наприклад \(\mathrm{MnO,\ FeO}\).
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3,\ Mn_2O_7,\ V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі й води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Із-поміж наведених пар оксидів умову завдання задовольняють основний кальцій оксид і кислотний силіцій(IV) оксид, які за стоплення утворюють кальцій силікат:
\begin{gather*} \mathrm{CaO+SiO_2=CaSiO_3}. \end{gather*}Решта з-поміж наведених оксидів є вищими кислотними, тому не реагують між собою.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Гідроксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати властивості кальцій гідроксиду.
Кальцій гідроксид – речовина білого кольору, малорозчинна у воді. У водному розчині дисоціює на катіони Кальцію і гідроксид-аніони. Тому під дією гідроксид-аніонів у водному розчині кальцій гідроксиду фенолфталеїн набуває малинового кольору.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Нітратна кислота. Окисні властивості нітратної кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання особливих властивостей нітратної кислоти.
Із-поміж кислот, формули яких наведено в завданні, сильні окисні властивості виявляє нітратна кислота, зокрема її кислотний залишок.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^{-}_3}\). Постійну (некарбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{SO^{2-}_4}\).
Умову завдання задовольняє варіант відповіді \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\).
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності й уміння розпізнавати амфотерні оксиди.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. Оксиди й гідроксиди Магнію виявляють осно́вні властивості й реагують із кислотами. Оксиди Цинку й Алюмінію виявляють амфотерні властивості:
\begin{gather*} \mathrm{ZnO+2HCl=ZnCl_2+H_2O};\\[7pt] \mathrm{ZnO+2KOH=K_2ZnO_2+H_2O};\\[7pt] \mathrm{Al_2O_3+6HCl=2AlCl_3+3H_2O};\\[7pt] \mathrm{Al_2O_3+2KOH=2KAlO_2+H_2O}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Хімічні властивості солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакції солі з кислотою.
Сильні й нелеткі кислоти витісняють із солей слабкі, леткі, нестійкі кислоти (рис. 1).
Рис. 1. Витискувальний ряд кислот
Із сильною хлоридною кислотою реагує сіль слабшої сульфітної кислоти – натрій сульфіт \(\mathrm{Na_2SO_3}\):
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Хімічні властивості солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу реакції між металом і сіллю в її розчині.
Рис. 1. Ряд активності металів
Що лівіше розташований метал в ряду активності, то більша його активність і відновні властивості.
Із-поміж металів, про які йдеться в завданні, активнішим за свинець є залізо, саме воно витіснятиме свинець із плюмбум(ІІ) нітрату в його водному розчині: $$ \mathrm{Fe+Pb(NO_3)_2=Fe(NO_3)_2+Pb\downarrow .} $$
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Солі.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв деяких солей.
Поташ – тривіальна назва калій карбонату, формула якого \(\mathrm{K_2CO_3}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні елементи за електронною будовою зовнішнього енергетичного рівня їхніх атомів.
В атомах p-елементів заповнюється електронами зовнішній p-підрівень (рис. 1).
Рис. 1. Положення s-, p-, d-, f-елементів у періодичній системі
Алюміній належить до p-елементів, будова зовнішнього енергетичного рівня його атома така:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів. Хімічні властивості заліза.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі заліза.
Продуктами реакції заліза з розведеною сульфатною кислотою є ферум(ІІ) сульфат і водень: $$ \mathrm{Fe+H_2SO_4=FeSO_4+H_2\uparrow .} $$
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Галогени.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати властивості галогенів.
Окиснювальні властивості галогенів зменшуються в підгрупі зі збільшенням протонного числа. Найсильніше вони виражені у фтору \(\mathrm{F_2}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сульфур(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі сульфур(ІV) оксиду.
Сульфур(ІV) оксиду відповідає двохосновна сульфітна кислота, яка може утворювати як середні солі (сульфіти), так і кислі – гідрогенсульфіти. За мольного співвідношення сульфур(ІV) оксиду й натрій гідроксиду 1 : 1 хімічна реакція між ними відбувається за рівнянням: $$ \mathrm{SO_2+NaOH=NaHSO_3.} $$
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку.
Амоніак виявляє осно́вні властивості через наявність в атома Нітрогену неподіленої електронної пари. Під час взаємодії амоніаку з водою утворюються катіони амонію й гідроксид-аніони. Гідроксид-аніони у водному розчині амоніаку зумовлюють набуття фенолфталеїном малинового забарвлення: $$ \mathrm{\ddot{N}H_3+HOH\rightarrow [H:NH_3]^++OH^-}. $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, тому реагує з натрій гідроксидом (лугом):
\begin{gather*} \mathrm{CO_2+NaOH=NaHCO_3};\\[7pt] \mathrm{CO_2+2NaOH=Na_2CO_3+H_2O}. \end{gather*}Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Водневий зв’язок. Залежність властивостей речовин від будови їхніх молекул.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості властивостей речовин будовою їхніх молекул.
Водневий зв’язок утворюється між електронегативним атомом й атомом Гідрогену, що сполучений хімічним зв’язком з іншим електронегативним атомом. Обидва електронегативні атоми здебільшого є атомами хімічних елементів другого та третього періодів періодичної системи (Нітрогену, Оксигену, Флуору).
У молекулах речовин, формули яких наведено у варіантах відповіді А – В є полярні групи – гідроксильна (А, В) і карбоксильна (Б). У них атоми Гідрогену сполучені з атомом Оксигену. Тож між молекулами цих речовин утворюються водневі зв’язки. Тому їхні температури кипіння вищі за температуру кипіння бутану, міжмолекулярні сили притягання у якому слабкі. Адже в молекулах алканів зв’язки між атомами Карбону й Гідрогену ковалентні слабо полярні.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Номенклатура похідних спиртів.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати похідні спиртів за систематичною номенклатурою.
Найдовший карбоновий ланцюг вибирають і нумерують так, щоби на атом Карбону, сполучений із гідроксильною характеристичну групою \(\mathrm{-OH}\) припадав найменший номер – два.
Алкільний замісник \(\mathrm{-CH_3}\) (метил) й атом Хлору сполучені з третім атомом Карбону. Замісники в назві розташовують за абеткою (рис. 1).
Назва сполуки за систематичною номенклатурою – 3-метил-3-хлоробутан-2-ол
Рис. 1. Структурна формула 3-метил-3-хлоробутан-2-олу
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Хімічні властивості алканів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі алканів.
Реакція метану з хлором відбувається за рівняннями:
\begin{gather*} \mathrm{CH_4+Cl_2\rightarrow CH_3Cl+HCl};\\[7pt] \mathrm{CH_4+2Cl_2\rightarrow CH_2Cl_2+2HCl};\\[7pt] \mathrm{CH_4+3Cl_2\rightarrow CHCl_3+3HCl};\\[7pt] \mathrm{CH_4+4Cl_2\rightarrow CCl_4+4HCl}. \end{gather*}Якщо співвідношення об’ємів метану й хлору в реакційній суміші становить 1 : 2, основним продуктом реакції є дихлорометан.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реагенти й продукти реакцій за участі органічних речовин.
Схемі реакцій, наведеній у завданні, відповідають такі перетворення:
\begin{gather*} \mathrm{C_2H_5OH\rightarrow C_2H_4+H_2O};\\[7pt] \mathrm{C_2H_4+Br_2\rightarrow C_2H_4Br_2}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Способи добування альдегідів.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування альдегідів.
Етаналь є продуктом гідратації етину: $$ \mathrm{C_2H_2+HOH\rightarrow CH_3CHO}. $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Ароматичні вуглеводні. Бензен.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічної формули бензену.
Молекулярна формула бензену \(\mathrm{C_6H_6}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Природні джерела вуглеводнів. Нафта.
Завдання скеровано на перевірку знання складу нафти.
Нафта – багатокомпонентна суміш. Головним складником нафти є вуглеводні – бінарні сполуки Карбону з Гідрогеном.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реагенти й продукти реакцій за участі органічних речовин.
Схемі реакцій, наведеній у завданні, відповідають такі перетворення:
\begin{gather*} \mathrm{CH_3Cl+HOH\rightarrow CH_3OH+HCl};\\[7pt] \mathrm{CH_3OH\rightarrow HCHO+H_2O}. \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Властивості альдегідів.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей альдегідів.
Альдегіди можна частково окиснити до карбонових кислот:
\begin{gather*} \mathrm{\underset{\text{етаналь}}{CH_3CHO} \xrightarrow{[O]} \underset{\text{етанова кислота}}{CH_3COOH}}. \end{gather*}Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Естери.
Завдання скеровано на перевірку знання способу добування естерів.
У завданні наведено структурну формулу метилметаноату – продукту реакції між метанолом й етановою кислотою (рис. 1).
Рис. 1. Утворення метилетаноату (3) з етанової кислоти (1) i метанолу (2) внаслідок реакції естерифікації
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Вуглеводи. Крохмаль.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати крохмаль за допомогою якісної реакції.
Реактивом на крохмаль є водно-спиртовий розчин йоду. Характерною ознакою реакції є синє забарвлення, якого набуває крохмаль.
Тож хліб, на який нанесли кілька крапель водно-спиртового розчину йоду, має набути синього кольору.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати амінокислоти.
У молекулі речовини, формулу якої наведено, є аміно- і карбоксильна групи. Головний ланцюг містить два атоми Карбону. Це – аміноетанова кислота.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Високомолекулярні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічного складу тефлону й уміння визначати структурну ланку цього полімеру.
Тефлон – полімер 1,1,2,2-тетрафлуороетену: $$ n\mathrm{CF_2=CF_2}\rightarrow [\ \underbrace{\mathrm{-CF_2-CF_2-}}_{\text{структурна ланка}}\ ]_n $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічні речовини. Генетичні зв’язки між органічними й неорганічними речовинами.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними й неорганічними речовинами.
Органічним продуктом реакції між двома неорганічними речовинами – кальцій етинідом і водою – є етин: $$ \mathrm{CaC_2+2H_2O\rightarrow Ca(OH)_2+\underbrace{C_2H_2}_{\text{етин}}\uparrow} $$
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Типи хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні реакції різних типів.
У реакцію (1) вступають дві складні речовини, унаслідок реакції утворюється одна складна речовина. Це реакція сполучення (Д).
У реакцію (2) вступають одна проста й одна складна речовина, унаслідок реакції утворюються одна проста речовина й одна складна. Це реакція заміщення (Г).
У реакцію (3) вступають дві складні речовини, унаслідок реакції утворюються дві складні речовини. Це реакція обміну (Б).
У реакцію (4) вступає одна складна речовина. Унаслідок реакції утворюються дві складні речовини й одна проста. Це реакція розкладання (В).
Відповідь: 1Д, 2Г, 3Б, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні речовини. Зовнішні ефекти реакцій за участі неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних речовин, зовнішніх ефектів реакцій за їхньої участі.
1 Одним із продуктів реакції міді з концентрованою нітратною кислотою є бурий газ (В) – нітроген(IV) оксид.
2 Одним із продуктів реакції купрум(ІІ) сульфату з натрій гідроксидом є блакитний осад (А) – купрум(IІ) гідроксид.
3 Одним із продуктів реакції ферум(ІІ) карбонату з хлоридною кислотою є безбарвний газ (Г) – карбон(IV) оксид.
4 Бурий осад ферум(ІІІ) гідроксиду під дією сульфатної кислоти розчиняється (Д).
Відповідь: 1В, 2А, 3Г, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі неорганічних речовин.
1 Продуктами реакції між кальцій карбонатом, карбон(IV) оксидом і водою є кальцій гідрогенкарбонат (В): $$ \mathrm{CaCO_3+CO_2+H_2O=Ca(HCO_3)_2}. $$
2 Продуктами реакції кальцій гідрогенкарбонату з кальцій гідроксидом є кальцій карбонат і вода (Д):
3 Продуктами реакції нітроген(IV) оксиду з водою і киснем є нітратна кислота (Б): $$ \mathrm{4NO_2+2H_2O+O_2=4HNO_3}. $$
4 Продуктами реакції нітроген(IV) оксиду з водою є нітратна й нітритна кислоти (А): $$ \mathrm{2NO_2+H_2O=HNO_2+HNO_3}. $$
Відповідь: 1В, 2Д, 3Б, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Електролітична дисоціація неорганічних сполук різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі неорганічних речовин.
1 Кисла сіль дисоціює на катіони металічного елемента, катіони Гідрогену й аніони кислотного залишку (В).
2 Одноосновна кислота дисоціює на катіони Гідрогену й однозарядні аніони кислотного залишку (А).
3 Основа дисоціює на катіони металічного елемента й гідроксид-аніони (Г).
4 Багатоосновна кислота дисоціює на катіони Гідрогену й аніони кислотного залишку, заряд яких менше від –1 і становить –2, –3 тощо (Б).
Відповідь: 1В, 2А, 3Г, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Номенклатура органічних сполук різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати органічні речовини різних класів за систематичною номенклатурою.
Назви речовин, формули яких наведено, такі:
1 Метанол (Г).
2 Метаналь (Б).
3 Декан (А).
4 Проп-1-ен (Д).
Відповідь: 1Г, 2Б, 3А, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні сполуки. Аміни.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти аміни первинної, вторинної, третинної будови, насичені, ароматичні тощо.
Один алкільний замісник є в молекулі речовини В, це первинний насичений амін (1).
Два алкільні замісники є в молекулі речовини А, це вторинний насичений амін (2).
Один ароматичний замісник феніл є в молекулі аміну Б, це первинний ароматичний амін (3).
Два таких ароматичні замісники є в молекулі аміну Г, це вторинний ароматичний амін (4).
Амін Д – третинний насичений.
Відповідь: 1В, 2А, 3Б, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Нітратна кислота.
Завдання скеровано на перевірку знання промислового способу добування нітратної кислоти.
Послідовність реакцій добування нітратної кислоти з азоту така:
1 \(\mathrm{N_2+3H_2=2NH_3}\) (B).
2 \(\mathrm{4NH_3+5O_2=4NO+6H_2O}\) (A).
3 \(\mathrm{2NO+O_2=2NO_2}\) (Б).
4 \(\mathrm{4NO_2+O_2+2H_2O=4HNO_3}\) (Г).
Відповідь: 1В, 2А, 3Б, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Послідовність реакцій перетворення етанолу на естер така:
Відповідь: 1В, 2А, 3Б, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Сума коефіцієнтів – \(8\).
Відповідь: 8.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення кількості речовини за її масою.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати кількість речовини за її масою.
Дано:
\(m(\mathrm{H_2O})=1,8\ \text{кг}\)
\(M(\mathrm{H_2O})=18\ \text{кг/кмоль}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{H_2O})\ -\ ?\)
Відповідь: 100.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодична система хімічних елементів. Характеристика хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
Завдання скеровано на перевірку вміння характеризувати хімічний елемент за його місцем у періодичній системі.
Елемент № 25 – Манган – міститься в VII Б групі періодичної системи. Формула його вищого оксиду \(\mathrm{Mn_2O_7}\). Сума індексів у його формулі становить 9.
Відповідь: 9.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням маси продукту реакції за відомими масами реагентів, один із яких узято в надлишку.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу складника розчину за його масовою часткою.
Дано:
\(m(\mathrm{Al})=5,4\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{S})=16\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Al})=27\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{S})=32\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{Al_2S})=150\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{Al_2S_3})\ -\ ?\)
З алюмінієм кількістю речовини 0,2 моль прореагує сірка кількістю речовини 0,3 моль. Тобто сірка в надлишку, бо для реакції її було взято кількістю речовини 0,5 моль. Відповідно утвориться алюміній сульфід кількістю речовини 0,1 моль.
\begin{gather*} m(\mathrm{Al_2S_3})=n(\mathrm{Al_2S_3})M(\mathrm{Al_2S_3})\\[7pt] m(\mathrm{Al_2S_3})=0,1\ \text{моль}\cdot 150\ \text{г/моль}\\[7pt] m(\mathrm{Al_2S_3})=15\ \text{г} \end{gather*}Відповідь: 15.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь електролітичної дисоціації.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати ступінь дисоціації електроліту.
Ступінь дисоціації дорівнює відношенню кількості молекул електроліту, які розпалися на йони, до загальної кількості його молекул: \begin{gather*} \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}=\frac{N_{\text{дис.}}}{N_{\text{заг.}}}\\[6pt] \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}=30: 250\\[6pt] \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}=0,12\ (12\ \text{%}) \end{gather*}
Відповідь: 12.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення маси продукту реакції за відомою масою реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу продукту реакції за відомою масою реагенту.
Дано:
\(m(\mathrm{S})=16\ \text{кг}\)
\(M(\mathrm{S})=32\ \text{кг/кмоль}\)
\(M(\mathrm{H_2SO_4})=98\ \text{кг/кмоль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{H_2SO_4})\ -\ ?\)
Відповідь: 49.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення масової частки реагенту в суміші за відомим об’ємом газуватого продукту реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку реагенту в суміші за відомим об’ємом газуватого продукту реакції.
Дано:
\(m(\mathrm{Mg})+m(\mathrm{Cu})=20\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})=11,2\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{Mg})=24\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{Cu})\ -\ ?\)
Відповідь: 40.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення масової частки розчиненої речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини за її масою і масою води.
Дано:
\(m(\mathrm{H_2O})=45\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{HNO_3})=5\ \text{г}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{HNO_3})\ -\ ?\)
Відповідь: 10.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення маси реагенту за відомою масою і відносним виходом продукту реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу реагенту за відомою масою і відносним виходом продукту реакції.
Дано:
\(m_{\text{практ.}}(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})=176\ \text{г}\)
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})=0,92\)
\(M(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})=88\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{C_2H_5OH})=46\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{C_2H_5OH})\ -\ ?\)
Відповідь: 100.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу реагенту за відомою масою і відносним виходом продукту реакції.
Дано:
\(V(\mathrm{C_3H_8})=6\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 27.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування комбінованих задач.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(n_1(\text{жир})=1\ \text{моль}\)
\(n_2(\text{жир})=2\ \text{моль}\)
\(V(\mathrm{H_2})=4,48\ \text{л}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{C_{17}H_{33}COOH})\ -\ ?\)
Унаслідок гідрування залишки ненасиченої олеїнової кислоти в молекулі жиру перетворюються на залишки насиченої стеаринової. Кислотний залишок олеїнової кислоти приєднує молекулу водню. Тобто на гідрування залишків кількістю речовини 1 моль буде витрачено водень кількістю речовини 1 моль або об’ємом 22,4 л (н. у.). Тобто якщо на гідрування жиру кількістю речовини 0,1 моль витрачено водень об’ємом 4,48 л (н. у.), то в молекулі жиру два залишки олеїнової кислоти. Відповідно із жиру кількістю речовини 2 моль можна добути олеїнову кислоту кількістю речовини 4 моль.
Відповідь: 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Виведення молекулярної формули речовини за даними щодо продуктів його згоряння і відносною густиною його пари за іншим газом.
Завдання скеровано на перевірку вміння виводити формулу вуглеводню за даними щодо продуктів його згоряння і відносною густиною його пари за іншим газом.
Дано:
\(D_{\mathrm{H_2}}(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y)=15\)
\(V(\mathrm{CO_2})=4,48\ \text{л}\)
\(n(\mathrm{H_2O})=5,4\ \text{г}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{H_2O})=18\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\((x+y)\ -\ ?\)
Відповідь: 8.
Знайшли помилку? Пишіть на