ЗНО онлайн 2017 року з хімії – основна сесія
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Речовина. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати якісний (елементний) і кількісний склад речовини за її хімічною формулою.
Хімічна формула – запис, що показує, якісний (визначають за хімічними символами) і кількісний (визначають за правими підрядковими індексами) склад речовини.
За наведеною в умові завдання формулою можна визначити кількість видів атомів (хімічних елементів) у кожній речовині:
А три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ O}\)
Б три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ N}\)
В чотири хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ N,\ O}\)
Г три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ O}\)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати електронну будову атома за положенням хімічного елемента в періодичній системі.
Кількість електронів в основному стані на зовнішньому енергетичному рівні атомів хімічних елементів визначають за номером групи.
A | |
Б | |
В | |
Г |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Будова атома. Радіус атома. Електронегативність.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад атомів і простих йонів, порівнювати електронегативність і радіуси атомів хімічних елементів з огляду на їхнє місце в періодичній системі.
I | в атомі Хлору (елемент третього періоду) електрони перебувають на трьох енергетичних рівнях, а в атомі Флуору – на двох, тож радіус атома Хлору більший за радіус атома Флуору |
II | порядковий номер Сульфуру в періодичній системі \(16\), у ядрі його атома \(16\) протонів і \(16\ (32\ –\ 16)\) нейтронів |
III | у групах хімічних елементів у періодичній системі зі збільшенням протонних чисел зменшується електронегативність, тож електронегативність Оксигену більша за електронегативність Сульфуру |
IV | в атомі Сульфуру \(16\) електронів, а в простому йоні \(\mathrm{S^{2-}}\) їх \(18\) \(\mathrm{(16\overline{e} + 2\overline{e})}\), стільки само їх в атомі Аргону, порядковий номер якого в періодичній системі хімічних елементів \(18\) |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Електронегативність. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту понять електронегативність і полярність хімічного зв’язку.
Електронегативність хімічного елемента – це властивість його атома притягувати спільні з іншим атомом електронні пари. У групах електронегативність атомів хімічних елементів зі збільшенням їхніх протонних чисел (порядкових номерів) зменшується, а в періодах – збільшується (рис. 1).
Рис. 1. Відносна електронегативність атомів хімічних елементів
Ковалентний зв’язок, у якому одна чи кілька спільних електронних пар зміщені в бік електронегативнішого атома, називають полярним зв’язком.
Полярність хімічного зв’язку тим більша, чим більша різниця електронегативностей атомів, між якими він утворюється.
Електронегативність Оксигену найбільша порівняно з іншими хімічними елементами, про які йдеться в завданні, тому і зв’язок \(\mathrm{O\ -\ H}\) – найполярніший із-поміж наведених.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Кристалічні ґратки.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття кристалічні ґратки, уміння розпізнавати речовини з певним типом кристалічних ґраток за фізичними властивостями речовини.
Леткість, характерний запах і низька температура плавлення нафталену свідчать, що між частинками в його кристалічних ґратках сили притягання слабкі. Тобто частинками в їхніх вузлах можуть бути лише молекули, які слабко притягуються одна до одної.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класифікація хімічних реакцій. Хімічні властивості натрію.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей натрію, уміння класифікувати хімічні реакції за кількістю і хімічним складом реагентів і продуктів, а також за тепловим ефектом.
Реакцію натрію з водою можна описати хімічним рівнянням \(\mathrm{2\underline{Na}+2\underline{\underline{H_2O}}=2\underline{\underline{NaOH}}+\underline{H_2}\uparrow,\ }\triangle H\lt 0\).
У реакції як продуктами, так і реагентами є проста і складна речовини, це реакція заміщення, під час якої атоми Натрію заміщують атоми Гідрогену в молекулі води.
Натрій плавиться внаслідок того, що під час реакції виділяється теплова енергія, тобто реакція є екзотермічною.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулами речовин, окисники й відновники у хімічних реакціях.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Під час окиснення окисник приймає електрони й відновлюється, а відновник віддає електрони й окиснюється. \begin{gather*} \mathrm{\overset{+1}{Na}_2\overset{+4}{S}\overset{-2}{O_3}}\rightarrow\mathrm{\overset{+1}{Na}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4+\overset{+1}{Na}_2\overset{-2}{S}}\\[7pt] \mathrm{\overset{+4}{S}}-2\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+6}{S}}\ \text{відновник, окиснюється}\\[7pt] \mathrm{\overset{+4}{S}}+6\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{-2}{S}}\ \text{окисник, відновлюється} \end{gather*}
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Кислоти й основи.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реакцію середовища водних розчинів неорганічних речовин і продуктів їхньої взаємодії з водою.
А азот не реагує з водою, його водний розчин не діє на індикатор
Б водний розчин амоніаку має лужне середовище, гідроген сульфіду – слабокисле, тому в амоніаку й гідроген сульфіді універсальний індикаторний папірець змінює забарвлення на синє і рожеве відповідно
В нітроген(І) оксид несолетворний, його водний розчин, так само як і водний розчин азоту, не діє на індикатор
Г нітроген(ІІ) оксид несолетворний, його водний розчин, так само як і водний розчин азоту, не діє на індикатор
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Йонно-молекулярне рівняння. Реакції обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Натрій нітрат (А), на відміну від натрій силікату (Б), не реагує з хлоридною кислотою у водному розчині, оскільки всі речовини залишаються у формі йонів (рис. 2).
Рис. 2. Натрій хлорид – розчинна речовина, натомість силікатна кислота й ферум(ІІІ) гідроксид нерозчинні, магній гідроксид – малорозчинний
Унаслідок реакції між ферум(ІІІ) хлоридом і лугом (В) утворюється нерозчинний ферум(ІІІ) гідроксид, а в реакції між магній хлоридом і лугом – малорозчинний магній гідроксид (Г).
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
До основних оксидів належать:
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи першої групи;
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи другої групи, починаючи з магнію \((\mathrm{Mg\ –\ Ra})\);
- оксиди металічних елементів у нижчих значеннях валентності, наприклад \(\mathrm{MnO, FeO}\).
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3, Mn_2O_7, V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Силіцій оксид є кислотним, алюміній оксид – амфотерним, барій оксид – осно́вним.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічний склад, будову й загальні властивості лугів для прогнозування властивостей представників цієї групи неорганічних сполук.
Натрій гідроксид – добре розчинна у воді речовина йонної будови, термічно стійка, його розплав проводить електричний струм, не взаємодіє з амоніаком.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Сульфатна кислота.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості сульфатної кислоти.
Сульфатна кислота реагує з металом цинком і сіллю слабкої леткої карбонатної кислоти – натрій карбонатом. Однак не реагує з вищим оксидом Карбону, який є кислотним (не реагує з кислотами) і не може бути відновником (бо атом Карбону у найвищому ступені окиснення не може віддавати електрони й окиснюватися). У сульфатній кислоті атом Сульфуру перебуває в найвищому ступені окиснення +6 і тому не може бути окиснений, і тому сульфатна кислота не реагує з киснем.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Солі. Середні й кислі солі. Ортофосфатна кислота.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про кислі й середні солі, способи добування солей для прогнозування складу продуктів хімічних реакцій.
Середня сіль – продукт повного заміщення атомів Гідрогену в багатоосновній кислоті йонами металічних елементів, містить лише катіони металічних елементів й аніони кислотних залишків.
Кисла сіль – продукт неповного заміщення атомів Гідрогену в багатоосновній кислоті йонами металічних елементів, містить катіони металічних елементів, атоми Гідрогену, здатні до заміщення на катіони металічних елементів, й аніони кислотних залишків.
\begin{gather*} \mathrm{H_3PO_4+NaOH=NaH_2PO_4+H_2O;}\\[7pt] \mathrm{H_3PO_4+2NaOH=Na_2HPO_4+2H_2O;}\\[7pt] \mathrm{H_3PO_4+3NaOH=Na_3PO_4+3H_2O.} \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами алюміній гідроксид \(\mathrm{Al(OH)_3}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості: \begin{gather*} \mathrm{ Al(OH)_3+3HCl=AlCl_3+3H_2O;}\\[7pt] \mathrm{ Al(OH)_3+3KOH=K_3[Al(OH)]_6. } \end{gather*}
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Йонно-молекулярне рівняння. Реакції обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Осадити катіони Барію з водного розчину барій хлориду можна за допомогою розчину натрій карбонату (рис. 2).
Рис. 2. Барій карбонат утворюється внаслідок осадження катіонами Барію карбонат-аніонами
Унаслідок дії калій нітрату й натрій етаноату на барій хлорид усі речовини залишаються в розчині у формі йонів, тобто про осадження не йдеться. Аргентум(І) нітрат осадить із розчину барій хлориду аніони Хлору. Барій карбонат є нерозчинною речовиною, тому для осадження з розчину барій хлориду катіонів Барію можна використати водний розчин натрій карбонату.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні відомості про металічні елементи й метали.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій солей у водних розчинах із металами.
Активність металів зменшується
Порівнявши положення металів у ряду активності, можна дійти висновку, що цинк витісняє із солі олово, оскільки розташований лівіше від нього: $$ \mathrm{Zn^0+Sn^{2+}=Zn^{2+}+Sn^0\downarrow.} $$
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальні відомості про металічні елементи й метали. Калій, кальцій, сполуки Калію і Кальцію.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей калію, кальцію, сполук Калію і Кальцію.
А у реакції з водою атоми Калію і Кальцію віддають електрони з утворенням катіонів, що мають однакову електронну конфігурацію: \(\mathrm{K^+}\ 1s^22s^22p^63s^23p^6,\) \(\mathrm{Ca^{2+}}\ 1s^22s^22p^63s^23p^6\)
Б взаємодія калію і кальцію з водою відбувається бурхливо з виділенням водню
В В у промисловості кальцій оксид добувають випалюванням вапняку
Г оксид і гідроксид Кальцію виявляють основні властивості
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Алюміній.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алюмінію і їхнього практичного застосування, розуміння суті алюмотермії як окисно-відновного процесу.
Алюмотермíя (від алюміній і грец. ϑέρμη – тепло, жар) – металургійні процеси, за допомогою яких добувають розплавлені метали без підведення зовнішньої енергії з використанням порошкуватого алюмінію як відновника.
З-поміж наведених схем реакцій умову завдання задовольняє лише варіант відповіді Б.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Залізо. Сполуки Феруму.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза, зокрема його взаємодії із хлоридною кислотою і хлором, і сполук Феруму(ІІ) і Феруму(ІІІ).
Потрібно взяти до уваги, що в реакціях із сильними окисниками (молекули хлору) утворюються сполуки Феруму(ІІІ), а зі слабкими (катіони Гідрогену в хлоридній кислоті) – сполуки Феруму(ІІ). Тому варіанти відповіді В і Г не задовольняють умову завдання. У реакціях із сильними відновниками (калій йодид) сполуки Феруму(ІІІ) відновлюються до сполук Феруму(ІІ), карбон(IV) оксид містить атом Карбону у найвищому ступені окиснення і не виявляє відновних властивостей: \begin{gather*} \mathrm{2Fe+3Cl_2=2FeCl_3;}\\[7pt] \mathrm{2FeCl_3+2KI=2FeCl_2+2KCl+I_2\downarrow}.\\[7pt] \end{gather*}
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Гідроген хлорид.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості гідроген хлориду для аналізування результатів експерименту й формулюванні висновків за ними.
Унаслідок хімічної взаємодії молекул амоніаку \(\mathrm{NH_3}\) з молекулами води утворюються катіони амонію \(\mathrm{NH_4^+}\) і гідроксид-аніони \(\mathrm{OH^-}\):
$$ \mathrm{NH_3+HOH\rightleftarrows NH_4^+ +\underline{OH}^-.} $$
Середовище водного розчину гідроген хлориду, у якому є катіони Гідрогену, кисле. Тому вологий універсальний індикаторний папірець під дією гідроген хлориду набуде червоного забарвлення, а не синього, як зазначено в першому твердженні.
Унаслідок хімічної взаємодії молекул гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) з молекулами амоніаку \(\mathrm{NH_3}\) утворюються катіони амонію \(\mathrm{NH_4^+}\) і хлорид-аніони \(\mathrm{Cl^-}\). Вони сполучаються з утворенням дрібних білих кристалів амоній хлориду (білого диму навколо скляної палички в описаному досліді): $$ \mathrm{NH_3+HCl\rightleftarrows NH_4^+ +Cl^-\rightleftarrows \underbrace{NH_4Cl}_{\text{білі кристали}}}. $$
Тобто друге твердження правильне.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення. Сірка.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей сірки й уміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулами речовин, окисники й відновники у хімічних реакціях.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Під час окиснення окисник приймає електрони й відновлюється, а відновник віддає електрони й окиснюється.
А \(\mathrm{\overset{0}{H}_2+\overset{0}{S}=\overset{+1}{H}_2\overset{-2}{S};\ \overset{0}{S}}+2\overline{e}=\mathrm{\overset{-2}{S}}\)
Б \(\mathrm{\overset{0}{S}+\overset{0}{O}_2=\overset{+4}{S}\overset{-2}{O}_2;\ \overset{0}{S}}-4\overline{e}=\mathrm{\overset{+4}{S}}\)
В \(\mathrm{2\overset{0}{Na}+\overset{0}{S}=\overset{+1}{Na}_2\overset{-2}{S};\ \overset{0}{S}}+2\overline{e}=\mathrm{\overset{-2}{S}}\)
Г \(\mathrm{\overset{0}{Fe}+\overset{0}{S}=\overset{+2}{Fe}\overset{-2}{S};\ \overset{0}{S}}+2\overline{e}=\mathrm{\overset{-2}{S}}\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Ортофосфатна кислота.
Завдання скеровано на перевірку знання складу й властивостей ортофосфатної кислоти.
1 за кімнатної (20–25 °С) температури є білою кристалічною речовиною, за нагріванні до 42,35 °C перетворюється на безбарвну в’язку рідину
2 реагує з амоніаком з утворенням кислих солей
3 містить атом Фосфору у максимальному для нього ступені окиснення +5, тому не окиснюється
4 містить три атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на атоми металічних елементів, тобто триосновна
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Властивості кисню і карбон(IV) оксиду.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей кисню і карбон(IV) оксиду.
Газуваті кисень і карбон(IV) оксид безбарвні, не реагують із сульфатною кислотою і не діють на фенолфталеїн у розчині.
Кисень підтримує горіння, а карбон(IV) оксид – ні, тому в кисні тліюча скіпка спалахує, а в карбон(IV) оксиді – згасає.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Номенклатура спиртів.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати насичені ациклічні спирти за систематичною номенклатурою.
Називати насичені ациклічні спирти за систематичною номенклатурою потрібно за алгоритмом, наведеним на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Алгоритм побудови назв насичених ациклічних спиртів за систематичною номенклатурою
Важливо пам’ятати:
- потрібно нумерувати карбоновий ланцюг із того кінця, до якого ближче розташована гідроксильна група;
- якщо гідроксильна група рівновіддалена від обох кінців головного карбонового ланцюга, то нумерують із того кінця, до якого ближче розташований алкільний замісник;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, то його нумерують так, щоб замісник, назву якого за абеткою вживають раніше, був позначений найменшим числом;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, але з одного кінця замісників більше, то нумерацію проводять з урахуванням положення замісників, позначених найменшими числами.
Вибір головного ланцюга й нумерацію атомів Карбону в ньому за цим алгоритмом зображено на рисунку 2.
Рис. 2. Вибір головного ланцюга й нумерація атомів Карбону в ньому
У головному ланцюгу п’ять атомів Карбону, із другим атомом Карбону в ньому сполучено характеристичну гідроксильну групу \(\mathrm{(OH)}\) і вуглеводневий замісник метил \(\mathrm{(CH_3)}\).
Назва спирту – 3-метилбутан-2-ол.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості алканів, алкенів, фенолу, аніліну.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості органічних сполук для прогнозування можливості перебігу реакцій за їхньої участі.
Пропен, фенол й анілін знебарвлюють бромну воду:
Бутан – насичений вуглеводень, із бромною водою не реагує.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості алкенів. Способи добування спиртів. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про генетичні зв’язки між класами органічних сполук для прогнозування продуктів хімічних реакцій за їхньої участі.
Продуктом каталітичної гідратації етену є етанол, молекула води приєднується до молекули етену за місцем подвійного зв’язку: $$ \mathrm{H_2C=CH_2+HOH\rightarrow CH_3-CH_2OH.} $$
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості алкінів.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості алкінів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій за їхньої участі.
Зв’язок \(\mathrm{C-H}\) у молекулах алкінів із кінцевим потрійним зв’язком настільки поляризований, що може розриватися за гетеролітичним механізмом з утворенням протона: $$ \mathrm{R-C\equiv C:\ H\rightarrow[R-C\equiv C:]^-H^+.} $$
Такі сполуки виявляють слабкі кислотні властивості й здатні вступати в реакції заміщення, зокрема заміщувати атом Гідрогену на атом металічного елемента, наприклад,
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості вуглеводнів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати властивості вуглеводнів з огляду на будову їхніх молекул.
1 молекулярні формули стирену, формулу якого наведено, різні, тому ці речовини не ізомерні одна одній
2 вуглеводні – малорозчинні у воді речовини
3 стирен містить фрагмент алкену, тому вступає в реакцію полімеризації з утворенням полістирену \(\mathrm{[-CH_2-CH(C_6H_5)-]}_n\)
4 стирен містить фрагмент алкену, тому окиснюється легше за бензен
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості спиртів. Способи добування альдегідів. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти хімічних реакцій за участі спиртів.
Продуктом окиснення етанолу купрум(ІІ) гідроксидом є етаналь:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічний склад і будову молекул органічних речовин для їхнього розпізнавання і підтвердження хімічних властивостей.
На рисунку зображено структурну формулу ненасиченої карбонової кислоти, у молекулі якої є подвійний зв’язок. Для доведення її ненасиченості потрібно використати бромну воду, яка знебарвиться внаслідок приєднання молекули брому до молекули цієї кислоти за місцем подвійного зв’язку:
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Спирти. Карбонові кислоти. Естери.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про суть реакції естерифікації для визначення її органічного продукту за будовою молекул реагентів.
Етанова кислота | 2-метилпропан-1-ол |
Естер – продукт реакції між 2-метилпропан-1-олом й етановою кислотою
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук і якісних реакцій на них для їхнього розпізнавання.
Гліцерол є триатомним спиртом, глюкоза – альдегідоспиртом.
Тому внаслідок змішування свіжодобутого блакитного драглистого осаду купрум(ІІ) гідроксиду і з гліцеролом, і з глюкозою утворюється (за надлишку лугу) прозорий яскраво-синій розчин.
Унаслідок нагрівання з купрум(ІІ) гідроксидом глюкози реакція відбуваються за альдегідною групою \(\mathrm{-CHO}\), яка окиснюється до карбоксильної \(\mathrm{-COOH}\), а купрум(ІІ) гідроксид \(\mathrm{Cu(OH)_2}\) відновлюється до купрум(І) гідроксиду \(\mathrm{CuOH}\). Це – речовина жовтого кольору. Унаслідок її розкладання утворюється цегляно-червоний купрум(І) оксид \(\mathrm{Cu_2O}\).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Аміни. Анілін.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічного складу і властивостей аніліну.
A анілін належить до ароматичних амінів
Б аміни не реагують з лугами
B анілін добувають відновленням нітробензену:
Г анілін є слабшою органічною основою порівняно з етиламіном
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Ізомерія. Гомологія.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання основних понять органічної хімії для розпізнавання ізомерів і гомологів, порівняння молекулярних і найпростіших формул речовин, їхніх хімічних властивостей.
1 у молекулі речовини І п’ять атомів Карбону, а в молекулі бутану – чотири, тому ці речовини не ізомерні одна одній
2 речовини ІІ і ІІІ мають однакову молекулярну формулу \(\mathrm{C_4H_8}\) за різної будови молекул, тобто є ізомерами
3 у речовини ІІ немає просторових ізомерів, бо лише один вуглеводневий замісник
4 у речовин ІV і V однакова найпростіша формула \(\mathrm{CH}\), тобто однакові масові частки хімічних елементів
5 речовини V і VІ належать до аренів
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулами речовин і складних йонів, визначати кількість відданих або прийнятих під час окисно-відновних реакцій перетворень.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
1 | \(\mathrm{\overset{+5}{Br}O^-_3}+6\overline{e}\rightarrow \mathrm{Br^-}\) | Г |
2 | \(\mathrm{\overset{+6}{S}O^{2-}_4}+2\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+4}{S}O_2}\) | A |
3 | \(\mathrm{\overset{+5}{N}O^-_3}+8\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{-3}{N}H^+_4}\) | Д |
4 | \(\mathrm{\overset{+7}{Mn}O^-_4}+3\overline{e}\rightarrow\mathrm{\overset{+4}{Mn}O_3}\) | Б |
Відповідь: 1Г, 2А, 3Д, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Генетичні зв’язки між неорганічними й органічними речовинами.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості неорганічних й органічних речовин для прогнозування продуктів хімічних реакцій.
1 | продуктом реакції кальцій карбіду з водою є етин | Д |
2 | продуктом реакції алюміній карбіду з водою є метан | Г |
3 | продуктом реакції алюмінію з хлоридною кислотою є водень | В |
4 | продуктом реакції кальцій карбонату с водою є карбон(ІV) оксид | А |
Відповідь: 1Д, 2Г, 3В, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Класи органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати органічні речовини за характеристичними групами в їхніх молекулах.
Характеристичн(а/і) груп(а/и) в молекулі | Клас органічних сполук | ||
1 | дві карбоксильні | карбонові кислоти | A |
2 | дві гідроксильні | спирти | B |
3 | етерна | етери | Д |
4 | альдегідна | альдегіди | Б |
Відповідь: 1А, 2В, 3Д, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Типи хімічних реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати реакції за участю органічних речовин.
Хімічна реакція | Тип хімічної реакції | ||
1 | ізомеризація бутану | ізомеризація | B |
2 | приєднання гідроген броміду до пропену | приєднання | Б |
3 | відщеплення води від 2-метил-бутан-2-олу | відщеплення | Г |
4 | хлорування толуену | заміщення | А |
Відповідь: 1В, 2Б, 3Г, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати аміни.
Первинним є атом Нітрогену, сполучений з атомом Карбону одним простим зв’язком, вторинним – з’єднаний із двома атомами Карбону двома простими зв’язками, третинним – сполучений із трьома атомами Карбону трьома простими зв’язками.
Залежно від цього розрізняють аміни первинної, вторинної, третинної будови.
Природа аміну | |||
1 | первинний | насичений | Б |
2 | вторинний | B | |
3 | первинний | ароматичний | Д |
4 | вторинний | Г |
Відповідь: 1Б, 2В, 3Д, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічні властивості органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти хімічних реакцій за участі органічних речовин.
1 | міжмолекулярною дегідратацією метанолу добувають диметиловий етер | Б |
2 | лужним гідролізом 2-бромопропану добувають пропан-2-ол | А |
3 | термічним розкладанням метану добувають етин | Д |
4 | частковим окисненням етаналю добувають етанову кислоту | Г |
Відповідь: 1Б, 2А, 3Д, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Масова частка хімічного елемента.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття «масова частка хімічного елемента».
Масова частка хімічного елемента – відношення маси хімічного елемента в речовині до маси речовини.
Маса Цинку в усіх речовинах, формули яких наведено, та сама. Тобто потрібно порівняти маси решти хімічних елементів у речовинах.
А | \(\mathrm{SO_4}\) | 32 + 16 · 4 | 1 |
Б | \(\mathrm{CO_3}\) | 12 + 16 · 3 | 2 |
В | \(\mathrm{O}\) | 16 | 4 |
4 | \(\mathrm{S}\) | 32 | 3 |
Відповідь: 1А, 2Б, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фізичні властивості алканів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову молекул алканів і прогнозувати їхні фізичні властивості.
Найдовша й найменш розгалужена молекула гексану, температура кипіння якої з поміж наведених алканів найвища.
У решти трьох алканів по п’ять атомів Карбону в молекулах. Найменш розгалужена з-поміж них молекула пентану, найбільше – 2,2-диметилпропану.
Відповідь: 1А, 2Б, 3В, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати відносну густину газу.
Дано:
\(M_r(\mathrm{CO_2})=44\)
\(M_r(\mathrm{He})=4\)
Знайти:
\(D_{\mathrm{He}}(\mathrm{CO_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 11.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{H_2})=18\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})+V(\mathrm{N_2})=56\ \text{л}\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{N_2})=28\ \text{г/моль}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=V_m(\mathrm{N_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{H_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 80.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу (об’єм) розчину й розчинника; масу й масову частку розчиненої речовини.
Дано:
\(w_1(\mathrm{NaOH})=0,4\)
\(w_2(\mathrm{NaOH}=0,12\)
\(m_2(\mathrm{NaOH})+m_2(\mathrm{H_2O})=250\ \text{г}\)
Знайти:
\((m_2(\mathrm{H_2O})-m_1(\mathrm{H_2O}))\ -\ ?\)
Відповідь: 175.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{Mg})+m(\mathrm{Si})=20\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})=5,6\ \text{л}\)
\(M(\mathrm{Mg})=24\ \text{г/моль}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{Fe})=56\ \text{г/моль}\)
1. Знайти:
\(w(\mathrm{Mg})\ -\ ?\)
2. Знайти:
\(m(\mathrm{Fe})\ -\ ?\)
Відповідь: 1. 30. 2. 14.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати молекулярну формулу речовини за її масою і масами продуктів її повного окиснення.
Дано:
\(n(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_{y})=0,25\ \text{моль}\)
\(V(\mathrm{CO_2})=28\ \text{л}\)
\(m(\mathrm{H_2O})=27\ \text{г}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{H_2O})=18\ \text{г/моль}\)
1. Знайти:
\((x+y)\ -\ ?\)
2. Знайти:
\(m(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_{y})\ -\ ?\)
Формула речовини – \(\mathrm{C_5H_{12}}\)
\begin{gather*} x+y=5+12=17\\[7pt] m(\mathrm{C_5H_{12}})=72\ \text{г/моль}\\[7pt] m(\mathrm{C_5H_{12}})=n(\mathrm{C_5H_{12}})M(\mathrm{C_5H_{12}})\\[7pt] m(\mathrm{C_5H_{12}})=0,25\ \text{моль}\cdot 72\ \text{г/моль}\\[7pt] m(\mathrm{C_5H_{12}})=18\ \text{г} \end{gather*}Відповідь: 1. 17. 2. 18.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати відносний вихід продукту реакції.
Дано:
\(n(\mathrm{SO_2})=5\ \text{моль}\)
\(m_{\text{практ.}}(\mathrm{SO_3})=240\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{SO_3})=80\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{SO_3})\ -\ ?\)
Відповідь: 60.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Коефіцієнт перед формулою окисника – 3.
Відповідь: 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{Mg(OH)_2})+m(\mathrm{MgCO_3})=50\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{MgO})=30\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Mg(OH)_2})=58\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{MgCO_3})=84\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{MgO})=40\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{MgCO_3})\ -\ ?\)
Відповідь: 42.
Знайшли помилку? Пишіть на