ЗНО онлайн 2008 року з хімії – основна сесія
ТЕМА: Загальна хімія. Основні поняття і закони хімії. Закон сталості складу речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті й меж застосовності закону сталості складу речовин.
Кожна речовина молекулярної будови незалежно від способу й умов добування має сталий якісний і кількісний склад.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні поняття і закони хімії. Хімічні формули. Прості та складні речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння тлумачити хімічні формули й розпізнавати хімічні формули складних речовин.
Умову завдання задовольняє формула води, молекула якої утворена атомами двох хімічних елементів.
Молекули інших речовин, формули яких наведено в завданні, утворені атомами одного хімічного елемента. Це – прості речовини.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття ступінь окиснення, уміння визначати ступені окиснення атомів хімічних елементів за формулами речовин.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення Сульфуру однакові в сполуках, формули яких
\begin{gather*} \mathrm{\overset{+1}{H}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4,\ \overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_3,\ \overset{+1}{Na}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4.} \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні поняття і закони хімії. Хімічні формули. Вода. Склад молекули води.
Завдання скеровано на перевірку вміння тлумачити хімічні формули й знання хімічного складу води.
Умову завдання задовольняє формула води, молекула якої утворена атомами двох хімічних елементів – двома атомами Гідрогену й атомом Оксигену (рис. 1).
Рис. 1. Модель молекули води
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Густина газів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закону Авогадро й уміння застосовувати наслідки з нього.
Рівні об’єми різних газів за однакових умов містять однакову кількість молекул. Молярні об’єми газів за однакових умов рівні, а маса й густина зв’язані співвідношеннями:
\begin{gather*} \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\rho}=\frac mV;\\[7pt] \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\rho}=\frac MV. \end{gather*}Тобто для розв’язання завдання потрібно порівняти відносні молекулярні маси газів із середньою відносною молекулярною масою повітря, яка становить \(29\).
Умову завдання задовольняє кисень, відносна молекулярна маса якого \(32\):
\begin{gather*} M_r(\mathrm{CH_4})=12+4=16\\[7pt] M_r(\mathrm{O_2})=2\cdot 16=32\\[7pt] M_r(\mathrm{H_2})=2\cdot 1=2\\[7pt] M_r(\mathrm{N_2})=2\cdot 14=28 \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Молярна маса.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічної формули сульфатної кислоти й уміння обчислювати молярну масу речовини.
Молярна маса речовини чисельно дорівнює її відносній молекулярній масі:
\begin{gather*} M_r(\mathrm{H_2SO_4})=2\cdot 1+16+4\cdot 16=98\\[7pt] M(\mathrm{H_2SO_4})=98\ \text{г/моль} \end{gather*}Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи.
Умову завдання задовольняють Літій, Натрій, Калій – елементи першої групи головної підгрупи (ІА групи) періодичної системи.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома. Електронні формули.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати електронні формули, розпізнавати електронні формули неметалічних елементів.
Особливістю атомів неметалічних елементів є те, що їхній зовнішній енергетичний рівень близький до завершення.
Умову завдання задовольняє Фосфор (протонне число \(15\)), електронна формула якого \(1s^22s^22p^63s^23p^3\), а проста речовина фосфор – типовий неметал.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атома за місцем хімічного елемента в періодичній системі.
Атом електронейтральний, кількість електронів в атомі збігається з його протонним числом. Бром – типовий неметалічний елемент, в його атомі сім електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Для завершення зовнішнього енергетичного рівня атому Брому не вистачає електрона, прийнявши який він перетворюється на однозарядний аніон \(\mathrm{Br^-}\).
Формула частинки | Порядковий номер у періодичній системі | Протонне число | Кількість електронів |
\(\mathrm{P}\) | 15 | ||
\(\mathrm{Se}\) | 34 | ||
\(\mathrm{Kr}\) | 36 | ||
\(\mathrm{Xe}\) | 54 | ||
\(\mathrm{Br^-}\) | 35 | 36 |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи.
Умову завдання задовольняють Кальцій, Хром, Манган – елементи четвертого (великого) періоду періодичної системи.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Типи хімічного зв’язку. Йонний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули сполук з йонним типом хімічного зв’язку.
Йонний зв’язок – це зв’язок між катіонами й аніонами. Його можна розглядати як граничний випадок ковалентного полярного зв’язку. Якщо різниця в значеннях електронегативності атомів хімічних елементів дуже велика (рис. 1), спільні електронні пари практично повністю зміщуються до атома більш електронегативного елемента. За цих умов атоми перетворюються на йони: \(\mathrm{\overset{+1}{K}\overset{-1}{F},\ \overset{+1}{Na}\overset{-1}{Br},\ \overset{+2}{Ca}\overset{-1}{Cl}_2}.\)
Рис. 1. Відносна електронегативність хімічних елементів
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати таблицю «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С» для прогнозування можливості перебігу реакцій йонного обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Одночасно в розчині не можуть перебувати катіони Барію та ортофосфат-аніони, оскільки реагують з утворенням нерозчинного барій ортофосфату:
$$ \mathrm{3Ba^{2+}+2PO^{3-}_4=Ba_3(PO_4)_2\downarrow} $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати таблицю «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С» для прогнозування можливості перебігу реакцій йонного обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
У водному розчині відбудеться реакція між аргентум(І) нітратом і калій хлоридом:
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Електролітична дисоціація солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати таблицю «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С» для прогнозування продуктів електролітичної дисоціації солей.
Унаслідок дисоціації у водному розчині барій хлориду утворюються катіони Барію і хлорид-аніони:
$$ \mathrm{BaCl_2\rightarrow Ba^{2+}+2Cl^-} $$Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Електролітична дисоціація лугів.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати таблицю «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С» для прогнозування продуктів електролітичної дисоціації лугів.
Унаслідок дисоціації у водному розчині натрій гідроксиду утворюються катіони Натрію і гідроксид-аніони:
$$ \mathrm{NaOH\rightarrow Na^++OH^-} $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Основні оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули основних оксидів.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
Кальцій оксид, формула якого \(\mathrm{CaO}\), – основний, продуктом його гідратації є луг.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Кислотні оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули кислотних оксидів.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
Сульфур(IV) оксид, формула якого \(\mathrm{SO_2}\), – кислотний, продуктом його гідратації є сульфітна кислота.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули лугів.
Луги – розчинні основи, містять катіони лужного чи лужноземельного елемента й гідроксид-аніони. Умову завдання задовольняє натрій гідроксид \(\mathrm{NaOH}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули кислот.
Молекули кислот утворені атомами Гідрогену, здатними заміщуватися атомами металів, і кислотним залишком. Умову завдання задовольняє нітратна кислота, формула якої \(\mathrm{HNO_3}.\)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи. Електронні формули атомів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати електронні формули лужноземельних елементів.
Лужноземельні елементи належать до головної підгрупи другої групи (ІІА групи), у їхніх атомах на зовнішньому енергетичному рівні два електрони.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість реакцій між речовинами, що належать до різних класів.
Кальцій оксид основний, тому реагує з хлоридною кислотою з утворенням солі й води: $$ \mathrm{CaO+2HCl=CaCl_2+H_2O.} $$
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття ступінь окиснення, окисно-відновна реакція, уміння визначати ступені окиснення атомів хімічних елементів за формулами речовин і визначати окисник і відновник в окисно-відновній реакції.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Окисник приймає електрони, відновник – віддає.
Водень як окисник реагує з металом натрієм, а в реакціях із неметалами – хлором, азотом, киснем – віддає електрони, тобто є відновником. Адже електронегативність Гідрогену більша за електронегативність Натрію і менша за електронегативність Хлору, Нітрогену, Оксигену (рис. 1).
Рис. 1. Відносна електронегативність хімічних елементів
\begin{gather*} \mathrm{ 2\overset{0}{Na}+\overset{0}{H}_2=2\overset{+1}{Na}\overset{-1}{H}}.\\[7pt] \left. \begin{array}{ c c } \overset{0}{\mathrm{Na}}-\overline{e}= \overset{+1}{\mathrm{Na}}& \\ \overset{0}{\mathrm{H}}_2+2\overline{e}= 2\overset{-1}{\mathrm{H}}& \end{array}\right| \begin{array}{ l l } \text{відновник, окиснення} & \\ \text{окисник, відновлення}& \end{array} \end{gather*}
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Cолі. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступінь окиснення хімічного елемента за формулою бінарної сполуки.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Хлор у сполуках із металічними елементами виявляє ступінь окиснення -1, відповідно ступінь окиснення металічного елемента становить +3:
\begin{gather*} \mathrm{\overset{+3}{Me}\overset{-1}{Cl}_3.} \end{gather*}Умову завдання задовольняє Алюміній – елемент ІІІА групи, в атомі якого три електрони на зовнішньому енергетичному рівні.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів. Лужні метали.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій лужних металів із водою.
Натрій – лужний елемент. Натрій реагує з водою з утворенням натрій гідроксиду – лугу – і виділенням водню:
$$ \mathrm{2Na+2H_2O=2NaOH+H_2\uparrow .} $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів. Лужні метали.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій лужних металів із водою.
Калій – лужний елемент. Калій реагує з водою з утворенням калій гідроксиду – лугу – і виділенням водню:
$$ \mathrm{2K+2H_2O=2KOH+H_2\uparrow .} $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія. Гомологічний ряд.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп \(\mathrm{–CH_2–}\). Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула алканів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2}.\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні класи органічних сполук. Альдегіди.
Завдання скеровано на перевірку знання складу й будови альдегідів.
Альдегіди належать до карбонільних сполук, тобто таких, що містять характеристичну карбонільну групу . В альдегідах ця група сполучена з атомом Гідрогену та з вуглеводневою групою. Загальна формула альдегідів .
Умову завдання задовольняє метаналь, формула якого \(\mathrm{HCHO}\) (рис. 1).
Рис. 1. Модель молекули метаналю
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія. Гомологічний ряд алканів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп \(\mathrm{–CH_2–}\). Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула алканів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2}.\) Формула алкану – \(\mathrm{C_5H_{12}}.\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкени. Етен.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічної формули етену.
Загальна формула алкенів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n}.\) Перший член гомологічного ряду алкенів – етен, його структурна формула \(\mathrm{CH_2=CH_2}.\)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Вуглеводи. Моносахариди. Глюкоза.
Завдання скеровано на перевірку знання молекулярної формули глюкози.
Глюкоза – моносахарид, її молекулярна формула – \(\mathrm{C_6H_{12}O_6}.\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкени. Етен. Хімічні властивості етену.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей етену.
В молекулі етену атоми Карбону сполучені подвійним зв’язком. Етен вступає в реакції приєднання, зокрема водню, галогенів, води, галогеноалканів:
\begin{gather*} \mathrm{CH_2=CH_2+H_2\rightarrow CH_3-CH_3;}\\[7pt] \mathrm{CH_2=CH_2+Cl_2\rightarrow CH_2Cl-CH_2Cl;}\\[7pt] \mathrm{CH_2=CH_2+HOH\rightarrow CH_3-CH_2OH;}\\[7pt] \mathrm{CH_2=CH_2+HCl\rightarrow CH_2Cl-CH_3.} \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати органічні сполуки.
Бутанол – насичений одноатомний спирт. У його молекулі вуглеводневий замісник бутил сполучений із характеристичною гідроксильною групою (рис. 1).
Рис. 1. Моделі молекул бутан-1-олу (А) і бутан-2-олу (Б)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук. Добування етанолу.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Етанол добувають каталітичною гідратацією етену:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигено- й нітрогеновмісні органічні сполуки. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
У завданні йдеться про такі перетворення:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигено- й нітрогеновмісні органічні сполуки. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук. Амінокислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амінокислот.
Утворення біполярних йонів характерне для амінокислот, у молекулах яких є аміно- й карбоксильні групи:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції.
Хімічне рівняння | Реагенти | Продукти реакції | Реакція | ||
1 | $$ \mathrm{K_2O+H_2O=2KOH} $$ | дві складні речовини | одна складна речовина | сполучення | B |
2 | $$ \mathrm{3NaOH+H_3PO_4=Na_3PO_4+3H_2O} $$ | дві складні речовини | дві складні речовини | обміну | A |
3 | $$ \mathrm{2AgCl=2Ag+Cl_2} $$ | одна складна речовина | дві складні речовини | розкладання | Г |
4 | $$ \mathrm{2Na+2H_2O=2NaOH+H_2\uparrow} $$ | проста і складна речовини | проста і складна речовини | заміщення | Б |
Відповідь: 1В, 2А, 3Г, 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати рівняння електролітичної дисоціації.
Речовина | |||
Назва | Рівняння електролітичної дисоціації | ||
1 | нітратна кислота | $$ \mathrm{HNO_3\rightarrow H^++NO^-_3} $$ | A |
2 | алюміній сульфат | $$ \mathrm{Al_2(SO_4)_3\rightarrow 2Al^{3+}+3SO^{2-}_4} $$ | Г |
3 | барій хлорид | $$ \mathrm{BaCl_2\rightarrow Ba^{2+}+2Cl^-} $$ | Б |
4 | калій гідроксид | $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$ | B |
Відповідь: 1А, 2Г, 3Б, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні й органічні речовини. застосування неорганічних й органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
Речовина | |||
Назва | Застосування | ||
1 | барій сульфат | у медицині для рентгеноскопії шлунка | Б |
2 | фенол | для виробництва фенолформальдегідних пластмас | Д |
3 | глауберова сіль | у медицині як проносний засіб | Г |
4 | білки | будівельний матеріал організмів | B |
Відповідь: 1Б, 2Д, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Назви неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати неорганічні речовини за систематичною номенклатурою.
Речовина | |||
Формула | Назва | ||
1 | $$ \mathrm{HCl} $$ | хлоридна кислота | Б |
2 | $$ \mathrm{H_3PO_4} $$ | ортофосфатна кислота | Г |
3 | $$ \mathrm{CaO} $$ | кальцій оксид | A |
4 | $$ \mathrm{P_2O_5} $$ | фосфор(V) оксид | B |
Відповідь: 1Б, 2Г, 3А, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Класифікація органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати органічні речовини, розпізнавати їхні формули.
Речовина | ||||
Модель молекули | Назва | Клас органічних сполук | ||
1 | етанова кислота | карбонові кислоти кислота | Г | |
2 | метанол | спирти | Б | |
3 | аміноетанова кислота | амінокислоти | B | |
4 | метаналь | альдегіди | A |
Відповідь: 1Г, 2Б, 3В, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати план розділення суміші з огляду на властивості її складників.
Магнітом із сухої суміші вилучають залізо.
Суміш солі з піском поміщають у воду й розчиняють кухонну сіль.
Фільтруванням відокремлюють пісок від розчину кухонної солі.
Випарюванням виділяють кухонну сіль із водного розчину.
Відповідь: В, Г, Б, А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодична система хімічних елементів. Закономірності зміни властивостей хімічних елементів у групах.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати властивості хімічних елементів у групах.
У завданні наведено електронні формули атомів лужних елементів Літію, Натрію, Калію та елемента побічної підгрупи Аргентуму. Відновні властивості – здатність віддавати електрони зовнішнього енергетичного рівня – посилюються зі збільшенням радіуса атома від Літію до Калію. Срібло малоактивний метал, відновні властивості Аргентуму виражені найслабше порівняно з іншими елементами, про які йдеться в завданні.
Відповідь: Г, Б, В, А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів. Сполуки Нітрогену.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів.
Генетичний ланцюжок добування барій нітрату такий:
Відповідь: Б, А, Г, В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні класи органічних сполук. Генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Генетичний ланцюжок добування метанової кислоти такий:
Відповідь: Б, В, Г, А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні класи органічних сполук. Генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними сполуками різних класів.
Генетичний ланцюжок добування аміноетанової кислоти такий:
Відповідь: А, Г, В, Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія. Гомологічний ряд алканів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп \(\mathrm{–CH_2–}\). Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула алканів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2}\). Формула метану – \(\mathrm{CH_4}\), етану – \(\mathrm{C_2H_6}\), пропану \(\mathrm{C_3H_8}\), бутану \(\mathrm{C_4H_{10}}.\)
Відповідь: Б, А, Г, В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Метали. металургія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння хімізму добування заліза з руди.
Послідовність відновлення заліза із червоного залізняку така:
\begin{gather*} \mathrm{\overset{+3}{Fe}_2O_3\rightarrow \underset{Fe_3O_4}{\underbrace{\overset{+3}{Fe}_2O_3\cdot \overset{+2}{Fe}O}}\rightarrow \overset{+2}{Fe}O\rightarrow \overset{0}{Fe}} \end{gather*}Відповідь: Б, В, А, Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Білки. металургія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння рівнів структурної організації білків.
Розрізняють чотири рівні структурної організації білків – первинну, вторинну, третинну й четвертинну
Послідовність зростання рівня організації білка така:
поліпептидний ланцюг → \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\)-спіраль → білкова глобула → комплекс субодиниць.
Відповідь: Г, Б, А, В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах.
Завдання скеровано на перевірку розуміння умов необоротності реакцій обміну між електролітами у водних розчинах.
Відповідь: Б, А, Г, В
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Закономірності зміни властивостей хімічних елементів у періодах.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей зміни властивостей хімічних елементів у періодах.
Бор, Карбон, Нітроген, Оксиген – елементи другого періоду. У періодах зі збільшенням протонних чисел посилюються неметалічні властивості хімічних елементів.
Відповідь: В, Б, А, Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом газуватого продукту реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати закон об’ємних відношень газів для обчислення за хімічними рівняннями об’єму газуватої речовини за відомим об’ємом іншої газуватої речовини.
Дано:
\(V(\mathrm{NH_3})=6\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{N_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Ізомерія.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати структурні формули ізомерів.
Структурні формули ізомерів речовин складу \(\mathrm{C_5H_{12}}\) такі:
пентан | 2-метилбутан | 2,2-диметилпропан |
Відповідь: 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Протонне число. Електронна будова атомів і простих йонів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атомів і простих йонів.
Хімічний символ | Порядковий номер у періодичній системі | Протонне число | Кількість електронів |
$$\mathrm{K}$$ | 19 | 19 | |
$$\mathrm{K^+}$$ | 18 (19 – 1) | ||
$$X$$ | 20 | 20 (18 + 2) |
В атомі невідомого елемента \(20\) електронів, тобто його протонне число дорівнює \(20\).
Відповідь: 20.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Класифікація хімічних реакцій. Екзо- й ендотермічні реакції. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Відповідь: 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення формули речовини за кількісними даними щодо продуктів реакції за її участі.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати формулу речовини за кількісними даними щодо продуктів реакції за її участі.
Дано:
\(m(\mathrm{EOH})+m(\mathrm{H_2O})=500\ \text{г}\)
\(w(\mathrm{EOH})=0,028\)
\(V(\mathrm{H_2})=2,8\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(M(\mathrm{E})\ -\ ?\)
Протонне число Калію і його порядковий номер у періодичній системі хімічних елементів – \(19\).
Відповідь: 19.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення відносного виходу продукту реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати відносний вихід продукту реакції.
Дано:
\(m(\mathrm{CH_3COOH})=3\ \text{г}\)
\(m_\text{практ.}(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})=4,18\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CH_3COOH})=60\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})=88\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{CH_3COOC_2H_5})\ -\ ?\)
Відповідь: 95.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Загальна хімія. Закон збереження маси речовин у хімічних реакціях. Хімічні рівняння.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати хімічні рівняння.
У хімічному рівнянні
$$ \mathrm{2Al(OH)_3+3H_2SO_4=Al_2(SO_4)_3+6H_2O} $$сума коефіцієнтів становить \(12\ (2+3+1+6).\)
Відповідь: 12.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування комбінованих задач.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{H_2})=4\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{Br_2})=160\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{Br_2})=160\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{HBr})=81\ \text{г/моль}\)
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{HBr})=0,5\)
Знайти:
\(m_\text{практ.}(\mathrm{HBr})\ -\ ?\)
Відповідь: 81.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням маси продукту реакції за відомою кількістю речовини реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням масу продукту реакції за відомою кількістю речовини реагенту.
Дано:
\(n(\mathrm{Zn})=3\ \text{моль}\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{H_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Неорганічні й органічні речовини. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку знання впливу на організм людини деяких речовин, уміння аналізувати хімічні формули.
Метанол, карбон(ІІ) оксид (чадний газ) і фенол – отруйні речовини, сахароза (вуглевод) – нетоксична. Молекулярна формула сахарози \(\mathrm{C_{12}H_{22}O_{11}}\). У молекулі сахарози одинадцять атомів Оксигену.
Відповідь: 11.
Знайшли помилку? Пишіть на