ЗНО онлайн 2011 року з хімії – додаткова сесія
ТЕМА: Будова атома. Протонне число.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати будову зовнішнього енергетичного рівня атома хімічного елемента та його протонне число за місцем у періодичній системі.
Сім електронів на зовнішньому енергетичному рівні міститься в атомах хімічних елементів VIIА групи – галогенів. Умову завдання задовольняє елемент із протонним числом \(35\) – Бром.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Нуклонне число. Кількість нейтронів у нукліді.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати склад атомних ядер.
Нуклідний символ | Протонне число, зарядове число, порядковий номер,$$Z$$ | Масове або нуклонне число,$$A$$ | Нейтронне число,$$N=A-Z$$ |
$$\mathrm{^{123}_{\ \ 53}I}$$ | 53 | 123 | 70 |
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати електронні формули атомів хімічних елементів.
Формула вищого оксиду \(\mathrm{EO_2}\) відповідає елементам ІVА групи, на зовнішньому енергетичному рівні в атомах яких чотири електрони.
Умову завдання задовольняє електронна формула атома Силіцію \(1s^22s^22p^6\underline{3s^23p^2}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати будову атома хімічного елемента.
В атомі \(s\)-елемента на зовнішньому енергетичному рівні міститься один електрон. Тобто це елемент ІА групи періодичної системи. Формула його вищого оксиду \(\mathrm{E_2O}\).
Молярна маса його оксиду становить \(62\ \text{г/моль}\):
\begin{gather*} M_r(\mathrm{E_2O})=2A_r(\mathrm{E})+A_r(\mathrm{O})\\[7pt] A_r(\mathrm{E})=\frac{M_r(\mathrm{E_2O})-A_r(\mathrm{O})}{2}\\[7pt] A_r(\mathrm{E})=\frac{62-16}{2}\\[7pt] A_r(\mathrm{E})=23 \end{gather*}Тобто йдеться про Натрій, його порядковий номер у періодичній системі хімічних елементів і, відповідно, протонне число дорівнює \(11\).
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Структура періодичної системи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти головні й побічні підгрупи.
Періодична система хімічних елементів – це графічний вираз періодичного закону. Нині в періодичній системі \(118\) хімічних елементів. Структурними одиницями періодичної системи є періоди та групи хімічних елементів.
Група це вертикальна колонка періодичної таблиці. До кожної з восьми груп (короткоперіодна форма періодичної системи) входять дві підгрупи хімічних елементів.
До головних підгруп належать елементи малих періодів та їхні аналоги з великих періодів. Поміж елементів головних підгруп є як металічні, так і неметалічні. У головних підгрупах зі зростанням атомних мас поступово посилюється металічний і послаблюється неметалічний характер елементів.
Побічні підгрупи утворені елементами лише великих періодів. Усі ці елементи – металічні.
Умову завдання задовольняє добірка елементів ІІБ підгрупи \(\mathrm{Zn,\ Cd,\ Hg}\).
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Закономірності періодичної системи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атома за місцем хімічного елемента в періодичній системі.
В атомах хімічних елементів VIIА групи зі збільшенням протонного числа збільшується кількість енергетичних рівнів. Флуор, Хлор, Бром, Йод, Астат – елементи другого, третього, четвертого, п’ятого, шостого періодів відповідно, а номер періоду дорівнює кількості енергетичних рівнів в атомі.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронні орбіталі. Форма електронних хмар.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати електронні хмари за формою.
У молекулі водню хімічний зв’язок між атомами утворюється внаслідок перекривання двох s-електронних хмар кулястої форми.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок. Ковалентний неполярний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічну формулу й визначати тип хімічного зв’язку в речовині.
Хімічним зв’язком називають сили, які утримують атоми в молекулах або кристалах. Під час утворення молекул у хімічних реакціях атоми хімічних елементів прагнуть утворити стійку зовнішню оболонку з вісьмох електронів. Зв’язок між атомами за рахунок спільних електронних пар називають ковалентним. Його зображують за допомогою електронних і графічних формул молекул. Якщо двохатомна молекула утворена атомами одного неметалічного елемента, то негативний заряд спільної електронної пари розподілений між ними порівну. Такий зв’язок називають ковалентним неполярним.
У молекулі азоту \(\mathrm{N_2}\) зв’язок між атомами Нітрогену ковалентний неполярний (рис. 1).
Рис. 1. Електронна формула молекули азоту
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення хімічних елементів у речовинах.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Електронегативність Нітрогену більша за електронегативність Гідрогену, Калію, Кальцію. Тому в бінарних сполуках із ними його ступінь окиснення негативний. Електронегативність Хлору більша за електронегативність Нітрогену, тому в бінарній сполуці з Хлором ступінь окиснення Нітрогену позитивний (рис. 1).
Рис. 1. Зміна електронегативності хімічних елементів у періодичній системі (фрагмент)
\begin{gather*} \mathrm{\overset{-3}{N}\overset{+1}{H}_3}\\[7pt] \mathrm{\overset{+1}{K}_3\overset{-3}{N}}\\[7pt] \mathrm{\overset{+2}{\underline{Ca}}_3\overset{-3}{N}_2}\\[7pt] \mathrm{\overset{+3}{N}\overset{-1}{Cl}_3} \end{gather*}
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Солі.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати солі.
Формула амоній карбонату \(\mathrm{(NH_4)_2CO_3}\). Це – складна речовина, середня сіль, утворена катіонами амонію й аніонами двохосновної кислоти.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кристалічні ґратки.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати тип кристалічних ґраток у речовині.
Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів. Точки кристалічних ґраток, у яких розташовані частинки, називають вузлами кристалічних ґраток. Природа частинок у вузлах кристалічних ґраток та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: атомні, молекулярні, йонні.
У кристалічних ґратках літій гідроксиду містяться катіони Літію та гідроксид аніони.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Нітрати.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й інтерпретувати рівняння реакцій термічного розкладання нітратів.
Продукти термічного розкладання нітратів залежно від положення металу в ряду активності наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Продукти термічного розкладання нітратів залежно від положення металу в ряду активності
Сума коефіцієнтів рівняння термічного розкладання калій нітрату дорівнює \(5\ (2+2+1):\)
$$ \mathrm{2KNO_3\rightarrow 2KNO_2+O_2\uparrow .} $$Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Білки.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати білки.
Гліцин – аміноетанова кислота.
Гемоглобін – білок.
Триолеїн – жир.
Гліцерол – триатомний спирт.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Основні поняття органічної хімії. Первинні, вторинні, третинні атоми Карбону.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти первинні, вторинні, третинні атоми Карбону.
Атоми Карбону в органічних сполуках поділяють на:
- первинні – сполучені з одним Карбоном,
- вторинні – сполучені з двома атомами Карбону,
- третинні – сполучені з трьома атомами Карбону,
- четвертинні – сполучені з чотирма атомами Карбону.
Четвертинний атом Карбону позначено буквою Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Властивості і фізіологічна дія неорганічних й органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання фізіологічної дії деяких неорганічних й органічних речовин.
Літій гідроксид – луг, їдка речовина, спричиняє хімічний опік шкіри.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Типи реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку знання типів реакцій за участі органічних речовин.
1. Дегідруванням етану добувають етен:
$$ \mathrm{CH_3CH_3\rightarrow CH_2=CH_2+H_2}. $$2. Гідратацією етену добувають етанол:
$$ \mathrm{CH_2=CH_2+H_2O\rightarrow CH_3CH_2OH}. $$Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Для вилучення з води завислих частинок піску, глини, іржі потрібно використати фільтрування.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання генетичних зв’язків між класами органічних сполук.
1. Гідролізом бромоетану добувають етанол \((\mathrm{X_1})\):
$$ \mathrm{CH_3CH_2Br+HOH\rightarrow CH_3CH_2OH+HBr}. $$2. Окисненням етанолу добувають етаналь \((\mathrm{X_2})\):
$$ \mathrm{CH_3CH_2OH\xrightarrow{CuO}CH_3CHO}. $$3. Окисненням етаналю добувають етанову кислоту \((\mathrm{X_3})\):
$$ \mathrm{CH_3CHO\xrightarrow{Cu(OH)_2}CH_3COOH}. $$4. Естерифікацією етанової кислоти добувають етилетаноат \((\mathrm{X_4})\):
$$ \mathrm{CH_3COOH+HOC_2H_5\rightarrow CH_3COC_2H_5+H_2O}. $$Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Вуглець. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей вуглецю і вміння аналізувати реакції за його участі з погляду окиснення-відновлення.
Окисно-відновні реакції супроводжувані переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю, тобто змінами ступенів окиснення атомів хімічних елементів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Електронегативність Карбону більша за електронегативність Гідрогену, Магнію та Алюмінію, менша за електронегативність Оксигену. Тож вуглець виявлятиме відновні властивості в реакції з киснем:
$$ \mathrm{ \overset{0}{C}+\overset{0}{O}_2\rightarrow\overset{+4}{C}\overset{-2}{O}_2} $$ \begin{gather*} \left. \begin{array}{ c c } \overset{0}{\mathrm{C}}-4\overline{e}\rightarrow \overset{+4}{\mathrm{C}}& \\ \overset{0}{\mathrm{O}}_2+4\overline{e}\rightarrow 2\overset{-2}{\mathrm{O}}& \end{array}\right| \begin{array}{ l l } \text{відновник, окиснення} & \\ \text{окисник, відновлення}& \end{array} \end{gather*}Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Електроліти. Електролітична дисоціація.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти електролітичної дисоціації.
У водному розчині з утворенням катіонів Гідрогену дисоціюють нітратна кислота (1), гідроген хлорид (4) і сульфітна кислота (5).
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин.
У промисловості з двох простих речовин синтезують амоніак: $$ \mathrm{N_2+3H_2\rightarrow 2NH_3 .} $$
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна рівновага та умови її зміщення.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати зміщення хімічної рівноваги під впливом різних чинників.
Ця реакція ендотермічна, відбувається зі збільшенням об’єму. Тому з-поміж наведених варіантів зміщенню рівноваги в бік утворення кисню сприятиме зниження тиску.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алканів.
Для гексану як представника насичених вуглеводнів характерні реакції повного окиснення і заміщення.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Реакції обміну між електролітами у водному розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Умову завдання задовольняє реакція нейтралізації між лугом і кислотою:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани. Типи реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алканів.
Реакція між метаном і хлором – реакція заміщення:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Метали.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей металів і вміння аналізувати реакції за їхньої участі з погляду окиснення-відновлення.
Окисно-відновні реакції супроводжувані переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю, тобто змінами ступенів окиснення атомів хімічних елементів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Серед наведених варіантів лише реакція цинку із сульфатною кислотою є окисно-відновною, цинк під час реакції втрачає електрони й окиснюється:
$$ \mathrm{ \overset{0}{Zn}+\overset{+1}{H}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4\rightarrow\overset{+2}{Zn}\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4+\overset{0}{H}_2\uparrow} $$ \begin{gather*} \left. \begin{array}{ c c } \overset{0}{\mathrm{Zn}}-2\overline{e}\rightarrow \overset{+4}{\mathrm{Zn}}& \\ 2\overset{+1}{\mathrm{H}}+2\overline{e}\rightarrow \overset{0}{\mathrm{H}_2}& \end{array}\right| \begin{array}{ l l } \text{відновник, окиснення} & \\ \text{окисник, відновлення}& \end{array} \end{gather*}Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні сполуки. Амінокислоти. Білки.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей білків.
Білки – біополімери. Їхні молекули утворені залишками амінокислот. Амінокислоти – продукти повного гідролізу білків.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна рівновага та умови її зміщення.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати зміщення хімічної рівноваги під впливом різних чинників.
Загальний принцип зміщення хімічної рівноваги полягає в тому, що система, яка перебуває в стані стійкої хімічної рівноваги, під зовнішнім впливом (зміною температури, тиску, умісту реагентів і продуктів реакції тощо) прагне повернутися до стану рівноваги, компенсувавши дію впливу.
Серед наведених варіантів умову завдання задовольняє реакція
$$ \underbrace{\mathrm{CO\ (\text{г.})}}_{1V}+ \underbrace{\mathrm{2H_2\ (\text{г.})}}_{2V}\rightleftarrows \underbrace{\mathrm{CH_3OH\ (\text{г.})}}_{1V}. $$Ця реакція відбувається зі зменшенням об’єму. Тому підвищення тиску приведе до зміщення хімічної рівноваги в бік утворення продуктів.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводи. Етин.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування етину.
Етин добувають дією води на кальцій етинід (карбід):
$$ \mathrm{CaC_2+2H_2O\rightarrow Ca(OH)_2+C_2H_2\uparrow } $$Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічні й органічні речовини, їхні властивості.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей водню, азоту, кисню, метану, бутану, гідроген хлориду, амоніаку, розуміння умов збирання газів витісненням води.
Витісненням води збирають газуваті мало- або нерозчинні у воді речовини, які не реагують із нею (рис. 1).
Рис. 1. Збирання газу витісненням води
Із-поміж наведених у завданні речовин добре розчинними є гідроген хлорид й амоніак. Тому їх не збирають витісненням води.
Тож умову завдання задовольняє варіант відповіді водень, кисень, пропан, адже ці гази малорозчинні у воді.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Кислотні оксиди. Кислоти. Кислотні опади.
Завдання скеровано на перевірку знання причин і наслідків кислотних опадів.
Унаслідок згоряння палива в повітря потрапляють кислотні оксиди – сульфур(ІV) оксид, вуглекислий газ, нітроген(ІV) оксид. Вони реагують з атмосферною вологою. Це призводить до утворення кислотних опадів. Кислотні опади руйнують, зокрема, мармур, головний складник якого –кальцій карбонат.
Серед наведених варіантів відповіді умову завдання задовольняють сульфур(ІV) оксид і нітроген(ІV) оксид:
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Високомолекулярні органічні сполуки. Природні й синтетичні волокна.
Завдання скеровано на перевірку знання видів волокон.
Волокно природного походження – вовна, головним складником якого є білки. Капрон – синтетичне волокно.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Метали. Ряд активності металів.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати активність металів за їхнім положенням у ряду активності.
Здатність середніх солей взаємодіяти в розчині з металами можна спрогнозувати за довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1).
Рис. 1. Ряд активності металів
Що лівіше розташований метал у цьому ряду, то він активніший. Тобто витіснятиме з розчинів солей метали, розміщені правіше від нього.
Із-поміж металів, про які йдеться в умові завдання, найактивнішим є магній.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Вуглеводи. Крохмаль.
Завдання скеровано на перевірку знання якісної реакції на крохмаль.
Крохмаль – біополімер складу \((\mathrm{C_6H_{10}O_5})_n\). Спиртовий розчин йоду – реактив на крохмаль, і навпаки. Поява синього забарвлення – ознака взаємодії крохмалю з йодом.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Арени.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати структурні формули аренів.
Арени – вуглеводні, що містять принаймні одне ароматичне кільце – плоску циклічну структуру, де атоми Карбону сполучені між собою особливими хімічними зв’язками, проміжними за довжиною і деякими іншими характеристиками між подвійним (ненасиченим) і простим (насиченим). Інша назва аренів – ароматичні вуглеводні, а зв’язків у їхніх молекулах між атомами Карбону – ароматичні зв’язки. Загальна формула аренів – \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n-6}\).
Умову завдання задовольняє етилбензен \(\mathrm{C_8H_{10}}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати будову зовнішнього енергетичного рівня атома.
Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні в атомах елементів головних підгруп дорівнює номеру групи в періодичній системі хімічних елементів.
Назва хімічного елемента | Номер групи (короткоперіодна форма періодичної системи) | Будова зовнішнього енергетичного рівня атома | ||
1 | Сульфур | VI | $$ ...3s^23p^4 $$ | Д |
2 | Кальцій | II | $$ ...4s^2 $$ | B |
3 | Натрій | I | $$ ...3s^1 $$ | Г |
4 | Силіцій | IV | $$ ...3s^23p^2 $$ | A |
Відповідь: 1Д, 2В, 3Г, 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати неорганічні сполуки різних класів.
Хімічна формула | Природа речовини | Опис | ||
1 | $$ \mathrm{Na_2SO_4} $$ | середня сіль | Складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й аніонами кислотного залишку | B |
2 | $$ \mathrm{CuOHCl} $$ | основна сіль | Складна речовина, утворена катіонами металічного елемента, гідроксид-аніонами й аніонами кислотного залишку | A |
3 | $$ \mathrm{SO_3} $$ | кислотний оксид | Бінарна сполука неметалічного елемента з Оксигеном, у якій ступінь оеиснення Оксигену дорівнює –2; вищий оксид неметалічного елемента | Б |
4 | $$ \mathrm{H_2SO_4} $$ | двохосновна кислота | Складна речовина, що містить атоми Гідрогену, здатні заміщуватися атомами металічного елемента, і кислотний залишок | Д |
Відповідь: 1В, 2А, 3Б, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна й неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати неорганічні й органічні речовини за будовою їхніх молекул.
Речовина | ||||
Назва | Формула | Модель молекули | ||
1 | Метан | $$\mathrm{CH_4}$$ | B | |
2 | Амоніак | $$\mathrm{NH_3}$$ | Г | |
3 | Вода | $$\mathrm{H_2O}$$ | Б | |
4 | Оцтова кислота | $$\mathrm{CH_3COOH}$$ | Д |
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кількість речовини. Молярна маса.
Завдання скеровано на перевірку розуміння взаємозв’язків між кількістю речовини та її масою.
Маса речовини дорівнює добутку її кількості на молярну масу:
\begin{gather*} m(\mathrm{X})=n(\mathrm{X})M(\mathrm{X}). \end{gather*}Речовина | |||||
Формула | Молярна маса, г/моль | Кількість, моль | Маса (г) | ||
1 | \(\mathrm{C_2H_2}\) | 26 | 1,5 | 39 | A |
2 | \(\mathrm{H_2S}\) | 34 | 0,5 | 17 | Д |
3 | \(\mathrm{MgO}\) | 40 | 0,25 | 10 | Г |
4 | \(\mathrm{NH_3}\) | 17 | 2 | 34 | B |
Відповідь: 1А, 2Д, 3Г, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна й неорганічна хімія. Властивості неорганічних та органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей органічних та неорганічних речовин, уміння складати рівняння реакцій за їхньої участі.
Рівняння реакції | ||
1 | $$ 2\underbrace{\mathrm{NH_3}}_{\text{амоніак}}\rightarrow \underbrace{\mathrm{H_2}}_{\text{азот}}+\mathrm{3H_2} $$ | Г |
2 | $$ \underbrace{\mathrm{CH_4}}_{\text{метан}}\rightarrow \underbrace{\mathrm{C}}_{\text{вуглець}} +\mathrm{2H_2} $$ | Б |
3 | $$ 2\underbrace{\mathrm{KNO_3}}_{\text{калій нітрат}}\rightarrow \mathrm{2KNO_2}+ \underbrace{\mathrm{O_2}}_{\text{кисень}} $$ | A |
4 | $$ \underbrace{\mathrm{Zn(OH)_2}}_{\text{цинк гідроксид}}\rightarrow \mathrm{ZnO}+ \underbrace{\mathrm{H_2O}}_{\text{вода}} $$ | B |
Відповідь: 1Г, 2Б, 3А, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними речовинами різних класів.
Відповідь: Г Б А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна та органічна хімія. Властивості неорганічних та органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати залежність властивостей речовин від хімічного складу й будови їхніх молекул.
Потрібно взяти до уваги, що метанова кислота (середньої сили) слабша за хлоридну кислоту й сильніша за фенол, адже витісняє його з фенолятів.
Карбон(IV) оксид витісняє фенол з натрій феноляту, що доводить: фенол є слабшою кислотою порівняно з карбонатною.
Як фенол, так і метанол реагують з натрієм, однак з натрій гідроксидом фенол реагує, а метанол – ні. Тобто фенол виявляє сильніші порівняно з метанолом кислотні властивості.
Кислотні властивості сполук збільшуються в ряду
Відповідь: В А Г Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Метали. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й тлумачити рівняння реакцій між металами й неметалами.
Хімічне рівняння | Сума коефіцієнтів | |
$$ \mathrm{2Al+3Cl_2=2AlCl_3} $$ | 7 | Г |
$$ \mathrm{2Ca+O_2=2CaO} $$ | 5 | Б |
$$ \mathrm{Cl_2+H_2=2HCl} $$ | 4 | A |
$$ \mathrm{Mg+S=MgS} $$ | 3 | B |
Відповідь: Г Б А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Енергетичні рівні й підрівні.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати кількість енергетичних рівнів в електронній оболонці атомів.
Номер періоду, у якому міститься хімічний елемент, збігається з кількістю енергетичних рівнів у його електронній оболонці.
Хімічний елемент | ||
Символ | Номер періоду в періодичній системі | |
$$ \mathrm{I} $$ | 5 | Б |
$$ \mathrm{Fe} $$ | 4 | B |
$$ \mathrm{Mg} $$ | 3 | Г |
$$ \mathrm{He} $$ | 1 | A |
Відповідь: Б В Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Енергетичні рівні й підрівні. Будова зовнішнього енергетичного рівня.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати кількість електронів на зовнішніх енергетичних рівнях атомів.
Номер групи (короткоперіодна форма періодичної системи хімічних елементів), у якій міститься хімічний елемент, збігається з кількістю електронів на зовнішньому енергетичному рівні його атома.
Хімічний елемент | |||
Назва | Номер групи в періодичній системі хімічних елементів (короткоперіодна форма) | Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні атома | |
Кальцій | IIA | 2 | Б |
Силіцій | IVA | 4 | B |
Фосфор | VA | 5 | Г |
Бром | VIIA | 7 | A |
Відповідь: Б В Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними речовинами різних класів.
Відповідь: А В Г Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кількість речовини. Молярна маса.
Завдання скеровано на перевірку розуміння взаємозв’язків між кількістю речовини та її масою.
Кількість речовини дорівнює частці від ділення її маси на молярну масу: $$ n(\mathrm{X})=m(\mathrm{X}):M(\mathrm{X}). $$
За однакової маси кількість речовини в порції збільшується зі зменшенням молярної маси. Тобто розв’язання завдання полягає в розташуванні формул речовин за зменшенням їхніх молярних мас.
Формула | Молярна маса, г/моль | |
$$ \mathrm{Tl} $$ | 204 | Б |
$$ \mathrm{Al_2O_3} $$ | 102 | B |
$$ \mathrm{H_2S} $$ | 34 | A |
$$ \mathrm{NH_3} $$ | 17 | Г |
Відповідь: Б В А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Закономірності періодичної системи хімічних елементів. Електронегативність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей зміни електронегативності й окиснювальних властивостей хімічних елементів у періодах і групах (рис. 1).
Рис. 1. Зміна електронегативності хімічних елементів у періодичній системі (фрагмент)
Відповідь: В А Г Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Відносна густина газу.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття відносної густини газу.
Відносна густина \(D\) газуватої речовини \(\mathrm{X}\) за газуватою речовиною \(\mathrm{Y}\) дорівнює відношенню густин \(\mathrm{\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\rho}}\) цих газів, виміряних за однакових умов. Оскільки молярні об'єми різних газів за однакових умов рівні, відносна густина \(D\) газуватої речовини \(\mathrm{X}\) за газуватою речовиною \(\mathrm{Y}\) дорівнює відношенню їхніх молекулярних або молярних мас.
Тобто густина газу то більша, що більша його молекулярна маса.
Газ | |||
Назва | Хімічна формула | Відносна молекулярна маса | |
Етен | $$ \mathrm{C_2H_4} $$ | 28 | A |
Кисень | $$ \mathrm{O_2} $$ | 32 | Г |
Гідроген хлорид | $$ \mathrm{HCl} $$ | 36,5 | Б |
Карбон(ІV) оксид | $$ \mathrm{CO_2} $$ | 44 | B |
Відповідь: А Г Б В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними речовинами різних класів.
Відповідь: А В Г Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Коефіцієнт перед формулою відновника – \(6\).
Відповідь: 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічними рівняннями об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Дано:
\(V(\mathrm{C_4H_{10}})=4\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 26.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова атома. Протонне число. Поширеність хімічних елементів у земній корі.
Завдання скеровано на перевірку знання поширеності хімічних елементів у земній корі та вміння визначати протонне число хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
Найпоширенішими хімічними елементами земної кори є Оксиген і Силіцій. Їхні порядкові номери в періодичній системі \(8\) і \(14\) відповідно.
\begin{gather*} Z(\mathrm{O})=8;\ \ Z(\mathrm{Si})=14;\\[7pt] Z(\mathrm{O})+Z(\mathrm{Si})=22. \end{gather*}Відповідь: 22.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розчини. Солі. Кристалогідрати.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу кристалогідрату, використаного для приготування розчину.
Дано:
\(n(\mathrm{NO^-_3})=0,5\ \text{моль}\)
\(M(\mathrm{Mg(NO_3)_2\cdot 6H_2O})=256\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{Mg(NO_3)_2\cdot 6H_2O})\ -\ ?\)
Відповідь: 64.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення масової частки розчиненої речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини.
Дано:
\(n(\mathrm{KOH})=0,5\ \text{моль}\)
\(M(\mathrm{KOH})=56\ \text{г/моль}\)
\(V(\mathrm{H_2O})=172\ \text{мл}\)
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\rho}(\mathrm{H_2O})=1\ \text{г/мл}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{KOH})\ -\ ?\)
Відповідь: 14.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення відносного виходу продукту реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати відносний вихід продукту реакції.
Дано:
\(m(\mathrm{C_6H_6})=15,6\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{C_6H_6})=78\ \text{г/моль}\)
\(m(\mathrm{C_6H_5Cl})_{\text{практ.}}=15,6\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{C_6H_5Cl})=112,5\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\eta}(\mathrm{C_6H_5Cl})\ -\ ?\)
Відповідь: 80.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Комбіновані задачі. Визначення складу суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(V(\mathrm{H_2})=V(\mathrm{CO})=0,5\)
\(V(\mathrm{H_2})+V(\mathrm{CO})=4\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Солі. Кристалогідрати.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу кристалізаційної води в кристалогідраті.
Дано:
\(m(\mathrm{CaCl_2\cdot 2H_2O})=294\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CaCl_2\cdot 2H_2O})=147\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{H_2O})=18\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{H_2O})\ -\ ?\)
Відповідь: 72
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічними рівняннями. Комбіновані задачі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{Mg(NO_3)_2})+m(\mathrm{MgCO_3})=50\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{CO_2})=11,2\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{MgCO_3})=84\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{MgCO_3})\ -\ ?\)
За рівнянням реакції
Відповідь: 84.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення формули речовини за відношенням мас хімічних елементів у ній.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати формулу речовини за відношенням мас хімічних елементів у ній.
Дано:
\(M_r(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\mathrm{O}_z)=M_r(\mathrm{Na_3PO_4})=164\)
\(m(\mathrm{C}):m(\mathrm{H}):m(\mathrm{O})=30:3:8\)
\(A_r(\mathrm{C})=12\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
\(A_r(\mathrm{O})=16\)
Знайти:
\(z\ -\ ?\)
Відповідь: 2.
Знайшли помилку? Пишіть на