ЗНО онлайн 2011 року з хімії – пробний тест
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Протонне число. Кількість нейтронів у ядрі. Металічні елементи.
Завдання скеровано на перевірку знання поширеності металічних елементів у природі й уміння визначати будову атома хімічного елемента.
Складником хлорофілу є Магній. Його порядковий номер у періодичній системі хімічних елементів \(12\), відносна атомна маса – \(24\).
Протонне число хімічного елемента збігається із його номером у періодичній системі, а кількість нейтронів у ядрі дорівнює різниці між відносною атомною масою нукліда і його протонним числом.
Символ хімічного елемента | Порядковий номер елемента в періодичній системі | Відносна атомна маса хімічного елемента | Протонне число хімічного елемента | Нуклонне число хімічного елемента | Кількість нейтронів у ядрі атома хімічного елемента |
$$\mathrm{Mg}$$ | 12 | 24 | 12 | 12 | 24 – 12 = 12 |
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Характеристика хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати властивості хімічних елементів за їхнім місцем у періодичній системі.
Елемент із протонним числом \(20\) – Кальцій, із протонним числом \(6\) – Карбон.
Умову завдання задовольняє речовина, формула якої \(\mathrm{XY_2}\). Це кальцій етинід (карбід) \(\mathrm{CaC_2}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Характеристика хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати будову атомів хімічних елементів за їхнім положенням у періодичній системі.
Фізичний зміст номера групи хімічного елемента в короткоперіодном варіанті періодичної системи – кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні атомів елементів головних підгруп.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Нуклонне число. Кількість нейтронів у нукліді.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати склад атомних ядер.
Нуклідний символ | Протонне число, зарядове число, порядковий номер,$$Z$$ | Масове або нуклонне число,$$A$$ | Нейтронне число,$$N=A-Z$$ |
$$\mathrm{^1_1H}$$ | 1 | 1 | 0 |
$$\mathrm{^2_1D}$$ | 1 | 2 | 1 |
$$\mathrm{^3_1T}$$ | 1 | 3 | 2 |
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Енергетичні рівні й підрівні.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати енергетичні підрівні за енергією.
Електронні хмари різних форм відрізняються силою притягання до ядра, а самі електрони розташовані навколо ядра шарами. Енергія електрона є його найважливішою характеристикою. Електрони, які розташовані в атомі в орбіталях однакової форми і розміру, мають однакову енергію. Електрони спочатку заповнюють орбіталі з нижчою енергією (рис. 1).
Рис. 1. Послідовність заповнення електронами енергетичних підрівнів
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атома за місцем хімічного елемента в періодичній системі.
Силіцій і Сульфур – елементи третього періоду, тобто електрони в їхніх атомах містяться на трьох енергетичних рівнях:
$$ \mathrm{Si}\ \ 1s^22s^22p^63s^23p^2\ \ \ \ \mathrm{S}\ \ 1s^22s^22p^63s^23p^4 $$Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати тип хімічного зв’язку в речовинах.
Протонне число \(19\) має Калій, \(35\) – Бром. Калій – типовий металічний, а Бром – типовий неметалічний елемент.
Тобто йдеться про калій бромід – речовину з йонним типом хімічного зв’язку, який утворюється внаслідок переходу електрона зовнішнього енергетичного рівня атома Калію до атома Брому (рис. 1).
Рис. 1. Утворення йонного зв’язку в калій броміді
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронні орбіталі. Форма електронних хмар.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати електронні хмари за формою.
У молекулі гідроген броміду хімічний зв’язок утворюється внаслідок усуспільнення пари електронів атомами Гідрогену й Брому. В утворенні хімічного зв’язку беруть участь неспарені електрони зовнішніх енергетичних рівнів:
\begin{gather*} \mathrm{H}\ \ 1s^1\\[7pt] \mathrm{Br}\ \ 1s^22s^22p^63s^23p^63d^{10}4s^24p^5 \end{gather*}У молекулі хімічний зв’язок між атомами утворюється внаслідок перекривання \(1s\)-електронної хмари атома Гідрогену та \(4p\)-електронної хмари атома Брому
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічну формулу й визначати тип хімічного зв’язку в речовині.
Хімічним зв’язком називають сили, які утримують атоми в молекулах або кристалах. Під час утворення молекул у хімічних реакціях атоми хімічних елементів прагнуть утворити стійку зовнішню оболонку з вісьмох електронів.
Згідно з наведеною в завданні схемою на зовнішньому енергетичному рівні атома елемента \(\mathrm{X}\) один електрон, а в атомі елемента \(\mathrm{Y}\) – сім електронів. Умову завдання задовольняє пара Гідроген \((\mathrm{X})\) – Флуор \((\mathrm{Y})\), унаслідок усуспільнення електронної пари між ними утворюється ковалентний полярний зв’язок (рис. 1).
Рис. 1. Утворення ковалентного полярного зв’язку в молекулі гідроген флуориду
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Типи хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції.
У реакції розкладання бере участь одна складна речовина, утворюється кілька речовин.
Під час окисно-відновної реакції ступені окиснення хімічних елементів змінюються.
Умову завдання задовольняє реакція розкладання калій хлорату:
$$ 2\mathrm{\overset{+1}{K}\overset{+5}{Cl}\overset{-2}{O}_3=2\overset{+1}{K}\overset{-1}{Cl}+3\overset{0}{O}_2\uparrow }. $$Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Кристалічні ґратки.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати тип кристалічних ґраток у речовині.
Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів. Точки кристалічних ґраток, у яких розташовані частинки, називають вузлами кристалічних ґраток. Природа частинок у вузлах кристалічних ґраток та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: атомні, молекулярні, йонні.
У кристалічних ґратках сірки, йоду, карбон(IV) оксиду містяться молекули цих речовин.
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Інертні елементи.
Завдання скеровано на перевірку знання галузей застосування інертних газів.
Умову завдання задовольняє радон: радонові ванни, радіаційну терапію використовують у медицині.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між органічними й неорганічними сполуками.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними й неорганічними сполуками.
Речовина \(\mathrm{X}\) – етин, його добувають реакцією кальцій етиниду з водою: \begin{gather*} \mathrm{CaC_2+2H_2O\rightarrow Ca(OH)_2+C_2H_2\uparrow }. \end{gather*}
Тримеризацією етину добувають бензен: $$ \mathrm{3C_2H_2\rightarrow C_6H_6}. $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Речовина \(\mathrm{X}\) – нітроген(ІV) оксид, його добувають окисненням нітроген(ІІ) оксиду: \begin{gather*} \mathrm{2NO+O_2=2NO_2}. \end{gather*}
Із нітроген(ІV) оксиду добувають нітратну кислоту: $$ \mathrm{4NO_2+O_2+2H_2O=4HNO_3}. $$
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Ізомерія. Ізомери.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати формули ізомерів.
Ізомери – речовини з однаковою молекулярною формулою, але різною будовою молекул.
Молекулярна формула гексену \(\mathrm{C_6H_{12}}\). Така сама молекулярна формула у 2,3-диметилбут-2-ену (рис. 1).
Рис. 1. Модель молекули 2,3-диметилбут-2-ену – ізомеру гексену
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Систематична номенклатура органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органічні сполуки різних класів і називати їх за систематичною номенклатурою.
У завданні наведено структурну формулу галогенопохідної насиченого одноатомного спирту. Називати спирти за систематичною номенклатурою потрібно за алгоритмом, наведеним на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Алгоритм побудови назв спиртів за систематичною номенклатурою
Важливо пам’ятати:
- потрібно нумерувати карбоновий ланцюг із того кінця, до якого ближче розташована гідроксильна група;
- якщо гідроксильна група рівновіддалена від обох кінців головного карбонового ланцюга, то його нумерують із того кінця, до якого ближче розташований алкільний замісник;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, то його нумерують так, щоби замісник, назву якого за абеткою вживають раніше, був позначений найменшим числом;
- якщо гідроксильна група й замісники рівновіддалені від обох кінців головного карбонового ланцюга, але з одного кінця замісників більше, то нумерацію проводять з урахуванням положення замісників, позначених найменшими числами.
Назва спирту – 2,4-диметилпентан-2-ол.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сульфатна кислота. Якісна реакція на сульфат-аніон.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати склад неорганічних речовин за допомогою якісних реакцій.
Формула сульфатної кислоти \(\mathrm{H_2SO_4}\).
Реакція із цинком доводить, що в молекулі сульфатної кислоти є атоми Гідрогени: $$ \mathrm{Zn+H_2SO_4=ZnSO_4+H_2\uparrow .} $$
Реакція з із барій нітратом у розчині доводить, що в молекулі сульфатної кислоти є залишок сульфат:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Гомологія. Алкіни.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп \(\mathrm{-CH_2-}\). Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула вуглеводнів гомологічного ряду алкінів \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n-2}\), їй відповідає формула \(\mathrm{C_4H_6}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Фенол.
Завдання скеровано на перевірку знання фізичних і хімічних властивостей фенолу.
Фенол – безбарвна легкоплавка летка речовина з характерним різким запахом. У проміжку від \(0\) до \(65\ ^\circ\text{С}\) фенол обмежено розчиняється у воді, а вище \(65,3\) змішується у будь-яких пропорціях. Фенол є антисептиком і консервантом.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Вуглеводи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей целюлози.
Хімічна формула целюлози \((\mathrm{C_6H_{10}O_5})_n\), продукти її повного окиснення (горіння) – карбон(IV) оксид і вода.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.
$$ \mathrm{Ba(OH)_2+X=BaCO_3\downarrow +\ \text{луг.}} $$Луг барій гідроксид реагує із сіллю Барію в розчині з утворенням нерозчинного барій карбонату й лугу.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Неорганічні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей нерозчинних основ.
Нерозчинні основи за нагрівання розкладаються на оксид металічного елемента й воду.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Альдегіди.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей альдегідів.
Для етаналю як представника альдегідів характерна реакція часткового окиснення до відповідної карбонової кислоти: $$ \mathrm{CH_3CHO\xrightarrow{[O]}CH_3COOH.} $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сульфур. Сполуки Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей вуглецю і вміння аналізувати з погляду окиснення-відновлення реакції за його участі.
Окисно-відновні реакції супроводжувані переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю, тобто змінами ступенів окиснення атомів хімічних елементів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Вищий ступінь окиснення +6 Сульфур виявляє в сульфатній кислоті. Тому в цій сполуці Сульфур виявляє лише окисні властивості: $$ \mathrm{H_2\overset{+4}{S}O_3;\ \ H_2\overset{+6}{S}O_4;\ \ \overset{+4}{S}O_2;\ \ H_2\overset{-2}{S}.} $$
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Галогени.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей галогенів і їхніх сполук та вміння аналізувати з погляду окиснення-відновлення реакції за їхньої участі.
Окисно-відновні реакції супроводжувані переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю, тобто змінами ступенів окиснення атомів хімічних елементів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Умову завдання задовольняє реакція між ферум(ІІ) хлоридом і хлором з утворенням ферум(ІІІ) хлориду:
$$ \mathrm{ \overset{0}{Cl}_2+H_2O=H\overset{-1}{Cl}+H\overset{+1}{Cl}O}. $$ \begin{gather*} \left. \begin{array}{ c c } \overset{0}{\mathrm{Cl}}-1\overline{e}= \overset{+1}{\mathrm{Cl}}& \\ \overset{0}{\mathrm{Cl}}+1\overline{e}= \overset{-1}{\mathrm{Cl}}& \end{array} \right| \begin{array}{ l l } \text{відновник, окиснення}& \\[7pt] \text{окисник, відновлення}& \end{array} \end{gather*}Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Реакції обміну між електролітами у водному розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Умову завдання задовольняє реакція обміну в розчині між сіллю Купруму(ІІ) і лугом:
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Реакції обміну між електролітами у водному розчині. Якісні реакції на деякі йони.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині для розпізнавання деяких йонів за допомогою якісних реакцій.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Якісні реакції – це хімічні реакції, за допомогою яких можна визначити, чим одна речовина відрізняється від іншої за елементним складом. Вони відбуваються між аналізованою речовиною та реагентом.
У цьому контексті реагент – речовина відомого складу, яку використовують для виявлення йонів у складі аналізованої речовини.
Якісні (характерні) реакції супроводжувані добре помітними змінами, як-от: утворення або розчинення осаду, поява інтенсивного забарвлення або знебарвлення розчину, виділення або поглинання газу, утворення кристалів характерної форми тощо. Якісний аналіз у водних розчинах ґрунтується на йонних реакціях і дає змогу виявити катіони або аніони.
Водний розчин натрій хлорид можна відрізнити від водного розчину натрій ацетату за допомогою аргентум(І) нітрату. Катіони Аргентуму(І) із хлорид аніонами утворюють нерозчинний аргентум(І) хлорид – білий сирнистий осад, стійкий до дії нітратної кислоти:
\begin{gather*} \mathrm{NaCl+AgNO_3=AgCl\downarrow +\ NaNO_3};\\[7pt] \mathrm{Cl^-+Ag^+=AgCl\downarrow}. \end{gather*}Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Кислотні оксиди. Кислоти. Кислотні опади.
Завдання скеровано на перевірку знання причин і наслідків кислотних опадів.
Унаслідок згоряння палива в повітря потрапляють кислотні оксиди – сульфур(ІV) оксид, вуглекислий газ, нітроген(ІV) оксид. Вони реагують з атмосферною вологою. Це призводить до утворення кислотних опадів. Кислотні опади руйнують, зокрема, мармур, головний складник якого –кальцій карбонат.
Серед наведених варіантів відповіді умову завдання задовольняє сульфур(ІV) оксид:
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Швидкість хімічної реакції. Каталізатор.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті каталізу.
Каталізатори – речовини, які пришвидшують хімічні реакції, але не входять до складу їхніх продуктів.
Ферменти – біологічні каталізатори – пришвидшують хімічні реакції в організмах.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати структурні формули спиртів.
Характеристична група – це атом або група атомів, що визначає природу речовини, тобто її належність до певного класу органічних сполук, і зумовлює її найхарактерніші хімічні властивості.
Характеристична група спиртів – гідроксильна \(\mathrm{(-OH)}\).
У насичених одноатомних спиртах гідроксильна група сполучена з алкільним замісником.
Серед наведених варіантів умову завдання задовольняє 2‑метилпропан‑2‑ол (рис. 1).
Рис. 1. Модель молекули 2-метилпропан-2-олу
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Металічні елементи. Метали. Ряд активності металів.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати активність металів за їхнім положенням у ряду активності.
Здатність середніх солей взаємодіяти в розчині з металами можна спрогнозувати за довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1).
Рис. 1. Ряд активності металів
Що лівіше розташований метал у цьому ряду, то він активніший. Тобто витіснятиме з розчинів солей метали, розміщені правіше від нього, легше руйнуватиметься під дією різних чинників – кородуватиме.
В умові завдання наведено фрагменти електронних формул, за якими можна визначити металічний елемент і, відповідно, метал:
Символ хімічного елемента | Фрагмент електронної формули | Електронна формула |
$$\mathrm{Fe}$$ | $$...4s^23d^6$$ | $$1s^22s^22p^63s^23p^6\underline{4s^23d^6}$$ |
$$\mathrm{Cr}$$ | $$...4s^13d^5$$ | $$1s^22s^22p^63s^23p^6\underline{4s^13d^5}$$ |
$$\mathrm{Zn}$$ | $$...4s^23d^{10}$$ | $$1s^22s^22p^63s^23p^6\underline{4s^23d^{10}}$$ |
$$\mathrm{Al}$$ | $$...3s^23p^1$$ | $$1s^22s^22p^6\underline{3s^23p^1}$$ |
Із-поміж металів, про які йдеться в умові завдання, найактивнішим є алюміній. Однак щільна оксидна плівка захищає його від корозії. Тому правильною відповіддю є залізо.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Карбонові кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання формул вищих карбонових кислот.
Стеаринова кислота – вища насичена одноосновна карбонова кислота складу \(\mathrm{C_{17}H_{35}COOH}\).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Альдегіди.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей альдегідів і вміння визначати хімічну формулу речовини.
Дано:
\(m(\mathrm{RCHO})=0,88\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{Ag})=4,32\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{Ag})=108\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{CHO})=29\ \text{г/моль}\)
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Карбонові кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбонових кислот і вміння визначати хімічну формулу речовини.
Дано:
\(m(\mathrm{RCOOH})=7,4\ \text{г}\)
\(m(\mathrm{KOH})=5,6\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{KOH})=56\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{COOH})=45\ \text{г/моль}\)
Відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\)-амінокислоти.
Залежно від того, до якого атома Карбону приєднана аміногрупа, амінокислоти поділяють на \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}-,\ \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}-,\ \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\gamma}-\) тощо. \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\)-Атомом уважають той атом Карбону, до якого приєднано карбоксильну групу, якщо біля нього ж розташована й аміногрупа, таку амінокислоту називають \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\)-амінокислотою.
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\)-Амінокислотою є гліцин.
Відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати будову зовнішнього енергетичного рівня атома.
Кількість електронів в атомах хімічних елементів дорівнює порядковому номеру елемента в періодичній системі (протонному числу).
Назва хімічного елемента | Протонне число | Будова зовнішнього енергетичного рівня атома | ||
1 | Літій | 3 | $$ 1s^22s^1 $$ | Б |
2 | Купрум | 29 | $$ 1s^22s^22p^63s^23p^64s^13d^{10} $$ | Д |
3 | Ферум | 26 | $$ 1s^22s^22p^63s^23p^64s^23d^{6} $$ | A |
4 | Флуор | 9 | $$ 1s^22s^22p^5 $$ | Г |
Відповідь: 1Б, 2Д, 3А, 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна й неорганічна хімія. Окисно-відновні реакції. Металічні елементи.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій металів із неметалами й кислотами.
Рівняння реакції | ||
1 | $$ \mathrm{2Fe+3Br_2=2FeBr_3} $$ | Б |
2 | $$ \mathrm{Fe+2HBr=FeBr_2+H_2\uparrow} $$ | B |
3 | $$ \mathrm{3Ag+4HNO_3\ (\text{розв.})=3AgNO_3+NO\uparrow +\ 2H_2O} $$ | Г |
4 | $$ \mathrm{Ag+2HNO_3\ (\text{конц.})=AgNO_3+NO_2\uparrow +\ H_2O} $$ | Д |
Відповідь: 1Б, 2В, 3Г, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна й неорганічна хімія. Властивості, фізіологічна дія, застосування органічних і неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей, фізіологічної дії, застосування органічних і неорганічних речовин.
Речовина | |||
Характеристика | Назва | ||
1 | Речовина – солодка на смак, «виноградний цукор» | Глюкоза | Д |
2 | Тугоплавка речовина, під час її взаємодії з водою виділяється велика кількість теплоти | Кальцій оксид | A |
3 | Речовина – сильний антисептик, «карболова кислота» | Фенол | Б |
4 | Речовина жовтого кольору, яку використовують у виробництві сірників | Сірка | B |
Відповідь: 1Д, 2А, 3Б, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Молярні маса й об’єм. Закон Авогадро.
Завдання скеровано на перевірку розуміння взаємозв’язків між кількістю речовини та її масою, кількістю газуватої речовини та її об’ємом.
Маса речовини дорівнює добутку її кількості на молярну масу: $$ m(\mathrm{X})=n(\mathrm{X})M(\mathrm{X}). $$
Об’єм газу дорівнює добутку її кількості на молярний об’єм: $$ V(\mathrm{Y_{\text{газ}}})=n(\mathrm{Y_{\text{газ}}})V_m(\mathrm{Y_{\text{газ}}}). $$
Речовина | ||||||
Формула | Молярна маса, г/моль | Молярний об’єм газу, л/моль | Кількість, моль | Маса (г) чи об’єм (л) | ||
1 | $$\mathrm{C_2H_4}$$ | 28 | 22,4 | 0,2 | 5,6 г | A |
2 | $$\mathrm{HCl}$$ | 36,5 | 0,5 | 11,2 л | Г | |
3 | $$\mathrm{CO_2}$$ | 44 | 5 | 220 г | B | |
4 | $$\mathrm{N_2}$$ | 28 | 10 | 224 л | Д |
Відповідь: 1А, 2Г, 3В, 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна й органічна хімія. Застосування неорганічних й органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
Потреби автомобілебудування | Досягнення в галузі хімії | ||
1 | Амортизаційне покриття коліс | Вулканізація каучуку | Б |
2 | Якісне пальне | Термічний крекінг нафти | Г |
3 | Боротьба з корозією сталі | Гальванопластика | Д |
4 | Покриття для сидінь | Полімеризація вінілхлориду | B |
Відповідь: 1Б, 2Г, 3Д, 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Типи реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції за участі органічних речовин.
Відповідь: Б В Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття масової частки хімічного елемента в речовині й уміння її обчислювати.
Масова частка хімічного елемента в речовині – відношення маси елемента в ній до маси речовини.
В усіх поданих формулах речовин по одному атому Нітрогену, тож його масова частка то більша, що менша молярна маса речовини. власне, розв’язання завдання полягає в розташуванні формул за зменшенням молярних мас речовин:
$$ \mathrm{KNO_3;\ \ KNO_2;\ \ NO_2;\ \ NO.} $$Відповідь: Б А Г В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Електроліти. Електролітична дисоціація.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й тлумачити рівняння електролітичної дисоціації.
Рівняння електролітичної дисоціації | Загальна кількість (моль) йонів унаслідок дисоціації солі кількістю речовини 1 моль | |
$$ \mathrm{MgSO_4\rightarrow Mg^{2+}+SO^{2-}_4} $$ | 2 | Б |
$$ \mathrm{Mg(NO_3)_2\rightarrow Mg^{2+}+2NO^-_3} $$ | 3 | A |
$$ \mathrm{Cr(NO_3)_3\rightarrow Cr^{3+}+3NO^-_3} $$ | 4 | B |
$$ \mathrm{Cr_2(SO_4)_3\rightarrow 2Cr^{3+}+3SO^{2-}_4} $$ | 5 | Г |
Відповідь: Б А В Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Метали. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й тлумачити рівняння реакцій між металами й неметалами.
Хімічне рівняння | Сума коефіцієнтів | |
$$ \mathrm{Ca+S=CaS} $$ | 3 | Г |
$$ \mathrm{3Ca+N_2=Ca_3N_2} $$ | 5 | A |
$$ \mathrm{4Li+O_2=2Li_2O} $$ | 7 | Б |
$$ \mathrm{4Al+3O_2=2Al_2O_3} $$ | 9 | B |
Відповідь: Г А Б В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Протонне число.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати протонні числа хімічних елементів.
Протонне число збігається з порядковим номером хімічного елемента в періодичній системі.
Хімічний елемент | ||
Символ | Порядковий номер у періодичній системі (протонне число)$$\mathrm{Z}$$ | |
$$ \mathrm{Ca} $$ | 20 | Б |
$$ \mathrm{Mn} $$ | 25 | A |
$$ \mathrm{Fe} $$ | 26 | B |
$$ \mathrm{Cu} $$ | 29 | Г |
Відповідь: Б А В Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Обчислення в хімії. Молярна маса.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття молярної маси й уміння обчислювати її за формулою речовини.
Молярна маса – маса речовини кількістю \(1\) моль. Молярна маса чисельно дорівнює відносній молекулярній масі.
Речовина | |||
Назва | Хімічна формула | Відносна молекулярна маса | |
Метаналь | $$ \mathrm{HCHO} $$ | 30 | Г |
Метанова кислота | $$ \mathrm{HCOOH} $$ | 46 | Б |
Етанова кислота | $$ \mathrm{CH_3COOH} $$ | 60 | B |
Гліцин | $$ \mathrm{NH_2CH_2COOH} $$ | 75 | A |
Відповідь: Г Б В А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними речовинами різних класів.
Відповідь: В Б А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між органічними речовинами різних класів.
Відповідь: В Б А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними речовинами різних класів.
Відповідь: Г А В Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними речовинами різних класів.
Відповідь: Г Б В А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння перетворювати схеми окисно-відновних реакцій на хімічні рівняння методом електронного балансу.
Коефіцієнт перед формулою відновника – \(2\).
Відповідь: 2.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за рівнянням реакції об’єму газуватого реагенту за масою іншого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за рівнянням реакції об’єм газуватого реагенту за масою іншого реагенту.
Дано:
\(m(\mathrm{FeS_2})=6\ \text{кг}\)
\(M(\mathrm{FeS_2})=120\ \text{кг/кмоль}\)
\(V_m(\mathrm{O_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 3080.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за рівнянням маси продукту реакції за об’ємом газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням масу продукту реакції за об’ємом газуватого реагенту.
Дано:
\(V(\mathrm{CO_2})=672\ \text{л}\)
\(M(\mathrm{(C_6H_{10}O_5)}_k)=162k\ \text{г/моль}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{(C_6H_{10}O_5)}_k)\ -\ ?\)
Відповідь: 810.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічними рівняннями. Комбіновані задачі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{NaOH})+m(\mathrm{H_2O})=200\ \text{г}\)
\(w(\mathrm{NaOH})=0,2\)
\(M(\mathrm{NaOH})=40\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{NO_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 1.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням об’єм газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Дано:
\(V(\mathrm{CH_3OH})=2\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення молярної маси за хімічною формулою речовини.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати молярну масу за хімічною формулою речовини.
Дано:
\(\mathrm{Ca(H_2PO_4)_2}\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
\(A_r(\mathrm{P})=31\)
\(A_r(\mathrm{O})=16\)
Знайти:
\(M(\mathrm{Ca(H_2PO_4)_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 234.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення найпростішої формули речовини за масовими частками хімічних елементів у ній.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати найпростішу формулу речовини за масовими частками хімічних елементів у ній.
Дано:
\(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\mathrm{O}_z\mathrm{N}_g\)
\(A_r(\mathrm{C})=12\)
\(A_r(\mathrm{H})=1\)
\(A_r(\mathrm{O})=16\)
\(A_r(\mathrm{N})=14\)
\(w(\mathrm{C})=0,397\)
\(w(\mathrm{H})=0,033\)
\(w(\mathrm{O})=0,106\)
\(w(\mathrm{N})=0,464\)
Знайти:
\(x,\ y,\ z,\ g\ -\ ?\)
Відповідь: 151.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення формули речовини за даними щодо місця одного з хімічних елементів – її складників – у періодичній системі.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати формулу речовини за даними щодо місця одного з хімічних елементів – її складників – у періодичній системі.
Дано:
\(M_r(\mathrm{E_2O_5})=142\)
\(A_r(\mathrm{O})=16\)
Знайти:
\(Z(\mathrm{E})\ -\ ?\)
Відповідь: 15.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення складу суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати склад суміші.
Дано:
\(m(\mathrm{Al})+m(\mathrm{Cu})=20\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})=6,72\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(M(\mathrm{Al})=27\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{Cu})\ -\ ?\)
Відповідь: 73.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Визначення формули речовини за даними щодо продуктів її згоряння.
Завдання скеровано на перевірку визначати формулу речовини за даними щодо продуктів її згоряння.
Дано:
\(n(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y)=1\ \text{моль}\)
\(n(\mathrm{CO_2})=3\ \text{моль}\)
\(n(\mathrm{H_2O})=4\ \text{моль}\)
Знайти:
\(M_r(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y)\ -\ ?\)
Відповідь: 44.
Знайшли помилку? Пишіть на