У якому варіанті відповіді правильно вказано властивості калій гідроксиду?
1) малорозчинна речовина. 2) легко окиснюється. 3) реагує з сульфур(IV) оксидом. 4) сильний електроліт.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Відповідь: Г.
Який неметал можна виділити із суміші з піском способом, зображеним на рисунку?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Неорганічна хімія. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Пісок, силіцій – тверді нелеткі речовини. Бром – рідина (температура тверднення −7,25 °C), яка не може кристалізуватися за умов, описаних у завданні. Йод – летка кристалічна речовина. Атоми йоду в молекулі сполучені досить міцними ковалентними зв’язками, а його молекули між собою – слабкими силами. Тому вже за незначного нагрівання йод не плавиться, а переходить з кристалічного стану в газуватий (зазнає сублімації), за охолодження пара йоду кристалізується.
Відповідь: Б.
Учні помістили в порожній хімічний стакан трохи порошку крейди, долили води і ретельно перемішали. Який тип суміші утворився?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати суспензії.
Суспензії є різновидом неоднорідних сумішей. Це зависі твердих частинок у рідкому середовищі.
Крейда, головним складником якої є кальцій карбонат, не розчиняється у воді. Унаслідок змішування крейди з водою утвориться каламутна завись частинок крейди у воді – суспензія, яка згодом під дією сили земного тяжіння розшарується: шар води над осадом крейди.
Укажіть формулу оксиду, який реагує з водою з утворенням кислоти.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати основні, кислотні, амфотерні оксиди й прогнозувати перебіг реакції між оксидами й водою.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
До основних оксидів належать:
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3,\ Mn_2O_7,\ V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють з кислотами з утворенням солі і води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
Із-поміж оксидів, формули яких наведено в умові, лише сульфур(VІ) оксид є кислотними, реагує з водою з утворенням сульфатної кислоти: $$ \mathrm{SO_3+H_2O=H_2SO_4} $$
Відповідь: A.
На графіку зображено зміну енергії E системи під час проходження хімічної реакції. Довжина якого відрізка відповідає значенню теплового ефекту реакції?
ТЕМА: Тепловий ефект хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті теплового ефекту хімічної реакції, уміння аналізувати графіки.
Унаслідок хімічних реакцій руйнуються зв’язки в речовинах-реагентах, утворюються нові зв’язки, і, як наслідок, – нові речовини. Ці процеси відбуваються з виділенням або поглинанням енергії.
Енергію, виділену або поглинуту системою під час перебігу в ній хімічної реакції, називають тепловим ефектом реакції. Це різниця між внутрішньою енергією продуктів реакції і реагентів.
На графіку тепловому ефекту хімічної реакції відповідає відрізок 2.
Проаналізуйте твердження й укажіть, чи є поміж них правильні.
І. Швидкість хімічної реакції збільшується за наявності каталізатора.
ІІ. Швидкість хімічної реакції збільшується внаслідок подрібнення реагентів у твердому стані.
ТЕМА: Швидкість хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння впливу різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Швидкість хімічної реакції – це швидкість утворення її продуктів або витрачання реагентів.
Швидкість хімічної реакції можна збільшити, якщо використати каталізатор. Він змінює механізм реакції, пришвидшує її перебіг.
Площа поверхні контактування реагентів – чинник, від якого залежить швидкість хімічної реакції. Подрібнення і розпорошення зумовлюють збільшення імовірності стикання активних частинок речовин-реагентів.
Відповідь: B.
Укажіть протонне число хімічного елемента, розташованого в 4-м періоді, VII групі, головній підгрупі Періодичної системи Д. І. Менделєєва.
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати протонне число хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
У четвертому періоді VІІ групі головній підгрупі міститься Бром. Його порядковий номер 35, тож і протонне число цього хімічного елемент – 35.
Укажіть речовину з йонним типом хімічного зв’язку.
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Кристалічні ґратки. Йонний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття кристалічні ґратки, уміння прогнозувати тип кристалічних ґраток у речовині за її хімічною формулою.
Йонний зв’язок – це зв’язок між катіонами й аніонами. Його можна розглядати як граничний випадок ковалентного полярного зв’язку. Якщо різниця в значеннях електронегативності атомів хімічних елементів дуже велика (рис. 1), спільні електронні пари практично повністю зміщуються до атома більш електронегативного елемента. За цих умов атоми перетворюються на йони.
Умову завдання задовольняє кальцій хлорид. У вузлах кристалічних ґраток цієї солі містяться катіони Кальцію і хлорид-аніони.
Скільки нейтронів і електронів у нукліді 37Cl?
ТЕМА: Будова атома. Нукліди. Ізотопи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад нуклідів.
Нуклідний символ – символ хімічного елемента, біля якого зазначені: масове (нуклонне) число – лівий верхній індекс, атомний номер – лівий нижній індекс.
Який рядок складається з протонних чисел металічних елементів?
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Металічні й неметалічні елементи.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
На початку кожного періоду (окрім першого) лужний елемент, наприкінці – інертний.
У періодах зі збільшенням атомних мас металічний характер елементів послаблюється, а неметалічний – посилюється.
Побічні підгрупи утворені елементами лише великих періодів. Усі ці елементи – металічні.
А \(\mathrm{He,\ P,\ Zn}\)
Б \(\mathrm{Be,\ Na,\ Fe}\)
В \(\mathrm{F,\ Si,\ K}\)
Г \(\mathrm{Mg,\ S,\ Ar}\)
Натрій – лужний елемент, Берилій – металічний елемент, Ферум – металічний елемент (рис. 1).