ТЕМА: Загальна хімія. Густина газів.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закону Авогадро й уміння застосовувати наслідки з нього.
Рівні об’єми різних газів за однакових умов містять однакову кількість молекул. Молярні об’єми газів за однакових умов рівні, а маса й густина зв’язані співвідношеннями:
Тобто для розв’язання завдання потрібно порівняти відносні молекулярні маси газів, якими заповнювали колби:
Гази, густина яких більша за густину повітря, збирають у посудину, розташовану отвором угору, а гази, густина яких менша за густину повітря, – у посудину, розташовану отвором униз. З огляду на це умову завдання задовольняє лише варіант відповіді Г, бо:
1) метан (варіанти відповіді А й Б) не збирають у посудину, розташовану отвором угору, а кисень (А) і пропан (В) – у посудину, розташовану отвором униз;
2) густина кисню більша, а метану – менша за густину повітря.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Загальна хімія. Солі амонію.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати закон збереження маси речовин для складання хімічних рівнянь.
Рівняння реакції розкладання амоній карбонату таке: (NH4)2CO3=2NH3↑+ CO2↑+ H2O↑. Перед формулою амоніаку в хімічному рівняння коефіцієнт 2, перед формулами карбон(IV) оксиду й води коефіцієнти 1, сума коефіцієнтів дорівнює 4.
Відповідь: B.
ТЕМА: Загальна хімія. Кислоти. Хлоридна кислота.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати перебіг реакцій кислот із солями.
Хлоридна кислота сильніша за силікатну, карбонатну й сульфідну кислоти, але слабша за сульфатну. Тому з магній сульфатом хлоридна кислота не реагує. З амоній карбонату хлоридна кислота витісняє карбонатну кислоту, яка розкладається на карбон(IV) оксид і воду. З натрій сульфіду хлоридна кислота витісняє газуватий гідроген сульфід. Унаслідок дії хлоридної кислоти на калій силікат утворюється білий драглистий осад силікатної кислоти: K2SiO3+2HCl=2KCl+H2SiO3↓.
Відповідь: A.
ТЕМА: Органічна хімія. Систематична номенклатура органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органічні сполуки різних класів і називати їх за систематичною номенклатурою.
У завданні наведено структурну формулу насиченого одноатомного спирту. Називати спирти за систематичною номенклатурою потрібно за алгоритмом, наведеним на схемі (рис. 1).
Важливо пам’ятати:
Назва спирту – 2,3-диметилпентан-3-ол.
ТЕМА: Органічна хімія. Способи добування вуглеводнів.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування метану.
На рисунку схематично зображено добування і збирання витісненням повітря метану за хімічним рівнянням CH3COONa+NaOH→Na2CO3+CH4↑.
ТЕМА: Органічна хімія. Хімічні властивості алкенів.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алкенів, уміння прогнозувати продукти реакцій за їхньої участі.
Продуктом приєднання молекули брому до молекули пропену є молекула 1,2-дибромопропану:
ТЕМА: Органічна хімія. Якісні реакції на органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про якісні реакції на органічні сполуки для їхнього розпізнавання.
Етин від етену можна відрізнити за допомогою амоніачного розчину аргентум(І) оксиду. Зв’язок C−H у молекулах алкінів із кінцевим потрійним зв’язком настільки поляризований, що може розриватися за гетеролітичним механізмом з утворенням протона:
Такі сполуки виявляють слабкі кислотні властивості й здатні вступати в реакції заміщення, зокрема заміщувати атом Гідрогену на атом металічного елемента, наприклад:
Етен з аргентум(І) оксидом не реагує.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей органічних сполук.
З-поміж сполук, про які йдеться в завданні, із бромною водою не реагує бензен. Це зумовлено хімічною стійкістю бензенового кільця, у якому шість p-електронів атомів Карбону утворюють стійку ароматичну систему.
У фенолі й аніліні під впливом гідроксильної та аміногрупи відповідно порушується рівномірність розподілу електронної густини в бензеновому кільці, тому ці сполуки знебарвлюють бромну воду внаслідок реакцій заміщення.
Пропін приєднує бром за місцем кратного зв’язку в м’яких умовах, а тому знебарвлює бромну воду.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Органічна хімія. Природні джерела вуглеводнів.
Завдання скеровано на перевірку знання продуктів нафтоперегонки.
Гас, газойль, бензин – леткі нафтові фракції, складники яких переходять у газуватий стан за порівняно невисоких температур. Мазут – залишок вуглеводнів, що утворюється після відгонки летких вуглеводнів нафти.
ТЕМА: Органічна хімія. Спирти: властивості й способи добування.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних реакцій спиртів і способів їхнього добування.
Метанол у промисловості добувають синтезом із карбон(ІІ) оксиду й водню:
Продуктом часткового окиснення метанолу є метаналь:
ТЕМА: Органічна хімія. Ненасичені органічні сполуки. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття «ненасичені органічні сполуки» та знання хімічних властивостей карбонових кислот.
У молекулі акрилової кислоти є подвійний зв'язок між атомами Карбону, тому це ненасичена органічна сполука.
Також у молекулі цієї речовини є характеристична карбоксильна група, тому вона реагує зі спиртами з утворенням естерів.
ТЕМА: Органічна хімія. Естери. Жири.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічного складу й властивостей естерів і жирів.
Жири – естери триатомного спирту гліцеролу й вищих карбонових кислот. Тож продуктами кислотного гідролізу жирів є гліцерол і вищі карбонові кислоти.
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводи. Хімічні реакції в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей целюлози й типів хімічних реакцій за її участі.
Реакція нітрування целюлози відбувається за характеристичними гідроксильними групами в її молекулах. Це реакція естерифікації.
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку знання номенклатури й хімічних властивостей амінів.
Як етиламін, так і диметиламін належать до аліфатичних амінів, горять на повітрі й реагують із хлоридною кислотою з утворенням солей. Однак диметиламін містить два вуглеводневі замісники біля атома Нітрогену й тому є сильнішою органічною основою.
ТЕМА: Органічна хімія. Високомолекулярні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції поліконденсації.
З-поміж речовин, формули яких наведено в завданні, у реакцію поліконденсації вступає речовина, молекула якої містить дві характеристичні групи, здатні реагувати одна з одною – карбоксильну й аміногрупу.