ЗНО онлайн 2014 року з географії – основна сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Завдання спрямовано на оцінювання знань про маршрут експедиції Христофора Колумба.
Метою першої експедиції Х. Колумба було відкриття західного шляху в Індію, оскільки на той час європейці вже знали, що Земля має форму кулі. Мандрівники вирушили з Піренейського півострова на захід через Атлантичний океан. Перетнувши океан, експедиція досягла островів Центральної Америки. Такий маршрут позначено на картосхемі Г.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток уявлень про форму, розміри й рухи Землі.
Завдання спрямовано на оцінювання знань про рухи Землі й розуміння їхніх наслідків.
У завданні йдеться про зміни протягом доби. Тобто про рух Землі довкола власної осі, наслідком якого є зміна дня і ночі. Відомо, що Земля обертається проти годинникової стрілки й нова доба настає спочатку на сході (від 180-го меридіана). Те саме зі світанком чи з іншою порою доби (полудень, вечір). Спочатку світанок наступить на сході, і його можна буде постійно бачити, якщо просуватися з певною швидкістю вздовж паралелі на захід.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Мінерали, гірські породи.
Завдання спрямовано на оцінювання знань про походження гірських порід.
У завданні йдеться про гірські породи, що утворилися внаслідок осідання речовин із водних розчинів. Природна вода містить розчинені солі, зокрема галіт (кам’яну сіль) і гіпс. Кам’яна сіль осідає переважно в місцевостях із сухим і спекотним кліматом у безстічних соляних озерах і мілководних морських затоках. Гіпс випадає в осад із багатих на сульфати водних розчинів під час всихання морських лагун, солоних озер тощо.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Рельєф дна океану.
За допомогою завдання оцінюють знання утворення серединно-океанічних хребтів.
Серединно-океанічні хребти – це потужні підводні підняття дна океану на межах розходження літосферних плит. Уздовж розломів на поверхню Землі виливається лава. Вона застигає, й утворюються підводні гірські хребти. Найбільшу протяжність з-поміж них має Серединно-Атлантичний хребет (понад 18 тис. км). Протяжність інших географічних об’єктів, про які йдеться в завданні, значно менша. Великий Бар’єрний риф пролягає вздовж тропічного узбережжя Австралії на більш ніж 2 900 км. Маріанський жолоб простягається вздовж Маріанських островів на 1 500 км. Острів Мадагаскар – із півночі – північного заходу на південь – південний захід більш як на 1 500 км за середньої ширини близько 400 км.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних характеристик водного режиму річки і їхньої залежності від кліматичних умов.
Режим річки – регулярні зміни рівня і кількості води в ній. До основних стадій водного режиму річки належать повінь, паводок, межень. Саме кліматичні умови формують наповнюваність річки водою, тобто її водний режим.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Вітер.
Завдання спрямовано на оцінювання розуміння причин формування постійних вітрів й знання особливостей їхніх напрямків.
Пасати – постійні вітри, що утворилися в тропічних широтах і дмуть від тропіків (зона високого тиску) до екватора (зона низького тиску). У Північній півкулі пасати відхиляються вправо, а в Південній – уліво. Це відбувається внаслідок дії відхильної сили Землі, що виникає в результаті осьового обертання Землі (сила Коріоліса).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі й властивості.
За допомогою цього завдання оцінюють знання про головні властивості й закономірності географічної оболонки Землі.
Головними закономірностями географічної оболонки Землі є цілісність, ритмічність, зональність, вертикальна поясність. Цілісність – це єдність, безперервність, яка полягає в тісних взаємозв’язках і взаємозалежності між складниками природи – гірськими породами, ґрунтами, повітрям, водою, тваринами й рослинами тощо. Виявом цілісності географічної оболонки Землі є безперервний колообіг речовини й енергії між її складниками. Саме такий безперервний процес описано в уривку літературного твору.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини.
За допомогою завдання перевіряють знання географічної карти й розташування відомих об’єктів гідросфери.
Найширша й найглибша з-поміж проток – протока Дрейка, яка розділяє Південну Америку й Антарктиду й сполучає два океани – Тихий та Атлантичний.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Австралія: природні зони.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей природи материка Австралія, її своєрідності й унікальності.
На дорожніх знаках зображено кенгуру й вомбата – ендемічних тварин Австралії. Навіть не розпізнавши вомбата можна зорієнтуватися за зображенням кенгуру – символу Австралії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Географічні координати.
Завдання скеровано на оцінювання визначати географічні координати об’єкта.
За умовою завдання потрібно визначити географічні координати точки Х. Географічна широта – це виражена в градусах відстань об’єкта від екватора. Широту визначають за лініями паралелей, які проведено паралельно екватору, від 0° до 90° в обох півкулях. Значення широти наведено на вертикальній рамці карти зліва. Точка Х лежить на північ від екватора, тож її широта – північна. Довготу визначають за меридіанами. Оскільки точку Х розташовано між 60-м і 70-м меридіанами, тобто на захід від Початкового (Гринвіцького) меридіана, її довгота західна.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Води суходолу.
Завдання використовують для оцінювання знання характеру течії річок Африки й розуміння його залежності від рельєфу.
Конго – найповноводніша річка Африки. Та попри це не є судноплавною на всій своїй протяжності. Особливості течії річки залежать від рельєфу. Конго тече по уступах плоскогір’їв, де виступи твердих кристалічних порід виходять на поверхню й утворюють численні пороги й водоспади.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Африка. Південна Америка. Клімат. Природні зони.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей формування природних зон на материках.
Пустелі Атакама в Південній Америці й Наміб в Африці утворилися на узбережжях материків. Причиною тому є прибережні холодні течії (у Південній Америці Перуанська, а в Африці – Бенгальська), які приносять сухе повітря. Надходження вологи зі східної сторони в Південній Америці затримують гори Анди. Африка має велику протяжність, тому волога зі сходу материка не доходить до його західного узбережжя.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Завдання використовують для оцінювання знання місцеположення основних форм рельєфу материка Північна Америка й уміння «читати» профіль поверхні.
Аппалачі – середні за висотою гори на сході Північної Америки, а на заході материка простягається висока гірська система Кордильєр.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія: кліматичні пояси й типи клімату.
Завдання використовують для оцінювання знання основних типів клімату Євразії.
Якщо зима тепла, з додатними температурами, то тип клімату не може бути помірно континентальний. У субекваторіальному кліматі літо вологе, а зима – суха, температури повітря вищі. Тож і цей варіант відповіді є неправильним. Тропічний вологий клімат дещо подібний до екваторіального, але більшість опадів випадає влітку, тобто літо – вологе. У субтропічному кліматичному поясі влітку панує сухе тропічне повітря, тому літо спекотне й сухе. Узимку ж повітряні маси з помірного поясу зумовлюють вологу й не холодну зиму.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Зміни природи материка людиною.
Завдання спрямовано на оцінювання знання впливу людини на природу Євразії, спеціалізацію сільського господарства Південно-Східної Азії.
Регіон Південно-Східна Азія перебуває під впливом мусонних дощів, тому отримує багато вологи. Тепло й волога – головні умови вирощування рису.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Фізико-географічне положення території України.
Завдання скеровано на оцінювання знання фізико-географічного положення території України.
Україна – держава Східної Європи, тому що лежить на схід від Початкового меридіана (Гринвіцького). Якщо територія простягається на схід від Гринвіча, то її крайня західна точка буде найближче до нього, а крайня східна – найдальше від нього.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання використовують для оцінювання вміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами й заляганням корисних копалин певної групи.
Найбільшою і найдавнішою тектонічною структурою в межах Східноєвропейської платформи є Український щит, який має давній кристалічний фундамент із різною глибиною залягання. У межах щита утворилися такі корисні копалини, як залізні, титанові, нікелеві руди, а на осадовому чохлі – родовища бурого вугілля і марганцю.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження і їхній розподіл на території України.
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати кліматотвірні чинники на території України.
Територія України має більшу протяжність із заходу на схід. Західна частина перебуває під впливом повітряних мас з Атлантики (їх приносять циклони). Циклональну діяльність завжди супроводжують опади. Тому в західній частині країни більше хмарних днів із дощами, ніж на півдні чи південному сході. Під час просування на південний схід і південь повітряна маса висихає.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Несприятливі фізико-географічні явища й процеси.
Завдання спрямовано на оцінювання знання поширення несприятливих для сільського господарства явищ і процесів.
На карті темним кольором позначено території Подільської й Донецької височин. Для розв’язання завдання потрібно визначити, які саме несприятливі для сільського господарства явища властиві цим територіям. Селі – короткочасні бурхливі потоки на гірських схилах. В Україні селеві процеси спостерігають у гірських районах Карпат і Криму, на правому березі річки Дніпро. Заболочування поширене на Поліссі, у заплавах Дунаю. Пилові бурі характерні для південних степів. Тож ці варіанти відповіді не задовольняють умову завдання.
Ерозійні процеси – руйнування ґрунту водою. Території, що складено пухкими породами, легко піддаються руйнуванню, і в результаті утворюються балки, яри. Це властиво Подільській, Придніпровській і Донецькій височинам.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ґрунти й ґрунтові ресурси.
Завдання націлено на оцінювання вміння встановлювати взаємозв’язки між типом рослинності й ґрунтами на території України.
У лісостеповій зоні чергуються ділянки широколистих лісів і степу. Під широколистими лісами сформувалися сірі лісові ґрунти. А під степами – чорноземи типові.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їхньої зміни з висотою.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей природи Карпат, її зміни з висотою.
У горах зміни природи відбуваються з висотою. Це пов’язано зі зниженням температури повітря й атмосферного тиску. Льодовики в горах утворюються на висоті, де снігу випадає більше, ніж встигає розтанути. Таку межу називають сніговою лінією. Чим жаркіший клімат, тим вище проходить снігова лінія. Снігова лінія в помірних широтах проходить на висоті 3 000 м. Українські Карпати – середні за висотою (1 000–2 000 м) гори, що лежать у помірному кліматичному поясі. Тобто гори не доходять до снігової лінії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей видобутку корисних копалин і розуміння наслідків цього процесу для природи.
Смог – це один із видів забруднення повітря у великих містах і промислових центрах. Він складається з диму, пилу й туману. Вторинне засолення виникає на зрошуваних полях. Кислотні дощі – це результат сполучення викидів шкідливих речовин (сполуки азоту чи сірки) із водяною парою. Зниження рівня підземних вод можливе під час розроблення корисних копалин саме кар’єрним способом.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси.
Завдання використовують для оцінювання знання основних демографічних процесів в Україні й у світі.
Демографічна ситуація в Україні має кризовий характер. Проявами цього є різке зниження чисельності населення, від’ємним коефіцієнт природного приросту, мала частка молодшої вікової групи (дітей) у віковій структурі. Дещо вищою за середньосвітове значення є частка жінок (54 %) у статевій структурі населення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування. Форми суспільної організації виробництва.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних форм суспільної організації виробництва в машинобудівній галузі.
На схемі відображено виробничі зв’язки Приватного акціонерного товариства «АвтоКраз». Для виробництва вантажного автомобіля комплектувальні деталі постачають із різних підприємств. Таку форму суспільної організації виробництва називають кооперуванням.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання спрямовано на оцінювання знання основних галузей спеціалізації економічних районів на території України.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати спеціалізацію економічних районів України: Придніпровський – чорна металургія, Донецький – вугільна промисловість, Північно-Західний – лісова, електроенергетика, Північно-Східний – машинобудування, нафтопереробка. Родовища нафти зосереджено в Полтавській і Сумській областях, що входять до складу Північно-Східного району.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку металургійної промисловості в Україні, основних її центрів і районів розвитку.
На картосхемі позначено родовища кам’яного вугілля, яке транспортують у Придніпров’я і Приазов’я. Залізні руди везуть на Донбас. Отже, можна зробити висновок, що йдеться про чорні метали, із яких виробляють чавун, сталь, прокат. В Україні склалися три райони розвитку чорної металургії – Придніпровський (на власних рудах і вугіллі з Донбасу), Донецький (на власному вугіллі й привізних рудах із Придніпров’я) і Приазовський (привізні залізні руди з Керченського родовища, марганцеві – із Придніпров’я, вугілля – із Донбасу).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво.
Завдання спрямовано на оцінювання знання про особливості розвитку хімічного виробництва в Україні, його територіальну структуру.
У виробництві азотних добрив (аміачна вода, аміачна селітра, сульфат амонію) використовують коксівний і природний газ. Тому найбільші підприємства галузі розміщено в Горлівці (Донецька область), Сєверодонецьку (Луганська область).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво деревини й паперу.
Завдання скеровано на оцінювання вміння визначати чинники розміщення підприємств целюлозно-паперової промисловості.
Целюлозно-паперова промисловість працює на основі перероблення лісу й інших рослинних ресурсів (солома, очерет). Вона виробляє целюлозу, різні види паперу й картону. Для розвитку галузі необхідне поєднання кількох чинників – сировинного, електроенергетичного й водного. В Україні целюлозно-паперова промисловість розвинена недостатньо й не задовольняє потреб населення. Для виробництва картону можна використовувати вторинні ресурси – макулатуру, що позитивно впливає на довкілля.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Використання завдання має на меті оцінювання знань про особливості технологій і чинники розміщення виробництв харчової промисловості.
Олійножирова промисловість виготовляє олію, маргарин. Виробництво олії є сировиннозатратним: для виготовлення олії масою 1 т витрачають від 3– 8 т насіння олійних культур (переважно соняшника). Крохмалепатокова галузь виробляє крохмаль, патоку, глюкозу, які потім використовують інші галузі й населення. Сировиною для неї є картопля і кукурудза, тому такі підприємства також розташовують поблизу посівів сировини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство. Тваринництво.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних рис розвитку скотарства в Україні.
Якщо для розвитку рослинництва основними чинниками є тип ґрунту, клімат, особливості рельєфу, то для скотарства (розведення великої рогатої худоби) основним фактором є кормова база.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей розвитку транспортної системи в Україні.
Варіант відповіді, у якому йдеться про залізниці з найбільшою інтенсивністю перевезень, не задовольняє умову завдання. Адже на наведеній карті не позначено район Донбасу й Придніпров’я з найгустішою мережею залізниць. Міжнародні автомобільні шляхи перетинають територію України з півночі на південь й із заходу на схід. А на карті позначено переважно магістралі, напрямлені із заходу на схід. Серед транзитних нафтопроводів мав би бути позначений нафтопровід «Дружба», який проходить через Житомирську область із півночі на захід України. Отже, на карті позначено магістральні газопроводи, які беруть початок у районах видобутку газу й розгалужуються по території України.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання спрямовано на оцінювання знання складу території економічних районів України.
До складу Центрального економічного району входять Черкаська й Кіровоградська області. Тому легко можна впізнати маршрут, який проходить через цей район: Черкаси – Сміла – Шевченкове – Моринці – Черкаси.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Міжнародні економічні організації.
Завдання націлено на оцінювання знань про міжнародні організації і їхню роль у розвитку економіки країни.
Україна є співзасновницею ООН (Організація Об’єднаних Націй). У рамках ООН створено міжнародне агентство з атомної енергії (МАГАТЕ), метою якого є мирне використання енергії атома. Члени організації одержують консультації, обладнання і допомогу для розвитку атомної енергетики. Стосовно інших організацій (ФКЕГ – Форум країн-експортерів газу, ІБА – Асоціація країн-виробників бокситів), то їхніми членами є країни з експорту основних корисних копалин світу: газу, бокситів. Оскільки в Україні немає світових запасів цих корисних копалин, то країна не претендує на членство в таких організаціях. Україна не є членом НАТО – організації, мета якої – безпека й колективна оборона країн-учасниць, а лише активно співпрацює з нею. У 2020 році Україна стала членом Програми розширених можливостей НАТО.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Завдання спрямовано на оцінювання розуміння глобальних проблем людства, причини їхнього виникнення і шляхи розв’язання.
У завданні потрібно вибрати з-поміж наведених територію природної зони, яка перетворюється на пустелю внаслідок діяльності людини. Такою зоною є зона, що межує із зоною пустель –савани в країнах Тропічної Африки. Спустелення тут пов’язане з екстенсивним пасовищним тваринництвом, характерною ознакою якого є надмірне використання пасовищ. За надмірного використання пасовища не можуть відновитися і в умовах посушливого клімату поступово перетворюються на пустелю. Саме це відбувається в саванах Африки: площа пасовищ скорочується, її вкривають піски із сусідньої пустельної зони.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування.
Використання завдання дає змогу оцінити знання класифікації природних ресурсів.
Природні ресурси поділяють на відновлювані, невідновлювані й відносно відновлювані. До вичерпних відновлюваних природних ресурсів відносять ті, які внаслідок раціонального використання можна відновити (насадити, відтворити). Такими є лісові масиви. Повітря належить до невичерпних (відносно), а кам’яне вугілля – до невідновних ресурсів, енергія течій є невичерпним ресурсом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння аналізувати графік демографічних процесів.
На графіку відображено зміни показників природного приросту населення в регіонах світу. Ділянка графіка, яка описує перевищення показників народжуваності над смертністю в Африці від 1950-х до 2000-х, розташована найвище порівно з іншими й напрямлена вправо вгору. Очевидним є те, що демографічна політика, спрямована на зменшення народжуваності в Африці, виявилася малоефективною.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Європа. Загальна характеристика Європи.
Завдання скеровано на оцінювання знань про особливості економіки малих індустріальних країн Європи, їхню участь у міжнародному географічному поділі праці.
Регіон Західна Європа включає високорозвинені постіндустріальні й індустріально-аграрні країни. Економіку країн здебільшого зорієнтовано на імпортну сировину через виснаженість власних родовищ. У таких країнах велика частка ВВП належить третинному сектору економіки. Отже, вони не конкурують у металургії і паливній галузях, важкій промисловості. Галузі третинного сектору наведено у варіанті відповіді Б: банківські й фінансові послуги. Країни Західної Європи мають розвинене виробництво складної продукції машинобудування – літаків, автомобілів, які забезпечують країнам визнання на світовому ринку й конкурентоспроможність.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Китай. США.
Завдання спрямовано на оцінювання знання про особливості розвитку й розміщення виробництва автомобільної промисловості Китаю.
Китай демонструє стрімкі темпи економічного розвитку й зараз виготовляє приблизно 53 тис. найменувань продукції машинобудування. З 2008 року КНР є найбільшим виробником і найбільшим споживачем автомобілів світу. А від 2009 року виготовляє автомобілів більше, ніж США і Японія разом узяті. Китайське місто Чанчунь називають «китайським Детройтом», оскільки Детройт – столиця автомобілебудування США.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Електроенергетика України.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку електроенергетики в країнах із різним рівнем економічного розвитку.
Чим вищий розвиток країни, тим більше електроенергії в ній виробляють на одного мешканця. Тому потрібно вибрати такий варіант відповіді, де очевидною є різниця в економічному розвитку між наведеними країнами. Такими є Ізраїль – країна високого розвитку – й індустріально-аграрна Індія.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Завдання націлено на оцінювання знання про особливості розвитку транспортної системи світу.
США й Росія – великі за площею країни, проте за економічним розвитком дуже різняться. За часткою авіаційного транспорту в перевезеннях пасажирів Росія не є провідною країною, оскільки населення має нижчі доходи й не так часто користується літаками, як у США. Густота автошляхів із твердим покриттям більша в США, бо це країна високого розвитку й здатна будувати транспортні автомагістралі. Потужна економіка США забезпечила країні високий тоннаж торговельного морського флоту. А спільною ознакою для обох країн є загальна довжина залізниць.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати картосхему залягання основних корисних копалин.
Експорт нафти й газу не може бути правильним варіантом відповіді, бо країни Перської затоки на картосхемі не виділено темним кольором. Не виокремлено на ній і Японію, Німеччину й Бразилію, що лідирують в експорті електроенергії. Отже, ідеться про країни-лідери за обсягом експорту кам’яного вугілля – Китай, США, Австралію, Індонезію, Росію.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Загальна характеристика Африки. ПАР.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей розвитку африканських країн.
За економічним розвитком країни Африки відносять до групи країн, що розвиваються. Економіка більшості країн аграрна й аграрно-індустріальна з переважанням добувної промисловості у вторинному секторі. Єдиною високорозвиненою країною на материку є ПАР.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Євразія. Природні зони.
Завдання використовують для оцінювання знання закономірностей поширення природних зон на материках Північної півкулі.
Аравійський півострів лежить у тропічному поясі, де сформувалися пустелі. На Апеннінському півострові, омиваному Середземним морем, клімат субтропічний середземноморський, ростуть вічнозелені твердолисті ліси й чагарники. Лабрадор простягнувся на півночі Північної Америки, а найпівнічнішою зоною з-поміж наведених є лісотундра. На півострові Індостан лежить Індія, де в субекваторіальному кліматі сформувалися савани й рідколісся.
Правильна відповідь – 1Б 2Д 3А 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси. Води суходолу й водні ресурси.
Завдання спрямовано на оцінювання знання розташування основних форм рельєфу території України й басейнів найбільших річок.
Прут і Тиса –карпатські річки. Кальміус – річка басейну Азовського моря, вододіл між нею і річкою Дніпром проходить Приазовською височиною. Між річками Південним Бугом і Дністром, який протікає на західній частині території України, вододілом є Подільська височина. Басейни річок Дніпро й Південний Буг розділяє Придніпровська височина.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси й статево-віковий склад населення світу й України.
Завдання використовують для оцінювання знання основних понять, що стосуються міграції населення.
Міграція – це рух, переміщення людей. Прикладом внутрішньої постійної міграції є переїзд родини з райцентру Полтавської області в Полтаву на проживання. Щоденні поїздки програміста з передмістя до Києва на роботу – маятникова міграція. Еміграція – це зовнішня міграція, що пов’язана з виїздом за кордон: виїзд геолога в Канаду. Імміграція – зовнішня міграція, яка пов’язана з в’їздом на територію України: в’їзд громадянина Словаччини в Україну на постійне проживання.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3В 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Чинники розміщення виробництва.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей виробничої діяльності промислових підприємств і їхньої транспортної інфраструктури.
Для функціонування АЕС необхідні потужна лінія передавання електроенергії й автошляхи з твердим покриттям (для постачання уранових руд). Цукровий завод працює в районі вирощування цукрового буряка, тому для нього важливі дороги з твердим покриттям (вивіз сировини з поля) від підприємства до всіх населених пунктів у радіусі 50–70 км. Для нафтопереробного комбінату важлива близькість нафтопроводу або порту, спроможного приймати танкери, якщо комбінат працює на імпортній сировині. До металургійного комбінату має бути прокладено залізниці, газопровід, потужну лінію передавання електроенергії.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Чинники розміщення підприємств. Металургійне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку кольорової металургії світу й місця на світовому ринку кольорових металів країн-лідерів.
Чилі обіймає перше місце у світі за запасами мідних руд («мідний пояс» Анд) і є світовим лідером за обсягом їхнього видобування й експортування. Австралія відома як світовий лідер за обсягом видобування бокситів – сировини для алюмінієвої промисловості. Китай – найбільший виробник свинцю, цинку, міді, первинного алюмінію. Високі технології Японії перетворили її на великого експортера рідкісних металів з утилізованих відходів.
Правильна відповідь – 1В 2Д 3А 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Загальна характеристика Європи.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку європейських країн.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати форму правління і територіальний устрій держав Європи. З-поміж країн «Великої сімки», про які йдеться в завданні, Німеччина має федеративний устрій території, а Італія – унітарна республіка. Конституційною монархією є Норвегія, а постсоціалістичною – Білорусь.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Способи зображення Землі. Абсолютна й відносна висота місцевості, визначення їх за допомогою горизонталей.
Завдання використовують для перевірки вміння визначати відносну висоту місцевості.
Відносна висота місцевості – це перевищення однієї точки над іншою. Щоби визначити відносну висоту, потрібно знати значення абсолютних висот двох об’єктів – річки Андоги й загону для худоби. Абсолютну висоту річки, до якої веде стежка, зазначено на плані – 129,5 м. Абсолютну висоту загону визначають за горизонталями – лініями, що сполучають точки з однаковою висотою. Горизонталі проведено через 2,5 м. Головна горизонталь, що проходить поблизу загону – 150 м, її позначено потовщеною лінією. Місцевість підвищується в східному напрямку, тобто до горизонталі 150 м потрібно додати 2,5 м. Сума становить абсолютну висоту загону – 152,5 м. Відносна висота дорівнює різниці абсолютних висот обєктів: 152,5 - 129,5 = 23 (м).
Правильна відповідь – 23.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
За допомогою завдання оцінюють уміння визначати азимут.
Азимут – це горизонтальний кут, який відраховують за годинниковою стрілкою від північного напрямку географічного меридіана точки спостереження до заданого напрямку від 0°до 360°. Траса від річки Андоги до загону для худоби вздовж стежки проходить точно на схід. Азимут сходу становить 90°.
Правильна відповідь – 90.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. План місцевості, його основні ознаки.
Завдання спрямовано на оцінювання знання умовних знаків плану місцевості й уміння визначати висоту обриву.
Якщо дивитися за течією річки, то по праву руку лежатиме правий берег. На правому березі річки знаходимо умовний знак обриву. Біля нього є позначка 4. Це висота обриву в метрах.
Правильна відповідь – 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
За допомогою завдання перевіряють уміння визначати відстані за допомогою лінійного масштабу.
Відстань між об’єктами зіставлювана з лінійним масштабом. Спочатку потрібно визначити масштаб карти: відрізок довжиною 1 см на карті відповідає відрізку завдовжки 100 м на місцевості. Під час користування лінійним масштабом важливо правильно визначити ціну поділки. Її визначають за рисунком у винесеному кружечку: відрізок від 0 до 100 поділено на п’ять частин (дві чорні й три світлі). Тож ціна поділки становить 20 м (100 м : 5 = 20 м). Вимірювачем вправо відкладено 5 см. На місцевості довжина відповідного відрізку дорівнює 500 м (100 ∙ 5 =500). Далі потрібно додати до неї довжину маленького відрізка зліва – 3 частинки по 20 м (3 ∙ 20 = 60 м). Отже, відстань стежкою від річки Андога до загону для худоби біля села Мостище така: 500 м + 60 м = 560 м.
Правильна відповідь – 560.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія.
Завдання спрямовано на оцінювання знання головних географічних об’єктів Євразії, які є світовими рекордсменами.
Найбільший півострів Євразії й світу – Аравійський. Найвищою точкою нашої планети є Еверест (Джомолунгма, 8 850 м) у Гімалаях. Найглибшим озером, утвореним у тектонічному розломі з максимальною глибиною 1 620 м, є Байкал.
Правильна відповідь – 1 2 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Регіональні відмінності клімату.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних кліматичних особливостей регіонів України.
Місто Чернігів лежить на півночі України, у зоні Полісся з надмірним зволоженням. Одеська область – частина південного регіону України, де більша кількість сонячної радіації, недостатнє зволоження. Якщо родина переїде із Чернігова до передмістя Одеси, то суттєво зекономить кошти на обслуговуванні будинку. Меншими будуть витрати на опалювання будинку, оскільки зима триватиме не так довго, як на півночі. Навесні менша загроза пізніх весняних заморозків, бо територія значно віддалена від Північного Льодовитого океану, звідки приходить холодне арктичне повітря. А під час весняних повеней малою є ймовірність підтоплення садиби, оскільки опадів у цьому регіоні випадає недостатньо.
Правильна відповідь – 1 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання спрямовано на оцінювання знання складу території економічних районів України і їхньої господарської спеціалізації.
Карпатський економічний район уключає Львівську, Івано-Франківську, Чернівецьку й Закарпатську області. Майже вся територія району розташована в гірській місцевості, що вплинуло на галузі спеціалізації. Передусім, це район лісозаготівлі, тому розвинуто всі галузі лісопромислового комплексу. І влітку, і взимку тут багато туристів, розвинута мережа курортних і туристичних закладів. На невеликих за площею пасовищах випасають овець, займаються вівчарством.
Правильна відповідь – 5 6 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння аналізувати статистичні показники й знаходити взаємозв’язки між посівами технічних культур і галузями їхнього перероблення.
Аналізування даних, наведених у таблиці, дає змогу дійти таких висновків:
- посіви цукрового буряка суттєво знизилися, що призводить до закриття цукрових заводів;
- посіви льону-довгунця скоротилися до мінімуму, тому льонарство й лляна промисловість на Поліссі можуть зникнути;
- посіви ріпаку збільшилися, що створює потужну сировинну базу для виробництва біопалива.
Правильна відповідь – 3 5 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування. Сучасні тенденції розвитку світового господарства.
Завдання використовують для оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку світового виробництва легкових автомобілів.
Галузь автомобілебудування, яку останнім часом зорієнтовано на дешеву робочу силу, дуже швидко відгукнулася на запити глобалізації. З країн «центру» ця галузь вирушила на «напівпериферію» і «периферію». У ці регіони переміщують більшість галузей машинобудування. До переліку країн-лідерів із виробництва автомобілів долучилися Індія, Мексика, Бразилія, Таїланд, Туреччина тощо. Тут значно дешевша робоча сила, зрослі доходи й великий внутрішній ринок споживання цієї продукції. Уряди таких країн зацікавлені в розвитку цієї галузі, що створює робочі місця в країні, тому забезпечують умови для інвестицій.
Правильна відповідь – 4 5 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Велика Британія. Національна економіка й світове господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей економічного розвитку Великої Британії й України, уміння виявити спільні риси економіки обох країн для запозичення досвіду в національному господарстві.
Будівництво потужних ГЕС у високогірних районах в Україні неможливе через відсутність повноводних річок у Карпатах. Зрошувальні канали не будує Велика Британія, територія якої порівняно з Україною отримує більше опадів. У виноградарстві Велика Британія не має досвіду, оскільки виноград не вирощують у помірному морському кліматі. Кам’яне вугілля відкритим способом ні Велика Британія, ні Україна вже не видобувають, бо на поверхні сировину вже вичерпано. До того ж деякі шахти закрито зовсім через нерентабельність. Сучасні технології, які широко використовує Велика Британія для нафтовидобування на шельфі Північного моря, були б корисними в освоєнні родовищ нафти на шельфі Чорного й Азовського морів. Співпраця в розширенні виробництва літаків цивільної авіації також принесла би позитивний результат, адже обидві країни розвивають галузь літакобудування. У сільському господарстві доцільно скористатися досвідом переведення тваринництва на інтенсивний шлях розвитку, що підвищить продуктивність цієї галузі.
Правильна відповідь – 1 3 6.
Знайшли помилку? Пишіть на