ЗНО онлайн 2015 року з географії – пробний тест
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Завдання скеровано на оцінювання знань про пізнання Землі в епоху Великих географічних відкриттів.
Христофор Колумб, переконаний у кулястості Землі, вирушив на захід через Атлантичний океан, щоби досягти Індії. Через місяць експедиція дісталася островів Центральної Америки. Колумб був упевнений, що це Східна Азія й Індія вже зовсім близько. Тому він назвав нововідкриті острови Вест-Індія (Західна Індія), хоча це були острови Центральної Америки. Так відкрито Америку.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння визначати місцевий час.
Місцевий час – це час на певному меридіані, за яким його й визначають. Якщо вказано, що час – полудень, то йдеться про 12 : 00. Місцевий час змінюється за меридіанами. На всій протяжності меридіана від полюса до полюса, тобто в усіх його точках, місцевий час однаковий.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Географічні координати.
Завдання використовують для оцінювання вміння визначати розташування точки відносно основних ліній карти.
На фрагменті карти зображено материк Південна Америка, що лежить на захід від Гринвіцького (Початкового) меридіана, тобто в Західній півкулі. Точка Х розташована на південь відносно екватора.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Мінерали й гірські породи.
Завдання скеровано на оцінювання знань про походження мінералів і гірських порід.
Уламкові осадові породи утворюються з уламків різних гірських порід унаслідок їхнього руйнування. Вода, що тече, льодовики, вітер зносять їх у моря, озера, зниження суходолу. При цьому уламки різної величини й форми розбиваються, подрібнюються, згладжуються. Так утворюються валуни, щебінь, галька, гравій, пісок, глина.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини.
Завдання використовують для оцінювання знання поняття «море», розуміння природи морів Світового океану.
Море – це частина океану, що відокремлена від нього підняттям дна або групою островів. Море відрізняється від океану властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, які живуть у ньому. Каспійське море – найбільше за площею безстічне озеро на Землі, тому воно вже більше подібне до озера, а не до моря. Мертве море – це тектонічна западина (-430 м) із найбільшою солоністю води (понад 300 ‰). Київським морем називають Київське водосховище, яке кияни активно використовують для літнього відпочинку. Азовське море – внутрішнє море басейну Атлантичного океану, яке сполучене з Чорним морем, тому його природа найподібніша до природи справжнього моря.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка: живлення, водний режим і робота річок.
Завдання скеровано на оцінювання знань про річку, її режим, живлення і характер течії.
У завданні потрібно вказати характеристику річки, яка віддзеркалює кліматичні умови. Такою характеристикою є режим річки, тобто зміни рівня води протягом року (паводок, повінь, межень, льодостав).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Вітер. Утворення бризу.
Завдання спрямовано на оцінювання знання причин утворення вітрів на Землі.
Вітер – це горизонтальне переміщення повітряних мас із зони високого тиску в зону низького тиску. Досить тиску в якомусь місці знизитися або підвищитися, і повітря попрямує від місця більшого тиску в бік меншого. Суходіл улітку нагрівається швидше за акваторію океану, тому над суходолом формується зона низького тиску, а над водою – високого. Вітер рухається з океану на суходіл. Взимку суходіл швидше охолоджується, а вода повільніше. Над суходолом формується високий тиск, а над водою – низький і вітер рухається у зворотному напрямку: із суходолу на океан. Такий вітер називають мусон. Аналогічно утворюються вітри, що змінюють свій напрямок двічі на добу – бризи.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі й властивості.
Завдання скеровано на оцінювання знання про головні властивості й закономірності географічної оболонки Землі.
Головними закономірностями географічної оболонки Землі є: цілісність, ритмічність, зональність, вертикальна поясність. На малюнку зображено рух Землі довкола Сонця. Наслідком такого руху є зміна пір року, що відбувається ритмічно.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тихий океан. Клімат і води.
Завдання використовують для оцінювання знання основних властивостей вод Тихого океану.
Найбільший і найглибший на Землі Тихий океан того ж є найтеплішим з-поміж інших океанів. Це пояснюють тим, що його найбільша за площею акваторія лежить у тропічних широтах, які протягом року добре прогріваються. В усіх інших варіантах відповіді наведено неправильні характеристики Тихого океану.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних форм рельєфу материка Північна Америка.
В основі материка лежить давня Північноамериканська платформа, тому рельєф рівнинний. На заході до платформи примикає Тихоокеанська плита, що занурюється під нею з утворенням складчастої гірської системи – Кордильєр. Отже, на заході материка утворилися гори, а східна частина – рівнинна.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Внутрішні води.
Завдання спрямовано на оцінювання знання внутрішніх вод Північної Америки.
Великі американські озера – це система п’яти озер: Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері й Онтаріо. Озера тектонічно-льодовикові за походженням. Між двома з них – Ері та Онтаріо – є річка Ніагара, на якій утворився Ніагарський водоспад. Він є своєрідним шляхом, яким води чотирьох озер сполучено з озером Онтаріо, а через нього й річку Святого Лаврентія – з Атлантичним океаном. Інші водоспади, про які йдеться у відповідях, не є водопадами Північної Америки.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полярний материк планети. Антарктида. Природа материка.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей природи материка.
Рельєф Антарктиди двоповерховий: на першому поверсі – давня платформа,а на другому – потужна товща (2 000...4 000 м) куполоподібного льодовика. Під власною масою льодовик рухається від центра материка до окраїни, під час сповзання утворює великі шельфові льодовики.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія: кліматичні пояси й типи клімату.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних типів клімату Євразії.
Європа лежить у межах помірного й субтропічного поясів і найбільше відчуває вплив вологого повітря з Атлантики. Вологість повітря підсилено теплою Північноатлантичною течією (Гольфстрім). З віддаленістю від океану кількість опадів зменшується, натомість амплітуда коливань температури повітря зростає, тобто посилюється континентальність клімату. Саме ці відмінні ознаки відображено на кліматограмі пункту Y, бо він лежить східніше від пункту Х.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Природні зони.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей поширення природних зон Євразії.
Для розв’язання цього завдання потрібно знати простягання на рівнині природних зон із півночі на південь згідно широтної зональності. У помірному поясі Євразії кількість природних зон найбільша. Південніше від зони лісів опадів менше, повітря сухіше, тому такі умови несприятливі для росту дерев. Лісова зона переходить у лісостеп і степ.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Природні зони, закономірності їхнього розміщення.
Завдання скеровано на оцінювання знання про особливості ґрунтово-рослинного покриву Африки.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати розподіл типів ґрунтів у природних зонах материка. У вологих екваторіальних лісах утворилися червоно-жовті фералітні ґрунти, у саванах і рідколіссі – червоно-бурі, пустелі вкрито піщаними ґрунтами, а твердолисті ліси – коричневими.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи й світу. Географічне положення.
Завдання скеровано на оцінювання вміння характеризувати економіко-географічне положення України на карті Європи й світу.
Україна безпосередньо межує із сімома країнами світу: Польщею, Угорщиною, Словаччиною, Румунією, Молдовою, Білоруссю і Росією. Із цими країнами є сухопутний кордон, а морські ділянки кордону – лише з двома з-поміж них – Румунією і Росією.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання скеровано на оцінювання вміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами й заляганням корисних копалин певної групи.
Найбільшою і найдавнішою тектонічною структурою в межах Східноєвропейської платформи є Український щит, який має давній кристалічний фундамент із різною глибиною залягання. У межах щита утворилися залізні, титанові, нікелеві руди, а на осадовому чохлі – родовища бурого вугілля і марганцю.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання націлено на оцінювання знання геологічної будови території України.
На території України є дві складчасті системи молодого віку (альпійське горотворення) – Карпатська й Кримська – й одна давня палеозойська (герцинське горотворення) – Донецька.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Води суходолу й водні ресурси. Річки.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати картосхему річкових басейнів України й розуміння поняття «вододіл».
Вододіл – це природна межа між річковими басейнами, яка проходить по підвищенню рельєфу. На картосхемі позначено головну річку України – Дніпро, його басейн найбільший. Дністер протікає західною частиною України, тому варіанти Г й В не відповідають йому. Буквою Б на картосхемі позначено вододіл Дніпра й Південного Бугу. Дністер бере початок у Карпатах, тому вододіл його й Дніпра позначено на картосхемі буквою А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рослинність. Лісостепова й степова природні зони.
Завдання скеровано на оцінювання знань про особливості рослинного покриву території України й поширення основних видів лісів.
Для росту дерев основними умовами є співвідношення вологи й тепла, тобто коефіцієнт зволоження. У тих широтах, де коефіцієнт зволоження більше від одиниці, ростуть ліси. У степовій зоні поширений трав’яний покрив через недостатню кількість опадів. Невеличкі лісочки (байрачні) у степу трапляються на схилах балок, ярів, у долинах річок.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування. Природно-заповідний фонд України.
Завдання спрямовано на оцінювання знання основних об’єктів природно-заповідного фонду України.
Якщо заповідники й природні національні парки – це території, які виключають із господарського використання й охороняють все, що є на їхній території, то ботанічні сади створено штучно з метою збереження, вивчення, акліматизування, розмноження і господарського використання рідкісних і типових видів місцевої флори. В Україні функціонують такі ботанічні сади: Нікітський (Ялта), Центральний (Київ), сади Дніпропетровського, Львівського, Харківського, Чернівецького національних університетів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Природні умови й ресурси Чорного й Азовського морів, проблеми їхнього раціонального використання.
Завдання спрямовано на оцінювання знання характеристики природних комплексів морів на території України й уміння читати розу вітрів.
Наведена в завданні роза вітрів вказує на переважно східний напрямок вітру в Приазов’ї. Напрямок вітру не має значення для будівництва гідроелектростанцій на річках. Циклони з Атлантики приходять із заходу, а не зі сходу. Розташовувати в східній частині міста сміттєзвалища недоцільно, бо вітер зі сходу нестиме звідти в місто всі неприємні запахи. Течії в Азовському морі рухаються проти годинникової стрілки, що зумовлено саме східними вітрами, які переважають у цій місцевості.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Розселення. Урбанізація і причини, що її зумовлюють.
Завдання використовують для оцінювання знання поняття «урбанізація».
Урбанізація – це процес збільшення частки міських жителів і підвищення ролі міста в суспільстві. Отже, рівень урбанізації – це частка міських жителів у загальній кількості населення.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор. Транспорт.
За допомогою завдання перевіряють знання впливу рельєфу на розвиток галузей господарства України.
Теплоелектроенергетика й нафтохімічна галузі залежать від наявності палива (сировини), а роздрібна торгівля – від мешканців у цій місцевості. Рельєф є визначальним у прокладанні автомобільних доріг і для функціонування автотранспорту.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Суспільна й просторова організація господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання скеровано на оцінювання поняття основних форм суспільної організації виробництва: спеціалізації, концентрації, кооперування і комбінування.
Якщо на одному підприємстві поєднують декілька технологічних процесів, тобто комбінують їх, то йдеться про комбінування. Таку форму виробництва застосовують із метою комплексного використання сировини, відходів і зменшення собівартості продукції, тобто її здешевлення.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку металургійної промисловості в Україні, основних її центрів і районів розвитку.
Криворізький промисловий вузол є основним у розвитку чорної металургії. Його сформовано на основі родовищ залізних руд (Криворізький басейн). У Кривому Розі сконцентровано найбільші металургійні комбінати країни.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Лісове господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку лісової промисловості.
Меблеву промисловість зорієнтовано на споживача, який формує попит на меблі, тому її розміщено рівномірно по території України. Фанерне виробництво є матеріаломістким, із великою кількістю відходів, фанеру виробляють на підприємствах Івано-Франківської, Закарпатської, Черкаської областей і міста Києва. Целюлозно-паперова промисловість тяжіє не лише до районів перероблення лісу, а й до дешевої електроенергії й води. В Україні ця галузь розвинута недостатньо, найбільші підприємства діють у Жидачіві (Львівська область), Малині (Житомирська область), Дніпрі, Херсоні. Лісохімічна промисловість тяжіє до місць лісозаготівлі, адже використовує живицю хвойних дерев. Найбільше підприємств лісохімії зосереджено на Закарпатті, а також в Івано-Франківській, Житомирській, Хмельницькій і Рівненській областях. Саме такі центри позначено на картосхемі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Нафтопереробна промисловість.
Завдання спрямовано на оцінювання знання сучасних особливостей розвитку нафтопереробної промисловості України, її основних центрів.
Нафтопереробна промисловість в Україні лише частково працює на власній сировині, а здебільшого – на імпортній. Тому найбільші підприємства орієнтуються на транзитні нафтопроводи – Лисичанськ і Кременчук.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Третинний сектор господарства. Торгівля. Обсяги й структура експорту й імпорту товарів і послуг.
Завдання скеровано на оцінювання знання структури зовнішньої торгівлі України.
В економіці України переважає важка промисловість, частка якої є основною в структурі експорту країни: залізні й марганцеві руди, сталь, прокат (варіант А). В інших варіантах відповіді трапляються сировина й товари, які Україна імпортує: газ і нафта, яких не вистачає для власних потреб (Б), бавовна, для якої через кліматичні умови немає сировинної бази (В), шкіра й одяг (Г).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор. Транспорт.
Завдання скеровано на оцінювання знання про транспортну систему України.
Українським Поліссям називають північну частину України. Тому неправильними є ті варіанти відповіді, де хоча б один транспортний вузол лежить в іншій частині України: Одеса – порт на півдні, Ужгород – у Закарпатті, Харків – на північному сході. Магістраль, що проходить у межах Українського Полісся, з’єднує міста Київ – Сарни (Рівненська область) – Ковель (Волинська область).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних галузей спеціалізації економічних районів на території України.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати спеціалізацію економічних районів України. Спеціалізацією Придніпровського району є чорна металургія, Північно-Східного – машинобудування (енергетичне, електротехнічне, верстатобудування, тракторобудування, літакобудування), Столичного – електроенергетика, машинобудування. Центральний економічний район уключає Кіровоградську й Черкаську області. Серед галузей промисловості району найбільше значення має харчова галузь, яка тісно пов’язана із сільським господарством.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування.
Завдання націлено на оцінювання знання основних видів природокористування і заходів із раціонального використання природних ресурсів й охорони довкілля.
Негативним впливом на стан довкілля є збільшення в енергетичному балансі частки бурого вугілля, тому що під час його спалювання збільшується викид вуглекислого газу в повітря. Інші варіанти відповіді описують позитивний вплив на природу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Світове господарство. Міжнародні економічні організації.
Завдання скеровано на оцінювання знання міжнародних організацій і їхньої ролі в розвитку господарства країн світу.
Країни, що взаємодіють між собою, інтегруються, зближуються і виробляють злагоджену міждержавну економічну політику. Наслідком таких дій є формування міжнародних економічних угруповань. Вони можуть бути регіональними, тобто такими, які сформовано на основі спільного географічного положення, або ж профільними (ОПЕК, ФКЕГ, МАГАТЕ), що мають подібну міжнародну спеціалізацію. З-поміж наведених варіантів відповіді до регіональних організацій належить лише СНД. ОПЕК є профільною організацією, бо об’єднує країни-експортери нафти, а МВФ і СОТ – міжнародні організації, що включають країни не лише певного регіону, а й усього світу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Лісове господарство. Лісозабезпеченість.
Завдання використовують для оцінювання знання основних лісових поясів світу й регіонів із найбільшою лісистістю території.
Країни з найбільшою лісистістю лежать у зоні екваторіального й тропічного морського клімату, а також у помірному поясі. Найвищі показники лісистості має Латинська Америка, а найнижчі – Західна Європа й Австралія.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Океанія. Австралія.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних рис економічного розвитку Австралії.
В Австралії І тип відтворення населення, якому властиві низькі темпи природного приросту. Тож про високу забезпеченість трудовими ресурсами не йдеться. Показниками густоти населення (2–3 особи/км²) найнижчі у світі. Австралія є економічно високорозвиненою країною, яка входить до «Великої двадцятки».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійна промисловість.
Завдання націлено на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку металургійної промисловості світу.
На сучасному етапі в більшості економічно розвинених країн металургійні підприємства переміщено від джерел сировини до портів. Це зумовлено виснаженістю власної сировинної бази. Тому спорудження металургійних комбінатів зорієнтовано на транспортний чинник (водний), що дає змогу переробляти імпортну сировину. Це так звана «припортова» чорна металургія.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість. Показники ресурсозабезпеченості.
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати картосхему й визначати країни-лідери за обсягом певного виробництва чи запасами природних ресурсів.
Аналіз варіантів відповідей дає змогу дійти висновку, що виділені темним кольором на картосхемі країни не можуть бути країнами з виплавлення чорнової міді, бо не позначено країни «мідного поясу» – Чилі й Перу. Про заготівлю деревини також не йдеться, бо не позначено країни екваторіального клімату, багаті на цінну деревину. Як лідери з виробництва автомобілів мали б бути позначені Японія і країни Західної Європи. Отже, на картосхемі позначено країни-лідери за обсягом видобування природного газу: Росія, Іран, Катар, Туркменістан тощо.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни.
Завдання скеровано на оцінювання знання територіальної диспропорції в розвитку країн світу й можливих способів її подолання.
Схід Китаю, Північ Індії й Південь Канади – це старі регіони освоєння територій цих країн, де започатковано їхню економіку. В Австралії південно-східна частина материка, куди прибували англійці, є старим регіоном освоєння, а захід країни належить до нових.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво тканин, одягу, взуття.
Завдання скеровано на оцінювання знань про сучасний стан легкої промисловості світу.
На сучасному етапі розвитку швейні виробництва із США й країн Західної Європи перемістилися в Китай і країни Південно-Східної й Південної Азії. Це зумовлено тим, що у високорозвинених країнах виробляти швейні вироби стало надто дорого, а деякі з них відчувають нестачу трудових ресурсів. Китай, Південно-Східна й Південна Азія – регіон, де переважають країни, що розвиваються, у яких зосереджено велику частку населення світу. У цих країнах надлишок трудових ресурсів, які можна задіяти у швейному виробництві й зекономити на ціні робочої сили. Окрім того, така велика кількість населення є споживачами цієї продукції.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання використовують для оцінювання знань про особливості розвитку галузі рослинництва сільського господарства світу.
Для вирощування сільськогосподарських культур важливими є ґрунтово-кліматичні умови. Найсприятливішими умовами вирощування цукрової тростини й бавовника є тропічний клімат, а льону-довгунця – помірний із достатнім зволоженням. В екваторіальному поясі ростуть каучуконоси, найпоширеніший із яких – гевея. Найсприятливіші умови росту для каучуконосів – тепло й волога, якої достатньо в Індонезії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Поняття «економічний розвиток» і його показники: ВВП, структура ВВП, індекс людського розвитку. Секторальна модель економіки країни.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати діаграму й визначати тип економіки за часткою сільського господарства в структурі ВВП.
На діаграмі позначено частку продукції сільського господарства в структурі ВВП країн Центральної й Східної Європи. Аналізування діаграми дає змогу дійти висновку: найбільша частка продукції сільського господарства в структурі ВВП – у невеликої за площею Молдови (13 %). Тож варіант відповіді А не відповідає наведеним на діаграмі даним. Аграрне виробництво в Білорусі, Молдові й Україні не може забезпечити всіх потреб населення і харчової промисловості, бо залежить від кліматичних умов. Отже, овочі й фрукти, що в цих країнах не вирощують, їм доводиться імпортувати, тому варіант відповіді Б також неправильний. У сільському господарстві Словаччини, Польщі й Росії не можна виділити спільних рис, оскільки ці країни різні за площею і найбільше експортне значення воно має в Росії. Тобто варіант відповіді Г неправильний. Країни цього регіону за структурою валового внутрішнього продукту є не аграрно-індустріальними, а індустріально-аграрними, тому що частка продукції сільського господарства в структурі ВВП є низькою.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Завдання націлено на перевірку знань про глобальні проблеми людства, причини їхнього виникнення, наслідки для природи й населення та основні концепції сталого розвитку.
Теорія сталого розвитку полягає в гармонійному ставленні до природи, такому використанні її багатств, яке б не шкодило довкіллю. З-поміж наведених варіантів відповідей ознакою сталого розвитку є впровадження безвідходних технологій. В усіх інших варіантах відповідей ідеться про негативний вплив на природу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки й океани.
Завдання скеровано на оцінювання знання розташування гірських систем на материках.
Найвища гірська система світу – Гімалаї, що простягнулися в Євразії. На материку Африка найвищими горами є Атлас, в Австралії лежить Великий Вододільний хребет, а на сході Північної Америки – гори Аппалачі.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Природні зони України.
Завдання скеровано на оцінювання знань про різноманітність ландшафтів на території України й розташування їхніх фізико-географічних одиниць.
Річка Дніпро розділяє Україну на Правобережну й Лівобережну. Лівобережнодніпровський край позначено цифрою 3. На заході – Західноукраїнський (1), на сході – Східноукраїнський (4). У межах Українського щита лежить Подільсько-Придніпровський край (2).
Правильна відповідь – 1А 2Г 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання використовують для оцінювання знання основних галузей транспортного машинобудування України і їхніх центрів.
Миколаїв – міста суднобудівників. У Маріуполі працює металургійний комбінат, метал якого використовують у вагонобудуванні. У Львові виготовляють автобуси, тролейбуси, які є продукцією автомобілебудівної галузі. У Дніпрі (Дніпропетровську) працює об’єднання «Південний машинобудівний завод», де сконструйовано й вироблено понад 400 штучних супутників Землі, створюють і серійно виробляють ракети-носії, космічні апарати.
Правильна відповідь – 1В 2Д 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних галузей спеціалізації економічних районів на території України.
У Причорноморському районі розвинуто надання рекреаційних і туристичних послуг. Донецький виділяється вугільною промисловістю, на базі якої сформовано чорну металургію. У Північно-Східному розташовано найбільший центр машинобудування України – Харків, тому він вирізняється енергетичним й авіаційним машинобудуванням. Подільський район має розвинуті сільське господарство й харчову промисловість.
Правильна відповідь – 1А 2Б 3В 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни.
Завдання скеровано на оцінювання знання розташування країн на карті світу й річок, якими проходить державний кордон.
Кордон між Україною і Молдовою проходить по Дністру, а між Болгарією і Румунією – по Дунаю. Найбільша річка Німеччини – Рейн, він відокремлює країну від Франції. Між Росією і Китаєм протікає повноводний Амур.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво й постачання електроенергії.
Завдання націлено на оцінювання знань про особливості електроенергетичної промисловості у світі.
Основними електростанціями, які виробляють електроенергію, є ТЕС (теплові), АЕС (атомні) і ГЕС (гідравлічні). Залежно від забезпеченості тими чи тими природними ресурсами кожна країна виробляє свою енергетичну систему. Країни, багаті на паливо, будують ТЕС (Індія). У Бразилії протікає найповноводніша Амазонка і її притоки, тому там вигідно будувати ГЕС. Ісландія відома своїми гейзерами й гарячими джерелами, вулканічною діяльністю, тому більшість електроенергії виробляють геотермальні (ГеоЕС) електростанції. Франція має великі запаси уранових руд, які використовує на АЕС.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
Завдання спрямовано на перевірку вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Відстань між об’єктами зіставлювана з лінійним масштабом. Спочатку потрібно визначити масштаб карти: відрізок довжиною 1 см на карті відповідає відрізку завдовжки 250 м на місцевості. Під час користування лінійним масштабом важливо правильно визначити ціну поділки. Її визначають за рисунком у винесеному кружечку: відрізок від 0 до 250 поділено на п’ять частин (дві чорні й три світлі). Тож ціна поділки становить 50 м (250 : 5 = 50). Вимірювачем вправо відкладено 5 см. На місцевості довжина відповідного відрізку дорівнює 1 250 м (250 ∙ 5 =1 250). Далі потрібно додати до неї довжину маленького відрізка зліва – 3 частинки по 50 м (3 ∙ 50 = 150). Отже, відстань уздовж дороги від перехрестя доріг до околиці села Воронове така: 1 250 м + 150 м = 1 400 м.
Правильна відповідь – 1400.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Способи зображення Землі. Абсолютна й відносна висота місцевості, їхнє визначення за допомогою горизонталей.
Завдання спрямовано на перевірку вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря. Рельєф на плані місцевості позначають горизонталями. Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань. У цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м. Відмітку абсолютної висоти (у метрах) надписують числом. Об’єкт на карті, який позначено найбільшим числом, горб заввишки 156 метрів, що є найбільшою абсолютною висотою на цій місцевості.
Правильна відповідь – 156.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Способи зображення Землі. Абсолютна й відносна висота місцевості, їхні визначення за допомогою горизонталей.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати відносну висоту місцевості.
Відносна висота місцевості – це перевищення однієї точки над іншою. Щоби визначити відносну висоту, потрібно знати значення абсолютних висот двох об’єктів – найбільшої в цій місцевості абсолютної висоти й поверхні болота з торф’яником. Абсолютну висоту, що є найбільшою в цій місцевості, визначено в завданні 50, вона становить 156 м, абсолютна висота поверхні болота з торф’яником – 139 м. Відносна висота горба з найбільшою в цій місцевості абсолютною висотою відносно поверхні болота з торф’яником така: 156 - 139 = 17 (м).
Правильна відповідь – 17.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
Завдання скеровано на оцінювання вміння визначати азимут.
Азимут – це горизонтальний кут, який відраховують за годинниковою стрілкою від північного напрямку географічного меридіана точки спостереження до заданого напрямку від 0°до 360°. Велосипедист рухається польовою дорогою до села Воронове не точно в східному напрямку, а відхиляється в сторону збільшення кута на 7°. Азимут сходу – 90°, до якого потрібно додати відхилення 7°. Отже, азимут руху становить 97°.
Правильна відповідь – 97.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт: Південна Америка, Австралія. Географічне положення.
Завдання скеровано на оцінювання вміння виявити спільні риси географічного положення Австралії й Південної Америки.
Південна Америка лежить у західній півкулі, Австралія – у східній. Екватор Австралію не перетинає, тож уся вона простягається в південній півкулі. Атлантичний океан не розділяє материки, їх омиває Тихий океан. Південний тропік перетинає обидва материки. Як Південна Америка, так і Австралія є сусідками Африки й Антарктиди.
Правильна відповідь – 3 5 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рослинність.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних рослинних угруповань на території України, їхніх характерних ознак.
Україна належить до країн із недостатньою лісистістю (15,9 %), а це не третина. На рівнинній території поширені мішані й широколисті ліси. У Карпатах переважають хвойні (ялиця, смерека, сосна), а поміж листяних порід основним є бук європейський. Верхній лісовий пояс Карпат формують чагарники, сосна гірська, вільха, різнотравні луки. На Поліссі найпоширенішими є соснові бори й діброви (дуб) на дерново-підзолистих піщаних ґрунтах, бідних на гумус. У посушливих степах і лісостепу в долинах рік, балках і ярах трапляються невеликі ліси – байраки. У Передкарпатті й на Поділлі поширені переважно березові гаї.
Правильна відповідь – 3 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво тканин, одягу, взуття.
Завдання скеровано на оцінювання знань про сучасний стан легкої промисловості України, її проблеми й перспективи розвитку.
Підприємства легкої промисловості виготовляють тканини, одяг, взуття й інші вироби з різних видів сировини. За розмірами підприємства невеликі, зорієнтовані на трудові ресурси, тому їх можна розміщувати в містечках, селищах міського типу, селах. Споживачами продукції цієї галузі є населення.
Правильна відповідь – 1 3 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи й світу. Країни Америки: США.
Завдання спрямовано на оцінювання знання економіко-географічної характеристики України й США й уміння виокремити їхні спільні ознаки.
Обидві країни – члени ООН. На світовому ринку вони є конкурентами з експорту зерна пшениці. Рівень урбанізації обох країн високий: США – 82 %, Україна – 78 %. Інші наведені варіанти відповідей неправильні, оскільки США – федеративна, постіндустріальна країна «Великої сімки», основний виробник високоточного промислового устаткування, головний експортер технологій і капіталу у світі. Україна – унітарна, індустріально-аграрна держава.
Правильна відповідь – 2 3 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Статево-віковий склад населення, аналіз статево-вікових пірамід.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати статево-вікові піраміди.
У наведеній у завданні піраміді вузька основа, що свідчить про низьку народжуваність і, як наслідок, зменшення кількості осіб працездатного віку в майбутньому. У вікових групах 30–60 років переважає чоловіче населення, і досить висока частка людей старшого віку, що призводить до старіння населення.
Правильна відповідь – 4 6 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість. Видобування вугілля, нафти й природного газу.
Завдання використовують для оцінювання знання сучасних рис паливної промисловості світу.
Паливні корисні копалини залягають нерівномірно на Землі, більшість зосереджено в Північній півкулі, а підприємства зорієнтовано на сировину, а не на споживачів. Дефіцит паливних корисних копалин передусім відчувають, високорозвинені країни, оскільки райони видобутку не збігаються з районами споживання енергоресурсів. Через виснаженість паливних ресурсів на суходолі видобувна галузь перемістилася на шельф Світового океану.
Правильна відповідь – 2 3 5.
Знайшли помилку? Пишіть на