ЗНО онлайн 2015 року з географії – основна сесія
ТЕМА: Географічні відкриття та дослідження.
Щоб відповісти правильно на поставлене питання, потрібно пригадати описані в підручнику події та персоналії.
Дослідження північної частини Тихого океану проводив (з наведених у тестовому завданні мореплавців) лише Вітус Беринг. Його іменем названі в цьому секторі море, протока, архіпелаг островів, острів, мис на Чукотському півострові тощо. Отже, правильну відповідь визначать і ті абітурієнти, які знають назву протоки, що розділяє Євразію й Північну Америку.
Рекомендуємо, читаючи текст підручника, уважно розглянути відповідні карти, де позначено маршрути найважливіших експедицій, акцентувати увагу на виділену курсивом інформацію.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Форма і рух Землі. Географічні координати.
Абітурієнт спирається на визначення поняття «земна вісь»: земна вісь – уявна вісь обертання Землі, що проходить через її центр та географічні полюси.
Уберігає від типової помилки і знання основних ліній градусної сітки Землі (точки полюсів мають тільки одну координату – 90° пн. ш. і 90° пд. ш., а точка з координатами 0° ш., 0° д. – це точка перетину екватора й нульового меридіана, що знаходиться в Гвінейській затоці).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Топографічні карти.
Тестове завдання оцінює уміння читати топографічну карту.
Щоб визначити ділянку, де збиратиметься тала вода, потрібно розглянути горизонталі – лінії, що з’єднують на карті точки з однаковою абсолютною висотою. Наступний крок – знайти замкнені лінії. Визначити форму рельєфу (горб чи западина) найзручніше за напрямком бергштрихів.
Додатково можна врахувати цифри, що позначають абсолютну висоту місцевості: цифри спрямовують у бік підвищення схилу.
Правильна відповідь – В
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера.
Тестове завдання оцінює знання наслідків діяльності вітру на земній поверхні.
Дюни виникають у процесі відкладання перенесених вітром дрібних частинок (уламків) гірських порід. Умовно цей процес можна назвати творчим, оскільки відбувається нагромадження піску, пилу, а не руйнування гірських порід. Творча робота морів полягає, наприклад, у формуванні пляжів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера.
Тестове завдання оцінює розуміння процесів утворення айсбергів.
На рисунку відображено суміжні ділянки суші й океану.
На суші утворився покривний льодовик, що поступово сповзає в океан (стрілка вказує напрямок руху льоду).
У воді від масиву льодовика відколюються крижані брили різного розміру. На рисунку видно, що крижані уламки не тонуть, але більшою частиною занурені в воду. Таким чином утворюються айсберги.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія.
Тестове завдання оцінює знання особливостей природи найбільшого материка – Євразії.
Річки материка впадають у ті океани, що омивають його береги. Оскільки Євразія оточена чотирма океанами – Північним Льодовитим, Атлантичним, Тихим та Індійським, то річки цього материка несуть свої води в чотири океани.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кліматичні пояси й області.
Тестове завдання оцінює уміння визначати тип клімату за кліматодіграмою.
На кліматодіаграмі графік показує середню температуру найхолоднішого місяця січня –6 °С, отже зима не дуже холодна, але з морозами. Середня температура найтеплішого місяця – липня +20 °С, літо тепле. Опади спостерігаються протягом усього року, але максимум (75 мм за місяць) припадає на літо. Такі показники характерні для помірно континентального клімату.
Тропічний, субекваторіальний та екваторіальний клімат характеризується значно вищими температурами повітря протягом усього року: жарким літом (+24...32 °С) і теплою зимою (від +8 до +20 °С).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка. Загальні закономірності природи Землі.
Тестове завдання оцінює розуміння змісту понять «зональний природно-територіальний комплекс» та «азональний природно-територіальний комплекс».
Зональність – одна з основних закономірностей просторової диференціації географічної оболонки, що виявляється в послідовній зміні від екватора до полюсів географічних поясів, а в поясах – природних зон. Природні зони – це відносно великі зональні природні комплекси, які виокремлюються в поясах за співвідношенням тепла і вологи. У кожній природній зоні переважає один або кілька типів рослинності, які й надають їй відповідну назву: хвойні ліси, мішані ліси, широколисті ліси, степи, савани тощо.
Азональність – поширення певних природних явищ незалежно від зональних особливостей даної території. Наприклад, болото – природний комплекс, що може сформуватися на певній території за умови надмірного зволоження в природних зонах і тундри, і тайги, і мішаних лісів, і широколистих лісів, і вічнозелених екваторіальних лісів.
Байрачні ліси поширені по схилах балок (байраків) у лісостепу, степу, напівпустелях і мають протиерозійне значення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера.
Тестове завдання оцінює знання про розташування найбільш відомих географічних об’єктів.
В умові завдання йдеться про найглибшу западину у Світовому океані – Маріанську. У підручниках і географічних атласах для 6-го й 7-го класів знайдемо інформацію про місцезнаходження цієї западини на заході Тихого океану та особливості її дослідження.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Австралія. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює знання основних рис географічного положення материка.
Оскільки в тестовому зошиті немає жодної карти світу з позначеними материками та лінією екватора, то для встановлення правильної відповіді потрібно пригадати розташування Австралії на карті півкуль.
Разом з тим в умові поставлено завдання визначити положення Австралії щодо екватора, а екватор поділяє Землю на дві півкулі – Північну і Південну. Зважаючи на взаєморозташування Австралії і сусідніх материків (Євразії), не складно встановити, що материк знаходиться в Південній півкулі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія. Тектонічна будова і рельєф.
Тестове завдання оцінює знання особливостей тектонічної будови Євразії.
Євразія – найбільший за площею материк з найскладнішою геологічною історією його формування. Континент утворюють кілька давніх платформ: Східно-Європейська, Сибірська, Індостанська, Китайсько-Корейська, Південно-Китайська, Таримська, частково Африкано-Аравійська, а також більш молоді Західно-Сибірська і Туранська.
Уже цих знань достатньо, щоб виключити неправильні відповіді: якщо материк сформовано з кількох платформ, то в основі материка не може бути один щит, а області давньої і молодої складчастості будуть тими перехідними масивами суші, що сполучили розрізнені ділянки (платформи) в один континент.
У геологічному плані літосферна плита і материк – не тотожні поняття, їхні межі не збігаються.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка. Клімат.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати вплив кліматотвірних чинників на клімат материка.
На клімат Південної Америки впливають і Тихий, і Атлантичний океани: повітряні маси, що рухаються з океанів на материк, приносять тепле й вологе повітря, але якщо вони проходять над холодною течією, то на узбережжя надходить уже охолоджене й сухіше повітря.
Вплив Тихого океану поширюється лише на вузьку смугу західного узбережжя, оскільки на заході материка простягаються високі гори – Анди. Повітряні маси з Атлантичного океану безперешкодно проникають далеко вглиб материка, оскільки східна і центральна частини материка – рівнини. Тепле й насичене вологою повітря прокочується над теплими течіями вздовж східного узбережжя, тому всю вологу віддає вже на материку, де кількість опадів змінюється під дією інших чинників.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Внутрішні води.
Тестове завдання оцінює вміння порівнювати дві річкові системи.
Пригадуємо: Ніл – найдовша річка на материку, у верхній течії живиться дощовими водами й має численні притоки, але далі протікає тропічною пустелею, не маючи жодної притоки на 3000 км шляху.
Річкова система Конго сформувалася в умовах екваторіального й субекваторіального клімату, тому річка повноводна, має дуже багато приток.
Отже, знаючи довжину річок та особливості розташування річкових басейнів щодо кліматичних поясів, можна встановити правильну відповідь: Конго має більше приток порівняно з Нілом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Північна Америка. Природні зони.
Тестове завдання оцінює розуміння взаємозв’язків між розташуванням території на материку, особливостями клімату й типовою рослинністю.
Розгляньте рисунок: контур материка Північна Америка дає можливість визначити розміщення виділеної природної зони у внутрішніх районах материка на значній віддалі від океанів і від холодних полярних широт.
Пригадайте карту природних зон Північної Америки і, спираючись на знання природи степів і прерій, виберіть той опис природного ландшафту, у якому йдеться про трав’янисту рослинність із переважанням злаків.
Якщо точно поновити в пам’яті розташування природних зон на материку складно, дійте логічно: виберіть опис рослинності, що може домінувати в умовах континентального клімату з невеликою кількістю опадів, але врахуйте поширення цього ландшафту від узбережжя Мексиканської затоки далеко на північ до широти Великих озер. Ретельна робота з картосхемою убезпечить від типової помилки: не врахувавши холодні зими, абітурієнти поспішно вибирають царство кактусів як типовий ландшафт природної зони степів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія. Клімат.
Тестове завдання оцінює знання закономірностей поширення кліматичних поясів на прикладі Євразії.
Оскільки кліматичні пояси змінюються від екватора до полюсів (або на північ і на південь від екватора), то всі кліматичні пояси будуть виділені на материку тільки тоді, коли материк має велику протяжність із півночі на південь, тобто простягається від екваторіальних широт до полярних.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічне положення, кордони України.
Тестове завдання оцінює знання особливостей географічного положення України.
Використайте будь-яку карту України, вміщену в тестовому зошиті (завдання № 29 або 49). Проведіть умовно лінію вздовж державного кордону України, пригадуючи природні рубежі. На південному заході кордон між Україною і Молдовою частково проходить по річці Дністер.
Річка Південний Буг та притоки Дніпра Рось і Тетерів повністю протікають по території України на значній відстані від її кордонів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Рельєф, тектонічна, геологічна будова, мінеральні ресурси України.
Тестове завдання оцінює розуміння закономірностей поширення родовищ корисних копалин в Україні.
Граніти та базальти – гірські породи магматичного походження, тому їхні родовища поширені в межах щитів давніх платформ (щит – це ділянка платформи, де кристалічні породи її фундаменту залягають близько до поверхні або виходять на поверхню). Спираючись на цю закономірність, визначаємо правильну відповідь.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Кліматичні умови та ресурси України.
Тестове завдання оцінює розуміння механізмів формування погоди.
Прочитайте уважно уривок і визначте характерні ознаки погоди: тепло, сонячно, легкий вітерець.
Пригадайте: безхмарна суха погода ˗ це результат дії антициклону. В умовах високого атмосферного тиску (низхідні потоки повітря) не утворюються хмари, немає опадів, слабкий вітер. Проходження холодного фронту чи циклону супроводжуватиметься утворенням хмар і опадів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Чорне й Азовське моря.
Тестове завдання оцінює розуміння процесу утворення морських кіс.
Пригадайте зміст поняття «коса»: вузька намивна смуга суходолу в прибережній частині моря, одним кінцем сполучена з берегом. Коса утворюється в результаті нагромадження піску чи гальки при переміщенні їх течією вздовж берега.
Якщо коси вздовж північного узбережжя Азовського моря витягнуті з північного сходу на південний захід (паралельно узбережжю), то це означає, що поверхнева течія вздовж берега рухається в тому ж напрямку (проти годинникової стрілки ). Інших чинників, що вплинули б на напрямок формування коси в морі, немає.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ґрунти, рослинний і тваринний світ України.
Тестове завдання оцінює знання типових представників рослинного і тваринного світу на території України.
Уважно розгляньте зображену на рисунку рослину і птаха, прочитайте назви. Якщо назв «ковила українська» і «дрохва» недостатньо, щоб указати природний комплекс, де вони є типовими представниками флори й фауни, спробуйте логічно вибудувати схему: домінує трав’яниста рослинність → поширені високі птахи, що здатні переміщуватися серед трав → це не ліс і не високогірна карпатська полонина → це ділянка степу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Ґрунти, рослинний і тваринний світ України.
Тестове завдання оцінює знання ґрунтів та вміння аналізувати діаграми.
Уважно розгляньте діаграму, визначте домінуючі ґрунти в регіоні (чорноземи південні, темно-каштанові й каштанові, солончаки й солонці).
Спираючись на отриману інформацію, установіть природний комплекс, у якому сформувалися ці ґрунти: степи на півдні України.
Подумайте, що спричиняє зниження родючості ґрунтів у степу (вітрова ерозія, засолення).
Отже, для збереження та відновлення родючості цих ґрунтів потрібно насаджувати полезахисні лісосмуги, гіпсувати ділянки з солончаками й солонцями тощо.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Геоекологічна ситуація в Україні.
Тестове завдання оцінює розуміння впливу господарської діяльності людини на геоекологічну ситуацію.
Прочитайте кожний варіант відповіді, оцінюючи вплив такої діяльності на геоекологічну ситуацію:
- спорудження водосховища на рівнинній річці → затоплення великої площі земельних угідь;
- упровадження оборотного водоспоживання на підприємстві → зменшення використання (економія) чистої прісної води;
- видобування корисних копалин відкритим способом → утворення кар’єрів, зниження рівня підземних вод;
- переведення ТЕС на кам’яне і буре вугілля → збільшення викидів забруднюючих речовин у повітря (вугілля – «брудніше» паливо, ніж природний газ чи нафтопродукти).
Виберіть той варіант відповіді, де наслідком буде поліпшення геоекологічної ситуації.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України.
Тестове завдання оцінює розуміння суті основних понять, що характеризують населення країни, уміння аналізувати діаграми.
Розгляньте діаграму: відображено співвідношення у відсотках трьох вікових груп жителів України в різні роки (з 1939 р. по 2010 р.).
Зверніть увагу на те, як змінюється частка (%) дітей і літніх людей:
- частка дітей зменшилася від 32 % у 1939 р. до менш як 20 % у 2010 р.,
- частка літніх людей за цей же період збільшилась із 7 % до 25 %.
Отже, на діаграмі вікового складу населення відображено процес його «старіння» – збільшення частки літніх людей.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Металургія України.
Тестове завдання оцінює знання основних чинників і центрів розміщення підприємств чорної металургії.
Родовища коксівного вугілля зосереджені на Донбасі. Видобування коксівного вугілля зумовило розвиток у цьому районі коксохімічної промисловості і чорної металургії. Отже, потрібно вибрати місто, що розміщене на Донбасі (у Донецькій чи Луганській області) і є одним з найбільших промислових центрів цього регіону. Із запропонованих варіантів відповіді цим критеріям відповідає лише Макіївка.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Паливно-енергетичний комплекс України.
Тестове завдання оцінює знання альтернативних джерел енергії в різних регіонах України.
Зробіть оцінку паливних ресурсів Полісся: є родовища торфу (це основний район поширення боліт), видобування якого як палива постійно зменшувалось, а також деревина та відходи її переробки (кора, тирса тощо). Разом з тим значних родовищ бурого вугілля в межах Полісся немає, соняшник, кукурудзу й пшеницю в значних товарних обсягах не вирощують.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Машинобудування України.
Тестове завдання перевіряє вміння комплексно оцінювати господарство певної території за картою та на основі знань про чинники розвитку й розміщення виробництва прогнозувати спеціалізацію окремих центрів на цій території.
Розгляньте карту й умовні знаки до неї. Зважте на високу концентрацію видобувної промисловості (вугільна, залізорудна) та пов’язаних з нею ТЕС, підприємств коксохімії та металургії.
Машинобудування орієнтуватиметься на наявність сировини – чорних металів (чавун, сталь, прокат), і численних споживачів промислового обладнання для видобування корисних копалин та їх переробки. Логічно, що це буде одне з підприємства важкого машинобудування.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Хімічна промисловість України.
Тестове завдання оцінює знання основних рис територіальної структури хімічної промисловості.
Для свого розвитку хімічна промисловість має дуже різноманітну сировинну базу: власне хімічна сировина (сірка, солі, фосфорити тощо), відходи від інших галузей промисловості (чорної і кольорової металургії, деревообробної, харчової та ін.), а також нафта, природний газ, вугілля. Часто виробництво нетранспортабельної продукції вимушене орієнтуватися на споживачів.
Тому на території України сформувалися численні центри і вузли різних галузей і виробництв хімічної промисловості з найбільшою концентрацією не тільки на Донбасі, а й у Придніпров’ї, Прикарпатті.
Хімічне виробництво неможливо зосередити в п’яти-шести містах України, а зональність практично не впливає на розміщення підприємств хімічної промисловості.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Деревообробна, целюлозно-паперова промисловість України.
Тестове завдання оцінює розуміння закономірностей розвитку і розміщення підприємств лісопромислового комплексу.
Оскільки лісові ресурси зосереджені в Карпатах і на Поліссі, то в усіх обласних центрах будуть підприємства, що орієнтуються на споживачів і транспортну інфраструктуру.
Серед переліку продукції меблеве виробництво менше залежить від наявності лісів і лісозаготівлі (використовуються тирсоплити, МДФ, фанера, оброблені пиломатеріали, текстиль, пластик, метал тощо), але виробляє порівняно габаритну продукцію, що орієнтується на доставку автомобільним транспортом.
Целюлозу і папір (але не вироби з паперу) виробляють у кількох спеціалізованих центрах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання закономірностей розміщення виробництва зернових культур в Україні.
Розгляньте карту. Визначте регіон з найбільшими обсягами вирощування сільськогосподарської культури (виділяється північ України або Полісся). Менше вирощують цю культуру в лісостеповій зоні, а в Карпатах і на півдні країни виробництва майже немає.
Якщо спиратися на знання основних районів вирощування зернових культур (в усіх варіантах відповіді вказані зернові культури – пшениця, ячмінь, жито, просо), то правильна відповідь тільки одна – жито.
Інший спосіб – пригадати спеціалізацію Полісся, для якого характерне надмірне зволоження, бідні на гумус і кислі ґрунти: кормові культури, технічні культури (картопля, хміль і льон-довгунець), жито. Для вирощування пшениці, ячменю й проса потрібні значні витрати на підвищення родючості ґрунтів, збільшення частки орних земель за рахунок сінокосів, пасовищ, лісових угідь, оскільки частка ріллі на Поліссі значно нижча, ніж в інших регіонах України. З іншого боку, відводити поля під жито в степу й лісостепу економічно невигідно, оскільки жито менш урожайне й обмежено споживається.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Харчова промисловість України.
Тестове завдання оцінює знання чинників розміщення крохмале-патокової промисловості.
Відомо, що картопля використовується для виробництва крохмалю. Крохмальні і крохмале-патокові заводи зосереджені переважно в місцях вирощування та зберігання картоплі, оскільки невеликий завод переробляє до 100 т, а великий – від 300 до 500 т бульб за добу (виробництво сезонне, триває 4–5 місяців).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Транспорт України.
Тестове завдання оцінює знання найбільших річкових шляхів України.
Пригадайте особливості річкового транспорту, зваживши на те, що вантажі доставляються повільно, витрати невеликі, але напрямки перевезень визначаються тільки руслами річок, спроможних пропускати судна. Судноплавними є Дніпро, Дунай, частково Дністер і Південний Буг.
Свіжу чорницю доставляти річковим транспортом недоцільно (чорниця швидко псується), як і тракторні деталі (велика різноманітність виробів), а Харків і Луцьк не є річковими портами.
Сталь і зерно можна перевозити річковим транспортом на далекі відстані, але Маріуполь – морський порт. Ізмаїл – річковий порт, з якого судна по Дунаю можуть доставляти зерно в інший дунайський порт Будапешт.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економічні райони.
Тестове завдання оцінює вміння розпізнавати райони, регіони України за їхнім виробничим профілем.
Проаналізуйте вказану в умові завдання продукцію:
- алюміній і титан – кольорові метали (єдиний в Україні центр виробництва – Запоріжжя);
- феросплави, сталь і труби – продукція чорної металургії, підприємства якої зосереджені у двох районах (у Придніпров’ї та на Донбасі).
Отже, в умові завдання йдеться про спеціалізацію Придніпровського економічного району.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення світу.
Тестове завдання оцінює розуміння змісту понять «місто» і «село».
Сільським є населений пункт, жителі якого займаються переважно сільським господарством.
Міста в різних країнах можуть мати різну кількість населення, різну щільність, різну площу й різні функції, тому певних (наприклад, середніх або граничних для регіону чи світу) показників, числових критеріїв не існує. Проте в містах переважна більшість жителів зайнята в промисловості, будівництві, сфері послуг, але не в сільському господарстві.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Міжнародні організації.
Тестове завдання оцінює знання щодо участі України в міжнародних організаціях.
Пригадайте, засновником і членом якої міжнародної організації є Україна. Розрізняйте поняття «країна є членом міжнародної організації» і «країна планує стати членом міжнародної організації».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географія світових природних ресурсів.
Тестове завдання оцінює ваше вміння визначати ресурсозабезпеченість країни.
Забезпеченість корисними копалинами визначається кількістю років, протягом яких видобуватиметься певний мінеральний ресурс (за умови збереження існуючого обсягу видобування) до його вичерпання.
Поділіть запаси мідних руд у кожній країні на обсяг щорічного видобутку:
|
Запаси, млн т |
Щорічний видобуток, млн т |
Ресурсозабезпеченість, років |
Чилі |
190 |
5,2 |
36 |
Перу |
76 |
1,2 |
63 |
Австралія |
86 |
1,0 |
86 |
США |
39 |
1,1 |
35 |
Як бачимо, найбільший показник ресурсозабезпеченості – в Австралії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Світове господарство. Географія нафтової промисловості.
Тестове завдання оцінює знання основних районів видобування нафти у світі та країн, що видобувають значні обсяги нафти.
Пригадайте розташування Північного моря і країни, що контролюють шельф цього моря. Море знаходиться на півночі Європи між Великою Британією на заході, Норвегією і Данією на сході, Німеччиною і Нідерландами на півдні. Значні обсяги нафти на шельфі моря видобувають Норвегія і Велика Британія, експортуючи частину палива в інші країни.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічна характеристика регіонів і країн світу.
Тестове завдання оцінює знання основних рис територіальної організації виробництва в окремих країнах світу.
Господарство кожної країни має певні особливості територіальної структури, часто спостерігаються істотні диспропорції в розташуванні виробництва: в одних районах – висока концентрація промислових об’єктів, а інші відстають в економічному розвитку, освоюються із запізненням, характеризуються аграрною структурою господарства або розвитком видобувних галузей чи лісозаготівлі.
Оцініть загальні риси розташування виробництва в Росії, Італії, Німеччині та Китаї. У Німеччині та Росії відставання спостерігається в східних районах, в Італії – на півдні країни, а в Китаї найменш розвинені гірські й пустельні західні райони країни.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Світове господарство. Географія чорної металургії.
Тестове завдання оцінює розуміння сучасних тенденцій розвитку галузей світового господарства, чинників розміщення крупних промислових підприємств у портах.
Чорна металургія – базова галузь промисловості в усіх розвинених країнах, яка забезпечує машинобудування та будівництво конструкційними матеріалами (чавун, сталь, прокат).
Це матеріаломістка галузь, тому в умовах відсутності або вичерпання запасів залізних руд відбувається переорієнтація невеликих підприємств на металобрухт, а крупних комбінатів – на імпорт рудної сировини з інших країн. Так формуються припортові комплекси, де підприємства чорної металургії працюють на імпортній сировині. Транспортний чинник розміщення металургійного виробництва домінує в більшості розвинених країн.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Світове господарство. Географія сільського господарства.
Тестове завдання оцінює розуміння особливостей сучасних форм агробізнесу в різних країнах.
Зосередьтесь на понятті «сімейна ферма». Пригадайте: фермерське господарство – приватне, має товарний характер і може залучати найманих працівників.
У таких великих за площею країнах, як Канада, США, Австралія ці господарства володіють великими за площею земельними угіддями (рілля, пасовища).
У країнах Західної Європи значно менші земельні ресурси, а частка зайнятих у сільському господарстві приблизно така ж, як і в США чи Канаді. Отже, фермери в країнах Європи володіють значно меншими площами сільськогосподарських угідь.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічна характеристика регіонів і країн світу.
Тестове завдання оцінює знання загальних рис господарства країн Південної Америки.
Розгляньте картосхему: виділено Бразилію, Аргентину, Колумбію й Еквадор. Ці країни можуть експортувати широкий асортимент сільськогосподарської продукції, яку неможливо виробляти в Україні, зважаючи на її агрокліматичні ресурси та структуру земельних угідь. Пригадайте спеціалізацію сільського господарства країн регіону і вкажіть правильну відповідь.
Інший спосіб: пригадайте спеціалізацію України і виключіть ті варіанти відповідей, що містять продукти, які в достатній кількості виробляються в Україні і навіть експортуються в інші країни (наприклад, соняшникова олія, молочні продукти тощо).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічна характеристика регіонів і країн світу.
Тестове завдання оцінює знання характерних рис транспорту країн, що розвиваються.
Пригадайте: в Африці розташовані країни, що розвиваються (крім ПАР).
Транспортна система в таких країнах недостатньо розвинена, зазвичай дороги сполучають райони товарного господарства (плантації, рудники, кар’єри тощо) з портами. Економіка цих країн зорієнтована на експорт сировини й напівфабрикатів у розвинені країни. Саме тому в більшості країн континенту морський транспорт забезпечує експортні вантажопотоки.
Трансконтинентальні магістралі – рідкісне явище, а країни, віддалені від узбережжя Океану, є більш відсталими.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання оцінює розуміння основних причин і проявів глобальних проблем людства.
Науковці вважають, що глобальне потепління викликане діяльністю людини, перш за все викидами газів, що викликають парниковий ефект, таких як вуглекислий газ (CO2) і метан (CH4).
Розуміння цих глобальних процесів достатньо, щоб установити одну з основних причин – збільшення споживання палива. В інших двох варіантах відповіді йдеться про зменшення вуглекислого газу в атмосфері, а природні процеси дихання до таких наслідків не призведуть.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Австралія. Євразія. Особливості ґрунтового, рослинного покриву та тваринного світу.
Тестове завдання оцінює знання типових представників тваринного світу материків і їхніх частин.
Уважно розгляньте рисунки тварин, що перетинають автомобільні шляхи.
За умовою ці тварини «часто створюють загрозу безпеці дорожнього руху» в тих регіонах, де вони поширені.
Отже, найпростіше встановити регіон поширення кенгуру – Східна Австралія. На рисунку зображений одногорбий верблюд, тому регіон його поширення – Південно-Західна Азія (здичавілі поодинокі представники цього виду трапляються у внутрішніх і західних районах Австралії). Носороги в природі мешкають у саванах Африки (регіону Південна Азія немає в переліку), а ведмеді (не вдаючись до виду) – у Північній Європі.
Правильна відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Рельєф, тектонічна, геологічна будова, мінеральні ресурси України.
Тестове завдання оцінює знання взаємозв’язків між розміщенням тектонічних структур і форм рельєфу.
Пригадайте основні закономірності формування рельєфу (залежність рельєфу від тектонічної будови території).
Височини відповідають виступам кристалічного фундаменту платформ (щитам), тому нескладно встановити відповідність
- «1 Приазовська височина – А Український щит»;
- «3 Середньоруська височина – Д Воронезький кристалічний масив».
Низовини відповідають прогинам на платформах:
«2 Полтавська рівнина – Г Дніпровсько-Донецька западина».
Товтри сформувалися на Поділлі, тобто в межах Волино-Подільської плити.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Г, 3–Д, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Промисловість України.
Тестове завдання оцінює знання основних промислових центрів України.
Кременчук – промисловий центр на Дніпрі, де розташований нафтоперобний комбінат (підприємство зорієнтоване на трасу нафтопроводу, електроенергію Кременчуцької ГЕС і воду р. Дніпро).
Кузнецовськ – молоде місто-супутник Рівненської АЕС.
Краматорськ – центр важкого верстатобудування в Донецькій області (виробляє металомістке обладнання й устаткування («важкі» верстати) для енергетики, металургії, машинобудування, нафтогазової промисловості, залізничного транспорту).
Коломия – центр вовняної промисловості в Івано-Франківській області.
Правильна відповідь: 1–В, 2–А, 3-Г, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України.
Тестове завдання оцінює розуміння взаємозв’язку між характеристиками населення в регіоні і формуванням попиту на окремі групи товарів.
З'ясуйте основних споживачів кожної групи товарів чи послуг. Спрогнозуйте процес, що зумовить збільшення кількості споживачів і збільшення попиту на ці товари (послуги).
Попит на медичні прилади для людей середнього і літнього віку збільшиться за умови «старіння населення» (зменшення частки дітей і збільшення частки людей старших вікових груп).
Збільшення попиту на біжутерію та косметику спричиняє збільшення частки жіночого населення.
Саджанці дерев куплятимуть більше за умови, що зростатиме кількість жителів у сільській місцевості, у приміських зонах агломерацій (у тому числі в котеджних, дачних поселеннях навколо великих міст).
На послуги дошкільних виховних закладів збільшується попит тоді, коли зростає народжуваність.
Правильна відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Світове господарство. Міжнародні економічні зв'язки.
Тестове завдання оцінює розуміння суті основних форм міжнародних економічних зв’язків.
Проаналізуйте кожний приклад співробітництва Білорусі й України, визначте конкретний товар, послугу, інформаційний ресурс тощо; з'ясуйте, у якому напрямку він перетнув кордон; доберіть форму економічних зв’язків.
Наприклад: експорт соняшникової олії з України – це продаж товару, виробленого в Україні, споживачам у Білорусі, тобто, це «зовнішня торгівля товарами». Якщо мінеральні добрива експортує білоруський виробник не в Україну, а в інші країни, але через українські порти, то це означає, що Україна надає транспортні залізничні послуги з транзиту вантажів по її території та обслуговування їх у портах.
Правильна відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічна характеристика регіонів і країн світу.
Тестове завдання оцінює знання істотних характеристик окремих країн.
Образна назва країни відображає одну з її характеристик:
- особливість географічного положення (Японія – країна ранкового сонця тому, що знаходиться поряд з лінією зміни дат, на якій починається нова доба на планеті);
- специфічний клімат (Велика Британія – Туманний Альбіон, країна, де панує морський помірний клімат);
- спеціалізацію в міжнародному поділі праці (Канада – один зі світових лідерів за обсягом виробництва й експорту пшениці);
- історичний чинник її розвитку (Індія – колонія В. Британії до 1947 р.).
Правильна відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–В, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічні координати.
Тестове завдання оцінює вміння визначати географічну широту точки на карті.
Розгляньте карту, знайдіть пунсон міста Долини та встановіть паралель, на якій він позначений.
Географічну широту вказано зліва і справа від паралелі. Паралель, на якій знаходиться пунсон міста Долина, знаходиться посередині між паралелями 48° і 50° пн. ш. Отже, широта міста 49°.
За інструкцією записуємо в клітинки тільки числову відповідь (49), не роблячи (!!!) інших позначок (не потрібно вказувати позначку градуса, намагатися втиснути «пн. ш» тощо).
Правильна відповідь – 49.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Місцевий і поясний час.
Тестове завдання оцінює вміння визначати різницю в місцевому часі у двох пунктах з різною географічною довготою.
Пригадайте, що місцевий час – це час на меридіані, що визначається за положенням сонця.
Знайдіть на карті Львів і Горлівку та визначте географічну довготу цих міст.
Обчисліть різницю географічної довготи:
38° – 24° = 14°.
Оскільки Земля обертається навколо своєї осі на 1° за 4 хвилини, то місцевий час у Горлівці випереджає місцевий час у Львові на 56 хвилин:
4 хв. • 14 = 56 хв.
Правильна відповідь – 56.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічні карти.
Тестове завдання оцінює вміння визначати напрямки за градусною сіткою.
За градусною сіткою можна визначати географічні координати, напрямки, відстані. Пригадайте: меридіани показують напрям на північ і південь, паралелі – на захід і схід.
За картою бачимо: зі Львова на Почаїв гелікоптер летить не чітко на схід (уздовж паралелі), а відхиляється на північ. Азимут руху на схід становить 90°.
Відхилення становить 6° за умовою завдання. Отже, азимут руху гелікоптера
90° – 6° = 84°.
Правильна відповідь – 84.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Масштаб.
Тестове завдання оцінює вміння користуватися числовим масштабом.
Пригадайте: числовий масштаб показує, у скільки разів зменшено відстані на місцевості при нанесенні об’єктів на карту.
За умовою відстань 1 см на карті відповідає відстані 12 000 000 см на місцевості.
Переведемо числовий масштаб в іменований:
в 1 см – 120 000 м, або
в 1 см – 120 км.
Оскільки гелікоптер пролетів відстань, що відповідає відрізку 1 см на карті, то на місцевості ця відстань становитиме 120 км.
Правильна відповідь – 120.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Геоекологічна ситуація. Зміни природних компонентів під впливом господарської діяльності людини.
Тестове завдання перевіряє вміння комплексно оцінити наслідки будівництва ГЕС на карпатських річках
Уважно прочитайте умову, розгляньте рисунок. Уявіть собі долини гірських річок, у яких немає води (воду з кількох річок трубами перенаправляють в одне русло, щоб збільшити потужність ГЕС).
Читаючи варіанти відповідей, намагайтеся встановити існування взаємозв’язку між зникненням води з русел малих гірських річок і окремою проблемою в Карпатському регіоні. Безпосередній вплив такі гідротехнічні споруди матимуть на мешканців річок (риби, земноводні тощо), ландшафти та їх привабливість для рекреаційних цілей, туризму.
Правильна відповідь – 1, 4, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географія вугільної промисловості України.
Тестове завдання перевіряє вміння аналізувати зміни в географії окремих галузей промисловості в Україні та прогнозувати наслідки цих змін.
Пригадайте, де розміщений Львівсько-Волинський вугільний басейн, які центри вуглевидобування там сформувалися, де споживалося видобуте вугілля.
Оцініть позитивні наслідки від збільшення попиту на вугілля, видобуте на відновлених, модернізованих шахтах у цьому районі (врахуйте перспективи як споживачів вугілля, так і працівників галузі): ТЕС та комунальні енергогенеруючі підприємства переорієнтуються на використання місцевого вугілля замість імпортного палива (природного газу, нафтопродуктів чи вугілля); зменшиться рівень безробіття. Разом з тим можливі і негативні наслідки для рекреаційно-туристичного комплексу, імпортерів вугілля, певною мірою стримуватиметься розвиток альтернативної енергетики тощо. Зважте: металургійних комбінатів (як споживачів кам’яного вугілля) в регіоні немає.
Правильна відповідь – 1, 2, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Машинобудування України.
Тестове завдання перевіряє вміння оцінювати стан і перспективи розвитку окремих галузей господарства в Україні.
Пригадайте особливості галузевої структури машинобудування, зважте на домінування важкого машинобудування та недостатній розвиток сучасних наукомістких виробництв.
Оцініть сучасну територіальну структуру машинобудування. Пригадайте: центри основних виробництв – великі міста, обласні центри. Розміщення нових підприємств у великих містах стримується високою ціною землі, великим навантаженням на транспортну інфраструктуру й електромережі, конкуренцією на ринку робочої сили тощо.
Отже, оптимізувати розвиток галузі можна за рахунок спеціалізації й кооперування, зміщення в середні і навіть малі міста, створення технопарків і технополісів.
Правильна відповідь – 3, 5, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Властивості водних мас та океанічні течії.
Тестове завдання перевіряє вміння комплексно оцінити вплив сукупності чинників на зміну солоності води на прикладі Червоного моря.
Щоб визначити умови, за яких рівень концентрації солей у водах Червоного моря буде зменшуватися, пригадайте чинники солоності вод Світового океану: кількість опадів, випаровуваність, річковий стік, водообмін з іншими частинами океану.
Спробуйте вказати всі причини високої солоності Червоного моря: жаркий і сухий клімат, не стікають з материків прісні води річок, обмежений обмін вод з Індійським океаном через вузьку протоку. Отже, зменшення солоності можливе тоді, коли знизиться температура повітря в регіоні, збільшиться кількість опадів, і, як наслідок, збільшиться об’єм річкового стоку.
Зміна глибини моря не вплине на солоність води. Циклони приносять дощову погоду, тому зменшення їхнього впливу (вплив циклонів у цьому регіоні незначний) матиме зворотний характер. Якщо в Червоне море якимось чином попадатиме вода з Мертвого моря, то солоність зросте, а не зменшиться.
Правильна відповідь – 4, 5, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення світу.
Тестове завдання перевіряє вміння читати й оцінювати статистичну інформацію, подану в різних формах – текст і діаграма.
Прочитайте текст умови завдання, виокремте включену статистичну інформацію – у світі існує 450 агломерацій. Розгляньте діаграму, на якій відображено чисельність населення в десяти найбільших агломераціях.
Подумайте, які твердження відображають розміщення агломерацій на планеті.
Типові помилки:
- частин світу 6, але в Антарктиді немає постійного населення;
- у регіоні чи країні є агломерації, але серед них може не бути тих, що належать до десятки найбільших;
- Колката – десята за людністю агломерація світу, але не найменша (не 450-та).
Правильна відповідь – 2, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічна характеристика регіонів і країн світу. Японія.
Тестове завдання перевіряє вміння обґрунтувати певні характеристики країн.
Пригадайте основні риси господарства країн, що належать до групи постіндустріальних.
Проаналізуйте 7 тверджень. Зверніть увагу – усі вони правильно характеризують Японію. Серед них виділіть тільки ті, що характеризують її як постіндустріальну країну, тобто таку, що виробляє й експортує наукомістку продукцію та послуги.
Правильна відповідь – 1, 4, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на