ЗНО онлайн 2015 року з географії – додаткова сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Сучасні дослідження. Дослідження Землі у ХХ ст. й на початку ХХІ ст.
Завдання скеровано на оцінювання знань про відкриття і дослідження нових земель у сучасний період.
Південний полюс лежить у центрі материка Антарктида. Цей материк відкрито Фадеєм Беллінсгаузеном і Михайлом Лазарєвим 1820 року, проте вперше самого полюса людина дісталася набагато пізніше – на початку 1900-х. Руаль Амундсен – перша людина, яка досягнула Південного полюса 14 грудня 1911 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Освітлення і теплові пояси Землі. Форма й рухи Землі, їхні наслідки.
Завдання використовують для оцінювання знань про рухи Землі й розуміння їхніх наслідків для природи.
Земля здійснює два види рухів – навколо своєї осі за добу й навколо Сонця за рік. Для правильного розв’язання завдання потрібно взяти до уваги річний рух Землі навколо Сонця, бо йдеться про положення Сонця в зеніті. Земна вісь нахилена під кутом 66°30′ до площини орбіти. Унаслідок цього Земля повертається до Сонця більше то Північною, то Південною півкулями. Двічі на рік Земля займає таке положення відносно Сонця, коли обидві півкулі освітлено однаково й день дорівнює ночі, тому що в ці дні Сонце в зеніті над екватором. Такі дні називають весняним (21 березня) й осіннім (23 вересня) рівноденням.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Способи зображення Землі.
Завдання використовують для оцінювання знань про способи зображення кулястої поверхні Землі.
Проаналізувавши розташування основних ліній (екватор, Північний тропік) на проєкції карти, можна дійти висновку, що на ній зображено Північну півкулю Землі. Океан, акваторія якого повністю лежить у Північній півкулі – Північний Льодовитий. Усі інші океани простягаються в обох півкулях відносно екватора.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Властивості вод Світового океану.
Завдання скеровано на оцінювання знань про одну з основних властивостей вод Світового океану – температуру.
Температура поверхневого шару води залежить від кліматичних умов і знижується від екватора до полюсів. Найвища температура (+25...+27 ℃) – в екваторіальних і тропічних широтах із жарким кліматом. Найнижча – у полярних районах, причому води довкола Антарктиди є холоднішими (-2 ℃) за води Північного Льодовитого океану (+2...0 ℃). Тому айсберги тануть повільніше біля Антарктиди.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Рух води в Океані. Літосфера. Землетруси.
Завдання спрямовано на оцінювання знання основних причин руху води в Океані.
Здебільшого причиною руху води є вітри, але іноді хвилі утворюються від підводних землетрусів. Вони спричиняють величезні хвилі – цунамі, які поширюються в усі боки від місця виникнення. Зароджуються цунамі у шарах літосфери.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану.
Завдання скеровано на оцінювання вміння читати план місцевості, розпізнавати умовні знаки.
На плані потрібно розпізнати найважчу для велосипедиста ділянку руху. Велосипедом найважче рухатися несприятливими ділянками з урвищами, ярами, болотом чи крутим берегом. На фрагменті топографічної карти не позначено жодного несприятливого явища чи об’єкта, тож потрібно звернути увагу на рельєф місцевості. Його на плані місцевості позначають горизонталями. Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань. У цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м. У місцях зближення горизонталей рельєф найскладніший. На відрізку 3 → 4 позначено горизонталь 140 м, біля якої інші горизонталі зближуються, тобто рельєф є крутішим. Цей відрізок є найскладнішим для велосипедиста.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні комплекси. Природні зони Землі, їхні особливості.
Завдання націлено на оцінювання знання формування природних зон на Землі і їхньої різноманітності.
Зона вічнозелених екваторіальних лісів протягом року отримує багато тепла й вологи, адже лежить у районі екватора. Проливні дощі вимивають гумус в нижні шари, а той, що встигає утворитися, відразу поглинає густа рослинність. У лісі напівтемрява, тому що сонячні промені не можуть пробитися крізь густі зарості до ґрунту, тому трав’яного покриву тут немає.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Вітер. Утворення бризу.
Завдання використовують для оцінювання знання причин утворення вітрів на Землі.
Відомо, що вітер – це горизонтальне переміщення повітряних мас із зони високого тиску в зону низького тиску. Досить тиску в якомусь місці знизитися чи підвищитися, і повітря попрямує від місця більшого тиску в бік меншого. Суходіл влітку нагрівається швидше від акваторії океану, тому над суходолом формується зона низького тиску, а над водою – високого. Вітер рухається з океану на суходіл. Узимку суходіл охолоджується швидше, а вода – повільніше. Над суходолом формується високий тиск, а над водою – низький, і вітер рухається у зворотному напрямку: із суходолу на океан. Такий вітер називають мусоном.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Вулканізм і вулкани, гейзери.
Завдання скеровано на оцінювання знань про внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі й на поверхні земної кулі.
На рисунку зображено озерну улоговину вулканічного походження (кратер вулкана). Після виверження вулкана в кратерах можуть утворюватися озера. Вони досить глибокі (понад 100 м), але невеликі за площею. Вода в таких озерах може бути теплою і навіть гарячою. Це пояснюють нагріванням води речовиною мантії, що залягає на невеликій глибині.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Південна Америка. Води суходолу.
Завдання використовують для перевірки знань про особливості живлення річок Південної Америки. Живлення і режим річки залежать від кліматичних умов території, у межах якої лежить її басейн. Материк Південна Америка – найвологіший на Землі, тому в живленні річок протягом року переважають дощі. Вологу приносять сформовані над Атлантичним океаном пасати, що безперешкодно проникають углиб континенту.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Австралія: географічне положення.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей географічного положення Австралії.
Материк лежить лише в Південній півкулі, а не в обох, його омивають Індійський і Тихий океани, а не Атлантичним, уздовж узбережжя проходять теплі і холодні течії. Отже, правильним є варіант відповіді: Австралію майже посередині перетинає Південний тропік.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Загальні риси клімату.
Завдання спрямовано на оцінювання знання основних кліматичних особливостей Північної Америки й чинників, що формують їх. Материк має велику протяжність із півночі на південь, тому лежить у всіх кліматичних поясах окрім екваторіального. Така протяжність спричиняє істотні відмінності в нагріванні материка. Улітку водночас у північній частині повітря може охолоджуватися до +5 ℃, а на півдні – нагріватися до +30 ℃. Узимку відмінності температур повітря ще більші. Часто холодне арктичне повітря безперешкодно може просуватися аж до узбережжя Мексиканської затоки. Цьому сприяє рівнинний рельєф материка. Тоді температура різко знижується і трапляються морози, супроводжувані снігопадами. Нерідко таке короткочасне зниження температури призводить до втрати врожаю апельсинів і персиків.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Океани. Атлантичний океан.
Завдання використовують для оцінювання особливості природи Атлантичного океану. Острови вулканічного походження можуть утворюватися на верхівках серединно-океанічних хребтів унаслідок застигання лави, що вибудовує конус вулкана й згодом височіє над водою. Так утворився острів Ісландія з активними вулканами (Гекла, Лакі, Ейяфйотль тощо) і гейзерами (Гейсір, Строккюр).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Африка. Природні зони, закономірності їхнього розміщення.
Завдання скеровано на оцінювання знань про особливості ґрунтово-рослинного покриву Африки.
Для виконання завдання потрібно знати розподіл ґрунтів за типами в природних зонах материка. Для вологих екваторіальних лісів (Б) характерні червоно-жовті фералітні ґрунти, для саван і рідколісся (В) – червоно-бурі, пустелі (А) укрито піщаними ґрунтами, а твердолисті ліси (Г) – коричневими.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Природні зони помірного поясу Євразії.
Завдання націлено на оцінювання розуміння основних закономірностей географічної оболонки – широтної зональності й висотної поясності.
На рівнині природні зони поширені зонально, змінюють одна одну з півночі на південь. Проте така суцільна протяжність природної зони може бути порушена рельєфом (простяганням гірських хребтів) чи прибережними океанічними течіями (теплими й холодними). Наприклад, пустелі й напівпустелі Євразії не утворюють суцільної смуги через те, що розбиті гірськими хребтами на окремі ділянки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Фізико-географічне положення території України.
Завдання скеровано на оцінювання знання фізико-географічного положення території України.
Україна – держава Східної Європи, оскільки розташована на схід від Початкового меридіану (Гринвіцького). Інші варіанти відповідей не задовольняють умову завдання, бо Україна лежить у другому годинному поясі (східноєвропейському), у межах природних зон мішаних лісів, лісостепу й степу. Територія України лежить у межах трьох платформ: Східноєвропейської, Західноєвропейської й Скіфської.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання використовують для оцінювання знань про форми рельєфу на території України й уміння читати профіль поверхні місцевості.
На горизонтальному відрізку профіля позначено протяжність території в кілометрах, а на вертикальних – абсолютні висоти форм рельєфу. Для розв’язання цього завдання потрібно пригадати абсолютні висоти основних форм рельєфу на території України: низовин – від 0 м до 200 м, височин – від 200 м до 500 м, гір – від 500 м і вище. На профілі, наведеному в завданні, протяжність показано із заходу на схід, бо з півночі на південь Україна простягається лише на 893 км. Довжина ж лінії цього профілю – понад 1250 км. Отже, про крайні північну й південну точки як правильні варіанти відповіді не йдеться. В Україні на заході лежать середні за висотою гори Карпати, а із заходу на схід висота місцевості знижується від 450–400 м до 200 м – височина переходить у низовину. Розташована в межах низовини иочка 1 – це крайня східна точка України – с. Рання Зоря.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Води суходолу й водні ресурси. Річки.
Завдання скеровано на оцінювання знання характеристики річок України, їхніх гідрографічних особливостей і поняття похилу річки.
Похил річки – це відношення значення падіння до її довжини (у м/км, см/км). Величина похилу й падіння впливають на швидкість і характер течії, руйнівну здатність річки. Незначний похил характерний для низовинних річок. Тому їхні течії спокійні, повільні, а річкові долини – широкі, із пологими берегами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Регіональні відмінності клімату.
Завдання спрямовано на оцінювання знань про чинники формування клімату на території України.
територія України простягається в помірному кліматичному поясі, де протягом року переважають західні вітри з Атлантики. На шляху проходження повітряної маси з Атлантики лежать гори Карпати, які відчувають найбільший їхній вплив. Навітряні схили розташовані з того боку, із якого дме вітер, а підвітряні – із боку, куди дме вітер. Отже, навітряні схили отримають опадів (вологи) більше, і температура повітря відчуватиметься як вища. Повітря, що спускається підвітряними схилами, отримає опадів менше, і його температура відчуватиметься як нижча.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Тваринний світ України.
Завдання скеровано на оцінювання знань про тваринний світ на території України, тварин, занесених до Червоної книги України.
Зображені на пам’ятних монетах Національного банку України пугач, рись звичайна й зубр є рідкісними тваринами, які потребують охорони людиною. Їх занесено до Червоної книги України.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних принципів природокористування і їхнього впливу на розміщення населення.
Шкідливі викиди підприємства, про яке йдеться в завданні, переносять вітри. Тож для того, аби оселитися в екологічно чистішій місцевості населеного пункту, де функціонує це підприємство, потрібно врахувати розу вітрів (напрямок переважного вітру) і спорудити будинок у протилежному напрямку.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Природні зони України.
Завдання націлено на оцінювання знання про різноманітність ландшафтів на території України.
В уривку літературного твору описано зону степу. Такого висновку легко дійти, бо в описі наведено назви степових трав: ковила, чебрець, полин, шавлія. До того ж зауважено, що повітря свіже й водночас сухе, що також характерно для степу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати діаграму видобутку корисних копалин в Україні.
Згідно даних, наведених на діаграмі, 1990 року корисної копалини, про яку йдеться в завданні, видобуто найбільше (понад 160 млн т), до 1996 року видобування різко скорочено й на початку 2000-х його показники низькі. У 2014 році видобуток цієї копалини став ще меншим. Вочевидь ця копалина – кам’яне вугілля. Основну частку кам’яного вугілля використовують на теплових електростанціях і металургійних комбінатах. З розвитком атомної енергетики й спадом виробництва чорних металів наприкінці ХХ століття обсяг споживання вугілля скорочено. Сьогоднішній спад (за оцінками експертів – на 60 %) видобування зумовлено військовими діями на Донбасі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку й розміщення металургійних підприємств в Україні.
В Україні сприятливі умови для розвитку чорної металургії, оскільки має для цього багату сировинну базу: Криворізький, Кременчуцький, Білозерський і Керченський басейни залізних руд. Розміщення підприємств зорієнтовано на сировинний чинник, тому в Кривому Розі працюють найбільші металургійні комбінати України.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку хімічного виробництва в Україні, його територіальної структури.
У великих обласних центрах функціонують заклади вищої освіти, наукові установи, є кваліфіковані трудові ресурси. Саме на такі чинники зорієнтовано фармацевтичні виробництва.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання про особливості умов вирощування сільськогосподарських культур і вміння аналізувати картограму.
На картограмі, наведеній у завданні, найтемнішим кольором позначено степові області й частину лісостепових. Тобто посіви згаданої в завданні культури потребують багато сонця й тепла. Картопля і цукровий буряк потребують достатнього зволоження, пшеницю вирощують у лісостепу й північному степу. Тож правильний варіант відповіді до завдання – соняшник, посіви й виробництво продукції якого сконцентровано в степовій зоні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво деревини й паперу. Чинники розміщення підприємств.
Завдання скеровано на оцінювання знання чинників розміщення підприємств лісопромислового комплексу.
Розміщення виробництв лісопромислового комплексу зорієнтовано на різні чинники. Виробництво меблів – на споживача, оскільки на меблі завжди є попит. Фанерне виробництво потребує певних порід деревини: береза, дуб, бук. Сірникова галузь розвинута в містечку Березин (Рівненщина) поблизу районів заготівлі деревини. Розміщення підприємств целюлозно-паперової промисловості зорієнтовано на джерела електроенергії, води й використання переважно імпортної сировини.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Виробництво машин й устаткування. Суспільна й просторова організація господарства.
Завдання використовують для оцінювання знання територіальної структури машинобудівної галузі в Україні, шляхи її вдосконалення, оптимізації.
Для машинобудівної галузі характерними формами суспільної організації виробництва є спеціалізація і кооперування. Спеціалізація – це зосередження діяльності підприємства на виготовленні продукції певного виду (деталей, комплектувальних). Кооперування – це стійкі взаємозв’язки підприємств, які спеціалізуються на виготовленні певного товару. Тому найдоцільніше в малих містах агломерації організувати виробництво деталей і комплектувальних вузлів для тракторів, які виготовляють у центрі агломерації – місті Х.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Зайнятість населення в світі й Україні. Класифікація міст.
Завдання скеровано на оцінювання знань про сучасні проблеми зайнятості населення в Україні й класифікацію міст.
Із запропонованих варіантів міст монофункціональними є міста-курорти Трускавець і Моршин. У таких містах завжди є проблема зайнятості людей, які мають спеціальність, не суміжну з інфраструктурою міста. Основна частка людей у таких містах працює в готелях, санаторіях, закладах харчування, торгівлі. Такі заклади переважно потребують жіночих рук, а із зайнятістю чоловічого населення виникає проблема.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво тканин, одягу, взуття.
Завдання спрямовано на оцінювання знань про сучасний стан легкої промисловості України, її проблеми й перспективи розвитку.
На початку ХХІ століття легка промисловість України розвивалася пришвидшеними темпами. Такий розвиток пов’язано із залученням іноземних інвестицій, насамперед у швейну галузь. Країни з вищим рівнем економіки й дорожчою робочою силою витісняють свої підприємства швейної галузі в країни з дешевою робочою силою. У швейній галузі це зробити найпростіше. Країни-інвестори привозять сировину (тканини), обладнання (швейні машини), залучають дешеві трудові ресурси (переважно жіночі) і використовують на виробництві порівняно недорогу місцеву електроенергію. Унаслідок цього собівартість виробленої продукції стає нижчою.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних галузей спеціалізації економічних районів на території України.
Трактори виготовляють на Харківському тракторному заводі. Харків – один із центрів літакобудування України й найбільший промисловий центр Північно-Східного економічного району.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати статистичні показники й визначати природний приріст.
Депопуляція – різке зниження кількості населення. На чисельність населення впливають природні чинники – народжуваність і смертність. Потрібно визначити природний приріст у кожній із країн, про які йдеться в завданні. Його обчислюють як різницю між народжуваністю і смертністю. За від’ємного значення природного приросту, коли смертність значно перевищує народжуваність, відбувається депопуляція.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Розселення. Урбанізація і причини, що її зумовлюють.
Завдання використовують для перевірки знання процесів урбанізації, причин, що її зумовлюють.
Урбанізація – це процес зростання частки міського населення і підвищення ролі міста в суспільстві.
Частка міських жителів зростає за рахунок тих сільських жителів, які із сіл переїжджають у міста. З-поміж наведених варіантів відповіді про це йдеться лише в одному, в інших трьох описано переселення між населеними пунктами того самого типу – із міста в місто чи із села в село.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Світове господарство. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку.
Завдання скеровано на оцінювання знання класифікації країн за економічним розвитком.
Якщо країна має вихід до моря, її економіко-географічне положення є зручнішим порівняно з континентальною країною. Проте є країни, які досягли високого рівня економічного розвитку попри те, що в них немає морської берегової лінії. Це, наприклад, Австрія і Швейцарія. В інших варіантах відповіді наведено країни, які не належать до високорозвинених.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Завдання використовують для перевірки знань про глобальні проблеми людства, причини їхнього виникнення, наслідки для природи й населення, основні концепції сталого розвитку.
Теорія сталого розвитку полягає в гармонійному ставленні до природи, такому використанні її багатств, яке б не шкодило довкіллю. Природними ресурсами, використання яких не завдає шкоди довкіллю, є невичерпні (енергія вітру, сонця, тепла Землі). Саме до них в останні десятиліття привернуто найбільшу увагу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати картосхему залягання основних корисних копалин.
Темним фоном на картосхемі, наведеній у завданні, позначено екваторіальні регіони. Тож про посіви льону (Г), який вирощують у помірному поясі, не йдеться. Більшу частину деревини заготовляють у лісах помірного поясу, тому й варіант відповіді В (лісозаготівля) – неправильний. Варіант (Б), у якому йдеться про нафтопереробку, також не відповідає умові завдання: на картосхемі не позначено ареал Перської затоки. Отже, на картосхемі позначено ареали поширення бокситів – сировини алюмінієвої промисловості. Найбільші запаси бокситів в Австралії, Бразилії, Індії, Китаї, Гвінеї й країнах Екваторіальної Африки.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Європи. Росія.
Завдання скеровано на оцінювання знання територіальних особливостей розвитку країн світу.
Для розв’язання завдання потрібно пригадати регіони концентрації виробництв у країнах, про які йдеться в завданні. У трьох із них (США, Австралія і Китай) розвинутіші східні регіони, а в Росії – західні, східні ж її території переважно використовують для видобування сировини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Регіони світу. Європа.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей розвитку європейських країн.
На карті виділено темним кольором чотири країни «Великої сімки» – Німеччину, Велику Британію, Францію, Італію. Усі вони – високорозвинені країни не лише Європи, а й світу. Для їхньої економіки характерне явне переважання третинного сектору. У промисловості переважають обробні галузі, високий рівень технічної оснащеності, висока якість продукції. Відкритість економіки, високі обсяги експорту, імпорту, показники ВВП (валового внутрішнього продукту).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних тенденцій сучасного машинобудування у світі.
Автомобілебудування як галузь зародилася в 1980–1990-х роках у Франції й Німеччині. Зараз основними лідерами в ньому є США (General Motors), Японія (Toyota), Німеччина (Volkswagen). Активне зростання демонструють Китай, Індія, Мексика, Бразилія, Таїланд тощо. Таке зміщення виробництва у країни, що розвиваються, багато в чому зумовлено дешевшими трудовими ресурсами в них, іншою структурою і співвідношенням доходів і споживчих витрат населення. Країни нової індустріалізації є новим ринком збуту легкових автомобілів, які виробляють на їхній території.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку морського транспорту.
Від початку зародження світового господарства найбільші перевезення і напружені за інтенсивністю морські шляхи припадали на Атлантичний океан. На його берегах сформовано найбільші економічні регіони світу – Західну Європу й Приатлантичне узбережжя США. На сучасному етапі підвищилася роль Тихого океану в міжнародних перевезеннях. Це зумовлено пришвидшеним розвитком економіки країн Азійсько-Тихоокеанського регіону – Південної Кореї, Тайваню, Сінгапуру, Малайзії тощо.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку сільського господарства в країнах світу з різним економічним розвитком.
Високорозвиненим країнам властиве сільське господарство з найменшою зайнятістю трудових ресурсів. Його галузі не потребують робочих рук, оскільки виробництво ведуть інтенсивним способом із залученням нових досягнень науки й техніки, біотехнологій. Регіоном із високорозвиненими країнами є Західна Європа.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
За допомогою завдання перевіряють знання про глобальні проблеми людства, причини їхнього виникнення, наслідки для природи й населення.
Однією з найголовніших глобальних проблем є екологічна проблема, яка на початку ХХІ століття дуже загострилася. Смог – це скупчення шкідливих, завислих у повітрі мікрочастинок диму, туману й пилу, один із видів забруднення у великих містах. Посиленню смогу сприяють антициклони, для яких характерними є низхідні потоки повітря і слабкий вітер.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини. Регіони й країни.
Завдання націлено на перевірку знання географічної карти й розташування відомих об’єктів гідросфери.
Найбільшим півостровом є Аравійський, на якому лежить Саудівська Аравія. Відомий півострів у вигляді чобота – Апеннінській (Італія). З Піренейський півострова вирушали мореплавці в пошуках нових земель, на ньому простягнулися Іспанія і Португалія. На Скандинавському півострові лежать країни Скандинавії: Норвегія, Швеція, Фінляндія.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Туризм.
За допомогою завдання оцінюють знання про різноманітність ландшафтів України, туристичні маршрути на їхній території і властиві їм несприятливі фізико-географічні процеси. Під час сходження на Говерлу дорога може бути мокрою, кам’янистою, також можна натрапити на отруйних змій. Під час мандрівки екологічними стежками «Стрільцівського степу» буде спекотно, траплятимуться сухостій, полоз жовтобрюхий або ж гадюка степова. На Поліссі багато заболочених ділянок, трясовина, мошкара й комарі. У Великому каньйоні Криму небезпечними є каменепади, нагромадження валунів, ерозійні котли, селі під час дощів.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних чинників розміщення підприємств в Україні.
Цукрові заводи максимально наближено до посівів цукрового буряку, їх зорієнтовано на сировину. Швейні фабрики потребують багато жіночих рук, тому вони зорієнтовані на працересурсний (трудовий) чинник. Хлібозаводи виготовляють продукцію, яку споживають свіжою, тож розташовані біля споживача. Алюмінієві заводи використовують багато електроенергії.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати показники запасів корисних копалин у певних областях України.
Донецькій області (В), яка багата на кам’яне вугілля, відповідає найбільша його кількість, зазначена в рядку 2. Окрім вугілля тут є родовище ртутних руд (Микитівське). Дніпропетровська область (Д) володіє найбільшими запасами залізних і марганцевих руд, дані щодо яких наведено в рядку 3. У рядках 1 і 4 зазначено однакові частки торфу, тому про Одеську область (А) не йдеться. У рядку 1 ще зазначено дані щодо нафти й газу, а в рядку 4 – кам’яне вугілля. Серед областей, що залишилися, невеликі поклади кам’яного вугілля є у Волинській (Львівсько-Волинський басейн), а в Чернігівській – нафта й газ (Прилуцьке, Гнідинцівське, Леляківське родовища).
Правильна відповідь – 1Г 2В 3Д 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Країни Європи: Польща.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей галузевої структури господарства України й Польщі й уміння визначати перспективні напрямки розвитку їхніх економічних зв’язків.
Вугільна промисловість Польщі видобуває паливо, яке можна експортувати на теплоелектростанції (ТЕС) Західної України. Марганцеві руди з України можна експортувати на металургійні підприємства Польщі. У машинобудівній галузі потрібно розвивати кооперування підприємств, що виробляють і модернізують вертольоти й літаки. Для туризму обох країн важливо розробляти спільні інфраструктурні проєкти в Карпатах.
Правильна відповідь – 1Д 2А 3В 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Завдання скеровано на оцінювання знання регіонів вирощування олійних культур й основних країн-лідерів виробництва різних видів олії.
Україна є лідером з експорту соняшникової олії. Греція виробляє оливкову олію, Китай – соєву, а Бенін – пальмову.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
Завдання спрямовано на перевірку вміння визначати азимут.
Азимут – це кут, який визначають за годинниковою стрілкою, між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет. За умовою завдання літак летітиме з Хмельницького до Вінниці не точно на схід, а відхилятиметься в бік збільшення кута на 7°. Азимут сходу становить 90°, до яких потрібно додати 7° – величину відхилення.
Правильна відповідь – 97.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоби визначити відстань чи довжину на місцевості, потрібно довжину заданого відрізку помножити на масштаб. Масштаб плану – 1 : 12 000 000. В іменованому масштабі: в 1 см – 12 000 000 см. Переведемо сантиметри в метри (в 1 см – 120 000 м), а потім – у кілометри (в 1 см – 120 км). У завданні зазначено, що відстань між двома об’єктами на карті становить 0,9 см. Виконавши множення (0,9 ∙ 120 = 108), дістанемо відстань між двома об’єктами на місцевості – 108 км.
Правильна відповідь – 108.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Географічні координати.
Завдання скеровано на оцінювання вміння визначати географічну широту об’єкта.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту (від 0° до 90° в обох півкулях) визначають від екватора за лініями паралелей, які проведено паралельно йому. Значення широти наведено на вертикальних рамках фрагмента карти. Місто Миколаїв лежить на паралелі 47° (між 46° і 48°). Це – його географічна широта.
Правильна відповідь – 47.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
За допомогою завдання перевіряють уміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на певному меридіані, за яким його й визначають (тобто за географічною довготою). Географічна довгота – це виражена в градусах відстань об’єкта від нульового меридіана. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, відлік починають від Гринвіцького меридіана, тобто від 0°. Географічна довгота Львова – 24°, Черкас – 32°. Різниця між ними становить 8° (32° - 24° = 8°). Земля робить оберт на 1° дуги меридіана за 4 хвилини. Тому різницю в часі обчислюють так: 8 ∙ 4 = 32 (хвилини). Отже, місцевий час у Черкасах випереджає місцевий час у Львові на 32 хвилини.
Правильна відповідь – 32.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їхньої зміни з висотою; використання та охорона.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей природи ландшафтів Карпат, проблем їхнього використання.
Дерева своїм корінням утримують схили гір, стримують лавини, селі. Вирубування лісів, яке проводять під час будівництва гірськолижних трас і канатних доріг, матиме прояв у негативних процесах і явищах: активізуються зсуви й обвали, зросте загроза снігових лавин і селів, пришвидшиться змивання ґрунту й розвиток лінійної ерозії.
Правильна відповідь – 2 4 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полярний материк планети. Природа материка. Екологічні проблеми материка.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей природи Антарктиди, екологічні проблеми материка. Антарктида багата на природні ресурси, які людство не використовує через те, що материк не належить жодній державі. У майбутньому використання материка потрібно проводити вкрай обережно, щоби не завдати шкоди довкіллю. Такими напрямками можуть бути: використання енергії стокових вітрів, розвиток пізнавального туризму на материк і спорудження наукових і виробничих баз на узбережжі. В інших наведених варіантах відповіді йдеться про втручання в природу материка з негативними наслідками.
Правильна відповідь – 3 5 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Чинники розміщення підприємств.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку наукомістких галузей в Україні, їхні перспективи.
Наукомісткі виробництва виготовляють складну за технологічним процесом продукцію, тому для них потрібні кваліфіковані робітники, яких серед безробітних в Україні досить. Сприятливим також є розвиток національної системи освіти, яка дає змогу й забезпечує рівні права й можливості вступу до закладів вищої освіти для всіх. Для створення нових наукомістких галузей потрібні великі кошти, які можна одержати з інвестицій транснаціональних корпорацій.
Правильна відповідь – 4 5 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор економіки . Нафтопереробна промисловість.
Завдання скеровано на оцінювання знання характерних особливостей нафтопереробної промисловості в Україні.
Економіка України не повністю забезпечена нафтовою сировиною, тому нафтопереробні підприємства використовують власну й імпортну сировину. Їх розташування залежить від транспортного й споживчого чинника. Найбільший нафтопереробний завод в Україні розташовано в Кременчуку (Полтавська область), куди імпортна й власна нафта надходить через нафтопроводи. Він має зручне розташування на перетині транзитних залізничних й автомобільних доріг, що дає змогу транспортувати продукти нафтопереробки споживачам в усій Україні.
Правильна відповідь – 2 3 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна й світове господарство. Азія. Японія.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей сучасного розвитку господарства України і Японії, уміння виділити спільні риси економіки цих двох країн.
Японці мають досвід роботи в атомній енергетиці ще від часів атомних вибухів у Хіросімі й Нагасакі, тому варто запозичити цей досвід для України. Японія має розвинену чорну металургію (обіймає друге місце у світі за експортом сталі). Умови розвитку чорної металургії в Україні сприятливіші через багату сировинну базу, тому японські технології виплавляння сталі стануть нам у пригоді. Основними видами транспорту у внутрішніх перевезеннях для обох країн є автомобільний і залізничний. Тому доцільно запозичити досвід із розвитку системи швидкісних залізниць «Сінкансен» (швидкість до 300 км/год) у японських фахівців.
Правильна відповідь – 1 4 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку сільського господарства у світі.
У високорозвинених країнах на сучасному етапі розвитку різко скоротилася частка зайнятих у сільському господарстві. Це пов’язано з інтенсифікацією сільського господарства, яке стає все більш механізованим. Високий рівень механізації сприяє підвищенню продуктивності праці в аграрному секторі. Відокремлення від сільського господарства переробних галузей теж зменшило кількість зайнятих у цьому секторі.
Правильна відповідь – 1 3 5.
Знайшли помилку? Пишіть на