ЗНО онлайн 2016 року з географії – пробний тест
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю.
Завдання скеровано на оцінювання знань про пізнання Землі в часи Середньовіччя й епоху Великих географічних відкриттів.
Найдавніший глобус, що дійшов до нашого часу, створено 1492 року німецьким географом і мандрівником Мартіном Бехаймом. Дослідник назвав цей глобус «Земним яблуком» і відобразив на ньому знання європейців про землі, відомі наприкінці ХV століття. Не всі частини суходолу позначено на глобусі Бехайма точно, а таку частину світу як Америка (Новий Світ) не нанесено взагалі. Америку відкрито того самого року, що й створено цей глобус, однак Христофор Колумб повернувся з плавання в Європу 1493 року, тож лише тоді європейці дізналися про Новий Світ.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Освітлення і теплові пояси Землі. Форма й рухи Землі, їхні наслідки.
Завдання використовують для перевірки знань про рухи Землі і їхні наслідки для природи.
Земля здійснює два види рухів – навколо своєї осі за добу й навколо Сонця за рік. Під час розв’язування завдання потрібно взяти до уваги річний рух навколо Сонця, бо йдеться про пору року від грудня до березня в Південній півкулі. Земну вісь нахилено під кутом 66°30′ до площини орбіти. Унаслідок цього Земля почергово повертається до Сонця то Північною, то Південною півкулями.
Двічі на рік Земля займає таке положення відносно Сонця, коли обидві півкулі освітлено однаково, і день дорівнює ночі, бо в ці дні Сонце в зеніті над екватором. Такі дні називають весняним (21 березня) й осіннім (23 вересня) рівноденням.
Коли Землю повернуто до Сонця Північним полюсом, тоді воно більше освітлює і нагріває Північну півкулю. Дні стають довшими, а ночі – коротшими, настає тепла пора року – літо, Сонце в зеніті над Північним тропіком (22 червня – день літнього сонцестояння). У цей час Південний полюс відвернуто від Сонця, і воно менше освітлює і нагріває Південну півкулю, там зима.
Через півроку Земля змінить своє положення, Сонце більше освітлюватиме Південний полюс і нагріватиме Південну півкулю, там буде літо. Сонце перебуватиме в зеніті над Південним тропіком (22 грудня – день літнього сонцестояння для Південної півкулі), а в Північній – 22 грудня – день зимового сонцестояння.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану.
Завдання скеровано на оцінювання вміння «читати» план місцевості, розпізнавати умовні знаки на ньому.
Абсолютна висота – це висота місцевості над рівнем моря. На планах висоту місцевості позначають горизонталями. На фрагменті топографічної карти точки з найвищими відмітками розташовано на заході (зліва), тут проходить горизонталь 150 м. Далі на схід висоти зменшуються, тобто місцевість знижується, і в точці В, якою відмічено болото біля ставка, зазначено найменшу абсолютну висоту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Мінерали й гірські породи.
Завдання скеровано на оцінювання знань про походження мінералів і гірських порід.
В умові завдання зазначено, що гірські породи утворилися внаслідок застигання лави, тобто під час виходу магми на поверхню. Під час тверднення з магми утворюються базальти. Коли лава спускається конусом вулкана, вона піниться, продукт застигання спіненої лави – пемза. В інших варіантах відповідей ідеться про гірські породи осадового походження – пісковик, торф, вапняк.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Рух води в Океані. Течії.
Завдання використовують для оцінювання знання основних термінів із теми «Гідросфера».
Температура течій не є абсолютною величиною, а залежить від температури навколишніх вод в океані. Якщо навколишні води холодніші за течію – вона тепла, якщо тепліші – холодна. Тобто холодною вважають течію, температура якої нижча від температури навколишніх вод.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера.
Завдання націлено на оцінювання знання основних термінів із теми «Гідросфера».
Для правильного розв’язання завдання потрібно розрізняти поняття «територія» і «акваторія». Територія (від лат. terra – земля) – поверхня суходолу. Акваторія (від лат. aqua – вода) – поверхня води.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Клімат й основні кліматотвірні чинники.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних кліматотвірних чинників.
Париж, як і більша частина Європи, лежить у помірному кліматичному поясі. Для раціонального визначення напрямку мандрівки повітряною кулею зі столиці Франції потрібно знати, який вітер переважно дме в Парижі. У помірному поясі постійними вітрами є західні, які дмуть на схід. У тому самому напрямку потрібно спланувати подорож, оскільки вітер сприятиме пересуванню повітряної кулі, пришвидшуватиме її рух.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі й властивості.
Завдання використовують для оцінювання знань про головні властивості й закономірності географічної оболонки Землі.
Однією із закономірностей географічної оболонки Землі є широтна зональність рівнин – закономірна зміна природних компонентів і природних комплексів у напрямку від екватора до полюсів. Цю зональність зумовлено неоднаковою кількістю тепла, яке надходить на різні широти у зв’язку з кулястою формою Землі й рухом її навколо Сонця.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини.
Завдання використовують для перевірки знання географічної карти й місцеположення відомих об’єктів гідросфери.
Світовий океан розділяють на чотири океани – Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий. Іноді виокремлюють п’ятий океан – Південний (навколо Антарктиди). Індійський океан омиває береги Індії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки й частини світу.
Завдання націлено на оцінювання знань про основні об’єкти вивчення географії материків й океанів».
На Землі виокремлюють шість материків. Це – Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія. Частин світу також шість: Євразію розділено на Європу й Азію, а обидві Америки – Північна й Південна – утворюють одну частину світу – Америку. Решті частин світу – Африці, Антарктиді, Австралії й Океанії – відповідають однойменні материки.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Австралія: води суходолу.
Завдання спрямовано на оцінювання знання природних особливостей річок Австралії.
Через посушливий клімат в Австралії немає повноводних річок. Переважають річки маловодні, які часто пересихають, оскільки основним джерелом їхнього живлення є нечисленні дощі. Для внутрішніх пустельних районах характерні тимчасові водотоки, що пересихають, – кріки. Їхні сухі річища вода наповнює лише після рідкісних злив у верхів’ї, а потім вони швидко висихають.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія: тектонічна будова, рельєф.
Завдання скеровано на оцінювання знання тектонічних особливостей і рельєфу Євразії.
Гори Євразії сформовано в різні епохи горотворення, тому вони різняться між собою за висотою і формою поверхні. Старі гори – Скандинавські, Уральські – приурочено до областей давньої складчастості. Зазвичай вони невисокі, з округлими вершинами. Гори Тянь-Шань, що також є старими, із плином часу руйнувалися, але протягом останніх горотворень знову піднялися. Нині вони дуже високі, їхні схили круті, а вершини плоскі. Такі гори називають відродженими.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Озера.
Завдання використовують для оцінювання знання походження озерних улоговин.
Одним із типів озерних улоговин є залишкові озера – залишки давніх морських басейнів. До таких відносять озера Чад, Ейр й Аральське море. Ці озера належать до безстічних, із яких жодна річка не витікає. Переважно такі озера солоні, бо немає річок, які б виносили з них накопичувані солі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
За допомогою завдання перевіряють уміння «читати» профіль поверхні материків.
Проаналізувавши профіль материка Північна Америка, можна дійти висновку, що його західну частину (А) займають високі гори. Це – Кордильєри, які переходять у рівнину (Б) із висотами до 500 метрів – Великі рівнини. На сході материка лежать невисокі гори з пологими схилами й висотами 1000–1500 метрів – Аппалачі (В). Низовину висотою до 200 метрів позначено Г. Це – Приатлантична низовина.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси й типи клімату.
Завдання скеровано на оцінювання вміння «читати» кліматограму й визначати тип клімату.
У Південній півкулі літо тоді, коли в Північній – зима. Проаналізувавши кліматограму, можна дійти висновку: найвищі температури (+25 ℃) спостерігають у період від листопада-грудня до березня-квітня, а найнижчі (+15 ℃) – у холодний період – від травня-червня до серпня-вересня.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Фізико-географічне положення території України.
Завдання скеровано на оцінювання знання фізико-географічного положення території України.
Україна простягається на материку Євразія, яка відносно екватора лежить у Північній півкулі. Нульовий меридіан розділяє земну кулю на Західну й Східну півкулі: від 0° довготи на схід – Східна, від 0° довготи на захід – Західна. Україна – країна Східної Європи – лежить у Східній півкулі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних форм рельєфу України, особливостей їхнього розташування.
Територія України має рівнинний рельєф із переважанням низовин (70 %). У завданні зазначено висоти 120–150 м, отже, ідеться про низовину (від 0 м до 200 м). З-поміж двох низовин, наведених у варіантах відповіді, похил на південь має Причорноморська низовина. Для неї також характерні широкі річкові долини нижніх течій найбільших річок України – Дніпра, Дністра, Дунаю, Південного Бугу. Низовину порізано балками (результат водної ерозії) і подами (плоскими зниженнями від вимивання дрібних частинок ґрунту водами й просідання поверхні).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Основні тектонічні структури. Зв’язок рельєфу з тектонічними структурами.
За допомогою завдання перевіряють уміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами, рельєфом і заляганням корисних копалин певної групи.
Така тектонічна структура як щит пов’язана з височинними формами рельєфу й рудними корисними копалинами чорних металів (залізні й марганцеві руди). Тектонічним западинам відповідають низовини в рельєфі й осадові корисні копалини (газ, нафта). Складчастим системам відповідають гори в рельєфі й корисні копалини кольорових руд (мідні, олов’яні). Тобто правильне поєднання тектонічної структури, форми рельєфу й видів корисних копалин на території України таке: Дніпровсько-Донецька западина – Придніпровська низовина – нафта, газ
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси.
Завдання націлено на оцінювання вміння «читати» синоптичну карту й знання кліматичних характеристик території України.
Для розв’язання завдання потрібно на синоптичній карті знайти позначку теплого фронту. Він просувається на північний захід, і в цій частині України спостерігатимуть підвищення температури повітря.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ґрунти й ґрунтові ресурси.
Завдання використовують для оцінювання знань про особливості формування ґрунтів.
Ґрунт формується під впливом багатьох чинників, але основним, що визначає його родючість, є рослинність. Найродючіші ґрунти – чорноземи, що утворилися під густими степовими травами, рештки яких перегнили в умовах посушливого клімату й збагатили ґрунт перегноєм (гумусом). Тому за рослинним покривом ділянки можна визначити тип ґрунту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Води суходолу й водні ресурси. Річки.
Завдання скеровано на оцінювання знання характеристики річок України, їхніх гідрографічних особливостей.
Річки Дніпро, Дністер, Дунай, Південний Буг упадають у Чорне море. На карті буквою А позначено басейн Західного Бугу, який належить до басейну Балтійського моря. Буквою Б – басейн Сіверського Донця, що впадає в Дон (басейн Азовського моря), а буквою В – невеличкі річки басейну Азовського моря. Басейн Тиси, яка впадає в Дунай, що несе свої води в Чорне море, позначено буквою Г.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рослинність.
Завдання спрямовано на оцінювання знання рослинного світу України.
В Українських Карпатах збереглися реліктові рослини, як-от: тис ягідний, рододендрон східнокарпатський. На високогірних хребтах трапляється білотка альпійська (едельвейс).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Зайнятість населення у світі й Україні.
Завдання скеровано на оцінювання знання демографічних процесів, пов’язаних із трудовими ресурсами.
Економічно активне населення (ЕАН) – це населення, яке пропонує свою робочу силу для виробництва товарів і послуг. До ЕАН належать особи, зайняті економічною діяльністю, що приносить дохід, а також особи зі статусом безробітного.
Перерозподілення між галузями й маятникові міграції не впливають на чисельність ЕАН. Якщо ж імміграція працездатних людей перевищує еміграцію, то кількість ЕАН зростатиме, а не зменшуватиметься. Натомість зростання кількості людей, вік яких вищий від працездатного, призведе до зменшення чисельності економічно активного населення.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Форми просторової організації національної економіки.
Завдання скеровано на оцінювання знань про територіальну структуру економіки України.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати критерії виділення просторових форм: у промисловому пункті розміщено одне підприємство, у промисловому центрі – кілька підприємств певної спеціалізації. Промислові центри, які мають спільну інфраструктуру, утворюють промисловий вузол. А промислові вузли формують промислову агломерацію.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання основних особливостей розвитку металургійної промисловості в Україні.
В Україні склалися сприятливі умови для розвитку чорної металургії, яка приносить понад 30 % валютних надходжень країни, бо 4/5 її продукції експортують. Через надлишкові виробничі потужності українські металурги мають орієнтуватися на зовнішню торгівлю.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання скеровано на оцінювання вміння визначати чинники розміщення підприємств й основні центри промисловості.
Атомні електростанції (Запорізька, Південноукраїнська, Хмельницька, Рівненська АЕС) працюють у чотирьох центрах, які не збігаються з тими, що позначено на карті. Центри кольорової металургії зосереджено в Придніпров’ї, на Донбасі. Нафтопереробні підприємства зорієнтовано на імпортну сировину (Одеса, Лисичанськ, Кременчук). Тож ці варіанти відповіді не задовольняють умову завдання. Розміщення галузей авіаракетобудування зорієнтовано на науково-технічну базу, створену в Києві й Харкові, а в Дніпрі виготовляють ракетоносії «Зеніт», «Дніпро», «Циклон». Саме ці центри позначено на карті.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей розвитку хімічного виробництва в Україні, його територіальної структури.
Шини виробляють у Білій Церкві (Столичний район) і в Дніпрі (Придніпровський район); азотні добрива – у Кам’янському (Придніпровський район), Горлівці, Сєвєродонецьку (Донецький район); соду – у Слов’янську, Лисичанську (Донецький район). Фармацевтичні фабрики, що виготовляють ліки, зорієнтовано на висококваліфіковані кадри й наукові установи великих міст – Києва, Харкова, Львова, що є основними центрами Столичного, Північно-Східного й Карпатського економічних районів відповідно.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво будівельних матеріалів.
Завдання скеровано на оцінювання знання чинників розміщення підприємств цементної промисловості.
Цемент належить до в’язівних будівельних матеріалів. Для його виробництва використовують корисні копалини групи «сировина будівельної промисловості» – мергелі, вапняки, глини. Тому це виробництво зорієнтовано на родовища сировини. Окрім того, воно забруднює навколишнє середовище. У Києві велике скупчення населення, а будівництво великого цементного заводу може через забруднення атмосфери його викидами призвести до погіршення стану довкілля.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання використовують для оцінювання знання зональної спеціалізації сільського господарства в Україні, її особливостей.
Для вибору групи сільськогосподарських культур, що належать до тієї самої зони, потрібно знати особливості вирощування кожної з них. Соняшник, кукурудза, тютюн – теплолюбні, рис потребує тепла й вологи, льон-довгунець, картопля, жито, хміль – вологолюбні. Тож сільськогосподарські культури, які доцільно вирощувати в межах однієї сільськогосподарської зони, такі: льон-довгунець, картопля, озиме жито.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Розселення. Класифікація міст за функціями. Охорона здоров’я.
Завдання скеровано на оцінювання знання класифікації міст за функціями й основних центрів охорони здоров’я в Україні.
Трускавець – відомий не лише в межах України, а й за кордоном бальнеологічний курорт. Однією з причин його популярності є мінеральні лікувальні води («Нафтуся», «Марія», «Софія», «Броніслава»). Сюди на відпочинок й оздоровлення їдуть з усіх куточків України, країн колишнього СРСР, Європи. Трускавець – місто-курорт на Львівщині.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Торгівля. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків.
Завдання скеровано на оцінювання знань про сучасні зовнішньоекономічні торговельні зв’язки й структуру експорту України.
У відповіді потрібно вказати неправильне твердження, а думка про те, що природно-історичний чинник відіграє значну роль у наданні туристичних послуг, буде слушною, бо Україна – країна багатої історично-культурної спадщини з розмаїттям природних об’єктів. У структурі експорту України велика частка сировини (залізна руда, чорні метали) і сільськогосподарської продукції (соняшникова олія, кукурудза, пшениця, цукор, насіння ріпаку). Це теж правильне твердження. У структурі експорту послуг переважають транспортні для країн СНД, бо Україна – транзитна країна, через яку проходять міжнародні транспортні коридори. Вартість імпорту нафти й природного газу становить понад 20 %, а не 10 %.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України.
Завдання націлено на оцінювання знання характерних рис і проблем розвитку економічних районів України.
Наймасштабніша екологічна катастрофа в історії людства – це аварія на Чорнобильській АЕС, яка сталася 26 квітня 1986 року. Сьогодні тридцятикілометрова зона довкола Чорнобиля (Київська область) – це безлюдна зона відчуження. Київська область входить у Столичний економічний район.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Світове господарство. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку.
Завдання скеровано на оцінювання знання типів країн за економічним розвитком і вміння аналізувати діаграму структури валового внутрішнього продукту (ВВП).
За результатами аналізування діаграми можна дійти висновку, що 79 % ВВП припадає на сферу послуг (третинний сектор), 19 % – на промисловість (вторинний сектор) і лише 2 % – на сільське господарство (первинний сектор). Отже, більша частка ВВП належить невиробничій сфері, як-от: банківський сектор, освіта, торгівля, туризм, ІТ-технології, наука тощо. І, відповідно, дуже мала частка ВВП належить сільському господарству. Така структура валового внутрішнього продукту властива високорозвиненим країнам постіндустріального типу, де у виробництві використовують автоматизацію, роботизацію, комп’ютеризацію, а високомеханізоване сільське господарство інтенсивного типу розвитку не потребує робочих рук.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Релігійний склад населення.
Завдання використовують для оцінювання знань про світові релігії, релігійний склад населення.
Основними релігіями світу є християнство, мусульманство (іслам) і буддизм. Окрім цих трьох світових релігій є місцеві релігії: синтоїзм, індуїзм, іудаїзм, конфуціанство, які сповідує вужче коло людей. Синтоїзм – національна релігія японців, основні засади якої стверджують, що Японія – країна богів, а японці – божественні нащадки. Синтоїзм пов’язано з радісними подіями в житті японців, а буддизм – із сумними, тому більшість японців сповідують обидві релігії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість. Показники ресурсозабезпеченості.
Завдання скеровано на оцінювання розуміння змісту поняття «ресурсозабезпеченість».
Ресурсозабезпеченість – це показник, за яким визначають природне багатство країни. Ресурсозабезпеченість обчислюють як відношення запасів природної сировини до обсягів її використання. Для правильного розв’язання завдання потрібно поділити обсяг запасів кожного з видів мінеральної сировини на її щорічний видобуток і вибрати найменший з отриманих результатів ділення.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи й світу. Білорусь.
Завдання націлено на перевірку знання географічного положення території України й сусідніх держав.
З-поміж наведених держав приморською є лише Україна. Білорусь не має виходу до моря; за територіальним устроєм обидві країни унітарні, а не федеративні; тип економіки перехідний від планової до ринкової. За формою правління обидві країни – республіки: Україна – парламентсько-президентська, Білорусь – президентська.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Міжнародний поділ праці.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати картосхему й визначати місце країн у міжнародному географічному поділі праці (МГПП).
Для правильного виконання завдання потрібно знати місцеположення країн на карті. Темним кольором позначено США, Мексику, Канаду, Венесуелу, Саудівську Аравію, Росію, Китай, Іран, тобто країни з найбільшими обсягами видобування нафти, більшість із яких є членами Організації країн-експортерів нафти (ОПЕК). Про заготівлю деревини в тропічній пустельній країні – Саудівській Аравії – не йдеться. Мідь виплавляють у країнах «мідного поясу» – Чилі, Перу, у виробництві автомобілів головну роль відіграють високорозвинені країни світу – США, Японія, Німеччиня, Франція, Італія, Іспанія.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знань про особливості розвитку галузі тваринництва сільського господарства світу.
Амазонська низовина заболочена й укрита вологими екваторіальними лісами, тому не придатна для пасовищ. Велика Китайська рівнина, яка лежить у зоні мусонного клімату, – основна житниця Китаю, де переважає рослинництво, здебільшого вирощування рису. Індо-Гангську низовину, утворену поживними наносами річок, також використовують для вирощування рослин. Великі рівнини США, що простягаються від Канади до Мексики, – основна зона пасовищ, бо в країні переважає інтенсивне тваринництво (68 %) м’ясного напряму.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання спрямовано на оцінювання знання основних тенденцій розвитку сучасного машинобудування у світі.
Спеціалізація Донбасу – вугільна промисловість і чорна металургія. Тому в місцях виробництва чорних металів (чавун, сталь) може розвиватися галузь машинобудування, яка використовує велику кількість цієї сировини. Передусім ідеться про важке машинобудування, яке виготовляє устаткування для вугільної промисловості, ковальсько-пресове обладнання, дорожньо-будівельну техніку тощо. Тобто в Донбасі важке машинобудування, розвинуте на базі чорної металургії, забезпечує устаткуванням вугільну галузь. Рур (Німеччина), Мідленд (Велика Британія), Приозер’я (США) – основні регіони видобутку кам’яного вугілля, на основі яких працює чорна металургія, що забезпечує вугільну промисловість машинами. Економіка мегаполісу Токайдо (Японія) працює на імпортній (80 % вугілля, 98 % залізної руди) сировині, але входить у десятку лідерів світової чорної металургії й важкого машинобудування. В інших варіантах відповіді зазначено галузі точного машинобудування, зорієнтованого на науково-технічну базу й висококваліфіковані кадри.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Європи.
Завдання націлено на оцінювання знання особливостей розвитку нафтохімічної промисловості країн західної Європи, її основних виробництв.
Найбільші нафтопереробні виробництва розміщено на території країн, що розвиваються. У високорозвинених країнах Західної Європи нафтопереробна й нафтохімічна промисловість переважно працюють на імпортній сировині. Головні вантажопотоки танкерів із нафтою прямують від портів країн Перської затоки до портів нафтопереробки в Західній Європі, як-от: Гамбург (Німеччина), Гавр (Франція), Лондон, Мідлсбро, Ліверпуль, Единбург (Велика Британія), Генуя (Італія).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Загальна характеристика Африки.
Завдання скеровано на оцінювання знань щодо економічного рівня розвитку країн Африки.
Транспортна система Африки складалася в колоніальний період й обслуговувала економічні інтереси країн-метрополій. Фактично в регіоні немає сучасної транспортної мережі. Найліпше вона розвинута в Південно-Африканській Республіці (ПАР) і прибережних частинах країн Північної Африки. Більшу частину вантажопотоків у межах материка забезпечує залізничний транспорт, а зовнішні перевезення здійснюють морським транспортом.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Завдання використовують для перевірки знань про глобальні проблеми людства, причини їхнього виникнення, наслідки для природи й населення.
Однією з найголовніших глобальних проблем є екологічна, яка на початку ХХІ століття істотно загострилася. Білі ведмеді – мешканці Арктики, їхнє життя пов’язане з кригою, на якій вони плавають і шукають їжу. Через глобальне потепління площа криги скорочується, тварини залишаються без здобичі й усе частіше голодують.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків й океанів. Тектонічні структури: платформи й області складчастості.
Завдання скеровано на оцінювання розуміння однієї з основних географічних закономірностей – узаємозв’язку тектонічних структур і форм рельєфу з їхнім розташуванням на материках.
Платформам у рельєфі відповідають рівнинні ділянки. Південноамериканській платформі належить Бразильське плоскогір’я; на Північноамериканській лежать Центральні рівнини. У межах Східноєвропейської платформи лежить Придніпровська низовина, а в межах Індостанської – плоскогір’я Декан.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Природні зони. Природокористування.
Завдання використовують для оцінювання знання характерних особливостей природних зон України, їхніх типових ландшафтів і природоохоронних об’єктів.
Шацькі озера лежать у межах Волинського Полісся, Олешківські піски – пустеля на Херсонщині в Причорномор’ї. Букові праліси Карпат – об’єкт спадщини ЮНЕСКО, а печера Солдатська утворилася в Криму.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси й статево-віковий склад населення.
Завдання націлено на перевірку вміння визначати основні показники демографічних процесів: густоту населення, його природний рух, сальдо міграції, рівень урбанізації.
Природний рух населення (‰) – це різниця між народжуваністю і смертністю, про що йдеться у варіанті відповіді А. Сальдо міграції – різниця між кількістю емігрантів й іммігрантів, одиниця вимірювання – особа (варіант відповіді В). У варіанті Д, у якому одиницею вимірювання також є особа, наведено нереально велику кількість емігрантів для країни, чисельність населення якої менша від 52 млн (42 760 500 осіб станом на 01.01.2016, 41 902 400 осіб станом на 01.01.2020), тож цей варіант не може відповідати сальдо міграції. Густота населення – це кількість осіб на території площею 1 км² (варіант відповіді Б – 75,2 особи/км²). Рівень урбанізації – частка (%) міських жителів від загальної кількості населення (варіант відповіді Г).
Правильна відповідь 1Б 2А 3В 4Г
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних рис господарства України, уміння визначати перспективу розвитку її областей.
Для правильного визначення інвестиційних проектів потрібно знати спеціалізацію кожної з областей України. Логічно гірськолижний комплекс будувати в Львівській області, а реконструювати металургійний комбінат – у Дніпропетровській. Будівництво й реконструкція цукрових заводів доречні в зоні культивування цукрового буряку – у Вінницькій області, а вирощування і перероблення винограду – на Одещині.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво й постачання електроенергії.
Завдання спрямовано на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку електроенергетики світу.
В Ісландії широко використовують внутрішнє тепло Землі й будують геотермальні електростанції. У Франції основну частку електроенергії виробляють атомні електростанції (АЕС). У Польщі розвинуто теплову електроенергетику на власному вугіллі. Канада активно використовує енергію річок, тому гідроелектростанції (ГЕС) виробляють у країні 54 % електроенергії.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Азія. Європа. Австралія.
Завдання скеровано на оцінювання знання характерних особливостей господарства країн світу.
Найрозвиненіші країни, наприклад, Японія, мають постіндустріальну економіку. Високорозвинена країна з аграрно-сировинною спеціалізацією – Австралія. Країна, що поєднує планову й командно-адміністративну економіку – Китай, а країна, що розвивається – Індія.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Географічні координати.
За допомогою завдання перевіряють уміння визначати географічну широту об’єкта (відстань до екватора).
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту (від 0° до 90° в обох півкулях) визначають від екватора за лініями паралелей, які проведено паралельно йому. Значення широти наведено на вертикальних рамках карти. У цьому завданні паралелі проведено через 1°. Місто Немирів лежить на паралелі 49°. Це – його географічна широта.
Правильна відповідь – 49.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння визначати місцевий час.
Місцевий час – це час на певному меридіані. Тож його визначають за меридіанами, тобто за географічною довготою. Географічна довгота – це виражена в градусах відстань об’єкта від нульового меридіана. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°. Відлік починають від Гринвіцького меридіана, тобто від 0°. Географічна довгота Львова – 24°, Лубен – 33°. Різниця між ними становить 8° (33° - 24° = 9°). Земля робить оберт на 1° дуги меридіана за 4 хвилини. Тому різницю в часі обчислюють так: 9 ∙ 4 = 36 (хвилин). Отже, місцевий час Львова відстає від місцевого часу Лубен на 36 хвилин.
Правильна відповідь – 36.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати азимут.
Азимут – це кут, який визначають за годинниковою стрілкою, між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет. За умовою завдання літак летітиме зі Львова до Харкова не точно на схід, а відхилятиметься в бік зменшення кута на 1°. Азимут сходу становить 90°, від яких потрібно відняти 1° – величину відхилення.
Правильна відповідь – 89.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
Завдання націлено на перевірку вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоби визначити відстань чи довжину на місцевості, потрібно довжину заданого відрізку помножити на масштаб. Масштаб карти – 1 : 12 000 000. В іменованому масштабі в 1 см – 12 000 000 см. Переведемо сантиметри в метри (в 1 см – 120 000 м), а потім – у кілометри (в 1 см – 120 км). У завданні зазначено, що відстань між двома об’єктами на карті становить 3 см. Виконавши множення (120 ∙ 3 = 360), дістанемо відстань між двома об’єктами на місцевості – 360 км.
Правильна відповідь – 360.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Африка.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей природи Африки.
Африка – найжаркіший материк планети, де поблизу міста Тріполі зафіксовано найвищу на Землі температуру повітря, що становить +57,7 ℃. Це зумовлено тим, що екватор перетинає Африку майже посередині. Через таке розташування відносно екватора кліматичні пояси й природні зони змінюються симетрично в обох півкулях. Найвищою точкою Африки є вулкан Кіліманджаро (5 895 м). Інші відповіді не можуть бути правильними: материк не відчуває впливу західних вітрів, бо не лежить у помірних широтах; дерново-підзолисті ґрунти поширені в зоні мішаних лісів, якої в Африці немає. Найповноводніша річка – Амазонка – протікає в Південній Америці, а евкаліпт – символ Австралії.
Правильна відповідь – 1 3 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Води суходолу й водні ресурси.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей поверхневих вод України.
Річки України належать до басейнів трьох морів: Азовського, Балтійського (Західний Буг) і Чорного. Більшість річок – до басейнів двох морів – Азовського й Чорного. На Дніпрі побудовано шість найбільших водосховищ: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Кам’янське, Дніпровське, Каховське. Північна Україна (Полісся) багата на болота, кількість яких зменшується з просуванням на південь через зменшення кількості опадів.
Інші відповіді не можуть бути правильними. Річки України не живляться льодовиками, бо ті в українських горах не утворюються. Великі за площею озера лежать на рівнинах у заплаві Дунаю, на Причорноморській низовині й у північно-західній частині на Поліссі. Східні й південні області забезпечено водними ресурсами найгірше, тому туди прокладено канали з Дніпра, які перерозподіляють воду. З Полісся в приморські міста-порти воду каналами не постачають.
Правильна відповідь – 1 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних рис розвитку сучасного сільського господарства світу й уміння аналізувати статистичні дані.
За результатами аналізу наведених у таблиці даних можна дійти висновку: площу посівів технічних культур значно збільшено. Соняшник використовують для виробництва олії, халви, маргарину. Тож збільшення площі посівів соняшника зумовить збільшення частки української продукції на світовому ринку соняшникової олії. А також стримуватиме зростання цін на олію, халву, маргарин, бо на внутрішньому ринку такої продукції вдосталь. З відходів соняшника (лушпиння), сої й ріпаку виробляють альтернативне паливо – біодизель. Це сприятиме створенню потужної сировинної бази для виробництва біопалива.
Правильна відповідь – 3 4 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво й постачання електроенергії.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних тенденцій розвитку електроенергетики в Україні.
У зв’язку з військовими подіями на Сході проблема дефіциту енергетичного вугілля з Донбасу загострилася. Її розв’язанню сприятиме скорочення неефективних виробництв, ширше використання альтернативних джерел енергії – вітру, сонця, біопалива. Більшу частку електроенергії виробляють атомні електростанції (АЕС), тому потрібно вводити в експлуатацію нові блоки. Інші способи розв’язування неприйнятні, бо відключити побутових споживачів від енергосистеми неможливо, переводити підприємства на скорочений графік роботи нераціонально. Будівництво нових гідроелектростанцій (ГЕС) на Дніпрі не є доцільним, оскільки спорудження їх обходиться державі найдорожче, а потужність їхня найменша. Якщо ж переводити ТЕС на імпортний (дорогий) газ, то й електроенергія подорожчає.
Правильна відповідь – 1 3 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Статево-віковий склад населення світу й України. Аналіз статево-вікових пірамід.
Завдання скеровано на оцінювання вміння аналізувати статево-вікову піраміду.
Широка основа піраміди, наведеної в завданні, свідчить про високу народжуваність, унаслідок якої збільшуватимуться витрати на освіту дітей, а згодом зросте частка працездатного населення. На діаграмі відображено сповільнення темпів демографічного вибуху, оскільки чисельність дітей віком від 0 років до 5 років така сама, як і від 5 років до 10 років.
Правильна відповідь – 1 4 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку.
Завдання використовують для оцінювання знання основних характерних рис країн «Великої сімки».
Ідеться про найрозвиненіші країни світу, які мають вирішальний вплив на економіку й політику світу. Це – США, Японія, Німеччина, Велика Британія, Франція, Італія, Канада. Країни перебувають на постіндустріальному етапі розвитку економіки, є великими експортерами капіталу й послуг, володіють потужними транснаціональними корпораціями.
Правильна відповідь – 2 3 7.
Знайшли помилку? Пишіть на