ЗНО онлайн 2017 року з географії – додаткова сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі, їх географічне значення.
Тестове завдання оцінює знання про першу навколосвітню подорож Фернана Магеллана та її значення для географічної науки.
Відомо, що метою подорожі Фернана Магеллана було дістатися західним шляхом до Молуккських островів, які також відомі як Острови прянощів.
На той час Америка європейцям вже була відомою, і експедиція вирушила з Іспанії на захід через Атлантичний океан уздовж східного узбережжя Південної Америки. Вийшовши через протоку (потім названу Магеллановою) у Тихий океан, моряки прибули на острови зі сходу. Завантажили прянощі і вирушили через Індійський океан уздовж західного узбережжя Африки до Європи. Так було здійснено першу навколосвітню експедицію, яка мала величезне значення для географічої науки: доведено, що Земля має форму кулі, Світовий океан – єдиний, на Землі більше води, ніж суходолу, названо океан Тихим і нанесено на карту світу деякі острови.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Форма і рухи Землі, їх наслідки.
Тестове завдання оцінює знання про рухи Землі і їх наслідки для природи.
У завданні треба знайти точку, де Сонце в зеніті буває двічі на рік. Отже, мова йде не про добовий рух Землі, а про річний рух довкола Сонця.
Двічі на рік Земля займає таке положення відносно Сонця, коли обидві півкулі освітлюються однаково і день дорівнє ночі, тому що в ці дні Сонце в зеніті над екватором.
Такі дні називають осіннє (23 вересня) і весняне (21 березня) рівнодення. На тропіках Сонце в зеніті може бути лише раз на рік – на Північному 22 червня (день літнього сонцестояння), на Південному 22 грудня (день зимового сонцестояння).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану.
Тестове завдання оцінює вміння читати план місцевості, розпізнавати умовні знаки.
На плані місцевості шукаємо озеро Глибоке, дивимося які умовні знаки нанесено довкола озера. Бачимо, що довкола всього озера позначено болото. Отже, саме це буде перешкодою для жителів навколишніх сіл в облашуванні відпочинкової зони.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Літосферні плити, наслідки їх переміщення.
Пропоноване завдання оцінює знання про літосферні плити, їх рухи і наслідки.
Літосферна плита – це великий блок літосфери, який відділений від інших блоків літосфери глибинними розломами. Саме в тих місцях, де земна кора не є суцільною, тобто на краях літосферних плит, спостерігають активні рухи земної кори, землетруси і вулкани. Це – сейсмічні зони чи пояси.
На Землі виділяють дві сейсмічні зони – Тихоокеанське «вогняне кільце» і Середземноморська. Тихоокеанська утворилася довкола Тихоокеанської літосферної плити і є найбільшою.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Гідросфера. Рух води в Океані.
Тестове завдання оцінює знання про рух води у Світовому океані.
Цунамі – велетенські хвилі, спричинені підводними землетрусами чи вулканами. На відміну від інших хвиль, у цунамі рухається вся товща води, а не поверхневий шар.
Коли цунамі зароджується у відкритому просторі океану, воно не є загрозливим. Небезпеку воно становить тоді, коли наближається до берега, де глибина є меншою. Хвиля забирає воду від берега і підіймає її вгору, стає подібною до величезної стіни, яка падає на берег.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Води суходолу – поверхневі і підземні. Живлення, водний режим і робота річок.
Тестове завдання оцінює знання про річку, її режим, живлення і характер течії.
Річковий басейн – це територія на земній поверхні, з якої річка збирає свої води для живлення. Головна роль у живленні річки належить кліматичним умовам території, якою протікає річка та її притоки.
Від живлення річки залежить її режим, тобто коливання рівня води. Основні стадії режиму – повінь, паводок і межень.
Повінь – це тривале щорічне підняття рівня води, яке відбувається в той самий сезон.
Паводок – це раптове підняття рівня води внаслідок сильних дощів.
Межень – це найнижчий рівень води в річці. Саме ці характеристики режиму річки залежать від кліматичних умов.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Температура повітря.
Тестове завдання оцінює знання про температуру повітря та її зміну з висотою.
Відомо, що температура повітря залежить від кута падіння сонячних променів. Повітря нагрівається не від сонячних променів, а від поверхні землі. Це означає, що з висотою стає холодніше, тобто температура знижується з підняттям угору – на кожні 1000 м знижується на 6℃. У зворотному напрямку температура підвищується, тобто коли ми спускаємося з гори, стає тепліше. Якщо на цій схемі найнижча температура була у точці 3, то найвища – у точці 1.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Тихий океан. Органічний світ і природні ресурси. Острови в Тихому океані.
Тестове завдання оцінює знання про органічний світ океанів.
У завданні потрібно визначити район поширення коралів. При цьому є багато інформації про умови їх росту: теплі води, багато світла і кисню, солоність 33–40‰. За умовами можна здогадатися, що це район теплих і солоних вод – тропічні широти.
Якщо розглянути варіанти відповідей, то неправильним будуть: центр Арктики, бо там холодні води; улоговини Атлантичного та Індійського океанів, бо на глибині холодно і нема світла; межі Південноамериканської літосферної плити, бо плита лежить не тільки в тропічних широтах.
Отже, залишився шельф Південно-Східної Азії та Східної Австралії. Саме тут, біля східних берегів Австралії, є найдовша на Землі коралова споруда – Великий Бар’єрний риф, а у водах Південно-Східної Азії утворилися численні коралові острови.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі , її межі і властивості.
Тестове завдання оцінює знання про головні властивості та закономірності географічної оболонки Землі.
У завданні читаємо, що в ландшафтах відбуваються сезонні зміни природних процесів.
Отже, якщо виділяють сезони, то відбувається ритм: один сезон змінюється іншим. Ритмічність – це одна із закономірностей географічної оболонки, періодична повторюваність певних процесів у часі і просторі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Антарктида. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює основні риси географічного положення материка відносно екватора.
Використайте карту-підказку із завдання № 49.
Відомо, що екватор – уявна лінія, яка розділяє земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну. На географічній карті бачимо, що Антарктида – найпівденніший материк, у центрі якого знаходиться Південний полюс.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природних умов материка Африка.
Відомо, що Сахара – найбільша пустеля світу на півночі Африки.
У завданні треба визначити, які ландшафти займають 70 % її площі. Переглядаючи варіанти відповідей, відразу можна не брати до уваги те, що більша частина зайнята оазисами (квітучі ділянки в пустелі) чи промисловими об’єктами та населеними пунктами. Типові солончаки й солоні озера є в невеликій кількості і не займають такої великої площі.
Отже, залишився варіант – глинисті рівнини й кам’янисті плато, що і буде правильним.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Австралія.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природи материків.
У завданні наведено уривок тексту, читаючи який, відразу помічаємо, що всі явища, описані в ньому, відбуваються навпаки. Ми цього не можемо спостерігати у своїй місцевості – на півдні холодніше, ніж на півночі, рух проти годинникової стрілки. Цей регіон розташований у південній півкулі, де течії в океанах теж рухаються проти годинникової стрілки.
Із варіантів відповідей вибираємо південний материк – Австралія. Упрововж перших знайомств із материком обов’язково наголошують, що це «материк навпаки».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання про тектонічні структури, їх рухи та наслідки цих руіхв.
Відомо, що Північна Америка лежить у межах давньої Північноамериканської платформи. На півночі платформи кристалічний фундамент виходить на поверхню у вигляді Канадського щита. У деяких місцях щит заглиблюється під води океану і знову виходить на земну поверхню на сусідніх островах. Це свідчить про те, що платформа зазнавала опускань.
Якщо розглянути інші варіанти відповідей, то льодовик на Гренландії утворився не через опускання платформи, а через суворі кліматичні умови. Гори Кордильєри є молодими і високими, а Аппалачі – давніми і середніми, тобто не є однакові за висотою. Кількість природних зон залежить від клімату, а кількість висотних поясів – від висоти гір.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Несприятливі природні явища і процеси.
Тестове завдання оцінює знання про несприятливі природні процеси і явища, їх наслідки і способи запобігання.
У завданні описано гірську місцевість, тому потрібно орієнтуватися на ті процеси, що відбуваються в горах.
Бачимо, що така відповідь одна – через дорогу в долину періодично сходять селі.
Селі – це бурхливі короткочасні потоки води й уламків каміння, які спускаються по схилах гір у долини, ущелини. Тією місцевістю, де утворюються селеві потоки, шлях може бути небезпечним для руху транспорту. Тому тут доцільним є спорудження таких перекриттів, які захищають автомобілі від небезпеки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Євразія. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природних зон північних материків.
Зони тундри і тайги поширені на півночі Євразії та Пвнічної Америки в умовах прохолодного клімату, здебільшого на низовинному рельєфі. Як відомо, випаровування в цих природних зонах не є високе, а опадів випадає достатньо, тому території надмірно зволожені.
Якщо проаналізувати інші варіанти відповідей, то континентальний клімат сухий і не може сприяти заболоченню, водопроникні породи теж пропускають воду, а не затримують. На підзолистих грунтах густий ролинний покрив (тайга), а не розріджений.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння характеризувати економіко-географічне положення України на карті Європи і світу.
Аналізуючи варіанти відповідей, методом виключення неправильних приходимо до розв’язку: Україна не межує ні з одною країною Азії чи високорозвиненими країнами Європи, по Дунаю маємо зв’язок з Чорним морем, а не з Балтійським. Наші порти не в Середземному морі, а в Чорному і Азовському.
Залишилась правильна – територією проходять міжнародні транспортні коридори, оскільки Україна займає транзитне положення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про форми рельєфу на території України і вміння "читати" профіль поверхні місцевості.
На профілі на горизонтальному відрізку позначено протяжність території у кілометрах, а на вертикальних – абсолютні висоти форм рельєфу. На профілі з’єднані дві крайні точки території України.
Для виконання цього завдання можна скористатися картою із завдання № 29. Пригалаймо абсолютні висоти основних форм рельєфу на території України: низовини – від 0 м до 200 м, височини – від 200 м до 500 м, гори – від 500 м і вище. Також варто пригадати протяжність території України з півночі на південь (893 км) і з заходу на схід (1316 км).
Аналізуючи лінію профілю, бачимо, що протяжність більша, ніж значення 893 км. Отже, це не будуть крайні точки півночі і півдня. Залишилось з’ясувати, де розташована точка 1 – на заході чи на сході. Рельєф у межах точки 1 – низовина, яка через 550 км переходить у височину (з висотами до 500 м). За височиною – гори з висотами понад 1500 м (середні). Якщо гори є навпроти точки 1, то це східна точка Луганської області.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання кліматичних особливостей території України.
Територія України розташована в помірному кліматичному поясі, у якому виділяють пори року, де повітряні маси і сонячна радіація змінюються за сезонами.
Інші варіанти недоцільно розглядати, тому що неправильним є те, що середньорічні показники радіаційного балансу є від’ємними, а циклони є аномальним явищем.
Радіаційний баланс – це різниця між сумарною і відбитою сонячною радіацією, і в Україні він додатний. На погоду впливають не лише континентальні повітряні маси, а в першу чергу, морські з Атлантики.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та грунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про особливості формування ґрунтів.
Відомо, що ґрунт формується під впливом багатьох чинників, але основним, що визначає його родючість, є рослинність.
Найродючіші ґрунти – чорноземи, що сформувалися під густими степовими травами, які, перегниваючи в умовах посушливого клімату, збагатили ґрунт перегноєм (гумусом). Тому, дивлячись на рослинний покрив ділянки, можна визначити тип ґрунту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рослинність. Зона мішаних та широколистих лісів.
Тестове завдання оцінює знання про особливості рослинного покриву території України і поширення основних видів лісів.
У завданні вказано, що кліматичні умови Полісся придатні для зростання дубів, але все-таки сосен більше. Отже, причина не в кліматі.
Для рослин важливими чинниками є ґрунтово-кліматичні умови.
Аналізуємо варіанти відповідей і шукаємо ті, де мова йде про ґрунти. Така відповідь одна – піски і супіски на бідні поживні речовини. Сосна – найпоширеніше дерево на території України, бо найменш вибагливе до умов зростання, тому й поширені на Поліссі соснові ліси – бори.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про гідрографічні особливості і роботу річок.
З уривку твору бачимо, що місцевість рівнинна, бо описана заболочена низовина (латаття, осока). Серед густої трави виступає камінь-валун (тверда порода) і річка тут наймілкіша – починається брід, потім вода падає і булькоче під каміннями – очевидно, утворився водоспад. Це не що інше, як вихід твердих порід на поверхню – кристалічний щит.
В інших варіантах відповідей описані процеси накопичення пухких порід і яр у вапнякових породах, які теж є пухкими.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Використання природних умов і природних ресурсів та їх охорона. Геоекологічна ситуація в Україні.
Тестове завдання оцінює знання екологічної ситуації та її вплив на розселення.
У завданні сказано, що в місті функціонує підприємство, яке істотно забруднює атмосферу. Щоб оселитися в більш екологічно чистій частині міста, треба в першу чергу скористатися знаннями про переажаючий напрям вітрів, які й переносять брудне повітря. Таку інформацію має роза вітрів. Інші варіанти відповідей розглядати недоцільно.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Розселення.
Завдання оцінює знання про процеси розселення людей.
Щоб виконати це завдання, потрібно пригадати значення поняття «урбанізація».
Урбанізація – це процес зростання частки міських жителів і підвищення ролі міста у суспільстві. На характер процесів урбанізації в Україні впливало багато чинників: міські, більш комфортні, умови проживання, вища зайнятість, тобто можна легше знайти роботу, розвиток соціальної інфраструктури (заклади освіти, охорони здоров’я, культури, спорту та ін.). Усе це прискорювало темпи і процеси урбанізації.
Останнім часом приріст міського населення помітно зменшився. Це пояснюється загальними від’ємними показниками природного приросту в країні, що відбилось і на містах – скоротилася кількість міст-мільйонників. Навколо великих міст сформувалися великі села, проживання в яких ще більш комфортніше, ніж в місті, тому частина людей з великих міст переїхала на проживання в приміську зону. Закриття багатьох великих підприємств, особливо в колишніх містах-промислових центрах витіснило жителів не лише за межі міста, а й за межі країни. Війна на Сході на сході країни, де рівень урбанізації був найвищим, негативно вплинула на процеси розселення.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про вугленосні басейни на території України, їх розміщення.
Для виконання цього завдання треба пам’ятати, що на території України є два кам’яновугільні басейни – Донецький та Львівсько-Волинський – і один буровугільний – Дніпровський.
Дніпровський утворився в межах Українського кристалічного щита і позначений штрихуванням. Темним фоном позначено Донецький (на сході) в межах давньої складчастої споруди і Львівсько-Волинський (на північному заході) в межах прогину Галицько-Волинської западини.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Суспільна та просторова організація господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання просторового розміщення форм промислового виробництва та чинники розміщення підприємств.
Промисловий вузол об’єднує промислові центри і пункти, які розміщені близько на спільній території і пов’язані виробничою інфраструктурою.
Відомо, що Кривий Ріг – великий промисловий центр Придніпровського економічного району. Головна галузь промисловості району – чорна металургія, яка, як відомо, розвинулася на основі власних родовищ корисних копалин – залізних і марганцевих руд. Серед них Криворізький залізорудний басейн є найбільшим, навколо якого і сформувався промисловий вузол.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми просторової організації національної економіки. Чинники розміщення виробництва.
Тестове завдання оцінює знання основних форм організації праці на виробництві.
У тексті читаємо, що «Полтавський автоагрегатний завод» (ПААЗ) входить до групи підприємств «АвтоКрАЗ» і виробляє комплектуючі деталі для вантажних автомобілів, тобто між підприємствами відбувається кооперування. Обсяг комплектуючих (гальмівної апаратури) для вантажних автомобілів збільшився на 8,5 %, а частка кінцевої експортної продукції збільшилася на 3,6 %. Тут легко знайти правильну відповідь, бо лише в одному з варіантів йдеться про збільшення обсягів виробництва.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств і особливості сучасної економіки України.
У завданні потрібно вказати ті виробництва, які найбільше сконцентрувалися в Києві та Харкові – найбільших містах України і найбільших наукових центрах. Отже, це будуть підприємства, які виготовляють складну продукцію і зорієнтовані на науково-технічну базу, висококваліфікованих спеціалістів.
Серед запропонованих відповідей найскладнішою продукцією є фармацевтична продукція.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Пропоноване завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств і особливості сучасної економіки України.
Підприємства швейної промисловості у своєму розміщенні орієнтуються на жіночі трудові ресурси. Саме низька вартість робочої сили та внутрішній споживчий ринок приваблює іноземних інвесторів у цій галузі. Тим більше підприємства за розмірами є малі чи середні, які можна легко організувати у селах чи містечках.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сктор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Тестове завдання оцінює знання про особливості технологій і чинники розміщення виробництв харчової промисловості, уміння аналізувати картограму.
Проаналізуймо картограму сировинної бази харчової промисловості: найтемніший фон охоплює степову зону, світліший – південь лісостепу, посівів немає на півночі. Отже, це – теплолюбна культура. З варіантів відповідей відкидаємо цукрову, сировиною якої є цукрові буряки, які потребують, крім тепла, вологу, їх вирощують у лісостепу. Кондитерська галузь використовує різноманітну сировину, орієнтуючись на споживача і розвинута повсюдно. Крохмале-патокова за основну сировину використовує картоплю, яку вирощують на Поліссі та півночі лісостепу.
Залишився варіант олійно-жирової промисловості, яка орієнтується на посіви соняшника – теплолюбної культури степу та півдня лісостепу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Тестове завдання оцінює знання про види транспорту і їх значення в господарстві.
Якщо розглядати кожен з варіантів, то можна зробити висновок, що така сировина, як нафта транспортується на виробництво трубопроводами чи морськими танкерами, а не автомобільним транспортом, а вугілля для роботи ТЕС (теплових електростанцій) чи залізні руди для металургійних підприємств транспортують залізничним транспортом.
Отже, залишився варіант цукрової промисловості, для якої сировину (цукровий буряк) довозять вантажними автомобілями з полів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство.
Тестове завдання оцінює ваше вміння аналізувати статистичні дані і знання особливостей сучасної економіки України.
У таблиці наведено інформацію про види підприємств харчової промисловості, їх кількість і обсяг відходів.
Отже, тут ви маєте вибрати таку установку, яка б працювала на відходах. Серед запропонованих відповідей це – біогазові установки, які, переробляючи органічні відходи, виробляють біогаз.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
У цьому завданні необхідно впізнати область за наведеними туристичними об’єктами.
Основними орієнтиром тут є стела «Географічний центр Європи», який, як ми знаємо, знаходиться у Закарпатській області поблизу Рахова. Можна також зорієнтуватися за описом природи – букові праліси (об’єкт Спадщини ЮНЕСКО), чи за назвою річки – Чорна Тиса, що є притокою Тиси на Закарпатті. Можливо, знайомим буде й Невицький замок поблизу Ужгорода.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення території України .
Тестове завдання розкриває знання географічного положення території України.
У завданні потрібно виділити компонент території держави, який властивий тільки Україні.
Такі компоненти території, як внутрішні води (річки, озера, підземні води та ін), повітряний простір чи суходіл з надрами, звичайно, що є в кожній країні, де б вона не була розташована.
А от територіальні води, які становлять прибережну морську смугу (12 миль від берега), має тільки та країна, яка має вихід до моря чи океану. Україна – морська держава, тому має територіальні води, на відміну від Білорусі, Угорщини та Словаччини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює знання про демографічну ситуацію у світі та Україні.
У завданні йдеться про те, що в одній із країн, що розвивається, чоловіки живуть довше, ніж жінки, а природний приріст є досить високим – 19 ‰. Треба знайти схожі процеси в Україні.
Неправильним буде варіант, де зазначено, що народжуваність перевищує смертність, бо в країні від’ємний природний приріст зберігається ще з 90-х років ХХ століття. Отже, частка дітей не є в кілька разів більша, ніж літніх людей.
Середня тривалість життя не перевищує 50 років – теж не є правильним, бо в нас вона становить 71 рік (чоловіки – 66 років, жінки – 76 років). Залишилась відповідь – тривалість життя жінок більша, ніж чоловіків, що і буде правильним варіантом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Поняття «економічний розвиток» та його показники: ВВП, ІЛР.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні дані та розуміти основні показники економічного розитку країн.
У таблиці наведено великі за площею країни, їхню чисельність населення, ВВП номінальний і ВВП на особу.
Для виконання цього завдання потрібно пригадати значення поняття ВВП (валовий внутрішній продукт).
ВВП – це економічний показник усієї вартості товарів і послуг, які були створені в межах країни національними та іноземними підприємствами всіх галузей господарства, обчислюється в $/особу. Отже, при обчисленні береться до уваги не величина площі країни, а кількість населення. У високорозвинених країнах цей показник становить понад 50 тис. дол. на особу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Велика Британія.
Тестове завдання оцінює знання особливостей економічного розвитку Великої Британії та її територіальні відмінності.
У територіальному розвитку господарства Великої Британії відчутні деякі нерівномірності – північні райони (Північна Ірландія, Шотландія, Уельс) є депресивними, тобто менш розвинені. Щоб перетворити їх на сучасні території інтенсивного розвитку, потрібно в цій місцевості створювати підприємства, які властиві для високорозвинених країн і мали би всі сприятливі умови.
Судячи із запропонованих відповідей, це не може бути розроблення родовищ кам’яного вугілля, оскільки родовища виснажені і більшість шахт закрилися. Недоцільним є й освоєння рекреаційних ресурсів узбереж, оскільки клімат (помірний морський) Великої Британії не є сприятливий для пляжного відпочинку. Виробництво вовняних і лляних тканин перенеслося з високорозвинених країн до країн Азії через високу вартість власної робочої сили.
Територію можна розвинути лише створюючи підприємства з виробництва електронних компонентів, що і властиво для високорозвинених країн.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай.
Тестове завдання оцінює знання особливостей сучасної економіки Китаю.
Китай – індустріально-аграрна держава, яка за зовнішньоторговельним оборотом випереджає США і перетворюється на економічного гіганта. Тому країна не тільки споживає багато електроенергії, а й виробляє (І місце в світі).
Під час виконання цього завдання треба пригадати чинник розміщення АЕС, а це – споживач. АЕС споруджують в тих місцях, де не вигідно будувати ТЕС, бо далеко родовища паливних корисних копалин або ж вони взагалі відсутні, і ГЕС, бо немає потужних річок, а споживач є.
Аналізуючи відповіді, знаходимо варіант, де зазначено, що в районах концентрації виробництв, які є споживачами, недостатньо енергетичних ресурсів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Африки.
Пропоноване тестове завдання оцінює ваші знання про особливості економіки африканських країн.
Щоб визначити ознаку, яка об'єднує позначені країни, відкидаємо неправильні відповіді: цукрову тростину не вирощують в екваторіальному поясі Африки, а цінні породи деревини не заготовляють у тропічних країнах (Лівія, Єгипет).
Що стосується випасання овець, то вівчарство розвивається в тропічних країнах, але в екваторіальній частині Африки – відсутнє.
Тому залишається варіант – видобування і експорт нафти. Дійсно, такі країни як Лівія, Нігерія, Габон входять в ОПЕК і є експортерами нафти.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання особливостей металургійного виробництва у світі, його проблеми й перспективи розвитку.
Сировиною для підприємств чорної металургії є залізні руди або металобрухт.
Країни, які свої родовища вже вичерпали, а мають попит на чорні метали, виплавляють їх з металобрухту. Це здебільшого регіони з високим рівнем розвитку економіки (Західна Європа, Японія).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку сільського господарства світу.
У завданні наведено спеціалізацію рослинництва у двох регіонах, які розташовані на одній широті, але мають відмінності у вирощуванні різних типів культур.
Як відомо, на вирощування сільськогосподарських культур вирішальний вплив мають кліматичні умови і тип ґрунту, тому відповіді, де йдеться про рельєф території і мінеральні ресурси, будуть неправильними. Якщо регіони розташовані на одній широті, то надходження тепла теж буде одинаковим.
Залишвся варіант ступеня зволоженості: тут є підказка – рис потребує багато вологи і тепла.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Третинний сектор господарства. Транспорт.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку транспортної системи світу, головні напрямки сполучення.
При виконанні цього завдання можна скористатися картою завдання № 49.
Головним «повітряним мостом» є авіасполучення, яке з’єдує найбільші за економічним розвитком регіони світу. У відповідях це сполучення між Європою і США (Північна Америка). Цей маршрут буде найбільш напруженим за кількістю рейсів і найдовшим. Інші із запропонованих сполучають території в межах одного регіону.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення.
Однією з найголовніших глобальних проблем є екологічна проблема, яка на початку ХХІ століття загострилася.
У завданні описано проблему глобального потепління, яка спричиняє танення льодовиків.
Географічна оболонка цілісна, тому від танення льодовика піднімається рівень води у Світовому океані, а не на окремій ділянці. Це вплине насамперед на прибережні ділянки, які почнуть затоплюватися. Такі зміни знижуватимуть попит на житло, яке розташоване на узбережжі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи матеикв і океанів. Природні комплекси материків і океанів. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання основних особливостей природних зон материків, їх органічний світ.
Завдання можна розпочати з найпростішого: північні олені – значить, на півночі, а це мохово-лишайникова тундра.
Жирафи поширені в Африці, в зоні саван і рідколісся.
Коала – сумчастий ведмідь, а сумчасті живуть в Австралії, де ростуть евкаліпти.
Панда – бамбуковий ведмедик на території Китаю.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про природні комплекси України, їх екологічні проблеми та шляхи вирішення.
На карті позначено цифрами (1, 3, 4) – природні зони рівнин, а цифрою 2 – гірську місцевість Карпат.
У деяких питаннях можна орієнтуватися по річках – Прип’ять – поліська річка на півночі, а ця зона найбільше постраждала від аварії на Чорнобильській АЕС. Заліснення нижньодніпровських пісків треба проводити у нижній течії Дніпра, в степу. Впізнаємо ялицеві і смерекові ліси Карпат, а діброви (широколисті ліси) на Поділлі. Яйла – це безлісі вершини в Кримських горах, а вони цифрою не позначені, отже, цю відповідь не беремо до уваги.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств на території України.
Розглядаючи кожен з варіантів, робимо висновок, що текстильні фабрики потребують багато жіночих рук, отже, орієнтуються на трудові ресурси.
Теплоелектроцентраль (постачання теплої води) зручно розташувати в місці скупчення людей – споживачі (м. Київ).
Цемент виробляють з вапняку, глини, мергелю, тому заводи цементні побудовані біля сировини.
Нафтопереробний комбінат в м. Кременчук (Полтавська область) працює на транзитній нафті з Росії, тобто на нафтопроводі, а це транспортний чинник.
Правильна відповідь – 1А 2В 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює знання про основні демографічні процеси.
Щоб виконати це завдання, потрібно пригадати значення наведених понять.
Депопуляція – це різке зниження кількості населення в країні. Щоб виправити ситуацію, доцільно стимулювати автоматизацію, роботизацію виробництва, оскільки такі заходи полегшать умови праці і підвищать тривалість життя – відповідно, кількість населення буде більшою.
Старіння населення – це збільшення частки людей старшого віку, тому для них потрібно мережу соціальних служб.
Субурбанізація – процес формування приміської зони навколо міста, тому розвиток приміського транспорту тут необхідність.
Рурбанізація – поширення міського способу життя в селі, де можна розташувати нові підприємства.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3А 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Америка. США. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни.
Тестове завдання оцінює знання основних рис сучасного господарства США.
У завданні потрібно поєднати риси економіки з їх проявом у суспільстві.
Виконання варто розпочати з варіанту «розвиток бізнесу та встановлення міського способу життя в передмістях», що легко пов'язується з американською реальністю, традиціями, престижем – мати власний автомобіль.
Істотні внутрішні відмінності в розташуванні виробництва поєднується з тим, що понад 20 % виробленої продукції в країні забезпечує Атлантичне узбережжя (2 % площі країни). Постіндустріальна структура економіки – це світова першість за чисельністю наукового та інженерного персоналу. Висока концентрація виробництва й капіталу поєднується з найбільшими ТНК світу, половина з яких є в США.
Правильна відповідь – 1Б 2А 3Г 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Америка. Азія.
Тестове завдання оцінює знання особливостей територіальної структури країн світу.
У завданні можна відразу впізнати Японію, де сформувався Тихоокеанський промисловий пояс.
Важка промисловість не характерна для високорозвинених країн, а якщо обирати між Індією та Росією, то орієнтуємось по назві (не російська).
Основні потужності зосереджені в «обжитій» прикордонній частині – Канада і концентрація промислового виробництва на півночі країни – Італія.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота.
У цьому випадку потрібно визначити відстань точки А до Гринвіцького меридіану, тобто географічну довготу.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового (Гринвіцького) меридіану, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (у нашому випадку – знизу).
Знайдемо точку А і ведемо вниз карти, зупиняємося на позначці 30°. Це і буде відстань, на яку точка А віддалена від Гринвіцького меридіану.
Правильна відповідь – 30.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Тестове завдання перевіряє вміння визначати географічну широту об’єкта.
У цьому випадку потрібно визначити широту точки В.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти (в нашому випадку – справа). Знайдемо точку В і ведемо вправо по лінії до краю карти, зупиняємося на позначці 0°. Точка В розташована на екваторі, від якого ведеться відлік широти.
Правильна відповідь – 0.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані, він визначається за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (у нашому випадку – знизу). Щоб визначити, на скільки хвилин місцевий час відрізняється між двома пунктами, потрібно спочатку визначити довготу цих пунків і знайти різницю в градусах.
Точка Г має географічну довготу 105°, точка Б – 150°. Різниця: 150° – 105° = 45°. У часі це буде: 45° × 4 хв. = 180 хв. Чому на 4 хвилини перемножуємо? Тому що Земля робить оберт на 1°дуги меридіана за 4 хвилини, а в нас є 45°.
Правильна відповідь – 180.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет, який визначають за годинниковою стрілкою.
Бачимо, що літак летітиме з точки Г до точки В точно на захід. Азимут заходу становить 270°.
Правильна відповідь – 270.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Кліматотвірні чинники. Кліматичні пояси і типи клімату.
Тестове завдання оцінює вміння читати кліматограми.
Спочатку проаналізуємо кліматограму: буквами на горизонтальній лінії (знизу) позначено початкові букви місяців року (через один місяць), на кліматограмі посередині записано загальне число опадів – 1150 мм. Зліва на вертикаліній прямій – температура повітря, справа – шкала опадів. Стовпчики – опади щомісячно, зверху – графік ходу річних температур повітря.
Пам’ятаймо, що в Південній півкулі всі процеси відбуваються навпаки, тобто там літні місяці – це грудень, січень, лютий (наші зимові). Шукаємо ті відповіді, які схарактеризують субекваторіальний тип клімату: середньомісячна температура вища за +20℃, у грудні, січні, лютому тепліше, ніж у червні, липні, серпні, узимку опадів менше, ніж влітку. Саме це бачимо на кліматограмі.
Правильна відповідь – 146.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про природні процеси ґрунтоутворення та шляхи покращення родючості ґрунту.
Відомо, що ґрунт – це верхній родючий шар земної кори. Родючість ґрунту забезпечує вміст гумусу, тому його формування у ґрунті є важливим. Гумус – це перегній, який утворюється відмерлими рештками рослин і тварин. З метою запобігання руйнування гумусового шару, треба ретельно стежити за ґрунтами, тобто проводити моніторинг, правильно чергувати культури на полі дотримуватися сівозміни), впроваджувати протиерозійні заходи.
Якщо розглядати інші запропоновані варіанти, то можемо виключити варіант внесення органічних добрив, бо вони, навпаки, покращують родючість. Не можна вирощувати лише одну культуру впродовж кількох років, бо це виснажує ґрунт, так само, як і технічні культури – ріпак, соняшник. Зрошення теж допомагає, якщо воно потрібне при цьому кліматі.
Правильна відповідь – 134.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює знання про демографічну ситуацію в Україні, її особливості у певних регіонах.
Такі поняття, як «демографічна криза» і «депопуляція» пов’язані зі швидким зменшенням кількості населення. Отже, у завданні йдеться про необхідність призупинити такі процеси в Чернігівській області і обрати ті аргументи із варіантів відповідей, які доводять, що швидко подолати «демографічну кризу» неможливо.
На кількість населення впливають показники природного приросту – народжуваність (Н) і смертність (С). Якщо Н>С, то природний приріст є додатний, тобто кількість населення збільшується. Якщо Н<С, то природний приріст є від’ємний, тобто кількість населення зменшується. Орієнтуємось за цими показниками: смертність стабільно перевищує народжуваність з 1979 р., що вказує на тривалий період зниження кількості населення. Коефіцієнт народжуваності змінився з 9.2 % у 2010 р. до 8.2 % у 2016 р., тобто знизився, що є перешкодою в подоланні кризи. Природний приріст за останні п’ять років знизився, а це теж указує на тривалий процес у розв'язанні «демографічної кризи».
Інші відповіді, навіть якщо вони і правильні, не можуть бути аргументом неможливого швидкого подолання «демографічної кризи».
Правильна відповідь – 235.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Глобалізація та регіональна економічна інтеграція.
Тестове завдання оцінює знання глобалізації світового господарства, ролі інтеграції в економічному розвитку країн.
Деревообробна промисловість орієнтується на сировину (деревину), якої найбільше заготовляють на Заході та Поліссі. До того ж Західний регіон України має сприятливе прикордонне положення, яке є привабливим не тільки для деревообробної галузі. Продукцію можна вивозити в країни Європи з найменшими витратами на транспортування.
Правильна відповідь – 127.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор економіки. Металургійне виробництво.
Пропоноване тестове завдання оцінює ваше вміння аналізувати статистичні дані та особливості сучасного розвитку алюмінієвої промисловості у світі.
Проаналізувавши таблицю, де наведено 10 країн-лідерів за обсягом виплавлення алюмінію у 1970 р. і 2014 р., бачимо, що на перше місце вийшов Китай, з'явилися нафтовидобувні країни Перської затоки (ОАЕ, Бахрейн), залишилося лише дві країни «Великої сімки» – Канада і США.
Інші відповіді не можуть бути правильними.
Правильна відповідь – 456.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Європи. Франція. Україна.
Тестове завдання оцінює знання про міжнародний географічний поділ праці (МГПП), роль Франції та України в МГПП.
У завданні потрібно визначити ті види діяльності, які можна розвивати в Україні, запозичивши досвід та сучасні технології у Франції.
Аналізуючи кожну відповідь, шукаємо правильні: технології зберігання радіоактивних відходів можемо використовувати, бо маємо АЕС, які працюють на уранових (радіоактивних) рудах; кооперування у виробництві авіаційної техніки та освоєння космосу теж для України можна запозичити, бо ці галузі в нас розвинуті. Україна має багатий туристичний потенціал, який варто розвивати на світовому рівні, упроваджувати досвід розвитку інфраструктури в туристичних центрах і районах так, як це роблять провідні країни світового туризму, якою є Франція (1-е місце в світі за кількістю туристів).
Правильна відповідь – 347.
Знайшли помилку? Пишіть на