ЗНО онлайн 2018 року з географії – пробний тест
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття Америки Х. Колумбом.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати карти маршрутів мандрівників і дослідників.
Наведено фрагмент карти, яку иожемо бачити зустрічається в підручнику, у зошитах для оцінювання знань.
Тестове завдання можна виконати методом виключення неправильних відповідей: Фернандо Магеллан здійснив першу навколосвітню подорож, Васко да Гама відкрив морський шлях до Індії, обігнувши Африку із заходу, Джеймс Кук здійснив три навколосвітні подорожі.
Христофор Колумб, шукаючи західний шлях до Індії, вирушив з Піренейського півострова і перетнув Атлантичний океан. Мандрівник досяг Великих Антильських островів, вважаючи, що це Індія. Саме такий шлях бачимо на карті.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Теплові пояси.
Тестове завдання оцінює розуміння процесів освітленості різних поясів Землі.
Відомо, що причиною нерівномірного освітлення земної поверхні є куляста форма Землі і її положення відносно Сонця. Зміна дня і ночі залежить від руху Землі довкола своєї осі, а тривалість дня і ночі – від нахилу земної осі до площини орбіти. Тривалість дня і ночі починає змінюватися від екватора, осекільки на екваторі Сонце в зеніті буває два рази в рік (день = ночі). З наближенням до полюсів різниця в тривалості дня і ночі зростає. За полярними колами спостерігають полярний день, тривалість якого зростає від однієї доби на самих колах до півроку на полюсах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори.
Тестове питання оцінює знання про зовнішні сили, які впливають на зміну рельєфу і склад гірських порід.
До зовнішніх сил відносимо роботу вітру, води, льодовика, підземних вод. Кожна із названих сил руйнує в одному місці і створює нові форми рельєфу в іншому.
Руйнування водою чи вітром називають ерозією. Вимоїна на схилі горба може появитися тільки від водної ерозії. Тут підказка у самій формі рельєфу – вимоїна, тобто вимита водою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини.
Це тестове питання вимагає знання географічної карти і розташування відомих об’ктів гідросфери на карті.
У завданні № 1 наведено фрагмент карти, якою можна скористатися для підказки. Під час вивчення теми «Світовий океан і його частини» називаємо серед проток Атлантичного океану Гібралтарську, яка відділяє Європу від Африки і сполучає Середземне море з Атлантичним океаном.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Клімат, основні кліматичні показники. Карта кліматичних показників.
Тестове завдання оцінює знання про кліматичні пояси та їх ознаки.
У завданні потрібно виділити спільну ознаку для двох основних поясів – помірного і тропічного. Методом виключення можна виконати це завдання: пасатна циркуляція не властива для помірних широт; велика кількість опадів, низький атмосферний тиск не властиві для тропічного поясу. Сезонні зміни (за порами року) температури повітря яскраво виражені в помірному поясі. У тропічному поясі виділяють зміни температури повітря над материками – влітку дуже високі + 35℃, взимку до +15℃.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Біосфера та ґрунти. Природні зони Землі, їх особливості.
Тестове завдання оцінює знання однієї з основних закономірностей поширення природних зон і типів ґрунтів.
Відомо, що тип ґрунту залежить від рослинності, під якою він сформувався, і їх поширення підпорядковане широтній зональності. Варто пам’ятати, що під вологими вічнозеленими лісами сформувалися червоно-жовті фералітні ґрунти, під широколистими лісами – сірі лісові, у тундрі – бідні тундрово-болотні ґрунти, у зоні тайги – підзолисті ґрунти.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Властивості вод Світового океану.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності розподілу солоності поверхневих вод Світового океану.
Як відомо, солоність залежить від кількості опадів, інтенсивності випаровування і притоку прісної води.
Кількість опадів найбільша в районі екватора та в помірних широтах, тому тут солоність відповідно – 35 ‰ і 33‰.
Ступінь випаровування найбільший в районі жаркого теплового поясу.
Із наближенням до полюсів солоність знижується, оскільки зменшується кількість опадів і випаровування.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полярний материк планети. Загальні відомості про Антарктиду.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природи Антарктиди.
Тут можна використати метод виключення неправильних відповідей – фонтанування гейзерів не може бути, оскільки на материку гейзерів немає; білі ведмеді теж не живуть в Антарктиді, про знелісення узбережжя не може йтися, бо лісова рослинність відсутня.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює ваші знання про закономірності поширення тектонічних структур і форм рельєфу.
Згідно із закономірностями поширення основних тектонічних структур, якщо в основі материка лежить платформа, то рельєф материка рівнинний. Утворення складчастих структур формує гірські системи. Така закономірність справджується для всіх материків, бо кожен з них лежить на давній (докембрійській ) плиті.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Австралія. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси.
Це тестове завдання оцінює вміння читати кліматограму й визначати тип клімату.
Аналізуючи кліматограму, бачимо, що опадів випадає дуже мало протягом року (менше ніж 50 мм щомісячно). На графіку температур виділяються високі температури в листопаді – лютому . Отже, материк розташований у Південній півкулі, бо саме в ті місяці там літо з високими температурами. Серед наведених варіантів відповідей підходить Австралія.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Північна Америка. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності поширення природних зон.
Як відомо, поширення природних зон підпорядковано основній закономірності географічної оболонки – широтній зональності. Однак, у деяких місцевостях ця закономірність порушена гірськими системами чи прибережними холодними течіями.
Що стосується Північної Америки, то просуваючись углиб материка, такі природні зони, як лісостеп, степ, пустелі мають меридіональне простягання. Причиною є високі гори Кордильєри, через які співвідношення тепла і вологи зменшується не тільки з півночі на південь, а й із заходу на схід.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання поширення природних зон на материку Південна Америка і їх розташування на карті.
Відомо, що зона вологих вічнозелених лісів поширена в районі екватору. Материк перетинається екватором у північній частині, де протікає найповноводніша річка Амазонка.
Буквою Б позначено Амазонську низовину, яка вкрита вологими вічнозеленими лісами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання про формування рельєфу Північної Америки.
Відомо, що в основі материка лежить давня Північноамериканська плита, тому переважають рівнини. Проте є також складчасті системи – Кордильєри на заході та Аппалачі на сході.
Кордильєри – молоді, високі гори, сейсмічно активні, Аппалачі – старі (герцинське горотворення), зруйновані, середні за висотою. За віком і висотою такі гори є в Австралії (Великий Вододільний хребет) та в Євразії (Уральські гори).
Якщо розглядати інші варіанти відповідей, то в інших трьох варіантах вказані молоді складчасті системи альпійського горотворення.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння характеризувати географічне положення України на карті Європи і світу.
Для виконання цього завдання вам знадобляться не так знання просторового розташування, як оцінка особливостей геополітичного положення сусідніх держав.
Розглянемо всі варіанти відповідей: неправильне твердження, що Україна межує з двома країнами Азії, оскільки розташована у Східній Європі.
Усі сусідні держави входять в групу країн з перехідною економікою, а не є країнами, що розвиваються.
Серед сусідніх країн членами НАТО і ЄС є лише Польща, Словаччина, Угорщина і Румунія.
У всіх сусідніх країнах домінуючою релігією є християнство.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами та заляганням певної групи корисних копалин.
Відомо, що поклади кам’яного вугілля залягають у межах давніх складчастих областей або в прогинах.
В Україні родовища кам’яного вугілля є в Донецькому басейні, що пов’язано з Донецькою складчастою спорудою (число 9 на карті), і у Львівсько-Волинському басейні, що пов’язано з Галицько-Волинським прогином (число 4 на карті) та Західноєвропейською платформою (число 14 на карті).
Донецький басейн розташований на сході, а Львівсько-Волинський – на північному заході. Із наведених варіантів відповідей правильним є один, де позначено саме ці числа (4, 9, 14).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Регіональні відмінності клімату.
Тестове завдання оцінює знання про чинники формування клімату на території України.
Відомо, що територія України розташована в помірному кліматичному поясі, де протягом року переважають західні вітри з Атлантики.
На шляху проходження повітряної маси з Атлантики розташовані гори Карпати, які відчувають найбільший їх вплив. Навітряні схили розташовані з того боку, з якого дме вітер, а підвітряні – з боку, куди дме вітер. Отже, навітряні схили отримають опадів (вологи) більше і температура повітря відчуватиметься дещо вища. Повітря, що спускається підвітряними схилами, отримає опадів менше, і температура буде нижча.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Природні умови і ресурси Чорного і Азовського морів, проблеми їх раціонального використання.
Тестове завдання оцінює знання про солоність вод Світового океану на прикладі Чорного моря.
Відомо, що на солоність впливають: кількість опадів, ступінь випаровування, притік прісної річкової води.
У північно-західній частині, тобто біля берегів України, Чорне море наймілкіше, тому тут найбільше відчувається зміна солоності води. Оскільки основні опади на території України випадають у теплий сезон, то взимку річки є маловодними і не приносять багато річкового стоку. Відповідно солоність біля берегів підвищується. Інші варіанти, навпаки, стверджують про зниження солоності – дощова погода, зниження випаровуваності, а сірководень на солоність не впливає.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси.
Тестове завдання оцінює ваші знання про особливості водного режиму річок України.
Твердий стік – це кількість твердого матеріалу, який завис чи розчинився у водах річки і переноситься водним потоком через поперечний переріз за одиницю часу (зазвичай за рік). Якщо річка протікає місцевістю, яка складена легкорозчинними породами (вапняки, крейда, гіпс), то прозорість такої річки буде меншою, ніж тієї, яка протікає через пісковики, граніти, гальку.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Природна зона лісостепу.
Тестове завдання оцінює вміння давати характеристику рівнинних ландшафтів України на прикладі зони лісостепу.
Варто скористатися картою-підказкою із завдання № 22. Лісостепова зона займає середню частину України і є перехідною від лісових зон до степу, поділяється на чотири природних провінції, одна з яких – Дністровсько-Дніпровська. Розташована ця провінція між Дністром і Дніпром, у межах Подільської і Придніпровської височин. На рисунку можна зорієнтуватися, що це Правобережжя, яке простягається до р. Дніпро. Підвищений рельєф Українського щита і достатня кількість опадів – це ознаки Дністровсько-Дніпровського краю.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання перевіряє знання про формування та поширення ґрунтів на території України.
Гумус – це перегній, який утворюється з відмерлих решток живих організмів і забезпечує родючість ґрунту.
Чорноземи – найродючіші ґрунти, тому що утворилися під густими соковитими травами. А якщо рослинність бідна, то й перегній не буде мати з чого утворитися і родючість ґрунту буде низькою.
Каштанові ґрунти поширені на півдні України і утворилися під бідними сухими степами в умовах недостатнього зволоження, часто засолені.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Механічний рух населення.
Тестове завдання оцінює вміння визначати показник сальдо міграцій.
У цьому завданні наведено величину кількості прибулих і кількості вибулих осіб у чотирьох областях України. Щоб визначити, у якій області скорочувалося населення, потрібно відняти ці два показники. У тому варіанті, де вийде від’ємне число, відбулося міграційне скорочення, тобто більше осіб вибуло, ніж прибуло.
А 12813 – 12754 = 59;
Б 7629 – 7882 = - 253;
В 31031 – 26049 = 4982;
Г 17915 – 17118 = 797.
Бачимо, що лише в одному варіанті вийшло від’ємне число.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вторинний сектор господарства. Електроенергетика України.
Тестове завдання оцінює знання про принципи розміщення теплових електростанцій (ТЕС) і теплових електроцентралей (ТЕЦ).
Відомо, що ТЕС працюють на паливі й розміщені поблизу родовищ кам’яного вугілля. Щоб зобразити додаткову ТЕС і ТЕЦ, наблизивши їх до джерел споживача, варто вибрати місцевість із великою кількістю населення. Щоб наблизити до джерел палива, треба вибрати область, де залягає кам’яне вугілля.
Серед запропонованих варіантів відповідей яскраво виділяється лише один – Київ і Луганська область. Інші варіанти відпадають, бо в них вказані області, де вугілля немає, а кількість населення не є великою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку і розміщення металургійних підприємств в Україні та їх вплив на атмосферу.
Підприємства металургійної промисловості є великими забрудниками атмосфери. Їхні викиди спричиняють утворення кислотних дощів. У своєму розміщенні вони зорієнтовані на сировинну базу, тому основні з них працюють в Дніпропетровській області (Кривий Ріг), де є найбільший залізорудний басейн – Криворізький.
Інші варіанти відповідей не можуть бути правильними, оскільки в жодному з них залізні руди не залягають.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми суспільної організації виробництва.
Тестове завдання оцінює знання про форми організації виробництва, серед яких є спеціалізація, концентрація, комбінування і кооперування.
У цьому завданні йдеться про машинобудівну галузь, яка використовує багато деталей. Саме в машинобудуванні окремі підприємства мають подетальну спеціалізацію. Також зазначено, що для виробництва сучасних машин потрібні сотні або тисячі різноманітних деталей, тобто самостійно виготовити кінцеву продукцію підприємство не може. Тут важливі зв’язки з тими підприємствами, що постачають деталі, тобто кооперування. Кооперування – це тривалі взаємозв’язки між підприємствами, метою яких є виготовлення спільної кінцевої продукції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств на території України.
Розглядаючи кожен з варіантів, робимо висновок, що підприємства лісозаготівлі орієнтуються на сировину (місця заготівлі лісу).
Лісохімія використовує відходи переробки деревини і лісозаготівлі (гілки, хвою, кору), тому теж сконцентрована в районах заготівлі лісу.
Целюлозно-паперова галузь має декілька чинників розміщення – сировинний, водний, електроенергетичний.
Деревообробна, яка виготовляє меблі, зорієнтована на споживача, тому найбільш рівномірно розміщена на території України.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств.
У завданні наведені приклади підприємств харчової промисловості. Як відомо, такі типи підприємств орієнтуються на сировину або споживача. У малих містах, селищах міського типу, великих селах споживачів не так багато, як у великих містах. Тому в таких малих населених пунктах не вигідно виробляти продукцію, яка швидко псується (кондитерські чи м’ясні вироби). Рибоконсервні заводи зорієнтовані на сировину, тобто розташовуються у районах вилову риби.
А от цукрові заводи можуть бути розташовані у малих містечках чи селах, де поблизу є посіви цукрового буряка. Цукор – продукт, який має тривалий термін зберігання, тому не залежить від кількості споживачів. Якщо розглянути чинник розміщення цукрових заводів, то це сировинний і транспортний (вивіз цукрового буряка з поля і довіз на переробку).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Третинний сектор господарства. Транспорт України.
Тестове завдання оцінює знання про особливості водного транспорту в Україні.
В Україні розвинутий морський і річковий транспорт, тому в завданні треба вибрати ті варіанти, де вказані морські чи річкові порти. Як бачимо у варіанті "поїздка групи туристів з Луцька до Одеси", вказано місто-порт Одесу, але вона не має водного сполучення з Луцьком. Варіант "перевезення зерна з Черкас до Херсона", має аж два річкових порти на Дніпрі, які сполучені між собою. В інших варіантах вказано Львів і Кривий Ріг, які аж ніяк не є портами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – складова частина національної економіки, яку потрібно розвивати на світовому рівні. У цьому заввдання можна орієнтуватися за декількома об’єктами, які відомі не лише з уроків географії.
«Поле Берестецької битви» відоме з уроків історії України – битва під Берестечком. Острозький замок також вивчають на уроках історії. Звичайно, треба пам’ятати і про відслонення базальтів чи «Базальтові стовпи» з географії, які розташовані на Рівненщині.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу.
Тестове завдання оцінює ваше вміння характеризувати географічне положення України.
Розглядаючи кожен з варіантів, методом виключення доходимо висновку: автономною республікою в складі України є Крим; підопічні території – це специфічні регіони світу, колишні колонії, керовані через Раду з Опіки ООН країнами-опікунами, тобто це залежні території, управління якими передане Організацією Об’єднаних Націй іншій державі; федерацією Україна не є, бо в нас унітарна республіка, яка не розділена на окремі самостійні утворення.
Як суверенна (самостійна) держава, Україна з'явилася на політичній карті світу 24 серпня 1991 року.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Відмінності в темпах і рівнях урбанізації.
Тестове завдання оцінює розуміння поняття «урбанізація», уміння визначати основні риси урбанізації в світі.
Урбанізація – це зростання кількості міського населення і підвищення ролі міста в суспільстві. Залежно від рівня економічного розвитку країни, урбанізація має певні особливості. Проте незважаючи на рівень економічного розвитку країни, населення в першу чергу сконцентровується у великих містах, де знаходить місце праці у певній галузі господарства.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку авіаракетокосмічної промисловості у світі.
Якщо такі галузі машинобудування, як суднобудування, електротехнічне машинобудування перемістилися в країни, що розвиваються, то в авіаракетобудуванні лідерами залишаються високорозвинені країни - США, Франція, Велика Британія і деякі постсоціалістичні країни (Росія, Україна). Ці країни мають потужну науково-технічну базу і велику частку ВВП виділяють на розвиток авіакосмічної галузі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор. Торгівля.
Тестове завдання оцінює знання про структуру світового господарства та характер експорту провідних країн світу.
Проаналізуймо всі варіанти, оскільки відразу виділити якийсь один важко.
Нафту експортують насамперед країни Перської затоки, яких на круговій діаграмі не вказано.
Деревину експортують ті країни, які мають найбільші площі лісів у помірному поясі – США, Канада, Росія, Скандинавські країни. На діаграмі вони не займають перші позиції.
Текстильна промисловість перемістилася в країни, що розвиваються, зокрема азійські, які мають сировину і дешеву робочу силу. Тут їх не вказано.
Експорт пшениці забезпечують країни з високою часткою орних земель – саме вони вказані на діаграмі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Азії. Китай.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку і розміщення виробництв вторинної сфери Китаю, характерні риси просторової організації господарства.
Розглянемо всі варіанти відповідей: основним виробником і експортером промислових роботів, високоточних дорогих видів верстатів на експорт є високорозвинені постіндустріальні країни. Китай ще не досягнув такого рівня розвитку.
Проте Китай – країна, яка займає перші позиції з виробництва понад 100 видів продукції. Саме для такої потужної економіки потрібно багато засобів виробництва, у тому числі й верстатів – металорізальних, деревообробних, які Китай виробляє на експорт і для внутрішнього виробництва. Також країна є не тільки найбільшим експортером верстатів, а й імпортером.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Загальна характеристика Європи.
Тестове завдання передбачає перевірку знань про особливості економіки малих індустріальних країн Європи та їхню участь у міжнародному географічному поділі праці.
Відомо, що малі індустріальні країни Європи за економічним розвитком, як і країни «Великої сімки» – постіндустріальні і теж мають високий рівень ВВП на одну особу. Проте їхня економіка має вужчий профіль виробництв, в основному це галузі середнього за складністю технологічного рівня. Для цих країн властивий вузький внутрішній ринок, тому для них важливою є зовнішня торгівля, банківська справа, туризм, надання послуг.
Розглянемо інші варіанти: країни не можуть експортувати сировину і напівфабрикати, тому що самі відчувають нестачу сировини, як і більшість європейських країн. Моногалузева структура – теж не їхній профіль, бо це не властиво високорозвиненим країнам. Внутрішній ринок цих країн вузький, тому для них важлива орієнтація на експорт.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Америки. Канада. Характерні риси просторової організації господарства.
Тестове завдання оцінює знання про особливості територіального розвитку території Канади.
Канада – друга за площею країна світу, проте географічне положення і освоєння Канади ускладнене несприятливими природними умовами більшості території.
Майже вся господарська діяльність зосереджена на півдні країни, біля кордону зі США. Північні райони мало освоєні через суворий клімат. Тут розпочато видобуток корисних копалин. Тому основні інвестиції треба спрямовувати з півдня на північ.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання оцінює розуміння глобальних проблем людства, причини їх виникнення та шляхи розв’язання. Виконуючи це завдання, потрібно знайти основну проблему, яка спричинена екстенсивним пасовищним тваринництвом.
Екстенсивне тваринництво пов’язане з надмірним використанням пасовищ.
Інтенсивне – використання пасовищ з обов’язковим їх відновленням засобами підживлення та поливу.
Якщо велика рогата худоба надмірно випасає траву пасовищ, то ці пасовища не можуть відновитися і в умовах посушливого клімату знищуються, перетворюючись у пустелю. Саме це відбувається в саванах Африки, площа пасовищ скорочується, засипаючись пісками із сусідньої пустельної зони. Відбувається спустелення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія. Води суходолу.
Тестове завдання оцінює знання географічної карти, зокрема розташування вінутрішніх водойм на території Євразії.
Тут варто пригадати, що Ганг – священна річка Індії, що належить до басейну Індійського океану. Амур протікає на межі між Китаєм і Росією, тому впадає в Тихий океан. Об – велика сибірська ріка басейну Північного Льодовитого океану. Рейн – головна річка Німеччини, яка належить до басейну Атлантичного океану.
Правильна відповідь – 1Д 2Г 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси. Зміни ґрунтів в результаті господарської діяльності людини.
Тестове завдання оцінює вміння визначати відповідність між типом ґрунтів і чинниками, які спричиняють їхню деградацію, тобто погіршують родючість і структуру.
Це завдання легко виконати, навіть не знаючи поширення певних типів ґрунтів. Можна скористатися назвою регіону, для якого характерним є той чи інший тип ґрунту.
Полісся – заболочене, на Поділлі поширені породи, які легко піддаються водній ерозії, утворюються яри і балки. Донеччина – край залягання кам’яного вугілля, під час переробки якого утворюються терикони – насипи пустої породи. Для Причорномор’я характерне вторинне засолення. Залишився варіант – лавиноутворення, яке властиве Карпатам.
Правильна відповідь – 1Д 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство.
Тестове завдання оцінює знання про види економічної діяльності в Україні і перспективні напрями їх розвитку.
Вторинну сировину (макулатуру) використовує целюлозно-паперове виробництво, «індустрія комфорту» важлива для туристів, які все більше відвідують нашу країну. Упровадження біотехнологій властиве для сільського господарства, контейнерну систему перевезень треба розвивати в морському транспорті.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Класифікація міст за кількістю населення і функціями.
Тестове завдання оцінює знання про типи міст за функціями.
Виконання завдання треба розпочати з міст-курортів – Моршин і Миргород.
Електроенергію виробляють у тих містах, де розташовано АЕС – Нетішин і Южноукраїнськ.
Видобуток вугілля у Нововолинську (Львівсько-Волинський басейн) і Торецьку (Донбас).
Обслуговування залізничних цистерн налагоджено у важливих залізничних вузлах – Жмеринці і Козятині.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3А 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Тестове завдання оцінює ваші знання про найбільші кам’яновугільні басейни світу.
Виконуючи це завдання, користуйтеся картою Східної півкулі (завдання № 43).
У Німеччині розташований басейн Руру – головний промисловий район країни.
До давньої складчастості Аппалачів приурочене залягання вугілля в США.
Верхньосілезький район – важливий район промислового виробництва Польщі.
В Росії басейн Кузнецький – один з найголовніших у країні.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Індія.
Завдання оцінює знання про особливості структури економіки Індії й основні чинники, що визначають місце цих виробництв в економіці сучасної Індії.
Відомо, що Індія за останні десятиліття перетворилася з аграрно-індустріальної країни на індустріально-аграрну, яка займає перші позиції за випуском багатьох видів продукції. Тут працюють як традиційні галузі економіки Індії, так і сучасні, які стрімко розвиваються. Торгівля з давніх часів була і залишається традиційною галуззю сфери послуг, а текстильне виробництво – традиційною галуззю у промисловості. Новою галуззю для Індії є виробництво програмного забезпечення: за постачанням ІТ-послуг Індія є на першому місці в світі. Автомобілебудування є новою галуззю, що задовольняє зростаючий попит населення.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічну широту об’єктів і відстань між ними в градусах.
Щоб визначити відстань в градусах, необхідно знати широту обидвох об’єктів.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватору, виражена в градусах. Широту визначають від екватору за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватору від 0° до 90° в обох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти (у нашому випадку – справа). Знаходимо точку Б, ведемо вправо по паралелі до краю карти, бачимо, що широта точки Б становить 60°. Знаємо, що широта Північного полюса – 90°. Шукаємо різницю, тобто відстань від точки Б до Північного полюса: 90° – 60° = 30°
Правильна відповідь – 30.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати відстань між об’єктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту точки Б.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти (у нашому випадку – справа). Знаходимо точку Б, ведемо до краю карти по лінії, зупиняємося на позначці 60°. Отже, точка Б від екватора віддалена на 60°.
Щоб визначити відстань у кілометрах, треба знати, скільки становить 1° дуги меридіана. Відомо, що всі меридіани однакові і 1°дуги меридіана це 111 км (ціле число). Якщо 60×111, одержимо 6660 км.
Правильна відповідь – 6660.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота.
У цьому випадку потрібно визначити географічну довготу точки Г.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (у нашому випадку – знизу). Знаходимо точку Г і ведемо по лінії вниз. Зупиняємося між позначками 90° і 120°. Отже, меридіани проведені через 30°. Це означає: якщо точка Г лежить на однаковій відстані між 90° і 120°, то її довгота буде: 90° + 15° = 105°
Правильна відповідь – 105.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані. Його визначають за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (у нашому випадку – знизу). Знаходимо точку А і ведемо по лінії вниз до позначки, зупиняємось на 30°. Отже, точка А має довготу 30°, а точка В – 45°. Знаходимо різницю в градусах між точками: 45° - 30° = 15°. У часі це буде: 15°× 4 хв. = 60 хв. Чому перемножуємо на 4 хвилини? Тому що Земля робить оберт на 1° дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 15°. Отже, це буде 60 хвилин.
Правильна відповідь – 60.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи довжину на місцевості, треба заданий відрізок перемножити на масштаб. Дивимось на масштаб плану – 1:10 000, в іменованому масштабі це буде: в 1 см 10 000 см. Переведемо сантиметри в метри: в 1см 100м. У завданні зазначена відстань на карті в 5 см. Отже, перемноживши 5 × 100, отримаємо 500 м.
Правильна відповідь – 500.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет, який визначають за годинниковою стрілкою. Бачимо, що стежка від школи до річки Андога прямує точно на захід. Азимут заходу становить 270 °.
Правильна відповідь – 270.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря.
Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань: у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2.5 м.
Відшукаємо на плані школу. Відштовхуємося від основної горизонталі, на якій є позначка висоти 140 – вона показана потовщеною лінією. Тепер потрібно визначити, у якому напрямку висота буде підвищуватися. Якщо позначка біля річки 128, а 140-ва горизонталь є справа, то висота буде підвищуватися в сторону школи. Порахуємо кількість горизонталей, які є від позначки 140 до школи. Бачимо, що їх є 6. Якщо 6 × 2,5 = 15. До 140 потрібно додати 15.
140 + 15 = 155.
Правильна відповідь – 155.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей.
Завдання перевіряє вміння визначати відносну висоту місцевості.
Відносна висота – це перевищення однієї точки місцевості над іншою.
Щоб визначити відносну висоту, потрібно відняти від позначки з більшою абсолютною висотою меншу. У нашому завданні висота шкільного подвір’я – 155 м (ми це визначили в завданні № 49). Уріз води в річці Андога – 128 м. Отже, 155 – 128 = 27 (м).
Правильна відповідь – 27.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка. Африка. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння виявити спільні риси географічного положення Африки і Південної Америки.
На жаль, тестовий зошит не містить карти світу, яка б була доброю підказкою у виконанні завдання.
Африка є на фрагменті карти в завданні № 42, а Південна Америка в завданні № 12. Розглядаючи кожен з варіантів відповідей, деякі з них можна виключити: материки не розміщені в помірних широтах, Південна Америка не розташована в Східній півкулі, не перетинається Північним тропіком. Африка не омивається Тихим океаном.
Правильна відповідь – 267.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси, шляхи їх раціонального використання та охорони.
Тестове завдання оцінює знання про раціональне природокористування на прикладі водних ресурсів України.
Для того, щоб розв'язати проблему з водою, необхідно впроваджувати водозберігальні технології на виробництві, що дасть змогу використовувати воду декілька разів після очищення; створювати ставки і водосховища для зберігання води, будувати канали для перерозподілу вод, що зроблено на сході (канал Дніпро – Донбас) і півдні України (Північнокримський).
Якщо розглянути інші варіанти, то побачимо, що в них зазначено ті шляхи, які несуть навантаження на водні ресурси й надмірне їх використання. Поливне землеробство використовує багато води. Рекреаційні райони біля річок та озер – це додаткове навантаження і забруднення води. При спорудженні гідроелектростанцій теж відбувається навантаження на річки. Осушення заболочених територій на півночі країни принесе більше шкоди, ніж користі, бо знищиться болотна рослинність із цінними лікарськими рослинами та ягодами.
Правильна відповідь - 145.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання про вторинний сектор господарства України на прикладі машинобудування.
Щоб виділити характерні риси електротехнічного машинобудування в Україні, зазначимо, яку продукцію виготовляє галузь.
Електротехнічне машинобудування випускає електродвигуни, генератори, турбіни, трансформатори, реактори та інші. Рівень технологічного оснащення наших підприємств ще не є таким високим, як у високорозвинених країнах, тому основна продукція зорієнтована на внутрішній ринок. Підприємства використовують велику кількість трудових ресурсів, тому розміщені у великих і середніх містах, а модернізація відбувається за рахунок іноземних інвестицій.
Правильна відповідь – 356.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення України. Країни Європи. Польща.
Тестове завдання оцінює вміння давати оцінку географічного положення України і Польщі, виділяти їхні спільні ознаки.
Розглядаючи кожен варіант відповіді, виключаємо неправильні відповіді: Україна не є членом Європейського Союзу, за економічним розвитком обидві країни – індустріально-аграрні, а не постіндустріальні. Що стосується виробництва транспортних засобів, то ні Україна, ні Польща не є основними виробниками. Експортерами технологій і капіталу є високорозвинені країни світу.
Отже, залишились варіанти – унітарні республіки, приморські держави, конкуренти на світовому ринку сталі.
Правильна відповідь – 136.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Статево-віковий склад населення, аналіз статево-вікових пірамід.
Тестове завдання оцінює ваше вміння аналізувати статево-вікові піраміди.
Наведена піраміда має форму дзвона, тобто має вузьку основу – низька народжуваність, що властива для першого типу відтворення населення. Відбувається «старіння населення».
Особливо велика частка жіночого населення у віці старше 60 років. Якщо народжуваність низька, то з часом відчутна нестача трудових ресурсів (працездатного населення).
Інші варіанти відповідей розглядати недоцільно, бо ні один з них не можна прив'язати до цієї піраміди.
Правильна відповідь – 167.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Африки.
Тестове завдання оцінює знання про особливості економіки африканських країн, розуміння їхньої продовольчої проблеми.
Економіка більшості країн Африки має аграрний характер, тобто з переважанням сільського господарства в загальній частці ВВП, яке все ще має відсталий характер з низькою продуктивністю праці. Сільське господарство зорієнтоване на експорт, є переважно монокультурним: основні площі земель зайняті експортними культурами, а для внутрішнього ринку продовольства бракує.
Відомо, що природний приріст у цих країнах найвищий у світі, звідси проблеми голоду – чисельність населення збільшується швидше, ніж зростає виробництво продовольства.
Правильна відповідь – 467.
Знайшли помилку? Пишіть на