ЗНО онлайн 2018 року з географії – основна сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі, їх географічне значення.
Тестове завдання оцінює знання про першу навколосвітню подорож Фернана Магеллана та її значення для географічної науки.
Відомо, що метою подорожі Фернана Магеллана було дістатися західним шляхом до Молуккських островів, які також відомі як Острови прянощів. На той час Америка європейцям вже була відомою і експедиція вирушила з Іспанії на захід через Атлантичний океан, уздовж східного узбережжя Південної Америки. Вийшовши через протоку (потім названою Магеллановою) в Тихий океан, моряки прибули на острови зі сходу. Завантажили прянощі і вирушили через Індійський океан уздовж західного узбережжя Африки до Європи.
Так було здійснено першу навколосвітню експедицію, яка мала величезне значення для географічної науки: доведено, що Земля має форму кулі, Світовий океан – єдиний, на Землі більше води, ніж суходолу, названо океан Тихим і нанесено на карту світу деякі острови.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Рух води в Світовому океані.
Тестове завдання оцінює знання про утворення припливів у Світовому океані.
Відомо, що припливи спричинені силою тяжіння Місяця і меншою мірою Сонця.
Припливна хвиля, на відміну від звичайної, має всепланетний характер дії. Величезний водний простір океану то піднімається, то опускається, ніби дихає. Місяць то відтягує водну оболонку, то відпускає. Так відбувається двічі на добу, ритмічно.
Найбільші припливи спостерігають у вузьких затоках і протоках, гирлах річок, що впадають в море.
На схемі зображення найбільшої висоти припливів буде у варіанті Г, коли Земля, Місяць і Сонце стоять на одній лінії, тобто Місяць і Сонце максимально діють в одному напрямку на Землю.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні. Робота текучих і підземних вод, льодовиків.
Тестове завдання оцінює знання особливостей роботи поверхневих вод.
На схилах пагорбів і долин річок під час дощу й танення снігу часто утворюються невеличкі рівчаки, по яких вода стікає вниз і несе пухкий розмитий ґрунт. Так з'являються вимоїни, які з часом поглиблюються, поступово перетворюючись в яр.
В уривку твору описаний процес утворення яру.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему і знання поняття «річковий басейн».
Бачимо картосхему України, де певні території позначено різними відтінками.
Найбільшу площу займає ділянка, яку перетинає річка Дніпро.
Аналізуємо відповіді: відкидаємо «Типи живлення», бо в Україні всі річки мають однаковий тип живлення – мішане. Відкидаємо також «Густота річкової мережі», бо річки не нанесені. Що стосується «Долини річок», то цю схему на карті неможливо зобразити, вона включає русло (річище), заплави, тераси і корінний берег.
На картосхемі позначено «Басейни річок» і саме Дніпро має найбільший басейн, що видно з картосхеми.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Атмосферний тиск. Вітер.
Тестове завдання оцінює знання причин утворення вітру.
Вітер – це горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького. Що більша різниця тисків – то сильніший вітер.
Отже, сила вітру залежить від різниці атмосферного тиску.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини .
Це тестове завдання вимагає знання номенклатури географічної карти і розташування відомих об’єктів гідросфери.
Під час вивчення теми «Світовий океан і його частини» обов’язково вивчають найглибший океан Тихий і найглибшу западину не лише в Тихому океані, в й в Світовому – Маріанський жолоб (11 022 м).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Антарктида. Природа материка.
Тестове завдання оцінює знання особливостей природи полярного материка.
Завдання можна виконати методом виключення неправильних відповідей: білі ведмеді не є мешканцями Антарктиди, вони мешкають в Арктиці. Айсберги утворюються біля узбережжя материка, тому не можуть рухатися від центру материка. В Антарктиді одна природна зона – антарктичні пустелі.
Отже, це зображено рух стокових вітрів, які формуються внаслідок високого тиску в центрі і рухаються до периферії, де тиск дещо нижчий.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Північна Америка. Південна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання тектонічної будови і рельєфу материків Південна Америка і Північна Америка.
Як відомо, в основі материків лежать платформи, тому у рельєфі переважають рівнини.
На заході до платформ примикає Тихоокеанська плита, яка спричинила утворення складчастої системи молодих гір Анд у Південній Америці та Кордильєр у Північній.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Австралія. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання основних родовищ корисних копалин материка.
Австралія лежить в межах давньої Австралійської платформи, яка є частиною Індо-Австралійської літосферної плити. Фундамент платформи вміщує родовища залізних руд, бокситів, які залягають на невеликій глибині потужними пластами. Такі особливості залягання знижують затрати на їх видобування.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Води суходолу Євразії. Річки.
Тестове завдання оцінює знання особливостей режиму і живлення річок Євразії.
Північний Льодовитий океан омиває Євразію з півночі, де панує субарктичний клімат. Отже, нижня течія річок є в холоднішому кліматі, ніж верхня. Коли вода з кригою прибуває до верхньої течії, на якій ще не скресла крига, рівень води різко піднімається і річки виходять з берегів. Повінь на річках спочатку буде у нижній течії, а потім – у верхній і повінь буде тривалою через райони поширення багаторічної мерзлоти.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Євразія. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності поширення природних зон.
Як відомо, поширення природних зон підпорядковано основній закономірності географічної оболонки – широтній зональності. Однак, у деяких місцевостях ця закономірність порушена гірськими системами чи прибережними холодними і теплими течіями.
Що стосується Північної Америки і Євразії, то природні зони, що поширюються на півночі материків, мають суцільну смугу поширення, а просуваючись вглиб материка, таких суцільних смуг не спостерігаємо. Серед наведених природних зон такою є зона тайги (хвойних лісів).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Материки і океани – великі природні комплекси географічної оболонки. Кліматичні пояси і типи клімату на Землі.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати карту кліматичних поясів і кліматограму та визначати типи клімату.
На кліматограмі позначено графік річного ходу температур повітря (значення температур надписано на вертикальній прямій зліва) та розподіл опадів за місяцями стовпчиковою діаграмою (кількість опадів надписано на вертикальній прямій справа), місяці надписано на горизонтальній прямій.
Аналізуємо діаграму опадів: опади випадають в холодний період – з листопада по березень, температури вищими теж є в холодний період. Можна зробити висновок, що це південна півкуля.
Тропічний пояс Австралії не беремо до уваги, оскільки це найсухіший материк і опадів випадає дуже мало.
Залишився субекваторіальний пояс Південної Америки – найвологішого материка.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Материки і океани – великі природні комплекси географічної оболонки. Природні комплекси материків і океанів.
Тестове завдання оцінює знання сучасних екологічних проблем материків і океанів.
У завданні йдеться про те, що природні пустелі займають меншу площу, ніж пустельні ландшафти за ґрунтово-рослинним покривом. Потрібно вказати причину збільшення площі пустельних ландшафтів.
А причиною є спустелення в посушливих районах, тобто утворення пустелі внаслідок діяльності людини (надмірне випасання худоби, розорення ґрунтів) чи зміни кліматичних умов (потепління клімату).
Таким чином пустеля Сахара збільшує свою площу, наступаючи на савану і зона пустель поширюється не лише в тропічному пустельному кліматі Африки, а й в субекваторіальному.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння характеризувати географічне положення України на карті Європи і світу.
У цьому завданні потрібні не так знання просторового розташування, як оцінка особливостей геополітичного положення. Чітко треба знати те, що наша держава – суверенна унітарна республіка, яка на цей час у своєму складі має тимчасово окуповані території.
Якщо уважно аналізувати всі варіанти відповідей, то про унітарну державу йдеться лише в одному з них, всі інші говорять про державу, у складі якої є окремі території.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Пропоноване завдання оцінює знання тектонічної будови України, розміщення та будову основних тектонічних структур.
Більшість території України лежить в межах Східноєвропейської платформи, що має давній кристалічний фундамент і осадовий чохол.
Меншою і найдавнішою структурою платформи є Український щит з підвищеним фундаментом. Щит складений найтвердішими породами – гнейсами, гранітами, лабрадоритами. У деяких місцях фундамент щита виходить на поверхню, тому товща осадових порід там є найменшою або й взагалі відсутня. Це можна спостерігати в долинах річок.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Регіональні відмінності клімату.
Тестове завдання оцінює знання про чинники формування клімату на території України.
Відомо, що територія України розташована в помірному кліматичному поясі, де протягом року переважають західні вітри з Атлантики.
Повітряна маса з Атлантики приносить протягом року більшу хмарність і опади саме на західну частину, оскільки з проходженням на схід повітря висушується і набуває рис континентального сухого. Тому в західних областях протягом року більше хмарних днів і менше сонячної радіації.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Українські Карпати.
Тестове завдання оцінює знання особливостей кліматичних умов Українських Карпат.
Відомо, що гори Карпати за висотою середні гори, кліматичні умови яких сформувалися в помірному поясі. Льодовик утворюється за умови постійно низьких температур повітря протягом року.
У горах межа, вище якої утворюється льодовик, називається сніговою лінією. Вона проходить на різній висоті залежно від клімату території.
Українські Карпати не сягають висоти снігової лінії. Щоб льодовик утворився, потрібно зниження середньорічних температур повітря або збільшення висоти гір.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння встановлювати взаємозв'язки між типом рослинності і ґрунтами на території України.
Відомо, що рослини, тварини та мікроорганізми сприяють утворенню гумусу в ґрунті, забарвлюючи його у темний колір.
На картосхемі зображено поширення різних типів чорноземів на півночі та каштанових на півдні області. Як відомо, чорноземи формуються під густою трав'яною рослинністю степів, тому є такими родючими. У варіантах відповідей лише один вказує на справжні й полиново-типчакові степи, інші – на лісову рослинність.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Природна зона мішаних лісів і широколистих лісів.
Тестове завдання оцінює знання природних умов зони мішаних лісів України.
Зона мішаних лісів України (Полісся) займає північну частину території України і є продовженням білоруського Полісся. Це край боліт, які утворюються за умов низовинного рельєфу і надмірного зволоження, коли опадів випадає більше, ніж випаровується, тобто коефіцієнт зволоження >1.
У степу клімат посушливий, опадів випадає недостатньо, але й випаровування набагато вище, коефіцієнт зволоження <1.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Тваринний світ. Природокористування і охорона природа.
Це завдання оцінює знання природоохоронних об’єктів території України, особливості їх природоохоронної діяльності.
Звернімо увагу на рівнинний ландшафт, тому відкидаємо парк «Гуцульщина», Карпатський біосферний заповідник, які розташовані в горах. В Українському степовому рись і лелека чорний не водяться.
Отже, це Шацький національний природний парк, що розташований в зоні мішаних лісів, на Поліссі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати графік демографічних процесів.
На графіку позначено криву природного приросту і міграційний приріст.
Як бачимо, до середини 1990-хроків обидві криві позначено над 0, тобто показники були додатними. Починаючи з середини 1990-х стрімко переходять нижче 0, тобто показники від’ємні. У 2000-х роках темпи скорочення населення сповільнилися, бо криві зійшлися на нульовій позначці.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку і розміщення основних металургійних підприємств на території України.
Чорна металургія займається виробництвом чорних металів – чавуну та сталі.
У своєму розміщенні підприємства орієнтуються на сировинну базу, тому основні з них працюють у Дніпропетровській області, де є найбільший залізорудний басейн – Криворізький. Поблизу залягає басейн марганцевих руд – Нікопольський.
У Запорізькій області розташований Білозерський район залізних руд та Великотокмацьке родовище марганцевих руд.
Обидві області розташовані в Придніпров’ї.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Електроенергетика України.
Тестове завдання оцінює знання про розміщення різних типів електростанцій на території України.
На картосхемі відразу виділяється річка Дніпро, вздовж течії якої позначено найбільше кружечків.
Якщо аналізувати варіанти відповідей, то відкидаємо центри важкого машинобудування, яке орієнтується на сировину (чорні метали). Шахти з видобутку кам’яного і бурого вугілля теж не тягнуться вздовж Дніпра. Центри чорної і кольорової металургії зосереджені в основному біля родовищ сировини.
Отже, це розташування найбільших ГЕС, які споруджено на Дніпрі, Дністрі, Теребле-Ріці і АЕС (Запорізька, Південноукраїнська, Хмельницька, Рівненська).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку харчової промисловості України на сучасному етапі.
Як відомо, молочноконсервні заводи у своєму розміщенні орієнтуються на сировину – молоко, яке перевозити на далекі відстані недоцільно через те, що швидко псується. Тому вони максимально наближені до тваринницьких ферм, які здебільшого працюють у селах, поблизу малих міст і містечок.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт України.
Пропоноване завдання оцінює знання про особливості повітряного транспорту в Україні.
Потрібно знати, що Україна належить до невеликого числа держав, що виготовляють супервантажні транспортні літаки з дальністю польоту до 10 тис км (Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія»).
Саме наявність унікальних транспортних літаків забезпечила Україні високу конкурентність і світове лідерство у перевезенні великогабаритних і надважких вантажів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво .
Тестове завдання оцінює знання особливостей хімічного виробництва та чинників розміщення підприємств.
У завданні йдеться про виробництво продукції на великих заводах у м. Бориспіль (Київська область) та м. Покров (Дніпропетровська область), яке запустила іноземна компанія, що є прикладом іноземних інвестицій.
Як бачимо, компанія обрала міста зі зручним транспортним положенням: у м. Бориспіль – аеропорт, а м. Покров розташоване в області з густою мережею залізничних і автомобільних доріг. Крім цих зручностей, іноземні компанії використовують дешеву робочу силу та великий внутрішній ринок України.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картограму та вміння на карті визначити регіональні особливості виробництва продукції.
На картограмі темним кольором позначено здебільшого області в степовій зоні та світлішим у лісостеповій. Тож можна не брати до уваги вологолюбну рослину Полісся – картоплю.
Посіви цукрового буряка та кукурудзи зосереджені в лісостеповій зоні, де агрокліматичні умови росту для них є найкращими. А степовою культурою є соняшник.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – складова частина національної економіки, яку потрібно розвивати на світовому рівні.
У цьому завданні можна орієнтуватися по декількох об’єктах, які відомі не лише з уроків географії.
Білгород-Дністровська (Аккерманська) фортеця згадується на уроках історії як унікальна пам’ятка оборонної архітектури ХІІІ – ХV cт. Ізмаїл та Вилково – порти на Дунаї, гирло якого розташоване в Одеській області.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Політична карта світу. Державний лад: форми правління та адміністративно-територіальний устрій.
Тестове завдання оцінює знання типізації країн світу за формою правління і адміністративно-територіальним устроєм.
Виділяють республіканську форму правління, за якої всі вищі органи влади обираються народом, монархічну – державна влада належить спадкоємному монархові.
За територіальним устроєм виділяють федерації – території, які розділені на окремі частини (штати, землі, області, республіки, краї), які мають певну самостійність. Конфедерація – політичний союз, кожний член якого зберігає незалежність, прикладом є Швейцарія.
Найбільша кількість держав на політичній карті – республіки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство. Землезабезпеченість
Тестове завдання оцінює вміння визначати показник землезабезпеченості.
Землезабезпеченість визначають у відношенні площі земель на душу населення. Тому важливо знати показник кількості населення країни.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему обсягу виробництва продукції металургії.
Тут відразу треба звернути увагу на країни, які займають перші місця – Чилі та Перу, що розташовані в горах Андах. Серед запропонованих варіантів відповідей на території даних країн залягають світові запаси мідних руд («мідний пояс»).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання сучасних тенденцій розвитку суднобудування у світі.
Суднобудівна галузь на сучасному етапі перемістилася в країни, що розвиваються. Тут значно дешевша робоча сила, тому постійно зростає частка цих країн у виробництві кораблів.
Нині у трійці лідерів Південна Корея, Японія, Китай.
США концентрують свою увагу на виробництві військових кораблів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Америки. США. Характерні риси просторової організації господарства.
Тестове завдання оцінює знання про особливості територіальної структури господарства США.
США володіють найпотужнішою транспортною інфраструктурою серед усіх інших країн земної кулі. Такий стрімкий розвиток транспорту дає можливість доставляти сировину на будь-яку відстань і не впливає суттєво на собівартість продукції.
Правильна відстань - Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні дані та знання основних рис розвитку та спеціалізації сільського господарства.
При виконанні цього завдання головним є правильне опрацювання даних в таблиці.
Не можна вважати правильним те, що обидві країни за часткою сільського господарства в структурі ВВП є аграрними, якщо у країні Х ця частка становить 10 % ВВП, а в країні Y – 3 %.
Також відкидаємо те, що на вироблену продукцію немає попиту на світових ринках, бо експорт є значний.
Вартість виробленої продукції в країні Х більша, а не менша, ніж у країні Y.
Правильним є те, що в країні Х сільське господарство є видом економічної діяльності міжнародної спеціалізації, оскільки сума загального обсягу експорту – 50 млрд дол., а обсяг сільськогосподарського експорту – 25 млрд дол. Таким чином, половину обсягу експорту цієї країни становить продукція сільського господарства.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Індія.
Тестове завдання оцінює знання сучасних тенденцій розвитку світового господарства Індії.
Треба звернути увагу на те, що йдеться саме про збільшення частки програмного забезпечення, машин, устаткування – продукції, яка потребує висококваліфікованої робочої сили.
З наведених варіантів відповідей ніякий інший не можна використати для виробництва цієї продукції. Географічне положення неможливо покращити, кустарно-ремісниче виробництво (ручна праця) не використовують для вироблення даної продукції. Видобування рудної сировини важливе для металургійного виробництва.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення.
Глобальні проблеми охоплюють всю планету. Це пояснюється цілісністю географічної оболонки. Цілісність – це взаємозв’язок і взаємозалежність природних компонентів. Навіть найменші зміни в одному з компонентів природного комплексу неминуче зумовлюють цілу низку змін в інших компонентах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки і океани.
Завдання перевіряє знання про особливості органічного світу материків та чинники пристосування до умов середовища.
Завдання найлегше розпочати з тварини вівцебика, у якого довгий з густим, теплим підшерстям волосяний покрив є захистом від сильних морозів.
У верблюда короткий і м’який покрив є пристосуванням до денної спеки та нічної прохолоди в пустелі.
Лами мешкають в горах Андах, тому від пронизливих вітрів їх рятує довгий і м’який покрив.
Гладенький, спрямований від живота до спини покрив у лінивця пристосований до стікання дощової води, оскільки тварина не ховається від дощу через свою надмірну лінивість.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3Д 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про різноманітність антропогенних ландшафтів України та природно-територіальних комплексів, у яких вони поширені.
Гірськолижні траси працюють в Українських Карпатах, торф’яні кар’єри у місцях видобутку торфу, на Поліссі. У посушливих ділянках степу працюють зрошувальні канали, а кипарисові алеї ростуть на Південному березі Криму, де клімат має риси субтропічного середземноморського.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Природокористування. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Це тестове завдання оцінює знання особливостей виробничого процесу підприємств, а також основні напрямки Концепції сталого розвитку.
Перспективним для виробництва електроенергії є освоєння невичерпних і відновлювальних джерел ресурсів (енергію сонця, вітру).
Папір можна виробляти, використовуючи вторинну сировину (макулатуру) та відходи рослинництва (деревину). Для видобування руд кольорових металів важливим буде комплексне використання мінеральних ресурсів, а біотехнології – для вирощування фруктів, ягід.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює знання демографічних процесів у різних областях України.
Завдання варто розпочати з Чернігівської області, яка, як відомо, має найменшу щільність населення в Україні (33 ос/км²) і дуже низький природний приріст - Д.
Дніпропетровська область має високу частку міського населення, там склалися агломерації і висока щільність населення (понад 100 ос/км²) – А.
Рівненська належить до областей з невеликим додатним природним приростом – Б.
Одеська теж має високу частку міських жителів (65 %), від’ємний природний приріст та середній показник щільності населення – В.
Правильна відповідь – 1Б 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Суспільна та просторова організація господарства.
Тестове завдання оцінює вміння поєднувати тип економічної діяльності з особливостями географічного положення та рельєфу.
Потрібно уважно розглянути карту умовної місцевості: гори простягаються вздовж західного і східного узбережжя, із заходу протікає холодна течія, а зі сходу – тепла.
У точці 2 буде сухий сонячний клімат, бо територія розташована на східному узбережжі й відчуватиме вплив холодної течії, тому можна спорудити сонячні електростанції.
На західному узбережжі (4) випадає достатньо опадів і теплий клімат, тому тут можна вирощувати вибагливі до вологи тропічні культури в районах впливу пасатів.
Берег океану, позначений цифрою 1, найкраще підходить для курортної зони відпочинку – тепле узбережжя, чисте гірське повітря, річка поблизу.
Між гірськими хребтами (3) утворяться природні пасовища для овець та корів.
Правильна відповідь – 1А 2В 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Світове господарства. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання чинників розміщення підприємств у країнах світу.
Можна розпочати з природно-ресурсного чинника, що є визначальним для видобувної промисловості – нафтовидобувна промисловість у країнах Перської затоки.
Науковий є основним у виробництві складної продукції – авіакосмічне машинобудування в Північній Америці.
Багато робочих рук (працересурсний) потребує електротехнічне машинобудування в Південно-Східній Азії.
Транспортний (нафтопроводи) властивий для нафтопереробної та нафтохімічної галузі в Західній Європі.
Правильна відповідь – 1Г 2Б 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота.
У цьому випадку потрібно визначити географічну довготу міста Касама.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°.
Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (у нашому випадку – внизу). Знаходимо місто Касама і ведемо по лінії вниз. Зупиняємось на позначці 30°, це і буде географічна довгота.
Правильна відповідь – 30.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічну широту об’єктів.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях.
Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти (у нашому випадку – справа). Знаходимо місто Касама, ведемо вправо по паралелі до краю карти, бачимо, що широта міста Касама становить 10°.
Правильна відповідь – 10.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати відстань між об’єктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту міст, знайти відстань в градусах і визначити відстань в кілометрах.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях.
Значення широти надписано на краю карти (справа).
Знаходимо місто Каїр, ведемо до краю карти по лінії паралелі, зупиняємось на позначці 30°. Отже, Каїр від екватора віддалений на 30°. Місто Касама віддалене від екватора на 10°. Загальна відстань в градусах між містами 40° (10°+30°=40°).
Щоб визначити відстань в кілометрах, потрібно одержане перемножити на значення 1° дуги меридіана. Відомо, що 1°дуги меридіана – це 111 км.
Якщо 40°×111 км, одержимо 4440 км.
Правильна відповідь – 4440.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані. Він визначається за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°.
Значення довготи надписано на нижній горизонтальній лінії.
Знаходимо місто Касама і ведемо по лінії меридіана вниз, зупиняємось на 30°. Гринвіцький меридіан – 0°. Отже, місто Касама віддалене від Гринвіцького меридіана на 30°. У часі це буде: 30°× 4 хв. =120 хв. Чому на 4 хвилини перемножуємо? Тому що Земля робить оберт на 1°дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 30°.
Отже, це буде 120 хвилин.
Правильна відповідь – 120.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей .
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря.
Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м. Відшукаємо на плані гирло (місце, де річка впадає в іншу водойму – річку, озеро, море) річки Вирви. Річка Вирва впадає в озеро. На озері стоїть позначка абсолютної висоти (138 м), тобто вже не потрібно обчислювати за горизонталями.
Правильна відповідь – 138.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Падіння, похил річки.
Завдання перевіряє вміння визначати падіння річки.
Відомо, що падіння річки – це різниця між висотою витоку і висотою гирла.
Витік річки Вирви розташований на висоті 142 м (значення надписано на плані).
Гирло – це місце, де річка впадає в іншу водойму. На плані річка Вирва впадає в озеро, на якому теж є відмітка висоти – 138 м. Обчислюємо падіння річки Вирви: 142–138=4(м).
Правильна відповідь – 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет, який визначають за годинниковою стрілкою.
Відшукаємо міст через річку і від нього визначаємо азимут на схід за умови відхилення на 5°. Бачимо, що дорога не має точно східного напрямку, а відхиляється в сторону збільшення кута. Азимут сходу – 90°, до якого додамо 5°відхилення. Азимут руху становить 95°
Правильна відповідь – 95.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи довжину на місцевості, треба заданий відрізок перемножити на масштаб.
Дивимося на масштаб плану – 1:20 000, в іменованому масштабі це буде – в 1 см 20 000 см. Переведемо сантиметри в метри – в 1см 200 м. У завданні зазначена відстань відрізка на карті в 6 см. Отже, перемноживши 6 × 200, отримаємо 1 200 м.
Правильна відповідь – 1200.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Екологічні проблеми.
Тестове завдання оцінює розуміння екологічних проблем.
У Перській затоці планують збільшити опріснення води. Потрібно навести ті аргументи, якими б скористалися екологи, прогнозуючи порушення рівноваги в екосистемі затоки.
Отже, якщо збільшиться забір опрісненої води, то затока стане більш солоною, зміниться кількість планктону у водах, а деякі види мешканців затоки зникатимуть.
Правильна відповідь – 256.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання шляхів оздоровлення ландшафтів.
Щоб ландшафт міста максимально відновився, тобто був близьким до природного, потрібно розширити парк за рахунок рекультивації території ліквідованого заводу. Таким чином зелених насаджень побільшає, повітря стане чистішим, свіжішим. Вироблений кар’єр можна використати для створення озера, а навколо теплоелектростанції відновити «зелену зону».
Інші варіанти відповідей не стосуються відновлення природи.
Правильна відповідь – 347.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво та постачання електроенергії.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні показники використання палива та особливості його використання у регіонах України.
Багато палива використовують на ТЕС (теплові електростанції) для виробництва електроенергії, а найпотужніші ТЕС зосереджені у Донецькій області.
Також металургійні комбінати використовують коксівне вугілля у виробничому процесі, а найбільші металургійні підприємства є в Дніпропетровській та Запорізькій областях.
Регіони з найбільшою кількістю населення є великими споживачами палива – м. Київ, Харківська область.
Правильна відповідь – 235.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання основних рис розвитку та зональної спеціалізації сільського господарства України.
У завданні потрібно віднайти такі публікації, які б свідчили про порушення зональної спеціалізації сільського господарства України.
До таких належить «Насіння швидкостиглих сортів кукурудзи закуповують фермери Полісся», оскільки кукурудза не характерна для вологого Полісся. Також про порушення зональної спеціалізації говорить публікація «Посіви соняшника потіснили картоплю на полях Західної України», тому що соняшник – степова культура. «Нові сорти озимого ріпаку принесли прибуток фермерам Приазов’я» теж буде порушенням зональності, тому що ріпак вирощують у лісостеповій зоні.
Правильна відповідь – 135.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні дані та знання сучасних особливостей автомобілебудівної галузі.
При виконанні цього завдання треба уважно зіставити числові показники із варіантами відповідей.
Автомобілебудування залишається галуззю спеціалізації лише десяти країн – не є правильним, бо в 2016 році бачимо в таблиці такі країни, яких не було в 1990 р.(Китай, Індія, Мексика, Бразилія).
Місце країни в групі лідерів не збігається з її місцем у рейтингу за обсягом ВВП на одного мешканця: у США, Японії, Німеччині ВВП вищий, ніж у Китаї, який опинився на першому місці.
Не всі країни «Великої сімки» зберігають лідерство, не бачимо Франції, Італії, Великої Британії.
Також не бачимо, щоб США поступилося Японії, а навпаки випереджає її.
Отже, залишилися правильні відповіді: у групі лідерів збільшилася кількість країн нової індустріалізації (Мексика, Бразилія); лідером стала країна з найбільшою чисельністю споживачів (Китай); майже половину світового виробництва забезпечують чотири країни Азії (Китай 28.1 + Японія 9.2 + Індія 4.5 + Республіка Корея 4.2 = 46.2).
Правильна відповідь – 456.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Загальна характеристика Європи.
Тестове завдання оцінює знання особливостей міжнародних економічних зв’язків у Західній Європі.
Регіон Західна Європа – найбільш економічно розвинений у Європі, майже всі країни є членами Європейського Союзу, тому вирізняється найбільшим обсягом зовнішньої торгівлі між країнами регіону. Країни високорозвинені, основна частка зайнятих у третинному секторі господарства і лідирують на світових ринках страхових, консультаційних послуг.
Правильна відповідь – 137.
Знайшли помилку? Пишіть на