ЗНО онлайн 2018 року з географії – додаткова сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Тестове завдання оцінює знання про мандрівників, їхні маршрути та відкриття.
Після відкриттів нових земель португальськими та іспанськими мореплавцями на пошуки вирушають англійці. Велика Британія і Франція стають великими морськими державами.
У Великій Британії відомим мореплавцем на той час був Джеймс Кук, який здійснив три навколосвітні подорожі.
Проаналізувавши події та зазначених мандрівників, пригадуємо, що Марко Поло відкрив європейцям країни Сходу – Індію та Китай, але туди добрався суходолом, а назад – морем. Васко да Гама відкрив морський шлях в Індію довкола Африки. Абел Тасман плавав біля берегів Австралії та встановив, що це материк, а не острів, як вважали на той час.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Теплові пояси. Рухи Землі, їх наслідки.
Тестове завдання оцінює знання про рух Землі навколо Сонця і його географічні наслідки.
Навколо Сонця Земля обертається за один рік (365 діб), земна вісь завжди має кут нахилу 66° 30' до площини орбіти. Завдяки такому нахилу Земля повертається до Сонця то північною, то південною півкулями. Північну півкулю Сонце більше освітлює і нагріває влітку, а 22 червня –найдовший день і найкоротша ніч, це день літнього сонцестояння. Сонце в цей час в зеніті над північним тропіком.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Вулканізм і вулкани, гейзери.
Тестове завдання оцінює знання про походження основних форм рельєфу на Землі.
Кіліманджаро – найвища точка Африки (5895 м), а Фудзіяма – священна гора японців. Походження цих вершин однакове – це вулкани.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Температура повітря.
Тестове завдання оцінює закономірності знання зміни температури повітря.
Відомо, що сонячні промені проходять крізь прозоре повітря до земної поверхні. Саме повітря променями не нагрівається, а нагрівається від нагрітої поверхні. Тож що вище від земної поверхні, то стає холодніше. Встановлено, що через кожний кілометр підйому температура повітря знижується в середньому на 6 ℃.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Атмосферний тиск.
Тестове завдання оцінює знання про атмосферний тиск та формування областей атмосферного тиску.
Атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на одиницю площі земної поверхні.
Над полюсами, де протягом року температури повітря низькі, повітря охолоджується, стає щільнішим і важким. Тому воно опускається – відбувається низхідний рух повітря – і підвищується тиск. Унаслідок цього біля полюсів утворилися пояси високого тиску.
Арктика і Антарктика розташовані в зоні високого тиску.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка.
Тестове завдання оцінює знання основних елементів річкової долини.
Виконуючи це завдання, потрібно чітко знати зміст основних понять з теми «Річка».
На рисунку позначено елементи річкової долини: русло, заплаву, терасу.
Річкова система – це головна річка із притоками.
Вододіл річки – межа між двома річковими басейнами.
Режим річки – це коливання рівня води в залежності від кліматичних умов.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі і властивості.
Тестове завдання оцінює знання про одну із закономірностей географічної оболонки Землі.
У завданні читаємо, що в печінці пінгвінів Антарктиди виявили хімікати, які використовували у 1960-х роках на полях Північної Америки.
Отже, шкідливі речовини перенеслися течіями від берегів Північної Америки до Антарктиди.
Це пояснює таку закономірність географічної оболонки, як цілісність. Цілісність зумовлена тісним взаємозв’язком і взаємовпливом її компонентів. Тому зміна одного компонента викликає зміну інших і всієї географічної оболонки загалом.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Південна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання тектонічної будови материка Південна Америка.
Як відомо, Південна Америка, Африка, Австралія, Антарктида – це уламки прадавнього материка Гондвана.
В основі материка лежить давня Південноамериканська платформа, тому рельєф материка рівнинний. Із заходу до платформи примикає молода складчаста область гір Анд.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Австралія. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює вміння визначати основні риси рельєфу материків.
Австралія лежить у межах давньої Австралійської платформи, яка є частиною Індо-Австралійської літосферної плити. Рельєф материка рівнинний, поширені низовини, височини й плоскогір’я.
Молодої складчастості в Австралії не утворилося, тому відсутні вулкани, землетруси і молоді високі гори, які б були вкриті льодовиками.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Природні зони, закономірності їх розміщення.
Тестове завдання оцінює знання чинників ґрунтоутворення Африки.
Червоно-жовті фералітні ґрунти в Африці утворилися під вологими вічнозеленими екваторіальними лісами.
Хоча рослинність лісу надзвичайно багата, проте ґрунти бідні на гумус, якого тут майже не утворюється. А все тому, що високі температури і постійна волога зумовлює активну діяльність мікроорганізмів, що розкладають органічну масу до повної мінералізації, минаючи стадію гумусонакопичення. Частина поживних речовин вимивається дощами в нижні горизонти, а частина відразу поглинається густою кореневою системою рослин.
Отже, цей тип ґрунтів дійсно є «викривленим дзеркалом», бо при такій багатій рослинності вони мали б бути родючими з високим вмістом гумусу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Кліматичні пояси і типи клімату.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати кліматограму та визначати тип клімату.
Африку посередині перетинає екватор, тому кліматичні пояси на материку паралельно чергуються в обидвох півкулях.
На картосхемі буквами позначено екваторіальний, субекваторіальні та тропічні пояси.
Аналізуючи кліматограму, бачимо, що опадів випадає значно менше, ніж в екваторіальному кліматі, тому це не може бути варіант В.
Буквою А позначено тропічний пустельний клімат Сахари, де опадів випадає значно менше, ніж позначено на кліматограмі.
Буква Б позначає субекваторіальний тип клімату з вологим літом і сухою зимою, а на кліматограмі навпаки – літо сухе, а зима волога.
Отже, залишилась Г – пустельний клімат Південної Африки. Справді, Південна Африка більше зволожена, ніж Північна, бо перебуває під дією вологих пасатів з Індійського океану, а Північна – сухих пасатів з Азії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Внутрішні води.
Тестове завдання оцінює знання формування внутрішніх вод Північної Америки та їх ознак.
У завданні зазначено, що озера безстічні, тобто з них не витікає жодна річка, розташовані у посушливих районах. Невеликі короткочасні водотоки впадають і приносять з собою солі та мінеральні речовини. Тому під час випаровування прісна вода випаровується, а сіль буде накопичуватися.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Євразія. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природних зон Євразії.
Основними умовами росту рослин є тепло і волога.
Європейська частина Євразії перебуває під дією західних вітрів, які дмуть з Атлантичного океану. Через близькість до берегів найпотужнішої теплої течії Світового океану – Гольфстріму (Північноатлантичної), клімат північного узбережжя не такий холодний і сухий, бо тепла течія несе вологу і пом’якшує клімат.
Отже, саме через дію теплої течії ліси в Європі ростуть навіть за Полярним колом.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння характеризувати фізико-географічне положення України на карті Європи і світу.
Аналізуючи варіанти відповідей, методом виключення неправильних приходимо до розв’язку: Україна має морські кордони лише з двома країнами – Росією та Румунією, тому вони не можуть бути довшими, ніж сухопутні зі сімома країнами.
За площею Україна – найбільша держава Європи, але не перевищує площу всіх європейських країн разом узятих.
Україна – морська держава, тому має право на морську економічну зону в Чорному та Азовському морях, що зовні прилягають до територіального моря України. Ширина зони становить 200 миль від берега, а 1 миля =1 852м, а не половина площі акваторії морів.
З карти бачимо, що протяжність території з півночі на південь (893 км) менша, ніж із заходу на схід (1316 км).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Основні тектонічні структури. Зв’язок рельєфу з тектонічними структурами.
Завдання перевіряє вміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами і формами рельєфу.
Згідно з основними географічними закономірностями, якщо в основі території лежить платформа, то рельєф даної території – рівнинний. Якщо платформа давня, то територія сейсмічно стійка, тобто немає землетрусів і вулканів.
Територія України лежить в межах давньої (докембрійської) Східноєвропейської платформи, тому рельєф – рівнинний і територія є сейсмічно стійка.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси.
Завдання оцінює вміння аналізувати кліматотвірні чинники та їх вплив на формування та ознаки погоди.
В уривку художного твору описана гарна сонячна погода: теплий ранок, вода в Дніпрі гладенька, погода тиха та ясна.
Якщо б проходив холодний атмосферний фронт, випали б дощі, можливо й град.
Циклон несе похолодання і дощі влітку через те, що в центрі формується зона низького тиску.
Антициклон – вихороподібний рух повітря з високим тиском у центрі та низхідними потоками вітру, що дме від центру до окраїни. Тому антициклон приносить суху сонячну погоду, яка описана у творі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси.
Тестове завдання визначає знання про особливості режиму річок України.
Режим річки – зміна рівня води в річці в залежності від кліматичних особливостей басейну.
Кримські гори розташовані південніше Українських Карпат, тому там протягом року вищі температури повітря, більший показник випаровування і менша кількість опадів.
Висота гір, розчленованість рельєфу та альбедо не впливають на зміну рівня води в річці.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння встановлювати взаємозв'язки між типом рослинності і ґрунтами на території України.
Відомо, що рослини, тварини та мікроорганізми сприяють утворенню гумусу у ґрунті, забарвлюючи його у темний колір.
Під мішаними лісами утворюються дерново-підзолисті ґрунти, під широколистими – сірі лісові, а під соковитими травами – чорноземи. Як бачимо, на картосхемі позначено саме такі типи ґрунтів. В одному із варіантів відповідей зазначено саме такі типи рослинності – мішані і широколисті ліси, лучні степи.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Природокористування.
Тестове завдання оцінює розуміння проблем використання підземних вод.
Треба пам’ятати, що несприятливими процесами Поділля є карст – печери, шахти, лійки, які утворюються внаслідок розчинення водою крейдових, гіпсових, вапнякових відкладів. Тому спостереження та дослідження потрібно проводити за розвитком карсту.
Інші описані напрями моніторингу тих процесів, які не властиві Поділлю.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Класифікація міст за функціями. Зайнятість населення.
Тестове завдання оцінює знання класифікації міст та їх соціально-економічні характеристики.
Якщо місто монофункціональне, де в матеріальному виробництві переважає одна галузь (90 %), то це пояснити просто: більшість населення зайнято в одній галузі: вузька спеціалізація робочої сили та складна ситуація на ринку праці. Роботодавцям потрібні люди лише однієї професії, а населення з іншими спеціальностями не може знайти робочих місць.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему основних районів видобутку корисних копалин в Україні.
На картосхемі бачимо три регіони поширення цього виробництва.
Видобуток кам’яного вугілля ведеться в двох басейнах – Донецький та Львівсько-Волинський, його межі не збігаються з позначеним штрихуванням, а басейн видобутку бурого вугілля (Дніпровський) не позначено, тому це не варіант А.
Виплавка чавуну і сталі зосереджена в Придніпров’ї, яке теж не позначено.
Заготівля і переробка деревини ведеться в Карпатах і на Поліссі.
Тому залишився варіант Б – видобування нафти і природного газу, яке ведеться в трьох регіонах: Дніпровсько-Донецькому (Східний), Причорноморсько-Кримському (Південний), Карпатському (Західний).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми суспільної організації виробництва. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Пропоноване завдання оцінює знання особливостей розвитку і розміщення металургійних підприємств в Україні.
У завданні описано організацію виробництва на металургійному комбінаті повного циклу, де поєднано ще ряд виробництв (кооперування).
Якщо розглянути варіант, що кооперування виробників збільшує транспортні витрати, це не буде правильним, бо витрати при кооперуванні зменшуються.
Концентрація виробництва, навпаки збільшує екологічне навантаження.
Поглиблення спеціалізації не завжди позитивно для якості продукції, а комплексна переробка сировини, яка відбувається на підприємстві, зменшує вартість усієї продукції.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання сучасних тенденцій розвитку чорної металургії України, розміщення основних її підприємств.
У зв’язку з воєнними діями на території Донецької та Луганської областей деякі металургійні комбінати, що розміщені в їх межах, у 2014–2017 рр. зменшили обсяги виробництва чорних металів. Часткову компенсацію продукції чорної металургії забезпечує інший район концентрації виробництва чорних металів – Придніпровський (Дніпропетровська та Запорізька області).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку харчової промисловості України на сучасному етапі.
Олійно-жирова промисловість України використовує технічні культури: соняшник, ріпак, сою, які в останні роки збільшили площу посівів. Тому олійно-жирова галузь, маючи власну сировину, стрімко розвинулася і продовжує нарощувати виробництво. Це значно збільшило асортимент її продукції на внутрішньому ринку та здешевило собівартість. Україна ввійшла в число країн-лідерів з виробництва соняшникової олії (1-ше місце у світі), галузь має експортний характер.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розміщення підприємств з іноземними інвестиціями.
Високорозвинені країни свої підприємства легкої промисловості (швейні, текстильні), з виробництва електротехніки, електрообладнання розміщують на територіях країн з дешевою робочою силою.
Що стосується території Львівської області, то вона, крім дешевої робочої сили, має вигідне прикордонне положення, що зменшує витрати на перевезення продукції до країн Європи чи сировини до виробництва.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво деревини й паперу.
Це завдання оцінює знання особливостей розвитку лісової промисловості в Україні.
На сучасному етапі законодавством України заборонене вивезення лісу-кругляка до країн Європи, дозволено вивозити лише перероблену деревину, відходи.
Таке обмеження стимулювало розвиток і створення деревообробних підприємств в межах України, зокрема у Закарпатській області.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання про особливості умов вирощування сільськогосподарських культур, уміння аналізувати картограму.
Проаналізуємо картограму площі посівів певної технічної культури: найтемнішим фоном позначено Вінницьку область, також інтенсивним темним фоном позначено Полтавську, Хмельницьку, Тернопільську області.
Можна зробити висновок, що посіви культури зосереджені на Поділлі та у Полтавській області.
З варіантів відповідей відкидаємо соняшник, який потребує багато тепла і вирощують його в степовій зоні. Льон-довгунець та хміль вирощують на півночі, це – вологолюбні культури. Цукрові буряки вирощують у лісостепу, де для них є найбільш сприятливі умови, а у Вінницькій та Полтавській областях працюють найпотужніші цукрові комбінати.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – складова частина національної економіки, яку потрібно розвивати на світовому рівні.
У завданні є загальновідомі географічні об’єкти, як-от: біосферний заповідник «Асканія-Нова», пустеля Олешківські піски, найдовша піщана коса – Арабатська стрілка, які знаходяться на території Херсонської області. Можна орієнтуватися за назвою Азово-Сиваського національного парку.
Отже, це область, яка омивається Азовським морем. Серед запропонованих така лише одна.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Політична карта світу, її елементи. Типізація країн світу.
Тестове завдання оцінює знання головних елементів політичної карти світу та класифікацію країн.
Основним показником, що визначає рівень розвитку господарства країни, є ВВП.
Валовий внутрішній продукт – це макроекономічний показник, що показує ринкову вартість усіх кінцевих товарів і послуг, вироблених за рік у всіх галузях економіки національними та іноземними виробниками.
Якщо показники рівня урбанізації, індексу людського розвитку (ІЛР) чи середньої тривалості життя майже не відрізняються в тих двох підгрупах країн, то обсяги ВВП різняться. Високорозвинуті країни «Великої сімки» мають ширшу економічну спеціалізацію, потужнішу економіку, тому обсяг ВВП є значно вищим.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення.
Тестове завдання оцінює знання показника середньої густоти населення та чинників, що впливають на густоту населення.
Густоту населення обчислюють за формулою: Г нас. = Н/П, де Н – кількість населення, а П – площа. Останнім часом показник густоти населення постійно підвищується. Це пояснюється демографічним вибухом у деяких регіонах планети (Африка, Латинська Америка, Азія).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку і розміщення металургійних підприємств світу.
Аналізуючи картосхему та кожен варіант відповіді, можемо не брати до уваги виплавку міді, бо не позначено Чилі («мідний пояс»).
Звертаємо увагу на те, що на картосхемі позначена Україна. Кам’яним вугіллям і природним газом не багата Японія, яка в основному всю сировину імпортує, а вона теж позначена.
Отже, це країни-лідери з виплавки сталі. Дійсно, найбільше сталі виплавляють Китай, Японія, Індія, США, Росія, Україна.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання особливостей машинобудівної галузі у Франції та Україні.
Підказкою у змісті завдання є вираз «виробнича кооперація», а кооперування властиве машинобудівній галузі. З перелічених відповідей лише одна стосується машинобудування – авіаракетокосмічна галузь. Франція та Україна мають розвинену авіаракетокосмічну галузь, тому цим країнам варто в перспективі співпрацювати.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Третинний сектор господарства.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку третинного сектору господарства в країнах світу з різним економічним розвитком.
Тут вистачить проаналізувати наведені країни і визначити серед них країну з найрозвиненішою економікою – США. Справді, у США створено понад 300 технопарків і технополісів. Їх почали створювати в 50-х роках ХХ століття на базі Стенфордського університету, а кількість науковців у США вже перевищила кількість зайнятих в автомобільній і авіаційній промисловості.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання основних рис розвитку та спеціалізації сільського господарства.
Уважно прочитавши уривок характеристики сільського господарства однієї з країн, можна зробити висновок, що ґрунти не всюди однакові.
Якщо вирощують жито, овес, картоплю на бідніших ґрунтах, то така ж спеціалізація характерна для Полісся з дерново-підзолистими ґрунтами. Більш родючі біля них – сірі лісові, на яких культивують пшеницю, кукурудзу, ячмінь, цукровий буряк. Це регіон Західна Європа.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Індія. Японія.
Тестове завдання оцінює знання сучасних тенденцій розвитку світового господарства, роль іноземних інвестицій в економічному розвитку країни.
Японія – високорозвинена постіндустріальна країна світу, трудові ресурси якої мають високу кваліфікацію, тому рівень заробітної плати теж високий. Для таких країн привабливими є країни з дешевою робочою силою, дешевою сировиною та великим внутрішнім ринком. Тому виробництво товарів на експорт із меншими витратами є основною метою інвесторів.
Проаналізуймо варіанти інших відповідей: видобування нафти в Індії не ведеться, бо країна не має промислових родовищ цієї сировини. Ринок збуту для дешевих товарів невисокої якості – неправильно, бо всі японські товари найвищої якості, тому не є дешевими. Відродження кустарного виробництва – це крок назад, тому не може цікавити японських інвесторів.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи й населення та стратегію сталого розвитку.
Теорія сталого розвитку полягає в гармонійному ставленні до природи, таке використання її багатств, яке б не приносило шкоди довкіллю. З перелічених відповідей лише одна відображає позитивне ставлення до природи – упровадження ресурсозберігаючих технологій.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки і океани.
Завдання перевіряє знання про особливості органічного світу материків.
Танення арктичних льодів призведе до голоду білих ведмедів, які на крижинах плавають в океані і полюють на морського звіра.
Вирубування бамбукових лісів зменшить популяцію великої панди.
Розорювання цілинних степів витіснить степового сайгака.
Пожежі в евкаліптових лісах знищать коал.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про різноманітність ландшафтів України, туристичні маршрути на їх території та властиві їм несприятливі фізико-географічні процеси.
Під час сходження на Говерлу дорога може бути мокрою, кам’янистою, також можна зустріти отруйних змій.
Поділля – край карстових печер, мандруючи якими у темряві і вогкості, побачите сталагміти, сталактити.
Заповідник «Кам’яні могили» у Донецькій області розташований в степу, якому властива спека, дикі бджоли, павуки-каракурти, степові гадюки.
На Поліссі багато заболочених ділянок, трясовина, мошкара і комарі.
Правильна відповідь – 1В 2Г 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання особливостей виробничого процесу підприємств і їх вплив на навколишнє середовище.
Теплові електростанції під час спалювання вугілля викидають в атмосферу парникові гази, зокрема вуглекислий газ.
Гірничо-збагачувальна фабрика видобуває сировину, а відходи гірських порід накопичуються.
Цегельний завод з глиняним кар'єром призведе до зниження рівня ґрунтових вод.
Паперово-картонний комбінат використовує у своєму виробничому процесі воду, тому забруднює поверхневі і ґрунтові води.
Правильна відповідь – 1А 2В 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси.
Тестове завдання оцінює знання демографічних процесів та їх вплив на роботу місцевої влади.
Якщо зростає народжуваність, то підвищується попит на дитячі садочки, тому необхідно розширити їх мережу.
Збільшення тривалості життя призводить до зростання частки людей похилого віку, професійний досвід яких варто використати.
Якщо збільшується кількість жіночих рук, то їх можна залучити до роботи на швейних фабриках.
Прискорення субурбанізації, що веде за собою розростання приміської зони, вплине на оптимізацію маршрутів приміського транспорту.
Правильна відповідь – 1Б 2Г 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Світове господарство. Поняття «міжнародний поділ праці».
Тестове завдання оцінює знання про місце країни в міжнародному географічному поділі праці.
Прислів’я «За одну чашку рису тричі поле обійдеш» поширене в країнах, які вирощують і споживають багато рису – Південно-Східна Азія.
Каравани верблюдів можна побачити в пустелях Північної Африки («Старий верблюд не підведе»).
Жито – вологолюбна культура, росте у країнах Східної Європи («Як уродить жито, то всім буде сито»).
Виноградництво поширене у країнах Південної Європи – «Мало-помало стає й незрілий виноград медом».
Правильна відповідь – 1Г 2А 3Б 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Світове господарства. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання чинників розміщення підприємств у країнах світу.
Природно-ресурсний чинник важливий для вугільної промисловості, яка орієнтується на сировину (ресурси) – Верхня Сілезія (Польща).
Науковий чинник важливий для складного виробництва – електронне та авіаційно-космічне машинобудування Каліфорнії (США).
Легка промисловість Східного Китаю орієнтується на велику кількість трудових ресурсів – працересурсний.
Металургія Японії має експортний характер, тому для неї важливий транспортний чинник.
Правильна відповідь – 1Г 2Б 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота. У цьому випадку потрібно визначити географічну довготу міста Каджаббі.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти (в нашому випадку – внизу).
Знаходимо місто Каджаббі і ведемо по лінії вниз. Зупиняємось на позначці 140°, це і буде географічна довгота.
Правильна відповідь – 140.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічну широту об’єктів і відстань між ними у градусах.
Щоб визначити відстань в градусах, необхідно знати широту обидвох об’єктів.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватору за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватору від 0° до 90° в обидвох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти ( в нашому випадку – справа).
Знаходимо місто Каджаббі, ведемо вправо по паралелі до краю карти, бачимо, що широта Каджаббі становить 20°. Широта озера Фром – 30°. Шукаємо різницю, тобто відстань від міста Каджаббі до озера Фром: 30° – 20° = 10°
Правильна відповідь – 10.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані і визначається за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°. Значення довготи надписано на нижній горизонтальній лінії.
Знаходимо місто Каджаббі і ведемо по лінії меридіана вниз, зупиняємось на 140°. Місто Уілуна розташоване на меридіані 120°.
Шукаємо спочатку різницю в градусах між містами: 140° – 120° = 20°, а в часі це буде: 20°× 4 хв. = 80 хв. Чому на 4 хвилини перемножуємо? Тому що Земля робить оберт на 1°дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 20°. Отже, це буде 80 хвилин.
Правильна відповідь – 80.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати відстань між об’єктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту міста Каджаббі.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях.
Значення широти надписано на краю карти (справа). Знаходимо місто Каджаббі, ведемо до краю карти по лінії паралелі, зупиняємось на позначці 20°. Отже, Каджаббі від екватора віддалений на 20°. Щоб визначити відстань у кілометрах, потрібно одержане перемножити на значення 1° дуги меридіана. Відомо, що 1°дуги меридіана це 111км. Якщо 20°×111 км, одержимо 2220 км.
Правильна відповідь – 2220.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Відстань між об’єктами зіставлена з лінійним масштабом.
Спочатку визначаємо масштаб карти: в 1 см 250 м. У користуванні лінійним масштабом важливо правильно визначити ціну поділки. Її визначають на рисунку в кружечку: відрізок від 0 до 250 поділений на 5 частин (дві чорні та три світлі).
250:5=50. Отже, ціна поділки 50м.
Тепер визначаємо скільки сантиметрів відкладено вимірювачем вправо – 5см. На місцевості це буде 1250 м (250×5). Залишилось додати маленький відрізок зліва – 3 частинки по 50м (3×50=150м).
Отже, 1250 м+150 м=1400 м
Правильна відповідь – 1400.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей .
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря.
Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м.
Відшукаємо на плані перехрестя автомобільних доріг (на ньому стоїть ліва голка вимірювача). Відштовхуємось від основної горизонталі, яка проходить через перехрестя, вона позначена потовщеною лінією. Це горизонталь – 150 м, що і буде абсолютною висотою перехрестя.
Правильна відповідь – 150.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей .
Завдання перевіряє вміння визначати відносну висоту місцевості.
Відносна висота місцевості – це перевищення однієї точки над іншою. Щоб визначити відносну висоту, треба мати значення абсолютної висоти двох об’єктів – рівня поверхні болота та перехрестя доріг.
Абсолютну висоту перехрестя визначали в завданні № 48, вона становить 150 м, абсолютна висота болота зазначена на карті – 139м. 150-139=11 (м)
Правильна відповідь – 11.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет, який визначають за годинниковою стрілкою.
Бачимо, що польова дорога не має точно західного напрямку, а відхиляється в сторону збільшення кута. Азимут заходу – 270°, до якого додамо 8° відхилення.
Азимут руху становить 278°.
Правильна відповідь – 278.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення та стратегію сталого розвитку.
Теорія сталого розвитку полягає у задоволенні потреб сучасності без шкоди майбутнім поколінням, у гармонійному відношенні до природи, таке використання її багатств, яке б не приносило шкоди довкіллю.
На межі із Сахарою відбувається процес спустелювання (опустелення) – розвіювання вітром піску і засипання прилеглої зони саван. Таким чином африканська пустеля збільшує свою площу за рахунок зони саван і рідколісся. Покращити ситуацію можна шляхом правильного моніторингу за навколишнім середовищем, упровадженням протиерозійних заходів обробітку ґрунту та обмеженням чисельності поголів’я худоби.
Інші наведені відповіді стверджують протилежні процеси, які шкодять природі.
Правильна відповідь – 134.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Зайнятість населення.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати графіки зміни частки зайнятих у сфері послуг.
У виконанні завдання головним є правильний аналіз графіків, з яких чітко бачимо, що у ХХІ ст. у США частка зайнятих у сфері послуг залишалась незмінною (близько 80 %).
Найбільші відмінності за величиною цього показника між Україною і країнами ЄС спостерігалися в 1990-х роках (Україна – 40%, країни ЄС – понад 60%).
У сучасній структурі зайнятості населення України переважає сфера послуг, частка яких становить 65%.
Правильна відповідь – 456.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу.
Тестове завдання оцінює вміння характеризувати економіко-географічне положення України.
Економіко-географічне положення – це положення країни відносно природних ресурсів, транспортних шляхів, рівня розвитку країн-сусідів, членства в міжнародних організаціях.
Характеризуючи економіко-географічне положення, виділяємо те, що країна омивається двома морями Атлантичного океану – Чорним і Азовським. Територія займає транзитне положення в Східній Європі, тому через неї проходять МТК. Із сусідніми країнами Україна має спільне історичне минуле, тому що всі сусіди є постсоціалістичними державами, а Білорусь, Молдова і Росія входили разом з Україною в СРСР (Радянський Союз).
Через те на сучасному етапі із сусідніми країнами сформувалися економічні зв’язки.
Правильна відповідь – 236.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку металургії кольорових металів.
Відомо, що через недостатню забезпеченість сировиною, кольорова металургія не розвинута настільки, як чорна. Але деякі публікації у ЗМІ спростовують дану інформацію. До таких належать публікації :
- «Житомирщина нарощує обсяги видобування титанових руд», що свідчить про збільшення виплавки титану.
- «Брухт кольорових металів: відходи чи доходи» розповідає про використання вторинної сировини.
- «Миколаївський глиноземний працює, а Запорізький алюмінієвий - ні... Куди йде на переробку глинозем?», що свідчить: Миколаївський глиноземний завод виготовляє глинозем з імпортних бокситів, глинозем – це сировина для виробництва алюмінію, отже, в Україні є сировина для кольорової металургії (зокрема для виробництва алюмінію).
Правильна відповідь – 147.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання основних рис розвитку та спеціалізації сільського господарства України.
В останні роки в сільському господарстві України збільшилось виробництво органічної продукції. Цьому сприяють ґрунти високої родючості (чорноземи), використання в аграрному секторі біологічних засобів захисту рослин та зростанням попиту на продукцію в країнах ЄС та в Україні.
Правильна відповідь – 257.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку електроенергетики Китаю.
Більша частка китайської електроенергії виробляється на ТЕС (64%), але при цьому забруднюється повітря, в яке потрапляє велика частка вуглекислого газу.
Екологічну проблему можна вирішити шляхом використання геотермальної енергії для виробництва електроенергії, використовувати відходи сільського господарства і збільшувати виробництво біогазу. У Східному Китаї, де зосереджено основне виробництво і населення країни, варто підвищувати потужності атомних електростанцій.
Інші запропоновані варіанти відповідей загострюють екологічні проблеми, а не покращують ситуацію.
Правильна відповідь – 346.
Знайшли помилку? Пишіть на