ЗНО онлайн 2019 року з географії – пробний тест
ТЕМА: Вступ. Методи географічних дослідження.
Тестове завдання оцінює знання про сучасні методи досліджень природи Землі.
У давні часи географія мала описовий характер, але з формуванням географії як науки почалося детальне вивчення природних умов і процесів поверхні Землі.
Тому постала необхідність вивчення природних компонентів безпосередньо в польових умовах. Цим займаються науковці, які організовують експедиції в різні куточки території України. Прикладом експедиційних досліджень є робота геологічної розвідки.
Інші варіанти відображають спостереження або роботу в приміщенні.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Форма і рухи Землі, їх наслідки.
Тестове завдання оцінює знання про форму і розміри нашої планети.
Відомо, що Земля не є правильною кулею, а сплюснута біля полюсів. Таку форму називають геоїд – в перекладі з грецької «гео» - Земля, «їд» - вид, вигляд. Пропоноване поняття характеризує форму лише Землі.
Через те, що планета сплюснута біля полюсів, її екваторіальний радіус більший, ніж полярний.
Що стосується інших варіантів відповідей, то єдиним природним супутником Землі є Місяць, який обертається разом із Землею. Земля складається з ядра, мантії та земної кори.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Внутрішня будова Землі.
Завдання оцінює знання внутрішньої будови Землі та її впливу на природні процеси.
Навколо Землі існує поле тяжіння, зумовлене її масою і внутрішньою частиною. Це поле називають гравітаційним. Сила тяжіння утримує тіла і предмети на поверхні Землі та впливає на утворення таких процесів, як сходження лавин, зсуви.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Закономірності формування природи материків і океанів. Температура повітря.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати кліматограми і визначати за даними показниками тип клімату.
Якщо точка розташована найближче до Північного полярного кола, то її кліматичні умови будуть холодними і суворими, тобто температури повітря будуть дуже низькими, а опадів випадатиме мало.
Серед наведених кліматограм з низькими (до –35℃) температурами повітря є лише одна – Г.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан та його частини.
Тестове завдання оцінює знання основних термінів з теми «Гідросфера».
Під час опису поверхні суходолу використовують термін «територія», а коли мова йде про водну поверхню, то користуються терміном «акваторія» (у перекладі з латини аgua - вода).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні комплекси. Природні зони Землі, їх особливості.
Тестове завдання оцінює знання формування природних зон на Землі та їхню різноманітність.
Природна зона – це широтна смуга суходолу, у межах якої виділяють однорідний клімат, ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.
Поширення природних зон підпорядковане широтній зональності – змінам від екватора до полюсів або від океанів вглиб материка внаслідок нерівномірного розподілу тепла і вологи.
У горах природні зони змінюються від підніжжя до вершин – висотна поясність.
Отже, основними чинниками виділення природних зон є розподіл тепла і вологи та рельєф місцевості. Оскільки помірний пояс в Північній півкулі займає найширшу смугу, то в межах цієї смуги кліматичні умови різняться, тому природні зони сформувалися різноманітні.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Океани. Тихий океан.
Тестове завдання оцінює знання тектонічної будови та рельєфу дна Тихого океану.
В основі дна Тихого океану лежить Тихоокеанська плита, до якої з усіх боків примикають пояси складчастих гір з діючими вулканами (місця стику материкових літосферних плит).
Складним є рельєф дна в перехідній зоні поблизу Євразії та Австралії, де утворилися найдовші на планеті пасма островів та глибоководних жолобів. Верхівки численних підводних гір, що на дні Тихого океану, нерідко здіймаються над водою і утворюють групи островів. Їх у Тихому океані найбільше, вони утворюють Океанію – сукупність островів у центральній та південно-західній частині океану.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків і океанів. Материки та частини світу.
Тестове завдання оцінює вміння визначати географічне положення материків.
Земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну – поділяє екватор.
Тут можна скористатися картою-підказкою із завдання № 33. Північна півкуля – вверх від екватора, Південна – вниз. Із позначених контурів материків лише в Південній півкулі розташована Австралія. Це видно з карти.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Загальні риси клімату.
Тестове завдання оцінює знання кліматичних умов Африки та кліматотвірних чинників материка.
Африка перебуває під дією пасатів – постійних вітрів, які дмуть від тропіків до екватора в обидвох півкулях. Унаслідок обертання Землі в Північні півкулі пасати відхиляються вправо, а в Південній – вліво. У Північній Африці пасати дмуть з Аравійського півострова і несуть сухе повітря, а в Південній Африці пасати дмуть з Індійського океану і несуть вологу на материк. Саме таким рухом пасатів пояснюється неоднорідність розподілу опадів між північною і південною Африкою.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Південна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання основних форм рельєфу Південної Америки і їх розміщення на материку.
Можна скористатися картою із завдання № 33, щоб пригадати, що через усе західне узбережжя Південної Америки простягнулися гори Анди.
У варіантах відповідей лише один починається з гір.
Просуваючись на схід, гори змінюються Ла-Платською низовиною, а далі Бразильським плоскогір’ям.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Природні зони. Зміни природи материка людиною.
Тестове завдання оцінює знання особливостей природних умов і ресурсів Північної Америки.
На картосхемі зображено контури Північної Америки, а штрихуванням – центральну частину материка, зайняту лісостепами і степами.
Степ отримує велику кількість тепла, а лісостеп ще й добре зволожений. Саме тут були прерії, де в густому трав’яному покриві могли пастися і легко сховатися стада бізонів. Сприятливий клімат, рельєф і родючий чорнозем перетворили зону на плантації кукурудзи, пшениці, а бізонів можна побачити лише в заповідниках чи національних парках.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка.
Пропоноване завдання оцінює знання основних річок планети.
Можна скористатися картою-підказкою із завдання № 33.
Виконуючи це завдання, слід чітко знати розташування і напрямок головних річок материків. Аналізуємо варіанти відповідей:
- Ніл – з півдня на північ в Атлантичний океан. Міссісіпі – з півночі на південь в Атлантичний – напрямки різні, а океан один.
- Дніпро – з півночі на південь в Атлантичний. Оріноко – з півдня на на схід в Атлантичний – напрямки різні, океан один.
- Рейн – з півдня на північ в Атлантичний. Муррей – зі сходу на південь в Індійський – напрямки і океани різні.
- Амазонка – із заходу на схід в Атлантичний океан. Янцзи – із заходу на схід в Тихий океан – напрямки однакові, а океани різні.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про природу материка Євразія, поширення природних зон.
Виконуючи це завдання, треба пам’ятати про послідовність поширення природних зон на материку з півночі на південь.
Правильний ланцюжок зміни бачимо у варіанті А: тундра змінюється лісотундрою, тайгою.
Що далі на південь, стає тепліше, до хвойних (тайга) домішуються листяні породи, утворюючи зону мішаних лісів.
Ще південніше відчувається підвищення температури повітря і менше опадів, тому дерева не утворюють суцільної смуги – лісостеп, а згодом лише одне різнотрав’я – степ.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення території України.
Завдання перевіряє вміння давати оцінку географічного положення України.
Україна – держава Східної Європи і всі сусідні країни теж європейські держави, серед яких Польща, Словаччина, Угорщина і Румунія є членами Європейського Союзу.
За рівнем економічного розвитку всі країни входять в групу країн перехідної економіки і мають республіканську форму правління.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Основні тектонічні структури.
Тестове завдання оцінює знання тектонічної будови України та розміщення основних тектонічних структур.
Більшість території України лежить у межах Східноєвропейської платформи, що має давній кристалічний фундамент і осадовий чохол. Меншою структурою платформи є Український щит з підвищеним фундаментом. У деяких місцях фундамент виходить на поверхню, тому товща осадових порід там є найменшою або взагалі відсутня.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Рослинність.
Завдання оцінює вміння аналізувати кліматичні показники, їх розподіл на території України та вплив на поширення рослинності.
Основними умовами росту дерев є тепло і волога, саме тому в екваторіальному поясі сформувалася така багата рослинність.
Степова зона має достатню кількість тепла, але опадів дуже мало, клімат посушливий. Тому для деревної рослинності умови зволоження степу не є сприятливі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Падіння, похил річки.
Тестове завдання визначає знання про особливості режиму річок України, уміння визначати похил і падіння річки.
Похил річки визначають як відношення падіння до довжини річки. Що більше значення похилу річки, то швидкість течії більша, тому така річка має більше гідроенергії і придатна для будівництва ГЕС.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Тваринний світ України.
Пропоноване тестове завдання оцінює знання різноманітності тваринного світу та основних ареалів поширення тварин.
На картосхемі позначено гірську зону Українських Карпат, то степового гризуна тушканчика можна відкинути, а також лисицю, яка поширена повсюдно. Зубри – типові представники зони Полісся, а бурі ведмеді трапляються в Карпатах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України.
Тестове завдання оцінює знання про різноманітність ландшафтів на території України.
Прочитавши уривок літературного твору, відразу можна впізнати, що це зона із сухим спекотним кліматом, бо сонце стоїть високо, а земля розпечена.
Далі натрапляємо на знайомий термін «яйла» – безлісі вершини Кримських гір. Тут вирощують теж теплолюбні культури – тютюн, виноград.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та ґрунтові ресурси. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання способів використання земельних ресурсів.
На ділянках зі стрімкими схилами часто розвивається ерозія ґрунту текучими водами і утворюються яри і балки. Для запобігання таким несприятливим процесам використовують спосіб заліснення: насадження кущів, дерев. Рослини мають розгалужену кореневу систему і утримують своїм корінням верхній шар ґрунту, запобігають ерозії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції.
Тестове завдання оцінює знання основних понять з теми «Населення України та світу».
Міграція – це рух, переміщення людей.
Якщо аналізувати варіанти відповідей, то лише в одному варіанті йдеться про переміщення людей, тобто міграцію: кількість внутрішньо переміщених осіб упродовж року збільшилася на неокупованих територіях Донбасу та в Харківській області.
Інші варіанти відображають показники кількості населення, що не пов’язані з переміщенням.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему промислового виробництва та знання про особливості розвитку й розміщення основних металургійних підприємств на території України.
Звернімо увагу на те, що на картосхемі всі зазначені промислові центри розташовані в районі Придніпров’я.
Тепер робимо аналіз відповідей: добування рудних корисних копалин не може бути, бо не позначений Кривий Ріг (найбільше родовище залізних руд).
Коксівне вугілля видобувають на сході, в Донецькому басейні, а кольорові метали виплавляють у Запоріжжі (алюміній), Костянтинівці (цинк), Бахмуті, Микитівці, Миколаєві.
Район Придніпров’я – основний район видобутку залізних руд, на основі яких сформувалася чорна металургія, промислові центри якої позначено на картосхемі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Завдання оцінює знання про чинники розміщення машинобудівних промислових підприємств.
Важке машинобудування виготовляє машини та обладнання для різних галузей господарства: вугільні комбайни, обладнання для гірничої галузі, дорожню техніку. Для таких великих машин використовується багато сировини (чавун, сталь), і перевезення даної продукції на далеку відстань не є доцільним.
Тому таке виробництво орієнтується на сировину і споживача.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво та постачання електроенергії.
Тестове завдання оцінює знання чинників розміщення атомних електростанцій.
Як відомо, атомні електростанції (АЕС) споруджують у тій місцевості, де є споживач, тобто попит на електроенергію, а інші типи електростанцій – ТЕС чи ГЕС – споруджувати недоцільно.
АЕС працюють на уранових рудах, які можна доставити для роботи електростанції. Для роботи ТЕС (теплова) палива потрібно дуже багато, тому його не вигідно перевозити на далеку відстань. Отже, основним чинником при розміщенні АЕС є споживач і дефіцит палива.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво .
Тестове завдання оцінює знання особливостей хімічного виробництва та чинників розміщення підприємств.
У завданні перелічені підприємства, які виробляють азотні мінеральні добрива, що використовують у виробничому процесі сульфатну кислоту. Виробництво кислоти у своєму розміщенні тяжіє до споживача, оскільки транспортувати кислоти на далеку відстань є небезпечним. Отже, саме підприємства з виробництва міндобрив є основними споживачами сульфатної кислоти.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку транспортної системи України.
Річковий транспорт в Україні не використовується так інтенсивно, як інші види транспорту. Основною річковою артерією є Дніпро, але останнім часом річка втрачає свою роль у транспортуванні вантажів через зарегульованість течії. Зарегулювання стоку проводять шляхом будівництва гребель, які штучно регулюють рівень води. У результаті утворюються водосховища, ставки. Зарегульованість спричиняє замулення русла річки, що перешкоджає судноплавству.
Інші наведені відповіді навпаки, сприяють судноплавству.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картограму та визначити на карті регіональні особливості виробництва продукції.
На картограмі темним кольором позначено області в лісостеповій зоні та деякі північні. Уже можна не брати до уваги культурні рослини степу – соняшник та баштанні. Вовну одержують з овець, а вівчарство поширене в гірській місцевості і степу.
Залишилося виробництво молока, яке для цієї зони є характерним, бо лісостепова зона добре зволожується і має достатньо пасовищ для худоби.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – складова частина національної економіки, яку потрібно розвивати на світовому рівні.
Тут легко зорієнтуватися за назвою міста Трускавець – курорту, який відомий не тільки в межах України. На уроках історії згадується Золочівський замок – пам’ятка культури та історії ХVІІ ст., входить до туристичного маршруту «Золота підкова Львівщини». Собор Святого Юра – перлина української барокової архітектури, разом з історичним центром Львова занесений до Спадщини ЮНЕСКО.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Політична карта світу, її елементи. Типізація країн світу. Азія: Індія. Америка: Канада.
Тестове завдання оцінює знання головних елементів політичної карти світу та класифікацію країн.
У завданні потрібно вказати спільні риси Індії та Канади.
Відомо, що ці дві країни займають великі території – Канада в Америці, а Індія в Азії, але за економічним розвитком різняться.
Канада – високорозвинута індустріальна держава, а Індія – країна, що розвивається. За формою правління – республіки, а не монархії. Обидві країни розділені на самостійні утворення, тобто за політико-територіальним устроєм федеративні.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Відмінності в темпах і рівнях урбанізації.
Тестове завдання оцінює розуміння поняття «урбанізація», вміння визначати показник рівня урбанізації.
Урбанізація – це зростання частки кількості міського населення і підвищення ролі міста в суспільстві.
Отже, щоб визначити рівень урбанізації, потрібно знати загальну кількість населення і чисельність міського населення. Усі інші показники до уваги не беремо.
Якщо все населення – 35 млн осіб – прийняти за 100 %, то частка міського населення, яке становить 28 млн осіб буде Х.
Можна записати у вигляді пропорції: 35 млн осіб – 100 %
28 млн осіб – Х
Х = 28/35 ×100 = 80 (%).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання основних рис розвитку та спеціалізації сільського господарства.
Якщо проаналізувати культури, які вирощують у країнах субрегіону, то їх кормова база надто потужна для кіз та овець і зовсім не підходить для шовкопряда. Усі перелічені культури ростуть у вологому кліматі, де також багато соковитих пасовищ, що сприяє розвитку скотарства молочного напрямку. В Україні така спеціалізація сільського господарства характерна для Полісся.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Країни Європи.
Тестове завдання оцінює вміння визначати характерні риси господарства головних країн Європи та України.
На картосхемі позначено країни «Великої сімки»: Німеччину (В), Велику Британію (А), Францію (Б) та Італію (Г).
Серед наведених країн найбільшими запасами нафти і газу на шельфі Північного моря володіє Велика Британія. Тому її досвід у видобутку нафти й газу на континентальному шельфі моря для України буде цінним і цю країну можна оцінювати як потенційного партнера та інвестора України.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Завдання перевіряє вміння аналізувати картосхему й розташування країн-лідерів у видобутку основних корисних копалин світу.
Аналізуючи картосхему, відразу відкидаємо мідні руди, бо не позначено Чилі і Перу («мідний пояс»), природний газ був би позначений в Перській затоці, Канаді, а бокситами багата Бразилія, деякі африканські країни.
Отже, це позначені країни-лідери за обсягом видобутку вугілля. України тут не позначено, бо вказано 2017 рік, коли видобуток вугілля значно скоротився через війну на Донбасі – головному районі видобутку кам’яного вугілля в Україні.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку третинного сектору господарства в країнах світу з різним економічним розвитком.
Тут вистачить проаналізувати наведені країни і визначити серед них країну з найрозвиненішою економікою – США.
Справді, у США створено понад 300 технопарків і технополісів. Їх почали створювати в 50-х роках ХХ століття на базі Стенфордського університету, тому найбільші зосереджені саме в Каліфорнії – «Кремнієва долина».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Країни Африки.
Тестове завдання оцінює знання структури господарства країн Африки.
Майже всі країни Африки – це колишні колонії, тому структура господарства має риси колоніального минулого: відсталість у розвитку, екстенсивне сільське господарство, часто монокультурне. Більш високим рівнем розвитку є столиці, передмістя, рідше – порти. На світовому ринку африканські країни виділяються експортом мінеральної сировини і сільськогосподарських культур: какао, кава, чай, бавовник, цитрусові, цукрова тростина, арахіс, фініки та ін.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення.
У завданні йдеться саме про соціальну проблему, що стосується населення. З перелічених до проблеми населення належить якісна освіта, що полягає у доступі до освітніх послуг усіх людей незалежно від їхнього фізичного розвитку і місця проживання.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки і океани.
Тестове завдання оцінює знання про природні особливості материків та розташування в їх межах найбільших об’єктів природи.
Завдання можна розпочати з найбільшої пустелі Сахара, яка розташована в Африці.
Найсолоніше озеро (море) – Мертве в Євразії, Великий артезіанський басейн утворився в Австралії. У Південній Америці, в басейні Амазонки утворився найбільший район вологих екваторіальних лісів.
Правильна відповідь – 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання основних чинників розміщення підприємств в Україні.
Швейні фабрики потребують багато жіночих рук, тому вони орієнтуються на працересурсний чинник.
Нафтопереробний комбінат в Кременчуку має зручне розташування на перетині транзитних залізничних та автомобільних доріг, а також сполучення нафтопроводом з Одесою.
Для виробництва цементу потрібно багато сировини (мергелі, вапняки), тому заводи орієнтуються на сировину.
Теплоелектроцентраль (ТЕЦ) здійснює постачання теплої води до споживачів, яких у Києві найбільше.
Правильна відповідь 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Розселення.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розселення людей на території України.
Завдання варто розпочати із Чернігівської області де, як відомо, склалася найменша густота населення – 33 ос./км².
У Дніпропетровській області зосереджено металургійні комбінати, тому там склалися промислові агломерації в районах гірничорудної промисловості.
Львівська область відома своїми великими і гарними селами, які щільно розташовані одне біля одного, а в Закарпатті – найвища частка сільських жителів.
Правильна відповідь – 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Районування природних ландшафтів.
Тестове завдання передбачає вміння аналізувати карту районування України і визначати основні одиниці районування.
Тут варто розпочати із позначки Б (Українські Карпати) – поділ гірської країни на сім природних областей.
Буквою Д позначено теж гірську країну, але Кримські гори займають набагато меншу площу і в них не виділяють стільки областей.
Єдина зона, котра розділена на три підзони (на умовах зволоженості) – степ. Лісостеп займає середню смугу в Україні і розділений на чотири фізико-географічні провінції: Західноукраїнська, Дністровсько-Дніпровська, Лівобережно-Дніпровська і Східноукраїнська.
Зона мішаних лісів (Полісся) поділяється на п’ять фізико-географічних областей: Волинське, Житомирське, Київське, Чернігівське і Новгород-Сіверське Полісся.
Правильна відповідь – 1–Г, 2–В, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Сучасні тенденції розвитку світового господарства.
Завдання оцінює ваше вміння встановлювати зв’язки між видом економічної діяльності світового господарства та перспективним напрямом розвитку на сучасному етапі.
Кольорова металургія все ширше використовує вторинну сировину – брухт кольорових металів.
Через виснаженість газових родовищ видобуток газу з суходолу перемістився на шельф Світового океану.
Вугілля збільшує частку видобутку відкритим способом (у кар’єрах).
Морський транспорт продовжує використовувати контейнерне перевезення, що дає можливість транспортування великої кількості вантажу.
Правильна відповідь – 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання основних тенденцій розвитку машинобудівної галузі світу.
Серед запропонованих країн бачимо країну з найрозвиненішою економікою постіндустріального типу – Японію, яка виготовляє і експортує найскладнішу продукцію машинобудування – промислових роботів.
Китай виділяється як потужна індустріально-аграрна держава, тому є найбільшим виробником, споживачем та імпортером верстатів.
Україна має розвинуту галузь чорної металургії, тому виготовляє важкі металообробні верстати, які використовують багато чорних металів (чавун, сталь).
Швейцарія – високорозвинена індустріальна країна, яка виділяється високою якістю своїх виробів, тому її верстати є високоточні та дорогі.
Правильна відповідь 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
У цьому випадку потрібно визначити відстань точки А до Південного полюса, тобто потрібно спочатку визначити географічну широту об’єктів.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях. У нашому завданні зображена Антарктида, яку будують в азимутальній проєкції. Тому тут треба правильно відшукати паралелі, які в азимутальній проєкції мають форму кола.
Шукаємо точку А і знаходимо паралель, на якій вона позначена – 70°. Це і буде географічна широта точки А. Знаємо, що Південний полюс має 90° пд. ш., тому відстань точки А від Південного полюса буде 20°: 90° – 70° =20°.
Правильна відповідь – 20.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота. У цьому випадку потрібно визначити географічну довготу точки, широта якої становить 70° (точка А, яку визначили в завданні № 43).
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°. В азимутальній проекції меридіани – прямі лінії, які перетинаються на полюсі.
Точка А лежить на 60°. Це і є географічна довгота точки А.
Правильна відповідь – 60.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані, який визначаємо за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіана, тобто від 0°. В азимутальній проекції меридіани – це прямі лінії, які перетинаються на полюсі.
У завданні № 44 ми визначили, що точка А має 60° довготи, точка Б – 120° довготи. Шукаємо різницю в градусах: 120°–60°=60°. Тепер визначимо різницю в часі: 60°× 4хв. = 240 хв. Чому на 4 хвилини перемножуємо? Тому що Земля робить оберт на 1°дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 60°.
Отже, це буде 240 хвилин.
Правильна відповідь – 240.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати відстань між об’ктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту точки Б та Південного полюса.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях.
У нашому завданні зображена Антарктида, яку будують в азимутальній проекції. Тому тут треба правильно відшукати паралелі, які в азимутальній проекції мають форму кола. Шукаємо точку Б і знаходимо паралель, на якій вона позначена – 80°. Це і буде географічна широта точки Б. Знаємо, що Південний полюс має 90° пд. ш., тому відстань точки Б від Південного полюса буде 10°: 90° – 80° =10°. Щоб визначити відстань у кілометрах, треба одержану різницю в градусах перемножити на 111 км, бо 1° дуги меридіана – це 111км.
Якщо 10°×111км, одержимо 1110 км.
Правильна відповідь – 1110.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей .
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря.
Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м.
Відшукаємо на плані гирло (місце впадіння річки в іншу водойму) притоки річки Куболти. Це легко зробити, бо це єдина притока річки Куболти, і абсолютна висота гирла зазначена числом 122.
Отже, не потрібно використовувати горизонталі.
Правильна відповідь – 122.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Падіння, похил річки.
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту на плані місцевості і падіння річки.
Відомо, що падіння річки – це різниця між висотою витоку і висотою гирла.
Витік притоки річки Куболти розташований на висоті 140 м. Це визначаємо за горизонталями – лініями, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2,5 м.
Біля позначки витоку проходить горизонталь 140 м. Гирло – це місце, де річка впадає в іншу водойму. Висота гирла притоки Куболти – 122 м (число зазначене на плані).
Падіння притоки річки Куболти: 140 – 122 = 18 (м).
Правильна відповідь – 18.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Умовні знаки плану місцевості.
Тестове завдання перевіряє знання умовних знаків на плані місцевості.
Тут треба вміти визначати праві і ліві притоки річки.
Бачимо, що річка Куболта тече на північний захід (на річці є позначка стрілки напряму течії). Якщо стати за напрямом течії, то по ліву руку будуть ліві притоки, а по праву – праві. Урвище позначають лінією із зубчиками, біля якої стоїть цифра 3. Це і буде висота урвища.
Правильна відповідь – 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи довжину на місцевості, треба заданий відрізок перемножити на масштаб.
Погляньмо на масштаб плану – 1:10 000, в іменованому масштабі це буде – в 1 см 10 000 см. Переведемо сантиметри в метри – в 1см 100 м. У завданні зазначено, що довжина притоки річки Куболти на плані місцевості становить 6,5см.
Отже, перемноживши 6,5 × 100, отримаємо 650 м.
Правильна відповідь – 650.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка: географічне положення. Північна Америка: географічне положення.
Тестове завдання оцінює вміння визначати географічне положення материків.
Варто скористатися картою-підказкою із завдання № 33.
Аналізуючи кожен варіант відповіді, виділяємо основні риси географічного положення обох материків: розташовані в Західній півкулі стосовно нульового меридіана (від 0° на захід), омиваються Атлантичним океаном та лежать у широтах, де панують пасати й західні вітри.
Інші варіанти відповідей не можна вважати правильними, що можна побачити на карті.
Правильна відповідь – 256.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу та водні ресурси: болота.
Тестове завдання оцінює знання умов утворення боліт в Україні.
Найбільший регіон поширення боліт в Україні – північно-західна частина (Полісся).
Для утворення боліт ця територія має сприятливі умови: низовинний рельєф (Поліська низовина), слабке ерозійне розчленування (заліснена низовинна територія) та надмірна кількість опадів (650–700мм).
Правильна відповідь – 135.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Тестове завдання оцінює знання характерних особливостей нафтопереробної промисловості в Україні.
Економіка України не повністю забезпечена нафтовою сировиною, тому нафтопереробні підприємства використовують власну сировину та імпортну.
Їх розташування залежить від транспортного чинника та споживчого.
Найбільший нафтопереробний завод в Україні розташований в Кременчуку (Полтавська область). Він має зручне розташування на перетині транзитних залізничних та автомобільних доріг, а також сполучення нафтопроводом з Одесою.
Правильна відповідь – 246.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Сільське господарство.
Тестове завдання перевіряє вміння визначати основні чинники розвитку сільського господарства в різних регіонах України.
Насамперед потрібно звернути увагу на природні чинники, які є вирішальними в сільськогосподарській спеціалізації. Серед таких – родючі сірі лісові й чорноземні ґрунти, оптимальний баланс тепла і вологи.
Серед інших варіантів відповідей сприятливим буде також висока частка сільського населення, оскільки серед них є трудові ресурси для сільського господарства.
Правильна відповідь – 235.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Статево-віковий склад населення світу і України. Аналіз статево-вікових пірамід.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статево-вікову піраміду.
Звернімо увагу на правильну форму піраміди: широка основа піраміди свідчить про високий рівень народжуваності, який в останні роки дещо сповільнився (однакові показники народжуваності дітей віком від 0 до 10 років позначено горизонтальними полосами). Якщо велика частка дітей, то з часом збільшаться витрати на їх освіту і частка працездатного населення підвищиться.
Правильна відповідь – 146.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку і розміщення виробництв вторинної сфери Китаю – легкої промисловості.
У другій половині ХХ століття істотно змінилася просторова організація швейних підприємств – вони перемістилися з розвинених країн у країни, що розвиваються, зокрема в азійські країни з дешевою робочою силою та вигідним транспортним положенням: Індонезія, Камбоджа, Малайзія, Філіппіни.
Така ж картина і в Китаї, де швейна галузь 25 % усієї продукції експортує. Цьому сприяє значна пропозиція робочої сили та незначна залежність від імпортної сировини, оскільки Китай виробляє тканини зі своєї сировини. Вступ Китаю до СОТ у 2001 році сприяв розквіту багатьох нових галузей у виробництві текстилю і одягу. У самій країні товари легкої промисловості стали значно дешевшими.
Правильна відповідь – 347.
Знайшли помилку? Пишіть на