ЗНО онлайн 2019 року з географії – основна сесія
ТЕМА:Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати карти маршрутів мандрівників і дослідників.
Тут можна скористатися картою світу, яка наведена в завданні № 2.
Це завдання можна виконати шляхом виключення неправильних відповідей. Проаналізувавши події і персоналії, пригадуємо, що Марко Поло побував в Індії, але туди добрався суходолом, а назад – морем, Джеймс Кук зробив три навколосвітні подорожі і ні одна не пролягала до Індії, Амеріго Веспуччі плавав до Америки, а португальський мореплавець Васко да Гама у 1498 році відкрив морський шлях з Європи до Індії, обігнувши Африку із заходу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Теплові пояси.
Тестове завдання оцінює знання про рух Землі навколо Сонця і вміння знайти закономірності між положенням Землі і кутом падіння сонячних променів.
Двічі на рік Земля займає таке положення відносно Сонця, коли обидві півкулі освітлюються однаково і день дорівнє ночі, тому що в ці дні Сонце в зеніті над екватором. Такі дні називають осіннє (23 вересня) і весняне (21 березня) рівнодення. Тому сонячні промені можуть відбиватися від поверхні води тих колодязів, які розташовані на екваторі.
Правильна відповідь – В
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Вулканізм і вулкани, гейзери.
Це завдання оцінює розуміння процесу зовнішнього магматизму, який супроводжується бурхливим виливом лави, виходом газів, викидами твердих уламків.
Спускаючись по конусу вулкана, лава охолоджується, застигає, а від бульбашок газів залишаються порожнини в гірських породах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Добовий і річний хід температури повітря, причини їхнього коливання.
Тестове завдання оцінює вміння знаходити взаємозв’язки між температурою повітря і рухом Землі довкола Сонця та її кулястою формою.
Кількість сонячної енергії, що потрапляє на земну поверхню, залежить від кута падіння сонячних променів.
Наша планета, здійснюючи оберт довкола Сонця протягом року, почергово повертається до нього то Південною, то Північною півкулею. Це пояснюється тим, що Земля має кулясту форму, земна вісь нахилена під кутом 66°33' до своєї орбіти, а сонячні промені по-різному освітлюють і нагрівають різні ділянки Землі. Найбільше сонячного тепла протягом року отримують ділянки, обмежені тропіками, найменше – ділянки між полюсами й полярними колами.
Отже, від екватора до полюсів зменшується кут падіння сонячних променів і надходження сонячного тепла на земну поверхню. Відповідно середньорічні температури повітря знижуються.
Правильна відповідь - Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі і властивості.
Тестове завдання оцінює знання про головні властивості та закономірності географічної оболонки Землі.
У завданні йдеться про одну із закономірностей географічної оболонки – ритмічність.
Ритмічність – це періодична повторюваність певних процесів у часі і просторі. Припливи і відпливи відбуваються внаслідок притягання водної оболонки Землі Місяцем і Сонцем, які повторюються через кожні 12 годин, тобто ритмічно.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі.
Тестове завдання оцінює знання про формування та типи підземних вод.
Підземні води утворюються внаслідок просочування через гірські породи дощових і талих вод. Коли вода потрапляє на перший водотривкий шар, вона затримується над ним і формує водоносний шар. Це ґрунтові води, які наповнюють колодязі. Рівень ґрунтових вод коливається і залежить від кількості води, яка проникла. Якщо тривалий час спостерігається бездощовий період або засуха, то рівень ґрунтових вод знижується.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини .
Це тестове завдання вимагає знання географічної карти й розташування відомих об’ктів гідросфери.
Під час вивчення теми «Світовий океан і його частини» зустрічаємо серед проток Атлантичного океану Гібралтарську, яка відділяє Європу від Африки і сполучає Середземне море з Атлантичним океаном.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання визначає вміння читати профіль поверхні материків. Можна скористатися картою із завдання №2, №31.
Тут треба звернути увагу на горизонтальну лінію, на якій позначена географічна довгота. Значення довготи зростають із сходу на захід. Це материк Західної півкулі. Як видно з профіля, західну частину материка займають високі гори, які переходять у рівнину з висотами до 500м. На сході материка розташовані невисокі гори з пологими схилами і висотами 1000–1500м.
Це Північна Америка: Кордильєри – Великі рівнини – Аппалачі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Антарктида. Географічне положення.
Тестове завдання оцінює основні риси географічного положення материка відносно екватора.
Використайте карту-підказку із завдання № 2.
Відомо, що екватор – уявна лінія, яка розділяє земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну. На географічній карті бачимо, що Антарктида – найпівденніший материк, у центрі якого розташований Південний полюс.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Австралія. Клімат.
Це тестове завдання оцінює вміння читати кліматодіаграму і визначати тип клімату, у цьому випадку на прикладі Австралії.
Аналізуючи стовпчикову діаграму, бачимо, що чітко виділяються два сезони – волога зима і сухе літо, що викликане пануванням екваторіального і тропічного повітря. Річна сума опадів значна – 1150 мм. Температури високі протягом року (+23℃... +28℃). Із позначених типів клімату така характеристика підходить до перехідного кліматичного поясу – субекваторіального.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Південна Америка. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.
Це тестове завдання перевіряє вміння аналізувати карту кліматичних поясів зазначених материків – Африки, Австралії та Південної Америки.
Як відомо, клімат залежить від багатьох чинників, одним з яких є географічна широта місцевості.
Африка і Австралія найдальше заходять у субтропіки, які не відрізняється низькими температурами протягом року.
Територія Південної Америки лежить у шести кліматичних поясах. Саме крайній південь материка заходить у помірний кліматичний пояс. У ньому виділяють два типи клімату – морський на заході і континентальний на сході. Саме східна частина (Патагонія) характеризується нестійкими температурами протягом року – зима прохолодна, бувають морози до –30℃..
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Пороги і водоспади.
Тестове завдання оцінює знання про взаємозв’язки між тектонічною будовою поверхні, рельєфом і характером течії річки.
Дно річки складене різними за твердістю гірськими породами. М'які породи швидкістю річки легко розмиваються, а тверді (граніт, гнейс) виходять у вигляді величезних кам’яних брил з води. Найчастіше пороги утворюються на щитах, оскільки щити – це і є виступ твердих кристалічних порід на поверхню. Пороги перешкоджають судноплавству. Щоб по річці плавали судна, потрібно підняти рівень води в руслі. Це можливе при спорудженні греблі.
Як видно зі схеми, річка тече з півночі на південь, а точки В і Б розташовані в районі щита. Інші точки відкидаємо. Якщо спорудити греблю в точці Б, то рівень води на південь від точки знизиться і порогів буде ще більше. Якщо спорудити у точці В, то щит затопиться і річка стане судноплавною. Оскільки після греблі швидкість течії підвищується, то варто спорудити ГЕС.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Євразія. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання про природу материка Євразія, взаємозв’язок між кліматичними умовами та типом рослинності.
У завданні йдеться про природу Євразії на півострові Індостан в умовах мусонного клімату.
Це завдання легко розв’язати методом виключення неправильних відповідей.
Фінікові пальми ростуть в Африці і в Південній Європі, хвойні (сосни, кедри, ялиці) – північ Євразії, евкаліпт – символ Австралії. Залишається відповідь Г, де сказано, що дерева в сухий сезон скидають листя.
У мусонному кліматі виділяють два сезони – вологе літо і суха зима. Саме взимку сухо і деякі дерева скидають листя.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення території України.
Завдання перевіряє вміння давати оцінку географічного положення України.
Уся територія України розташована в північній і східній півкулях, у помірному кліматичному поясі. Тому методом виключення неправильних відповідей зупиняємося на варіанті Б.
Так, дійсно територію держави з півдня омивають Чорне і Азовське моря, які належать до басейну Атлантичного океану.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Основні тектонічні структури. Зв’язок рельєфу з тектонічними структурами.
Завдання перевіряє вміння встановлювати взаємозв’язки між тектонічними структурами і рельєфом.
Згідно з основними географічним закономірностями, якщо в основі території лежить платформа, то рельєф цієї території – рівнинний. Якщо платформа давня, то територія сейсмічно стійка, тобто немає землетрусів і вулканів.
Територія України лежить у межах давньої (докембрійської) Східноєвропейської платформи, тому рельєф – рівнинний і територія є сейсмічно стійка.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси.
Завдання оцінює вміння аналізувати кліматичні показники і їх розподіл на території України.
Відомо, що територія України має більшу протяжність із заходу на схід. Західна частина перебуває під впливом тепліших повітряних мас з Атлантики, тому на заході України взимку тепліше й амплітуда коливань температури значно менша, ніж у східній частині. Із просуванням на схід їхня дія послаблюється. Повітря стає сухішим і холоднішим – континентальним.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Озера України, їх типи.
Тестове завдання оцінює знання про особливості утворення та природи озер на території України.
Уважно прочитавши уривок твору, зазначимо, що йдеться про невеликі озера з болотною рослинністю: верболіз, очерет, ряска, латаття. Очевидно, береги їхні заболочені.
Серед варіантів відповідей бачимо, що такі є під буквою Б. Заплавних озер багато в Україні, вони здебільшого неглибокі й утворилися в старих річищах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння встановлювати взаємозв'язки між типом рослинності і ґрунтами на території України.
Відомо, що рослини, тварини та мікроорганізми сприяють утворенню гумусу в ґрунті, забарвлюючи його у темний колір.
Під мішаними лісами утворюються дерново-підзолисті ґрунти, під широколистими – сірі лісові, а під соковитими степовими травами – чорноземи.
Як бачимо, на картосхемі позначено саме такі типи ґрунтів. В одному з варіантів відповідей зазначено такі типи рослинності – мішані і широколисті ліси, лучні степи.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор економіки. Добувна промисловість.
Тестове завдання оцінює знання абітурієнта про особливості залягання кам’яного вугілля на території України і способи його видобутку.
Донецький кам’яновугільний басейн є найстарішим в Україні, який активно розробляється з ХІХ ст. Проте запаси цієї корисної копалини значні, потужність пластів від 50 см до 2 м. Верхні пласти за такий період видобутку вже вичерпані, доводиться будувати глибокі шахти на глибину 500–1000 м і більше.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Лісове господарство.
Тестове завдання вимагає вміння оцінювати значення лісового господарства для держави і природи, давати оцінку раціонального використання лісових ресурсів.
Ліси, які є основною сировиною для лісового господарства, виконують природоохоронні та захисні функції – утримують підземні води, стримують снігові лавини, селеві потоки. Тому інтенсивна вирубка лісу призводить до зниження рівня ґрунтових вод, сходження лавин, селів, раптового танення снігу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Розселення. Густота населення.
Тестове завдання перевіряє вміння аналізувати стовпчикову діаграму зміни чисельності населення на прикладі Чернігівської області.
На горизонтальній лінії зазначено роки, а на вертикальній – кількість населення. Темними стовпчиками позначено кількість сільського населення, яка стрімко знижується, бо висота стовпчиків щороку менша. Світлими стовпчиками позначено кількість міського населення, висота яких майже однакова у всіх роках.
Отже, швидше зменшується кількість сільських мешканців, а кількість міських зменшується дуже повільно.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Завдання оцінює знання про економічну ситуацію України, програму розвитку, яка впливає на характер експорту країни.
Відомо, що від експорту готової продукції можна отримати більші прибутки, ніж від продажу сировини. Крім того, на основі власної сировини (у цьому випадку насіння соняшника), можна розвивати олійно-жирову галузь. Тому уряд обмежував експорт насіння соняшника, щоб стимулювати власне виробництво.
Сьогодні в Україні збільшилися площі під посіви соняшника, а країна займає перше місце в світі за експортом соняшникової олії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Завдання оцінює знання про чинники розміщення промислових підприємств та їх розташування на карті.
Тестове завдання можна виконати методом виключення: як відомо, виробництво літаків і космічної техніки у своєму розміщенні орієнтується на науково-технічну базу, яка створена в Києві і Харкові; виробництво вагонів і локомотивів орієнтується на сировину (чавун, сталь), яка є в Придніпров’ї; морські і річкові судна виготовляють на узбережжі моря чи на судноплавних ріках; автомобілі та автобуси мають ширше розгалуження підприємств по території України – Запоріжжя, Львів, Черкаси, Кременчук та інші.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання оцінює особливості розвитку кольорової металургії в Україні і просторову організацію її підприємств.
На відміну від чорної металургії, кольорова металургія в Україні не здобула такого широкого розвитку. Це пов’язано з недостатньою сировинною базою і застарілим обладнанням підприємств.
Місця видобування сировини не завжди збігаються з місцями її переробки. Виплавляння ртуті, нікелю, рідкісних металів тяжіють до джерел сировини, а алюмінієве, титаново-магнієве і цинкове виробництво – до місць одержання дешевої електроенергії. Тому важливе формування окремих центрів, які спеціалізуються на певному виробництві. Як наприклад, титано-магнієвий комбінат у Запоріжжі, де створено Інститут титану.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Національна економіка. Чинники розміщення виробництва.
Тестове завдання оцінює знання про територіальну організацію виробництва і раціональне використання економічних ресурсів.
Проаналізувавши цю інформацію, бачимо, що в місті залишилася велика кількість населення, яка раніше працювала на спорудженні електростанції. Транспортні шляхи зручно прокладені та ще й поблизу розташоване водосховище. Є всі умови для будівництва водомісткого підприємства. Крім того, частину продукції можна збувати у цьому ж місті – Теплодар.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво деревини й паперу.
Тестове завдання оцінює знання про особливості технології виробництва деревини та вміння встановлювати взаємозв’язки між використанням лісових ресурсів і їх збереженням.
Перш за все, лісові ресурси потрібно використовувати раціонально, застосовувати безвідходне виробництво згідно із концепцією сталого розвитку. Варто максимальну увагу приділяти якісному переробленню відходів, що дасть змогу заощадити лісові ресурси та здешевити продукцію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картограму та вміння визначити на карті регіональні особливості виробництва продукції.
На карті темним кольором позначено області з надмірним і достатнім коефіцієнтом зволоження. Отже, слід обирати вологолюбну культуру. Серед запропонованих відповідей підходить варіант – картопля.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – важлива складова частина національної економіки.
У цьому тестовому завдання можна орієнтуватися по декількох об’єктах, які відомі не лише з уроків географії.
Наприклад, батьківщина Тараса Шевченка – село Моринці, що на Черкащині – відома змалечку дітям з уроків української літератури, резиденція Богдана Хмельницького у Чигирині згадується на уроках історії України.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи і світу. Політична карта світу. Державний лад: форми правління та адміністративно-територіальний устрій.
Тестове завдання оцінює знання про форму державного правління та адміністративно-територіальний устрій головних країн світу – «Великої сімки».
Найперше, що впадає в очі – Велика Британія як конституційна монархія. Німеччина у назві має підказку – Федеративна Республіка Німеччина. Сполучені Штати Америки теж складені із штатів, отже, федеративна держава. Залишилась Франція – республіка і унітарна.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Статево-віковий склад населення світу і України. Аналіз статево-вікових пірамід.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статево-вікову піраміду.
У завданні наведено піраміду з вузькою основою та розширену в середній частині. Така піраміда має форму дзвона і властива для країн з першим типом відтворення населення. Якщо основа вузька, то народжуваність дуже низька і можна говорити не про безробіття, а навпаки, про нестачу трудових ресурсів. Тому будувати школи нема для кого, а проблему з нестачею трудових ресурсів можна виконати, залучивши іммігрантів.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності розміщення корисних копалин на карті світу та про основних країн-виробників автомобілів, алюмінію, вирощування цукрової тростини.
Якщо розглянути всі варіанти відповідей цього завдання й позначені на карті світу країни, то можна зробити висновок: видобування нафти не підходить, бо не позначена Саудівська Аравія – країна з найбільшими запасами нафти у світі, вирощування цукрової тростини теж не підходить, бо в північних холодних поясах її не вирощують, у виробництві автомобілів виділяються Японія і Німеччина, яких тут не позначено. Залишається варіант виплавляння алюмінію, яке зосереджено саме в позначених на карті країнах.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Америка. Загальна характеристика.
Тестове завдання оцінює знання про країни Азії та Америки, їх загальну характеристику.
У завданні наведено найбільш відомі країни, відомості про які формуються не протягом однієї теми, а впродовж всього навчання.
Якщо взяти варіант відповіді – аграрно-індустріальна структура економіки, то це підходить лише для економіки Індії, бо США – постіндустріальна, Китай та Бразилія – індустріально-аграрні.
Екстенсивний розвиток аграрного господарства в першу чергу не підходить до США.
Мала місткість внутрішнього ринку теж не може бути правильним варіантом, бо наведені країни мають велику кількість населення, а отже, споживають багато продукції.
А варіант великої площі та великої кількості населення підходить, бо серед переахованих є країни, найбільші за кількістю населення й одні з найбільших за площею.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Японія.
Тестове завдання оцінює знання про особливості сучасного постіндустріального розвитку Японії.
Країну називають "дивом ХХ століття" тому, що вона показала, як без природних ресурсів можна досягнути найвищих економічних показників. Основна увага приділялася трудовим ресурсам і їх кваліфікації, які й допомогли вивести країну на такий високий економічний розвиток.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку і розміщення виробництв вторинної сфери Китаю, характерні риси просторової організації господарства.
У другій половині ХХ століття істотно змінилася просторова організація швейних підприємств – вони перемістилися з розвинених країн у країни, що розвиваються, зокрема в азіатські країни з дешевою робочою силою та вигідним транспортним положенням: Індонезія, Камбоджа, Малайзія, Філіппіни.
Така ж картина і в Китаї, де швейна галузь 25 % всієї продукції експортує. Коли в Китаї підвищили заробітну плату, інші країни стали більш привабливими для інвесторів і самого Китаю, бо в них з'явилася дешевша робоча сила, ніж у Китаї. Близькість до Південно-Східного регіону і хороша транспортна система дали можливість самому Китаю перемістити свої фабрики до цих країн.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Америка. Загальна характеристика Америки. Бразилія.
Тестове завдання розкриває знання про особливості розвитку територіальної структури господарств країн нової індустріалізації (НІК) в Латинській Америці.
Країнами нової індустріалізації в даному регіоні є Бразилія, Аргентина, Мексика, які є привабливими для інвесторів, насамперед зі США та країн ЄС.
Головна роль у регіоні належить ТНК (транснаціональним корпораціям) США, які проникають у ті галузі, що пов’язані з видобутком сировини, беруть участь в індустріалізації найбільш прибуткових галузей (виробництво електроніки), створенні нових ринків збуту, налагодженні виробництва високотехнологічної продукції.
Отже, такі зв’язки стають ширшими, залучаються також і інші країни Латинської Америки, які раніше не були привабливими для інвестицій – Еквадор, Венесуела, Колумбія та інші, тому важливо налагоджувати зв’язки між портами та глибинними районами країн.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення.
Однією з найголовніших глобальних проблем є екологічна проблема, яка на початку ХХІ століття загострилася. Насамперед екологічна проблема полягає в «парниковому ефекті», який призводить до глобального потепління.
Глобальне потепління спричиняє танення льодовиків і підняття рівня Світового океану. Що стосується житла на низинних морських берегах, то воно затопиться найшвидше, тому не варто в таких районах купувати житло. Це і є причиною зниження ціни на таке житло.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Материки тропічних широт.
Завдання перевіряє знання про особливості органічного світу материків.
У завданні наведено ілюстрації найпоширеніших тварин на окремих материках.
Підказкою можуть бути прапори держав. Наприклад, кенгуру є символом Австралії, кленовий лист – символ Канади. Панда тримає прапор Китаю, це її регіон поширення – бамбукові зарослі. Залишився тигр і дві країни – Індія і Бразилія. Як відомо, тигри живуть в Азії, зокрема на території Індії поширені бенгальські тигри. До того ж Бенгальська затока омиває береги Індії.
Правильна відповідь: 1Д 2А 3В 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми просторової організації національної економіки. Чинники розміщення виробництва.
Завдання перевіряє вміння встановлювати взаємозв’язки між елементом територіальної структури господарства і чинником розміщення.
До сировини тяжіють виробництва, які займаються її видобутком і переробкою на місці – металургійні комбінати. Основний металургійний район в Україні – Придніпров’я, де є найбільші родовища залізних і марганцевих руд.
Науковий чинник властивий для технопарку «Інтелектуальні інформаційні технології» (м. Київ), підказка є у назві технопарку – «інтелектуальні».
Екологічний чинник доцільно враховувати, якщо формується відпочинкова зона – Карпатський рекреаційний район.
Залишився транспортний чинник, який не може бути вирішальним для сільськогосподарської зони степу, але може бути таким для Маріуполя, тому що це порт на Азовському морі, через який здійснюється торгівля зерном.
Правильна відповідь: 1Г 2Д 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми суспільної організації виробництва. Сучасні тенденції розвитку світового господарства.
Завдання оцінює вміння встановлювати зв’язки між видом економічної діяльності і перспективним напрямом розвитку для України.
Відомо, що кооперування – це взаємозв’язки між підприємствами з метою виготовлення кінцевої продукції. Що складніша продукція, то ширші зв’язки. Серед наведених варіантів такою продукцією є літакобудування.
Біотехнології доцільно впроваджувати у вирощуванні овочів.
Транзит природного газу здійснюється газопроводами, тому слід модернізувати транспортну систему.
Залишається виробництво феронікелю, до якого аж ніяк не можна вибрати освоєння ресурсів шельфу, бо на шльфі не видобувають залізні і нікелеві руди, а ведеться видобуток нафти і газу. Тому комплексна переробка сировини для виробництва феронікелю буде правильним напрямом розвитку.
Правильна відповідь: 1А 2В 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Первинний сектор господарства. Сільське господарство. Роль природних чинників у розвитку і розміщенні аграрного виробництва.
Завдання оцінює вміння встановлювати взаємозв’язки між компонентами природи України і структурою витрат фермерських господарств у ньому.
Однозначно сухостепові ландшафти Причорномор’я потребують зрошування, тому тут облаштування зрошувальних систем буде доцільним.
Дерново-підзолисті грунти Полісся кислі, заболочені і малородючі, тому потребують додаткових витрат на вапнування.
Панування антициклонів у холодну пору на Донбасі може призвести до вимерзання посівів, тому можливі витрати на їх пересівання.
Височинний розчленований рельєф Поділля обробляється повільніше, ніж на рівнинній ділянці, тому сільськогосподарська техніка витрачає більше пального.
Правильна відповідь: 1В 2А 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення.
Тестове завдання перевіряє вміння визначати основні показники демографічних процесів: природний приріст, сальдо міграції, рівень урбанізації.
При виконанні цього завдання можна орієнтуватися також за одиницями вимірювання цього показника.
Природний приріст – це різниця між нарождуваністю та смертністю, і визначається вона в проміле (на тисячу жителів). У цьому випадку – це варіант А (11.5 -8.4 = 3.1(‰)).
Сальдо зовнішніх міграцій – різниця між кількістю емігрантів та іммігрантів. Ці показники використані у варіанті Г (48300 – 46100 = 2200 (осіб)).
Загальна кількість населення країни складається з міських і сільських жителів, що бачимо у варіанті Б (5400000 + 1350000 = 6750000 (осіб)).
Рівень урбанізації – частка міських жителів від загальної кількості населення. Якщо загальна кількість населення 6750000 осіб – 100%, то 5400000 осіб – Х% (5400000/6750000×100% = 80%)
Правильна відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони і країни. Загальна характеристика.
Тестове завдання оцінює знання про особливості економічного розвитку країн світу та їх територіальні відмінності.
Виконуючи це завдання, варто скористатися картою світу, яка наведена у завданні №31 та картою Європи із завдання №43.
Проаналізувавши наведені варіанти, можна з упевненістю сказати, що висока концентрація промислового виробництва на півночі країни є в Італії (промисловий трикутник Мілан – Турін – Генуя).
Домінування західних районів у структурі промислового виробництва притаманне для Німеччини (Рурська промислова агломерація). Східні райони Німеччини почали інтенсивно розвиватися після об’єднання двох Німеччин, але ще так і не вдалося досягти пропорційного розвитку всієї території країни.
Розташування ¾ потужностей обробної промисловості в південно-східній частині характерне для Австралії, яку саме заселяли з Півдня і Сходу. Також цей район багатий на природні ресурси, на основі яких виникла промисловість.
Зосередження важкої промисловості на північному сході країни властиве для Індії, у якої саме в цьому регіоні сконцентровано найбільші родовища рудних і паливних копалин, на яких розвивається важка промисловість.
Правильна відповідь: 1Д 2В 3Г 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічні координати об’єкта.
Географічними координатами є географічні широта і довгота. У цьому випадку потрібно визначити географічну довготу Лондона.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти. Знаходимо Лондон і ведемо по лінії вгору. Зупиняємось на позначці 0°.
Правильна відповідь – 0.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати географічну широту об’єктів і вістань між ними у градусах.
Щоб визначити відстань у градусах, необхідно знати широту обидвох об’єктів.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти. Знаходимо Осло, ведемо вправо по паралелі до краю карти, бачимо, що широта Осло становить 60°. Широта Північного полюса – 90°. Шукаємо різницю, тобто відстань від Осло до Північного полюса: 90° – 60° = 30°
Правильна відповідь – 30.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на цьому меридіані. Його визначають за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на горизонтальній рамці фрагменту карти. Знаходимо Київ і ведемо по лінії вгору до позначки, зупиняємось на 30°. Отже, Київ віддалений від початкового меридіана на 30°, а в часі це буде: 30°× 4 хв. =120 хв. Чому перемножуємо на 4 хвилини? Тому що Земля робить оберт на 1°дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 30°. Отже, це буде 120 хвилин.
Правильна відповідь – 120.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати відстань між об’ктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту Праги.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах. Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обидвох півкулях. Значення широти надписано на вертикальній рамці фрагмента карти. Знаходимо Прагу, ведемо до краю карти по лінії, зупиняємось на позначці 50°. Отже, Прага від екватора віддалена на 50°. Щоб визначити відстань у кілометрах, треба знати, скільки становить 1° дуги меридіана. Відомо, що всі меридіани однакові і 1°дуги меридіана – це 111км (ціле число). Якщо 50×111, одержимо 5550 км.
Правильна відповідь – 5550.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей.
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря. Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 2.5 м. Відшукаємо на плані віковічний дуб. Це легко зробити, бо це єдине листяне дерево на цьому плані. Відштовхуємося від основної горизонталі, яка проходить поблизу дуба, вона позначена потовщеною лінією. Це горизонталь – 150 м. Ще бачимо на плані горизонталь 140 м. Саме між цими горизонталями розташований дуб. Можна відняти від 150-ї горизонталі 5 м, або ж додати до 140-ї 5 м, оскільки дуб розташований через дві гризонталі, що становить 5 м (2.5×2=5). Одержимо 145 м.
Правильна відповідь – 145.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Падіння, похил річки.
Завдання перевіряє вміння визначати падіння річки.
Відомо, що падіння річки – це різниця між висотою витоку і висотою гирла.
Витік річки Срібни розташований на висоті 147 м. Гирло – це місце, де річка впадає в іншу водойму. Річка впадає в озеро Чорне на висоті 139 м. Зробивши дію віднімання, одержимо: 147-139 = 8 (м).
Правильна відповідь – 8.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет, який визначають за годинниковою стрілкою.
Бачимо, що річка Срібна тече із заходу на схід, відхиляючись у сторону південно-східного напрямку, тобто до азимута сходу потрібно додати 6°. Азимут сходу становить 90°. 90°+6° = 96°.
Правильна відповідь – 96.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи довжину на місцевості, треба заданий відрізок перемножити на масштаб. Дивимось на масштаб плану – 1:10 000, в іменованому масштабі це буде – в 1 см 10 000см. Переведемо сантиметри в метри - в 1см 100м. У завданні зазначена довжина річки на плані – 9.5см. Отже, перемноживши 9.5 × 100, отримаємо 950 м.
Правильна відповідь – 950.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Температура повітря. Атмосферний тиск. Вологість повітря.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності зміни температури повітря, атмосферного тиску та вологості повітря з висотою та їх вплив на здоров'я людини.
Повітря нагрівається від земної поверхні, тому з висотою температура знижується (при підйомі на 1000 м знижується на 6 ℃).
Унаслідок зниження температури випаровування зменшується теж. Отже, абсолютна вологість повітря зменшується.
Це ж саме з атмосферним тиском (зниження на 100 мм. рт. ст. при підйомі на 1000 м). Очевидно, саме ці чинники впливатимуть на здоров'я людини.
Що стосується інших варіантів відповідей, то гравітація та земне тяжіння діють постійно, а не появляються на висоті. Космічне випромінювання й ультрафіолетова радіація, навпаки, зростають з висотою.
Правильна відповідь – 357.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання про різноманітність ландшафтів України, причини їх зміни внаслідок діяльності людини.
Відомо, що Поділля – основний сільськогосподарський регіон України. Тому навантаження на земельні угіддя тут значне. Такі загальновідомі заходи, як заліснення непридатних ділянок, відновлення лісу чи рекультивація земель будуть мати найширше впровадження.
Якщо розглянути інші варіанти відповідей, то будівництво полігонів для сміття, збільшення частки ріллі чи уключення до площі пасовищ заплавних лук і схилів балок – це, навпаки, додаткове навантаження. Що стосується осушення ділянок прибережних захисних смуг уздовж водойм, то для цього регіону не характерне заболочення.
Правильна відповідь - 345.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання про особливості технології виробництва на чинники розміщення підприємств із виплавки чорних металів.
Отже, завданням є створення району чорної металургії з центрами М та N та підприємств виробничої інфраструктури. До уваги треба взяти гірничозбагачувальну фабрику – збільшити її потужність. З'єднати фабрику міста Y залізницею з містами М і N для доставки збагаченої руди до підприємств. Потрібна буде також електоренергія, яку можна виробляти на ТЕС біля міста Х. Інші варіанти відповідей відпадають як такі, що не є економічно обгрунтованими.
Правильна відповідь – 237.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво та постачання електроенергії.
Тестове завдання оцінює знання про чинники розташування і використання електроенергії на території України.
Дніпропетровська область – одна з найбільш густонаселених областей України з високим рівнем урбанізації. Така заселеність території сформувалася через концентрацію на її території великих промислових підприємств, особливо чорної металургії. Ці чинники зумовили високий рівень використання електроенергії.
Інші варіанти відповідей не доцільно розглядати, оскільки ані запаси паливних корисних копалин, ані нафто- і газопроводи і зернове господарство не є основними споживачами електроенергії.
Правильна відповідь – 456.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Тестове завдання оцінює знання про закономірності поширення нафти та основні риси нафтовидобувної промисловості у світі, уміння аналізувати статистичні дані.
У завданні потрібно проаналізувати інформацію про обсяги видобування нафти у світі та в десяти країнах-лідерах у 1970 р. та 2017 р.
Відомо, що нафтовидобувними країнами є країни Перської затоки – Саудівська Аравія, Кувейт, ОАЕ, Іран, Ірак – у них найбільші запаси цієї сировини. За економічним розвитком – це країни, що розвиваються в Азійському регіоні, роль яких в останні роки зросла. Бачимо, що саме ці країни потрапили у список у 2017 році. Немає в списку жодної країни Європи (за винятком євроазійської Росії) .
Правильна відповідь – 245.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай. Австралія.
Тестове завдання оцінює знання про характерні риси просторової організації господарства Китаю, природні багатства Австралії та її особливості економіки.
Австралія – найпосушливіший материк, бідний на водні ресурси, тому виробництва, пов'язані з використанням води, не можуть бути привабливими для китайців.
Австралія – високорозвинута країна, де трудові ресурси не можуть бути дешевими, щоб туди переміщати китайські фабрики.
Лісовими ресурсами країна теж бідна через посушливість клімату. Тому ці варіанти відповідей відкидаємо.
Багата Австралія на алюмінієві руди (світові запаси), які може експортувати до Китаю. Також можна використати грунтові та агрокліматичні ресурси для виробництва якісних продуктів та рекреаційні ресурси для формування нових потоків туристів.
Правильна відповідь – 137.
Знайшли помилку? Пишіть на