ЗНО онлайн 2019 року з географії – додаткова сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Тестове завдання оцінює знання про маршрут експедиції Х. Колумба і Ф. Магеллана.
Метою цих експедицій було відкриття західного шляху до Індії, оскільки на той час європейцям було відомо, що Земля має форму кулі.
Мандрівники вирушали з Піренейського півострова на захід через Атлантичний океан.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Освітлення й теплові пояси Землі. Форма і рухи Землі, їх наслідки.
Тестове завдання перевіряє вміння аналізувати схему руху Землі та знання про рух Землі навколо Сонця і його географічні наслідки.
Навколо Сонця Земля обертається за один рік (365 діб), земна вісь завжди має кут нахилу 66° 30' до площини орбіти. Завдяки такому нахилу Земля повертається до Сонця то північною, то південною півкулями, що показано на схемі.
Коли Земля повернута до Сонця північною півкулею, то воно її більше освітлює і нагріває, дні стають довшими, а ночі – коротшими. Настає тепла пора року – літо. Саме такий рух і зміну пір року зображено на схемі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Вулканізм і вулкани, гейзери.
Пропоноване завдання перевіряє розуміння процесу зовнішнього магматизму, який супроводжується бурхливим виливом лави, виходом газів, викидами твердих уламків.
Спускаючись по конусу вулкана, лава охолоджується, застигає, добудовуючи конус. Коли такий вулкан зароджується на дні океану, то конус може виднітися над водою, утворюючи острів чи групу островів (архіпелаг) вулканічного походження.
Прикладом можуть бути Гавайські острови, утворені з лави підводних і наземних вивержень.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Погода. Несприятливі погодні явища.
Тестове завдання оцінює знання такого несприятливого явища в погоді, як ожеледиця, її наслідки.
Ожеледиця – тонкий шар льоду на поверхні землі, який утворюється після дощу чи відлиги за умови зниження температури повітря нижче 0℃.
Особливо небезпечною ожеледиця є для водіїв і пішоходів, автомобілісти використовують спеціальні шини, що менше ковзають, а пішоходи можуть підібрати відповідне взуття.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі , її межі і властивості.
Тестове завдання перевіряє знання про одну із закономірностей географічної оболонки Землі.
У завданні описано зміну природи від засніженої вершини Мауна-Кеа до розмаїття рослинності.
З висотою температура повітря знижується, тому рослинність поступово стає біднішою, а вершини гір, залежно від висоти, можуть вкриватися снігами і льодовиками.
Отже, в горах природне розмаїття рослинності змінюється з висотою – від підніжжя до вершин, формується висотна поясність.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Річка.
Тестове завдання оцінює знання основних елементів річкової системи.
Виконуючи це завдання, слід чітко знати поняття «гирло».
Гирло – це місце, де річка впадає в іншу водойму (в іншу річку, озеро чи море). Щоб визначити праві і ліві притоки, потрібно стати (зорієнтуватися) за напрямком течії річки: по праву руку – праві притоки, по ліву - ліві.
Навіть не вміючи визначати праві і ліві притоки, таку точку легко знайти, бо лише одна позначена біля гирла – Б. Інші точки позначені на берегах річок.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полярний материк планети: Антарктида. Гідросфера: льодовики і багаторічна мерзлота.
Тестове завдання оцінює знання кліматичних особливостей Антарктиди та умов утворення льодовика.
Льодовик утворюється за умов, коли снігу випадає більше, ніж встигає розтанути. Тому, незважаючи на те, що в центральній частині материка випадає всього лише 30–50 мм опадів, через постійно низькі температури повітря (середні –50℃) сніг не тане, а перетворюється на лід.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера: вітер. Гідросфера: рух води в океані.
Тестове завдання оцінює знання формування постійних вітрів, їх напрямків.
На карті зображено материк Південна Америка і напрям руху вітрильника на схід поблизу екватора.
Над екватором повітря добре прогрівається протягом року, тому тут встановлюється пояс низького (Н) тиску, над тропіками – високий тиск (В).
Вітер, що дме від тропіків до екватора, – пасат, у давнину улюблений вітер мореплавців (у перекладі з іспанської – вітер, що сприяє пересуванню). Через обертання Землі в Північній півкулі пасати відхиляються вправо, а в Південній – вліво. Саме пасати утворили течії в обох півкулях – Північну пасатну і Південну пасатну, яка й зображена на карті.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Африка. Австралія. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання про особливості тектонічної будови і рельєфу Африки та Австралії.
Обидва материки лежать в межах літосферних плит – Африканської та Індо-Австралійської. Якщо в основі материка лежить плита, його рельєф рівнинний – це географічна закономірність.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Південна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Тестове завдання оцінює знання про рельєф материка та пов’язаний з ним характер гідрографії річок.
Варто скористатися картою із завдання № 8.
Характер річкового стоку материків і його розподіл між океанами залежить від рельєфу території.
На заході Південної Америки простягаються гори Анди, а східна частина – рівнинна. Тому річки течуть на схід і несуть свої води в Атлантичний океан, який омиває материк зі сходу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Північна Америка. Природні зони.
Пропоноване завдання перевіряє ваші знання про закономірності поширення природних зон.
Як відомо, поширення природних зон підпорядковано основній закономірності географічної оболонки – широтній зональності. Однак, у деяких місцевостях ця закономірність порушена гірськими системами чи прибережними холодними і теплими течіями.
Що стосується Північної Америки, то, просуваючись углиб материка, такі природні зони, як лісостеп, степ, пустелі, мають меридіональне простягання. Причиною є високі гори Кордильєри та холодна течія Каліфорнійська.
Саме тому співвідношення тепла і вологи зменшується не тільки з півночі на південь, а й із заходу на схід.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Загальні риси клімату.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати кліматограму і знання основних рис клімату помірного поясу.
Ця кліматограма відображає морський тип клімату помірного поясу. Це видно з річної кількості опадів (у нашому випадку 753 мм), що вважається достатньою кількістю і рівномірним їх розподілом протягом року. Графік ходу температур повітря показує найвищі температури влітку ( до +20℃).
Якщо б це була кліматограма мусонного типу клімату, то більша кількість опадів була б зображена влітку, бо літній мусон дме з океану на суходіл і приносить багато опадів. Температура повітря була б дещо нижчою взимку, бо зимовий мусон дме з суходолу і несе сухе морозне повітря.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Африка. Природні зони.
Тестове завдання оцінює знання органічного світу материка Африка.
Виконуючи це завдання, треба пригадати характерні рослини природних зон Африки.
Серед наведених у варіантах відповідей в Північній Африці в умовах посушливого клімату тропіків, в оазисах ростуть фінікові пальми, які часто рятують мандрівників від палючого сонця пустель і підкріпляють фініками.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна на політичній карті Європи і світу. Географічне положення території України.
Завдання перевіряє вміння давати оцінку географічного положення України.
Україна – країна Східної Європи, яка є частиною Євразії.
Якщо розглядати інші варіанти відповідей, то більшу частину України займає Східноєвропейська платформа, яка не стикається посередині з іншими плитами.
На території України виділяють три природні зони: мішаних і широколистих лісів, лісостепу і степу.
Україна лежить в межах помірного кліматичного поясу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про форми рельєфу на території України.
Відомо, що більша частина території України лежить в межах Східноєвропейської платформи, тому її рельєф рівнинний.
Рівнини за висотою поділяють на низовини (0–200 м), височини (200–500 м) і плоскогір’я (понад 500 м). У завданні вказано висоту над рівнем моря, що відповідає низовинам. Справді, в Україні переважають низовини, що становлять 70 % всієї площі. Серед них найбільші Причорноморська, Придніпровська, Поліська.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання кліматотвірних чинників і їх вплив на формування клімату України.
Читаємо в уривку про відлигу, яка спричинена вологим повітрям. Відлига буває взимку, коли морозне, сухе повітря змінюється вологим і теплим, можливий мокрий сніг чи дощ. Такі зміни погодних умов можуть бути викликані циклоном, який прийшов з Атлантичного океану і приніс погіршення погоди.
В інших варіантах відповідей описані чинники, що принесуть суху погоду взимку.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему типів ґрунтів та встановлювати взаємозв'язки між типом рослинності і ґрунтами на території України.
Відомо, що рослини, тварини та мікроорганізми сприяють утворенню гумусу у ґрунті, забарвлюючи його у темний колір.
На картосхемі позначено зону поширення чорноземів в Дніпропетровській області. Чорноземи – найродючіші ґрунти, які утворилися під соковитими степовими травами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про особливості водного режиму річок України.
Відомо, що режим і живлення річки залежить від кліматичних умов території, по якій вони протікають.
У Карпатах річки мають швидку, бурхливу течію і внаслідок сильних дощів швидко наповнюються водою.
Оскільки в Карпатах опадів є багато, то паводок може бути декілька разів протягом року і може затопити намет.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та ґрунтові ресурси. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання способів використання земельних ресурсів.
Якщо на крутому схилі посадити лише кущі, то результат буде вже помітним – припиниться ерозія ґрунту, бо коріння рослин буде укріплювати землю, а якщо ще й зробити тераси, то такий спосіб буде ще ефективнішим.
Терасування схилів – це один із способів боротьби із водною ерозією.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Розселення.
Тестове завдання визначає вміння аналізувати статистичні дані й порівнювати частку міського населення в областях.
Щоб виконати дане завдання, потрібно знайти різницю між показниками частки міського населення в кожній з наведених областей.
- А 90.8 – 90.2 = 0.6%
- Б 36.8 – 40.7 = -3.9%
- В 54.5 – 47.1 = 7.4%
- Г 66.9 – 65.7 = 1.2%
Бачимо, що в Хмельницькій області частка міських жителів зростала найшвидше.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Тестове завдання перевіряє знання особливостей розвитку вугільної промисловості України.
До складу вугільної промисловості України входять підприємства з видобутку кам’яного і бурого вугілля.
Кам’яне вугілля в Україні залягає в двох басейнах – Донецькому та Львівсько-Волинському, а буре – в одному Дніпровському. Саме таку відповідь читаємо у варіанті А.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Тестове завдання оцінює знання особливостей сучасного розвитку кольорової металургії в Україні.
Кольорова металургія в Україні не набула такого широкого розвитку, як чорна через недостатню сировинну базу. Тому виробництво прокату на основі міді вітчизняні підприємства здійснюють із вторинної сировини – брухту та відходів кольорових металів.
Інші варіанти не можна вважати правильними, бо з глинозему виплавляють алюміній, а не мідь, а у відходах чорної металургії не може бути мідна сировина. Коксохімічні заводи роблять переробку вугілля, що не пов’язано з мідним виробництвом.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Чинники розміщення підприємств.
Тестове завдання оцінює знання основних чинників розміщення підприємств.
У завданні описано роботу підприємств з виробництва сільськогосподарської техніки, які у своєму розміщенні орієнтуються на споживача і кількість трудових ресурсів.
Коли підприємство виготовляло дрібну техніку – візки і тачки, то не відчувало нестачі трудових ресурсів, а із збільшенням потужності виробництва постала потреба в додаткових трудових ресурсах. Проблему можна вирішити, налагодивши довіз робітників з довколишніх сіл і міст, що і практикують деякі підприємства.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво тканин, одягу, взуття.
Пропоноване завдання оцінює знання сучасних особливостей розвитку легкої промисловості в Україні.
Високорозвинені країни розміщують свої виробництва легкої промисловості в країнах з дешевою робочою силою.
Проте наші вітчизняні швейні фабрики теж мають позитивні результати від таких інвестицій, тому що, крім імпортних тканин і фурнітури, на фабриках покращується і модернізується обладнання.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Хімічне виробництво .
Тестове завдання оцінює знання основних центрів фармацевтичного виробництва в Україні.
Відомо, що фармацевтичні підприємства виготовляють лікарські засоби і вироби медичного призначення, тому у своєму розміщенні орієнтуються на висококваліфіковані кадри, наукові установи, які є у великих містах.
Серед запропонованих відповідей найбільшими містами є Київ і Харків. У Києві працюють фармацевтичні підприємства «Дарниця», «Артеріум», «Київмедпрепарат», «Фармак», у Харкові – фірма «Здоров’я».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
Тестове завдання оцінює ваші знання про особливості умов вирощування сільськогосподарських культур і чинники розміщення виробництв харчової промисловості, вміння аналізувати картограму.
Проаналізуймо картограму обсягів виробництва певної продукції: найтемнішим фоном позначено Вінницьку область, також інтенсивним темним фоном позначено Полтавську, Хмельницьку, Тернопільську області.
Можна зробити висновок, що посіви культури зосереджені на Поділлі та у Полтавській області.
З варіантів відповідей відкидаємо сировину для соняшникової олії (соняшник), який потребує багато тепла, і вирощують його в степовій зоні. Картоплю для крохмалю і жито для житнього борошна вирощують на півночі, це – вологолюбні культури. Цукрові буряки вирощують у лісостепу, де для них є найбільш сприятливі умови, а у Вінницькій та Полтавській областях працюють найпотужніші цукрові комбінати.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку транспортної системи України.
Основним видом транспорту у перевезенні вантажів в Україні є залізничний. Він також на другому місці у перевезенні пасажирів, тому мережа залізничних колій тягнеться в широтному і меридіональному напрямках. Рівнинний рельєф сприяє такому інтенсивному прокладанню магістралей. У завданні зазначено найбільші країни світу, які не можуть мати такої густоти залізничних колій через природні та економічні чинники.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Третинний сектор господарства. Туризм.
Тестове завдання оцінює знання про туристичні об’єкти України.
Туризм – складова частина національної економіки, яку потрібно розвивати на світовому рівні.
Серед наведених об’єктів легко зорієнтуватися за курортом Буковель, який відомий не лише в Україні, а й за її межами. У Коломиї створено єдиний у світі музей писанки, унікальні «Скелі Довбуша» – пам’ятка історії та природи.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку.
Тестове завдання оцінює знання про економічний розвиток країн світу та чинники, що зумовили їх розвиток.
Думка про те, що країни, які не мають виходу до моря, ніколи не досягнуть високого рівня розвитку, на сучасному етапі світового господарства не є правдивою.
Є ряд країн, які не маючи морського узбережжя, вивели свою економіку на високий рівень – Австрія та Швейцарія. Обидві – високорозвинуті індустріальні країни з інтенсивним сільським господарством. Завдання можна виконати, не знаючи про економічний розвиток цих двох країн, оскільки в інших варіантах одна з двох країн або обидві мають вихід до моря.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статево-вікові піраміди населення і визначати демографічні процеси.
У завданні слід звернути увагу на піраміду, яка істотно відрізняється від інших (В). У прогнозі зазначено, що в країні N низька народжуваність, а це основа піраміди, яка є вузькою. Висока тривалість життя, що видно на вершині піраміди (велика кількість людей старших за 70 років), перетворить її на країну людей похилого віку. Середня частина піраміди розширена в тому місці, де показано трудові ресурси (від 30 до 60 років), які не народилися в країні, а іммігрували (приїхали).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Америка. США.
Тестове завдання оцінює знання сучасної територіальної структури господарства США.
США – світовий лідер у сфері літакобудування.
Американські компанії Boeing (Боїнг), Cessna (Сессна) та інші виробляють більшість цивільних і військових літаків світу. «Авіаційними столицями» США є Сан-Дієго, Сіетл, Лос-Анджелес, Даллас, Атланта. Центри зосереджені на Тихоокеанському узбережжі та Півдні країни.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Європа. Німеччина.
Тестове завдання перевіряє знання про сучасну структури виробництва Німеччини.
У високорозвинених країнах, в тому числі Німеччині, працюють мінізаводи, що переробляють брухт на чорні метали. Німеччина є великим виробником машинобудівної продукції, тому такі мінізаводи розміщені по всій території та зорієнтовані на споживача – центри машинобудування й металообробки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Америка. Країни Америки. Бразилія.
Тестове завдання оцінює знання сучасного розвитку господарства Бразилії, її місце в міжнародному поділі праці.
Для того, щоб захистити вітчизняного виробника, потрібно встановлювати митні обмеження на таку імпортну продукцію, яку виробляють національні виробники.
На овочі, фрукти чи сировину, яка в Україні через кліматичні умови не може вирощуватися, недоцільно встановлювати обмеження на ввіз в Україну. Серед таких рослин у відповідях знаходимо ананаси та какао-боби, які в помірному кліматі не вирощують.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Завдання оцінює знання основних сучасних тенденцій розвитку газової промисловості світу.
Відомо, що газові родовища розміщені нерівномірно на планеті.
Найбільшими покладами газу володіють країни, які не мають високого економічного розвитку: країни Перської затоки, Туркменістан, Росія. Проте велику потребу в забезпеченні природним газом відчувають саме країни з розвиненою економікою. Імпортний газ транспортувати морським транспортом надто дорого, оскільки це підвищує його собівартість. Тому ці країни вкладають кошти у розробку власних родовищ, якщо навіть видобуток здійснюється в складних природних умовах.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку сільського господарства світу, вміння аналізувати картосхему вирощування сільськогосподарських культур.
Виконання можна розпочати з аналізу сільськогосподарських культур, які записані у відповідях: всі рослини, крім бавовника, вирощують в Україні в помірному поясі.
На картограмі не позначено жодної країни, яка б повністю була розташована у помірному поясі. Отже, це рослина субтропіків і тропіків – бавовник, який найбільше вирощують Китай, Індія, Пакистан, Туреччина, Австралія, Бразилія, США та інші.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Глобальні проблеми людства.
Тестове завдання перевіряє знання про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення, наслідки для природи і населення.
Однією з найголовніших глобальних проблем є екологічна проблема, яка на початку ХХІ століття загострилася.
У завданні описано проблему глобального потепління, яка спричиняє танення криги Північного Льодовитого океану. Якщо проаналізувати варіанти відповідей, то це аж ніяк не зменшить ролі морського транспорту в трансарктичних перевезеннях, а навпаки, збільшить. Полярні ночі пов’язані не з глобальним потеплінням, а з рухом Землі. Зернові культури на арктичних островах не вирощують через суворість клімату.
Тому це призведе до здешевлення видобування корисних копалин на арктичному шельфі, оскільки полегшаться умови їх видобутку.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки і океани.
Завдання перевіряє знання про особливості органічного світу материків.
У завданні наведено ілюстрації найпоширеніших тварин на окремих материках.
Можна розпочати з картинки, де зображена панда – бамбуковий ведмедик китайських лісів. Леви – хижаки африканської савани. Бурі ведмеді грізлі мешкають у помірному поясі Північної Америки, а в Арктиці – білі ведмеді.
Правильна відповідь: 1В 2А 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України. Туризм.
Тестове завдання перевіряє знання про різноманітність ландшафтів України, туристичні маршрути на їх території та властиві їм несприятливі фізико-географічні процеси.
Масив Чорногора розташований у Карпатах, тому небезпека для туристів може бути від сходження лавин.
Олешківські Піски – природна пустеля на Херсонщині, тому тут можливі суховії та пилові бурі.
Дельта Дунаю вражає своїм розмаїттям органічного світу, понад 85 % її площі – плавні, які постійно затоплені водою.
Гіпсові печери Медоборів утворилися внаслідок карстових процесів, які властиві Подільській височині.
Правильна відповідь: 1Г 2Б 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство.
Тестове завдання оцінює знання видів економічної діяльності в регіонах та областях України.
Виконання завдання слід розпочати з Одеської області, на території якої сформувався найбільший порт України – Одеса, тому це – «морські ворота».
Дніпропетровська область відома металургійною промисловістю (Кривий Ріг, Дніпро, Кам'янське) – «металургійний гігант».
Житомирська область розташована у зоні мішаних лісів і є «лісовим цехом».
У Кіровоградській області є великі родовища уранових руд – «уранова скарбничка».
Правильна відповідь: 1Д 2А 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси. Розселення.
Тестове завдання оцінює знання демографічних процесів і їх вплив на попит товарів і послуг.
Прикраси та косметику використовують жінки, тому при збільшенні їх чисельності, попит на цей товар підвищиться.
При додатному сальдо міграцій зростатиме попит на оренду житла.
Послугами дошкільних виховних закладів скористаються батьки, якщо народжуваність збільшуватиметься.
На присадибних ділянках система поливу буде мати попит, якщо пришвидшиться процес субурбанізації – розростання приміської зони.
Правильна відповідь: 1В 2Г 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Суспільна та просторова організація суспільства.
Тестове завдання оцінює вміння визначати сучасні тенденції в економічній діяльності країн світу.
Через те, що паливні корисні копалини (нафта, газ) вичерпуються на суходолі, зросла необхідність активного використання шельфу Світового океану для їх видобутку навіть в екстремальних умовах.
Спеціалізація країн на окремих стадіях виробничого ланцюга властива алюмінієвій промисловості, оскільки країни, які мають великі запаси бокситів (Австралія, Ямайка, Гвінея), не завжди є найбільшими експортерами чистого алюмінію (Китай, Канада, Росія, США).
У сільському господарстві може бути порушена зональність виробництва через економічні чинники: навколо великих міст формується спеціалізація, орієнтована на споживача (теплиці, квітникарство, свинарство, птахівництво).
Густозаселені промислові райони часто використовують електроенергію, вироблену на АЕС, оскільки інші електростанції в цьому регіоні будувати недоцільно.
Правильна відповідь: 1Б 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Азії. Японія.
Тестове завдання оцінює знання сучасних особливостей розвитку господарства Японії та інших високорозвинених країн світу.
Постіндустріальна структура господарства – це економіка, в якій основні надходження ВВП дає сфера послуг (третинний сектор), де працює найбільша частка зайнятих.
Через вичерпаність мінеральної сировини матеріаломісткі виробництва змістилися в бік портів, а що стосується економіки Японії, то вона майже вся зорієнтована на імпортну сировину (96%). Японія разом з іншими країнами – великі експортери капіталу (інвестицій) в економіку інших країн, а новітні технології дозволяють використовувати у виробництві робототехніку, автоматизацію, комп’ютеризацію.
Правильна відповідь: 1А 2В 3Б 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Способи зображення Землі. Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей .
Завдання перевіряє вміння визначати абсолютну висоту місцевості за допомогою горизонталей.
Абсолютна висота – це висота місцевості чи об’єкта над рівнем моря.
Відомо, що рельєф на плані місцевості позначають горизонталями.
Горизонталі – це лінії, які сполучають точки з однаковою абсолютною висотою. Їх проводять через певну відстань, у цьому завданні зазначено, що суцільні горизонталі проведено через 5 м. Відшукаємо на плані струмок. Це легко зробити, бо це єдиний струмок на цьому плані. Відштовхуємося від основної горизонталі, яка проходить поблизу струмка, вона позначена потовщеною лінією. Це горизонталь – 150 м. Нижче (на південний захід) від цієї горизонталі бачимо на плані горизонталь 125 м. Отже, у цьому напрямку місцевість знижується, а в сторону струмка – підвищується. Додаємо до 150 м одну горизонталь – 5 м. Абсолютна висота струмка – 155 м.
Правильна відповідь – 155.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Води суходолу і водні ресурси. Падіння, похил річки.
Завдання перевіряє вміння визначати падіння річки (струмка).
Відомо, що падіння річки (струмка) – це різниця між висотою витоку і висотою гирла.
Витік струмка має висоту 155 м (визначили в завданні № 43). Гирло – це місце, де річка (струмок) впадає в іншу водойму. Струмок впадає в Річку на висоті 105 м. Зробивши дію віднімання, одержимо: 155 – 105 = 50 (м).
Правильна відповідь – 50.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Атмосферний тиск.
Тестове завдання перевіряє знання про закономірності зміни атмосферного тиску з висотою.
Відомо, що з висотою атмосферний тиск знижується – при підйомі на 100 м знижується на 10 мм рт. ст. Щоб визначити тиск у місці витоку струмка, знайдемо перепади висоти: 155 м – висота витоку (визначали в завданні № 43), висота урізу води Річки – 105.0 м.
1) 150–105 = 50 (м).
Якщо при підйомі на 100 м тиск падає на 10 мм рт. ст., то при підйомі на 50 м він знизиться на 5 мм рт. ст. У завданні вказано атмосферний тиск біля урізу води в Річці – 755 мм рт. ст.
2) 755–5 = 750 (мм рт. ст.)
Правильна відповідь – 750.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Масштаб та його види.
Завдання перевіряє вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи довжину на місцевості, треба заданий відрізок перемножити на масштаб.
Дивимося на масштаб плану – 1:10 000, в іменованому масштабі це буде – в 1 см 10 000 см. Переведемо сантиметри в метри: в 1 см 100 м. У завданні зазначена довжина струмка на плані – 9 см. Отже, перемноживши 9 × 100 , отримаємо 900 м.
Правильна відповідь – 900.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Тестове завдання оцінює вміння визначати географічні координати об’єкта.
У цьому випадку потрібно визначити географічну широту.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора, від 0° до 90° в обох півкулях. Значення широти надписані по краях півкулі, на паралелях. Знаходимо на карті місто Каджаббі і ведемо до краю карти, бачимо число 20°. Це і буде широта міста Каджаббі.
Правильна відповідь – 20.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на карті годинних поясів.
Завдання перевіряє вміння визначати місцевий час об’єкта.
Місцевий час – це час на даному меридіані. Його визначають за меридіанами, тобто за географічною довготою.
Географічна довгота – це відстань об’єкта від нульового меридіана, виражена в градусах. Її визначають за лініями меридіанів від 0° до 180°, починаючи відлік від початкового меридіану, тобто від 0°. Значення довготи надписано на екваторі.
Знаходимо Київ і ведемо по лінії меридіана до екватора, зупиняємось на 30°(між 20° і 40°).
Місто Александрія розташоване на тому ж меридіані, що й Київ. Отже, Київ та Александрія віддалені від початкового меридіана на 30°. Місто Каджаббі – на 140°. Шукаємо спочатку різницю в градусах між містами: 140° – 30° = 110°, а в часі це буде: 110°× 4 хв. =440 хв. Чому на 4 хвилини перемножуємо? Тому що Земля робить оберт на 1° дуги меридіану за 4 хвилини, а в нас є 110°.
Отже, це буде 440 хвилин.
Правильна відповідь – 440.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Поняття про азимут.
Завдання перевіряє вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на цей предмет, який визначають за годинниковою стрілкою.
Бачимо, що літак летітиме з міста Києва до міста Александрії точно на південь. Азимут півдня становить 180°.
Правильна відповідь – 180.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані і карті. Географічні координати.
Завдання перевіряє вміння визначати відстань між об’єктами в кілометрах за градусною сіткою.
У цьому випадку потрібно визначити широту Києва та Александрії.
Географічна широта – це відстань об’єкта від екватора, виражена в градусах.
Широту визначають від екватора за лініями паралелей, що проведені паралельно до екватора від 0° до 90° в обох півкулях.
Значення широти надписано на краях півкулі. Знаходимо Київ, ведемо до краю карти по лінії паралелі, зупиняємось на позначці 50°. Отже, Київ від екватора віддалений на 50°. Географічна широта Александрії - 30°. Щоб визначити відстань у кілометрах, треба знайти, скільки становить різниця в градусах між пунктами: 50°–30°=20°. Відомо, що 1°дуги меридіана – це 111 км. Якщо 20°×111 км, одержимо 2220 км.
Правильна відповідь – 2220.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Австралія. Клімат.
Тестове завдання оцінює знання особливостей кліматичних умов Австралії.
Тут можна скористатися картою-підказкою із завдання № 47.
На карті бачимо, що материк перетинається Південним тропіком майже посередині, тому клімат сухий.
Австралія – найсухіший материк планети. Не побачимо на карті великих, повноводних річок, що свідчить про дуже малу кількість опадів, а деякі річки позначені пунктиром, тому що пересихають. Озер на материку дуже мало, найбільше серед них – Ейр солоне і змінює свою площу в залежності від сезону дощів, тому теж позначене пунктирною лінією. Інші варіанти відповідей не пов’язані з кліматом.
Правильна відповідь – 267.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ландшафти України.
Тестове завдання оцінює знання про особливості природи регіонів України.
Виконуючи це завдання, виходимо з відомостей про край Полісся як найбільшу зону поширення боліт в Україні.
Якщо родина переїде з Полісся в південному напрямку на Поділля, то буде користуватися більш родючими ґрунтами, підвал і погріб будуть сухими, без підтоплень. Сонячних днів на Поділлі більше, тому врожайність овочів і фруктів буде вищою, а їх собівартість менша.
Інші варіанти відповідей не можна вважати правильними, оскільки спекотних днів на Поділлі більше і витрати на поливання теж більші. З наближенням до зони степу польових гризунів стає більше; дров для опалення менше, тому вони не можуть бути дешевші, ніж на Поліссі, у лісовій зоні.
Правильна відповідь – 346.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин та устаткування. Суспільна та просторова організація господарства.
Завдання оцінює знання про форми суспільної організації виробництва в машинобудівній галузі України.
Тут треба чітко знати зміст понять «спеціалізація» та «кооперація».
Спеціалізація – виготовлення підприємством однорідної, однотипної продукції, деталей, напівфабрикатів.
Кооперування (кооперація) – це форма тісних виробничих зв’язків між підприємствами, які спеціалізуються на виготовленні кінцевої продукції.
Аналізуючи варіанти відповідей, читаємо, що Полтавський автоагрегатний завод став найбільшим виробником гальмівної апаратури для автомобілів, тобто спеціалізується на випуску даної продукції. Спеціалізація ПАТ «АвтоКРАЗ» Кам’янець-Подільський – вузли і деталі для вантажних автомобілів. На заводі Fujikura у Львівській області виробляють електричні кабелі для автомобілів, які складають у країнах Євросоюзу, тобто відбувається кооперування.
В інших відповідях ідеться про технічне покращення підприємств, а не про спеціалізацію чи кооперування.
Правильна відповідь – 127.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Лісове господарство. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання способів природокористування та особливостей лісовиробничого процесу.
Виконуючи це завдання, слід чітко розуміти в чому полягає раціональне природокористування. Це такий спосіб використання природних ресурсів, який запобігає можливим шкідливим впливам на навколишнє середовище, розумно використовує ресурси, відновлює порушення в природі.
Перш за все, раціональним буде проєкт отримання газу з відходів лісозаготівлі та брикетування деревних відходів, виробництво пелет. Якщо розпочати виготовлення садових меблів, сувенірів, то це частково вирішить проблему зайнятості населення і переробку відходів, які теж можна використати для сувенірів.
Правильна відповідь – 256.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні показники та знання про особливості розвитку сільського господарства світу.
Азотні добрива використовують у рослинництві для покращення родючості ґрунтів і підвищення врожайності сільськогосподарських культур.
З таблиці бачимо, що високорозвинені країни, які ведуть інтенсивне сільське господарство (Західна Європа, Північна Америка) споживають добрив набагато менше, ніж країни, що розвиваються з відсталою економікою (Латинська Америка, Африка). А регіон Західна Європа зменшив використання азотних добрив і перейшов на органічне землеробство, що дає змогу вирощувати овочі без нітратів.
Правильна відповідь – 357.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Країни Азії. Індія.
Тестове завдання оцінює знання особливостей розвитку господарства Індії.
Ураховуючи економічні успіхи Індії, її іноді відносять до групи нових індустріальних країн (НІК). Цьому сприяють економічні реформи країни, які направлені на розвиток космічної галузі та атомної енергетики в промисловості та ІТ-послуг у третинному секторі економіки.
На сьогодні країна володіє багатьма сучасними технологіями, що дає можливість запускати штучні супутники Землі, має ядерну зброю, побудовано сім АЕС, входить до групи світових лідерів за обсягами виробництва програмного забезпечення. Ці та інші чинники дають змогу виділяти її серед країн, що розвиваються, і зближувати з високорозвиненими країнами.
Правильна відповідь – 456.
Знайшли помилку? Пишіть на