ЗНО онлайн 2013 року з географії – основна сесія
ТЕМА: Розвиток географічних знань про Землю. Відкриття нових земель і навколосвітні подорожі.
Завдання скеровано на оцінювання знань про маршрути експедицій Христофора Колумба й Фернандо Магеллана.
Обидва мандрівники здійснили плавання в епоху Великих географічних відкриттів (ХV–ХVІІ ст.), коли могутніми морськими державами в Європі були Іспанія і Португалія. Ці країни лежать на Піренейському півострові, звідки й вирушали експедиції Х. Колумба й Ф. Магеллана.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Теплові пояси. Рухи Землі, їхні наслідки.
Завдання використовують для оцінювання знань про рух Землі навколо Сонця і розуміння географічних наслідків цього руху.
Навколо Сонця Земля обертається за рік (365 діб), кут нахилу земної осі до площини орбіти сталий. Він дорівнює 66°30′. Унаслідок такого нахилу Земля повертається до Сонця то північною, то південною півкулями. Північну півкулю Сонце більше освітлює і нагріває влітку, 22 червня в день літнього сонцестояння найдовший день і найкоротша ніч. Сонце в цей час у зеніті над Північним тропіком. Через півроку Земля змінить своє положення на протилежне – Сонце більше освітлюватиме Південну півкулю, там буде літо, а в Північній – зима. За північним полярним колом у цей час Сонце не появляється на горизонті – там полярна ніч. Таке положення Землі позначено на рисунку буквою В.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
Завдання використовують для перевірки вміння визначати азимут.
Азимут – це горизонтальний кут, який відраховують за годинниковою стрілкою (від 0°до 360°) від північного напрямку географічного меридіана точки спостереження до заданого напрямку. Азимути основних сторін горизонту такі: Пн. –0°(360°), Сх. – 90°, Пд. – 180°, Зх. – 270°. Судно, яке рухатиметься за азимутом 90°, пливтиме на схід. Тому в результаті руху на схід від Японії прибуде до берегів Північної Америки.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Географічні координати.
За допомогою завдання оцінюють уміння визначати географічні координати об’єкта.
За умовою завдання потрібно визначити географічні координати точки Х. Географічна широта – це виражена в градусах відстань об’єкта від екватора. Широту визначають за лініями паралелей, які проведено паралельно екватору, від 0° до 90° в обох півкулях. Значення широти наведено на вертикальній рамці карти зліва.
Точка Х лежить на північ від екватора, тож її широта – північна. Довготу визначають за меридіанами. Оскільки точку Х розташовано на 45-му меридіані на схід від Початкового меридіана, її друга географічна координата – 45°сх. д.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Літосфера. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі й на поверхні земної кулі. Землетруси.
Завдання скеровано на оцінювання знання причин утворення землетрусів і їхніх наслідків.
Землетруси виникають у місцях зіткнення літосферних плит. Краї плит не витримують величезного тиску, руйнуються, виникають розриви й відбуваються поштовхи. Землетрус – це підземні поштовхи й коливання земної поверхні, зумовлені раптовими розривами й зміщенням земної кори.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Гідросфера. Світовий океан і його частини.
Використання завдання має на меті перевірити знання географічної карти й розташування на ній найбільших об’єктів гідросфери.
На рисунку зображено азимутальну проєкцію Південної півкулі, тож про Північний Льодовитий океан не йдеться. Тихий океан – найбільший, його акваторію позначено двома літерами – В й Г. Атлантичний океан (А) розділяє Південну Америку й Африку. На рисунку можна впізнати абриси двох материків, омиваних Індійським океаном (Б). Австралію він омиває із заходу, а Африку – зі сходу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Карта кліматичних поясів.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних кліматичних поясів, причини поділу їх на кліматичні області й характерні особливості кліматичних показників.
Помірний пояс займає найширшу смугу суходолу на материках Євразія і Північна Америка й має велику протяжність із заходу на схід. Тому в його межах кліматичні показники не можуть бути однаковими. Західна частина помірного поясу перебуває під впливом океану, де літо прохолодне, температури не надто низькі, зима не морозна. У цій області клімат морського типу. Чим далі на схід, тим літо тепліше, а зима холодніша. Це область помірно континентального клімату. Через віддаленість океани не впливають на клімат внутрішніх частин материків. Тож в області з континентальним типом клімату повітря дуже нагрівається влітку й сильно охолоджується взимку. Тому літо в ній спекотне, а зима морозна. Область мусонного клімату займає крайній схід материків і перебуває під дією мусонів. У ній суха холодна зима й вологе тепло літо.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі й властивості.
Завдання використовують для оцінювання знань про головні властивості й закономірності географічної оболонки Землі.
Головними закономірностями географічної оболонки Землі є цілісність, ритмічність, зональність, вертикальна поясність. Цілісність – це єдність, безперервність, яка полягає в тісних взаємозв’язках і взаємозалежності між складниками природи – гірськими породами, ґрунтами, повітрям, водою, тваринами й рослинами тощо. Навіть найменші зміни в одному зі складників природного комплексу неминуче зумовлюють низку змін в інших компонентах.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Полярний материк планети. Антарктида. Природа материка.
Завдання спрямовано на оцінювання знання особливостей природи материка, його тектонічної будови.
В основі кожного материка лежить давня платформа. Антарктична платформа є одним з уламків давнього материка Гондвана.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Євразія. Вертикальна поясність у Євразії.
Завдання спрямовано на оцінювання знання природи гір Євразії та її зміну зі зміною висоти.
У Євразії гірські системи різні за висотою, простягаються в усіх географічних поясах і на різній віддаленості від океанів. Цим зумовлено різноманітність вертикальної поясності на материку. На півночі Євразії висотних поясів небагато через холодний клімат. Із просуванням на південь кількість висотних поясів збільшується, найбільше їх у Гімалаях. На заболочених ділянках південних схилів поширені вологі тропічні ліси. Їх змінюють усі природні зони аж до вічних снігів і льодовиків. Північні схили Гімалаїв мають лише два пояси – гірські пустелі, які переходять відразу в зону вічних снігів. Це зумовлено тим, що південні схили Гімалаїв добре зволожено мусонними дощами, а клімат північних схилів надзвичайно посушливий.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків й океанів. Материки й океани – великі природні комплекси географічної оболонки. Природні комплекси материків й океанів.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей природних комплексів материків.
Зрошувальне землеробство властиве посушливим напівпустельним і пустельним районам. Варіант відповіді Б неправильний. Адже Амазонська низовина лежить в екваторіальному кліматі, є заболоченою і не потребує зрошення. А Придніпровська низовина простягається в помірному поясі з нормальним зволоженням. Проаналізуймо варіанти відповідей, що залишилися. Обидві низовини лежать в області посушливого клімату. Месопотамська – між річками Тигр і Євфрат в Азії, її давня назва – Межиріччя. Центральна низовина простягається в Австралії. З-поміж цих форм рельєфу осередком виникнення зрошувального землеробства є Месопотамська низовина, де в долинах річок зародилася одна з найдавніших цивілізацій – шумерська.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки Північної півкулі. Північна Америка. Кліматичні пояси й типи клімату.
Завдання скеровано на оцінювання знання кліматотвірних чинників Північної Америки й особливостей типів клімату.
Недостатнє зволоження є однією з умов формування клімату пустельного типу. У Північній Америці такий клімат властивий Тихоокеанському узбережжю, де опадів випадає менше, ніж у Середній Азії, яка лежить у тому самому кліматичному поясі. Причина відмінності полягає в прибережній Каліфорнійській холодній течії, яка робить клімат узбережжя сухим протягом року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Закономірності формування природи материків й океанів. Материки й океани – великі природні комплекси географічної оболонки. Природні комплекси материків й океанів.
За допомогою завдання оцінюють знання поширення основних типів ґрунтів за географічними поясами.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати, що в екваторіальному поясі поширені червоно-жовті фералітні ґрунти, у субекваторіальному – червоні й червоно-бурі, у тропічному поясі – пустельні, а в субтропічному – коричневі ґрунти.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Південна Америка. Природні зони.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей формування природних зон на материку Південна Америка.
Орієнтиром для визначення правильної відповіді є нанду – страус, який мешкає в Африці й Південній Америці. Тож варіанти відповіді, у яких ідеться про Північну Америку й Середню Азію, неправильні. Наступна «підказка» – злакові трави, які ростуть у степах. В Африці степової зони немає, тож в умові описано ділянку заповідної території Південної Америки. Степи цього материка майже повністю розорано людиною, цілинні ділянки є лише в заповідниках, у яких водяться лами гуанако, білохвості олені. Згадані в умові завдання гаучо – скотарі, переважно мешканці південноамериканських пампасів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Кліматотвірні чинники.
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати кліматотвірні чинники на уявній ділянці місцевості.
Аналізування кожного варіанта дає змогу дійти висновку, що позначені на карті гори не низькі, а високі (понад 2 000 м). Річки пересихати не можуть, бо вологу, яка наповнює їх, приносять панівні вітри з океану. На карті не відображено типи ландшафтів і їхню зміну. Тобто правильним є твердження: клімат цієї місцевості формують морські повітряні маси.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Фізико-географічне положення території України.
За допомогою завдання оцінюють знання фізико-географічного положення території України.
Україна – держава Східної Європи (на схід від Гринвіча), розташована в другому годинному поясі. На території України виокремлюють природні зони мішаних і широколистих лісів, лісостепу й степу. Україна лежить на межі двох великих тектонічних структур – Східноєвропейської давньої платформи й молодої Альпійсько-Гімалайської складчастої області.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання спрямовано на перевірку вміння «читати» профіль рельєфу території України.
Протяжність території України більша із заходу на схід (1 316 км), тож про протяжність із півночі на південь чи в протилежному напрямку не йдеться. На профілі ліворуч позначено низовину, бо переважають висоти до 200 м. Далі позначено височину, яка переходить у гірську місцевість. Профіль побудовано зі сходу на захід, оскільки гори в Україні (Карпати) простягаються на заході.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Рельєф, тектонічна й геологічна будова, мінеральні ресурси.
Завдання використовують для перевірки знання географії й масштабів залягання корисних копалин певних груп на території України. Наша Батьківщина багата на різноманітні корисні копалини. За запасами марганцевих, залізних руд, вугілля вона належить до країн-лідерів світу й посідає перше місце в Європі. А за запасами урану, титану, граніту, каоліну, сірки, кам’яної солі – до провідних країн Європи.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України.
Завдання використовують для оцінювання знання особливостей природних ресурсів України.
За запасами кам’яного вугілля Україна належить до країн-лідерів світу. Частка ріллі в структурі земельних угідь є значною (78 %) через те, що в Україні частка найродючіших ґрунтів – чорноземів – сягає 60 %. Лісистість території України низька (16 %) порівняно із середньосвітовим показником.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Природокористування.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних природоохоронних об’єктів на території України.
У літературному творі наведено опис заболоченого лісу. Отже, описана в уривку місцевість не може бути степовим заповідником («Асканія-Нова» чи «Михайлівська цілина»). Карадазький заповідник охоплює вулканічний масив Карадаг і прилеглу акваторію Чорного моря, які не належать до болотистих територій. Тобто йдеться про ділянку Рівненського заповідника в зоні заболоченого Полісся.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Клімат і кліматичні ресурси. Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження і їхній розподіл на території України.
Використання завдання має на меті оцінювання вміння аналізувати кліматотвірні чинники на території України.
Відомо, що територія України має більшу протяжність із заходу на схід. Західна частина перебуває під впливом повітряних мас із Атлантики (варіант відповіді А). Їх приносять циклони. Улітку циклоном зумовлено похолодання і дощі, а взимку – відлигу, мокрий сніг. Із зазначених варіантів інших напрямків (Б, В, Г) надходить суха повітряна маса.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Води суходолу й водні ресурси.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей формування водних об’єктів на території України.
Методом виключення неправильних варіантів відповіді відкидаємо ознаку зменшення об’єму річкового стоку, оскільки менший прихід води не може свідчити про те, що узбережжя опускається. Зміна напрямку морських течій пов’язана з постійними вітрами, тобто теж не може бути ознакою опускання узбережжя. Утворення піщаних морських пляжів пов’язано з твердим стоком річок і роботою хвиль моря. А от утворення заток-лиманів може бути ознакою опускання узбережжя Чорного моря. Адже лимани утворюються в місцях упадіння річок у море, від якого вони захищені скелями й піщаними обмілинами.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Міграції.
Завдання використовують для оцінювання розуміння поняття «міграція» і знання її видів.
Міграція – це рух, переміщення людей. Залучення гравців-іноземців до складу команд футбольних клубів України є видом трудової міграції, оскільки для футболістів гра у футбол є роботою, основною зайнятістю.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Добувна промисловість.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних районів і родовищ паливних корисних копалин в Україні.
В Україні виявлено понад 300 нафтових, нафтогазових і газових родовищ. Вони сконцентровані в трьох регіонах: Карпатському, Дніпровсько-Донецькому, Причорноморсько-Кримському. На Дніпровсько-Донецький регіон припадає понад 80 % видобутку нафти й газу. Найбільшими родовищами газу є Шебелинське, Західнохрестищенське, Єфремівське.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Нафтопереробна промисловість.
Завдання оцінює знання сучасних особливостей розвитку нафтопереробної промисловості України.
Нафтопереробна промисловість в Україні лише частково працює на власній сировині. Та в завданні йдеться про найпотужніші нафтопереробні комбінати – Лисичанський (Луганська обл.) і Кременчуцький (Полтавська обл.). Вони розташовані на транзитних нафтопроводах і працюють на імпортній сировині. Тому в їхньому розміщенні головну роль відіграє саме транспортний чинник.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Металургійне виробництво. Чинники розміщення підприємств.
Завдання скеровано на оцінювання особливості розвитку кольорової металургії в Україні й чинники розміщення підприємств цієї галузі.
У Миколаєві працює єдиний в Україні глиноземний завод, що використовує як сировину імпортні боксити (алюмінієві руди). Вироблений на цьому підприємстві глинозем везуть у Запоріжжя, де з нього виплавляють алюміній. У Бахмуті (Артемівськ) діє завод з оброблення кольорових металів, який виготовляє мідь і її сплави.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати картограму й визначати за нею регіональні особливості вирощування сільськогосподарських культур.
На карті темним кольором позначено області з надмірним і достатнім рівнем зволоження. Отже, потрібно з-поміж наведених варіантів вибрати вологолюбну культуру. Це – картопля.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво харчових продуктів, напоїв.
За допомогою цього завдання оцінюють знання особливостей розвитку й розміщення підприємств харчової промисловості.
Розміщення цукрових заводів зорієнтовано на сировину й дороги з твердим покриттям, що дають змогу зручно вивезти цукрові буряки з полів. Сприятливі агрокліматичні умови для вирощування цукрових буряків є в зоні з нормальним зволоженням – лісостепу (Вінницька, Тернопільська, Хмельницька, Полтавська області).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Економіко-географічний поділ України. Економічні райони.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних галузей спеціалізації економічних районів на території України.
Карпатський економічний район уключає Львівську, Чернівецьку, Закарпатську й Івано-Франківську області. Усі вони мають вихід до державного кордону України, лежать у гірській лісовій зоні, що й визначило спеціалізацію району: лісохімічна галузь, гірський туризм, транспорт.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Мета використання завдання – оцінювання знання особливостей розвитку транспортної системи України.
Основним видом транспорту для перевезення вантажів в Україні є залізничний. Також він посідає друге місце у сфері пасажирських перевезень, тому мережа залізничних колій тягнеться в широтному й меридіональному напрямках. Інтенсивному прокладанню магістралей сприяє переважно рівнинний рельєф. Тому в межах України для транспортування нафти, нафтопродуктів чи коксу доцільно використати саме залізницю.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Природокористування.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних способів природокористування.
Раціональним уважають таке природокористування, коли обсяги використання природних багатств компенсовано заходами щодо їхнього відновлення й охорони. Екстенсивний розвиток землеробства полягає в залученні нових земель у використання. Захоронення ядерних відходів неприпустиме в населених районах, а переобладнання ТЕС на використання мазуту збільшить викиди шкідливих речовин в атмосферу. Упровадження зворотного водопостачання на підприємствах дасть змогу охолодивши й очистивши її., використовувати воду постійно
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Політична карта світу, її елементи. Країни Америки.
За допомогою цього завдання оцінюють знання політичної карти країн Латинської Америки.
За рівнем економічного розвитку майже всі країни Латинської Америки відносять до групи країн, що розвиваються. За адміністративно-територіальним устроєм не всі вони є унітарними: Бразилія, Аргентина, Мексика, Венесуела – федеративні. У Латинській Америці збережено 13 залежних територій, які підпорядковано Франції, Великій Британії, США, Нідерландам. За формою правління більшість країн є республіками.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси. Аналіз статево-вікових пірамід.
Завдання націлено на оцінювання вміння аналізувати й тлумачити статево-вікові піраміди.
На статево-вікових пірамідах є шкала розподілу за віком (середня вертикальна) і кількісний показник населення (горизонтальна шкала). У демографічному прогнозі країни N ідеться про низьку народжуваність і високу тривалість життя. Цим умовам відповідає піраміда В. Вона відображає найнижчу народжуваність (вузька основа) і найбільшу частку людей старшого віку (розширена верхня частина в ділянці шкали, що відповідає віку понад 60 років). У середній частині піраміди відображено збільшення кількості людей, які не народилися в цій країні, тобто іммігрантів. Цю особливість також зазначено в прогнозі: уряду потрібно щорічно залучати велику кількість мігрантів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Металургійне виробництво.
Завдання скеровано на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку чорної металургії у світі.
Чорна металургія є дуже матеріаломісткою галуззю й одним із найбільших забруднювачів довкілля. Країни старої індустріалізації вже майже вичерпали свої родовища залізних руд, тому нові потужності чорної металургії у високорозвинених країнах майже не нарощують. У країнах, що розвиваються, навпаки, цю галузь розширюють, вона набуває важливішого значення. Республіка Корея і Бразилія за обсягами виплавляння сталі випередили Велику Британію. Цьому сприяє забезпеченість сировиною і ліберальне природоохоронне законодавство.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Транспорт.
Завдання націлено на оцінювання знання особливостей розвитку транспортної системи світу.
Важливу роль в сфері автомобільного транспорту відіграють трансконтинентальні магістралі, які сполучають протилежні береги материків: Трансамазонське шосе (від східного до західного берега в Південній Америці), Панамериканське шосе (від Аляски до Аргентини ) через Північну й Південну Америки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Світове господарство. Загальна характеристика Європи.
Мета використання завдання полягає в оцінюванні знань про сучасні тенденції розвитку світового господарства, особливості нафтопереробної галузі в країнах Європи.
В епоху науково-технічної революції (НТР) відбулися зміни в розміщенні підприємств промисловості. Роль одних чинників, до яких тяжіють підприємства, зменшується, інших – зростає. Сировинний чинник, що колись був визначальним, тепер має другорядне значення. Натомість зростає роль транспортного фактора. Нафтопереробна промисловість високорозвинених країн Європи нині працює переважно на імпортній сировині з країн Перської затоки, Північної Африки й Росії. Тому розташування найпотужніших нафтопереробних заводів зазнало зміщення в бік морських узбереж, до портів Італії, Франції, Німеччини й Нідерландів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Країни Європи: Росія.
Завдання скеровано на оцінювання знання особливостей розвитку господарства Росії.
Якщо лідерами на ринку є США й країни Західної Європи, то продукція цієї галузі є складною, зорієнтованою на науково-технічний потенціал. Газовидобувна галузь, у якій Росія є лідером, не відповідає цій умові. Чорна металургія не належить до галузей економіки, у яких би лідирували США й країни Західної Європи. Адже запаси сировини (залізні руди) на їхніх територіях здебільшого вичерпано. Два інші варіанти відповіді – електротехнічне й літакобудування. Який з них правильний? Багатий досвід Росія має саме в літакобудуванні, виготовляє військову авіацію і пасажирські літаки. З розпадом СРСР потужність цієї галузі зменшилася, тож про збільшення витрат саме на її фінансування ідеться в умові завдання.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Завдання використовують для оцінювання знання основних рис розвитку сучасного сільського господарства світу.
У завданні йдеться про різні за економічним розвитком країни, тому аграрна чи аграрно-індустріальна структура економіки (варіант відповіді А) не може бути їхньою спільною ознакою. Наприклад, у США структура економіки постіндустріальна. Варіант відповіді Г (екстенсивний шлях розвитку в аграрному виробництві) неправильний, бо в США він інтенсивний. Усі зазначені в умові країни мають велику територію. Вони посідають перші місця за кількістю населення у світі, тому їхній внутрішній ринок значний. Тож варіант відповіді В – неправильний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Азія. Загальна характеристика Азії.
Завдання скеровано на оцінювання знання про особливості господарського розвитку країн Перської затоки.
Розміщення підприємств кольорової металургії, зокрема й алюмінієвої промисловості, зорієнтовано на дешеву електроенергію. Катар, Бахрейн, Кувейт, Об’єднані Арабські Емірати є країнами, найбагатшими на нафту – паливо для ТЕС (теплова електростанція), які виробляють дешеву електроенергію. До того ж приморське положення сприяє і надалі сприятиме розвиткові алюмінієвої промисловості в цьому регіоні. Донедавна країни Перської затоки спеціалізувалися на світовому ринку як виробники нафти й нафтопродуктів, а зараз вони активно споруджують підприємства з виплавляння алюмінію.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання скеровано на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку світового виробництва легкових автомобілів і вміння аналізувати картосхему.
Темним кольором на картосхемі позначено великий регіон у Європі (Німеччина, Франція, Іспанія), США, Мексику, Бразилію, Японію, Китай, Індію, Південну Корею. Більшість із-поміж цих країн високорозвинені й нові індустріальні. На Японію припадає чверть від світового виробництва автомобілів, велика частка в ньому Німеччини, Франції, США, Іспанії, Південної Кореї. В останні десятиліття створено автоскладальні заводи в країнах, що розвиваються: Бразилії, Мексиці. Ці підприємства працюють на імпортних деталях і використовують дешеву робочу силу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор. Туризм. Кліматичні пояси й типи клімату.
Завдання використовують для оцінювання вміння аналізувати кліматограму й свідомо вибирати період для відпочинку.
Аналізування показників, наведених на кліматограмі, дає змогу дійти висновку: дощовий сезон у цій місцевості триває від травня до жовтня, що не сприятиме комфортному відпочинку, у квітні ж – спека. Тож доцільно вибрати для відпочинку місяці з найменшою кількістю опадів і комфортними температурами: грудень, січень, лютий.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Глобалізація і регіональна економічна інтеграція.
Завдання націлено на оцінювання знання сучасних тенденцій розвитку світового господарства.
На сучасному етапі відбувається злиття чи «зрощування» національних господарств груп країн і виникнення нової форми міжнародного географічного поділу праці – економічної інтеграції. Її прояви полягають у глибоких і тісних взаємозв’язках між країнами. У Європі створено регіональну економічну й політичну організацію – Європейський Союз. Наслідком глибокої інтеграції стало створення внутрішнього ринку країн. Вони перейшли до «єдиного простору» із прозорими кордонами для вільного пересування товарів, послуг, капіталів і населення, ухвалили угоду про валютно-фінансовий союз і запровадили єдину грошову одиницю – євро.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи й світу. Політична карта світу, її елементи.
Завдання скеровано на оцінювання знання географічного положення країн світу.
Розв’язування завдання можна розпочати з острова Сицилія (належить Італії), на якому височіє вулкан Етна. Тасманія – острів біля південно-східних берегів Австралії. Хоккайдо – один із чотирьох найбільших островів, на якому лежить Японія. Суматра – індонезійський острів.
Правильна відповідь – 1В 2А 3Б 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. План місцевості, його основні ознаки. Умовні знаки плану місцевості.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння «читати» план місцевості.
Буквою А на фрагменті топографічної карти позначено місцевість із вирубаним лісом, тому його насадження буде тут доречним. Буквою Б – луки, де можна окультурити пасовища. Будівельний камінь видобувають у кам’яному кар’єрі, позначеному буквою Г. У річці з греблею (Д) можна розводити рибу.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3Г 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Форми просторової організації національної економіки.
Завдання націлено на оцінювання знання основних промислових центрів і районів України і їхньої спеціалізації.
Лісозаготівлю проводять у двох районах – Поліському й Карпатському. Чорна металургія розвинена в трьох районах – Придніпровському, Донецькому, Приазовському. Цинкова промисловість – лише в Костянтинівці, а літакобудування – у великих містах (Київ, Харків), де працюють профільні наукові установи.
Правильна відповідь – 1Г 2Б 3Д 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси.
Використання завдання має на меті оцінювання знання демографічної ситуації в Україні, уміння аналізувати діаграми населення і процеси розселення населення.
В Україні область із найменшою густотою (32 особи/км²) і найнижчим природним приростом населення – Чернігівська (Д). Дніпропетровській області (А) властиві високі показники рівня урбанізації (понад 80 %) і щільності населення (понад 100 осіб/км²). Одеська область – найбільша за площею в Україні, щільність населення в ній невисока (70 осіб/км²), значна частка міських жителів (В). Волинська область простягається в зоні Полісся і має хоча низький, але додатний природний приріст (Б).
Правильна відповідь – 1Б 2А 3В 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Америка: США.
Завдання спрямовано на оцінювання знання сучасних особливостей економічного розвитку США.
США – найпотужніша постіндустріальна країна світу, 80 % її населення задіяно в третинному секторі економіки. Старими традиційними галузями економіки, що відіграють важливу роль, є чорна металургія і легка промисловість. Традиційними у сфері послуг – торгівля і банківська справа. Новітні галузі промисловості, що зосереджено в технополісах – електронне й авіакосмічне машинобудування. Нові галузі кінця ХХ століття – маркетинг, високі технології (хай-тек).
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни.
За допомогою завдання оцінюють знання територіальних відмінностей господарського розвитку основних країн світу.
У Канаді 80 % населення зосереджено в прикордонній місцевості із США, тобто на півдні. Тому інвестиції потрібно спрямовувати із півдня на північ. В Італії основну економіку країни сформовано на півночі (Мілан – Генуя – Турін), тому потрібно розвинути південь. Історично склалося, що західна частина Німеччини розвиненіша за східну, тому напрямом розвитку інвестиційної політики має бути захід → схід. Природні чинники Китаю перешкоджають освоєнню його західної частини, тож потрібно інвестувати зі сходу на захід.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни.
За допомогою завдання оцінюють знання територіальних відмінностей господарського розвитку основних країн світу.
У Канаді 80 % населення зосереджено в прикордонній місцевості із США, тобто на півдні. Тому інвестиції потрібно спрямовувати із півдня на північ. В Італії основну економіку країни сформовано на півночі (Мілан – Генуя –Турін), тому потрібно розвинути південь. Історично склалося, що західна частина Німеччини розвиненіша за східну, тому напрямом розвитку інвестиційної політики має бути захід → схід. Природні чинники Китаю перешкоджають освоєнню його західної частини, тож потрібно інвестувати зі сходу на захід.
Правильна відповідь – 1Г 2В 3Б 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України. Лісостепова й степова природні зони.
Завдання скеровано на оцінювання знань про різноманітність ландшафтів на території України.
Для розв’язання завдання потрібно відшукати спільні риси природи обох природних зон. Спільним у них є те, що в ґрунтовому покриві переважають різні типи чорноземів, а на річках повінь настає навесні. Через сприятливі умови для сільського господарства природні зони розорано людиною, тому природних ландшафтів збережено небагато, переважно в заповідниках.
Правильна відповідь – 3 4 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Форми суспільної організації виробництва. Виробництво машин й устаткування. Хімічне виробництво.
Завдання націлено на оцінювання знання основних форм суспільної організації виробництва, центрів виробництва мінеральних добрив і тракторів.
У завданні йдеться про те, що в Полтаві працює фірма, яка закуповує для фермерів засоби праці. Харків – центр тракторобудування, тому тут можна купувати трактори й комплектувальні до них. У Черкасах ВАТ «Азот» виготовляє азотні добрива, а фосфатні добрива виробляють у Сумах.
Правильна відповідь – 2 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Чинники розміщення підприємств. Вторинний сектор господарства. Виробництво машин й устаткування.
Завдання спрямовано на оцінювання знання про чинники розміщення підприємств важкого машинобудування.
Продукція важкого машинобудування – машини й обладнання для різних галузей господарства: вугільні комбайни, обладнання для гірничої галузі, дорожня техніка. Для виробництва таких великих машин використовують багато сировини (чавун, сталь), тож перевезення цієї продукції на далеку відстань не є доцільним. Тому таке виробництво зорієнтовано на сировину й споживача.
Підприємство функціонує в місті N, у районі з високою концентрацією підприємств вугільної й залізорудної промисловості (1). Неподалік від міста N – центр чорної металургії (місто М), де виплавляють чавун, сталь, прокат (3). Також у місті М виготовляють трактори, що створює умови для кооперування виробництва в місті N із металообробним і тракторобудівним підприємствами міста М.
Правильна відповідь – 1 3 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Австралія.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних природних особливостей Австралії, рекордних об’єктів світу в межах материка.
На південно-східному узбережжі Австралії – найпівденніше місто-мільйонер Мельбурн (1). Австралія володіє величезними запасами бокситів, найбільшим родовищем за обсягом видобування є Уейпа (2). Для захисту від диких тварин, наприклад, динго, споруджено огорожу завдовжки понад 5 500 км (6).
Правильна відповідь – 1 2 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Регіони й країни. Країни Європи: Україна, Польща, Білорусь.
Завдання націлено на оцінювання знання особливостей господарства сусідніх з Україною країн.
Як і Україна, сусідні з нею держави займають в Європі транзитне положення, тому через ці країни проходять транзитні транспортні магістралі. За структурою внутрішнього валового продукту (ВВП) це індустріально-аграрні країни в групі країн перехідної економіки. У структурі їхньої електроенергетики (2013 р.) основну роль відіграють теплоелектростанції (ТЕС).
Правильна відповідь – 1 3 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
Завдання використовують для перевірки вміння визначати відстані за допомогою масштабу.
Щоби визначити відстань чи довжину на місцевості, потрібно довжину заданого відрізку помножити на масштаб. Масштаб плану – 1 : 500 000. В іменованому масштабі в 1 см – 500 000 см. Переведемо сантиметри в метри (в 1 см – 5 000 м), а потім – у кілометри (в 1 см – 5 км). У завданні зазначено, що відстань між двома об’єктами на карті становить 12 см. Виконавши множення (12 ∙ 5 = 60), дістанемо відстань між двома об’єктами на місцевості – 60 км.
Правильна відповідь – 60.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на