ЗНО онлайн 2018 року в магістратуру – основна сесія (іспит у ВНЗ)
Щоб дійти висновку про правильність варіанта відповіді Д, треба інтегрувати різну інформацію з тексту промови.
Ідеться про міркування Переса, а саме його аргументи, як-от:
1) «Тоді говорили, що на Близькому Сході є два типи країн – нафтові країни та країни святі»;
2) «Ніяких природних ресурсів [у нашої країни] не було: ані золота, ані нафти». Із цих аргументів промовець робить логічний висновок: «Наша була абсолютно свята».
З усіх варіантів відповіді лише в Д зазначено справжню підставу для цього висновку: «Країна не мала покладів нафти». Назване у відповідях А, Б, В, Г не є такими аргументами.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки ізраїльтяни не мали важливих природних ресурсів на кшталт золота або нафти, то вони задіяли інше природне багатство – людський ресурс: «Ми подумали: найбільше багатство природи – це людина» (абзац 4). Тобто правильна відповідь Г.
У неправильних варіантах відповіді А, Б, В і Д названо інші природні ресурси, як-от вода, нафта, метали, енергія сонця, які в тексті не кваліфіковано як найбільше багатство природи.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
У варіанті відповіді А названо те, чого з ізраїльтянами не сталося. Тобто те, що, не могло забезпечити Ізраїлю успіху в сільському господарстві.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
З усього зазначеного у варіантах відповіді лише одне відповідає істині, а саме те, що Ізраїль мусив зважати на вороже оточення (А).
У решті відповідей (Б, В, Г, Д) зазначено, що, відповідно до позиції Переса, Ізраїль обов’язково мав робити: не програвати, а тільки перемагати (Б), ставати мужнім і хоробрим (В), створювати армію і виробляти зброю (Г), залучити ІТ до праці на армію.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Звертаючись у промові до українців, Перес радить: «І не будьте песимістами – це теж марнування часу, особливо коли часи міняються» (абзац 12), і тим самим застерігає від того, щоб вони не втратили шанс, який завжди надається саме в час змін.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Найбільшою помилкою ізраїльтян Шимон Перес уважає те, що у своїх мріях вони були недостатню сміливими. Застерігаючи українців від помилок, які були допущені ізраїльтянами, він настійливо радить мріяти про більше: «Мрійте про більше. Що більші ваші мрії, то більше ви здобудете» (абзац 13).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих визначати тему тексту / текстів.
Зважаючи на те, що тема – це фрагмент дійсності, який є предметом осмислення і на якому зосереджений автор певного тексту, можна стверджувати, що таким фрагментом дійсності, осмислюваним в обох текстах, є явище евтаназії в міжнародному й вітчизняному контекстах (варіант відповіді В).
У решті варіантів відповіді вказано на мікротеми обох текстів або одного з них: релігія та ідеологія як супротивники легалізації «убивства з милосердя» (А); підтвердження актуальності легалізації евтаназії в Україні (Б); історія становлення поглядів на евтаназію в законодавстві (Г); моральний аспект легалізації використання евтаназії (Д).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тестове завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих виокремлювати низку взаємопов’язних тем / ідей, які зактуалізували різні автори, і з’ясовувати риси подібності / розбіжності в актуалізації тем / обстоюванні ідей цими авторами.
Аналіз текстів засвідчує, що автори б не погодилися з думкою, сформульованою у варіанті відповіді Г, зокрема із заключним твердженням «У сформульованому ще давньогрецькими лікарями знаменитому девізі “Зціли!” закладено глибокий філософський зміст, який визначає роль медицини в суспільстві». А тому медики категорично проти передчасного припинення життя пацієнтів. Це випливає з того факту, що в обох текстах автори вказують на таке:
- текст А: «Насправді, у цивілізованих країнах «убивство зі співчуття» практикується попри те, дозволено воно законом чи ні. За статистикою, 40 % смертей хворих настає внаслідок прийняття медиками рішень про припинення життя» (абзац 4);
- текст Б: «Нідерландські дослідники стверджують, що евтаназію широко підтримує суспільство (70 %), а також більшість лікарів і юристів» (абзац 8).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на з’ясування наявності в тестованих здатності опрацьовувати терміни в текстах, виявляючи тотожність поняття, номінованого різними лексемами.
Основна компетентність, потрібна для виконання завдання, – пошук необхідної інформації.
З поняттям евтаназії співвіднесні в текстах (хоча б в одному з них) такі номінації: «право людини … припиняти власне життя» (абзац 1), «легка смерть» (абзац 7), «навмисне позбавлення життя пацієнта на його прохання, проведене лікарем» (абзац 8), «убивство зі співчуття» (абзац 4).
Водночас номінація «чудесне одужання» (абзац 2) співвідноситься із ситуацією дійсного одужання пацієнта в умовах, коли сподівання на це вже майже не було.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих бачити спільне й відмінне в аргументації авторів і знаходити відповідну аргументацію в текстах.
У текстах А та Б спільними є вказівки на аргументи супротивників евтаназії (див. таблицю).
Текст А | Текст Б |
---|---|
Бог дав людині життя, а тому й приймати рішення про його позбавлення може лише Він (абзац 2) | …практику гостро критикують поза країною на релігійному та ідеологічному ґрунті, адже ще в 1995 р. Іван Павло ІІ виступив з одним із найсильніших засуджень евтаназії (абзац 9). |
Евтаназія може стати гальмом у пошуку нових засобів лікування… (абзац 2) | …евтаназія – антигуманний спосіб позбутися хворого замість знайти ліки (абзац 10) |
Легалізація евтаназії може призвести до тиску на інвалідів, старих і невиліковно хворих, яких оточення… вважає «тягарем» (абзац 2) | |
Евтаназія може використовуватися для вчинення злочинів (абзац 2) | Не варто перебільшувати й можливі в разі евтаназії зловживання, на які дуже часто посилаються противники евтаназії, ігноруючи перспективи законодавчої строгості в цьому питанні (абзац 10) |
Вона [евтаназія] виключає можливість випадків…, які можуть розглядатися як шанс для пацієнта (абзац 2) | На підкріплення цього противники евтаназії наводять приклади, коли з безнадійного стану хворий виходив здоровим або коли в реанімації вдавалося повернути до життя померлого (абзац 10). |
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих визначати відмінності між позиціями, висловленими в текстах, і робити узагальнення про основні з них.
З-поміж наведених правильним є варіант відповіді А, оскільки, дійсно, автор тексту А зосереджений на правових аспектах легалізації евтаназії, хоча й згадує побіжно про інші.
Автора тексту Б цікавить саме медико-соціальна проблематика цього явища.
У решті варіантів наведено інтерпретації відмінностей, які не відповідають змісту одного або обох текстів чи ж бо лише показують якісь частковості.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих визначати мікротеми в тематично пов’язаних текстах і перегук цих мікротем.
В обох текстах більшою або меншою мірою зактуалізовано проблематику добровільності евтаназії, підвищення уваги до цієї складної проблеми в багатьох країнах світу, інтерпретації евтаназії як убивства й механізмів реалізації евтаназії.
Єдиною проблемою, що не знайшла свого відбиття в тексті Б, є латентна форма евтаназії, про яку в тексті А йдеться в абзацах 5 і 6.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Послідовність, наведена у варіанті відповіді Г, задовольняє умовам 1–4.
Варіант відповіді А неможливий, оскільки суперечить умові 2 (Катерина не може фінішувати другою).
Варіанти відповіді Б та Д неможливі, оскільки суперечать умові 3 (останньою повинна фінішувати Надія).
Варіант відповіді В неможливий, оскільки суперечить умові 4 (Оксана повинна фінішувати відразу після Поліни).
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо Поліна фінішувала другою, то з умови 4 випливає, що Оксана фінішувала третьою. Крім того, Надія фінішувала п’ятою (умова 4). Отже, можливі лише дві послідовності, у якій фінішували студентки:
- Лілія, Поліна, Оксана, Катерина, Надія;
- Катерина, Поліна, Оксана, Лілія, Надія.
Звідси випливає, що варіанти відповіді А, Б, В та Г неправильні.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Катерина могла фінішувати лише першою. Дійсно:
- Катерина не могла фінішувати другою (умова 2);
- Катерина не могла фінішувати п’ятою, оскільки п’ятою фінішувала Надія (випливає з умови 3);
- оскільки Катерина випередила Оксану, то вона випередила й Поліну (випливає з умови 4). Звідси випливає, що Катерина не могла фінішувати ні третьою, ні четвертою.
Зауважмо, що Катерина дійсно могла фінішувати першою. Приклад такої послідовності: Катерина, Поліна, Оксана, Лілія, Надія.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Четвірка студентів, про яку йдеться у варіанті відповіді Д, задовольняє умовам 1–5.
Варіанти відповіді А та В неможливі, оскільки Р і Q мають увійти до однієї групи (умова 3).
Варіант Б неможливий, оскільки S і T мають увійти до різних груп (умова 4).
Варіант Г неможливий, оскільки суперечить умові 5.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Студенти Q та S можуть одночасно ввійти до групи G3, наприклад, група G3 може складатися з Р, Q та S.
Студенти Q та Т можуть одночасно ввійти до групи G3, наприклад, група G3 може складатися зі студентів Р, Q, та Т.
Студенти R та V не можуть одночасно ввійти до групи G3. Дійсно, якщо R та V входять до групи G3, то до неї обов’язково входить лише S або лише T (умова 4). Тоді U обов’язково входить групи G4, а отже, згідно з умовою 5, до групи G4 входить і V, що суперечить умові 1.
Студенти R та U можуть одночасно ввійти до групи G3, наприклад, група G3 може складатися зі студентів R, Т та U.
Студенти P та U не можуть одночасно ввійти до групи G3. Дійсно, якщо P та U входять до групи G3, то до неї входить Q (умова 3), а також обов’язково входить лише S або лише T (умова 4). Отже, до групи G3 ввійдуть чотири студенти, що суперечить умові 2.
Правильна відповідь: B та Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Розгляньмо дві можливі комбінації:
1) P i Q входять до групи G3;
2) P i Q входять до групи G4.
У першій комбінації до групи G3 обов’язково входить лише S або лише Т. Отже, у цій комбінації можливі два варіанти групи G4: R, T, U, V та R, S, U, V.
У другій комбінації до групи G4 обов’язково входить лише S або лише Т. Зазначмо, що в цьому разі до групи G4 не може входити U, оскільки тоді до неї входить V, а група G4 складалася б із п’ятьох студентів, що неможливо.
Отже, маємо чотири можливі варіанти групи G4:
P, Q, S, R;
P, Q, S, V;
P, Q, T, R;
P, Q, T, V.
Тобто групу G4 можна сформувати шістьма способами.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Є шість варіантів вибору першого факультативного курсу студентом. За кожного вибору першого курсу другий курс можна вибрати п’ятьма способами. Отже, маємо \(6\cdot 5=30\) упорядкованих пар факультативних курсів. Оскільки нас цікавлять невпорядковані пари курсів, то матимемо \(15\) варіантів вибору студентом двох факультативних курсів.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо читання будь-яких двох курсів не перетинається в часі, то є 15 варіантів вибору студентом двох курсів. Лише один із цих варіантів не задовольняє умови завдання, а саме: не можна вибрати варіант, що складається з курсів «Бухгалтерський облік для юристів» і «Юридичні аспекти організації стартапів».
Отже, є 14 варіантів вибору двох курсів.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо читання будь-яких двох курсів не перетинається в часі, то є 15 варіантів вибору студентом двох курсів. Лише два з них не задовольняють умови завдання: не можна вибрати пари курсів «Податкові спори» й «Інтелектуальна власність» та «Корпоративне право в іноземних юрисдикціях» та «Інформація й комунікації в сучасному правовому полі».
Отже, є 13 варіантів вибору двох курсів.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки ані автор, ані рецензент у наведеному діалозі не висловлюються щодо вдосконалення людської природи.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки це стверджує автор, а позиція рецензента щодо цього з наведеного діалогу невідома.
Варіант відповіді В правильний, оскільки автор стверджує, що знаменита фраза Сократа означає марність людських зусиль зрозуміти хоч щось у цьому світі, а рецензент суперечить йому, стверджуючи, що ця фраза стимулює пізнання і необхідність постійного поглиблення знань.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки думка автора з приводу зв’язку критичного мислення з ученням Сократа невідома з наведеного діалогу.
Варіант відповіді Д неправильний, тому що ставлення ані автора, ані рецензента до «Діалогів» невідомі з наведеного діалогу.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки з наведеного діалогу не можна визначити ставлення Юрія щодо думки, висловленої у варіанті відповіді А.
Варіант відповіді Б правильний, оскільки і Світлана, і Юрій наголошують, що теплий одяг і мінімізація перебування на свіжому повітрі не дають змоги вберегтися від застуди та грипу.
У варіантах відповіді В, Г, Д відбито погляди лише одного учасника діалогу.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, оскільки в ньому наведено вимогу: треба, щоб менш як 25 % випускників, які мали несприятливі умови для навчання, потрапили до 50 % кращих випускників країни. А за визначенням, наведеним в умові завдання, таких випускників має бути принаймні 25 %.
Варіанти відповіді Б, Г, Д також неправильні. У цьому можна пересвідчитися за допомогою міркувань, аналогічних міркуванню, використаному в аналізі варіанта відповіді А.
Варіант відповіді В правильний: це переформульоване визначення академічної стійкості шкільної освіти.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б правильний: у своїх міркуваннях професор спростовує позицію адміністрації вишів, яка «нерідко з ентузіазмом ставиться до інформатизації навчального процесу, оскільки вважає, що це дасть змогу студентам вивчати більшу кількість курсів із залученням до викладання меншої кількості викладачів», доводячи протилежне, а саме те, що «в умовах інформатизації навчального процесу збільшення кількості курсів потребуватиме збільшення кількості викладачів».
Варіанти відповіді А, В, Г, Д неправильні, оскільки пропонують пояснення, які не відбивають способу аргументації, використаного професором.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б правильний. Те, що вищий орган управління у сфері освіти має дослухатися до даних соціологічних опитувань, є загальновизнаною практикою в галузі управління системою освіти як у світі, так і в Україні. Тому це не може бути приводом для критики міркувань керівника організації «Захисти вищу освіту».
Варіанти відповіді А, В, Г, Д неправильні, тому що стосуються наявних неправильних або принаймні сумнівних положень у міркуваннях керівника організації «Захисти вищу освіту». Наприклад, у варіанті А слушно вказано на важливість наявності інформації про репрезентативність вибірки опитаних, щоб можна було припускати, що дані, отримані за підсумками цього опитування, відбивають позицію усієї генеральної сукупності щодо певного питання.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний: множини учасників подій Y і V не перетинаються. Оскільки множина учасників події Z є підмножиною множини учасників події Y, то множини учасників подій Z і V також не перетинаються.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки з умови завдання не можна визначити, чи існують учасники події V, які не брали участі в події X (тобто порожня чи ні різниця множин учасників подій V і X).
Варіант відповіді В неправильний, оскільки з умови завдання не можна з’ясувати, чи існують учасники події V, які брали участь у події X (тобто порожній чи ні перетин множин учасників подій V і X).
Варіант Г неправильний, оскільки, згідно з умовою, немає таких осіб, які одночасно брали участь у подіях Y і V, і, відповідно, жодна особа не брала участі в усіх чотирьох подіях.
Варіант Д неправильний, оскільки такого висновку не можна зробити на основі наявних даних: наприклад, якщо X є об’єднанням множин Y і V, то немає учасників, які брали участь тільки в одній події.
Правильна відповідь: A.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А, Б, В, Д неправильні, оскільки вони ґрунтуються на припущеннях щодо аналізу професором міркувань аналітиків фондових ринків, про які не йдеться у висловлюванні професора.
Варіант відповіді Г правильний, оскільки професор дійсно вбачає, що кореляція між падінням ділової активності та політичними кризами зумовлена активністю Сонця, яка впливає як на ділову активність, так і на ситуацію в політиці.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. Згідно з афоризмом Григорія Сковороди, кожен друг додає людині ворогів, і тому якщо в людини є хоча б один друг, то в нього є і вороги.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки в цьому варіанті фігурує обернений зв’язок, але він не є логічним наслідком прямого зв’язку. Отже, за Григорієм Сковородою набуття нових ворогів не гарантує набуття нових друзів.
Варіанти відповіді В, Г і Д неправильні, оскільки, згідно з наведеним твердженням Сковороди кількість ворогів, які набуваються з новими друзями, може варіюватися і, окрім того, ворогів можна набувати, водночас не набуваючи друзів.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Освітянин пояснює свій принцип ухвалення рішень в університеті так: «…кожен член колективу має значно більші можливості впливати на політику університету через…», – що за суттю збігається з принципом, який висловлено у варіанті відповіді Д, і не відповідає тим принципам, які запропоновано у варіантах відповіді А, Б, В та Г.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на