ЗНО онлайн 2019 року ТЗНК в магістратуру – додаткова сесія
Тестові завдання додаткової сесії тесту 2019 року ЄВІ ТЗНК
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстом як цілісністю, зокрема визначати головну тему тексту.
Назва тексту «Цинічна журналістика» підказує, що з-поміж варіантів відповіді, які запропоновано в завданні, доцільно працювати з тими, де в центрі визначення є саме поняття цинічної журналістики, тобто з варіантами Б й В.
Серед цих двох варіантів глобальнішим і таким, що репрезентує весь зміст тексту, є варіант Цинічна журналістика в сучасних ЗМІ як загроза демократії.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстом загалом, знаходячи в ньому фрагменти, де репрезентовано характеристики / ознаки / риси певного об’єкта / явища.
Розв’язуючи тестове завдання, треба працювати з усім текстом, оскільки ті чи ті ознаки феномену цинічної журналістики автор розпорошує по тексту, поступово намагаючись прояснити читачеві сутність відповідного феномену. На підставі такої роботи можна з’ясувати, а чи відповідають баченню автора тексту вказівки на ознаки цинічної журналістики, які запропоновано в таких варіантах відповіді:
А донесення до споживачів медіа інформації лише про поразки в політиці (абзац 1: Випадок Клааса Релотіуса, якого спіймали на відвертих облудних маніпуляціях, став символом цинічної журналістики, яка пише лише про поразки в політиці, мимохіть таким чином стимулюючи популізм; абзац 8: Щоденна політика, про яку розповідають як про історію постійних невдач, як про низку смішних чи ні на що не здатних персонажів, викликає почуття, яке Мартін Селіґман назвав «вивченою безпорадністю».)
Б висування необґрунтованих тверджень як правдивих (абзац 1: Просто висунути твердження в очікуванні, що воно перетвориться на самореалізоване пророцтво, – ось перевірений принцип роботи тих, хто нині створює настрої в суспільстві.)
Г продукування щоразу нових наративів занепаду демократії (абзац 8: Щораз нові наративи занепаду перетворюються на простелену червону доріжку, якою крокують популісти, щоб виставити весь наш демократичний суспільний лад моделлю на викидання.)
Д систематичне зневажливе ставлення до демократичних суспільств і політиків (абзац 8: Щоденна політика, про яку розповідають як про історію постійних невдач, як про низку смішних чи ні на що не здатних персонажів, викликає почуття, яке Мартін Селіґман назвав «вивченою безпорадністю»; абзац 9: Але що справді загрожує нашому світові – так це цинічна журналістика, систематично спрямована на зневажливе ставлення до наших демократичних суспільств і політиків, які в них діють.)
Водночас твердження варіанта В намагання дбати про реалістичність і тверезість зображуваного не відповідає сутності цинічної журналістики, оскільки містить антитезу до того, що говорить автор тексту про неї: Створювані ЗМІ образи не відтворюють об’єктивної реальності, зокрема тоді, коли певний ЗМІ не намагається дбати про реалістичність і тверезість. Сформовані журналістськими прийомами настрої мають соціально інфікувальний ефект.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих оцінювати змістову й конструктивну функцію окремих елементів (слів, речень, фрагментів) у межах тексту як цілісності.
З-поміж запропонованих у завданні визначень функції фрагмента тексту з абзацу 3 неприйнятними є варіанти А, Б, В та Д обґрунтувати нездарність і корумпованість людей, які за що-небудь відповідальні (неприйнятне, бо це формулювання суперечить позиції автора тексту); утвердити думку про те, що в суспільстві завжди є песимісти та наївні оптимісти (неприйнятне, оскільки сутність теореми, про яку згадує автор, набагато складніша); показати, що соціологи ще у 1928 р. передбачали можливість впливу на свідомість людей (неприйнятне, оскільки феномен впливу на свідомість людей був відомий і раніше); переконати читача в наявності наукового підґрунтя для діяльності сучасних ЗМІ (неприйнятне, оскільки спотворює думку автора).
Отже, залишається варіант Г висвітлити один із базових принципів, на який спирається цинічна журналістика. Цей варіант відповіді найкраще пояснює призначення фрагмента тексту: автор у тексті розповідає, як «працює» цинічна журналістика, наголошуючи, що представники такої журналістики нагнітають невдоволення серед людей, користуючись їхньою схильністю бачити, звикнувши, усе погане, і саме про це йдеться в теоремі Томаса. Тобто її можна інтерпретувати як засадничий принцип, що лежить в основі діяльності журналістів-циніків.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з фрагментами тексту, виокремлюючи в них релевантну / нерелевантну інформацію, а також правильно установлюючи причиново-наслідкові зв’язки щодо фактів, положень, викладених у відповідних фрагментах.
Для виконання цього тестового завдання треба опрацювати інформацію з абзаців 6–8. На підставі роботи з ними можна визначити, що з абзацу 7 автор починає викладати наслідки очорнення політичної кухні (оператор тоді вказує на наслідкову семантику).
А хибний поділ широкими масами політиків на «злих» і «добрих» Б формування підґрунтя для утвердження в країні автократії В виникнення в людей почуття «вивченої безпорадності» Д сприйняття людьми демократичного ладу як моделі на викидання |
(6) Наш мозок улаштований так, що апокаліпсис для нього особливо привабливий. Тож той, хто вигадує загрози, може з упевненістю розраховувати на високі квоти прочитань, увімкнень чи інтернет-кліків. Коли медіа очорняють політичну кухню, показуючи її діячів лише некомпетентними й комічними, для нормальних людей політика стає полем для проєкцій. (7) Феномен, із яким тоді доводиться мати справу, – (А) розкол світу на винних і жертв, на злих політиків по один бік і «нас», добрих, – по другий. Популістські спокусники під’юджують, мовляв, демократія як суспільний лад і її політики з їхніми вадами перебувають на боці зла, злочинців. Цьому «брудному» сценарію, як висловився один із популістів, (Б) треба протиставити автократичного рятівника – носія добра. (8) Щоденна політика, про яку розповідають як про історію постійних невдач, як про низку смішних чи ні на що не здатних персонажів, (В) викликає почуття, яке Мартін Селіґман назвав «вивченою безпорадністю». Наслідками розпачу можуть стати гнів та агресія. Щораз нові наративи занепаду перетворюються на простелену червону доріжку, якою крокують популісти, щоб (Д) виставити весь наш демократичний суспільний лад моделлю на викидання. |
Разом із тим варіант відповіді Г, у якому одним із наслідків визначено «реальне перетворення демократії на "брудний" сценарій», не відповідає змісту тексту, оскільки так бачить демократію один із популістів.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з усім текстом, аналізувати його, визначаючи головну та побічні ідеї, які заявлено в ньому.
Для виконання завдання треба уважно ознайомитися з усіма варіантами відповіді і, зважаючи на тему тексту й авторську позицію, визначитися з тим, який варіант найбільш цілісно й повно відбиває глибинні смисли тексту, фокусує в собі його ідею. Після опрацювання тексту легко дійти висновку, що правильним є варіант відповіді Д Нам потрібна критична журналістика, яка чітко покаже, на що (іще) хворіє наша система… однак, не заходитиме аж так далеко, щоб люди прагнули популістських рятівників-самозванців. Адже саме в цьому твердженні акцент зроблено і на цинічній журналістиці (як злі), і на критичній журналістиці (як добрі), висловлено чітку авторську позицію, що в нинішніх умовах особливого значення набуває саме критична журналістика. Саме заради цього посилу автор створив текст.
Інші варіанти відповіді з різних причин не можна вважати основною думкою тексту. Так, варіант відповіді А інформує лише про окремий аспект діяльності журналістів-цинніків, варіанти Б, В та Г – репрезентують частини механізму впливу ЗМІ на свідомість читачів.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстом, роблячи на його основі оцінні судження про форму й зміст тексту, авторську позицію щодо зображуваного об’єкта, яка виявляється через комплекс ідей і засобів. Зокрема в цьому разі тестований має визначити, яка оцінна характеристика з-поміж запропонованих у варіантах відповіді є найбільш прийнятною для того, щоб коротко пояснити ставлення автора до проблематики, яку він обговорює в тексті.
Для виконання цього завдання важливим є розуміння теми, мікротем, основної думки й часткових позицій тексту. Крім того, особливої цінності набуває розуміння синтаксису й лексико-семантичних домінант тексту. У комплексі ці характеристики тексту дають обґрунтовані підстави стверджувати, що ставлення автора до Клааса Релотіуса як журналіста найкраще репрезентує номінація, запропонована у варіанті Б, тобто засуджувально-критичне ставленння. Для такого висновку важливими є інформація і стиль абазів 1 та 9, де безпосередньо йдеться про цього німецького журналіста. У цих абзацах уже на рівні лексики видно, що Бауер прямий, без усяких еківоків, і безапеляційний у своєму критичному й осудливому ставленні до Релотіуса (див. виділене грубим шрифтом нижче в цитаті). Посилює семантику осуду й наведення в першому абзаці всіх нагород і звань Релотіуса (див. там само підкреслене), що увиразнює його моральну ницість як фахівця, який, можна припустити, став таким популярним і відомим саме через свою абсолютну аморальність: (1) Випадок Клааса Релотіуса, якого спіймали на відвертих облудних маніпуляціях, став символом цинічної журналістики, яка пише лише про поразки в політиці, мимохіть таким чином стимулюючи популізм. Німецький журналіст, що працював у Der Spiegel, був лауреатом премії CNN «Журналіст року» (2014), премії Європейської преси (2017), премії «Німецький репортер» (2013, 2015, 2016, 2018), довів до абсурду методи роботи свого журналістського оточення. Химерним, до прикладу, був його допис під заголовком «Зламання табу» про «зеленого» бургомістра міста Тюбінген. Стаття не містила жодного доказу, що Боріс Пальмер порушує якісь табу, проте читач довідувався: із цього політика нібито насміхається вся Німеччина. Просто висунути твердження в очікуванні, що воно перетвориться на самореалізоване пророцтво, — ось перевірений принцип роботи тих, хто нині створює настрої в суспільстві. (9) Аморальні вчинки Клааса Релотіуса мали б стати приводом для принципових роздумів про наші ЗМІ. Через божевілля, яке дозволив собі цей ще дуже молодий журналіст, не настане кінець світу. На щастя, не настане! Але що справді загрожує нашому світові – так це цинічна журналістика, систематично спрямована на зневажливе ставлення до наших демократичних суспільств і політиків, які в них діють. Нам потрібна критична журналістика, яка чітко покаже, на що (іще) хворіє наша система. Журналістика, яка викриватиме помилки, що їх припускаються політики, однак, не заходитиме аж так далеко, щоб люди прагнули популістських рятівників-самозванців.
Інші запропоновані в тестовому завданні номінації-характеристики з різних причин не є прийнятними, щоб найточніше означити ставлення Бауера до об’єкта зображення. Так, лексика абзаців 1 і 9 (див. вище) цілком очевидно переконує, що Бауер не стримано негативний, не поблажливо-менторський, не помірковано-обурливий, не виважено іронічний у своєму ставленні до журналіста-цинніка.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстами як цілісностями й водночас виявляти зв’язок між ними, визначаючи спільну для них тему.
Виконуючи це завдання, тестований має передусім відсікти ті формулювання тем (про що ці тексти?), які є, наприклад, мікротемами для того чи того тексту або стосуються лише одного тексту, не будучи актуальними для іншого.
Так, варіант відповіді А Вітчизняний і зарубіжний досвід щодо скорочення робочого тижневого часу не можна вважати правильним, оскільки в тексті Б не йдеться про вітчизняний досвід щодо скорочення часу; а варіанти Б Історія практики зменшення кількості робочих годин на тиждень, В Причини небажання роботодавців скорочувати робочий тиждень і Д Переваги й недоліки скорочення робочого часу в розрізі різних країн є неправильними, оскільки в них зактуалізовано лише мікротематичні для обох текстів блоки.
Отже, єдиним варіантом відповіді, який є прийнятним для визначення спільної для обох текстів теми, є варіант Г Скорочення тижневого робочого часу як актуальна тенденція у сфері праці, адже в ньому найбільш узагальнено подано те, про що кожен з авторів міркує.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з тематично пов’язаними текстами з метою вичленування з них однорідної інформації щодо певного феномену й визначення причиново-наслідкових зв’язків між явищами.
Для виконання цього завдання варто використати метод закладок, тобто по текстах виділити всі позиції, які стосуються переваг, що можна отримати завдяки скороченню робочого часу. Результат наведено в таблиці.
Варіант відповіді | Де про це йдеться в тексті / текстах |
---|---|
А підвищенню продуктивності праці працівників | Текст А, абзац 7; текст Б, абзаци 11, 12 |
Б поліпшенню екологічної ситуації у світі | Текст Б, абзац 14 |
В посиленню творчого підходу до роботи з боку працівників | Текст А, абзац 7; текст Б, абзац 10 |
Г поліпшенню гендерного балансу в трудовій сфері | Текст Б, абзац 14 |
Д пришвидшенню технологізації виробництв | Немає |
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з текстами як цілісністю й конденсовано репрезентувати результати свого розуміння змісту тексту. Крім того, завдання спрямовано на виявлення здатності тестованих правильно читати стилістично маркований синтаксис.
Оскільки в тексті Б унаочнено думку про те, що скорочення робочого тижня – це корисна з різних оглядів тенденція сучасності, яка дедалі більше поширюється, то цілком логічно виснувати, що лаконічним поданням цієї позиції буде утвердження того, що скорочувати робочий час варто. Така семантика репрезентована у варіанті відповіді Г, де перша частина висловлення утверджує однозначну переконаність у потребі скорочення, а друга посилює цю думку.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з тематично пов’язаними текстами й виявляти спільну й відмінну проблематику, що порушено в них.
Для виконання цього тестового завдання доцільним буде застосування методу закладок. За результатами цього можна з’ясувати, що в обох текстах порушено такі проблеми:
А вплив скорочення кількості робочих годин на самопочуття працівників (текст А, абзац 7; текст Б, абзац 11);
Б вигоди від скорочення робочого часу як для працівників, так і для роботодавців (текст А, абзаци 4 й 7; текст Б, абзац 9);
Г залежність питання скорочення робочого часу від рівня технологічного розвитку (текст А, абзац 3; текст Б, абзац 14);
Д історична закономірність руху в бік скорочення довжини робочого тижня (текст А, абзац 3; текст Б, абзац 13).
Водночас проблему, згадану у варіанті відповіді В збільшення кількості робочих місць у зв’язку зі скороченням норм робочого часу, порушено лише в тексті А в контексті розповіді про швецький досвід (абзац 7).
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з тематично пов’язаними текстами, виявляючи спільність і відмінність у поглядах авторів на певну проблематику на підставі аналізу й інтерпретації змісту відповідних текстів.
Аналіз змісту обох текстів дає змогу стверджувати, що авторка тексту А погодилася б з авторкою тексту Б в усіх позиціях, що означені у варіантах відповіді А – Г:
А – у тексті Б про це йдеться в абзаці 10, а в тексті А – в абзаці 7;
Б – у тексті Б про це йдеться в абзаці 11, а в тексті А – в абзаці 4;
В – у тексті Б про це йдеться в абзаці 12, а в тексті А – в абзацах 1 і 2;
Г – у тексті Б про це йдеться в абзаці 13, а в тексті А – в абзаці 3.
Водночас авторка тексту А не погодилася б із заявленою в тексті Б позицією (у вигляді слів Вілла Стронджа, який заявляє, що скорочення робочого часу є необхідним саме з огляду на екологічну значущість цих заходів, тоді як з інших оглядів – воно є лише можливим).
По-перше, у своєму тексті авторка А взагалі не порушує цієї проблеми, а по-друге, більшою або меншою мірою прямо обґрунтовує закономірність поступового скорочення робочого часу. Достатніми підставами для скорочення є й інші чинники (продуктивність праці, самопочуття працівників, вигода роботодавців тощо).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності тестованих працювати з тематично пов’язаними текстами, виявляючи в них ту інформацію, яка може забезпечити посилення або послаблення аргументації стосовно певної проблематики.
У цьому завданні треба виокремити ті чинники, про які йдеться в обох або хоча б в одному з текстів, які можуть бути розглянуті як такі, що є перепонами на шляху до скорочення тривалості робочого тижня.
Цілком зрозуміло, що з-поміж запропонованих вирізняється варіант відповіді В швидкі темпи розвитку трудозбережувальних технологій і техніки, де означено такий чинник, що на підставі аналізу тексту й залучення фонових знань не можна розглядати як такий, що здатний гальмувати тенденцію до скорочення робочого часу.
Інші варіанти відповіді так чи так указують на чинники, що в текстах кваліфіковано як такі, що можуть негативно впливати на поступ політики скорочення тривалості робочого часу.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки в понеділок Петро займатиметься тенісом (умова 5), то з умов 3, 4 й 6 випливає, що у вівторок, четвер і суботу він займатиметься плаванням та не займатиметься тенісом.
Отже, твердження І та ІІІ – хибні, а твердження ІІ – істинне.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки в середу Петро не займається ні плаванням, ні бадмінтоном, то цього дня він займається тенісом.
Петро не може займатися тенісом ні у вівторок, ні в четвер, ні в суботу, оскільки в ці дні він займається плаванням.
Петро також не може займатися тенісом у п’ятницю, бо цим видом спорту він може займатися лише двічі на тиждень.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Середа й п’ятниця не можуть бути вільними від занять бадмінтоном. Дійсно, якщо припустити, що середа й п’ятниця вільні від занять бадмінтоном, то, оскільки ці дні також вільні від занять плаванням, а тенісом може бути зайнято тільки один із них, або середа, або п’ятниця не будуть зайняті жодним видом спорту, що суперечить умові 1.
Пари днів, наведені у варіантах відповіді А, Б, Г і Д, можуть бути вільними від занять бадмінтоном.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Виконуючи завдання, варто скоротити імена до ініціальних літер: Аліна, Богдан, Віктор, Григорій, Дмитро, Євген і Зоя – А, Б, В, Г, Д, Є та З відповідно – і записати умову скорочено.
Наприклад:
Лише одна з двох екскурсій.
Якщо Б й Д вибирають одну, то також А.
Якщо Г не вибирає, то не вибирає також В.
Якщо В – Львів, то …
З умови 2 випливає, що Г й В вибирають ту саму екскурсію. Отже, якщо В поїхав на екскурсію до Львова, то Г не вибирає екскурсію до Кам’янця-Подільського.
Твердження, що містяться у варіантах відповіді А, Б, Г й Д, можуть бути істинними.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Виконуючи завдання, варто скоротити імена до ініціальних літер: Аліна, Богдан, Віктор, Григорій, Дмитро, Євген і Зоя – А, Б, В, Г, Д, Є та З відповідно – і записати умову скорочено.
Наприклад:
Лише одна з двох екскурсій.
Якщо Б й Д вибирають одну, то також А.
Якщо Г не вибирає, то не вибирає також В.
Двоє – одне, решта – інше.
А й Б можуть вибрати екскурсію до Львова, а В, Г, Д, Є і З – екскурсію до Кам’янця-Подільського. Отже, варіант Б – можливий.
Якщо Б й Д вибирають екскурсію до Львова, то її вибирає також А. Отже, варіант відповіді А – неможливий.
Якщо Б й В вибирають екскурсію до Львова, то її вибирає також Г. Отже, варіант відповіді В – неможливий.
Якщо Б й Г вибирають екскурсію до Львова, то її вибирає також В. Отже, варіант відповіді Г – неможливий.
Якщо А й В вибирають екскурсію до Львова, то її вибирає також Г. Отже, варіант відповіді Д – неможливий.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Виконуючи завдання, варто скоротити імена до ініціальних літер: Аліна, Богдан, Віктор, Григорій, Дмитро, Євген і Зоя – А, Б, В, Г, Д, Є та З відповідно – і записати умову скорочено.
Наприклад:
Лише одна з двох екскурсій.
Якщо Б й Д вибирають одну, то також А.
Якщо Г не вибирає, то не вибирає також В.
Якщо А й В – одне, а Б – інше, то…
Якщо Аліна й Віктор вибрали Львів, то його вибирає також Григорій.
Твердження І – хибне. Дійсно, якщо Дмитро, як і Богдан, вибрав Кам’янець-Подільський, то Кам’янець-Подільський вибрала б й Аліна, а це неможливо.
Отже, Дмитро вибере Львів, тобто вибір Аліни й вибір Дмитра збігаються. Тобто твердження ІІ – істинне.
Оскільки Богдан вибрав Кам’янець-Подільський, Григорій – Львів, то твердження ІІІ – хибне.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Перша цифра будь-якого з наведених чисел не збігається з першою цифрою числа \(641\).
Третя цифра будь-якого з наведених чисел не збігається з третьою цифрою числа \(641\).
З-поміж наведених у варіантах відповіді чисел тільки друга цифра числа \(345\) збігається з другою цифрою числа \(641\).
Отже, з наведених чисел лише число \(345\) може бути кодом для відкривання скриньки.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Число \(23\) можна єдиним способом із точністю до порядку доданків подати у вигляді суми трьох різних натуральних чисел: \(23 = 9 + 8 + 6.\)
Отже, однією із цифр коду є цифра \(8\).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Умовам І, ІІІ й ІV задовольняє лише одне число, а саме число \(689\). Отже, набір умов І, ІІІ та ІV є достатнім для відкриття скриньки за одну спробу.
Набір умов ІІІ й ІV не є достатнім для відкриття скриньки за одну спробу. Наприклад, два різні коди \(689\) і \(968\) задовольняють умовам ІІІ й ІV.
Набір умов І, ІІ й ІІІ не є достатнім для відкриття скриньки за одну спробу. Наприклад, два різні коди \(123\) і \(124\) задовольняють умовам І, ІІ й ІІІ.
Набір умов І, ІІ й ІV не є достатнім для відкриття скриньки за одну спробу. Наприклад, два різні коди \(689\) і \(698\) задовольняють умовам І, ІІ й ІV.
Набір умов ІІ, ІІІ й ІV не є достатнім для відкриття скриньки за одну спробу. Наприклад, два різні коди \(689\) і \(869\) задовольняють умовам ІІ, ІІІ й ІV.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б правильний. З наведених в умові тверджень можна виснувати, що Д. Вотсон стверджує: рівень інтелекту залежить від расових особливостей людини. Також співробітники лабораторії Cold Spring Harbor, згідно з інформацією кореспондента, стверджують, що такі погляди «…не підтверджуються наукою й …не відображають поглядів лабораторії…». Отже, якщо наукою дійсно не виявлено залежності інтелекту від расових особливостей людини (варіант відповіді Б), то це найбільше обґрунтовує розбіжності в поглядах Д. Вотсона та співробітників лабораторії Cold Spring Harbor: висловлені погляди Нобелевського лауреата Д. Вотсона не є науково обґрунтованими, а погляди співробітників лабораторії є науково обґрунтованими.
Варіанти відповіді А, В, Г – неправильні. Твердження, наведені в цих варіантах, становлять науковий інтерес, але не мають безпосереднього стосунку до сутності розбіжностей в поглядах Д. Вотсона й співробітників лабораторії на залежність інтелекту від расових особливостей людини.
Так само неправильним є варіант відповіді Д. Це випливає з того, що факт про 14 чорношкірих нобеліантів не можна інтерпретувати як показовий щодо залежності інтелекту від расових особливостей. Адже, по-перше, Нобелівські премії присуджують тільки в окремих галузях, по-друге, отримання визначних результатів, за які присуджують премію, залежить від багатьох соціально-економічних факторів, на які треба зважати, щоб можна було сказати, що 14 нобеліантів – це, наприклад, багато або, навпаки, мало.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний, бо тут констатовано факт залежності людства від ІКТ, на основі чого зроблено висновок: важливим чинником безпеки людства є ІКТ-безпека, але не обговорено проблеми механізмів забезпечення її: важливості ІКТ-компетентності кожного члена суспільства й ролі школи в набутті її.
Варіант відповіді Б неправильний. Хоча в цьому варіанті йдеться про глобальні проблеми людства, проте не обговорено питання механізмів розв’язання їх. Лише констатовано, що створено міжнародні організації для дослідження причин і далекосяжних наслідків цих загроз.
Варіант відповіді В правильний. Для забезпечення безпеки руху на дорогах в умовах глобалізації людство створило загальні міжнародні правила безпеки дорожнього руху, яких має дотримуватися кожен і яких мають навчати в школі. Аналогічно: для забезпечення безпеки існування людства було сформовано концепцію глобальної компетентності як ключової компетентності, що має опанувати кожен у школі, у чому йому має сприяти кожен учитель.
Варіант відповіді Г неправильний, бо в ньому обговорюють не соціальне, а технічне питання. Також не обговорюють питання механізмів забезпечення технічної справності транспортного засобу та його підсистем.
Варіант відповіді Д неправильний. Тут висловлено твердження щодо спільної основи релігій світу, яке не стосується предмета міркувань педагога про механізми запобігання глобальним загрозам людства.
Правильна відповідь: B.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Д правильний. Начальник транспортного відділу не бере до уваги, що система МСЗЯРТ може генерувати стабільні, але неточні дані. Як контрприклад можна навести приклад такої гіпотетичної системи, яка за будь-яких умов надає ті самі значення показників: вона буде абсолютно стабільна й водночас не матиме жодного стосунку до реального стану справ. Тому стабільність показників МСЗЯРМТ не може свідчити про їхню точність.
Інші варіанти відповіді неправильні. Так, варіант відповіді А неправильний, оскільки начальник транспортного відділу не стверджує, що стабільність оцінок МСЗЯРМТ важливіша за їх точність.
Варіант відповіді Б неправильний, тому що для обґрунтування точності розрахунків показників якості на основі МСЗЯРМТ не є необхідним розгляд точності системи МСЗЯРМТ в інших можливих застосуваннях.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки міркування начальника транспортного відділу не містять припущення, що оцінки системи МСЗЯРМТ повинні бути стабільними, навіть якщо вони неточні.
Варіант відповіді Г неправильний, адже в наведених міркуваннях питання розрахунків показників якості на основі МСЗЯРМТ як єдиного критерія досконалості системи МСЗЯРМТ не обговорюють.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Еквівалентне переформулювання прислів’я – це варіант відповіді Д Усе, що впало з воза, пропало, яке формально можна записати у вигляді висловлювання: $$ \forall x A x\Rightarrow B(x), $$ де предикат \(A x\) означає, що \(x\) впало з воза, а предикат \(B(x),\) – що \(x\) пропало. Тоді, використовуючи ті ж позначки, висловлювання у варіантах відповіді можна записати у формі:
А \(\forall x\neg A x\Rightarrow(\neg B x)\) – протилежне висловлювання;
Б \(\forall x\neg B x\Rightarrow(\neg A x)\) – обернене до протилежного висловлювання;
B \(\forall x B x\Rightarrow(A x)\) – обернене висловлювання;
Г \(\exists x A x\Rightarrow(\neg B x)\) – заперечення прямого висловлювання;
Д \(\forall x A x\Rightarrow B(x)\) – пряме висловлювання.
Згідно із законами логіки, пряме висловлювання еквівалентне оберненому до протилежного висловлювання, крім того, що пряме висловлювання є логічно незалежним відносно оберненого й протилежного висловлювання. Тому варіанти відповіді Д (переформулювання прислів’я), А (протилежне висловлювання), Б (обернене до протилежного висловлювання) і В (обернене висловлювання) неправильні.
Логічно еквівалентне заперечення прислів’я, наведеного в умові тестового завдання, – це висловлювання «Не все, що впало з воза, пропало» (або, інакше, «знайдуться речі, які впали з воза й не пропали»), тобто висловлювання, запропоноване у варіанті відповіді Г.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б правильний. У міркуваннях зоолога наведено аргументи щодо поширення хижаків різних класів в Австралії, але ці аргументи мають універсальне значення. Отже, варіант відповіді Б є загальним висновком, який випливає з міркувань зоолога.
Інші варіанти відповіді неправильні, оскільки вони стосуються певних особливостей екосистеми саме Австралії, а тому їх не можна розглядатися як загальний висновок, який випливає з міркувань зоолога.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Д правильний. Дійсно, за умовою завдання, множини Y і Z не перетинаються, а множина V є підмножиною множини Z. Тобто множини V й Y також не перетинаються.
Інші варіанти відповіді неправильні. Твердження варіантів відповіді А – Г можуть бути істинними або хибними залежно від конкретних особливостей множин X, Y, Z, V. Відповідні контрприклади легко побудувати, спираючись на діаграму 1.

Діаграма 1
Варіюючи параметри, можна конструювати приклади конфігурацій, які суперечитимуть твердженням А – Г.
Контрприклад до варіанта відповіді А: множина Х збігається з об’єднанням множин Y і Z (тобто жовта множина порожня), а всі множини X, Y, Z, V непорожні.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А неправильний. Висновок соціолога полягає в тому, що як індикатор швидкості змін у суспільстві можна використовувати ступінь відмінності поглядів молоді й старшого покоління. Однак у його міркуваннях не йдеться про порівняння точності визначення молоддю й людьми старшого покоління швидкості цих змін.
Варіанти відповіді Б, Г й Д також неправильні, адже в них розглядають різні аспекти корисності досвіду старшого покоління для молоді, а це не є предметом міркувань соціолога в наведеному в умові тексті.
Правильним варіантом відповіді є В. Соціолог стверджує, що «…коли в суспільстві відбуваються швидкі зміни, молодь … не дослухається до порад старшого покоління». На цій підставі він робить висновок, що «швидкість змін у суспільстві можна вимірювати ступенем відмінності поглядів молоді від поглядів старшого покоління», неявно припускаючи: «чим менше молодь дослухається до порад старшого покоління, тим більша відмінність її поглядів від поглядів старшого покоління».
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіанти відповіді А – Г неправильні. Це випливає з того, що в наведених у цих варіантах твердженнях ідеться про те, про що принаймні один з учасників діалогу взагалі не говорить, а отже, воно не може бути основою для розбіжностей у поглядах Симпліціо й учасника ЗНО.
Натомість варіант відповіді Д правильний: погоджуючись із Симпліціо щодо простоти головного правила, учасник ЗНО заперечує, що правило утворення форм кличного відмінку обмежено головним правилом, наводячи як доказ відповідну статтю у Вікіпедії.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Оскільки на складі три ящики з великими цвяхами, але всі бирки переплутані, то великі цвяхи містяться в ящиках із бирками «Середні цвяхи» та «Малі цвяхи» (таких ящиків також три). Отже, треба лише визначити, які цвяхи в ящиках із биркою «Великі цвяхи», для чого відкрити два ящики. Відкриття одного ящика може бути замало, якщо в ньому виявлять середні цвяхи.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на