ЗНО онлайн 2021 року в магістратуру – основна сесія
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати основну тему тексту, виокремлюючи її з-поміж другорядних.
Аналіз тексту дає підстави стверджувати, що варіанти відповіді інцидент у Всесвітньому насіннєсховищі Свальбада, особливості епохи антропоцену на тлі стародавнього світу, природні катаклізми, спричинені діяльністю людини й розвиток генетики як запорука збереження біорізноманіття є лише мікротемами, про що свідчить зокрема те, що вони актуалізовані лише в деяких фрагментах тексту, а саме А – в абзацах 1, 2 й 4; Б – 6, В – 3, 5, 6 і 8, Г – 7.
Отже, правильною є відповідь створення екобанків та ризики, пов’язані з їхнім існуванням. Адже саме навколо цього розгортаються роздуми автора і коли він наводить приклад інциденту на Шпіцбергені, і коли говорить про типи екобанків та їхню необхідність в умовах змін клімату, і коли повідомляє про ризики підтримання екобанків у належному стані.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності розуміти контекстний зміст деяких слів, фраз у тексті, вичитувати його.
У тексті слово «новини» взято в лапки для того, щоб акцентувати увагу на застарілості новинної інформації (варіант В). У виправданості саме такої інтерпретації виділеного слова переконує весь абзац, у якому зазначено, що в час, коли інцидент стався, тобто коли це дійсно була новина, про нього ніхто не говорив, а почали про нього згадувати лише у зв’язку з іншою новиною, хоча сам інцидент уже втратив новизну, адже, відповідно до словникового визначення, «новина» – це щойно або недавно одержане повідомлення, звістка і т. ін. про кого-, що-небудь (Словник української мови у 20 томах). Крім того, зміст абзацу актуалізує іронічність щодо «новинної» суті новини про інцидент на Шпіцбергені.
Інші варіанти відповіді не пояснюють змісту слова, узятого в лапки, адже варіант відповіді А показати неправдивість інформаційних повідомлень не відповідає дійсності, бо інформація, про яку йдеться, – правдива.
Варіант відповіді Б засудити позицію США щодо кліматичної угоди не пов’язаний із фактом «новини».
Варіант відповіді Г розмежувати повідомлення норвезьких і світових ЗМІ не є прийнятним, бо йдеться про сам факт новини, а не про її подання різними ЗМІ. Варіант Д наголосити, що йдеться про інцидент у Шпіцбергені також не пояснює взяття слова в лапки, адже йдеться про той самий факт – інцидент на Шпіцбергені.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати, узагальнювати й перефразовувати основну думку фрагментів повідомлення або розуміти основну думку, подану як метафору.
В абзаці 5 ідеться про те, чому людині властиво колекціонувати щось.
Відповідь: вона відчуває, що сама спричиняє проблеми, а тому й намагається якось це виправити. Подібну думку окреслює лише приказка у варіанті відповіді Г: Що маємо – не дбаємо, а втративши – уболіваємо.
В основі решти наведених приказок лежать інші ідеї:
- Не за нас стало, не за нас і перестане – повідомляє, що щось відбудеться не за наших часів;
- Давніх друзів забувають, а при горі споминають – указує на невдячність людей;
- Куди дерево підрубане, туди воно і падає – говорить іншими словами про те, що де тонко, там і рветься;
- Тепер за гроші можем все зробити, а навіть і неба купити – указує на пихатість і нерозумність людей.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності зрозуміти мету певного фрагмента в контексті розвитку думки, контексту.
Варіант відповіді А спростувати думку про потужний поточний розвиток таких галузей науки, як генетика, гляціологія, біологія є неправильним, оскільки в абзаці 7 автор, навпаки, захоплено стверджує, що вже сьогодні ці науки досягли багато чого, а в майбутньому, можливо, ще більше просунуться.
Із цього випливає правильність варіанта відповіді Б підтвердити обґрунтованість сподівань на те, що в майбутньому вчені, можливо, зможуть просунутися набагато далі, оскільки автор на початку абзацу описує неймовірні досягнення сьогодення, щоб переконати читача в тому, що вже за кілька десятків років наука досягне ще більшого.
Відтак інші варіанти є неправильними:
- В показати всі напрями розвитку сучасної науки задля збереження світу, який ми знаємо – обмежує наукові пошуки лише трьома галузями, а не всіма;
- Г виокремити ті сфери, де сучасні науковці найбільше деформують біологічну, хімічну й фізичну реальність – суперечить змісту абзацу;
- Д констатувати неспроможність сучасної людини зберегти світ, що зникає, унаслідок примітивності технологій і неосвіченості вчених – суперечить патосу абзацу, де автор захоплено говорить про сучасний розвиток науки й щиро вірить у її поступ у майбутньому як продовження досліджень сьогодення.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати ті часткові теми (мікротеми), які автор порушує, щоб розгорнути основну тему.
Мікротема А руйнівний вплив людини на навколишнє середовище міститься в абзаці 6.
Мікротема Б проблеми створення природних банків міститься в перших абзацах і в останньому;
Мікротема В глобальні проєкти зі збереження земних видів міститься в абзацах 4 та 5;
Мікротема Г схильність людей до збереження зниклого чи того, що зникає міститься в абзаці 5.
І лише про мікротему Д деструктивна політика держав щодо екосховищ не йдеться в тексті, хоча йдеться про деструктивну політику держав (на прикладі США) щодо захисту природи (абзац 2).
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати основну думку тексту, відмежовуючи її від побічних і відрізняючи від теми.
Варіант відповіді А обґрунтування марності спроб сучасної науки зберегти світ, який ми на сьогодні знаємо є неправильним, оскільки взагалі суперечить основній думці тексту.
Варіант відповіді Б засудження сучасного людства за його недбале ставлення до природних багатств також неправильний, бо актуалізує лише часткову проблему, порушену автором у тексті.
Натомість варіант відповіді В утвердження назрілості докладення зусиль для збереження біоматеріалів для майбутнього правильний, адже, автор, відштовхнувшись від інциденту на Шпіцбергені, показавши складність нинішньої екологічної ситуації і можливості, хай і обмежені, сучасних науковців і технологій, намагається переконати в тому, що в майбутньому ці технології просунуться. А тому сьогодні людям треба зосередитися на збереженні біоматеріалів в екобанках (саме екобанки та проблеми й перспективи існування їх – це основна тема статті).
Варіант Г привернення уваги до неспроможності належного функціонування сучасних екобанків неправильний, бо вказує лише на засновок, відштовхуючись від якого автор іде до висновку (основної думки) про необхідність підтримання розвитку екобанків у нинішніх умовах.
Варіант Д викриття кон’юнктурності світових ЗМІ щодо висвітлення проблем глобального потепління неправильний, адже він актуалізує лише незначну в контексті статті ідею.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати ту головну думку, яка об’єднує тематично споріднені тексти.
Варіант А Трудова міграція – винятково негативне соціально-економічне явище неправильний, бо в обох текстах автори вказують і на позитиви трудової міграції.
Варіант Б Заробітчанство є найпростіший спосіб вирішити проблему безробіття неправильний, оскільки автори обох текстів, навпаки, указують на те, що це лише тимчасовий і, у перспективі, негативний для країни-донора напрям розвитку ринку праці.
Варіант В Подолання проблем трудової міграції потребує цілеспрямованої політики відповідає обом текстам і вказує на найголовніше, над чим міркують автори, – на те, що державі Україні треба всерйоз узятися за розв’язання проблеми трудової міграції.
Варіант Г Відкриті кордони між країнами зумовлюють кардинальні зміни ринку праці пропонує актуальну для обох текстів думку, але зовсім не актуалізує центральну проблему, над якою міркують автори.
Варіант Д Трудові мігранти з України неабияк підтримують вітчизняну економіку також актуалізує часткову ідею авторів обох текстів.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності розрізняти факти й судження, припущення, гіпотези.
Якщо виходити з того, що ФАКТ. 1. Дійсна, не вигадана подія, дійсне явище; те, що сталося, відбулося насправді. // Приклад, випадок. // Те, що є матеріалом для певних висновків і відповідає об'єктивній дійсності. 2. Реальність, дійсність; те, що об'єктивно існує, то до категорії фактів можна віднести всі точні або приблизні статистичні дані, про які йдеться у варіантах відповіді А, В, Г, Д.
Натомість авторську думку тексту Б (абзац 3) І якщо більшу частину вікових працівників ми ще маємо шанс повернути, то молоде покоління на 99 % можна вважати втраченим, попри те, що в ній нібито наведено числовий відсотковий показник, назвати фактом не можна. Це радше припущення автора (якщо… можна вважати…) й своєрідна риторична фігура, якщо зважити на фразеологізованість сполуки сто відсотків у значенні щось доконане, із чим не посперечаєшся.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати мікротеми, що є спільними для текстів, які стосуються однієї теми.
Мікротему варіанта А значні валютні надходження в країну від трудових мігрантів зактуалізовано в обох текстах – абзаци 2, 4 (текст А) та 7, 9 (текст Б).
Мікротему варіанта Б трудова міграція як чинник інфраструктурних змін у країні зактуалізовано в обох текстах:
текст А: Війна й економічна нестабільність призвели до того, що в Україні в багатьох галузях починаючи із 2014 р. спостерігається спад. Як наслідок, підприємства стоять або зовсім закриваються. І якщо для великих міст це не критично, то в дрібних населених пунктах – усе інакше. Тому людям нічого не залишається, окрім як їхати на заробітки в Європу; Щойно все налагодиться, заробітчани почнуть перевозити за кордон власні сім’ї; Цікаво, що, розмовляючи про статистику від’їздів, майже ніхто не говорить про подальший «відкат» – повернення частини працівників додому. Швидше за все, це буде просто величезне плато, яке негативно впливатиме на економіку, бо українські емігранти або багато років працюватимуть за межами країни, або взагалі назавжди залишаться там;
текст Б: Окрім цього, міграція змінила вік і географію: серед заробітчан уперше почала домінувати молодь до 30 років, а залишати домівки стали навіть мешканці столиці. За такої тенденції деякі експерти пророкують Україні похмуре майбутнє з кількома хаотично забудованими містами-мільйонниками та пусткою довкола; Бо більшість трудових мігрантів зробить вибір на користь чи України, чи іноземної країни, де вони залишаться назавжди».
Мікротема варіанта В негативні наслідки трудової міграції для економіки України актуалізована в обох текстах (див. попередні цитати, а також чимало в інших місцях текстів).
Мікротему Г виїзд українського населення у зв’язку з трудовою міграцією порушують обидва автори (див. попередні цитати).
Єдиною мікротемою, яку розкрито лише в одному тексті, є мікротема варіанта Д – неунікальність української ситуації з трудовою міграцією. Про це говорить лише автор тексту Б в абзаці 11.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати спільні для текстів позиції та виокремлювати поміж них характерні лише для одного тексту або ж суперечливі.
Правильна відповідь на це завдання – варіант Головна причина трудової міграції з України – низькі заробітні плати, оскільки, на відміну від автора тексту Б, який чітко заявляє, що головна причина міграції – низькі зарплати (абзац 11), автор тексту А про рівень заробітної плати в Україні якщо й говорить, то дуже й дуже латентно, стверджуючи, що внаслідок війни й економічної нестабільності підприємства стоять або зовсім закриваються (отже, не виплачують зарплату або виплачують не в повному обсязі). Насправді ж автор тексту А вбачає головну причину саме в закритті підприємств, унаслідок чого людям нічого не залишається, окрім як їхати на заробітки в Європу. Той факт, що саме це він мислить як головну (точніше, як одну з головних поряд із якістю життя, якістю державних органів тощо) причину, підтверджує останній абзац тексту, де автор чітко на перше місце виводить не категорію зарплат, а категорію робочих місць: Єдиний вихід із ситуації, що склалася, – це створення робочих місць в Україні, передусім завдяки підтримці малого і середнього бізнесу. … Людям треба запропонувати дещо більше – дати надію, що в Україні в них буде можливість для самореалізації. Створити соціальний захист, який дасть змогу конкурувати з іншими державами (абзац 6).
Усі інші позиції в авторів подібні.
Варіант відповіді Б Заробітчани є чи не головними інвесторами України: текст А – абзаци 2 та 4 (хоча й непрямо ця думка стверджується); текст Б – абзац 9.
Варіант відповіді В Надходження коштів із-за кордону від трудових мігрантів – явище тимчасове: текст А – абзаци 4 та 5; текст Б – абзац 10.
Варіант відповіді Г Заробітчани їдуть до більш успішних країн за пошуком кращого життя: текст А – абзац 3; текст Б – абзац 11.
Варіант Д Брак робочих рук, спричинений трудовою міграцією за кордон, гальмує розвиток власної економіки: текст А – абзац 5; текст Б – абзац 8.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності оцінювати якість, вірогідність інформації з різних джерел, а також міркування третіх осіб про відповідні джерела.
Читач N, образ якого введено до умови цього завдання, міг би використати для обґрунтування своєї позиції таке:
Автори тексту Б оперують даними як міжнародних, так і вітчизняних фінансових установ, оскільки автор тексту А покликається на певні фінансові дані (абзаци 2 та 4), чітко не зазначаючи джерела інформації, що дає підстави вважати його інформацію більш суб’єктивною, ніж інформацію, подану авторами тексту Б;
Автори тексту Б окреслюють і позитивні, і негативні аспекти трудової міграції, адже автор тексту А розглядає лише негативні аспекти проблеми (абзаци 2–5), а отже, ігнорує інший бік проблеми, висвітлення якого б давало більше підстав для інтерпретації його бачення як об’єктивного;
Автори тексту Б апелюють до експертів, зокрема думки Василя Воскобойника – експерта у відповідній галузі, оскільки автор тексту А якщо й покликається, то лише на анонімних експертів: дехто стверджує… (абзац 4), майже ніхто не говорить… (абзац 5). Тобто не називає їхніх імен, а отже, може бути запідозрений у суб’єктивізмі подання інформації;
Автори тексту Б дають статистику, посилаючись на офіційне джерело інформації, адже, як і у варіанті відповіді Автори тексту Б оперують даними як міжнародних, так і вітчизняних фінансових установ, автор тексту А покликається на числові дані (абзаци 2 й 4), які невідомо звідки були отримані. Це дає підстави вважати його інформацію більш суб’єктивною, ніж інформацію авторів тексту Б.
Єдиним варіантом відповіді, який би НЕ допоміг читачеві N обґрунтувати свою позицію про менший ступінь суб’єктивізму авторів тексту Б, є Автори тексту Б, говорячи про трудову міграцію, оперують більш свіжими даними, оскільки порівняння текстів за параметром «свіжості» даних некоректне.
Неможливість використання цього параметра зумовлено тим, що текст А за всіма ознаками, наявними в ньому, є текстом, що з’явився раніше за текст Б: у тексті А йдеться про період 2014–2017 рр., а в тексті Б – про період 2018–2019 рр. З огляду на це автори в кожному з текстів оперують відомими їм на час створення своїх текстів даними.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання зорієнтовано на виявлення здатності визначати в текстах позиції авторів, які зосереджені на розв’язанні певної проблеми.
Поміж авторських пропонов із можливими шляхами подолання проблеми трудової міграції є такі:
А створити робочі місця в Україні шляхом підтримки малого та середнього бізнесу (абзац 6);
Б дати українцям надію на можливість самореалізації у своїй державі (абзац 6);
Г боротися з нелегальною зайнятістю українців за кордоном (абзац 12);
Д працювати над вигідними для громадян і самої держави умовами (там само).
Натомість думку, наведену у варіанті В заборонити українцям їхати за кордон у пошуках кращого життя, вирвано з контексту, адже автор тексту Б, навпаки, говорить, що не можемо заборонити своїм громадянам їхати в пошуках кращого життя (абзац 11).
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Для виконання завдання доречно візуалізувати дані умов як таблицю, позначивши відоме. Це спростить опрацювання варіантів відповіді у завданні.
Інвестор | Понеділок | Вівторок | Середа | Четвер | П’ятниця | Субота |
---|---|---|---|---|---|---|
E | то після N | |||||
F | або | або | ||||
G | то після E | |||||
L | ||||||
M | або | або | ||||
N | якщо |
Варіант відповіді А (L, N, F, E, G, M) задовольняє всі умови 1–5.
Варіанти відповіді В (N, E, G, F, M, L) і Г (N, E, G, M, L, F) суперечать умові 1, відповідно до якої інвестор F оглядає об'єкт у середу або п'ятницю.
Варіанти відповіді Б (N, E, M, L, F, G) і Д (M, N, E, G, F, L) суперечать умові 2, відповідно до якої інвестор L не оглядає об'єкт ні в четвер, ні в суботу.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Інвестори можуть оглянути об’єкт у такій послідовності: L, N, E, G, F, M.
Отже, твердження І істинне.
Інвестори можуть оглянути об’єкт у такій послідовності: L, N, F, E, G, M.
Отже, твердження IІ істинне.
Якщо інвестор G оглядає об’єкт у середу, то інвестор Е оглядає об’єкт у вівторок (умова 5), тобто у вівторок об’єкт оглядають два інвестори: Е і N, а це неможливо.
Отже, твердження IІІ хибне.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо інвестор G оглядає об’єкт у середу, то у вівторок його оглядав інвестор Е (умова 5), а в п’ятницю огляне інвестор F (умова 1). Тоді в суботу об’єкт огляне інвестор М (умова 4). Оскільки в четвер об’єкт не може оглядати інвестор L (умова 2), то він огляне його в понеділок.
Отже, у четвер об’єкт огляне інвестор N.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Відповідно до умови 3 Лев поїде до тієї самої країни, що й Назар. Отже, до Великої Британії, окрім Семена й Назара, поїде Лев.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
З умови 3 випливає, що до Великої Британії, окрім Семена й Назара, поїде Лев.
Кирило поїде до Австрії, а Лев – до Великобританії, тож з умови 1 випливає, що Марко поїде до Бельгії.
Тарас не може поїхати ні до Австрії, бо до неї їде Кирило, ні до Великої Британії, оскільки до однієї країни їде група з трьох танцівників. Отже, Тарас поїде до Бельгії.
Отже, твердження І і ІІ – істинні, а твердження ІІІ – хибне.
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Склад танцівників для туру в Бельгію, передбачений варіантом А, можливий.
Отже, гастрольні групи можна сформувати так:
Австрія – Тарас, Орест, Марко;
Бельгія – Кирило, Петро, Ростислав;
Велика Британія – Семен, Назар, Лев.
Варіанти Б і Д суперечать умові 1.
Варіанти В і Г суперечать умові 4.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо обробити 33 замовлення, то серед них може не виявитися 10 замовлень з одного села. Дійсно, це може бути 6 замовлень з Антонівки та по 9 замовлень з інших трьох сіл.
Серед 34 замовлень буде напевно 10 замовлень з одного села. Дійсно, якщо припустити, що це не так, то серед них буде не більше ніж 6 замовлень з Антонівки та не більше ніж по 9 замовлень із кожного з трьох інших сіл. Отже, матимемо не більше 33 замовлень, а це суперечить припущенню.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Серед 59 замовлень може не бути всіх замовлень з Антонівки. Дійсно, це можуть бути всі замовлення, що надійшли з Богданівки, Вишеньок, Черешеньок, та лише 5 замовлень з Антонівки.
Отже, щоб серед оброблених замовлень напевно були всі замовлення, що надійшли з Антонівки, потрібно обробити всі 60 замовлень.
Правильна відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Якщо обробити 58 замовлень, то серед них може не виявитися по 5 замовлень, що надійшли з кожного села. Дійсно, це може бути 4 замовлення з Антонівки та всі замовлення, що надійшли з трьох інших сіл.
Серед 59 замовлень буде напевно по 5 замовлень з кожного села.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Г Пацюки мають бути знищені правильний.
Симпліціо явно каже про необхідність знищення пацюків: …для свого виживання людство має знайти засоби, щоб знищити цей вид тварин, натомість Сальваті захищає пацюків, наголошуючи на їхній користі: …вони прибирають відходи за людиною, а також заперечуючи головний аргумент Сальваті (пацюки є переносниками чуми), доводячи його неприйнятність тим, що за тією ж ознакою мали би бути знищенні всі тварини: …тому всі тварини є переносниками бубонної чуми, у тому числі й домашні улюбленці – коти та собаки.
Усі інші варіанти відповіді на питання менш точно відбивають розбіжність у поглядах Симпліціо і Сальваті або ж, навпаки, указують на спільність поглядів.
Варіант відповіді А неправильний, оскільки Сальваті не обговорює питання огидності пацюків, фокусуючись на об’єктивних характеристиках пацюків, а не на емоційному сприйнятті їх людьми.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки Симпліціо стверджує: Пацюки є переносниками бубонної чуми, а Сальваті погоджується з ним у цьому питанні, зауважуючи лише, що це не є винятковою властивістю пацюків, бо всі тварини є переносниками чуми.
Варіант відповіді В неправильний, оскільки Симпліціо не висловлює своєї думки стосовно бактерій як переносників чуми.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки про інтелектуальність пацюків узагалі не йдеться ні у висловлюванні Симпліціо, ні у висловлюванні Сальваті.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Г ...стимулювати фундаментальні дослідження в математиці, які дадуть можливість більш ефективно структурувати наявні математичні знання правильний. Міркування математика завершуються висновком: ...сподівання можна покладати лише на перебудову самої математики на основі удосконалення її внутрішньої організації, і саме про це йдеться у варіанті відповіді Г: Необхідно стимулювати фундаментальні дослідження в математиці, які дадуть можливість більш ефективно структурувати наявні математичні знання.
Варіант відповіді А неправильний, оскільки математик зауважує, що тривалість життя математиків обмежена природними чинниками, а отже, покладати надію на подовження життя математиків не можна: сподівання можна покладати лише на перебудову самої математики на основі удосконалення її внутрішньої організації.
Варіант відповіді Б неправильний. Тут можна скористатися обґрунтуванням неправильності варіанта відповіді А.
Варіант відповіді В неправильний. Створення комп’ютерних математичних систем, які дадуть змогу автоматизувати частину роботи математика, є потужним чинником підвищення продуктивності і математичної діяльності, і навчання математики. Однак про це у висловлюванні математика не сказано нічого, а тому варіант В Тому необхідно створювати комп’ютерні математичні системи, які дадуть змогу автоматизувати частину роботи математика не завершує логічно міркування математика.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки слушне зауваження варіанта відповіді Д не є логічним завершенням міркувань математика: він цього питання не чіпає у своїх міркуваннях.
Правильна відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А правильний. Освітянин чітко називає причину неуспішності учнів: «Для більшої частини учнів, які приходять у клас, тема занять не цікава, і через це вони не здатні її опанувати». Індивідуальний підхід до учня дає вчителю інструмент пов’язувати навчальний процес з особистими інтересами учня.
Варіанти відповіді Б, В, Г, Д неправильні, оскільки вони стосуються методичних прийомів, які не стосуються зацікавлення навчальним матеріалом учнів, а скоріше є адміністративно-виховними.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Деякі студенти, які вивчають китайську мову, не вивчають англійської правильний. Дійсно, згідно з умовою, є студенти, які вивчають одночасно і китайську, і німецьку мови, і тоді ці студенти не можуть вивчати англійської мови, оскільки жоден зі студентів не вивчає англійської і німецької мов.
Варіанти відповіді Б, В, Г, Д неправильні. Загальний контрприклад для цих варіантів зображено на схемі.

Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді В Банки більш успішні, якщо вони надають спеціальні привілеї своїм найвідданішим клієнтам правильний.
Фінансовий аналітик стверджує, що будь-які привілеї варто надавати постійним клієнтам, оскільки саме на них тримається економічне благополуччя банків, і це твердження найбільше посилює варіант відповіді В: Банки більш успішні, якщо вони надають спеціальні привілеї своїм найвідданішим клієнтам.
Варіанти відповіді А, Б, Г, Д неправильні. Хоча думки, висловлені в цих варіантах, є слушними, вони не стосуються запитання в завданні (новим чи постійним / найвідданішим клієнтам банк має надавати будь-які привілеї).
Правильна відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Умовивід експерта полягає в тому, що наявність оцінної ознаки в кожного елемента цілого є підґрунтям для висновку про наявність цієї ознаки в цілого.
Усі твердження А, В, Г, Д мають таку ж форму, як і умовивід експерта, бо ознаки досконалий, переконливий, міцний, майстерний є оцінними.
Натомість ознака металевий не є оцінною, тому правильна відповідь Б.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Наводить конкретний приклад для підтвердження загального принципу правильний: Політик констатує. що однією зі спроб установити міру свободи вибору була пропозиція використовувати для цього кількість альтернатив: що більше альтернатив, то більше свободи, а далі критикує обмеженість такого підходу, пропонуючи зважати не лише на кількість альтернатив, а й на їхнє якісне різноманіття (Але це не відображає якісного боку питання. Свобода визначається не тільки кількістю альтернатив, але й ступенем їх якісного різноманіття), ілюструє такий уточнений загальний принцип конкретним прикладом.
Варіанти відповіді Б, В, Г, Д неправильні. Пропоновані в них методи аргументації не відповідають аргументації політика.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді А Є люди, які ніколи не помиляються правильний. Висловлювання Сенеки-старшого Людині властиво помилятися означає, що помилки притаманні людині, або що Кожна людина інколи помиляється. Тому її запереченням є висловлювання Існують люди, які ніколи не помиляються або Є люди, які ніколи не помиляються.
Варіант відповіді Б неправильний, оскільки висловлювання Людині властиво помилятися еквівалентне висловлюванню Кожна людина інколи помиляється.
Варіант відповіді В неправильний, бо його можна переформулювати як Не існує людей, які ніколи не помиляються, тобто що Кожна людина інколи помиляється, а це еквівалентно висловлюванню Сенеки-старшого, а не його запереченню.
Варіант відповіді Г неправильний, оскільки заперечення висловлювання Сенеки-старшого стверджує, що Деякі люди ніколи не помиляються, що не еквівалентно висловлюванню Деякі люди завжди помиляються.
Варіант відповіді Д неправильний, оскільки висловлювання Немає людей, які ніколи не помиляються еквівалентне висловлюванню Кожна людина інколи помиляється – висловлюванню Сенеки-старшого, а не його запереченню.
Правильна відповідь: А.
Коментар
Для доведення можна скористатися формальною логікою – законом де Моргана.
Уведемо позначки:
\(X\) – множина суб’єктів \(x\)
\(H(x)\) – суб’єкт \(x\) є людиною
\(E(x)\) – суб’єкт \(x\) інколи помиляється.
Висловлювання
Цей запис еквівалентний твердженню: $$ (\forall x)(\neg H(x)\vee E(x)). $$ (для всіх \(x\) правильно: або \(x\) не є людиною, або \(x\) інколи помиляється).
Запереченням цього висловлювання, за правилами логіки (за законом де Моргана), буде висловлювання: $$ (\exists x)(H(x)\wedge\neg E(x)) $$
Це висловлювання інтерпретують так:
Тобто варіант відповіді А – правильний.
Правильна відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Варіант відповіді Б У родині Олега й Оленки 5 дітей правильний. З умови У мене однакова кількість братів і сестер, а в моєї сестри Оленки братів утричі більше, ніж сестер випливає, що в родині братів на одного більше, ніж сестер, оскільки, говорячи про кількість своїх братів, сам Олег не рахує себе. З іншого боку, говорячи про кількість сестер Оленки, Олег не рахує Оленку.
Саме внаслідок цього співвідношення кількості братів і сестер з погляду Олега і Оленки так різняться. Залишається перевірити пари послідовних натуральних чисел (<1, 2>, <2, 3>, <4, 5>, …) на задоволення першій умові, яку висловив Олег: «У Оленки братів утричі більше, ніж сестер». Пара <2, 3> задовольняє умову.
Варіанти відповіді А, В, Г, Д неправильні, що можна перевірити безпосередньо, узявши до уваги, що братів у родині на одного більше, ніж сестер (див. обґрунтування правильності відповіді Б).
Правильна відповідь: Б.
Заувага: задачу можна легко розв’язати також із використанням системи лінійних рівнянь (де \(x\) – кількість дівчаток у родині, а \(y\) – кількість хлопчиків): $$ \left\{ \begin{array}{l} y=(3(x-1)\\ x=y-1 \end{array} \right. $$
Підставляючи значення \(x\) з другого рівняння в перше, дістаємо: \begin{gather*} y=3((y-1)-1);\\[7pt] y=3(y-2);\\[7pt] 2y=6;\\[7pt] y=3;\\[7pt] x=2. \end{gather*}
Отже, у родині п’ятеро дітей.
Правильна відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на