Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (12 варіант)
Блок: Історія України
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Археологічна культура» – це група споріднених археологічних пам’яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Значення та наслідки зовнішньополітичної діяльності князів доби.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті позначено межі Київської Русі та сусідніх держав. Зазначені межі і географічні назви чітко вказують на князя Ярослава Мудрого. Зокрема, місто Юр’їв – засноване князем Ярославом і назване на честь його християнського імені, Червенські міста (Червень, Белз, Перемишль) – які потрапили під княжу руку Володимира і Ярослава.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.)
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі слова-маркери – «і відтоді з Поділля вигнано владу татарську», «Ольгерд… руські землі під свою владу взяв, і Київ…» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про битву на р. Сині Води (1362 р.), у результаті якої більшість українських земель перейшла під владу Литви. Було ліквідоване монгольське панування.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Українські землі в складі Речі Посполитої в другій половині XVI століття.
У тестовому завданні в наведеному уривку з історичного джерела йдеться про скликання сейму, який має «закінчити справу [об’єднання]». Отже, можна зробити висновок, що справу було розпочато, а зараз треба її завершити.
Ще підказка: об’єднання між двома державами – князівством Литовським і королівством Польським. Серед варіантів відповіді можна відкинути Берестейську унію, зважаючи на її релігійний зміст.
Об’єднання королівства Польського та князівства Литовського розпочали зі шлюбу литовського князя Ягайла (започаткував династію Ягеллонів у Польщі) та польської королеви Ядвіги, що було закріплено в Кревській унії.
Завершення «справи» й утворення нової держави Річі Посполитої відбулося 1569 р. в місті Люблін.
Правильна відповідь – Г.
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої в першій половині XVII століття.
У завданні треба впізнати історичного діяча за портретними рисами.
Аналізування докладного опису в умові завдання й зображення на аверсі монети дає змогу дійти висновку, що йдеться про навчальний заклад і розвиток науки.
Наука розвивається зазвичай у вищих навчальних закладах – колегіумах, академіях, університетах.
У ранньомодерний час на українських землях діяли два заклади: Острозька академія і Києво-Могилянський колегіум, який згодом став академією.
На реверсі монети зображено Петра Могилу (1596–1647) – видатного українського церковного, освітнього та культурного діяча, митрополита Київського. Про це свідчать портретні риси, митрополиче вбрання, архієрейський жезл, зазначені на монеті роки життя (1596–1647).
Петро Могила відіграв ключову роль у розвитку Києво-Могилянської академії, яка стала важливим освітнім центром.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII століття.
Завдання скеровано на перевірку вміння опрацьовувати історичне джерело. Наведений у завданні уривок містить слова-маркери, які дають змогу визначити правильну відповідь.
Описаний уривок стосується Віленського перемир’я, укладеного 3 листопада 1656 року між Московським царством і Річчю Посполитою під час війни за Україну в середині XVII століття.
Основні положення угоди:
- припинення воєнних дій між Московією та Польщею, які тривали в рамках московсько-польської війни (1654–1667);
- спільні дії проти Швеції, яка тоді воювала з Річчю Посполитою у «Потопі» (шведському вторгненні);
- пропонова обрати московського царя Олексія Михайловича королем Речі Посполитої після смерті Яна II Казимира;
- обмеження території Гетьманщини до меж Київського воєводства, що відповідало умовам Білоцерківського договору 1651 року.
Московське царство тимчасово змінило свої пріоритети і замість війни з Польщею зосередилося на боротьбі зі Швецією. Для Богдана Хмельницького та Гетьманщини це було ударом, адже Москва фактично відмовилася від підтримки козацької України в боротьбі проти Польщі. Це спричинило пошук нових союзників гетьманом, що привело до українсько-шведських переговорів і навіть звернення до Трансильванії.
Отже, в уривку описано Віленське перемир’я 1656 року, яке стало одним із переломних моментів у добу Хмельниччини.
Правильна відповідь: Г.
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
Після ліквідації Української козацької держави (Гетьманщини) в другій половині XVIII століття переважна частина козацької старшини інтегрувалася в імперську систему Російської держави.
Значна частина козацької старшини отримала дворянство й перейшла на службу Російській імперії, зайнявши офіцерські посади в армії, зокрема в регулярних полках.
Деякі представники старшини стали чиновниками в губернському правлінні. Багато хто отримав маєтки та зміцнив свої позиції як поміщики.
Деякі старшинські роди зберегли свій вплив у формі земельної аристократії. Наприклад, родини Розумовських, Полуботків, Скоропадських, Апостолів стали впливовими дворянами. Дехто не прийняв російського підданства й виїхав на територію Османської імперії або Польщі.
Запорозькі козаки, після зруйнування Січі, заснували Задунайську Січ або переселилися на Кубань (Кубанські козаки).
Тобто більшість козацької старшини інтегрувалася в російську імперську систему, ставши частиною дворянства, але частина продовжила традицію козацької незалежності за межами України.
Розв’язати це завдання допоможуть слова Т. Шевченка з поеми «Сон»: «це той перший, що розпинав нашу Україну // А вторая доконала вдову сиротину…». Ідеться про діяльність Петра I, його жорсткі репресії щодо козаків, а також дії імператриці Катерини II. Вона, ліквідувавши гетьманство, знищивши Запорозьку Січ, 1785 р. видала «Жаловану грамоту дворянству». Дія грамоти була поширена і на українську козацьку старшину, що, на думку уряду імператриці, мало сприяти інтеграції імперського «прикордоння».
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
У програмі ЗНО з історії України міститься перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, які треба розпізнавати.
Серед них Палац К. Розумовського в Батурині, архітектора Ч. Камерона (світлина ліворуч) та Троїцький собор в Самарі (зросійщена колоніальна назва Новомосковськ), майстра Я. Погрібняка (світлина праворуч). Ця інформація дає змогу відкинути варіанти – В та Г.
Палаці у Батурині збудовано в класичному стилі, натомість Троїцький храм є найбільшою в Україні дерев’яною церквою, витвір Слобожанської школи народної архітектури, тому варіант відповіді А неправильний.
Методом виключення визначаємо правильну відповідь Б. Отже, обидві споруди пов’язані з козацькою старшиною і культурною спадщиною Гетьманщини, демонструючи її велич та архітектурні традиції.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII ст. – першій половині ХІХ ст.
Передумови для описаних в уривку змін в українському русі створила «Весна народів» 1848 року – революційні події в Європі, що вплинули на Австрійську імперію, зокрема на Галичину.
Унаслідок революції в Австрійській імперії:
- було скасоване кріпацтво, що покращило становище селян;
- українці Галичини активізували культурно-просвітницьку й політичну діяльність;
- було засновано Головну руську раду – першу українську політичну організацію в Галичині.
Це сприяло розвитку української преси, освіти та національного руху.
В уривку звертаємо увагу на слова-маркери: перша українська газета, Галицько-руська матиця, Галицька Україна. Вони свідчать, що події розгортались в Галичині. Саме там 1848 р. було започатковано видання першої української газети «Зоря Галицька».
А виступ декабристів, польське повстання і діяльність Кирило-Мефодіївського братства відбувалися на українських землях Російської імперії. Натомість Галичина була частиною австрійської імперії, яка сповна відчула подих «Весни народів».
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання містить візуальне джерело, отже треба скористатися алгоритм роботи з ним.
Предмети, зображені на фото, є частиною музейної експозиції, присвяченої Борису Грінченку та його внеску в українську мову та літературу.
На фото зображено «Словарь української мови», укладений Борисом Грінченком з дружиною Марією Загірною наприкінці XIX – на початку XX століття. Поверх словника – світлина його автора. Це одна з перших фундаментальних праць з української лексикографії, що систематизувала та утвердила українську мову в науковому й освітньому просторі.
Цей словник став основою для подальшого розвитку української літературної мови, особливо в умовах русифікаційної політики Російської імперії. Він мав велике значення для національного відродження України.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
В уривку йдеться про діяльність Братства тарасівців – першої ідеологічно оформленої української націоналістичної організації, створеної 1891 року.
Ключові ознаки (маркери), що вказують на Братство тарасівців:
- рішучий розрив з українофілами – тарасівці критикували помірковану позицію старшого покоління українських діячів, які прагнули компромісу з владою;
- прагнення до створення незалежної української культури та політики – вони виступали за самостійний розвиток України, а не лише культурницьку діяльність;
- використання тільки української мови й активна агітація – їхня діяльність мала революційний характер;
- просвітницька робота – члени братства зобов’язувалися навчати грамоти інших українців.
Братство тарасівців відіграло важливу роль у формуванні українського національного руху, ставши предтечею майбутніх політичних організацій початку XX століття.
Інші варіанти відповіді є неправильними:
- Головна руська рада – структура, яку створено 1848 р. на теренах Галичини.
- Революційна українська партія ставила політичні цілі, і меншою мірою прагнула «творити українську культуру».
- Товариство українських поступовців було створено 1908 р. після заборони царським урядом політичних партій.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Україна в роки Першої світової війни.
Уважно розглянувши світлину, можна побачити рік та місце видання. Це місто Відень, 5 жовтня 1914 р.
Отже, на той час розпочалася Перша світова війна, територію Східної Галичини окупували російські війська. Саме в столиці краю, політичні емігранти з підросійської України утворили «Союз визволення України». Та з огляду на окупацію виїхали до Відня.
Серед діячів, чиї імена наведено у варіантах відповіді, тоді залишив Російську імперію Д. Донцов, який згодом відіграє свою роль в обґрунтуванні теорії «інтегрального націоналізму».
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності.
Підписуючи Варшавську угоду, С. Петлюра мав на меті знайти союзника у війні з більшовиками, разом з поляками протистояти Червоній армії та намагався зберегти українську державність.
Поляки натомість визнавали Директорію УНР верховною владою та відмовлялись від своїх прав на Правобережну Україну.
Кордон між двома державами мав проходити вздовж р. Збруч, а це означало, що територія колишньої ЗУНР переходить до Другої Речі Посполитої, з чим не могли погодитися громадські та політичні кола Східної Галичини.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні.
Діяльність профспілок в СРСР повністю залежала від лінії Комуністичної партії, окрім того, профспілки того часу створювали здебільшого на фабриках і заводах.
Радгоспи, або ж радянські господарства, відрізнялись від колгоспів тим, що в них існувала фіксована заробітна плата. Натомість в колгоспах працювали за трудодні.
Машинно-тракторні станції (МТС) створювали з метою забезпечити колгоспи технікою.
«Чорна дошка» була засобом репресивного, колективного покарання. Радянська влада вносила на так звані чорні дошки цілі райони, населені пункти, колгоспи, що означало блокування їх спецзагонами та військами, заборону виїзду населення за межі цих територій та вилучення всіх харчів.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Тестове завдання містить уривок з історичного джерела, що містить слова-маркери – підказки.
У наведеному уривку таких підказок є дві – географічна й історична. Якщо пригадати місце на мапі територій Волині й Полісся відносно Румунії, Угорщини й Чехословаччини, можна дійти висновку, що ці варанти відповіді неправильні.
Історична підказка, це слово-маркер осаджено, тобто йдеться про так званих осадників, колишніх військових, яких польська влада намагалась переселити до Східної Галичини, тобто сполячити місцеве населення і збільшити кількість поляків у регіоні.
Правильна відповідь – В.
ТЕМА: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння понять і термінів, що стосуються Другої світової війни.
Похідні групи, створення яких зініціювали мельниківці (ОУНм), а згодом і бандерівці (ОУНб) діяли в центральних, східних і південних районах України з метою створення українських органів влади, органів місцевого самоврядування й організації національного, громадського та культурного життя на окупованих нацистською Німеччиною територіях.
Натомість рейкова війна здебільшого стосується діяльності радянського руху опору. До цього ж руху належить, так званий Карпатський рейд від Путивля до Карпат під командуванням керівника радянського партизанського загону Семена Ковпака.
Чорносвитники – це умовна назва піхотних підрозділів червоної армії, які було сформовано із цивільного населення окупованих територій після звільнення їх. В бій чорносвитників кидали непідготовленими, без належної амуніції та зброї, наймасовіше використовували в 1943–1944 рр.
Відповідь – А.
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки.
На зображеній картосхемі визначено кордони України. Територію на заході виділено червоним кольором. Отже, каральну операцію проводили в межах радянської республіки.
Операція «Вісла» – це депортація українців за річку Вісла, у північні та західні частини Польщі.
За картосхемою можна визначити адміністративні одиниці Тернопільської, Львівської, Волинської, Рівненської, Івано-Франківської та Чернівецьких областей.
На території цих областей (окрім Закарпатської) 1947 року було проведено операцію «Захід» – депортацію українського населення до Казахстану й віддалених районів Сибіру.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
Завдання скеровано на перевірку вміння інтерпретувати зміст джерел, зокрема карикатур.
На поданій у завданні карикатурі зображено чиновника, який із трибуни промовляє: «З корінням викорчуємо застій!». Сама ж трибуна «вкорінилася». Автор засобами карикатури намагався показати політику подвійної моралі: чиновник закликає до змін, а насправді цих змін не бажає.
Подвійна мораль була характерною рисою Радянського Союзу в цілому й радянської України зокрема: чиновники на словах підтримували рішення М. Горбачова щодо так званої перебудови, на практиці саботували їх, чому, власне, і виникали проблеми в реалізації курсу на перебудову.
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
В умові завдання зазначено дату – серпень 1991 року, що дає змогу визначити правильну відповідь. Референдум, підсумки якого стали основою для створення Автономної Республіки Крим у складі УРСР, відбувся 20 січня 1991 року. Декларацію про державний суверенітет України ухвалено 1990 року, Конституцію України – 1996 року, Акт проголошення незалежності України – у серпні 1991 року.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Творення нової України.
Тестове завдання містить світлини, тож треба діяти за алгоритмом роботи з візуальними джерелами.
На світлині, що зліва, зображено групу людей, які розгорнули прапор Євросоюзу, у центрі прапора зображений тризуб.
На світлині, що праворуч, зображено людей у будівельних касках, хмару чорного диму від запалених протестувальниками покришок тощо.
Архітектура на обох світлинах вказує на місто, у якому відбулися події – Київ.
Отже, варіант А неправильний, адже Революція троянд відбулася в Грузії (2003 р.).
Виступ студентів у 1990 р., який часто називають Революцією на граніті, та акції громадянської непокори, зорганізовані 2004 р. прихильниками В. Ющенка, які називають Помаранчевою революцією, проходили досить мирно.
Натомість відмова президента В. Януковича підписати Угоду про асоціацію з ЄС спровокувала виступи громадян України. Влада намагалася ці виступи придушити силою (світлина, що праворуч).
Згодом події 2014 р. стали називати Революцією Гідності.
Правильна відповідь – Б.
ТЕМА: Українські землі в складі Речі Посполитої в другій половині XVI ст.
Розгляньмо картосхему, звернувши увагу на назви населених пунктів.
У варіанті відповіді А міста Львів і Галич. Ця територія належала до Руського воєводства. Утвореного королівством Польським 1434 р. Руського воєводства немає поміж наведених варіантів відповіді.
Варіант відповіді Б: місто Луцьк тепер є центром Волинської області.
Варіант відповіді Д: місто Кам’янець – це сучасний Кам’янець-Подільський, що вказує на назву воєводства.
Варіант відповіді В: міста Канів, Черкаси, р. Дніпро. Ці топоніми вказують на те, що йдеться про Київське воєводство.
Варіант відповіді Г: міста Вінниця, Умань у Подільському воєводстві (Брацлав від 1598 р. втратив статус столиці воєводства на користь Вінниці).
Правильна відповідь: 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – Д.
ТЕМИ: Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII ст. – у першій половині ХІХ ст. Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці XVIII ст. – у першій половині ХІХ ст.
З ініціативи В. Каразіна 1805 р. було засновано Харківський університет.
Микола Костомаров разом із Пантелеймоном Кулішем і Миколою Гулаком заснували Кирило-Мефодіївське братство.
Григорій Квітка-Основ’яненко заснував жанр соціально-побутової комедії в українській літературі.
Олександр Духнович був будителем українського населення Закарпаття.
Маркіяна Шашкевича – це греко-католицький священник у Галичині, діяч Руської трійці.
Правильна відповідь: 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на оцінювання сформованості вмінь визначати причиново-наслідкові зв’язки.
З наведених варіантів відповідей можна утворити такі логічні пари:
- проведення в Києві Всеукраїнського хліборобського конгресу ознаменувало прихід до влади гетьмана Павла Скоропадського, якого саме на конгресі 29 квітня 1918 р. проголосили гетьманом;
- оприлюднення Українською Центральною Радою Першого Універсалу створило умови для створення Генерального секретаріату – першого українського уряду, який мав забезпечити виконання положень цього документа;
- збройна боротьба за владу в Києві між більшовиками, прихильниками Тимчасового уряду Росії, й представниками Української Центральної Ради пришвидшила проголошення III Універсалом УЦР Української Народної Республіки;
- ультиматум Ради народних комісарів РСФРР Українській Центральній Раді став інструментом збройної агресії радянської Росії проти України.
Правильна відповідь: 1 – В, 2 – Б, 3 – Д, 4 – А.
ТЕМИ: Встановлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні. Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні. Україна в перші повоєнні роки. Україна в умовах десталінізації.
Варіант відповіді А – це літографія В. Касіяна «Гуцул з квіткою».
Варіант відповіді Б – це картина Т. Яблонської «Хліб», написана в стилі соцреалізму.
Варіант відповіді В – картина К. Білокур «Хата в Богданівці», рідному селі малярки, яка працювала в жанрі наївного мистецтва.
Варіант відповіді Г – полотно М. Самокиша «Бій Богуна з Чарнецьким під Монастирищем 1653 р.». М. Самокиш –маляр-баталіст, тобто той, хто зображує події війни, військові походи тощо.
Варіант відповіді Г – це триптих Ф. Кричевського «Життя» (картини «Любов», «Сім’я», «Повернення»). У завданні наведено фрагмент «Сім’я».
Відповідь: 1 – Б, 2 – Г, 3 – В, 4 – Д.
ТЕМА: Галицько-Волинська держава. Монгольська навала
Завдання спрямоване на перевірку вмінь встановлення послідовності подій та вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події часів монгольської навали.
Ключові в джерелі «А» словосполучення-маркери: «Того літа татари взяли Переяславль», «Того ж літа взяли татари Чернігів.» – дають змогу визначити, що мова йде про похід монголів на Русь 1239 р.
Ключові в джерелі «Б» словосполучення-маркери: «Була рада всіх князів у місті Києві, і вирішили на раді так: “Краще нам зустріти їх на чужій землі, ніж на своїй”», «Мстислав Романович київський, Мстислав ковельський і чернігівський і Мстислав Мстиславич галицький – вони були старійшими князями Руської землі» – дають змогу визначити, що мова йде про події, які передували битві на р.Калка 1223 р.
Ключові в джерелі «В» словосполучення-маркери: «[князь] Михайло [чернігівський] відправився на уклін до Батия», «Той [князь] відповів, що з охотою поклониться Батию.., але не поклониться ідолу» – дають змогу визначити, що мова йде про події 1245–1246 рр.
Ключові в джерелі «Г» словосполучення-маркери: «Поставив Батий стінобитні гармати у міста біля Лядських воріт», «Коли [воєвода] Дмитро був поранений, татари ввійшли на стіни і займали їх», «Городяни ж побудували нову стіну біля церкви Богородиці Десятинної», «І взято було місто... Дмитра ж татари взяли в полон пораненим» – дають змогу визначити, що мова йде про події захоплення монголами Києва у 1240 р.
Відповідь: Б, А, Г, В.
ТЕМИ: Національно-визвольна війна українського народу в середині XVII ст.
Козацька революція під проводом Богдана Хмельницького – так інколи називають період Національно-визвольної війни українського народу середини XVII століття. Хмельницький став першим гетьманом, який залучив кримських татар як союзників, розуміючи, що їхня легка кіннота суттєво допоможе у війні з Річчю Посполитою.
Перший рік війни, 1648-й, був успішним для козацького війська. Перемоги під Жовтими Водами, Корсунем, Пилявцями та похід на Галичину довели силу козацького руху. Однак союзники виявилися ненадійними – через зраду татар козацька армія зазнала поразки під Берестечком (1651 р.).
Після цього гетьман почав шукати нових союзників. Спочатку ним стало Молдавське князівство – задля зміцнення союзу він одружив свого сина Тимоша Хмельницького з дочкою молдавського господаря. Ба більше, Хмельницький виношував плани щодо створення династичної монархії на українських землях. Однак смерть Тимоша під Сучавою (1653 р.) зруйнувала ці надії, а разом із ними й союз із Молдовою.
Наступним військовим союзником козацької держави стала Московія, але вона швидко зрадила домовленості, підписавши з Польщею Віленське перемир'я (1656 р.). Це змусило гетьмана шукати нових партнерів. Тоді він уклав угоду з Трансільванією, і спільний похід у Польщу очолив наказний гетьман Антін Жданович.
Відповідь: 1 – В, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А.
ТЕМИ: Встановлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні. Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні. Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Провідний часопис Галичини, який видавали у Львові до приходу більшовиків, регулярно інформував своїх читачів про події, які були під забороною в радянській Україні. У завданні йдеться про світлини варіантів Б та В.
На першому фрагменті можна прочитати підзаголовок «Українізація», що вказує на 1923 рік – час запровадження політики коренізації в СРСР. На другому – заголовок «Марево нового голоду. Останній рік п’ятирічки. Дніпрельстан», який вказує на початок 1930-х років, коли в Україні розпочалася примусова колективізація і будівництво великих індустріальних об’єктів.
Газетну статтю про пацифікацію надруковано 1930 року, коли польська влада здійснювала репресивну політику «умиротворення» щодо українського населення Галичини.
Останній фрагмент стосується подій 1939 року на Закарпатті, коли новопроголошена держава – Карпатська Україна – намагалася захистити свої кордони від угорської агресії.
Відповідь: 1 – Б, 2 – А, 3 – В, 4 – Г.
ТЕМИ: Українські землі у складі Речі Посполитої в другій половині XVI ст.
Серед варіантів відповідей є події інших періодів, які треба відкинути:
Події XVIII століття:
- створення козацьких літописів;
- заснування Глухівської співочої школи.
Події початку XVII століття:
- заснування Києво-Могилянської колегії (1615 р.);
- відновлення православної ієрархії на чолі з митрополитом Йовом Борецьким (1620 р.).
Залишаються правильні варіанти, які відповідають другій половині XVI ст.:
- Острозька академія (1576 або 1578 р.);
- Пересопницьке Євангеліє (1556–1561 рр.);
- видання Іваном Федоровичем «Апостола» та «Букваря» (1574 р.).
Правильна відповідь: 2, 3, 6.
ТЕМА: Українські землі в складі Австро-Угорщини в 1900–1914 рр.
В умові тестового завдання зазначено «початок XX ст.». Прочитавши варіанти відповідей, можна зробити висновок, що йдеться про період, коли західноукраїнські землі перебували в складі Австро-Угорської імперії.
Національне відродження в цьому регіоні розпочалося ще в 1830-х роках із діяльності «Руської трійці» – представників «покоління будителів». Починаючи з 1848 року, з утворенням Головної руської ради, українці боролися за поділ Галичини на Східну (українську) та Західну (польську), проте австрійська влада відмовлялася виконати цю вимогу.
Певне порозуміння з поляками було започатковане 1890 року через політику «нової ери», однак вона виявилася нетривалою. Вже на початку XX ст. українські студенти висунули вимогу створення окремого українського університету у Львові, але австрійська влада не погодилася на це. У 1901–1902 роках відбулася так звана «сецесія» – українські студенти бойкотували навчання у Львівському університеті й вирішили продовжувати освіту в університетах Відня, Праги, Кракова.
Попри перешкоди, активність українців у цей період сприяла розвитку «Просвіти», розширенню мережі кооперативних організацій, заснуванню спортивно-пожежних товариств і скаутського товариства «Пласт». Важливим здобутком стало й те, що австро-угорський парламент погодився на впровадження загального виборчого права для чоловіків, які досягли 24 років.
Правильна відповідь: 2, 3, 5.
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
У завданні наведено фото Євгена Коновальця, відомого військового та політичного діяча. Він брав участь у складі Січових стрільців у бою під Маківкою, де потрапив у полон.
У революційному 1917 році заснував Галицько-Буковинський курінь Січових стрільців, який вважали одним із найбоєздатніших підрозділів Армії УНР.
Після завершення визвольних змагань виїхав в еміграцію. У Празі заснував 1920 року Українську військову організацію, а через дев’ять років у Відні – Організацію українських націоналістів (ОУН), першим головою якої став.
Євгена Коновальця 1938 року було вбито в Роттердамі радянським агентом. Після його смерті в ОУН стався розкол на два крила – мельниківців і бандерівців.
Правильна відповідь: 3, 4, 6.