ЗНО онлайн 2016 року з історії України – пробний тест
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст. Утворення монополістичних об’єднань в Україні.
Західноукраїнські землі на початку ХХ ст. Становище промисловості та сільського господарства.
Завдання передбачає здійснити порівняльний аналіз на основі знань про особливості соціально-економічного розвитку українських земель у складі Російської імперії і Австро-Угорщини на початку ХХ ст.
Селяни в обох державах страждали від малоземелля, особливо в Австро-Угорщині. У той же час особиста залежність селян від поміщиків була скасована в середині ХІХ ст. і на початок ХХ ст. не існувала. Широкомасштабне залізничне будівництво відбувалось у другій половині ХІХ ст.
Таким чином, серед запропонованих варіантів єдино правильною відповіддю є – зростання частки іноземного капіталу в промисловості. Це підтверджується і статистикою. У промисловості частка іноземного капіталу складала від 60 до 100 % залежно від галузі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії на початку ХХ ст. Події революції 1905–1907 рр. в Україні. Діяльність українських парламентських громад у І та ІІ Державних Думах.
Завдання передбачає перевірку знань причинно-наслідкових зв’язків.
Поява української парламентської громади в Державній думі Російської імперії пов’язана з подіями революції 1905–1907 рр. У 1906 р. була скликана І Державна дума, у складі якої було створено українську парламентську програму у складі 45 депутатів. У ІІ Державній думі громада складалася з 47 депутатів. Очолював громаду І. Шраг.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні. Перебіг воєнних дій на території України. Діяльність австрійської та російської адміністрації в Галичині.
Завдання передбачає перевірку знань перебігу подій Першої світової війни на українських землях.
У роки Першої світової війни російські війська двічі окуповували частину території Східної Галичини і Північної Буковини. Уперше це відбулося після вдалої наступальної операції, що дістала назву «Галицька битва» (серпень-вересень 1914 р.), удруге – в результаті Брусиловського прориву (травень – липень 1916 р.).
Саме після Галицької битви на окупованій частині західноукраїнських земель було створено Галицько-Буковинське генерал-губернаторство, яке очолив граф Г. Бобринський. Відповідно політику з насадження російської мови, законів і устрою він проводив у серпні 1914 р. – червні 1915 р.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Проголошення Української Народної Республіки.
Завдання передбачає перевірку знань основного змісту Універсалів УЦР.
Створення Української Народної Республіки проголошувалося ІІІ Універсалом УЦР.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Місце і роль Всеукраїнських з’їздів рад у Києві та Харкові.
Завдання передбачає перевірку знань про першу спробу встановлення радянської влади в Україні.
Перший Всеукраїнський з’їзд Рад – з’їзд українських Рад, скликаний з ініціативи більшовиків, які розраховували на мирне «поглинання» Української Центральної Ради З’їздом Рад і проголошення в Україні радянської влади. Проходив у Києві і Харкові в грудні 1917 року.
Незважаючи на проведену організаторську роботу, на з’їзді в Києві депутати-більшовики виявилися в меншості, тому були змушені покинути його. Переїхавши до Харкова, більшовицькі депутати та їхні союзники з числа інших лівих партій (частина українських лівих есерів і кілька українських соціал-демократів) провели альтернативний з’їзд, проголосивши створення на території України влади Рад робітничих, солдатських і селянських депутатів, оголосили про повалення Центральної Ради і звернулися до Радянської Росії з проханням надати збройну допомогу в боротьбі з Центральною Радою.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Другий «Зимовий похід» Армії УНР.
Завдання передбачає перевірку знань подій боротьби за збереження державної незалежності у 1918–1921 рр.
Останнім актом цієї боротьби був Другий «Зимовий похід» (жовтень-листопад 1921 р.). Він завершився поразкою і трагедією під Базаром, де було розстріляно 359 повстанців, які потрапили в полон до Червоної армії.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Неп в УСРР.
Завдання передбачає перевірку знань характерних рис непу на території України.
Одним з проявів непу стали періодичні хлібозаготівельні кризи (1924–1925, 1927–1928, 1928–1929 рр.), які були зумовлені небажанням селян здавати сільгосппродукцію за низькими закупівельними цінами.
Перші дві кризи були розв’язані шляхом збільшення закупівельних цін. Під час третьої держава стала застосовувати воєнно-комуністичні методи для конфіскації врожаю.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Українське національне відродження 1920-х рр. Особливості розвитку української культури в цей період.
Завдання передбачає перевірку знань характерних рис культурного життя України в 1921–1928 рр.
Для цього періоду було характерним стильове розмаїття і згуртування літераторів, художників, театральних діячів у творчі об’єднання («Плуг», «Гарт», ВАПЛІТЕ, АРМУ, Аспанфур та ін.).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України. Радянська модернізація в Україні. сутність і наслідки політики колективізації в Україні. Причини та наслідки Голодомору 1932–1933 рр.
Завдання передбачає перевірку умінь аналізу та інтерпретації статистичного матеріалу.
Хронологічні межі статистичних даних чітко вказують на період, який збігається з періодом Голодомору 1932–1933 рр. А різке збільшення дитячих будинків і дітей у них є свідченням існування в цей період соціальної проблеми – сирітства. У зазначений період ця проблема була пов’язана з високою смертністю під час Голодомору.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Наслідки радянсько-німецьких договорів 1939 р. для українських земель. Початок Другої світової війни. Включення Західної України, Бессарабії та Північної Буковини до складу УРСР.
Завдання передбачає опрацювання такого специфічного історичного джерела, як агітаційно-пропагандистський плакат.
Перш за все, варто підкреслити, що агітаційний плакат за своєю природою є повідомленням. Але повідомленням, зробленим певною мовою, яка відрізняється від мови статті в газеті або мови роману чи повісті. Повідомленням зі своїм набором символів, навантажених певними смислами. Кожен плакат щось значить. Аби зрозуміти, що він значить, необхідно володіти мовою плаката. Але складність у тому, що, якщо навчання сприйняття художньої мови – річ нормальна та необхідна, то відносно агітації зовсім навпаки. Її мову ніде не вивчають, вона є відомою, загальновживаною та інтуїтивно зрозумілою. Тому в агітації немає місця складним образам, які вимагають естетичного сприйняття, багатошарової інтерпретації. ЇЇ завдання – бути простою, зрозумілою, ефектною й ідеологічно впливати, переконувати свого адресата.
Своєрідним алгоритмом аналізу агітаційно-пропагандистського плакату є відповіді на запитання:
- Що вимагається визначити (ідентифікувати) за плакатом (персонаж, епоха, явище, процес, подія, рік події, тощо)?
- Які персонажі, предмети, речі, зображені на плакаті, пов’язані з предметом ідентифікації та дозволять його впізнати?
- Чи є на плакаті якась текстова інформація, яка допомагає здійснити ідентифікацію?
Предмети ідентифікації в завданні – історична подія та країна, пов’язана з нею.
Отже плакат, відповідно до умови завдання, присвячено подіям Другої світової війни. На це вказують зображення на плакаті: боєць Червоної армії в однострої того часу, системи озброєння, характерні для того періоду, люди в українських національних одежах, які тягнуться до «визволителів», сатиричне зображення представників польської влади з написом «пан», а також гасло – «Червона армія з честю і славою виконає своє велике визвольне завдання! Хай живе Червона армія!». Таким чином, можна стверджувати, що плакат присвячено так званому «Визвольному походу Червоної Армії у Західну Україну й Західну Білорусь 1939 року».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Початок Великої Вітчизняної війни. Перебіг найважливіших військових подій 1941–1945 рр.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій Другої світової війни на території України, які відбувались у червні 1941 р.
У результаті битви в районі міст Рівно–Дубно–Броди–Луцьк Червона армія зазнала поразки, але зуміла затримати наступ німецьких військ на тиждень, що дало змогу організувати і зміцнити оборону Києва.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Утворення УПА. Території поширення та активних дій різних течій руху Опору.
Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Боротьба ОУН та УПА.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій Другої світової війни на території України.
Основною базою боротьби загонів УПА в 1942–1950-х рр. була Західна Україна, де повстанці мали значну підтримку серед місцевого населення, а процеси радянізації ще глибоко не проникли в суспільство.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Розгортання ідеологічних кампаній.
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичних джерел, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери, словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – карикатура й відповідний їй уривок джерела.
Аналіз карикатури дає змогу визначити, що радянська карикатура присвячена явищу перших повоєнних років – «лисенківщині». На це вказують написи («невдахи експериментатори, Вейсманізм, Менделізм, Морганізм») та саме сатиричне зображення вчених-генетиків. Аналіз уривків джерел дає змогу виокремити словосполучення-маркер – «особи, які відстоюють принцип формальної генетики», який вказує на правильну відповідь.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Політика влади щодо економічного життя населення.
Завдання передбачає перевірку розуміння змісту поняття, шляхом вичленення його основних ознак.
Уривок джерела наголошує на «централізованому розподілі», що вказує на ключову ознаку поняття «командно-адміністративна система».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Зміни адміністративно-територіального устрою УРСР. Причини та наслідки входження Кримської області до складу УРСР.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді. На карті зображена УРСР та територія, у цьому випадку півострів Крим, яка увійшла до її складу. Кримська область зі складу РРФСР була передана до складу УРСР у 1954 р.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Здобутки та особливості розвитку культури B. Симоненко.
Завдання передбачає перевірку знань основних фактів творчої біографії В. Симоненка.
Серед запропонованих варіантів відповіді лише одна характеристика належить митцю: поет, автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Злодій», «Некролог кукурудзяному качанові».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна у період загострення кризи радянської системи. Опозиційний рух. Основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960–1970-х рр. Причини активізації опозиційного руху.
До виконання кластерних завдань 17–20 треба підходити комплексно.
Першочерговим кроком є ідентифікація джерела й визначення його основних положень.
У цьому випадку маємо уривок документа організації дисидентів, що поставила перед собою мету боротися за права людини, які були закріплені в документах ООН і Заключному акті Наради з безпеки і співробітництва в Європі, що відбулася в м. Хельсінкі в 1975 р.
Після з’ясування основних положень джерела слід переходити до відповідей на питання.
Мету, яка зазначена в уривку джерела, ставила перед собою Українська Гельсінська група – організація дисидентів, яка була утворена в 1976 р.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна у період загострення кризи радянської системи. Опозиційний рух. Основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960–1970-х рр. Причини активізації опозиційного руху.
Це друге із запропонованих кластерних завдань.
До виконання кластерних завдань 17–20 треба підходити комплексно. Першочерговим кроком є ідентифікація джерела й визначення його основних положень.
У цьому випадку маємо уривок документа організації дисидентів, що поставила перед собою мету боротися за права людини, які були закріплені в документах ООН і Заключному акті Наради з безпеки і співробітництва в Європі, що відбулася в м. Хельсінкі в 1975 р.
Після з’ясування основних положень джерела слід переходити до відповідей на питання.
Українська Гельсінська група – організація дисидентів, яка була утворена в 1976 р.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна у період загострення кризи радянської системи. Опозиційний рух. Основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960–1970-х рр. Причини активізації опозиційного руху. В. Чорновіл.
Це третє з кластерних завдань 17–20.
До виконання цих завдань треба підходити комплексно. Першочерговим кроком є ідентифікація джерела й визначення його основних положень.
У цьому випадку маємо уривок документа організації дисидентів, що поставила перед собою мету боротися за права людини, які були закріплені в документах ООН і Заключному акті Наради з безпеки і співробітництва в Європі, що відбулася в м. Хельсінкі в 1975 р.
Отже, ми вже визначили, що мету, яка зазначена в уривку джерела, ставила перед собою Українська Гельсінська група – організація дисидентів, яка була утворена в 1976 р.
Із зазначених на фото діячів членом організації був В. Чорновіл (визначається за портретними рисами).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна у період загострення кризи радянської системи. Опозиційний рух. Основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960–1970-х рр. Причини активізації опозиційного руху. «Дисидентство».
Це четверте завдання кластерного типу із запропонованих.
До виконання завдань 17–20 треба підходити комплексно. Першочерговим кроком є ідентифікація джерела й визначення його основних положень.
У цьому випадку маємо уривок документа організації дисидентів, що поставила перед собою мету боротися за права людини, які були закріплені в документах ООН і Заключному акті Наради з безпеки і співробітництва в Європі, що відбулася в м. Хельсінкі в 1975 р.
Мету, яка зазначена в уривку джерела, ставила перед собою Українська Гельсінська група – організація дисидентів.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України. Виникнення Народного руху України за перебудову. Розгортання соціального та національного руху.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій боротьби за незалежність України.
Акція «Українська хвиля» (1990 р.) присвячувалася черговій річниці Акту Злуки між УНР і ЗУНР, що був ухвалений 22 січня 1919 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Ухвалення Конституції 1996 р. та змін до неї.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати ключові історичні документи на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – документ.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери, стилістика допомагають визначити, що джерело є уривком з Конституції України, яка була ухвалена 28 червня 1996 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. «Революція Гідності».
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фотодокументи.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з фото інформації завданню.
Предмет ідентифікації в завданні – події «Революції гідності».
Ключовим у джерелі є маркери – велика кількість учасників, прапор Євросоюзу, Державний Прапор України – дозволяють стверджувати, що фото В відповідає умовам завдання.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі на початку ХХ ст. Вплив української греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення Західної України. А. Шептицький.
Українська революція. Процес утворення та еволюції Української Центральної Ради. М. Грушевський.
Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Гетьманський переворот і утворення Української Держави. П. Скоропадський. Прихід до влади Директорії. С. Петлюра.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння розпізнавати за портретними рисами історичні постаті.
Ідентифікація постатей дає змогу визначити, що на фото зображені
А. Шептицький – митрополит Української греко-католицької церкви.
С. Петлюра – головний отаман Армії Української Народної Республіки.
М. Грушевський – голова Української Центральної Ради.
П. Скоропадський – гетьман Української Держави.
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Перебіг найважливіших військових подій 1941–1945 рр.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій Другої світової війни на території України, визначення їхніх наслідків.
Київська оборонна операція (червень – вересень 1941 р.) радянської армії зірвала план блискавичної війни Німеччини проти СРСР, затримала розгортання наступу противника на московському напрямку.
Битва за Дніпро (вересень – листопад 1943 р.) сприяла завершенню вигнання німецьких військ та їхніх союзників з Лівобережної України та Донбасу, створила сприятливі умови для розгортання операцій радянської армії на території Правобережної і Південної України.
Корсунь-Шевченківська наступальна операція радянської армії (січень-лютий 1944 р.) призвела до оточення й розгрому значного угруповання німецьких військ (10 дивізій) і створила передумови для вигнання противника з території Правобережної України.
Карпатсько-Ужгородська наступальна операція радянської армії (вересень-жовтень 1944 р.) завершила вигнання німецьких військ та їхніх союзників з території УРСР, створила передумови для наступу на будапештському напрямку.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Б, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Радянізація західних областей України.
Україна в умовах десталінізації. Лібералізація суспільно-політичного життя УРСР в середині 1950–1960-х рр.: припинення масових репресій, реабілітація. Виникнення дисидентського руху наприкінці 1950 – початку 1960-х рр.
Завдання передбачає перевірку знань основних дат визначених Програмою ЗНО.
Проведення польською владою операції «Вісла» відбулося 1947 р.
Українська робітничо-селянська спілка (УРСС) утворилася в 1959 р.
Засудження «культу особи» Й. Сталіна відбулося в 1956 р. на ХХ з’їзді КПРС.
«Саморозпуск» Української греко-католицької церкви (УГКЦ) зрежисовано радянською владою у 1946 р.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–В, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Неп в УСРР. Відбудова народного господарства.
Радянська модернізація України. Сутність і наслідки політики форсованої індустріалізації та колективізації в Україні.
Україна під час Другої світової війни. Внесок українського народу в перемогу над Німеччиною та її союзниками.
Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Відбудова промисловості.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Джерелом є агітаційно-пропагандистські плакати.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на плакаті, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Предмет ідентифікації в завданні – політика партійно-державного керівництва УСРР.
Зміст плакату А чітко вказує на кампанію боротьби з куркульством, яка супроводжувала процес насильницької колективізації (кінець 1920-х – початок 1930-х рр.).
Зміст плакату Б вказує на процес відбудови після Другої світової війни (друга половина 1940 – початок 1950-х рр.).
Зміст плакату В відображає процеси початку 1920-х рр. (запровадження продподатку в 1921р. та голоду 1921–1923 рр.).
Зміст плакату Г вказує на період Другої світової війни (1939–1945 рр.).
Відповідь: В А Г Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України. Чорнобильська катастрофа. Виникнення Народного руху України за перебудову, перші альтеративні вибори до Верховної Ради. Прийняття Декларації про державний суверенітет.
Завдання передбачає знання перебігу подій періоду розпаду Радянського Союзу та відродження незалежності України.
Аварія на Чорнобильській АЕС сталася в 1986 р.
Народний рух України за перебудову створено в 1989 р.
Перші альтернативні вибори до Верховної Ради УРСР відбулися в березні 1990 р.
Декларація про Державний суверенітет України ухвалена Верховною Радою УРСР 16 липня 1990 р.
Відповідь: А Б В Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Друга радянсько-українська війна.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), вміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману з карти інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, картосхема дає змогу визначити правильні відповіді:
- перебіг подій Першої війни радянської Росії проти УНР (у грудні 1917– лютому 1918 рр.).
- показати лінію розмежування військ у Першій світовій війні на момент укладення перемир’я на Східному фронті в грудні 1917р.
- визначити кордони УНР згідно з ІІІ Універсалом УЦР (листопад 1917 р.).
Відповідь: 1 4 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Зміни в адміністративно-територіальному устрої УСРР у 1921–1928 рр. Голод у південних губерніях УСРР. Політика «коренізації» в УСРР (українізація).
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичного джерела, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерел і застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери, словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події, процеси, що відбувалися в радянській Україні в 1921–1928 рр.
Аналіз джерел дає змогу визначити такі правильні відповіді:
Ключове в другому джерелі словосполучення-маркер «вважати необхідним… виділення молдавського населення в… автономну республіку в складі УСРР» дозволяє стверджувати, що йдеться про створення Молдавської Автономної СРР. Це подія 1925 р.
Ключове в третьому джерелі словосполучення-маркер «Робітничий клас України… повинен… оволодіти українською мовою» свідчить про одну зі складових ланок політики «українізації», започаткованої в 1923 р.
Ключове в шостому джерелі словосполучення-маркер «Американська адміністрація допомоги (АRА) може надати… допомогу,… населенню України» переконує, що йдеться про голод 1921–1923 рр., коли на офіційному державному рівні було дозволено іноземним організаціям надавати допомогу голодуючому населенню УСРР.
Відповідь: 2 3 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображені ювелірний і гончарний вироби. Ювелірний виріб – приклад мистецтва скіфів («звіриний стиль»). Гончарний виріб – грецька амфора з чорнолаковим розписом (зображено сюжет з давньогрецької міфології). Ідентифікація історичних пам’яток указує на те, що вони створені в добу раннього залізного віку.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Утворення Київської Русі.
Завдання передбачає перевірку знань про відносини Русі з сусідніми державами в ІХ–Х ст.
У зазначений період Русь перебувала в данницькій залежності від Хозарського каганату. Натомість, починаючи з Олега, київські князі вели боротьбу проти хозар, яка завершилася повним розгромом каганату князем Святославом у 960-ті рр.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Внутрішньополітична діяльність княгині Ольги.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати дати історичних подій на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва слов’янського союзу племен.
Ключові словосполучення-маркери в джерелі – «вже не хочу мститися», «невелику данину», «Дайте мені від кожного двору по три голуби і по три горобці…» – допомагають визначити літописну легенду про помсту княгині Ольги древлянам, які вбили її чоловіка Ігоря.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Значення та наслідки зовнішньополітичної діяльності князів доби.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті позначено межі Київської Русі та сусідніх держав. Зазначені межі і географічні назви чітко вказують на князя Ярослава Мудрого. Зокрема, місто Юр’їв – засноване князем Ярославом і назване на честь його християнського імені, Червенські міста (Червень, Белз, Перемишль) – які потрапили під княжу руку Володимира і Ярослава.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Монгольська навала на південно-західні землі Русі.
Завдання передбачає перевірку знань подій, пов’язаних з монгольською навалою на Русь.
Битва на р. Калка – це перша битва між монголами і дружинами руських князів, які прибули на допомогу половцям. Битва завершилася розгромом половців і руських князів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Об’єднання Галицького та Волинського князівств. Князювання Данила Романовича.
Завдання передбачає встановлення спільних рис у характеристиці правління князів Романа Мстиславича і Данила Романовича.
Обидва правителі Галицько-Волинської держави для зміцнення своєї влади першочерговим завданням уважали приборкання боярської опозиції. У першу чергу галицьке боярство противилося зміцненню княжої влади.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави. Здобутки в галузі писемності, освіти, літератури, архітектури та образотворчого мистецтва.
Завдання передбачає перевірку знань основних понять і термінів.
У цьому випадку завдання передбачає знання поняття «фреска».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Утворення Кримського ханства.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій передбачених Програмою ЗНО.
Кримське ханство утворилося в ХV ст. після розпаду Золотої Орди.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст. Розвиток культури й освіти. Здобутки в галузі освіти та науки. Василь-Костянтин Острозький.
Завдання спрямоване на перевірку вміння розпізнати історичні персоналії за портретними рисами (автентичними пам’ятками – живописними портретами, фотографіями тощо), характеризувати діяльність цієї людини та визначати етапи її діяльності.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, за портретними рисами можна визначити, що на картині зображено князя Василя-Костянтина Острозького. Додатковою підказкою є зображення монет у його руках, що вказує на його значні багатства. Його називали «некоронованим королем Русі-України». Завдяки його діяльності було відкрито низку шкіл: у Турові, Володимирі-Волинському, Острозі, Слуцьку.
Найбільше уславилася школа в Острозі, яка започаткувала новий тип шкіл – слов’яно-греко-латинські. Заснована у 1578 р., вона за рівнем викладання та структурою нагадувала європейські університети, що дає підставу називати її Острозькою академією – першим вищим навчальним закладом на українських землях.
Крім створення шкіл, велику увагу князь приділяв видавничій справі, саме його коштом у 1581 р. український першодрукар видав в Острозі перший повний текст Біблії церковнослов’янською мовою.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст. Козацькі повстання 1620-х –
1630-х рр.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виокремленим ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – козацькі повстання 1620-х – 1930-х рр.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «після смерті Сагайдачного шляхтичі починали… церкву православну до унії привертати», «повинності накладати… притісняти» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про причини повстань.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Наслідки та значення найважливіших битв Національно-визвольної війни.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини ХVІІ ст.
Перша переможна битва козацького і татарського війська проти поляків відбулася 16 травня 1648 р. на Жовтих Водах.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Зовнішньополітична діяльність уряду Б. Хмельницького. Відносини Війська Запорозького з Московією.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виокремленим ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – держава, до посла якої звертався Б. Хмельницький.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «я прийняв підданство», «бився з польським королем» – допомагають визначити, що в уривку джерела Б. Хмельницький звертається до посла Московського царства.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст. Гетьманування Д. Многогрішного.
Завдання передбачає перевірку знань діяльності гетьманів часів Руїни.
Компанійське військо було створено за часів гетьмана Д. Многогрішного.
Компанійці – наймані підрозділи кінноти, які переважно виконували поліцейську функцію. Набиралися з козаків або з іноземців (волохів, сербів тощо). З 20-х рр. ХVІІІ ст. компанійці – це наближені до гетьмана особи, що користувалися певними привілеями.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Розвиток культури та освіти.
Українські землі в другій половині ХVІІІ ст. Розвиток культури, науки, освіти.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді. Отже на фото зображено
- Троїцький Межиріцький монастир-фортеця поблизу Острога.
- Троїцький собор у Новомосковську.
- Преображенська церква у Великих Сорочинцях.
- Собор святого Юра у Львові.
Серед запропонованих у завданні варіантів відповіді умові завдання відповідає Троїцький Межиріцький монастир-фортеця.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. «Правління Гетьманського уряду» 1734 р.
Завдання передбачає перевірку знань подій з історії Гетьманщини першої половини ХVІІІ ст.
Після смерті гетьмана Д. Апостола у 1734 р. для управління Гетьманщиною було створено Правління Гетьманського уряду, який складався з трьох представників козацької старшини і трьох російських урядовців. Метою Правління була дискредитація козацької влади. Правління гетьманського уряду проіснувало до обрання у 1750 р. гетьманом К. Розумовського.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Гетьманування І. Мазепи.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну постать на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – ім’я гетьмана.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «договори… я уложив з королем шведським», «уважати шведів за своїх союзників… посланих, щоб звільнити нас від рабства» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про гетьмана І. Мазепу.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Заснування Нової (Підпільненської) Січі.
Завдання передбачає перевірку знань основних подій, визначених Програмою ЗНО.
Нова (Підпільненська) Січ існувала в період з 1734 по 1775 рр. Таким чином, козаки брали активну участь у російсько-турецьких війнах ХVІІІ ст. (1735–1739 і 1768–1774 рр.).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Поширення на Україну російського та польського суспільних рухів. «Декабристи».
Завдання передбачає перевірку знань основних подій діяльності декабристів на українських землях.
Повстання Чернігівського полку – збройний виступ, підготований Південним товариством декабристів в Україні 10–15 січня 1826 р. проти царського режиму.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Розвиток літератури, мистецтва. Здобутки видатних вітчизняних науковців та митців. Т. Шевченко. Офорти з «Живописної України» на історичну тематику.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено офорти Т. Шевченка: «Дари в Чигирині», «Смерть Б. Хмельницького».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Початок національного відродження. Товариство галицьких греко-католицьких священиків.
Завдання передбачає перевірку знань про передумови національного відродження на західноукраїнських землях.
Наприкінці ХVІІІ ст. – на початку ХІХ ст. греко-католицькі священики були майже єдиною освіченою верствою українського суспільства. Завдяки цьому і значному впливу на суспільство (церква і священики зберігали етнічну ідентичність) греко-католицьке духовенство стало рушієм національного відродження на українських землях.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Розвиток громадівського руху.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати зміст діяльності організації на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виокремленим ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – організація.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «людям треба насамперед завчасно вивчити побут, моральні підвалини, умови життя народного» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про засади діяльності Київської громади.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст. Розвиток театрального мистецтва. І. Карпенко-Карий.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну постать на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяч української культури.
Ключове в джерелі словосполучення-маркер – «був одним з батьків новочасного українського театру, артист…, драматург…» – допомагає визначити, що в уривку джерела йдеться про І. Карпенка-Карого.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі в складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії в другій половині ХІХ ст. Основні течії суспільно-політичного руху: москвофіли та народовці.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичне явище на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виокремленим ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – течія українського руху.
Ключове в джерелі словосполучення-маркер – «відвернулися від… живої Русі… знайшли… мертву… Русь» – допомагає визначити, що в уривку джерела йдеться про москвофілів.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Боротьба Польщі та Литви за Галицько-Волинську спадщину. Входження українських земель до складу інших держав.
Завдання передбачає перевірку знань державної приналежності українських земель на кінець ХV ст.
Буковина входила до складу Молдавського князівства.
Східне Закарпаття входило до складу Угорського королівства.
Галичина, Західне Поділля були загарбані Польським королівством.
Київщина, Східне Поділля входили до складу Великого князівства Литовського.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Д, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст. Гетьманування І. Виговського, І. Брюховецького, Д. Многогрішного, І. Самойловича.
Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Гетьманування І. Мазепи.
Завдання передбачає перевірку знань діяльності українських гетьманів.
У 1663–1664 рр. польські війська на чолі з королем Яном ІІ Казимиром разом з правобережним гетьманом П. Тетерею здійснили похід на Лівобережжя, ведучи боротьбу проти гетьмана І. Брюховецького і московських військ.
Козацькі і татарські війська у 1659 р. на чолі з гетьманом І. Виговським розгромили московські війська під Конотопом.
Чигиринські походи турецько-татарських військ в 1677, 1678 рр. відбувалися в період гетьманування І. Самойловича.
Повстання козаків на Правобережжі під проводом С. Палія було придушене І. Мазепою.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Реформи 60–70-х рр. ХІХ ст. і процеси модернізації в Україні. Політика російського царизму щодо України.
Українські землі в складі Російської імперії на початку ХХ ст. Події революції 1905–1907 рр. в Україні.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичний документ на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить визначеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичний документ.
Основні положення «Маніфеста…» імператора Олександра ІІ (19 лютого 1861 р.) містяться в уривку джерела Б. Ключове в джерелі словосполучення-маркер – «кріпосні люди отримають повні права вільних сільських обивателей».
Положення циркуляру міністра внутрішніх справ П. Валуєва (1863 р.) відображені в уривку джерела В. Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «видання книг малоросійською мовою… припинити».
Положення Емського указу імператора Олександра ІІ (1876 р.) містяться в уривку джерела А. Ключові словосполучення-маркери – «не допустити ввезення в межі імперії… будь-яких книг, брошур… малоросійською говіркою», «припинити видання газети «Киевский телеграф».
Основні положення «Маніфеста…» імператора Олександра ІІ (17 жовтня 1905 р.) містяться в уривку джерела Д. Ключове в джерелі словосполучення-маркер – «дарувати населенню непорушні основні… свободи».
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Правління Ярославичів. Боротьба за київський стіл між Ярославичами. Значення та наслідки Любецького з’їзду князів. Князювання Данила Романовича.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виокремленим ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події часів Київської Русі і Галицько-Волинської держави.
Ключові в джерелі А словосполучення-маркери – «Кожен хай держить отчину свою: Святополк – Київ, Ізяславів [уділ]» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про рішення Любецького з’їзду князів. Це подія 1097 р.
У джерелі Б словосполучення-маркери – «єпископи поставили Іларіона, русина, митрополитом Києва» – свідчать, що йдеться про подію 1051 р.
У джерелі В словосполучення-маркери – «Прийшли іноплемінники на Руську землю, половці многі. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли супроти них на [річку] Альту» переконують, що описана подія –це битву на р. Альта між Ярославичами і половцями, яка відбулася 1068 р.
У джерелі Г словосполучення-маркери – «Прийняв же Данило [королівський] вінець у місті Дорогичині» – ідеться про коронацію Данила Галицького 1253 року.
Визначення подій дає змогу установити їхню хронологічну послідовність.
Відповідь: Б В А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Зовнішньо-політична діяльність уряду Б. Хмельницького. Умови українсько-російського договору 1654 р.
Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст. Поділ Гетьманщини. Зміст політичних угод того часу, що стосувалися українських земель. Причини та наслідки укладення найважливіших угод між іноземними державами, що стосувалися українських земель.
Завдання передбачає встановлення хронологічної послідовності подій ХVІІ ст.
Бахчисарайський договір між Московським царством і Османською імперією було укладено в 1681 р.
Андрусівський договір між Московією і Річчю Посполитою укладено в 1667 р.
«Вічний мир» між Московією і Річчю Посполитою укладено в 1686 р.
«Березневі статті» між Військом Запорозьким і Московським царством укладено 1654 р.
Відповідь: Г Б А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Запровадження християнства як державної релігії.
Завдання передбачає перевірку знань про діяльність князя Володимира Великого і зокрема запровадження християнства як державної релігії.
Згідно з літописним переказом князь Володимир, здійснюючи релігійну реформу із запровадження монотеїстичної релігії, обирав серед християнства, іудаїзму та ісламу. Зрештою свій вибір він зупинив на християнстві.
Відповідь: 1 2 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Реформи 60–70-х рр. ХІХ ст. і процеси модернізації в Україні.
Завдання передбачає перевірку сформованості знань про характерні риси економічного розвитку Наддніпрянської України в другій половині ХІХ ст.
Серед запропонованих варіантів відповідей характерними рисами були такі:
- завершення промислового перевороту, початок монополізації.
- бурхливий розвиток вугледобувної, гірничорудної та металургійної галузей.
- будівництво розгалуженої системи залізниць.
Відповідь: 3 5 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра