ЗНО онлайн 2012 року з історії України – 1 сесія
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати період стародавньої історії України за знаряддями праці.
На рисунку зображені кам’яні і кістяні мотики, а також серп із вкладними кремнієвими зубцями. Ці знаряддя свідчать про появу нового заняття, форми господарської діяльності – землеробства.
Поява землеробства свідчила про перехід до відтворюючих форм господарювання, що відбувся в період неоліту.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
У VІІІ–VІ ст. до н. е. відбувається Велика грецька колонізація, у результаті якої греки заснували свої міста-колонії на узбережжі Середземного і Чорного морів. Поштовхом до колонізації була низка причин, головними з яких були соціально-економічні (нестача землі в Греції, пошук ринків збуту для ремісничих товарів і джерел постачання сільськогосподарських культур).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Київської Русі початку Х ст. На це вказують обриси меж і назви міст. Жирною лініє, яка проходить від Балтійського моря, річками, Чорним морем до Константинополя, позначено військово-торгівельний шлях «із варягів у греки».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, їх причинно-наслідкові зв’язки на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – ім’я князя.
Ключові фрагменти-маркери в джерелі – «язичницька релігія не забезпечувала підтримки державній владі… тому Володимир Святославич… почав схилятися до запровадження на Русі християнства», «служителі… були вірними слугами государів і провідниками їх політики» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про причини запровадження християнства.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Південно-Східної Русі за часів правління Ярославичів. На це вказують назви земель і їх межі. Головним організатором походів проти половців (1103, 1107, 1110, 1111 роки) був Володимир Мономах, який відігнав їх від кордонів Русі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати дату історичної події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата історичної події.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «обидва ми Святославичі», «Хочу-бо, – сказав Ігор, – списа переломити кінець поля половецького» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про похід новгород-сіверського князя Ігоря Святославича проти половців у 1185 р., який був літературно описаний у «Слові о полку Ігоревім», що датується 1187 роком
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про соціально-економічний розвиток Галицько-Волинської держави періоду правління Данила Галицького.
Внутрішню опозицію князю в Галицькій землі складало галицьке боярство. Для приборкання його свавілля князь спирався на міщан.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань особливостей розвитку культури Київської Русі.
Посутній вплив на розвиток храмового будівництва в Русі мала візантійська культура. Храми Візантії слугували взірцями для наслідування (візантійський, романський стиль), візантійські майстри брали участь у зведенні храмів Київської Русі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав
Завдання спрямоване на перевірку сформованості причинно-наслідкових зв’язків.
Більшість українських земель (Поділля, Київщина, Чернігово-Сіверщина) увійшли до складу Великого князівства Литовського в період правління князя Ольгерда після його перемоги над монголами в битві на Синіх Водах 1362 року.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія – Люблінська унія.
Серед запропонованих історичних джерел лише в одному містяться ключові словосполучення-маркери – «Сигізмунд Август», «цьому сеймі закінчили справу [об’єднання] між князівством Литовським та королівством Польським», які вказують на Люблінську унію.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати історичне явище на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – форма господарювання.
Ключовий уривок у джерелі – «братія шляхетська… думала про нову здобич для польського плуга» – допомагає визначити, що йдеться про поширення фільваркового господарства.
Фільварки – це багатогалузеве господарство шляхти, зорієнтоване на виробництво сільгосппродукції на продаж. У фільварках використовувалася праця кріпаків.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знання основних результатів козацько-селянських рухів 1620–1630-х років.
Збільшення козацького реєстру до 6 тис. осіб та організація шести територіальних полків реєстрового козацтва – це умови Куруківської угоди, укладеної після повстання 1625 р. під проводом М. Жмайла.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – на що вказує автор документа.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «народ… зазнає насильства», «захоплено церкви, монастирі та собори, заборонено вільно виконувати обряд» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про причини Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини ХVІІ ст.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних дат подій, передбачених Програмою ЗНО.
1649 і 1651 роки – це роки укладення українсько-польських угод (Зборівського і Білоцерківського мирного договорів).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку знання основних подій, пов’язаних із правлінням гетьмана Івана Самойловича.
Року 1687 гетьман І.Самойлович був звинувачений у поразці першого Кримського походу московсько-козацьких військ і був позбавлений булави. Новим гетьманом був обраний Іван Мазепа.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань про особливості соціального устрою Лівобережної Гетьманщини на початку ХVІІІ ст.
Міщани в Лівобережній Гетьманщині були особисто вільними та сплачували податки, виконували державні повинності.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – в першій половині ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено репродукцію ікони «Вознесіння Богородиці» з іконостасу церкви Воздвиження Чесного Хреста монастиря Скит Манявський Й. Кондзелевича.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «генерал-поручик Текелі», «без будь-якого спротиву з боку козаків», «найспокійнішим чином виконати доручену йому справу» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про підступне захоплення російськими військами Нової (Підпільницької) Січі 1775 року і знищення Січі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела). А також розпізнавати за портретними рисами історичні постаті, передбачені Програмою ЗНО.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ідентифікація за портретними рисами дає змогу визначити Григорія Сковороду.
Ключові словосполучення-маркери – «останнім представником поезії українського бароко», «став предтечею нової української літератури, просякнувши її ідеями гуманізму і Просвітництва» – допомагають визначити, що саме в цьому уривку джерела йдеться про Г. Сковороду.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань наслідків Кримської війни.
За умовами мирного договору Російська імперія була змушена передати Османській імперії частину Південної Бессарабії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Кріпацтво – це система правових норм, що встановлювали залежність селянства від феодалів і неповну власність феодала на селянина-кріпака. Виходячи з цього, основною (головною) ознакою поняття «кріпацтва» є особиста залежність селянина від пана.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій національного відродження на західноукраїнських землях.
«Товариство галицьких греко-католицьких священників», яке було засноване в 1816 р. Іваном Могильницьким, гурток «Руська трійця», утворений у 1833 р. Маркіяном Шашкевичем, Іваном Вагилевичем, Яковом Головацьким, сприяли розгортанню початкового етапу національного відродження на західноукраїнських землях.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань основних рис української культури першої половини ХІХ ст.
У зазначений період відбувається формування нової української літературної мови завдяки творчості Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ’яненка, Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша та ін.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про селянські реформи на українських землях в ХІХ ст.
Спільною рисою селянських реформ в Австрійській імперії, започаткованих у1848 р., та Російській, започаткованій в 1861 р., було надання селянам землі і громадянських прав.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну постать на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяч громадівського руху.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «виїхав через Галичину й Угорщину до Відня», «перенести видання «Громади» до Женеви» – допомагають визначити, що уривок джерела є спогадами Михайла Драгоманова.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь установлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Визначальний вплив на процес створення українських політичних партій у Галичині наприкінці ХІХ століття (перша партія була заснована в 1890 р. і називалася Русько-українська радикальна партія) справило поширення європейських політичних ідей і доктрин.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ - початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено будинок Полтавського земства, щ зведений у стилі українського модерну.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Українські землі в складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки.
Головною причиною міграційних процесів українців Наддніпрянської України до східних регіонів Російської імперії було аграрне перенаселення. Тобто земельні ділянки, якими користувалися селяни, не забезпечували прожитковий мінімум. Причинами аграрного перенаселення були демографічний вибух (відповідно, стрімке зростання населення) і панування поміщицького землеволодіння.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну постать на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – діячка української культури.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «На початку ХХ ст. на оперних сценах світу царювали четверо чоловіків… і лише одна жінка», «Найвимогливіші критики світу називали її “Незабутньою Аїдою”, “Найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан”, “Вражаючою Валькірією”...» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про С. Крушельницьку.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено події Першої світової війни 1914 р., які розгорталися на українських землях. Стрілка позначає наступ російської армії проти австро-угорської, що ввійшов в історію під назвою «Галицька битва». У результаті цих подій на захоплених Росією західноукраїнських землях було створено Галицько-Буковинське генерал-губернаторство.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати дату історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата історичної події періоду Української революції.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Україна стає Українською Народною Республікою», «не відділяючись від республіки Російської», «до Установчих Зборів України вся власть… Українській Центральній Раді» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про ІІІ Універсал УЦР, ухвалений у листопаді 1917 р.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки.
Вирішальну роль у втраті більшовиками навесні 1918 р. контролю над Україною відіграла окупації її німецькими та австро-угорськими військами. У січні 1918 р. УНР уклала мир з Центральними державами – Брестський мир, а також підписала угоду про надання допомоги Німеччиною та Австро-Угорщиною в боротьбі проти більшовицької агресії.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості визначати історичні постаті, передбачені Програмою ЗНО, за портретними рисами.
На фото зображено гетьмана України Павла. Скоропадського.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичне явище.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «розміри допомоги… населення голодуючих губерній України через держані органи не перевищує 7,5%», «Допомога, здійснювана закордонними комісіями та приватними організаціями, досягне…8% потреб » – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про голод 1921–1923 рр. Голод збігся з періодом запровадження нової економічної політики.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про розвиток культури у 1920-х рр.
Одним з головних завдань у галузі культури, яке вирішувала радянська влада, була ліквідація неписьменності серед дорослого населення.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання статистичних даних (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – результат реалізації політики.
Ключові в джерелі статистичні дані дають змогу визначити стрімке промислове зростання СРСР, яке було досягнуте в результаті реалізації політики форсованої індустріалізації (утілювалася в планах перших п’ятирічок).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про розвиток культури у 1930-х рр.
Характерним для культурного життя цього періоду було насадження владою єдиного творчого методу – «соціалістичного реалізму».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі
Завдання спрямоване на перевірку знань про долю Західної України у 1920–1930-ті рр.
Це територія опинилася під владою Польщі, Румунії та Чехословаччини.
«Східними кресами» українські землі називалися в складі Польщі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історико-географічний регіон українських земель.
Ключові словосполучення-маркери в джерелі: «повернення Бессарабії», «населення пов’язане з Радянською Україною спільною історичною долею, мовою, національним складом». Вони допомагають визначити, що уривок джерела є ультиматум СРСР Румунії, за яким крім Бессарабії, Радянський Союз пред’являв претензії і на Північну Буковину. Року 1940 ці два регіони увійшли до складу СРСР. Частина Бессарабії і Північна Буковина увійшли до складу УРСР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела). У цьому випадку – фото.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата подій.
Ключовы в джерелі словосполучення-маркери – «Вперед, за Київ!», «Даєш, Київ!» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про події «Битви за Дніпро», яка відбувалася у вересні-листопаді 1943 р.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки.
Однією з причин проведення польською владою 1947 р. операції «Вісла» стала активна діяльність підпілля ОУН і загонів УПА на Закерзонні.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – вплив політики «ждановщини» на розвиток української культури.
Засудження опери К.Данькевича «Богдан Хмельницький» було складовою «ждановщини» – ідеологічної кампанія в СРСР, розгорнута у 1946–1949 рр. у галузі науки, літератури, культури та мистецтва, упродовж якої були піддані нищівній критиці діяльність інститутів історії України та історії української літератури, творчих спілок, редакцій газет і журналів, видатних діячів української культури – письменників, композиторів, режисерів тощо.
Мета «ждановщини» в Україні — посилення контролю над творчими процесами в галузі культури, придушення національно-визвольного руху та будь-яких проявів української самостійницької ідеї. Ідеологічними основою «ждановщини» була суміш комуністичних ідей, російського націоналізму й антисемітизму. Відбувалося звеличення всього російського. Відтак лише уривок джерела «Вона недостатньо показувала прогресивну роль у житті українського народу російського царя та бояр...» є правильною відповіддю.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про процес лібералізації в СРСР в період «хрущовської відлиги».
Лібералізація суспільно-політичного життя СРСР, яка ліквідувала найбільш одіозні прояви сталінського тоталітарного режиму, не змінила суті радянської тоталітарної моделі розвитку.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку сформованості уявлення про розвиток УРСР в 1950-х – першій половині 1960-х рр.
Соціальні ініціативи М.Хрущова були найбільш успішними серед його реформ. Найбільш вплинуло на життєвий рівень населення ведення широкомасштабного індустріального житлового будівництво. «Хрущовки» дали змогу реально покращити житлові умови мільйонів радянських громадян.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела зі статистичними даними (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – особливість економічного розвитку України.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «40 % атомних енергоблоків», «40 % усієї радянської сталі, 34 % вугілля, 51 % чавуну», «частка промисловості, що працювала на споживчий ринок, становила 29 %» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про деформацію структури економіки України в 1970-х – початку 1980-х рр.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку знань про розвиток дисидентського руху.
У другій половині 1970-х рр. відбувається активізація діяльності дисидентів.
Після підписання СРСР 1975 року в Гельсінкі Заключного акту наради з безпеки і співробітництва в Європі, який передбачав дотримання країнами-підписантами прав людини, в Україні у 1976 р. була заснована Українська Гельсінська група. Вона ставила перед собою завдання моніторингу стану дотримання прав людини в УРСР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – окремі аспекти соціально-економічного розвитку України в період «перебудови».
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «В Україні… понад мільйон осіб, винних у порушенні антиалкогольного законодавства, зазнали адміністративних стягнень», «У Закарпатті та в Криму знищили виноградники унікальних сортів...» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про процеси в період перебудови.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на знання основних дат, передбачених Програмою ЗНО. 28 червня 1996 р. Верховна Рада України ухвалила Конституцію України.
Відтак припинила свою дію Конституція 1978 р., до якої в 1991–1992 рр. були внесені зміни і доповнення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – літературні твори часів Київської Русі.
Ключові в джерелах словосполучення-маркери допомагають визначити відповідність між твором і його уривком.
Правильна відповідь: 1–Г 2–А 3–Б 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.)
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Вотчина – це спадкова земельна власність (землі, будівлі, інвентар) та пов’язане із нею право феодально залежних селян.
Фільварок – це велике багатогалузеве господарство, засноване на праці кріпосних селян та зорієнтоване на виробництво збіжжя на продаж.
Паланка – це адміністративно-територіальна одиниця, на які поділялися землі Вольностей Війська Запорозького.
Магістрат – це орган самоврядування в містах, що користувалися магдебурзьким правом.
Правильна відповідь: 1–Д 2–Б 3–А 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ–початку ХХ ст.
Завдання спрямоване перевірку сформованості знань про основні постаті історії України, передбачені Програмою ЗНО.
Сергій Васильківський – український живописець, автор пейзажів («Дніпровські плавні»), творів на історичну тематику («Козаки в степу»).
Семен Гулак-Артемовський – оперний співак, композитор, драматург, автор опери «Запорожець за Дунаєм».
Микола Садовський – актор, режисер, громадський діяч, засновник першого українського стаціонарного театру.
Агатангел Кримський – творець українського сходознавства, історик літератури, письменник, перекладач.
Правильна відповідь: 1–Д 2–Б 3–В 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки.
Прихід до влади гетьмана П. Скоропадського у квітні 1918 р. призвів до відновлення права приватної власності на землю, створення державного бюджету.
Другий зимовий похід Армії УНР 1921 р. став фактично завершенням збройної боротьби за незалежність України.
Брест-Литовський договір між УНР і державами Четверного союзу дав змогу відновити владу Українській Центральній Раді в умовах німецької і австро-угорської окупації.
Розгром військ П. Врангеля в Криму забезпечив припинення широкомасштабних бойових дій на території України.
Правильна відповідь: 1–Б 2–Д 3–В 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр. Україна в умовах десталінізації. Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО і вміння співвіднести їх з відповідними періодами історії.
Періоду Великої Вітчизняної війни (1941–1945 рр.) відповідають поняття Голокост, «новий порядок», рух Опору, колабораціонізм. На теперішній час поняття Велика Вітчизняна війна не використовується для позначення періоду, коли на українських землях точилася німецько-радянська війна, що була складовою Другої світової війни 1939–1945 рр.
Періоду післявоєнної відбудови (1945–1950-ті рр.) відповідають поняття «операція «Вісла», «ждановщина», «космополітизм», «лисенківщина».
Періоду десталінізації (1953-1964 рр.) відповідають поняття «відлига», «лібералізація», «раднаргоспи», «шістдесятники».
Періоду загострення кризи радянської системи (середина 1960-х – початок 1980-х рр.) відповідають поняття – «застій», «номенклатура», «дефіцит», «правозахисник».
Правильна відповідь: 1–Г 2–Д 3–А 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст. Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій культурного життя другої половини XVI – першої половини ХVII ст.
Утворення Києво-Могилянського колегіуму відбулося в 1632 р.
Заснування в Острозі слов’яно-греко-латинської школи відбулося в 1578 р.
Створення Пересопницького Євангелія – 1556–1557 рр.
Відновлення вищої православної ієрархії в Речі Посполитій – 1620 р.
Правильна відповідь: В Б Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичні документи.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери допомагають визначити, що подані такі уривки документів: Валуєвський циркуляр 1863 р. (маркер: «видання книг малоросійською мовою… припинити»), Маніфест 19 лютого 1861 р. (маркер: «кріпосні люди отримають повні права вільних сільських обивателів»); Маніфест 17 жовтня 1905 р. (маркери: «За рік після його оприлюднення... виходило майже 20 українських періодичних видань.», «поява газети “Хлібороб”… щоденної української газети “Громадська думка”»); Емський указ 1876 р. (маркери: «не допустити ввезення… будь-яких книг і брошур, що видаються за кордоном малоросійською говіркою», «припинити видання газети “Киевский телеграф”...»)
Правильна відповідь: Б А Г В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Україна в період загострення кризи радянської системи. Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій 1950-х – 1980-х років.
Заснування Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод відбулося в 1976 р.
Засудження культу особи Й. Сталіна на XX з’їзді КПРС відбулося в 1956 р.
Проведення Установчого з’їзду Народного руху України за перебудову – 1989 р.
Створення Л. Лук’яненком Української робітничо-селянської спілки мало місце в 1959 р.
Правильна відповідь: Б Г А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань і розуміння основних причин роздробленості Київської Русі.
Серед запропонованих варіантів відповідей правильними є:
- відсутність чіткого механізму спадкоємності великокнязівської влади.
- зміцнення вотчинного землеволодіння.
- етнічна неоднорідність населення держави.
Правильна відповідь: 2 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань і розуміння характерних рис становища західноукраїнських земель у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII – у першій половині ХІХ ст.
З-поміж запропонованих варіантів відповіді правильними є:
- посилення впливу німецької мови та культури.
- зміцнення статусу та авторитету греко-католицької церкви.
- домінування поляків і німців в органах влади.
Правильна відповідь: 1 4 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на визначення причинно-наслідкових зв’язків.
Наслідками впровадження в Україні нової економічної політики (1921–1928 рр.) були:
- зростання безробіття;
- періодичні хлібозаготівельні кризи;
- розширення мережі селянських збутових, споживчих кооперативів і кредитних товариств.
Правильна відповідь: 1 3 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних процесів державотворення в першій половині 1990-х років.
Серед запропонованих варіантів відповідей правильні відповіді є такими:
- визначено державні кордони, регламентовано режим і порядок їх охорони;
- створено власні Збройні сили, організовано органи безпеки та правопорядку;
- сформовано інститут громадянства, національну символіку визнано державною.
Правильна відповідь: 2 4 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра