ЗНО онлайн 2011 року з історії України – додаткова сесія
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Археологічна культура» – це група споріднених археологічних пам’яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки й розуміння процесів становлення людського суспільства, цивілізації.
Винайдення первісною людиною луку і стріл відбулося в період мезоліту й зумовлене змінами природно-кліматичних умов. У результаті завершення льодовикового періоду на території України повністю змінився рослинний і тваринний світ. Людині для забезпечення потреби в харчуванні необхідні були далекобійніші й точніші за спис знаряддя для полювання. Виготовлення стріл потребувало нових технологій оброблення каменю (мікролітів) і вміння поєднувати різні елементи й матеріали.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння працювати з візуальними джерелами.
На рисунку зображено реконструкцію античного міста Північного Причорномор’я – Ольвії (Агора й Центральний теменос – священий участок – Ольвії з храмами Аполона Дельфінія і Зевса в IV–III ст. до нашої ери. Реконструкція С. Д. Крижицького). На це вказують такі елементи реконструкції: зображення грецьких храмів і традиційних житлових будівель.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
У результаті Великого розселення слов’ян (V–VIІ ст.) вони оволоділи землями Балканського півострова під час Балканських війн із Візантією. Водночас слов’яни освоїли й терени на захід від річки Вісли й на схід і північ від річки Дніпро. Унаслідок цього слов’янська спільнота розділилася на три великі групи: південні, західні і східні слов’яни.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів, сформованості вміння здобувати інформацію з історичного джерела, застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, а також уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо), що дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – наслідки описаних подій.
Маркери в джерелі – «Вийшов [князь] зі священиками цесарициними і корсунськими на Дніпро», «зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду», «Діти ж не відходили од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили у воді, а священики, стоячи, молитви творили» – указують на хрещення киян князем Володимиром.
Хрещенню киян передувало руйнування язичницького капища за наказом князя Володимира: «І повелів він поскидати кумирів – тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому узвозу на ручай...».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання форм правління в Київській державі в ІХ–ХІІІ ст.
Правління Ярославичів (синів Ярослава Мудрого Ізяслава, Святослава і Всеволода) – це етап розвитку Київської Русі, на якому відбуался зміна централізованої монархії федеративною, коли державою колективно правила група найвпливовіших князів.
Перед смертю 1054 року Ярослав Мудрий, щоб уникнути боротьби за владу між своїми дітьми, склав заповіт, якиум запровадив систему престолонаслідування. В основу запропонованої Ярославом Мудрим нової системи правління і успадкування князівств було покладено принцип сеньйорату, тобто влади найстаршого в роді. Також він визначив п’ять стольних міст (Київ, Чернігів, Переяслав, Володимир-Волинський, Смоленськ).
У разі смерті одного з князів його місце посідав молодший, що зумовлювало переміщення усіх князів між визначеними стольними містами. Унаслідок цього, за задумом Ярослава, кожен князь мав можливість із часом стати великим князем київським у мирний спосіб.
Проте після смерті Ярослава три старші сини (Ізяслав, Святослав і Всеволод) позбавили влади молодших і почали правити спільно, утворивши тріумвірат, а згодом – дуумвірат. Тобто запропонована система правління не привела до уникнення боротьби за владу.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій, пов’язаних із діяльність князя Володимира Мономаха.
Навесні 1113 року помер Великий князь Святополк ІІ Ізяславич. Його побожна дружина за давньою традицією влаштувала роздачу добра князя із княжої скарбниці. Дари виявилися щедрими: удова намагалася якось залагодити досить неприємну історію із сіллю, якою князь спекулював у змові з лихварями.
Утім, щедрість мала протилежний результат. Кияни розцінили це як слабкість влади й, зібравшись на віче, вирішили запросити на київський престол Володимира Мономаха. Але той відмовився, пославшись на рішення Любецького з’їзду.
Тим часом озброєні кияни зупинили погром двору Святополкового тисяцького Путяти, а потім почали нищити квартали іноземців, особливо єврейських купців і лихварів. Налякані подіями, бояри й купці вдруге звернулися до Володимира Мономаха із проханням. Зрештою він погодився.
Тобто сходження князя Володимира Мономаха на великокнязівський стіл відбулося на запрошення міського віча під час повстання киян.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку картографічних умінь і знання здобутків правління князів.
На картосхемі позначено території земель-князівств, що утворилися на українських землях у ХІІ ст. На це вказує їхній перелік і певні географічні об’єкти (міста, річки).
Темним кольором позначено територію Галицько-Волинської держави, утвореної 1199 року в результаті приєднання волинським князем Романом Мстиславичем Галицького князівства.
Менш насиченим сірим кольором позначено Київське й Переяславське князівства, на які князь Роман Мстиславич поширив свою владу в 1202–1203 роках.
Тобто на картосхемі позначено Галицько-Волинську державу і залежні від неї князівства за правління Романа Мстиславовича.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять з історії України.
Закупи – категорія залежного населення в Русі-Україні, яка, отримавши позику (купу), мала відпрацювати її в господарстві кредитора.
Рядовичі – тимчасово залежні селяни, які укладали із землевласником договір (ряд) про найм, відповідно до якого працювали в його господарстві.
Холопи – особи (фактично раби), що перебували в повній власності землевласника.
Тобто закупами, рядовичами, холопами в Київській Русі називали категорії залежного населення.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Книжкова мініатюра» – це кольоровий малюнок, що прикрашав, ілюстрував і доповнював рукописний текст на його берегах або між рядками.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати поняття і терміни з історії України.
Магдебурзьке право – норми права, за якими міста звільняли від урядування і суду великих землевласників (приватні міста) або підпорядкування центральній адміністрації (державні міста) і створювали в них органи місцевого самоврядування. Виникло в ХІІІ ст. в німецькому місті Магдебурзі. На українських землях існувало в ХІV–ХІХ ст.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку розуміння соціальних процесів на українських землях у складі Речі Посполитої.
У варіантах відповідей зазначено чотири основні стани українського суспільства: привілейований – шляхта, напівпривілейований – міщанство й частково козацтво (реєстрове), непривілейований – селянство.
Під час укладення Люблінської унії українська шляхта прагнула здобути такі самі права і привілеї, як і польська, що й було реалізовано умовами унії. Відповідно українська шляхта юридично стала одним цілим із польською і литовською шляхтами, що й створило умови для її полонізації й окатоличення.
Українська шляхта стала активним учасником політичного життя в умовах шляхетської демократії, переймала звичаї і традиції польської шляхти. Натомість права українських міщан, козаків і селян були дискриміновані.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половина ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів розвитку культурного життя в Україні ХVІІ ст. і вміння визначати об’єкт за візуальними історичними джерелами.
На фото зображено вертеп – традиційний український пересувний ляльковий театр, де ставили п’єси релігійної і світської тематики.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половина ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Покозачення» у другій половині XVI – першій половині XVII ст. – це перехід селян до козацького стану, що був спробою звільнитися від панщини й дістати право вільно працювати на власній землі.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат і подій з історії України.
Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої під проводом Богдана Хмельницького тривала протягом 1648–1657 років.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку картографічних умінь і знання умов основних міжнародних договорів, що визначали межі Козацької держави.
Згідно з умовами Білоцерківського договору (1651 р.) територія Війська Запорозького була обмежена територією Київського воєводства Речі Посполитої.
Розглянувши позначені обриси територій, можна визначити, що територію Війська Запорозького 1651 року позначено на картосхемі Г. На це вказують географічні об’єкти (Київ – центр воєводства, Чигирин – гетьманська резиденція, Біла Церква, Миргород, Микитинська Січ). Інші центри воєводств були за межами окресленої території – Чернігів, Брацлав, які входили до складу Козацької держави за попереднім Зборівським договором.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії визначних постатей з історії України.
Наведена характеристика відповідає фактам біографії кошового отамана Запорозької Січі Івана Сірка.
Іван Сірко (початок ХVІІ ст. – 1680 р.) був одним із найвідоміших отаманів Запорозької Січі другої половини ХVІІ ст. Прикметним є те, що запорожці обирали його кошовим щонайменше 15 разів. Іван Сірко був видатним полководцем, здійснив понад 60 переможних битв проти військ Османської імперії, Кримського ханства й ногайських орд. Зокрема під керівництвом Івана Сірка запорожці звільнили понад 100 тисяч бранців.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ ст.
Від другої половини XVI ст. на теренах, де сходилися кордони Речі Посполитої, Московської держави і Кримського ханства, розгорнувся активний процес колонізації. У XVII ст. він набув значних розмірів. Основну роль у колонізації відігравали українські селяни й козаки з Лівобережної і Правобережної України. Переселенський рух привів до виникнення історико-географічної області
На той час переселенців називали «викотці». Це люди, які рвали всі свої зв’язки з колишнім місцем перебування і йшли на незаселені території. Богдан Хмельницький негативно ставився до цього переселенського руху й навіть намагався повернути їх назад.
Формально ці землі належали московському царю, але фактично були нічийними. Засновані на нових землях поселення звільняли від податків, і тому називали слободами (звідси й назва Слобідська Україна). Права українських поселенців закріплювали царськими жалуваними грамотами. Визнання поселенцями влади царя полягало у складанні присяги. Одночасно Слобожанщину заселяли московські служилі люди, які перебували під урядованням царських воєвод.
У 1638 році сюди переселилися учасники козацького повстання на чолі з Яковом Острянином (вони оселилися в місті Чугуєві). У 1652 році велика група селян і козаків Чернігівського й Ніжинського полків на чолі з Іваном Дзиковським збудувала фортецю Острогозьк, а переселенці з містечка Ставищі Білоцерківського полку на чолі з Герасимом Кондратьєвим заснували поселення Суми. У 1654 році на городищі, де зливалися річки Лопань і Харків, було закладено місто Харків. Подібну історію заснування мали й такі міста, як Салтів, Мерефа, Охтирка, Балаклея, Ізюм тощо. Водночас із містами виникали й нові села.
У 1657–1659 роках царський уряд сформував з українських переселенців козацькі слобідські полки: Острогозький (Рибинський), Охтирський, Сумський, Харківський. У 1685 році було створено Ізюмський полк. Полки були як військовими козацькими підрозділами, так й адміністративно-територіальними одиницями.
Масове переселення на Слобожанщину української людності відбувалося у другій половині ХVІІ ст. і пов’язане з добою Руїни. Наприкінці ХVІІ ст. на Слобожанщині вже налічували 232 населені пункти (у 1657 році – 64), де жило близько 250 тис. людей, серед яких більшість (80 %) становили українці.
Тобто для колонізації Слобідської України у другій половині XVII ст. була характерною нова хвиля переселенців із Правобережної і Лівобережної України, пов’язана зі складними суспільно-політичними обставинами доби Руїни.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту Конституції Пилипа Орлика і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – уривок Конституції Пилипа Орлика.
Маркери у джерелі 1 – «жалуючи підданих своїх, малоросійський народ», «при гетьмані в Глухові для управління… бути колегії» – стосуються указу царя Петра І 1722 року про заснування першої Малоросійської колегії. Тобто цей варіант відповіді не задовольняє умову завдання.
Маркери у джерелі 2 – «У гетьманській резиденції тричі на рік має збиратися Генеральна Рада», «Між Радами Україною правитиме гетьман з генеральною старшиною» – указують на положення «Пактів і Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» (1710 рік) Пилипа Орлика. Відповідь задовольняє умову завдання.
Маркери у джерелі 3 – «Посли, які здавна до Війська Запорозького приходять, гетьману приймати та про це царську величність повідомляти», «З турецьким султаном і польським королем без указу царської величності зносин не мати» – указують на договірні статті між Військом Запорозьким і Московським царством. Відповідь задовольняє умову завдання.
Маркери у джерелі 4 – «Іван Мазепа, законний князь України, ...не може бути позбавлений влади у цьому князівстві до його смерті», «стани України зберігатимуть всі вольності згідно зі своїми правами» – указують на домовленості між гетьманом Іваном Мазепою і шведським королем Карлом ХІІ. Відповідь задовольняє умову завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА Українські землі у другій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України.
У Другому поділі Речі Посполитої 1793 року брали участь Російська імперія і королівство Пруссія. У результаті поділу до складу Російської імперії було включено Київщину, Східну Волинь, Поділля, Брацлавщину.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання соціально-економічного розвитку українських земель у складі Російської імперії в першій половині ХІХ ст.
Відкриття зазначених навчальних закладів, які мали сприяти підготовці фахівців для різних галузей господарства (про це свідчать назви закладів), було зумовлено розвитком господарства і зрослим попитом на кваліфіковані кадри попри те, що в Росії на той час панували кріпосницькі відносини. Промислова революція, яка розгорталася в Європі, активно впливала й на Росію.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності Головної руської ради (ГРР) під час революції 1848–1849 років в Австрійській імперії.
Зокрема 9 червня 1848 року ГРР звернулася до імператора Австрії з проханням поділу Галичини на польську й українську частини з двома адміністраціями у зв’язку з поглибленням суперечностей із поляками, які відверто ігнорували права українців.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання причини реформ 1860–1870-х років у Російській імперії і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Реформи 1860–1870-х років були зумовлені стрімким відставання Російської імперії від провідних держав Європи й формуванням у російському суспільстві негативного сприйняття кріпосницьких відносин. Поразка в Кримській війні чітко висвітлила проблеми Росії, перед якою постала загроза не лише міжнародної ізоляції, а й могутнього соціального вибуху, передовсім на українських землях (селянські рухи «Київська козаччина», «У Таврію по волю»).
Поразка у Кримській війні також спонукала уряд Російської імперії скасувати кріпацтво й стати на шлях глибоких соціальних реформ.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей економічного розвитку Наддніпрянської України у другій половині ХІХ ст., уміння робити узагальнювальні висновки.
Реформи 60–70-х років XIX ст. позитивно вплинули на соціально-економічний розвиток суспільства, сприяли розвитку ринкових відносин у сільському господарстві і промисловості. Однак вони не змінили основ політичного устрою – Росія залишалася абсолютною монархією із жорстоким політичним режимом.
У промисловості реформи сприяли завершенню промислового перевороту. Розвивалися вугільна (Донбас), залізорудна (Кривий Ріг), металургійна (Олександрівськ, Катеринослав, Юзівка), машинобудівна (Харків, Луганськ, Миколаїв), цукрова (Правобережжя) галузі. Сформовано два центри важкої промисловості – Донецький басейн і Дніпровський промисловий район. Пожвавилися інвестиції іноземного капіталу (англійського, французького, німецького, бельгійського тощо) у промисловість.
На початку ХХ ст. на Україну припадало 70 % загальноімперського видобутку вугілля, майже 50 % виплавленого чавуну і сталі, 90 % виробництва цукру.
Тож наприкінці ХІХ ст. промисловість Наддніпрянської України стала основною вугільно-металургійною базою Російської імперії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
Представників мовно-літературної і суспільно-політичної течії другої половини XIX ст. на Галичині, Буковині й Закарпатті, які виступали за національно-культурну єдність із російським народом і російською державою, називали москвофілами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА Західноукраїнські землі у складі Австро-Угорської імперії в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії основних постатей з історії України.
Фундатором вітчизняної системи фізичного виховання, одним з організаторів молодіжного спортивного руху в Галичині, головою товариства «Сокіл-Батько» у 1908–1914 роках був Іван Боберський.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Російської революції 1905–1907 років і їхнього впливу на український національно-визвольний рух. Також завдання скеровано на перевірку вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, що дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – здобутки українського національно-визвольного руху.
Маркери в джерелі – «За рік після його оприлюднення діяло 15 українських видавництв і виходило майже 20 українських періодичних видань», «газета “Хлібороб”» у Лубнах», «першої щоденної української газети “Громадська думка” у Києві» – указують на 1906 рік і видання, які виходили друком завдяки діяльності мецената й політичного діяча Євгена Чикаленка.
Такий вплив на український національно-визвольний рух справив «Маніфест…» імператора Миколи ІІ від 17 жовтня 1905 року, який під тиском революції, розпочатої 1905 року, декларував «дарування народу» демократичних прав.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України у другій половини ХІХ – на початку ХХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту діяльності родин українських підприємців-цукрозаводчиків.
Значну частку своїх доходів вони направляли на меценатську діяльність, підтримуючи і створюючи сприятливі умови для розвитку української культури.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні.
Завдання скеровано на перевірку знання політики європейських держав щодо українських земель напередодні Першої світової війни і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, що дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика конкретної держави.
Маркери в джерелі – «наша головна мета в цій війні полягає у довготривалому ослабленні Росії», «ми приступимо до створення незалежної від Росії Української держави», «.., ми будемо підтримувати діяльність Союзу визволення України»» – чітко вказують на стратегічні наміри Австро-Угорщини та загалом Четвертного союзу, який був противником країн Антанти (Росія, Англія, Франція та держави, що до них приєдналися).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту І Універсалу УЦР, а також уміння застосовувати їх.
Зокрема в Універсалі зазначено: «Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй Землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають – вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні Українські Збори (Сейм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори». А далі наголошено, що Центральна Рада буде «творити новий лад вільної автономної України».
Тобто гасло українського національно-визвольного руху, яке відповідає змісту Першого Універсалу Української Центральної Ради (УЦР), – «Автономію Україні!»
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії видатних постатей з історії України.
Наведені факти є фактами біографії Сергія Єфремова.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат і подій з історії України.
22 січня 1919 року на Софійському майдані в Києві урочисто проголошено возз’єднання УНР і ЗУНР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання змісту міжнародних договорів щодо українських земель і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, а також уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова і словосполучення, що дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – міжнародний договір.
Маркери у джерелі – «був великою поразкою української дипломатії та гробом самостійності Української держави в новітніх часах», «Польща і більшовицька Росія поділились українськими землями, як в Андрусові в 1667 році» –указують на умови Ризького мирного договору між радянськими республіками й Польщею.
Згідно з умовами договору було визначено лінію кордону між державами: до Польщі відходили західноукраїнські (Східна Галичина, Західна Волинь, Західне Поділля, Холмщина, Підляшшя) і західнобілоруські землі; «Росія і Україна відмовляються від усяких прав і претензій на землі, розташовані на захід від кордону... Зі свого боку Польща відмовлялася на користь України й Білорусії від усяких прав і претензій на землі, розташовані на схід від цього кордону».
Анрусівський договір (перемир’я) 1667 року був першим міжнародним договором, за яким сусідні держави ділили між собою територію української держави. За Ризьким договором лінія поділу території Української держави проходила не по Дніпру, а значно західніше.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Однією із причин переходу 1921 року більшовиків до нової економічної політики було піднесення масового селянського повстанського руху проти політики «воєнного комунізму». На території України селянський рух окрім соціального змісту все виразніше почав набирати рис національно-визвольного. Активно діяли повстанські загони на чолі з Нестором Махном, тривало існування Холодноярської республіки (1918–1922 роки), діяли десятки менших повстанських загонів. За межами України вирували могутні Тамбовське («Антоновщина») і Сибірське селянські повстання, повстання на Балтійському флоті (Кронштадське повстання) тощо.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Кореніза́ція» – політика залучення представників корінного населення радянських республік й автономій до місцевого керівництва й надання офіційного (а інколи й панівного) статусу їхнім національним мовам для утвердження радянської влади і створення для неї національного підґрунтя.
Започатковану рішенням XII з’їзду РКП(б) у квітні 1923 року «коренізацію» формально реалізовували до 1938 року, фактично до початку 1930-х років. В УСРР її проводили у формі українізації.
«Коренізація» сприяла збільшенню представництва українців в органах влади, культури, освіти, державних установ; розширенню сфери застосування української мови в суспільстві; пробудженню інтересу до української культури.
Головними провідниками цієї політики в УСРР були Олександр Шумський і Микола Скрипник. Самогубство останнього вважають завершенням реалізації політики українізації. Більшість національних кадрів і митців, які проявили себе в 1920-ті роки, були репресовані сталінським режимом.
Тобто в результаті здійснення в Україні в 1920–1930-х роках політики «коренізації» було збільшено частку українців у керівних кадрах республіканського партійно-радянського апарату.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку сформованості умінь отримувати інформацію з візуального джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, а також уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – зміст агітаційно-пропагандистських плакатів.
Маркерами в джерелі є образи (робітник, ДніпроГЕС), гасло «Дніпрельстан збудовано», слова Сталіна («Немає таких фортець, які б більшовики не могли б здобути») – указують на «здобутки» радянської модернізації України – будівництво найбільшої в Європі гідроелектростанції, яку було запущено 1932 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вмінь здобувати інформацію з візуального джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, а також уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – наслідки описаних подій.
Маркерами в джерелі є речення «Терор був настільки загальним і настільки «скорострільним», що законні органи влади розпалися», «Безпрецедентний удар по політичному керівництву означав повну руйнацію української партії», які вказують на масштаби й наслідки сталінського терору в Україні, який Роберт Конквест назвав «Великим».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західна Україна в 1921–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання подій, пов’язаних з існуванням Карпатської України.
В умовах розпаду й ліквідації Чехо-Словаччини українці Закарпаття 15 березня 1939 року проголосили незалежність Карпатської України. Та молода держава відразу зазнала агресії Угорщини. Ще в ніч із 13 на 14 березня 1939 року 40-тисячне угорське військо розпочало наступ. Йому молода держава змогла протиставити лише дві тисячі бійців «Карпатської Січі». Завдяки їхньому героїчному опору було створено умови для українського народу вкотре заявити про своє прагнення самостійного життя. Сили були нерівними, Карпатську Україну загарбала Угорщина. Президент Августин Волошин й уряд мусили емігрувати.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
30 червня 1941 року, скориставшись поразкою Червоної армії в боях із німецькими військами, у Львові представники ОУН (Б) проголосили Акт про відновлення Української держави. Також було створено уряд на чолі з Ярославом Стецьком. Проте керівництво нацистської Німеччини поставилося негативно до цього Акта. Прокотилася хвиля арештів лідерів і членів ОУН. Однак лідери ОУН не відмовилися від Акта.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 років).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
Рух Опору – національно-визвольний рух народів, окупованих Німеччиною і її союзниками в роки Другої світової війни. Боротьба набирала різних форм – від духовного опору до збройної боротьби. А його протилежністю є співпраця з ворогом.
Колабораціонізм – явище, яке притаманне періоду Другої світової війни, співробітництво урядів, окремих осіб з окупантами.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вмінь здобувати інформацію з візуального джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – зміст агітаційно-пропагандистських плакатів.
Маркерами у джерелі є образи (радянський солдат, карта УРСР) і гасло «Україна вільна!», які вказують на події 1944 року, коли в результаті Карпатсько-Ужгородської операції було завершено вигнання німецьких окупантів і їхніх союзників із території УРСР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 років).
Завдання скеровано на перевірку знання про причини набуття УРСР членства в ООН.
Наприкінці Другої світової війни Україна знову вийшла на зовнішньополітичну арену. Проте як складова частина Радянського Союзу вона не мала змоги здійснювати самостійну зовнішню політику.
27 січня 1944 року на пленумі ЦК ВКП(б) було прийнято рішення про розширення прав союзних республік у сфері міжнародних відносин, X сесія Верховної Ради СРСР (28 січня – 1 лютого 1944 року) прийняла закон про перетворення Наркомату закордонних справ із загальносоюзного на союзно-республіканський. А в березні 1944 року Верховна Рада УРСР прийняла закон про утворення Народного комісаріату закордонних справ республіки. Його першим керівником став письменник Олександр Корнійчук, а згодом Дмитро Мануїльський. Також було створено Народний комісаріат оборони УРСР, який очолив Василь Герасименко.
Зважившись на такий крок, сталінське керівництво мало далекосяжну мету:
- позціонувати приєднання західних областей України й Білорусії як акт возз’єднання територій, населених представниками одного етносу;
- збільшити кількість своїх представників в Організації Об’єднаних Націй, переговори про створення якої активно проводили наприкінці війни.
У серпні 1944 року на конференції в Думбартон-Оксі (США) під час обговорення проєкту майбутньої Організації Об’єднаних Націй радянський представник Андрій Громико вніс пропозицію вважати 15 радянських республік членами-засновницями організації. Хоча цю пропозицію було відхилено, сталінське керівництво не полишало цієї ідеї. На Кримській конференції в лютому 1945 року США й Велика Британія зобов’язалися підтримати пропозицію радянського уряду щодо прийняття УРСР і БРСР у члени ООН. Саме ці республіки найбільш постраждали від війни й зробили вагомий внесок у перемогу над нацизмом.
Українська делегація прибула до Сан-Франциско на установчу конференцію ООН 6 травня 1945 року й активно долучилася до роботи. Дмитро Мануїльський очолив комітет із підготовки тексту преамбули (вступу) і першого розділу Статуту ООН «Цілі і принципи діяльності Організації».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – на початку 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст. У цьому завданні потрібно проаналізувати всі джерела й визначити, яке з них відповідає змісту.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – прояв «ждановщини».
Маркерами у джерелі А є речення «Розпочалася робота з ліквідації неписьменності, посилюється пропагандистська робота серед населення. Використовуючи друковане слово, наша більшовицька партія формує свідомість радянської людини», яке вказує на події 1920-х років – упроваджували заходи лікнепу (ліквідації неписьменності). Це джерело не відповідає умові завдання.
Маркерами у джерелі Б є речення «Зворотною стороною буржуазного націоналізму є безрідний космополітизм, який проявляється в плазуванні та низькопоклонстві перед іноземщиною. Безрідний космополітизм є зброєю в боротьбі проти соціалізму», які вказують на прояви політики «ждановщини» – прагнення влади встановити ідеологічний контроль над суспільством, нав’язати йому завуальовані гасла антисемітизму. Це джерело відповідає умові завдання.
Маркерами в джерелі В є речення – «Опір набув великого поширення. Зброя, що залишилася з воєнних часів, стала умовою для розгортання селянської партизанської війни. Партизанські загони швидко розгорталися в лісостеповій зоні суцільної колективізації». Вони вказують на події кінця 1920-х – початку 1930-х років, коли розгортався опір суцільній колективізації. Це джерело не відповідає умові завдання.
Маркерами у джерелі Г є речення «Провести широку роз’яснювальну роботу серед широких верств населення стосовно доцільності ліквідації так званої "Української автокефальної православної церкви" як осередку відвертої петлюрівщини». Вони вказують на на події кінця 1920-х років, коли розгорнулася пропагандистська кампанія з ліквідації УАПЦ. Була ліквідована в 1930 року. Це джерело не відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України й уміння їх застосовувати.
Раднаргоспи – ради народного господарства, державні органи, який здійснювали керування галузями господарства в межах економічних адміністративних районів СРСР у 1957–1965 роках.
В основу формування раднаргоспів було покладено принцип децентралізації керування. На території УРСР спочатку було створено 11 раднаргоспів, потім їхню кількість збільшено до 14, а згодом зменшено до 7. Раднаргоспи мали ліквідувати суперечність між галузевими й територіальними інтересами.
Раднаргоспи загалом поліпшили керування економікою регіонів, але виявилися неспроможними розв’язати міжгалузеві проблеми. Після їхньої ліквідації економіка повернулася до галузевого принципу керування.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання етапів розвитку дисидентського руху в Україні, його особливостей.
Для українського дисидентського руху середини 1950-х – початку 1960-х років було характерним організаційне становлення (гуртки, спілки, об’єднання), прагнення досягти мети конституційними методами (агітаційно-пропагандистські акції). Дисидентський рух розвивався в умовах лібералізації суспільно-політичного життя, розвінчання «культу особи» Йосипа Сталіна.
Значна частина дисидентів сповідувала націонал-комуністичні ідеї, сподівалася на мирну трансформацію СРСР. У цей час виникла одна з перших дисиденських організацій, що залишила помітний слід у русі – Українська робітничо-селянська спілка (УРСС).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних історичних понять, термінів і вміння застосовувати їх.
Екстенсивний розвиток економіки – це спосіб збільшення обсягів виробництва внаслідок кількісного приросту таких чинників, як трудові ресурси, фінанси, машини, верстати, устаткування, сировина.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії історичних постатей з історії України.
Наведені факти біографії належать В’ячеславу Чорноволу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат і подій з історії України.
24 серпня 1991 року Верховна Рада УРСР ухвалила Акт проголошення незалежності України.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат і подій з історії України.
1037 року за літописним переказом завершено спорудження Софійського собору в Києві.
У 1056–1057 роках створено Остромирове Євангеліє.
1113 року завершено укладення Нестором першої редакції «Повісті минулих літ».
1187 рік –і дата створення «Слова о полку Ігоревім».
Правильна відповідь – 1 Б, 2 В, 3 А, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку картографічних умінь і знання історико-географічних регіонів України, що сформувалися в Козацьку добу.
За результатами аналізу географічних об’єктів (назви річок, міст, держав) можна визначити, що Слобідську Україну позначено на картосхемі буквою Г (міста Суми, Харків, Ізюм, Острогозьк), Поділля – А (міста Кам’янець, Брацлав), Лівобережну Україну – В (річка Дніпро, міста Полтава, Чернігів), Запоріжжя – Д (річка Дніпро, Чортомлицька Січ).
Правильна відповідь – 1 Г, 2 А, 3 В, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України у другій половини ХІХ – на початку ХХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії визначних постатей з історії України, а також творчого доробку діячів української культури.
Михайло Коцюбинський – один із творців жанру соціально-психологічної новели («На камені», «Лялечка», «Intermezzo»), майстер інтерпретації фольклорно-етнографічного матеріалу («Тіні забутих предків»).
Іван Карпенко-Карий – драматург-новатор, майстер соціально-побутової («Бурлака»), соціально-психологічної («Безталанна») драми , соціальної комедії («Хазяїн»), історичної трагедії («Сава Чалий»).
Василь Стефаник – новеліст, майстер відтворення найтонших душевних почуттів людини, художнього осмислення її психіки («Новина»), страждань і сум’яття особистості («Марія», «Камінний хрест»).
Михайло Старицький – автор поетичних образів України («Швачка», «Весна»), драматург, творець жанру історичної віршової драми («Маруся Богуславка», «Богдан Хмельницький», «Остання ніч»).
Правильна відповідь – 1 Д, 2 В, 3 Б, 4 А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки). Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки). Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України й уміння утворювати логічні пари.
Періоду Української революції (1917–1918 роки) відповідають поняття українізація армії, самостійники, Універсали Української Центральної Ради, Генеральний секретаріат, Народний секретаріат.
Періоду «Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1920 роки)» відповідають поняття: гетьманат, Директорія, Акт злуки, Українська Галицька армія, воєнний комунізм.
Періоду «Україна в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки)» відповідають поняття продподаток, українізація, автокефальна церква, політичні процеси, ВАПЛІТЕ.
Періоду «Радянська модернізація України (1929–1938 роки)» відповідають поняття форсована індустріалізація, колективізація, закон про п’ять колосків, голодомор, розстріляне відродження.
Правильна відповідь – 1 В, 2 Д, 3 Г, 4 Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій створення правових кодексів Київської держави (Русі-України).
Під час виконання завдання стануть у пригоді знання послідовності правління князів: Володимир Великий, Ярослав Мудрий, його сини, Володимир Мономах.
«Закон земляний» Володимира Великого – усне звичаєве право.
«Найдавнішу Правду» Ярослава Мудрого ймовірно вперше оприлюднено 1016 або 1019 року. Також використовують назву «Руська Правда».
«Правда Ярославичів» – збірник законів, яким доповнено «Найдавнішу Правду» («Руську Правду»), ухвалений синами Ярослава Мудрого Ізяславом, Святославом і Всеволодом 1072 року на Вишгородському з’їзді князів.
«Устав» Володимира Мономаха – доповнення до «Руської Правди», які було прийнято 1113 року після запрошення князя на київський стіл.
Правильна відповідь – Г А В Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. і знання основних дат з історії України.
Польсько-український Білоцерківський договір було укладено 1651 року.
Українсько-московські «Березневі статті» було укладено 1654 року.
Польсько-український Зборівський договір було укладено 1649 року.
Польсько-московське Віленське перемир’я було укладено 1656 року.
Правильна відповідь – В А Б Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій.
Заснування в Києві Кирило-Мефодіївського братства – 1845 рік.
Утворення у Львові культурно-просвітницького гуртка «Руська трійця» – 1833 рік.
Виникнення в Києві, Чернігові, Одесі, Харкові громад – напівлегальних об’єднань української інтелігенції – кінець 1850-х – початок 1860-х років.
Утворення у Львові Русько-української радикальної партії – першої української політичної партії – 1890 рік.
Правильна відповідь – Б А В Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки). Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій дисидентського руху в УРСР.
Створення Левком Лук’яненком Української робітничо-селянської спілки – 1959 рік.
Початок випуску Вячеславом Чорноволом «самвидавського» журналу «Український вісник» – 1970 рік.
Заснування Миколою Руденком Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод – 1976 рік.
Поява праці Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?» – 1965 рік.
Правильна відповідь – А Г Б В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяльність Ярослава Мудрого.
Маркери в джерелі 1 – «Хозари вийшли супроти нього з каганом», «одолів він хозар і город їхній столицю Ітіль, і город Білу Вежу взяв» – указують на діяльність князя Святослава. Тобто це джерело не відповідає умові завдання.
Маркери у джерелі 2 – «Зібрав він воїнів і прийшов до Києва, і вчинив мир із братом своїм Мстиславом», «розділили вони по Дніпру Руську землю», «перестала усобиця в землі Руській» – указують на діяльність князя Ярослава, на час його утвердження на київському столі. Тобто це джерело відповідає умові завдання.
Маркери у джерелі 3 – «Коли ж побачив, що церкву завершено, він помолився богу, говорячи: «Осе даю церкві сій, святій Богородиці, од маєтності своєї десяту частину» – указують на діяльність князя Володимира. У 989–996 роках за його наказом було зведено церкву Успіння Пресвято́ї Богоро́диці, яка також має назву Десятинної. Це джерело не відповідає умові завдання.
Маркери у джерелі 4 – «Тепер поручаю я, – замість себе, – стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу, …нехай він вам буде замість мене… А Святославу даю Чернігів, а Всеволоду – Переяслав» – указують на заповіт князя Ярослава Мудрого. Тож це джерело відповідає умові завдання.
Маркери у джерелі 5 – «повелів він поскидати кумирів», «Перуна ж повелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому узвозу на ручай» – указують на події, що передували хрещенню за наказом князя Володимира киян. Тобто це джерело не відповідає умові завдання.
Маркери у джерелі 6 – «Виступив тоді він із города, приготував до бою дружину.», «Зійшлися вони на місці, де ото нині свята Софія стоїть, митрополія руська. І сталася січа люта, і ледве одолів він печенігів під вечір» – указують на похід Ярослава на Святополка й початок його князювання в Києві. Тобто це джерело відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – 2, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.). Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій національно-культурного життя України, що відбулися у другій половині XVI – першій половині XVII ст.:
- укладення 1596 року Берестейської церковної унії;
- відновлення 1620 року в Речі Посполитій вищої православної ієрархії на чолі з митрополитом Йосипом Борецьким;
- створення 1576 року в Острозі першої на українських землях слов’яно-греко-латинської школи.
Правильна відповідь – 1, 3, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 року.
Завдання скеровано на перевірку знання і розуміння наслідків індустріалізації, здійснюваної в Україні наприкінці 1920 – у 1930-х роках.
Індустріалізація – процес створення великого машинного виробництва в основних галузях господарства, передусім у промисловості як основі економіки. Перехід на цій основі від аграрного до індустріального суспільства. В УРСР, як і загалом в СРСР, індустріалізація відбувалася форсованими темпами, мала імпортозамінний характер і передбачала створення могутнього воєнно-промислового комплексу.
Тому з-поміж наведених правильними відповідями є:
- загальне одержавлення засобів виробництва, створення мілітаризованої економіки командного типу;
- потужна урбанізація, швидке формування фабрично-заводського робітничого класу;
- домінування виробництва засобів виробництва, поглиблення підпорядкованості економіки республіки союзному центру.
Правильна відповідь – 2, 4, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання змісту нацистського окупаційного режиму, що панував на території УРСР у 1941–1944 роках і дістав назву «Новий порядок».
Запроваджений на загарбаних територіях для нещадного експлуатування матеріальних і людських ресурсів. Відзначався особливою жорстокістю і масовими знищеннями мирних громадян.
Відповідно з-поміж наведених правильними відповідями є:
- тотальний терор, масове знищення місцевого цивільного населення, військовополонених;
- жорстке експлуатування населення й економічне пограбування (вивезення сировини, продовольства, матеріальних цінностей);
- примусове вивезення на господарські роботи в Німеччину місцевого працездатного населення.
Правильна відповідь – 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра