ЗНО онлайн 2012 року з історії України – додаткова сесія
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання характеристики періодів стародавньої історії України, зокрема мезоліту.
Вид занять привласнювального господарства, що набув поширення в мезоліті, – рибальство.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема, картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання з огляду на її зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- визначити й узагальнити інформацію, наведену на карті з погляду поставленого запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним із наведених варіантів відповіді.
На картосхемі зображено територію розселення племен Трипільської культури. На це вказують окреслені території (Правобережжя, Поділля, Молдавія і частина Румунії) і назви місць найбільших пам’яток культури (Майданецьке, Тальянка тощо).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – наслідки описаних подій.
Маркери – «І прийшли до гір Київських… Олег», «князюють тут Аскольд і Дір», «Заховав він одних воїв у човнах, інших залишив позаду, а сам підійшов до гір, несучи малого Ігоря» – указують на події 882 року, коли Київ був захоплений князем Олегом. Наслідком цих подій стало встановлення в Києві нової династії Рюриковичів. Її першим представником став князь Ігор, ім’ям якого і прикривав свої дії князь Олег.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання з огляду на її зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- визначити й узагальнити інформацію, наведену на карті з погляду поставленого запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним із наведених варіантів відповіді.
На картосхемі зображено територію Київської держави Русі-України в період князювання Володимира Великого і Ярослава Мудрого. На це вказують обриси території Русі й заштриховані приєднані території племен волинян і білих хорватів, чуді, а також Червенських міст (Червень, Белз, Перемишль). Додатково на правильну відповідь вказують і стрілки, якими позначено походи, зокрема на Херсонес (Корсунь).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Ченцем Нестором «Повість минулих літ» було укладено 1113 року.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Галицько-Волинська держава. Монгольська навала.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності князів Галицько-Волинської держави і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – постать галицько-волинського князя.
Маркери – «став розмножати число латинників і їх віру...принаджував з різних країв католицьких священиків і богословів», «бажаючи защепити їхню віру в русинів» – указують на оцінку діяльності князя Юрія ІІ Болеслава, якому судилося стати останнім правителем Галицько-Волинської держави й останнім із династії Романовичів.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знань основних понять і термінів з історії України.
Бояри – панівний (поряд із князями) прошарок людності Київської Русі й середньовічної України.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати основні поняття з історії України.
Магдебурзьке право – норми права, за якими міста звільняли від керування і суду великих землевласників (приватні міста) або підпорядкування центральній адміністрації (державні міста) і створювали органи місцевого самоврядування. Виникло в ХІІІ ст. в німецькому місті Магдебурзі. На українських землях існувало з ХІV–ХІХ ст.
Тобто магдебурзьке право сприяло захисту населення міст від сваволі великих землевласників.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Галицько-Волинська держава. Монгольська навала. Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання процесу загибелі Галицько-Волинської держави і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – постать галицько-волинського князя.
Маркери – «опір полякам завдало лише одне місто, Холм», «інші ж міста... не були укріплені і тому були зайняті Казимиром без бою» – указують на загарбання Галичини польським королем Казимиром ІІІ Великим, що започаткувало тривалу збройну боротьбу й поділ галицько-волинської спадщини між Польщею і Литвою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема, картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання з огляду на її зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- визначити й узагальнити інформацію, наведену на карті з погляду поставленого запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним із наведених варіантів відповіді.
На картосхемі зображено зміни підпорядкування українських земель у результаті укладення Люблінської унії 1569 року. На це вказують заштриховані території чотирьох воєводств (Київського, Волинського, Брацлавського й Підляського), які згідно з умовами унії переходили в підпорядкування Польського королівства.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання «героїчної доби» українського козацтва.
У першій третині ХVІІ ст. запорозькі козаки здійснювали відчайдушні походи Чорним морем, нападали на прибережні фортеці османів із метою воєнної виправи, пограбування і звільнення бранців. Зрештою ці походи призвели до Хотинської війни між Османською імперією і Річчю Посполитою. У вирішальній битві під Хотином 1621 року козацько-польське військо завдало поразки османам.
Тобто морські походи запорозьких козаків на початку XVII ст. загострювали стосунки Речі Посполитої з Османською імперією.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних битв Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини ХVІІ ст.
Перша переможна битва козацького війська в союзі з кримськими татарами в ході війни відбулася у квітні-травні 1648 року на Жовтих Водах.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання подій Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – постать великого київського князя.
Маркери – «гетьман Богдан Хмельницький, … поєднавши свої війська з угорцем Ракочієм, послав до Польської держави наказного гетьмана Антіна Ждановича, і Богуна… для спустошення» – указують на спільні дії Трансільванії, Швеції і Війська Запорозького проти Речі Посполитої 1657 року. Приєднання козаків до союзу Швеції і Трансільванії було зумовлене підписанням між Московією і Річчю Посполитою Віленського перемир’я (1656 рік) без участі представників гетьмана Богдана Хмельницького й без урахування інтересів Війська Запорозького.
Гетьман Б. Хмельницький уважав себе вільним від зобов’язань «Березневих статей» між Москвовією і Гетьманщиною.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання умов основних міждержавних договорів в історії України.
Відповідно до умов Андрусівського перемир’я (1667 рік) Запорозька Січ була підпорядкована московському царю і польському королю. А в реальності проводила самостійну зовнішню політику, яка доволі часто йшли в розріз із політикою гетьманів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті рр. ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання наслідків Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.
Війна привела до серйозних соціальних зрушень. Було знищено магнатсько-шляхетське панування в Україні, відбулося масове покозачення значної частини населення. Саме козацька старшина і православна шляхта, які очолювали збройну боротьбу, стали основою для формування у другій половині XVII ст. привілейованого стану суспільства в Лівобережній Гетьманщині, яка по суті була військовою державою.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ ст. Пам’ятки архітектури й образотворчого мистецтва.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, з огляду на їхні архітектурно-стильові й мистецько-стильові риси.
Алгоритм виконання завдання такий:
- визначити й узагальнити інформацію, наведену на рисунку, світлині тощо з погляду поставленого запитання;
- установити відповідність здобутої з візуального джерела інформації з кожним із наведених варіантів відповіді.
На фото зображено скульптурну групу святого Юрія Змієборця на фасаді собору святого Юра у Львові (скульптор Йоган-Георг Пінзель).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності народних месників, зокрема опришків.
Дії загони опришків на чолі з Олексою Довбушем охоплювали територію Прикарпаття і Карпат, що перебували на той час (перша половина ХVІІІ ст.) під владою Речі Посполитої.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання про гайдамацький рух і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – постать великого київського князя.
Маркери – «Катерина II», «Об’являємо всім нашим людям, які живуть в… Речі Посполитій, зокрема у воєводствах Київському, Подільському, Брацлавському, Волинському», «кріпаки, відкинувши послух владі і їхнім панам допустились [бунту]… внаслідок обману розбишак, які видають себе частиною Війська Запорозького» – указують на події Коліївщини, що охопила Правобережжя 1768 року, і дії влади Росії з придушення цього руху, який сама і спровокувала для подальшого знищення Речі Посполитої. Перший поділ Речі Посполитої відбувся 1772 року.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України й уміння зіставляти роки зі століттями.
Закріпачення селянства на українських землях, що входили до складу Російської імперії, відбулося 1783 року – це ХVІІІ ст.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку сформованості знань основних історичних персоналій історії України і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
За портретними рисами на фото можна впізнати Івана Котляревського.
Котляревський Іван (1769–1838) – письменник, драматург, перший класик нової української літератури. Близько 1794 року розпочав писати «Енеїду» – перший твір нової української літератури, що знаменував остаточне витіснення старої книжної мови народною. Став одним із зачинателів українського національного відродження.
З’ясувавши історичну постать, слід проаналізувати наведені історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – Іван Котляревський.
Лише у джерелі Б маркери – «З його ім’ям пов’язаний поворот до нового літературного і культурного розвитку», «Його славу… доповнює слава «батька» українського театру...» – указують на постать Івана Котляревського.
Маркери у джерелі А вказують на Михайла Коцюбинського, В – Тараса Шевченка, Г – Григорія Сковороду.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання соціальних рухів населення на українських земель у першій половині ХІХ ст.
Із наведених у завданні форм соціального протесту найпоширенішими були повстання: повстанський рух під проводом Устима Кармалюка (Севастіяна Карманюка) на Поділлі, під проводом Лук’яна Кобилиці на Буковині, селянське повстання в Галичині 1846 року, «холерні бунти» у Закарпатті, повстання у військових поселеннях тощо.
Масове звернення селян до судів мало місце у другій половині ХІХ ст.
Подання чолобитних до органів влади було характерним для другої половини ХVІІІ ст.
Проведення маніфестацій було характерним для революційних подій перших десятиліть ХХ ст.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту реформ 1770–1780-х років в Австрійській імперії.
Реформи Марії-Терезії і Йосифа ІІ, здійснювані під впливом ідей «освіченого абсолютизму», охопили й українські землі (Галичина, Буковина, Закарпаття), що опинилися під владою австрійських Габсбургів. Вони привели до зміни правового становища українського селянства (скасовано кріпосну залежність і надано громадянські права) і греко-католицької церкви (була врівняна у правах з іншими конфесіями).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання характерних рис розвитку української культури в першій половині ХІХ ст.
За відсутності власної держави вагомим рушієм розвитку культури став початок українського національного відродження. Діячі української культури цього періоду часто були й видатними представниками українського руху.
Зазначені чинники в інших варіантах відповіді були характерними або для другої половини ХІХ ст. (Б, Г), або для другої половини ХVІІІ ст. (В).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку розуміння економічних процесів, зокрема, функціонування капіталістичних відносин і вміння застосовувати ці знання до конкретних історичних обставин.
Необхідною умовою для функціонування капіталістичних відносин – є накопичення капіталу і його вкладення у справу. Тому потрібно проаналізувати наведені в завданні варіанти відповіді з погляду розуміння функціонування капіталістичних відносин.
А Скасування тимчасовозобов’язаного становища селян сприяло економічній свободі селянства, що відповідно не могло гальмувати розвиток капіталістичних відносин.
Б Виплата викупних платежів фактично не давала змоги селянину накопичити капітал для розвитку свого господарства. Тобто ця відповідь є правильною.
В Відповідь «збереження кріпосного права» не є правильною, тому що реформа 1861 року скасовувала кріпосне право.
Г Виділення селянських наділів з общини давало стимул розвитку селянського господарства, проте цю реформу було здійснено в 1906–1911 роках у рамках реформ Столипіна, а не реформи 1861 року.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання умов розвитку українського руху у другій половині ХІХ ст. в Російській імперії і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Поява Емського указу 1876 року російського імператора Олександра II пов’язана з активізацією діяльності об’єднань української інтелігенції – громад, які розгорнули діяльність під прикриттям Південно-західного відділу російського географічного товариства.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
Представників мовно-літературної і суспільно-політичної течії другої половини XIX ст. на Галичині, Буковині й Закарпатті, які виступали за національно-культурну єдність із російським народом і російською державою, називали москофілами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австро-Угорської імперії у 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки з огляду на їхні архітектурно-стильові й мистецько-стильові риси.
На фото зображено будівлю банку «Дністер» у Львові, збудоване у стилі модерн (1905–1906 роки).
Характерні риси стилю модерн в архітектурі: плавність, пластичність, декоративність. Основними його ознаками є використання стилізованих квітів, язиків полум’я, хвилястих ліній, природних каменів (оброблених і необроблених), елементів народної архітектури й образів національної міфології.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання розвитку українського руху на західноукраїнських землях у другій половині ХІХ ст.
У результаті джентльменської угоди «Нової ери» між лідерами українського й польського рухів 1894 року було відкрито кафедру всесвітньої історії з окремим оглядом історії Східної Європи (це була окрема кафедра, де вивчали історію України, але дозволити акцентувати на такій назві в навчальній установі поляки не могли). За рекомендацією Володимира Антоновича на посаду ординарного професора кафедри було призначено Михайла Грушевський. На цій посаді він пропрацював до 1914 року.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання розвитку економіки українських земель наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.
У зазначений період характерним явищем в економіці було створення монополій.
Монополія – установлення підприємцем або групою підприємців контролю над однією чи кількома галузями виробництва з метою збільшення прибутків і ліквідації конкуренції.
У Наддніпрянській Україні процес монополізації промисловості розпочався із цукроварної. У 1897 році утворився синдикат «Загальноросійське товариство цукрозаводчиків».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні. Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – зовнішньополітичний курс держави.
Маркери – «приєднати західні землі та з належною поступовістю викорінити тут мазепинський дух», «заволодіти протоками... до Середземного моря» – указують на зовнішньополітичні пріоритети Росії.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку сформованості знання основних персоналій історії України.
За портретними рисами на фото можна впізнати Михайла Грушевського, який у березні 1917 – квітні 1918 року очолював Українську Центральну Раду.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й установлювати послідовність подій.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – Брест-Литовський договір між УНР, Німеччиною і її союзниками.
Маркери – «З огляду на сучасний брак харчових продуктів… мир з Україною мусить бути підписаний якнайскоріше», «На випадок, якби Україна попросила військової допомоги проти російських максималістів, то таке прохання можливо задовольнити», «За це Україна зобов’язується до якнайскорішої поставки хліба» – указують на основні умови Брест-Литовського договору між УНР, Німеччиною і її союзниками.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки). Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вмінь аналізувати візуальне історичне джерело, зокрема агітаційно-пропагандистський плакат «Ти допомагаєш ліквідувати неписьменність?»
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – держава, яка здійснює політику в галузі освіти.
Маркери («Ти допомагаєш ліквідувати неписьменність?», «Усі до товариства «Геть неписьменність»», «Заповіт Ілліча – до Х річниці Жовтневої революції не повинно бути жодного неписьменного») й образи (жінка у хустині, Ленін і селянська родина за навчанням) указують на Українську Соціалістичну Радянську Республіку, яка в 1920-ті роки здійснювала політику в галузі освіти, яку пропагує плакат.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання поглядів визначних постатей з історії України і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – погляди історичної постаті.
Маркери – «Слід… відкинути спроби розглядати єдиний український національно-господарський терен за критерієм поділу праці в межах колишньої Росії», «Треба забезпечити за українським економічним центром права й можливості дійсного керівництва всім народним господарством» – указують на погляди економіста Михайла Волобуєва.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Коренізація» – політика залучення представників корінного населення радянських республік й автономій до місцевого керівництва й надання офіційного (а інколи – панівного) статусу їхнім національним мовам для утвердження радянської влади й створення для неї національного підґрунтя.
Започаткована рішенням XII з’їзду РКП(б) у квітні 1923 року. Формально була реалізована до 1938 року, фактично – до початку 1930-х років. В УСРР коренізацію проводили у формі українізації. Сприяла збільшенню представництва українців в органах влади, культури, освіти, державних установ, розширенню сфери застосування української мови в суспільстві; пробудженню інтересу до української культури.
Головними провідниками цієї політики в УСРР були Олександр Шумський і Микола Скрипник. Самогубство останнього вважають завершенням реалізації політики українізації. Більшість національних кадрів і митців, які проявили себе в 1920-ті роки, були репресовані сталінським режимом.
У результаті здійснення в Україні в 1920–1930-х роках політики коренізації було збільшено питому вагу українців серед керівних кадрів республіканського партійно-радянського апарату.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання процесу індустріалізації в УРСР і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – процес індустріалізації.
Маркери – «Ми маємо ряд індустріальних велетнів, що їх побудовано», «Дніпрельстан», «пущено за ці роки дванадцять доменних печей», «Ми збудували Краматорський машинобудівний завод… Луганський паротягобудівельний завод… Треба відзначити побудову Харківського тракторного заводу…» – указують на результати й наслідки здійснення індустріалізації.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Розстріляне відродження» – термін, яким позначають знищення генерації літераторів і митців української культури 20–30-х років ХХ ст. в результаті сталінських репресій. Загалом було знищено близько 500 видатних діячів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України, уміння застосовувати їх.
Радянізація – процес установлення радянської влади, насадження її у всіх сферах життя суспільства.
Складники радянізації:
- формування радянських органів влади;
- націоналізація;
- аграрні перетворення;
- колективізація;
- «культурна революція»;
- обмеження впливу церкви;
- атеїстична пропаганда;
- репресії проти незгодних і потенційних противників;
- індустріалізація тощо.
Процес радянізації в різні періоди й у різних регіонах України мав свої особливості.
Для політики «радянізації» у галузі культури на західноукраїнських землях у 1939–1941 роках було характерним створення на базі читалень «Просвіти» мережі бібліотек і клубів, які мали стати осередками «культурної революції».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання перебігу бойових дій на українських землях у роки Другої світової війни.
У 1941 році на території УРСР розгорілися вирішальні бої німецько-радянської війни.
Саме відчайдушний опір частин Червоної армії на території України зірвав плани «блискавичної війни» Німеччини проти СРСР – «план Барбаросса».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання визначних постатей в історії України.
Видатними представниками радянського партизанського руху в роки німецько-радянської війни були Сидір Ковпак, Олексій Федоров, Олександр Сабуров (програмою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України, чинною від 2018 року, не передбачено знання цих постатей).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – особливості економічного розвитку УРСР у період післявоєнної відбудови.
У джерелі А відображено особливості економічного розвитку УРСР у період відлиги. На це вказують маркери «Державні закупівельні ціни в УРСР збільшилися загалом втричі», «Дозволено видавати колгоспникам аванс грішми». Це джерело не відповідає умові завдання.
У джерелі Б відображено особливості економічного розвитку УРСР у період післявоєнної відбудови. На це вказують маркери «Темпи промислового розвитку Західної України були вищими, ніж на сході УРСР», «У роки четвертої п’ятирічки тут споруджено». Це джерело відповідає умові завдання.
У джерелі В відображено особливості економічного розвитку УРСР у період «перебудови». На це вказують маркери «Члени колгоспів… мають право безперешкодного виходу з них», «виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство». Це джерело не відповідає умові завдання.
У джерелі А відображено особливості економічного розвитку УРСР у період утвердження тоталітарного режиму. На це вказують маркери «Завершено суцільну колективізацію», «Розвиток стаханівського руху на селі». Це джерело не відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку знання змісту культурного житті в УРСР у 1946–1953 роках.
Культурне життя в УРСР у цей період відбувалося в умовах політики «ждановщини».
«Ждановщина» – ідеологічна кампанія в СРСР (друга половина 1940-х років), метою якої було встановлення повного ідеологічного контролю над суспільством, створення образу ворога в умовах початку «холодної війни». Отримала назву від прізвища секретар ЦК ВКП(б) Андрія Жданова.
Під час кампанії були піддані нищівній критиці, репресіям наукові інститути, творчі спілки, редакцій газет і журналів, видатні діячі культури, проведено кампанії проти «низькопоклонства перед Заходом».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності деяких радянських лідерів і вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – постать Микити Хрущова.
Маркери – «його реформи – створення раднаргоспів, ліквідація багатьох міністерств і відомств – носили верхівковий характер», «вони… не зачіпали суті виробничих відносин, не претендували на те, щоб… послабити задушливий прес державної опіки» – указують на реформаторську діяльність Микити Хрущова, що у 1953–1964 роках був керівником СРСР.
Систему раднаргоспів було започатковано 1957 року.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять з історії України й уміння їх застосовувати, установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Шістдесятники – назва покоління національно свідомих діячів української культури й інших народів СРСР, сформованого в умовах лібералізації радянського режиму у другій половині 1950-х – у першій половині 1960-х років. Своєю творчістю і життєвою позицією утворили внутрішню моральну опозицію радянському тоталітарному режиму. Частина шістдесятників стала дисидентами.
Тобто поява руху «шістдесятників» зумовлена лібералізацією суспільно-політичного життя в СРСР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних віх дисидентського руху.
У 1972 році відбулася друга хвиля арештів дисидентів (перша – 1965 року). Вона була спричинена зміною керівництва УРСР, яке запровадило жорсткі заходи проти інакодумців в угоду вищому партійному керівництву СРСР.
Першим секретарем ЦК КПУ 1972 року призначено Володимира Щербицького. Він став символом періоду «застою» у радянській Україні.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння опрацювати такий специфічний вид історичного джерела як карикатура.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу дістати уявлення про думки й настрої людей у певний час. Засобами карикатури стисло подають або узагальнюють суть проблеми.
Однак важливо пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні точки зору, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації й аналізу карикатури. У загальному вигляді інтерпретація й аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображено на карикатурі?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подано на карикатурі?
- Які ідеї і політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Карикатура, наведена в завданні, присвячена явищу тотального дефіциту, що стало найхарактернішим для останніх десятиліть існування СРСР.
На це вказує головний персонаж карикатури, який намагається здолати велику чергу, щоби дізнатися, що «дають» у крамниці. Додатковим натяком є радянське гасло: «Товари для народу».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки й знання перебігу основних подій, які привели до проголошення незалежності України.
Заколот ГКЧП (ДКНС) у Москві 18–21 серпня 1991 року став останньою спробою законсервувати Радянський Союз у тому вигляді, у якому він проіснував майже 70 років. Організований нашвидкуруч «Державний комітет з надзвичайного стану» (ГКЧП –абревіатура російською мовою) не лише не зміг усунути від влади президента СРСР Михайла Горбачова, а пришвидшив розпад Союзу. Тодішні республіки, серед них і Україна, не підтримали переворот і використали його як можливість позбутися домінування Москви.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України ухвалила Акт проголошення незалежності України: «Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв’язку з державним переворотом в СРСР...».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку знання визначних постатей в історії України.
У грудні 1991 року Президентом України обрано Леоніда Кравчука.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання змін, що відбулися в житті суспільства у відповідні періоди стародавньої історії України, і вміння встановлювати логічні пари.
За палеоліту люди почали використовувати перші знаряддя праці, зародилося мистецтво й релігійні уявлення.
У мезоліті було винайдено водний транспорт (пліт, човен), приручено перших тварин.
У неоліті відбувся перехід до осілого способу життя, було приручено більшість свійських тварин.
У бронзовий вік камінь витіснено штучним матеріалом (бронза – сплав міді й олова) у виробництві знарядь праці, було приручено коня.
Правильна відповідь – 1 В 2 А 3 Б 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського й інших держав (у другій половині ХІV – першій половині ХVІ ст.). Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.). Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.). Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії визначних постатей, в історії України й уміння встановлювати логічні пари.
Василь-Констянтин Острозький заснував перший на українських землях науково-освітній осередок, центр вищої освіти (Острозька академія, 1576 рік).
Дмитро Вишневецький започаткував традицію створення Січі – центру запорозького козацтва. Заснована ним Січ на о. Хортиця існувала в 1550-ті роки.
Петро Могила, який став митрополитом 1632 року, здійснив реформу православної церкви на українських землях.
Богдан Хмельницький, очоливши Національно-визвольну війну українського народу середини ХVІІ ст., 1649 року фактично заснував Українську козацьку державу.
Правильна відповідь – 1 А 2 Д 3 Б 4 В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ ст. Наддніпрянська Україна в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – зміст зазначених документів.
Уривок «Маніфесту…» імператора Олександра II (1861 р.) – джерело А. На це вказують маркери «Ми, Олександр Другий…», «кріпосні люди отримають повні права вільних сільських обивателів».
Уривок Циркуляра міністра внутрішніх справ Петра Валуєва (1863 рік) – джерело В. На це вказує маркер «Видання книг малоруською мовою як духовних, так і навчальних для першопочаткового читання народу, припинити».
Уривок Емського указу імператора Олександра II (1876 рік) – джерело Б. На це вказують маркери «не допустити ввезення в межі імперії... будь-яких книг.., що видаються за кордоном малоросійською говіркою», «припинити видання газети “Киевский телеграф”».
Уривок «Маніфесту…» імператора Миколи II (1905 рік) – джерело Д. На це вказують маркери «До обов’язків уряду Ми віднесли виконання непохитної нашої волі», «дарувати населенню непорушні основи громадянської свободи совісті, слова, зібрань і союзів».
Правильна відповідь – 1 А 2 В 3 Б 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту діяльності владних інституцій, що діяли в Україні в 1917–1921 роках. і вміння встановлювати логічні пари.
Всеукраїнський хліборобський конгрес 29 квітня 1918 року обрав Павла Скоропадського гетьманом України.
Трудовий конгрес України, що діяв у січні 1919 року, передав усю повноту влади Директорії УНР, легалізувавши її діяльність.
Українська Національна Рада в листопаді 1918 року проголосила на українських землях, що перебували під владою Австро-Угорщини, Західноукраїнську Народну Республіку.
ІІІ Всеукраїнський з’їзд рад прийняв першу конституцію УСРР.
Правильна відповідь – 1 Д 2 В 3 А 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Другої світової війни на українських землях, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки й логічні пари.
Установлення «нового порядку» в Україні призвело до вивезення працездатного населення на примусові роботи (остарбайтери) й економічного пограбування окупованих територій.
Поразка Червоної армії в Україні в 1941–1942 роках спонукала до евакуювання матеріальних і людських ресурсів у східні регіони Радянського Союзу, щоби вони не дісталися ворогу. Це дало змогу відновити воєнне виробництво на неокупованих територіях.
Приєднання Західної України до СРСР супроводжували процеси радянізації і депортації частини населення, яка була незгодна або могла чинити опір, у східні регіони Радянського Союзу. Загалом було депортовано 10 % населення.
Визволення території УРСР від нацистської окупації дало початок відбудові зруйнованого війною господарства.
Правильна відповідь – 1 Б 2 А 3 В 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.). Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.). Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання хронології основних подій суспільно-культурного життя другої половини ХVІ – першої половини ХVІІІ ст. і вміння встановлювати їхню послідовність.
Надання Києво-Могилянському колегіуму статусу академії – 1701 рік.
Друк Іваном Федоровичем Острозької Біблії – 1581 рік.
Легалізація православної церкви в Речі Посполитій – 1632 рік згідно «Пунктів заспокоєння руського народу…».
Створення Пересопницького Євангелія – 1556–1561 роки.
Правильна відповідь – Г Б В А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій процесу національного відродження на українських землях у першій половині ХІХ ст.
Заснування у Львові просвітницького гуртка «Руська трійця» – 1833 рік. Проіснував до 1837 року.
Утворення «Товариства галицьких греко-католицьких священиків» – 1816 рік.
Відкриття в Києві Південно-західного відділу Російського географічного товариства – 1873 рік. Проіснувало до 1876 року.
Заснування Кирило-Мефодіївського братства – наприкінці 1845 року. Проіснувало до 1847 року.
Правильна відповідь – Б А Г В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 рр.)
Завдання перевіряє знання основних подій Другої світової війни на території України, сформованість вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. А також уміння встановлювати послідовність подій.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану у ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події Другої світової війни.
Ключове в джерелі «А» словосполучення-маркер – «Нема більше Севастополя… Він зруйнований» – чітко вказує на події 1942 р., коли місто Севастополь після 250 днів оборони було зруйновано і захоплено німецькими військами.
Ключове в джерелі «Б» словосполучення-маркер – «почалася наша велика священна Вітчизняна війна» – чітко вказують на 22 червня 1941 р., коли розпочалася німецько-радянська війна, яку радянська пропаганда назвала «Великою Вітчизняною війною».
Ключові в джерелі «В» словосполучення-маркери – «У багатьох селах Галичини, куди вступала більшовицька армія», «частина населення нерідко зустрічала їх квітами» – чітко вказують на події вересня 1939 р., коли Червона армія приєдналася до німецької агресії проти Польщі.
Ключові в джерелі «Г» словосполучення-маркери – «До останнього дня наше радіо запевняло: «Київ був, є і буде радянським. Ворог не пройде!.», «раптом наші війська відходять» – чітко вказують на вересень 1941 р., коли радянські війська Південно-Західного фронту потрапили в оточення і були змушені 19 вересня залишити Київ.
Визначивши події, можна встановити їх хронологічну послідовність.
Правильна відповідь: ВБГА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Галицько-Волинська держава. Монгольська навала.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій правління галицько-волинського князя Данила Романовича.
У 1239 році під його владою перебували Галицьке, Волинське, Київське й Турово-Пінське князівства.
Правильна відповідь – 1, 5, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних положень аграрних реформ, що були здійснені за правління «освічених монархів» у володіннях австрійських Габсбургів.
Унаслідок запроваджених реформ панщину було обмежено трьома днями на тиждень, селянам надано громадянські права, заборонено тілесні покарання селян поміщиками.
Правильна відповідь – 1, 3, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання для визначення особливостей здійснення індустріалізації в Україні наприкінці 1920 – у 1930-х роках.
Індустріалізація – процес створення великого машинного виробництва в основних галузях господарства, передусім у промисловості як основі економіки й перехід на цій основі від аграрного до індустріального суспільства.
У СРСР / УСРР (УРСР) індустріалізація відбувалася форсованими темпами й була імпортозамінною. Для її здійснення використовували переважно внутрішні ресурси й пограбування населення.
Тобто джерелами проведення такої індустріалізації з-поміж наведених варіантів відповіді були такі:
- збільшення вивозу за кордон нафти, лісу, хліба;
- упровадження внутрішніх примусових державних позик;
- використання доходів державного сектору економіки.
Правильна відповідь – 3, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних термінів і понять з історії України й уміння їх застосовувати.
План «Барбаросса» – стратегічний план «блискавичної війни» нацистської Німеччини проти СРСР, затверджений 18 грудня 1940 року. План передбачав швидкоплинну військову кампанію з повним розгромом Червоної Армії у прикордонних боях і захопленням європейської частини СРСР по лінії Волга – Архангельськ. Головний удар мав бути завданий через Білорусію на Москву. Реалізація плану розпочалася 22 червня 1941 року.
«Східний вал» – стратегічний оборонний рубіж німецьких військ восени 1943 року, який простягався від Балтійського до Чорного моря по лінії Нарва – Псков – Гомель і далі по Дніпру. Цей добре укріплений рубіж повинен був, за задумом німецького керівництва, зупинити просування радянських військ. Був подоланий радянськими військами в результаті перемоги у «Битві за Дніпро».
Партизанський рейд – пересування і бойові дії партизанських формувань у тилу противника з метою активізації народного опору в нових районах, нанесення ударів по великих транспортних вузлах і військово-промислових об’єктах, підняття морального стану жителів окупованих територій, надання допомоги народам сусідніх країн у їхній боротьбі із супротивником. У 1943 році радянські партизанські з’єднання здійснили низку рейдів. Найвідомішим став Карпатський рейд сумського партизанського з’єднання під командуванням Сидора Ковпака.
«Похідні групи» – організовані групи націоналістичного активу й відомих діячів української політичної еміграції, спрямовані влітку – восени 1941 року Організацією українських націоналістів (ОУН) у центральні, східні й південні райони України з метою створення українських органів влади, органів місцевого самоврядування й організації національного громадсько-культурного життя на територіях, окупованих нацистською Німеччиною під час німецько-радянської війни 1941–1945 років. Похідні групи були сформовані як ОУН під проводом Андрія Мельника, так і ОУН (революційною) під керівництвом Степана Бандери. Похідні групи відіграли провідну роль у проголошенні Акта відновлення української держави (30 червня 1941 року), створенні мережі націоналістичного підпілля.
Плацдарм – ділянка місцевості, захоплена військами під час наступального форсування водної перешкоди на протилежному його березі або утримувана частинами, що відступають, а також район морського узбережжя, захоплений і утримуваний передовими підрозділами й частинами в морській десантній операції. Під час «битви за Дніпро» 1943 року радянські війська захопили низку плацдармів, за утримування яких розгорілися кровопролитні бої. Зрештою з Лютізького плацдарму радянські війська здійснили вирішальний удар, який сприяв звільненню Києва й обвалу всієї оборони противника по Дніпру, на укріплення «Східного валу».
Евакуація – процес виведення населення і життєво важливих ресурсів із території, яка перебуває під загрозою воєнної окупації під час війни, збройного конфлікту чи стихійного лиха.
Правильна відповідь – 2, 3, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра