ЗНО онлайн 2014 року з історії України – додаткова сесія
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Археологічна культура» – це комплекс подібних між собою за низкою ознак археологічних пам’яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння вирізняти матеріальну культуру народів, які проживали на території України.
На фото зображено різноманітні речі: керамічний і металевий посуд, прикраси, предмети побуту. Найприкметнішими є чорнолакові й чорнофігурні керамічні вироби, які свідчать про належність експонатів мешканцям античних міст Північного Причорномор’я.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання понять і термінів з історії України.
«Уроки» – термін, використовуваний у Київській державі для визначення обсягів данини. Княгиня Ольга встановила «уроки», щоби запобігти ситуації, яка призвела до загибелі її чоловіка князя Ігоря.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних здобутків правління київських князів.
За свого правління київські князі Святослав Ігоревич, Володимир Великий і Ярослав Мудрий розширили кордони Русі.
За Святослава було приєднано території, де проживали племена в’ятичів, уличів і тиверців.
За Володимира – територія племен волинян і білих хорватів.
За Ярослава ці території були остаточно приєднані, а також було підкорене фіно-угорське плем’я чудь на узбережжі Фінської затоки.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Галицько-Волинська держава. Монгольська навала.
Завдання скеровано на перевірку знання історико-культурних пам’яток часів Королівства Руського (Галицько-Волинської держави).
На фото зображено церкву Св. Пантелеймона під Галичем.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії Русі та вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між ними.
Домовленість між онуками Ярослава Мудрого (Відтепер з’єднаймося в одне серце і обережімо Руську землю…) була досягнута на Любецькому з’їзді князів 1097 року. Поштовхом до такого рішення стали руйнівні набіги половців на Русі, що розпочалися 1055 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині ХІV– першій половині ХVІ ст.)
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії України ХІV ст., картографічних умінь, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
На картосхемі позначено межі Великого князівства Литовського (ВКЛ) і сусідніх держав. Штрихуванням позначено терени земель колишньої Київської держави Русі-України, що увійшли до складу Великого князівства Литовського.
Вирішальною подією, що забезпечила розширення меж ВКЛ так, як показано на картосхемі, стала перемога литовського князя Ольгерда над монголами в битві на р. Сині Води (1362 р.).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Литовсько-руська держава. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині ХІV– першій половині ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Остаточна ліквідація Київського удільного князівства у складі Великого князівства Литовського з утворенням Київського воєводства відбулася по смерті київського князя Семена Олельковича 1471 року. Київським воєводою було призначено Мартина Гаштольда.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (друга половина ХVІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичне джерело й установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія (унія).
Словосполучення-маркери – «Політичною елітою тогочасної України-Русі унія сприймалася радше негативно, ніж позитивно», «унія мала велике значення для України», «врятувала Велике князівство Литовське від експансії Московського царства» – чітко вказують на Люблінську унію 1569 року. Її було укладено між Польщею і Великим князівством Литовським (ВКЛ) під час Лівонської війни, у яку було втягнуто й ВКЛ, що намагалося зупинити московську експансію в Балтії.
Польська допомога Литві переломила хід війни та сприяла поразці Москви. За умовами унії українські землі, що були у ВКЛ, переходили під урядування польської корони.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половині ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку знання основних реформ, здійснених митрополитом Петром Могилою, і вміння визначати їхні наслідки.
Петро Могила став київським митрополитом 1632 року. Для відновлення авторитету православної церкви він розпочав поступове реформування церкви, налагодив строгу дисципліну поміж ченців і духовенства, боровся із порушенням канонів під час вступу в духовний сан й обіймання церковних посад.
Для нагляду за церковним життям Петро Могила запровадив посади двох митрополичих намісників. Контроль за духовним життям повинні були здійснювати єпархіальні собори й створена наприкінці 1634 – на початку 1635 року митрополича консисторія – церковний судовий орган.
Також Могила домігся усунення братств від утручання в церковні справи.
Він реформував церковну освіту, об’єднав школу Київського братства з лаврською. Унаслідок цього виникла Києво-Могилянська колегія – перший вищий навчальний заклад в Україні. Навколо Могили об’єднувалися визначні вчені й культурні діячі.
Зусиллями Петра Могили було зреставровано Софійський собор, церкву Трьох Святителів у Києві й церкву Спаса на Берестові.
Зміни, що відбувалися в церковному житті, було закріплено в кількох книгах: «Православне сповідання віри», «Служебник», «Требник» тощо.
Завдяки діяльності митрополита було подолано занепад православної церкви на українських землях.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої (перша половина ХVІІ ст.).
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичне джерело.
Згадана в пісні подія – захоплення козаками турецької фортеці Варна – відбулася 1606 року. Вона свідчила про успішні морські походи козаків на початку ХVІІ ст., що ввійшли в історію під назвою «героїчні походи».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Битва під Батогом відбулася 1652 року. Безпосереднім приводом до неї була спроба Речі Посполитої не допустити союзу козаків із Молдавським князівством. Проте козацько-татарське військо оточило й знищило супротивника. Загинув командувач польськими військами Мартин Калиновський.
Перемога відкрила шлях до одруження Тимоша Хмельницького й Розанди Лупу.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті роки ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання періоду «Руїни» та картографічних умінь.
На картосхемі позначено межі Війська Запорозького за умовами Гадяцького договору (на це вказує дата в легенді картосхеми).
Штрихуванням виокремлено розкол Гетьманщини на Правобережну і Лівобережну в результаті обрання 1663 року на Правому березі гетьманом Павла Тетері, а на Лівому – Івана Брюховецького.
Спільний похід польсько-україно-татарського війська на Лівобережжя під керівництвом короля Яна ІІ Казимира відбувся 1664 року й завершився поразкою. У цьому поході правобережними козаками командував гетьман П. Тетеря. Лівобережні полки разом із московськими військами чинили опір. Гетьманом Лівобережжя був І. Брюховецький.
Після поразки походу Річ Посполита остаточно втратила контроль над Лівобережною Україною.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України.
Ухвалення «Пактів і Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» відбулося 1710 року й пов’язано з обранням (у вигнанні) Пилипа Орлика на посаду гетьмана після смерті Івана Мазепи.
У 1711–1713 роках Пилип Орлик за підтримки Османської імперії спробував закріпитися на Правобережжі, але зазнав поразки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці 50-х – у 80-ті рр. ХVІІ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей козацького устрою на Слобожанщині.
У другій половині XVII – середині XVIII ст. Слобідська Україна утворювала своєрідний регіон у складі Московської держави, де існував козацький устрій.
Тут було сформовано п’ять козацьких полків: Острогозький, Сумський, Охтирський, Харківський (у 1650-ті рр.) та Ізюмський (у 1685 р.). На чолі полку був виборний полковник. Кожен полк окремо і в різний час отримував царську жалувану грамоту, де визначалися його права та привілеї
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку сформованості знань основних історичних персоналій історії України.
За портретними рисами на фото можна впізнати Івана Мазепу (А), Кирила Розумовського (Б), Павла Тетерю (В), польського шляхтича – коронного гетьмана (Г).
Серед зображених постатей останнім гетьманом України був Кирило Розумовський.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ столітті.
Завдання скеровано на перевірку знання основних результатів Другого поділу Речі Посполитої для подальшої долі українських земель.
Одним із результатів Другого поділу Речі Посполитої (1793 р.) було включення Київщини, Східної Волині, Поділля до складу Російської імперії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Університет Святого Володимира в Києві було відкрито 1834 року.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання важливих подій з історії України.
Перші залізниці в Наддніпрянській Україні з’єднували чорноморські порти з основними районами виробництва товарного хліба.
У 1865 році було завершено будівництво першої залізниці Одеса – Балта. Тобто економічний чинник на початковому етапі був визначальним у будівництві мережі залізниць у Наддніпрянській Україні.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна в другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання розвитку громадівського руху, який був ключовим у культурницькому етапі українського національного відродження.
Громадівський рух – організаційна форма українського національного руху 1860–1890-х рр. у Наддніпрянській Україні.
Попри урядові заборони (Валуєвський циркуляр 1863 р., Емський указ 1876 р.) громадівці займалися культурно-освітньою, науковою діяльністю, пробуджуючи національну свідомість українства.
Також вони намагалися сформувати українську національну ідею. На кінець ХІХ ст. рух набрав політичних ознак. Провідними його діячами були Володимир Антонович, Павло Чубинський, Михайло Драгоманов тощо.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Нова ера» – це україно-австро-польське порозуміння кінця ХІХ ст. в Галичині, яке полягало в культурно-освітніх і господарських поступках правлячих кіл в обмін на лояльне ставлення українців до імперії Габсбургів.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Наддніпрянська Україна у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Національний гімн «Ще не вмерла України ні слава, ні воля. / Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля...» створили Павло Чубинський і Михайло Вербицький.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання історико-культурних пам’яток другої половини ХІХ – початку ХХ ст.
На фото зображено Будинок із химерами в Києві архітектора Павла Городецького (1902–1903 роки).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Наприкінці XIX – на початку XX ст. родини підприємців Симиренків, Терещенків, Ханенків, які заробили свої статки на виробництві цукру, уславилися меценатською діяльністю.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Першої світової війни на українських землях і уміння аналізувати історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Словосполучення-маркери у джерелі – «Не бути більше підневільної Русі! Надбання Володимира Святого, земля Ярослава Осмомисла, князів Данила та Романа, скинувши ярмо» (у документі йде мова про Східну Галичину), «підніме знамено єдиної, великої, неподільної Росії. Звільнені руські брати!..» (ідеться про головну мету Росії у війні), «Не вбачаючи свого щастя в утиску іноземців, як це робили [австрійці]» – чітко вказують на звернення російської влади до населення західноукраїнських земель під час першої окупації російськими військами Галичини 1914 року під час Першої світової війни.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку знання обставин проголошення І Універсалу Українською Центральною Радою (УЦР).
Проголошення Першого Універсалу було спричинене відмовою Тимчасового уряду визнати право України на автономію.
Універсал було проголошено на ІІ Всеукраїнському військовому з’їзді Володимиром Винниченком після повернення з Петербургу, з невдалих перемовин із Тимчасовим урядом Росії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати історичні постаті за портретними рисами.
На фото зображено Євгена Петрушевича, президента Західноукраїнської Народної Республіки.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна у боротьбі за збереження державної незалежності (1918–1921 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки та знання основних умов Варшавських угод Польщі й УНР.
Стаття 1 Угоди містила заяву польської сторони про визнання права України на незалежне державне існування в межах, визначених договорами з її сусідами на півночі, сході й півдні. Польща визнавала Директорію УНР на чолі із Симоном Петлюрою за верховну владу УНР.
Статтею 2 було окреслено кордон між Польщею та УНР: від Дністра на півночі, уздовж Збруча (притока Дністра), далі – колишнім державним кордоном між Австро-Угорщиною і Росією до с. Вишгородок (нині село Лановецького району Тернопільської обл.), звідти на північ через Кременецькі гори, потім на схід від м. Здолбунів і далі – східним адміністративним кордоном Рівненського повіту. Північна ділянка кордону проходила вздовж адміністративної межі колишньої Мінської губернії до р. Прип’ять, далі цією річкою до р. Дніпро.
Таке розмежування передавало Польщі Східну Галичину – територію, що 22 січня 1919 року ввійшла до складу УНР як Західна область Української Народної Республіки (ЗО УНР). Окремий запис про «точніше порозуміння» щодо Рівненського, Дубнівського й частини Кременецького повітів означав перехід до Польщі Західної Волині – частини безпосередньої території УНР.
Тобто наслідком підписання Варшавської угоди (квітень 1920 р.) була втрата УНР західноукраїнських земель.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання перебігу подій, пов’язаних з утворенням Української автокефальної православної церкви (УАПЦ).
Підтримка радянською владою Української автокефальної православної церкви (УАПЦ) у 1920-ті рр. зумовлена намаганням послабити й розколоти Російську православну церкву, яка протистояла більшовицькому режиму.
Проте національний характер утвореної УАПЦ спонукав владу до боротьби з нею. З 1925 р. почато репресії проти її провідників. Попри переслідування в АПЦ 1926 р. було 32 єпископи, близько 3000 священиків і майже 6 млн вірян. У 1930 р. церкву зліквідовано.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921–1928 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання історії радянської України 1920–1930-х рр. і вміння аналізувати діаграми.
На діаграмі подано відомості щодо національного складу КП(б)У в 1922–1933 роках. Ці дані свідчать про зростання питомої ваги українців у КП(б)У з 22 % до майже 60 %.
Така зміна пов’язана з реалізацією політики «коренізації», яка передбачала «вкорінення» радянської влади в національних республіках.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати агітаційний плакат як історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – мета видання плаката.
Словосполучення-маркер «Із Росії непівської буде Росія соціалістична (Ленін)» і зображення будівництва дамби Дніпрогеса чітко вказують на заклик до реалізації планів першої п’ятирічки (1927/1928–1932 роки).
Політику непу здійснювали до 1929 року.
Дніпрогес було запущено 1932 року.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження тоталітарного режиму в 1929–1939 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей суспільно-політичного життя України та вміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – особливості суспільно-політичного життя в 1930-ті роки.
Словосполучення-маркери у джерелі А – «Почалась робота з ліквідації неписьменності», «більшовицька партія формує свідомість радянської людини» – чітко вказують на особливості суспільно-політичного життя початку 1920-х років. Ця цитата не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі Б – «На 28 вересня на Україні є ще 13764 заарештованих по куркульській операції, справи яких не розглянуті трійками; в обласних трійках НКВС УРСР є матеріали, на основі яких можна репресувати понад 15 тис. осіб» – чітко вказують на процес розкуркулення. Ідеться про політичну репресію, яку застосовували в адміністративному порядку місцеві органи виконавчої влади за політичними та соціальними ознаками на підставі постанови Політбюро ЦК ВКП(б) від 30 січня 1930 року «Про заходи щодо ліквідації куркульських господарств у районах суцільної колективізації» Ця цитата відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі В – «У період революційного оновлення радянського суспільства, коли розпочато процес демократизації, очищення всіх сторін нашого життя від викривлень загальнолюдських принципів гуманізму, у країні посилюється прагнення знати всю правду про минуле» – чітко вказують на особливості суспільно-політичного життя на період перебудови в СРСР (друга половина 1980-х років). Ця цитата не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі Г – «У роботі деяких радянських істориків були допущені серйозні помилки космополітичного характеру. …купка безрідних космополітів намагалася вести свою шкідливу роботу, поширюючи антипатріотичні погляди при висвітленні питань історії нашої Батьківщини» – чітко вказують на особливості суспільно-політичного життя другої половини 1940-х років. Ця цитата не відповідає умові завдання.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії Карпатської України й уміння аналізувати агітаційно-пропагандистський плакат як візуальне історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – подія часів Карпатської України.
Словосполучення-маркери у джерелі й візуальний ряд – агітаційний автомобіль, прикрашений прапорами та плакатами з написом «Голосуй за УНО. 12 лютого» та символікою ОУН, – указують на події, які мали місце в Карпатській Україні.
УНО – це Українське національне об’єднання. Програмові вимоги УНО збігалися з програмовими вимогами ОУН. 12 лютого 1939 р. відбулися вибори до Сойму Карпатської України. Бійці, які стоять у кузові вантажівки, убрані в однострої Карпатської Січі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Поразки Червоної армії влітку – восени 1941 р. на території України спричинили
евакуацію людей і матеріальних цінностей із республіки у східні райони СРСР.
У процесі евакуації пріоритетними були матеріальні цінності, а не люди. Через швидкий наступ німецьких військ евакуацію в західних областях було зірвано.
За неповними даними вглиб СРСР було переміщено 550 індустріальних об'єктів і 8,5–9,5 млн осіб. Значну частину матеріальних цінностей було знищено.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни (1939–1945 роки).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння опрацьовувати карикатуру як специфічний вид історичного джерела.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу здобути уявлення про думки й настрої людей у певний час. Засобами карикатури коротко подають або узагальнюють суть проблеми. Однак карикатурист передбачає повну поінформованість глядача про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями.
Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні точки зору, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючися на певні стереотипи. Тому потрібно особливу увагу звертати на правила інтерпретування та аналізування карикатури. У загальному вигляді вони передбачають відповіді на такі запитання:
- які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подає карикатура?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Аналізована карикатура відображає суть нацистського окупаційного режиму в Україні в роки Другої світової війни. Художники-карикатуристи під псевдонімом Кукринікси намагалися показати, як над українським селом встановлюють контроль з допомогою нацистських посіпак (фігури з ногайками). Метою таких дій було використання окупаційною адміністрацією природних ресурсів України.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок 1950-х років).
Завдання скеровано на перевірку вміння виокремлювати головне.
Характерним для процесу післявоєнної відбудови господарства УРСР (1945 – початок 1950-х рр.) було першочергове відновлення роботи важкої промисловості й енергетики, зумовлене намаганням відновити потенціал для продовження здійснення експансії (створення соціалістичного табору, підтримка комуністичного руху) у світі та протистоянням із США («холодна війна»).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації (1953–1964 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять з історії України.
Шістдесятники – назва покоління національно свідомих діячів української культури та інших народів СРСР, сформована в умовах лібералізації радянського режиму у другій половині 1950-х – першій половині 1960-х років. Своєю творчістю і життєвою позицією сформували внутрішню моральну опозицію радянському тоталітарному режиму. Частина шістдесятників стала дисидентами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати прояви характерних рис історичного періоду.
Одним із проявів політико-ідеологічної кризи радянської моделі розвитку України в 1970-х – на початку 1980-х рр. є поява концепції «розвиненого соціалізму» внаслідок усвідомлення нереальності побудови комунізму. Період 1970-х – початку 1980-х рр. визначають як «застій».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 роки).
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять і термінів з історії України.
«Номенклатура» – це загальна назва посадовців різних рівнів, що є ланками командно-адміністративної системи.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу й відродження незалежності України (1985–1991 роки).
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння аналізувати фотографію як візуальне історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – рік події.
Словосполучення-маркери й образи у візуальному джерелі – пам’ятник ліквідаторам аварії на 4-му енергоблоці ЧАЕС і вид на саркофаг над зруйнованим реактора – указують на правильну відповідь. Чорнобильська катастрофа сталася 26 квітня 1986 року.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – період правління президента.
Словосполучення-маркери в джерелі – «Бурхливими були часи …знову шукали винних у важкому економічному стані», «Студенти на граніті вимагали реальної незалежності і реформ», «страйкуючі шахтарі – проведення референдуму про довіру Президенту й парламенту», «щоб вгамувати пристрасті, було ухвалено рішення про дострокове припинення повноважень парламенту та Президента України і проведення дострокових виборів» – чітко вказують на період президенства Леоніда Кравчука (1991–1994 роки).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Повноправним суб’єктом міжнародних відносин Україна стала, здобувши визнання державами світу незалежності країни. Після проведення референдуму 1 грудня 1991 р. розпочалася хвиля визнання незалежності України. Першими незалежність України визнали Польща й Канада.
Станом на 27 січня 1992 р. Україну визнала 91 держава, із 27 було встановлено дипломатичні відносини, до 5 травня 1992 р. 118 держав заявили про визнання України, із них 72 встановили з Україною дипломатичні відносини. Станом на 1993 р. Україну як незалежну державу визнали 132 держави світу, із них 106 встановили з Україною дипломатичні відносини, а на 1994 р. їх налічували 149, зокрема зі 132 країнами було встановлено дипломатичні відносини. Так само активно держави відкривали дипломатичні представництва в Україні.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання досягнень первісної людини на території України та вміння встановлювати відповідності.
У період палеоліту були виготовлені перші знаряддя праці.
У період мезоліту було винайдено рибальство.
Неоліт відзначений винайденням кераміки.
Енеоліт став початком обробки міді.
Правильна відповідь: 1-А, 2-Б, 3-Г, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького середини ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних умов, укладених козаками з владою Речі Посполитої.
Реєстр з 6 тис. козаків був визначений Куруківською угодою.
Реєстр з 20 тис. козаків був визначений Білоцерківським договором.
Реєстр із 40 тис. козаків був визначений Зборівським договором.
Реєстр із 60 тис. козаків був визначений «Березневими статтями».
Правильна відповідь: 1-Д, 2-Г, 3-А, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття та в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних понять з історії України.
Домінувальний стиль в європейському мистецтві кінця XVI – середини XVIII ст., для якого характерні пишність і динаміка форм, грандіозність і патетична піднесеність, метафоричність і барвистість оздоблення – це бароко.
Ідейний і художній рух у культурі кінця XVIII – першої половини ХІХ ст., в основі якого духовне життя людини, воля творчої особистості, інтерес до національної культури й фольклору, ідеалізація минулого – це романтизм.
Художній напрям (творчий метод) у літературі й мистецтві ХІХ ст., для якого було характерне послідовне дотримання принципу найбповнішого, життєво правдивого відображення світу – це реалізм.
Сукупність мистецьких явищ, сформованих на початку ХХ ст., яким притаманна нова, суб’єктивно-ідеалістична концепція людини й пов’язане з нею заперечення класичних форм мистецтва ХІХ ст. – це модернізм.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-В, 3-А, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні.
Завдання скеровано на перевірку знання дат подій часів Першої світової війни.
Утворення Української Центральної Ради – 1917 р.
Узяття Львова російськими військами – 1914 р.
Підписання Брестського миру – 1918 р.
Брусиловський прорив – 1916 р.
Правильна відповідь: 1-Г, 2-А, 3-Д, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – зміст універсалу.
Словосполучення-маркери у джерелі А – «Однині Україна стає Українською Народною Республікою. Не відділяючись від республіки Російської,.. ми твердо станемо на нашій землі» – чітко вказують на основне положення Третього Універсалу.
Словосполучення-маркери у джерелі Б – «не розриваючи з державою Російською, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям», «Хай порядок і лад на Вкраїні дають вибрані… Всенародні Українські 3бори (Сойм)» – чітко вказують на основні положення Першого Універсалу.
Словосполучення-маркери у джерелі В – «ми рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання» – чітко вказують на положення Другого Універсалу.
Словосполучення-маркери в джерелі Г – «Неможливо одночасно визнавати право на самовизначення й водночас робити грубий замах на це право… як це робить Рада Народних Комісарів щодо Народної Української Республіки» – чітко вказують на відповідь УЦР на ультиматум Раднаркому радянської Росії. Цей дистрактор не відповідає умові завдання.
Словосполучення-маркери у джерелі Д – «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною… суверенною державою українського народу» – чітко вказують на положення Четвертого Універсалу.
Правильна відповідь: 1-Б, 2-В, 3-А, 4-Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Україна в умовах десталінізації та в період загострення кризи радянської системи.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів біографії історичних постатей.
Автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд» – Василь Симоненко.
Автор збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник»; член Української самвидавської Гельсінської групи – В’ячеслав Чорновіл.
Автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар»; член Української Гельсінської групи – Василь Стус.
Автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення»; один із засновників і керівник Української Гельсінської групи – Микола Руденко.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-Г, 3-В, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати послідовність подій часів Київської держави Русі-України.
Ухвалення принципу престолонаслідування: «кожен хай держить отчину свою» – рішення Любецького з’їзду (1097 рік).
Утвердження в Києві князівської династії Рюриковичів пов’язане з діяльністю князя Олега (882 рік).
Створення першого писаного збірника норм руського права пов’язане з діяльністю Ярослава Мудрого (1016 рік).
Запровадження християнства як державної релігії пов’язане з діяльністю Володимира Великого (988 рік).
Правильна відповідь: БГВА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати послідовність подій першої половини XVIII століття.
Заснування Нової (Підпільненської) Січі – 1734 рік.
Утворення Першої Малоросійської колегії – 1722 рік.
Ухвалення Конституції П. Орлика – 1710 рік.
Полтавська битва – 1709 рік.
Правильна відповідь: ГВБА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття. Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття. Українські землі у складі Російської імперії у другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати послідовність подій суспільно-політичного життя.
Кирило-Мефодіївське братство – 1846–1847 роки.
«Руська трійця» – 1833–1837 роки.
Братство тарасівців – 1892 рік.
Стара Київська громада – 1860–1870-ті роки.
Правильна відповідь: БАГВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні. Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні. Україна в роки Другої світової війни. Україна в перші повоєнні роки.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів розвитку України за радянських часів і вміння аналізувати агітаційно-пропагандистські плакати як візуальні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшися, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – події.
Словосполучення-маркери й образи у джерелі А – «Сто тисяч червоноармійців – на фронт соціалістичної перебудови села!», п’ять сюжетів, які показують переваги колективної праці, колгоспного будівництва – указують на період кінця 1920 – початку 1930-х років, коли здійснювали суцільну колективізацію.
Словосполучення-маркери та образи у джерелі Б – «Продовольчий податок – це махове колесо державного механізму», «продподаток», візуальні образи спрямування доходів з податків – указують на час реалізації нової економічної політики 1921–1929 років.
Словосполучення-маркери у джерелі В – «На трактор дівчини сідають сміло, дають бійцям упевнений наказ: «Фашистів бийте хоробро й уміло, а ми попрацюємо за вас!» – указують на часи німецько-радянської війни (1941–1945 роки).
Словосполучення-маркери й образи у джерелі Г – «Цілину піднімемо!» – указують на заклик, який з’явився в СРСР 1954 року.
Правильна відповідь: БАВГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання рис розвитку Київського князівства у другій половині ХІІ – на початку ХІІІ століття.
Серед запропонованих варіантів правильними відповідями є:
- політична нестабільність. За сто (приблизно) років змінилося 47 князів;
- центр релігійного життя Русі. У Києві розташовано найбільші релігійні святині – собори, церкви, монастирі;
- один із найрозвиненіших і густонаселених регіонів Русі. Окрім Києва, у якому проживало близько 50 тис. чоловік (на той час одне з трьох найбільших міст Європи), у князівстві нараховували близько 70 міст і містечок із населенням 1–4 тис. осіб).
Правильна відповідь: 2, 3, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання соціально-економічних змін на Лівобережній і Слобідській Україні у другій половині XVIII ст., і вміння вибирати кілька правильних відповідей із запропонованих.
У другій половині XVIII ст. на Лівобережній і Слобідській Україні відбувалися соціально-економічні зміни:
- запровадження кріпацтва (1783 рік);
- роздавання російському дворянству земель Війська Запорозького;
- зрівняння у правах козацької старшини з російським дворянством (1785 р.).
Правильна відповідь: 2, 4, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Завдання скеровано на перевірку знання подій часів Української революції та вміння аналізувати картографічне джерело.
Аналіз картосхеми дає змогу визначити обриси території УНР кінця 1917 – початку 1918 років. Заштрихована територія була приєднана до УНР за умовами Берестейського (Брестського) миру (січень 1918 р.). Позначена лінія фронту була зафіксована перемир’ям у грудні 1917 року. Тобто картосхема дає змогу визначити правильні відповіді:
- показати лінію просування німецьких й австро-угорських військ на Східному фронті на кінець 1917 року;
- визначити кордони Української Народної Республіки згідно з Третім Універсалом Української Центральної Ради;
- указати територію, що увійшла до складу Української Народної Республіки за умовою Брестського мирного договору.
Правильна відповідь: 2, 6, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку вміння виокремлювати характерні риси соціально-економічного життя України в першій половині 1990-х років.
Серед запропонованих варіантів правильні відповіді такі:
- різке соціальне розшарування в суспільстві (різке зубожіння населення, поява заможного прошарку суспільства);
- стрімке зростання тіньової економіки (становила понад 50 %);
- лібералізація цін (упроваджена 1992 року).
Правильна відповідь: 3, 5, 7.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра