ЗНО онлайн 2021 року з історії України – додаткова сесія
ТЕМА: Україна в роки Першої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій українського національного руху під час Першої світової війни й уміння аналізувати візуальне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір з-поміж наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва організації.
Маркери в джерелі – Раштатський табор, 1916 рік, перше січове свято – чітко вказують на діяльність Союзу визволення України (СВУ).
СВУ – політична організація, утворена 4 серпня 1914 року у Львові українцями – емігрантами з Росії. СВУ вважав себе репрезентантом інтересів українського народу Росії й намагався використати війну австро-німецького блоку проти Росії для завоювання самостійності України.
Із вересня 1914 року СВУ почав працювати серед українських військовополонених. Він домігся від влади Австро-Угорщини й Німеччини виділення українців в окремі табори. У 1915 році понад 40 тис. українців-полонених було зосереджено у Фрайштадтському й Дунасердагельському (Австрія) і понад 50 тис. – у Раштатському, Зальцведельському й Вецларському таборах (Німеччина). У цих таборах організовано культурну й національно-виховну роботу: школи, бібліотеки, читальні, хори, оркестри, театри, курси української історії й літератури, кооперації, політекономії, німецької мови, засновано українські газети тощо.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій Української революції та вміння аналізувати історичні документи.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – політичні погляди, що відображені в джерелі.
Маркери в джерелі – «Ми, українці-козаки, не хочемо мати свободи на папері або півсвободи», «Другий Універсал не визнаємо», «всіх росіян і ренегатів, які гальмують українську роботу, скидаємо з постів силою, не рахуючись із російським урядом», «Визнаючи Центральну Раду за свій найвищий уряд, ми поки що виганяємо зрадників з України без її відома. Коли все опануємо силою, тоді підпорядкуємося Центральній Раді. Тоді вона порядкуватиме в Києві й на всій Україні» – чітко вказують на подію, яка увійшла в історію як виступ полуботківців або повстання самостійників. Тобто в документі відображено ідеї самостійників, які вимагали негайного проголошення незалежності України й силового захоплення влади.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України, уміння аналізувати історичні документи.
Події, зазначені в уривку джерела, відбулися в липні 1917 року. На це вказують такі слова відозви: «Другий Універсал не визнаємо».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей, уміння аналізувати історичні документи, за портретними рисами визначати історичну постать.
За портретними рисами на фото можна впізнати: Симона Петлюру (А), Миколу Міхновського (Б), Михайла Грушевського (В), Павла Скоропадського (Г).
Лідером «самостійників», які видали цитовану відозву, був Микола Міхновський.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій боротьби українців за відновлення державності й уміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Фрагмент тексту в завданні – «українські війська захопили Львів під командою УСС Вітовського», – чітко вказує на події 1 листопада 1918 року, які увійшли в історію під назвою «Листопадовий зрив». Вони започаткували створення Західноукраїнської Народної Республіки, якій довелося вести збройну боротьбу з відновленою Польською державою, що претендувала на західноукраїнські землі.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання основних рис економічного розвитку України в період 1917–1928 років і вміння аналізувати статистичний матеріал.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичний період.
Маркери в джерелі (статистична таблиця) – приватна й кооперативна форми власності за домінування державної власності, особливо у важкій промисловості – чітко вказують на те, що таке співвідношення між формами власності й галузями промисловості характерне для періоду нової економічної політики в Українській СРР.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
У 1925 році в УСРР залишилася лише одна комуністична партія – Комуністична партія (більшовиків) України – КП(б)У, яка фактично була обласною організацією Російської комуністичної партії (більшовиків). Усі українські партії націонал-комуністичного спрямування до 1925 року було розпущено або ліквідовано. Ідеться про Українську комуністичну партію (боротьбисти), Українську комуністичну партію (УКП, укапісти).
Хронологічні рамки відповідають періоду нової економічної політики (1921–1928 роки).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння опрацювати такий специфічний вид історичного джерела як карикатура.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу здобути уявлення про думки й настрої людей у певний час. На карикатурах коротко подано або узагальнено суть проблеми. Однак потрібно пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість адресата про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні точки зору, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури. Вони передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображено на карикатурі?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подано засобами карикатури?
- Які ідеї й політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події на карикатурі?
Карикатуру, про яку йдеться в завданні, присвячено процесу форсованої індустріалізації в СРСР і дає змогу визначити її мету. Партійно-радянське керівництво СРСР стверджувало, що це необхідно для зміцнення обороноздатності держави. На це вказує зображення червоноармійця, який зі зброєю в руках стримує карикатурні образи «ворогів СРСР» (Велику Британію, фашистську Німеччину, соціал-демократів, Ватикан, Японію, Францію, Польщу).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України й уміння аналізувати історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – подія процесу радянізації України.
Маркери в джерелі – «необхідність наближення уряду України, центрального партійного й радянського апаратів до найважливіших сільськогосподарських районів, розташованих на Правобережжі», «подальшого швидкого розвитку національно-культурного будівництва й більшовицької українізації на базі індустріалізації і колективізації» – чітко вказують на перенесення столиці УСРР із Харкова до Києва, що відбулося 1934 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Установлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання і вміння розпізнавати історико-культурні пам’ятки.
За архітектурними рисами на фото можна розпізнати будівлю Держпрому в Харкові й будівлю Верховної Ради УРСР. Обидві пам’ятки архітектури України радянської епохи було зведено для розміщення органів державної влади.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Наведені факти біографії відповідають життєвому шляху Василя Мудрого.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Територія радянської України стала ареною збройної боротьби між СРСР і Німеччиною в результаті німецько-радянської війни, яка розпочалася 22 червня 1941 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Тема: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних наслідків Другої світової війни для України.
Розв’язати це завдання можна двома способами.
1. Знання факту, про який ідеться в завданні. У результаті Другої світової війни Україна зазнала значних людських і матеріальних утрат.
За офіційними статистичними даними демографічні втрати УРСР від 1940 до 1945 рік становлять понад 13 млн чоловік (убиті, переселені, депортовані тощо.). Загиблими уважають від 7 до 9 млн осіб.
За підрахунками вчених Центральна, Південна й Східна Україна втратила 30 % населення, Галичина – 22 %, Волинь і Полісся – 12 %.
За роки війни було зруйновано 714 міст і селищ, понад 28 тис. сіл, без даху над головою залишилося понад 10 млн. чоловік.
2. Виключення неправильних відповідей.
А зазнала значних людських і матеріальних утрат
Це – правильна відповідь.
Б втратила суверенітет і незалежність
Напередодні війни УРСР не була суверенною і незалежною державою. Адже була складовою СРСР, хоча й мала формальні ознаки державності – зокрема 1945 року стала членом-засновником ООН.
В зазнала суттєвих територіальних утрат
За роки Другої світової війни територія УРСР збільшилася за рахунок приєднання українських земель, що перебували у складі Польщі, Румунії та Чехословаччини.
Г втратила полікультурність і поліетнічність
Попри депортації та Голокост населення УРСР залишалося багатонаціональним. Відповідно зберігалася полікультурність і поліетнічність.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки.
Завдання скеровано на перевірку знання основних джерел відбудови України після Другої світової війни.
Розв’язати це завдання можна двома способами.
1. Знання факту, про який ідеться в завданні. Один із заходів розв’язання владою проблем відбудови важкої промисловості України в другій половині 1940-х – на початку 1950-х рр. – використання трудового ентузіазму робітників.
2. Виключення неправильних відповідей.
Система раднаргоспів існувала в 1957–1965 роках, що не відповідає хронологічним рамкам відбудови. Використання матеріальних стимулів праці за часів СРСР використовували в 1920-ті роки, за часів «реформ Косигіна» (1965–1970 рр.) і під час перебудови (1985–1991 рр.). Також не відповідає дійсності твердження про широку виробничу інтеграцію з провідними країнами Заходу. Економіка СРСР розвивалася на принципах автархії. До того ж СРСР відмовився від допомого за «планом Маршалла» (1947–1951 рр.).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в перші повоєнні роки.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту операції «Захід» (1947 рік).
Операція передбачала депортацію частини населення західних областей України до східних регіонів СРСР у рамках боротьби з Українською Повстанською Армією (УПА), яка вела збройну боротьбу проти утвердження радянської влади в регіоні.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки:
- визначити й узагальнити подану на карті інформацію з огляду на поставлене до неї запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено Північно-Кримський канал, який було зведено для господарського освоєння степової частини Криму і, відповідно, до поліпшення економічного стану півострова.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
За портретними рисами на фото можна впізнати Василя Симоненка й Василя Стуса. Обидва поети були представниками руху «шістдесятників».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи.
Завдання скеровано на перевірку знань характерних рис соціально-економічного розвитку УРСР на початку 1980-х років.
У зазначений період економіка УРСР перебувала в періоді «застою», характерною рисою якого було зростання дефіциту товарів широкого вжитку.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України, уміння аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Маркери в джерелі – «Верховна Рада… проголошує незалежність України й створення самостійної української держави – України» – чітко вказують на події 24 серпня 1991 року, коли було ухвалено Акт проголошення незалежності України. Уривок саме цього документа є джерелом для аналізу.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії України й уміння аналізу історичного джерела.
Маркери в джерелі – «Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною…» – чітко вказують на спробу державного перевороту ДКНС (ГКЧП) в СРСР 19–21 серпня 1991 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Відновлення незалежності України.
Завдання скеровано на перевірку вміння опрацьовувати текстові й візуальні джерела.
Аналіз текстового джерела дає змогу визначити, що йдеться про проголошення незалежності України. Цю подію – мітинг під гаслом «Україна виходить з СССР» – зображено на фото В.
На інших фото зображено подію часів Революції Гідності (А), Революції на граніті (Б), акції «Україна без Кучми!» (Г).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Становлення України як незалежної держави.
Завдання скеровано на перевірку знання основних рис соціально-економічного життя України.
Система олігархічних фінансово-промислових груп була сформована в період президенства Леоніда Кучми (1993–2004 роки) й існує дотепер. Відповідно започаткування системи олігархічних фінансово-промислових груп було характерним для соціально-економічного життя України в період становлення України як незалежної держави (1991–2010 роки).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Творення нової України.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей, уміння аналізувати історичні джерела, розпізнавати історичні постаті за портретними рисами.
Ключовим у наведеному джерелі є поняття «безвіз» – статус, що дає змогу громадянам України вільно перетинати міждержавні кордони країн Європейського Союзу без попереднього звернення до посольства для отримання дозволу. Безвізовий режим було запроваджено з 11 червня 2017 року в період президенства Петра Порошенка, який зображений на фото Б.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій, які відбувалися на українських землях у 1920–1930-ті роки й уміння зіставляти події з державами.
На території Польської Республіки в 1935–1936-ті роки відбувся судовий процес над членами ОУН (Організації українських націоналістів) у справі вбивства міністра внутрішніх справ Броніслава Перацького.
На українських землях, що в 1920–1930-ті роки входили до складу Королівства Румунія, була створена Володимиром Сергієм Залозецьким-Сасом Українська національна партія (УНП).
У 1938 році у складі Чехо-Словацької Республіки було проголошено автономію Підкарпатської Русі.
В Українській СРР 1930 року відбувся судовий процес над представниками української інтелігенції у справі «Спілки визволення України».
Правильна відповідь: 1 В, 2 Г, 3 Б, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – владна інституція.
Маркери в джерелі 1 – «Волею українського народу Організація українських націоналістів під проводом Степана Бандери проголошує відновлення Української держави…» – чітко вказують на події 30 червня 1941 року.
Маркери в джерелі 2 – «Уряд Української РСР... вирішив звернутися до Конференції Об'єднаних Націй із заявою, повідомляючи про своє бажання приєднатися до загальної організації Безпеки як одна з держав-засновниць, а також узяти участь у Конференції Об'єднаних Націй у Сан-Франциско» – чітко вказують на події 1945 року.
Маркери в джерелі 2 – «Волею всього багатонаціонального радянського народу, за наказом Радянського уряду Червона армія звільнила навіки народ Західної України від влади польських поміщиків і капіталістів» – чітко вказують на події 1939 року.
Маркери в джерелі 2 – «…переправлялися через Дніпро... Під вогнем ворога воїни пливли на правий берег хто як міг… Тонули тисячами в холодній листопадовій воді» – чітко вказують на 1943 рік.
Правильна відповідь: 1 Б, 2 Д, 3 А, 4 В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Україна в умовах десталінізації. Україна в період загострення кризи радянської системи.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
На монеті 1 зображено Сергія Корольова – визначного конструктора космічних ракет. Саме він сконструював космічні ракети, які вивели в космос перший супутник і першу людину. Ця пам’ятна монета належить до нумізматичної колекції «Підкорювачі космосу».
На монеті 2 зображено Петра Григоренка, який був діячем дисидентського руху, який боровся за відновлення прав кримських татар. Ця пам’ятна монета належить до нумізматичної колекції «Лідери правозахисного руху».
На монеті 3 зображено Миколу Амосова, відомого кардіохірурга, ученого, письменника. Ця пам’ятна монета належить до нумізматичної колекції «Світила медицини».
На монеті 4 зображено Олега Антонова, відомого конструктора вантажних літаків серії «Ан». Ця пам’ятна монета належить до нумізматичної колекції «Творці крилатих машин».
Правильна відповідь: 1 Д, 2 В, 3 Б, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі в міжвоєнний період.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних діячів і вміння розпізнавати їх за портретними рисами.
За портретними рисами на фото можна впізнати Євгена Коновальця. Він 1915 року у складі підрозділу австрійської армії брав участь у боях за гору Маківку, де потрапив у полон до росіян.
У 1917 році під час Української революції, перебуваючи в Києві, з полонених українців, що служили в австрійській армії, створив Галицько-Буковинський курінь січових стрільців. Згодом цей підрозділ переріс у полк, бригаду, корпус. Був одним з найбоєздатніших частин української армії.
Після поразки боротьби за українську державність із колишніх українських військових утворив 1920 року Українську військову організацію (УВО), яка розгорнула підпільну збройну боротьбу проти польської окупації українських земель. Основним регіоном її діяльності була Галичина.
У 1929 році у Відні на основі УВО й інших українських націоналістичних організацій було утворено Організацію українських націоналістів (ОУН). Під проводом Євгена Коновальця ОУН фактично стала на чолі українського національного руху в 1930-ті роки. Загинув Євген Коновалець від рук радянського агента в Роттердамі (Нідерланди).
Правильна відповідь: 1 А, 2 В, 3 Б, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Початок Української революції. Україна в роки Другої світової війни. Україна в період загострення кризи радянської системи. Творення нової України.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати послідовність подій, які відображено на візуальних джерелах (у завданні – афіши кінокартин).
В основу сюжету фільму «Заборонений» покладено життя, діяльність і творчість поета, дисидента Василя Стуса, які припадають на 1960–1980-ті роки.
В основу сюжету фільму «Крути. 1918» покладені події Першої війни між радянською Росією й Українською Народною Республікою.
В основу сюжету фільму «Хайтарма» покладені події депортації кримських татар у травні 1944 року.
В основу сюжету фільму «Кіборги» покладені події російсько-української війни: оборона українською армією Донецького аеропорту в 2014–2015 роках.
Правильна відповідь: 1 Б, 2 В, 3 А, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Утвердження більшовицького тоталітарного режиму в Україні.
Завдання скеровано на перевірку знання подій 1930-х років і вміння аналізувати історичні джерела й установлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика радянізації УСРР.
Маркери в джерелі – «Ми свідомо пішли на голод», «нам потрібен був хліб», «жертвами голоду були не трудові елементи, а куркульство» – чітко дають змогу визначити одну з причин Голодомору 1932–1933 років, указати на організаторів геноциду українського народу – ВКП(б), виокремити пропагандистську складову компартійної політики.
Правильна відповідь: 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в роки Другої світової війни.
Завдання скеровано на перевірку знання основних фактів з історії України часів Другої світової війни.
Під час нападу на СРСР на території України крім військових з’єднань Німеччини діяли й підрозділи її союзників: Італії, Угорщини й Румунії.
Правильна відповідь: 3, 5, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів давньої історії України.
У письмових джерелах слов’янські племена вперше згадано як венеди. Про це пишуть римські історики й географи І–ІІ століть. Ця назва слов’янських племен зазначена у творах Плінія Старшого, Клавдія Птолемея, Публія Корнелія Тацита.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій періоду князівства й фактів біографії історичних постатей, сформованості просторової компетентності, зокрема картографічних умінь.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- визначити й узагальнити інформацію, подану на карті, з огляду на поставлене до неї запитання;
- установити відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено межі Русі-України в період правління князя Святослава. На це вказують приєднані землі (племена тиверців і уличів) під час його Балканських походів, які позначені стрілочками.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку вміння опрацьовувати історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Маркери в джерелі – «закон грецький», «не прийняла б його твоя бабця Ольга» – чітко вказують на християнство й хрещення в Константинополі княгині Ольги. Зазначений діалог міг відбутися між князем Володимиром (онук княгині Ольги) та візантійськими послами під час вибору державної релігії великим князем.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання літератури часів Русі-України.
Пам’ятка давньоруської книжності – один із перших християнських енциклопедичних збірників Русі-України (Київської держави) – це «Ізборник Святослава» (1073 рік).
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава). Монгольська навала.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат і фактів біографії історичних постатей.
Данило Романович здійснював правління Галицько-Волинською державою протягом 1238–1264 років.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Руські удільні князівства у складі іноземних держав у другій половині XІV – першій половині XVІ століття. Кримське ханство.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Утворення 1441 року Кримського ханства як незалежної держави пов’язують із ханом, ім’я якого Хаджі І Ґірей (Ґерай).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Руські удільні князівства у складі іноземних держав у другій половині XІV – першій половині XVІ століття. Кримське ханство.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України, уміння аналізувати історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Маркери в джерелі – «посадили князя Свидригайла на велике княжіння Руське», – чітко вказують на події початку громадянської війни у Великому князівстві Литовському, що тривала від 1432 до1438 року.
Конфлікт розгорівся через розкол суспільства князівства на прихильників противників унії з Польщею. Частина литовської знаті (переважно православної, що походила з руських земель) підтримала Свидригайла в боротьбі за владу. Проте цей виступ завершився поразкою. Проголошене Велике князівство Руське було ліквідовано, натомість відновлено удільні Київське й Волинське князівства. Ці події лише відтермінували ліквідацію удільного устрою Великого князівства Литовського.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Руські удільні князівства у складі іноземних держав у другій половині XІV – першій половині XVІ століття. Кримське ханство.
Завдання скеровано на перевірку знання історико-культурних пам’яток і вміння візуально розпізнавати їх.
На фото зображено фортецю Судак, яка була колонією і фортифікаційною спорудою Генуезької республіки в Криму в ХІV–ХV столітті.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої в другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України.
Приводом до козацького повстання 1591 року під проводом Кріштофа Косинського став земельний (майновий) конфлікт із родиною магнатів Острозьких.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої в першій половині ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей і картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті, здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання з огляду на її зміст).
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- визначити й узагальнити подану на карті інформацію з погляду поставленого до неї запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено фрагменти території Речі Посполитої та Московського царства на початку ХVІІ століття і похід козацького війська на Москву. Серед українських гетьманів похід на Москву здійснював 1618 року Петро Сагайдачний.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій і дат з історії України.
У 1654 році між Московською державою і Військом Запорозьким були укладені «Березневі статті», які передбачали розміщення в Києві гарнізону московських військ на чолі з воєводою.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Козацька Україна наприкінці 50–80-х років ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку вмінь визначати наслідки подій з історії України.
Два Чигиринські походи турецько-татарської армії відбувалися 1677 й 1678 року. Після першої поразки 1677 року турецько-татарські війська в 1678 році оволоділи столицею Козацької держави – Чигирином.
Проте значні втрати завадили османам продовжити наступ на Лівобережжя. Усвідомлюючи, що він утрачає Правобережжя, гетьман Іван Самойлович зігнав населення з Правобережжя на Лівобережжя. У результаті Османській імперії після запеклої боротьби дісталося розорене й знелюднене Правобережжя. Поділ земель Козацької держави між Москвою і Портою був закріплений Бахчисарайським договором 1681 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ століття. Українські землі наприкінці ХVІІ – в першій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних діячів і сформованості вмінь розпізнавати їх за портретними рисами.
На картині й гравюрі можна впізнати гетьманів Богдана Хмельницького й Івана Мазепу. Обидва гетьмани для продовження боротьби за незалежність Козацької держави укладали союзницькі відносини зі Шведським королівством: Богдан Хмельницький 1656 року, Іван Мазепа – 1708 року.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання історико-культурних пам’яток ХVІ – другої половини ХVІІІ століття і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
За архітектурними особливостями можна впізнати на фото:
А будинок Корнякта у Львові (ХVІ століття)
Б – замок у Підгірцях (ХVІІ століття)
В – палац Кирила Розумовського в Батурині.
Г – міська ратуша в Бучачі (ХVІІІ століття).
Ратуша є свідченням міського самоврядування.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання процесу господарського освоєння Півдня України українськими селянами в ХVІІІ – ХІХ століттях. До переселення і колонізації українськими селянами цих земель їх спонукали, окрім родючості чорноземів, податкові й соціальні пільги (до 25 років), установлювані владою і великими землевласниками, а також сама наявність вільних земель. На освоєних землях Правобережної і Лівобережної України було значне аграрне перенаселення. А землі Півдня України були малонаселеними.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання подій, які пов’язані з діяльністю українських організацій.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – українська організація.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Перша українська промова в семінарії», «Голосом галичан», «спонукою до… нових національних маніфестацій» – чітко вказують на діяльність «Руської трійці» (Маркіяна Шашкевича, Якова Головацького, Івана Вагилевича).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей і вміння їх розпізнавати за портретними рисами.
На фото зображені Тарас Шевченко (А), Володимир Антонович (Б), Маркіян Шашкевич (В), Пантелеймон Куліш (Г).
«Першу українську промову в семінарії» виголосив Маркіян Шашкевич, лідер «Руської трійці».
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів національного відродження України й уміння аналізувати історичне джерело.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – етап українського національного відродження.
Маркери в джерелі – «Перша українська промова в семінарії… стала доброю спонукою до ширших позасемінарських виступів рідною мовою, до нових національних маніфестацій» – чітко вказують на перехід від академічного до культурницького етапу національного відродження.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Протягом 1873–1876 років працював «Південно-Західний відділ Російського географічного товариства», який був легальним прикриттям для діяльності громадівського руху в Україні. Проте ця діяльність була викрита поліцією і відділ за царським розпорядженням (Емський указ) закрито.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Наукове Товариство імені Шевченка (НТШ) було утворено 1892 року після реорганізації Літературного товариства ім. Т. Шевченка, що діяло з 1873 року. НТШ відігравало роль своєрідної академії наук України. Особливого розквіту досягло в період головування Михайла Грушевського (1897–1916 роки). Саме в цей час вийшла друком найбільша кількість томів «Записок Наукового Товариства імені Шевченка».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Микола Лисенко – композитор і громадський діяч, основоположник української класичної музики. Тож на марці у відповідному полі треба розмістити пам’ятний текст «Основоположник української класичної музики».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в 1900–1914 роках.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Маркери в джерелі – «Самостійна, суверенна Україна, соборна, ціла й нероздільна, від Сяну й Кубані, від Карпат по Кавказ» – чітко вказують на гасло, сформульоване Миколою Міхновським у брошурі «Самостійна Україна».
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Австро-Угорщини в 1900–1914 рр.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
У 1907 році на західноукраїнських землях, що перебували у складі Австро-Угорщини, було впроваджено загальне виборче право для чоловіків.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій часів Русі-України.
Іскоростень пов’язаний із подіями повстання деревлян проти повторного збору данини князем Ігорем і його придушення княгинею Ольгою.
У Любечі відбувся з’їзд руських князів, який припинив міжусобицю, започаткував нову систему престолонаслідування і сприяв об’єднання князів у боротьбі з половецькою загрозою.
У Києві 1037 року було завершено зведення одного з найвеличніших храмів часів Русі-України, що зберігся до наших днів, – Софійського собору.
Місто Корсунь (Херсонес) стало місцем хрещення князя Володимира Великого, що започаткувало процес Хрещення Русі.
Правильна відповідь: 1 Б, 2 Д, 3 В, 4 А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половині ХVІІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Петро Дорошенко в 1665–1676 роках був гетьманом Війська Запорозького.
Семен Палій був полковником Фастівського полку й керівником антипольського повстання на Правобережжі в 1702–1704 роках.
Кость Гордієнко на початку ХVІІІ століття був кошовим отаманом Війська Запорозького Низового, підтримав антимосковський виступ гетьмана Івана Мазепи.
Феофан Прокопович – церковний діяч, науковець, філософ, у 1711–1716 роках був ректором Києво-Могилянської академії.
Правильна відповідь: 1 А, 2 Б, 3 Д, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМИ: Українські землі у складі Російської імперії в 1900–1914 роках. Україна в роки Першої світової війни. Початок Української революції.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії України початку ХХ століття і вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
Економічна криза 1900–1903 років призвела до посилення концентрації виробництва, зростання питомої ваги українських земель в економіці Російської імперії.
Революція 1905–1907 років сприяла втраті чинності Емського указу, легалізації діяльності українських політичних партій, створенню українських думських громад.
Столипінська реформа 1906–1911 років сприяла руйнуванню селянської общини, перетворенню Наддніпрянської України на одного з основних експортерів хліба в Європу.
Перша світова війна дала поштовх до повалення самодержавства, розпаду Російської імперії, Української революції.
Правильна відповідь: 1 В, 2 Г, 3 Б, 4 Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій історії Русі-України й уміння встановлювати їхню послідовність, аналізувати історичні джерела.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- з’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування;
- аналізування маркерів, узагальнення і вибір із наведених варіантів відповіді, правильного, який не суперечить вибраним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – події історії Русі-України.
Маркери в джерелі А – «Прийшли половці перший раз на Руську землю воювати» – чітко вказують на середину ХІ століття (1055 рік).
Маркери в джерелі Б – «сталася жорстока січа, і ледве переміг Ярослав під вечір. Розбіглися печеніги» – чітко вказують на битву 1036 року.
Маркери в джерелі В – «була велика битва, і переміг Святослав, і побігли греки, і пішов Святослав до Царграда, воюючи і розорюючи міста» – чітко вказують на події другого Балканського походу Святослава – 969–971 роки.
Маркери в джерелі Г – «Татари пішли проти Русі», «обложили Київ… і після довгої облоги взяли його й убили жителів цього міста» – чітко вказують на монгольську навалу на Русь-Україну й захоплення ними 1240 року Києва.
Правильна відповідь: 1 В, 2 Б, 3 А, 4 Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Речі Посполитої в другій половині ХVІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України, уміння встановлювати їхню послідовність.
Утворення у Львові першої братської (слов’яно-греко-латинської) школи відбулося 1585 року.
Укладення Берестейської церковної унії – 1596 рік.
Видання Іваном Федоровичем «Апостола» й «Букваря» – 1574 рік.
Створення Пересопницького Євангелія – 1556–1561 роки.
Правильна відповідь: 1 Г, 2 В, 3 А, 4 Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Русь-Україна (Київська держава).
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії великого князя Ярослава Мудрого.
У своєму заповіті Ярослав Мудрий, прагнучи уникнення між його синами боротьби за владу, визначив стольні міста для княжіння (Київ, Чернігів, Переяслав, Володимир-Волинський, Смоленськ); передав владу над Києвом старшому сину Ізяславу, який мав опікуватися меншими братами; установив принцип сеньорату (старшинства) у престолонаслідуванні.
Правильна відповідь: 1, 3, 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Козацька Україна наприкінці 50–80-х років ХVІІ століття.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів біографії історичних постатей.
Хронологічні межі періоду Руїни охоплюють період від кінця 1650-х до кінця 1680-х років.
У цей час гетьманами були Іван Брюховецький (1663–1668), Юрій Хмельницький (1659–1662), Дем’ян Многогрішний (1669–1672).
Пилип Орлик, Іван Скоропадський, Данило Апостол, Костянтин Розумовський – це гетьмани, які діяли у ХVІІІ столітті.
Правильна відповідь: 1, 2, 3.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра